eitaa logo
بوستان معارف
139 دنبال‌کننده
7 عکس
25 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نسخ و جهل : ◀️شبهه : نسخ ، معلول جهل است . انسانها به طور طبیعی بر مصلحت احکام احاطه ندارند ؛ از این رو نخست حکمی را بدون قید زمانی قرار می دهند و پس از مدتی به اشتباه خود پی برده ، آن را نسخ می کنند ؛ ولی خداوند به همه امور داناست و نسخ درباره او معنا ندارد . 🔶 پاسخ : احکامی که خداوند قرار داده ، دو گونه است : بعضی دائمی و برخی دیگر موقتی است . گاهی موقتی بودن برخی احکام ، آشکار است و گاهی بنا به مصالحی در ظاهر به شکل احکام دائمی بیان می شود . بنابراین عدم ذکر موقتی بودن حکم ، همواره به معنای جهل و ناآگاهی نیست ، بلکه خداوند با آنکه به موقتی بودن برخی احکام داناست ، مصلحت در مخفی نگه داشتن آن است . 📚قرآن شناسی ( آیت الله محمدتقی مصباح یزدی) ، جلد ۲ ، صفحه ۲۳۲ . 🆔 @bistosevom
1_923658736.MP3
9.77M
✅ قرائت فرازهایی از مناجات شعبانیه: 🔶 آیت الله عبدالمجید بنابی و آیت الله تحریری 🆔 @bistosevom
✅ خفاء خدا با وجود اَظهریّت او : ◀️ پرسش : با اینکه خدا اَظهر اَشیاء است ؛ بلکه ظاهر حقیقی و بالذّات او است ، چگونه بر بسیاری مخفی و پنهان است ؟ 🔶 پاسخ : 🌱 الف : این خفاء ، عکس العمل ظهور است و این پنهانی از فرط آشکاری و نمایانی ، و این بُعد و دوری در اثر کمال قرب و نزدیکی است . به طور مثال گفته اند : ماهیان دریا نزد ماهی دانایی رفتند و به او گفتند : همیشه می شنویم که به ما می گویند : حیات شما از آب است ، آب را به ما بنمایان . ماهی جواب داد : شما چیزی غیر از آب به من نشان دهید تا من آب را به شما نشان دهم . 🌱 ب :جهت دیگر که این گونه خفاء و نهانی را موجب می شود ، این است که هر چیزی به ضدّ خود معروف و شناخته می گردد ؛ تُعرَفُ الاَشیاءُ بِاَضدادِها ؛ مثلاً روشنایی و نور به ظلمت و تاریکی ، علم به جهل و صحّت و تندرستی به بیماری شناخته می‌شوند ؛ امّا اگر چیزی را ضدّ نباشد ، شناسایی او بر بسیاری پنهان می‌ماند و چون خدا را ضدّی نیست ، هیچ گاه جهان بی خدا نبوده و نخواهد بود ، لذا اثر فیض خدا در پیدایش این جهان و بقاء و پایداری آن ناشناخته می ماند و کمال ظهور ، موجب خفاء می گردد . 📚 معرفت حجّت خدا ( آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی) ، صفحه ۸۷ . 🆔 @bistosevom
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ حفظ حضور قلب اختیاری در نماز : 🔶 مرحوم آیت الله بهجت 🆔 @bistosevom
Erfan.mp3
9.19M
✅ مصاحبه با مرحوم آقای سیدحسین یعقوبی 🔶 موضوع مصاحبه : عرفان 🆔 @bistosevom
✅ زاهد کیست ؟ 🔶 زاهد کسی نیست که به حسب طبیعت به اشیاء بی رغبت است ، مثل مریضی که به غذا میل ندارد یا آدمی که از شیرینی بدش می آید ، میل به شیرینی ندارد و یا مثل کسی که از نظر جنسی ناتوانی خاصی دارد، میل به زن ندارد . مقصود از زاهد کسی نیست که طبیعتاً به حکم غریزه به امور دنیوی بی میلی دارد . بلکه زاهد یعنی کسی که به حسب طبیعت و غریزه، به لذت مادی رغبت دارد ولی به خاطر هدفها و منظورهای بالخصوصی عمل و رفتارش مانند مردمِ بی رغبت است ؛ یعنی از چیزی که به آن میل و رغبت دارد ، به خاطر هدفی صرف نظر می کند. 📚 احیای تفکر اسلامی(شهید استاد مرتضی مطهری )، صفحه ۶۹ . 🆔 @bistosevom
✅ توسعه رزق ، در بیداری بین الطلوعین : 🔶 یکی از بزرگان در نجف اشرف ، توسلاتی به امیرالمومنین علیه السّلام کرد و عرض کرد : یا علیّ ! تو خودت نان جو میخوردی ؛ من نمی توانم . زندگی است و خرج دارد .برای ما فکری بکن . ما به شما پناه آوردیم . آن روز و فردا و این ماه و آن ماه خبری نشد ؛ یک روز عصبانی شد و به حرم رفت که : یا علیّ ! دیگر نمی توانم صبر کنم ، یک فکری برای من بکن . شب حضرت را در خواب دید ، فرمودند : "برو اهواز ، فلان جا کارت اصلاح می شود " . بلند شد و رفت همان جایی که حضرت فرموده بود. شخصی به او گفت : " آقا فرمودند : بین الطلوعین بیدار باش ؛ توسعه رزق شما تضمین شده است " . می پرسد : آقا کیست ؟ جواب می دهد : "حضرت بقیه الله . آقا فرمودند: بین الطلوعین بیدار باش و توسعه رزق شما تضمین شده است " . 📚 سخن دوست (سلسله گفتارهای آیت الله ناصری) ، صفحه ۳۴ . 🆔 @bistosevom
✅ پیدا کردن مکان برای حال مناسب در نماز : 🔶 روزی در حرم مطهر حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیه السّلام پس از انجام زیارت و خواندن نماز زیارت در سمت پشت سر نشسته بودم و اتّفاقاً در جنب من جناب محترم حجّه الاِسلام آقای علّامه لاهیجانی انصاری دامت برکاته نشسته بودند ؛ و در آن مکان مقدّس ، ذکر مرحوم قاضی آقای حاج میرزا علی آقا آن فقیه و عارف عالیقدر اسلام به میان آمد ؛ و چون ایشان خدمت آن مرحوم در نجف اشرف رفت و آمد داشتند جملاتی را نقل کردند که بسیار شایان دقت است از آن از جمله آنکه آن مرحوم می فرمودند : در یک مسجد همیشه نماز نخوانید ، به مساجد دیگر نیز بروید ! و هر جا دیدید حال پیدا کردید آنجا نماز بخوانید ؛ و هرجا که دیدید حال پیدا نکردید ، مکان خود را تغییر دهید ! و خلاصه آنکه توقّف در یک مکان ، بی مورد است ؛ و باید دائماً دنبال حال بود ؛ و از هر جا به جای دیگر منتقل شد ؛ و هرجا حال بهتر بود آنجا را انتخاب نمود ، اگر در مسجد کوفه نشد ، به مسجد سهله بروید ، و اگر در سهله نشد، به مسجد کوفه بروید ، و هکذا ! 📚 معادشناسی ( مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی ) ، جلد ۷ ، صفحه ۲۳۶ . 🆔 @bistosevom
✅ ترک مجلس معصیت : ◀️ الامام الصادق علیه السلام : لا یَنبَغِی لِلمُومِنِ اَن یَجلِسَ مَجلِساً یُعصَی اللهُ فیهِ وَ لایَقدِرُ عَلَی تَغییرِهِ : 🔶 امام صادق علیه السلام: برای مومن ، شایسته نیست در مجلسی بنشیند که در در آن ، معصیت پروردگار می شود ولی نمی تواند آن ( معصیت در مجلس ) را تغییر دهد . 📚 میزان الحکمه ( محمّد محمّدی ری شهری) ، جلد ۲ ، باب المجلس ، صفحه ۶۸. 🆔 @bistosevom
✅ معنای الرّحمن و الرّحیم : ◀️ پرسش : منظور از معنای الرّحمن و الرّحیم در این حدیث " رُوِیَ عَن الصّادق علیه السَّلامُ : الرَّحمَنُ اِسمُ خاصُّ بِصِفَه عامَّه ، وَ الرَّحِیمُ اِسمُ عامُّ بِصِفَهِ خاصَّهِ " چیست ؟ 🔶پاسخ : 🌱 اوّل : الرّحمن ، اسمی است که مخصوصِ دنیا است و شامل کافر و مومن می شود . الرّحیم ، اسمی است که شامل آخرت و دنیا می شود ، و مخصوص مومنین است . 🌱 دوّم : الرّحمن اختصاص به افاضه تکوینیه ای دارد که شامل کافر و مومن می شود . الرّحیم شامل تکوین و تشریعی می شود که باب آن ، باب هدایت و سعادت است که اختصاص به مومنین دارد ؛ چون ثبات و بقاء ، اختصاص به نعمت هایی دارد که بر آنها افاضه می شوند . 📚 تفسیر المیزان ( مرحوم علامه طباطبایی ) ، جلد ۱ ، صفحه ۲۳ . 🆔 @bistosevom
🔶 اسباب ضعف ایمان : 🌱الف : عدم وسعت نفس ، و ضعف عقل در اصل فطرت آن دو ( نفس و عقل ) : تنها علاج آن در این صورت ، تمرین بر انجام طاعات است ؛ شاید به وسیله طاعات ، ایمان شخص ، کامل شود . بنابر آنچه که از روایات استفاده می شود ، بهره بردنِ چنین شخصی از ثواب و عِقاب ، به مقدار عقل و ایمانش می باشد . 🌱 ب : فرو رفتن شخص ، در لذّات نفسانیّه : در این صورت ، اگر عقلش را ( با انجام دادن مشتهیات نفسانیه) فاسد نکرده باشد ، علاج آن ممکن است ، لکن جدّاً مشکل است ؛ به خاطر اینکه ملکه نفس ، در نفس او حاصل شده است . امّا زائل کردنِ ملکه نفس ، به وسیله مجاهده با نفسش ممکن می باشد . تا اینکه ملکه فسق، از نفس او زائل ، و عقلش قوی شده و بر نفس و هوای خود غلبه کند تا ایمانش قوی شود . 🌱 ج : نبودنِ کسی که هدایت کننده و ارشاد کننده باشد ، در حالی که آن شخص ، قابلیّت هدایت و ارشاد داشته باشد : در این صورت بر خداوند واجب است که او را بر تعالیم علماء حقّه هدایت و ارشاد کرده، و همچنین او را به صراط مستقیم هدایت و ارشاد کند تا اینکه به درجه ای بالاتر از درجه فعلی منتقل شود ؛ زیرا بر خداوند جائز نیست که از محلّی که قابلیت فیض دارد ، منع فیض کند . 📚 الاَربعین الهاشمیّه ( بانو مجتهده امین) ، صفحه ۱۱۳ 🆔 @bistosevom
✅ فضیلت انتظار فرج قائم علیه السلام: 🔶 عَن المُفَضَّلِ بنِ عُمُرَ ، قالَ : سَمِعتُ الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدِ عَلَیهِماالسَّلامُ یَقُولُ : مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذا الاَمرِ کانَ کَمَن کانَ مَعَ القائِمِ فِی فُسطاطِهِ ، لا ، بَل کانَ کَالضّاربِ بَینَ یدَی رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ بِالسَّیفِ : مفضّل بن عمر می گوید : از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود : کسی که بمیرد درحالی که منتظر این امر باشد ، مانند کسی است که با قائم علیه السلام در خیمه او باشد ، نه ، بلکه مانند کسی است که در مقابل ( همراه ) رسول خدا صلّی الله علیه و آله شمشیر می زند . 📚 الاِمامَه وَ التَبصِرَه مِنَ الحَیرَه (علیّ بن الحسین بن بابویه القمی ) ، صفحه ۱۲۲ . 🆔 @bistosevom
✅ شهادت هر روز بر أعمال : ◀️ جَعفَر بن مُحَمَّد الصّادِقِ عَن أبيهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ قالَ : ما مِن يَومِ يَأتى عَلَى إبنِ آدَمَ إلّا قالَ ذَلِكَ اليَومُ : يا إبنَ آدَمَ ! أنَا يَومُ جَدِيد ، وَ أنَا عَلَيكَ شَهِيدُ ، فَافعَل بِى خَيراً ، أشهَد لَكَ يَومَ القِيامَةِ فَإنَّكَ لَن تَرانِى بَعدَها أبداً : 🔶 امام صادق از پدرش علیهم السّلام نقل می فرماید : هیچ روزی بر پسر آدم نمی آید مگر اینکه آن روز می گوید : ای پسر آدم ! من روز جدیدی هستم و بر تو شاهد هستم ، پس با من کار خیر انجام بده ، و در من کار خیر انجام بده تا در روز قیامت برای تو شهادت دهم ، زیرا تو بعد از این ( امروز ) هرگز مرا نخواهی دید . 📚 محاسبة النفس( سيد بن طاوس ) ، باب دوم ،صفحه ٣٤ 🆔 @bistosevom
✅ پنج ویژگی سخن زیبا : ◀️ أبوحَمزَةَ الثُّماليُّ عَن عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ : القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ وَ يُنمِي الرِّزقَ وَ يُنسِئُ فِي الأَجَلِ وَ يُحَبِّبُ إلَى الأَهلِ وَ يُدخِلُ الجَنَّةَ : 🔶 ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه السلام نقل می کنند که فرمود : سخنِ زیبا ثروت می آورد ، روزی را زیاد می کند ، مرگ را به تأخير می اندازد ، شخص را در میان خانواده محبوب می کند ، و شخص را وارد بهشت می کند . 📚 خصال ( شیخ صدوق ) ، باب الخمسة ، صفحه ۴۳۵ . 🆔 @bistosevom
✅ باقی بودن وجوب اطاعت از اولی الأمر در زمان عدم حضور ایشان: ◀️ شبهه : ما در این زمان از دسترسی به امام معصوم و تعلّم احکام و مسائل و تأويلات قرآن عاجزیم و هیچ راهی برای وصول به آن نداریم، بنابراین نمی شود خدا طاعت آنها را بر ما واجب کند ، چون راهی برای طاعت نیست . و از طرفی چون می دانیم که آیه کریمه به طور اطلاق اطاعت اولوالأمر را لازم شمرده است ، بنابراین اولوا الأمر ائمه معصومین نخواهند بود . 🔶 پاسخ : 🌱 الف : از نقطه نظر عموم : در زمان ظهور برای تمام مردم امکان دسترسی به امام هست مانند یازده امام ، و امّا در زمان غیبت ، عدم امکان دسترسی برای عموم ، مستند به خود آنهاست ؛ زیرا به واسطه خیانت ها و جنایتهای آنان فیض از آنها بازداشته شده است و این قصور از ناحیه خدا و رسول خدا نیست ؛ مثل آنکه امّت ، پیغمبر خود را بکشد و سپس بگوید که ما قدرت بر اطاعت نداریم ، و اعتذار بجوید که ما متمکّن از ملاقات و استفاده از محضر او نیستیم . کما آنکه در زمان حضور هم نظیر این مصائب که می توان آن را نیز غیبتی شمرد برای امّت دست داد . حضرت موسی بن جعفر علیهما السّلام را زندانی کردند و حضرت رضا را حبس نظر داشتند ، و نیز سایر ائمه. حضرت امام محمّد تقیّ و امام علیّ النقیّ و امام حسن عسکری همه حبس نظر بوده و دسترسی تمام امّت به آنها ممکن نبود. هروقت که امّت ، خود را اصلاح نموده و قابلیّت ظهور آن حضرت را پیدا کند ، مشرّف به ملاقات خواهد شد . 🌱 ب : از نقطه نظر خواصّ از مردم که در صدد تزکیه نفس بوده و در طیّ صراط مستقیم و مجاهده با مشتهیات نفسانیّه مُجدّ و قدمهای استواری بر می دارند ، راه ملاقات و استفاده از محضر آن حضرت مسدود نمی باشد . هرکس بخواهد خدمت آن حضرت تشرف حاصل کند ، باید در این راه قدم به صدق نهد . 📚 امام شناسی ( مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی )، جلد ۲ ، صفحه ۱۷۵ . 🆔 @bistosevom
✅ عاقبت ترک امر دینی به خاطر امر دنیوی : ◀️ قالَ عَلیّ علیه السَّلامُ : لایَترُکُ النّاسُ شَیئاً مِن أمرِ دينِهِم لِاستِصلاحِ دُنياهُم إلّا فَتَحَ اللهُ عَلَيهِم ما هُوَ أضَرُّ مِنهُ : 🔶 علیّ علیه السّلام فرمود : مردم هیچ چیزی از امر دین خود را به خاطر إصلاح دنیایشان ترک نمی کنند ، مگر اینکه خداوند برای آنها امری را می گشاید که ضررش بیش از آن امر دنیایی باشد . 📚 نهج البلاغة (سيّد رضي)، حكمت ١٠٠ . 🆔 @bistosevom
17.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ روضه روز شهادت امام صادق علیه السلام: 🔶 در محضر آیت الله شیخ محمد صافی اصفهانی( شاگرد مرحوم آیت الله کشمیری ) . 🆔 @bistosevom
✅ عرضه شدن تمامی خیرات بر مؤمنين : ◀️ دَخَلَ بَعضُ أصحابِ أبي عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السلام في مَرَضِهِ الَّذي تُوُفِّىَ فيهِ إلَيهِ وَ قَد ذَبَلَ ، فَلَم يَبقَ إلّا رأسُه ، فَبَكَى . فَقالَ ( عَلَیهِ السَّلامُ ) : لِأيِّ شَيء تَبكِي ؟ فَقالَ : كَيفَ لا أبكي وَ أنَا أراكَ في هذِهِ الحالِ ؟ قالَ ( عَلَیهِ السَّلامُ ) : لا تَفعَل ؛ فَإنَّ المُؤمِنَ تُعرَضُ (عَلَیهِ) كُلُّ خَيرِ : إن تَقَطَّعَ أعضاؤُهُ كانَ خَيراً لَهُ ، وَ إن مَلَكَ ما بَينَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ كانَ خَيراً لَهُ : 🔶 بعضی(یکی) از اصحاب امام صادق علیه السلام _ هنگامی که ایشان در آن مریضی بودند که با آن از دنیا رفتند _ نزد ایشان رفت ، در حالی که امام صادق علیه السلام به قدری ضعیف شده بود که گویا فقط سر مبارک آن حضرت باقی مانده بود . پس او گریه کرد . امام صادق علیه السلام فرمود : چرا گریه میکنی ؟ او عرض کرد: چگونه گریه نکنم در حالی که شما را در این حال می بینم ؟ امام صادق علیه السلام فرمود :این کار را نکن ؛ زیرا مؤمن ، هر خیری بر او عرضه می شود : اگر اعضایش قطع شود ، برای او خیر است ، و اگر مالک ما بین مشرق و مغرب شود ، برای او خیر است . 📚 الأنوار البهية ( شيخ عباس قمي) ، صفحه ١٤٨ . 🆔 @bistosevom
✅ یکسان نبودن فعليّت افراد بشر : 🔶 هر یک از افراد انسان همانطور که از نقطه نظر مادّه و طبع ، در جهت تکامل و تمامیّتِ خود در سیر هستند ، همچنین الزاماً از نقطه نظر کمالات روحی ، طبق همان غرائز و صفاتی که به آنان عنایت شده است ، خود را کامل و به فعلیّت محضه می رسانند . بنابراین محال است که فعلیّت دو فرد از افراد بشر مِن جمیع الجهات ، یکسان و یکنواخت باشد . 📚 امام شناسی (مرحوم علامه آیت الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی) ، جلد ۱ ، صفحه ۱۱۱ . 🆔 @bistosevom
✅ تشبيه شفاعت به بدن : 🔶 مَثَل شفاعت ، مانند مَثَل بدن است که وقتی بیماری یا زخمی سنگین بر آن وارد شود ؛ اگر مزاج ، قوی بوده و طبیعت بدنی ، سالم باشد ، صحّت را اصلاح کرده و مرض را از بدن، دفع می کند . وگرنه احتیاج به علاج با ضدّ و دوائی پیدا می شود که کار مرض را باطل کرده و طبیعت را در برگرداندن صحّت بدن به شخص ، و تبدیل موادّ فاسده ای که در بدن جمع شده ، به موادّ صالحه ای که ملائم و سازگار با بدن باشد ، کمک و یاری کند . بنابراین ، انجام دهنده صحّت در هرحال ، همان طبیعت است. اِلّا اینکه طبیعت گاهی در کاری که انجام می دهد ، مستقلّ است و گاهی احتیاج به کمک کننده ای دارد تا او را یاری دهد . 📚 کتاب الإنسان ( مرحوم علّامه طباطبایی) ، صفحه ۱۶۳ . 🆔 @bistosevom
✅ تکلّم حجت خدا به زبان هر قوم : ◀️ عَن أبي الصَّلتِ الهَرَويّ ، قالَ : كانَ الرِّضا عَلَيهِ السَّلامُ يُكَلِّمُ النّاسَ بِلُغاتِهِم ، وَ كانَ وَاللهِ أفصَحَ النّاسِ وَ أعلَمَهُم بِكُلِّ لِسانِ وَ لُغَةِ ، فَقُلتُ لَهُ يَوماً : يَابنَ رَسولِ اللهِ ! إنّي لَأَعجَبُ مِن مَعرَفَتِكَ بِهذِهِ اللُّغاتِ عَلَى اختِلافِها . فَقالَ : يا أباالصَّلتِ ! أنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَى خَلقِهِ ،وَ ما كانَ اللهُ لِيَتَّخِذَ حُجَّةً عَلَى قَومِ وَ هُوَ لايَعرِفُ لُغاتِهِم ، أَوَ ما بَلَغَكَ قَولُ أميرِالمُؤمِنينَ عَلَيهِ السَّلامُ : أوتينا فَصلَ الخِطابِ ؟! فَهَل فَصلُ الخِطابِ إلّا مَعرِفَةُ اللُّغاتِ ؟! 🔶 اباصلت هروی می گوید : امام رضا علیه السلام پیوسته با مردم به لغات خودشان سخن می گفتند ، و قسم به خدا که فصیح ترین و داناترین آنها به هر زبان و لغتی بود . روزی از ایشان پرسیدم : ای پسر رسول خدا ! همانا من تعجب می کنم از شناخت شما نسبت به این لغات ، با وجود اختلاف آن لغات ‌. امام رضا علیه السلام فرمود : ای اباصلت ! من حجّت خدا بر خلقش هستم ، و خداوند هیچ حجّتی برای قومی انتخاب نکرد در حالی که لغات آن قوم را نداند ، آیا فرمایش امیرالمؤمنين علیه السلام به تو نرسیده که فرمود : به ما فصل الخطاب داده شده است؟ آیا فصل الخطاب ، غیر از شناخت لغات است؟ 📚 عيون أخبارالرضا عليه السلام ( شيخ صدوق) ، جلد ٢ ، صفحه ٤٢٦ . 🆔 @bistosevom
✅ مراتب ظهور حقائق در قیامت : ◀️ پرسش : اگر روز قیامت، روزی است که حقائق ، ظهور پیدا می کنند ، چرا عدّه ای در آن روز ، ادعاهای باطلی ( مثلاً : كَم لَبِثتُم في الأرضِ عَدَدَ سنينَ قالُوا لَبِثنا یَوماً أو بَعضَ يَوم ) را مطرح کرده ، و بین عدّه ای مانند ضعفاء و متکبرین، و أتباع و متبوعين ، مخاصمه و جدل پیش می آید ؟ 🔶 پاسخ : صدور چنین ادّعای باطلی از طرف مبعوثین در روز قیامت ، سپس ظهور بطلان ادّعای آنها برایشان و امثال ذلک مانند مخاصماتی که بین ضعفاء و متکبرین، و أتباع و متبوعين پیش می آید ( چنانکه خداوند سبحان در مورد آنها نقل کرده است ) منافاتی با این مطلب ندارد که آن روز ، روزی است که حقائق ، در آن ظهور پیدا کرده و حجاب ها برداشته می شوند ؛ زیرا ظهور ، به خودی خود ، از خفاء متحقق می شود و منجرّ به مراتبی می شود . إلّا اینکه این امر ( ظهور حقائق با مراتبی که دارد ) نزد عدّه ای از افراد ، طولانی و سخت می باشد ، و نزد عدّه ای دیگر ، کم و کوتاه و آسان می باشد . 📚 کتاب الإنسان (مرحوم علّامه طباطبایی) ، صفحه ۱۷۸ . 🆔 @bistosevom
Ensan Dar Eslam 1.mp3
6.7M
✅ مصاحبه با مرحوم آقای سیدحسین یعقوبی 🔶 موضوع مصاحبه :انسان در اسلام ۱ . 🆔 @bistosevom
✅ جمع شدن شخصیّت و جسم انسان در قیامت: ◀️ پرسش : اگر پس از مرگ ، هر ذرّه ما نابود می شود ، به جایی می رود و اثری از ما نیست ، چگونه ممکن است مورد آفرینش تازه ای قرار گیریم ؟ 🔶 پاسخ : 🌱 الف : قرآن پاسخ می دهد که بر خلاف ادّعای شما ، شما ( منِ واقعی و شخصیّتِ واقعی شما ) آن چیزی نیست که شما فکر می کنید گم می شود . شما به تمام شخصیّت و کلّ واقعیت در اختیار فرشته خدا قرار می گیرید. 🌱 ب : در مورد متفرّق شدن و گم شدن أجزاء بدن ، قرآن می فرماید : همه این " گم شدنها " از نظر شما گم شدن است ، برای بشر دشوار و بلکه ناممکن است که این ذرّات را جمع آوری کند ، اما برای خدا که علم و قدرتش نامتناهی است هیچ اشکالی نیست . 📚 زندگی جاوید یا حیات اُخروی (متفکر شهید استاد مرتضی مطهری) ، صفحه ۲۱ . 🆔 @bistosevom
✅ مصرف اموال و نذورات و صدقات برای زینت دادن حرم ها : ◀️ رُوِىَ أنَّهُ ذُكِرَ عِندَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ في أيّامِهِ حَلىُ الكَعبَةِ وَ كَثرَتُهُ . فَقالَ قَومُ : لَو أخَذتَهُ وَ جَهَّزتَ بِهِ جُيُوشَ المُسلِمِينَ كانَ أعظَمَ لِلأجرِ ، وَ ما تَصنَعُ الكَعبَةُ بِالحَلي؟ فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ ، وَ سَألَ عَنهُ أميرَالمُؤمِنِينَ عَلَيهِ السَّلامُ . فَقالَ : إنَّ القُرآنَ أُنزِلَ عَلَى النَّبِيِ _ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ_ وَ الأَموالُ أَربَعَةُ : أموالُ المُسلِمِينَ فَقَسَمَها بَينَ الوَرَثَةِ فِي الفَرائِضِ ، وَ الفَيءُ فَقَسَمَهُ عَلَى مُستَحِقِّيهِ ، وَ الخُمسُ فَوَضَعَهُ اللهُ حَيثَ وَضَعَهُ ، وَ الصَّدَقاتُ فَجَعَلَها اللهُ حَيثُ جَعَلَها . وَ كانَ حَليُ الكَعبَةِ فيها يَومَئِذِ ، فَتَرَكَهُ اللهُ عَلَى حالِهِ ، وَ لَم يَترُكهُ نِسياناً ، وَ لَم يَخفَ عَنهُ مَكاناً ، فَأَقِرَّهُ حَيثُ أَقَرَّهُ اللهُ وَ رَسُولُهُ . فَقالَ لَهُ عُمَرُ : لَولاكَ لَافتَضَحنا ، وَ تَرَكَ الحَليَ بِحالِهِ . 🔶 روایت شده که نزد عمر بن خطاب در زمان خلافتش ، ذکر زیور کعبه و زیاد بودن آن به میان آمد . گروهی گفتند: اگر آن زیور را بگیری و با آن ، لشکرهای مسلمین را تجهیز کنی ، اجر بیشتری دارد . کعبه ، این زیور را میخواهد چه کار کند؟ عمر ، تصمیم گرفت آن را انجام دهد ، و در مورد آن از امیرالمؤمنین علیه السّلام سؤال كرد . اميرالمؤمنين علیه السّلام فرمود : همانا قرآن بر پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ نازل شد ، در حالی که اموال بر چهار قسم بودند : الف : اموال مسلمین ، که آن را بین ورثه در موارد واجب آن تقسیم کرد . ب : فَیء ( غنیمت) ، که بر مستحقین آن تقسیم کرد . ج : خُمس ، که آن را در جای خودش قرار داده و مصرف نمودند . د : صدقات ، که خداوند آن را در جای خود قرار داد . و زیور کعبه در آن زمان در مورد صدقات بود ، که خداوند آن را بر حال خود رها کرد ، و آن را با فراموشی ، رها نکرد ، و جای آن برای خدا مخفی و پوشیده نبود . پس تو هم آن را در همان جایی قرار بده که خدا و رسولش قرار دادند . سپس عمر گفت : اگر تو نبودی ، ما مفتضح می شدیم ، و زیور کعبه را به حال خود رها کرد . 📚 نهج البلاغة (سيد رضي) ، حكمت ٢٦١ ، صفحه ٧٦٨ . 🆔 @bistosevom
naj.mp3
13.66M
✅ سخنرانی دهه اول ذی الحجة 🔶 سخنران : استاد نجفي 🆔 @bistosevom
✅ منبع ظهور تجلّیات حضرت حق : 🔶 آن تجلّیات ربوبی که قلوب مستعدّه را در هر وقتی و در هر جایی جذب می کند (که أسرار بی شماری را در بر دارد ) ، می بینید در این عالَم ، این همه انسان های خوب بوده اند از اول تا آخر و مجذوب گشته اند ، مشتاق شده اند ، عشق به حق پیدا کرده اند، مجذوب شده اند و واله گشته اند ، اینها بر اساس یک سلسله تجلّیاتِ جمال و کمال و أسماء حق هستند . این تجلّیات ، به هرچه بخورد و به هرچه برسد ، او را یکسره إلی الأبد از آتش نجات می دهد و خدایی می کند . همه این تجلّیات ، در یک حالت جمعی ، ظهورش در وجود حضرت زهرا صلوات الله علیها است . فلذا هرکسی در هر وقتی ، به هر شکلی در معرض این تجلّیات و نفحات قرار بگیرد و نجات پیدا کند ، از طریق حضرت زهرا سلام الله علیها خواهد بود ، و هر مشتاقی هم مشتاق حضرت زهرا خواهد بود . فلذا رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم ( که همیشه مشتاق و مجذوب بود ولی ) هر وقت اشتیاقش به جمال حقّ و زیارت حقّ ، غلبه می کرد و بی تاب می شد ، می آمد و حضرت زهرا سلام الله علیها را می بوسید و استشمام می کرد و آرام می گرفت . 📚 أسرار فاطمي (سخنرانی آیت الله محمّد شجاعی) ، جلسه پنجم . 🆔 @bistosevom
✅ کتب مبانی انسان شناسی بر اساس معرفی استاد محمدتقی فیاض بخش در مرحله یقظه : 🔸 مبتدی : ۱ : فطرت : شهید مطهری ۲ : انسان کامل : شهید مطهری ۳ : تربیت : شهید مطهری 🔸 متوسطه : ۱ : انسان در قرآن : آیت الله جوادی آملی ۲ : تفسیر انسان به انسان : آیت الله جوادی آملی ۳ : کرامت در قرآن : آیت الله جوادی آملی ۴ : مراحل اخلاق در قرآن : آیت الله جوادی آملی 🔸 عالیه : ۱ : شرح العیون فی سرح العیون : علامه حسن زاده آملی ۲ : دروس معرفة النفس : علامه حسن زاده آملی ۳ : لقاء الله : آقای حسن مصطفوی ۴ : آیاتی از کتاب تفسیر المیزان : علامه طباطبایی ۵ : رساله الولایه : علامه طباطبایی 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش ) ، جلسه ۸ . 🆔 @bistosevom
✅ مراقبت دائمی در مقام خوف : 🔶 مرحوم آیت الله سعادت پرور : إنّ رَبَّکَ لَبِالمِرصادِ ، مَثَل اسبی است که به گاری بسته اند و میرود ، صاحبش دائم او را کتک نمی زند ولی اسب همیشه با نظم و در مسیر خودش می رود ؛ چون دائم یک چشمش به تازیانه سورچی و راننده است ، یعنی می داند که اگر یک ذره منحرف برود، تازیانه بر سرش می آید ، لذا منظم می رود . البته گاهی اوقات که کج و راست می رود ، تازیانه می خورد . 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش) ، جلسه نهم . 🆔 @bistosevom
بوستان معارف
🔶 خَطَبَ الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلامُ ، فَقالَ : اَیُّهاالنّاسُ ! نافِسُوا فِی المَکارِمِ ، وَ سارِعُ
◀️ ... وَ اِعلَمُوا أنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَيكُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَيكُم ؛ فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماً : 🔶 و بدانید که حوائج مردم به شما از جمله نعمتهای خداوندی است بر شما ؛ پس با این نیازمندیها با ملال و خستگی مواجه نشوید تا آن نعمتها به مکافات و انتقام تبدیل نشود . 📚 لمعات الحسین ( علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) ، صفحه ۱۹ و ۲۱ . 🆔 @bistosevom