✅ نسخ و جهل :
◀️شبهه :
نسخ ، معلول جهل است . انسانها به طور طبیعی بر مصلحت احکام احاطه ندارند ؛ از این رو نخست حکمی را بدون قید زمانی قرار می دهند و پس از مدتی به اشتباه خود پی برده ، آن را نسخ می کنند ؛ ولی خداوند به همه امور داناست و نسخ درباره او معنا ندارد .
🔶 پاسخ :
احکامی که خداوند قرار داده ، دو گونه است :
بعضی دائمی و برخی دیگر موقتی است .
گاهی موقتی بودن برخی احکام ، آشکار است و گاهی بنا به مصالحی در ظاهر به شکل احکام دائمی بیان می شود .
بنابراین عدم ذکر موقتی بودن حکم ، همواره به معنای جهل و ناآگاهی نیست ، بلکه خداوند با آنکه به
موقتی بودن برخی احکام داناست ، مصلحت در
مخفی نگه داشتن آن است .
📚قرآن شناسی ( آیت الله محمدتقی مصباح یزدی) ،
جلد ۲ ، صفحه ۲۳۲ .
🆔 @bistosevom
1_923658736.MP3
9.77M
✅ قرائت فرازهایی از مناجات شعبانیه:
🔶 آیت الله عبدالمجید بنابی و آیت الله تحریری
🆔 @bistosevom
✅ خفاء خدا با وجود اَظهریّت او :
◀️ پرسش :
با اینکه خدا اَظهر اَشیاء است ؛ بلکه ظاهر حقیقی و بالذّات او است ، چگونه بر بسیاری مخفی و پنهان است ؟
🔶 پاسخ :
🌱 الف : این خفاء ، عکس العمل ظهور است و این پنهانی از فرط آشکاری و نمایانی ، و این بُعد و دوری در اثر کمال قرب و نزدیکی است .
به طور مثال گفته اند : ماهیان دریا نزد ماهی دانایی رفتند و به او گفتند : همیشه می شنویم که به ما می گویند : حیات شما از آب است ،
آب را به ما بنمایان . ماهی جواب داد : شما چیزی غیر از آب به من نشان دهید تا من آب را به شما نشان دهم .
🌱 ب :جهت دیگر که این گونه خفاء و نهانی را موجب
می شود ، این است که هر چیزی به ضدّ خود معروف و شناخته می گردد ؛ تُعرَفُ الاَشیاءُ بِاَضدادِها ؛ مثلاً روشنایی و نور به ظلمت و تاریکی ، علم به جهل و صحّت و تندرستی به بیماری شناخته میشوند ؛ امّا اگر چیزی را ضدّ نباشد ، شناسایی او بر بسیاری پنهان میماند و چون خدا را ضدّی نیست ، هیچ گاه جهان بی خدا نبوده و نخواهد بود ، لذا اثر فیض خدا در پیدایش این جهان و بقاء و پایداری آن ناشناخته می ماند و کمال ظهور ، موجب خفاء
می گردد .
📚 معرفت حجّت خدا ( آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی) ، صفحه ۸۷ .
🆔 @bistosevom
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ حفظ حضور قلب اختیاری در نماز :
🔶 مرحوم آیت الله بهجت
🆔 @bistosevom
Erfan.mp3
9.19M
✅ مصاحبه با مرحوم آقای سیدحسین یعقوبی
🔶 موضوع مصاحبه : عرفان
🆔 @bistosevom
✅ زاهد کیست ؟
🔶 زاهد کسی نیست که به حسب طبیعت به اشیاء
بی رغبت است ، مثل مریضی که به غذا میل ندارد یا آدمی که از شیرینی بدش می آید ، میل به شیرینی ندارد و یا مثل کسی که از نظر جنسی ناتوانی خاصی دارد، میل به زن ندارد .
مقصود از زاهد کسی نیست که طبیعتاً به حکم غریزه به امور دنیوی بی میلی دارد .
بلکه زاهد یعنی کسی که به حسب طبیعت و غریزه، به لذت مادی رغبت دارد ولی به خاطر هدفها و منظورهای بالخصوصی عمل و رفتارش مانند مردمِ بی رغبت است ؛ یعنی از چیزی که به آن میل و رغبت دارد ، به خاطر هدفی صرف نظر می کند.
📚 احیای تفکر اسلامی(شهید استاد مرتضی مطهری )، صفحه ۶۹ .
🆔 @bistosevom
✅ توسعه رزق ، در بیداری بین الطلوعین :
🔶 یکی از بزرگان در نجف اشرف ، توسلاتی به امیرالمومنین علیه السّلام کرد و عرض کرد : یا علیّ ! تو خودت نان جو میخوردی ؛ من نمی توانم . زندگی است و خرج دارد .برای ما فکری بکن . ما به شما پناه آوردیم .
آن روز و فردا و این ماه و آن ماه خبری نشد ؛ یک روز عصبانی شد و به حرم رفت که : یا علیّ ! دیگر نمی توانم صبر کنم ، یک فکری برای من بکن .
شب حضرت را در خواب دید ، فرمودند : "برو اهواز ،
فلان جا کارت اصلاح می شود " .
بلند شد و رفت همان جایی که حضرت فرموده بود.
شخصی به او گفت : " آقا فرمودند :
بین الطلوعین بیدار باش ؛ توسعه رزق شما تضمین شده است " .
می پرسد : آقا کیست ؟
جواب می دهد : "حضرت بقیه الله . آقا فرمودند:
بین الطلوعین بیدار باش و توسعه رزق شما تضمین شده است " .
📚 سخن دوست (سلسله گفتارهای آیت الله ناصری) ، صفحه ۳۴ .
🆔 @bistosevom
✅ پیدا کردن مکان برای حال مناسب در نماز :
🔶 روزی در حرم مطهر حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیه السّلام پس از انجام زیارت و خواندن نماز زیارت در سمت پشت سر نشسته بودم و اتّفاقاً در جنب من جناب محترم حجّه الاِسلام آقای علّامه لاهیجانی انصاری دامت برکاته نشسته بودند ؛ و در آن مکان مقدّس ، ذکر مرحوم قاضی آقای حاج میرزا علی آقا آن فقیه و عارف عالیقدر اسلام به میان آمد ؛ و چون ایشان خدمت آن مرحوم در نجف اشرف رفت و آمد داشتند جملاتی را نقل کردند که بسیار شایان دقت است از آن از جمله آنکه آن مرحوم می فرمودند :
در یک مسجد همیشه نماز نخوانید ، به مساجد دیگر نیز بروید ! و هر جا دیدید حال پیدا کردید آنجا نماز بخوانید ؛ و هرجا که دیدید حال پیدا نکردید ، مکان خود را تغییر دهید ! و خلاصه آنکه توقّف در یک مکان ، بی مورد است ؛ و باید دائماً دنبال حال بود ؛ و از هر جا به جای دیگر منتقل شد ؛ و هرجا حال بهتر بود آنجا را انتخاب نمود ، اگر در مسجد کوفه نشد ، به مسجد سهله بروید ، و اگر در سهله نشد، به مسجد کوفه بروید ، و هکذا !
📚 معادشناسی ( مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی ) ، جلد ۷ ، صفحه ۲۳۶ .
🆔 @bistosevom
✅ ترک مجلس معصیت :
◀️ الامام الصادق علیه السلام :
لا یَنبَغِی لِلمُومِنِ اَن یَجلِسَ مَجلِساً یُعصَی اللهُ فیهِ وَ لایَقدِرُ عَلَی تَغییرِهِ :
🔶 امام صادق علیه السلام:
برای مومن ، شایسته نیست در مجلسی بنشیند که در در آن ، معصیت پروردگار می شود ولی نمی تواند آن ( معصیت در مجلس ) را تغییر دهد .
📚 میزان الحکمه ( محمّد محمّدی ری شهری) ، جلد ۲ ،
باب المجلس ، صفحه ۶۸.
🆔 @bistosevom
✅ معنای الرّحمن و الرّحیم :
◀️ پرسش :
منظور از معنای الرّحمن و الرّحیم در این حدیث
" رُوِیَ عَن الصّادق علیه السَّلامُ : الرَّحمَنُ اِسمُ خاصُّ
بِصِفَه عامَّه ، وَ الرَّحِیمُ اِسمُ عامُّ بِصِفَهِ خاصَّهِ " چیست ؟
🔶پاسخ :
🌱 اوّل : الرّحمن ، اسمی است که مخصوصِ دنیا است و شامل کافر و مومن می شود .
الرّحیم ، اسمی است که شامل آخرت و دنیا می شود ، و مخصوص مومنین است .
🌱 دوّم : الرّحمن اختصاص به افاضه تکوینیه ای دارد که شامل کافر و مومن می شود .
الرّحیم شامل تکوین و تشریعی می شود که باب آن ،
باب هدایت و سعادت است که اختصاص به مومنین دارد ؛ چون ثبات و بقاء ، اختصاص به نعمت هایی دارد که بر آنها افاضه می شوند .
📚 تفسیر المیزان ( مرحوم علامه طباطبایی ) ، جلد ۱ ، صفحه ۲۳ .
🆔 @bistosevom
🔶 اسباب ضعف ایمان :
🌱الف : عدم وسعت نفس ، و ضعف عقل در اصل فطرت آن دو ( نفس و عقل ) :
تنها علاج آن در این صورت ، تمرین بر انجام طاعات است ؛ شاید به وسیله طاعات ، ایمان شخص ، کامل شود .
بنابر آنچه که از روایات استفاده می شود ، بهره بردنِ چنین شخصی از ثواب و عِقاب ، به مقدار عقل و ایمانش
می باشد .
🌱 ب : فرو رفتن شخص ، در لذّات نفسانیّه :
در این صورت ، اگر عقلش را ( با انجام دادن مشتهیات نفسانیه) فاسد نکرده باشد ، علاج آن ممکن است ، لکن جدّاً مشکل است ؛ به خاطر اینکه ملکه نفس ، در نفس او حاصل شده است .
امّا زائل کردنِ ملکه نفس ، به وسیله مجاهده با نفسش ممکن می باشد . تا اینکه ملکه فسق، از نفس او زائل ، و عقلش قوی شده و بر نفس و هوای خود غلبه کند تا ایمانش قوی شود .
🌱 ج : نبودنِ کسی که هدایت کننده و ارشاد کننده باشد ، در حالی که آن شخص ، قابلیّت هدایت و ارشاد داشته باشد :
در این صورت بر خداوند واجب است که او را بر تعالیم علماء حقّه هدایت و ارشاد کرده، و همچنین او را به صراط مستقیم هدایت و ارشاد کند تا اینکه به درجه ای بالاتر از درجه فعلی منتقل شود ؛
زیرا بر خداوند جائز نیست که از محلّی که قابلیت فیض دارد ، منع فیض کند .
📚 الاَربعین الهاشمیّه ( بانو مجتهده امین) ، صفحه ۱۱۳
🆔 @bistosevom
✅ فضیلت انتظار فرج قائم علیه السلام:
🔶 عَن المُفَضَّلِ بنِ عُمُرَ ، قالَ : سَمِعتُ الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدِ عَلَیهِماالسَّلامُ یَقُولُ :
مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذا الاَمرِ کانَ کَمَن کانَ مَعَ القائِمِ فِی فُسطاطِهِ ، لا ، بَل کانَ کَالضّاربِ بَینَ یدَی رَسُولِ اللهِ
صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ بِالسَّیفِ :
مفضّل بن عمر می گوید : از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود : کسی که بمیرد درحالی که منتظر این امر باشد ، مانند کسی است که با قائم علیه السلام در خیمه او باشد ،
نه ، بلکه مانند کسی است که در مقابل ( همراه ) رسول خدا صلّی الله علیه و آله شمشیر می زند .
📚 الاِمامَه وَ التَبصِرَه مِنَ الحَیرَه (علیّ بن الحسین بن بابویه القمی ) ، صفحه ۱۲۲ .
🆔 @bistosevom
✅ شهادت هر روز بر أعمال :
◀️ جَعفَر بن مُحَمَّد الصّادِقِ عَن أبيهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ قالَ :
ما مِن يَومِ يَأتى عَلَى إبنِ آدَمَ إلّا قالَ ذَلِكَ اليَومُ :
يا إبنَ آدَمَ ! أنَا يَومُ جَدِيد ، وَ أنَا عَلَيكَ شَهِيدُ ،
فَافعَل بِى خَيراً ، أشهَد لَكَ يَومَ القِيامَةِ
فَإنَّكَ لَن تَرانِى بَعدَها أبداً :
🔶 امام صادق از پدرش علیهم السّلام نقل می فرماید :
هیچ روزی بر پسر آدم نمی آید مگر اینکه آن روز می گوید :
ای پسر آدم ! من روز جدیدی هستم و بر تو شاهد هستم ، پس با من کار خیر انجام بده ، و در من کار خیر انجام بده تا در روز قیامت برای تو شهادت دهم ،
زیرا تو بعد از این ( امروز ) هرگز مرا نخواهی دید .
📚 محاسبة النفس( سيد بن طاوس ) ، باب دوم ،صفحه ٣٤
🆔 @bistosevom
✅ پنج ویژگی سخن زیبا :
◀️ أبوحَمزَةَ الثُّماليُّ عَن عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ :
القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ وَ يُنمِي الرِّزقَ وَ يُنسِئُ فِي الأَجَلِ وَ يُحَبِّبُ إلَى الأَهلِ وَ يُدخِلُ الجَنَّةَ :
🔶 ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه السلام نقل می کنند که فرمود :
سخنِ زیبا ثروت می آورد ، روزی را زیاد می کند ، مرگ را
به تأخير می اندازد ، شخص را در میان خانواده محبوب می کند ، و شخص را وارد بهشت می کند .
📚 خصال ( شیخ صدوق ) ، باب الخمسة ، صفحه ۴۳۵ .
🆔 @bistosevom
✅ باقی بودن وجوب اطاعت از اولی الأمر در زمان
عدم حضور ایشان:
◀️ شبهه :
ما در این زمان از دسترسی به امام معصوم و تعلّم احکام و مسائل و تأويلات قرآن عاجزیم و هیچ راهی برای وصول به آن نداریم، بنابراین نمی شود خدا طاعت آنها را بر ما واجب کند ، چون راهی برای طاعت نیست .
و از طرفی چون می دانیم که آیه کریمه به طور اطلاق اطاعت اولوالأمر را لازم شمرده است ،
بنابراین اولوا الأمر ائمه معصومین نخواهند بود .
🔶 پاسخ :
🌱 الف : از نقطه نظر عموم : در زمان ظهور برای تمام مردم امکان دسترسی به امام هست مانند یازده امام ،
و امّا در زمان غیبت ، عدم امکان دسترسی برای عموم ، مستند به خود آنهاست ؛ زیرا به واسطه خیانت ها و جنایتهای آنان فیض از آنها بازداشته شده است و این قصور از ناحیه خدا و رسول خدا نیست ؛ مثل آنکه امّت ، پیغمبر خود را بکشد و سپس بگوید که ما قدرت بر اطاعت نداریم ، و اعتذار بجوید که ما متمکّن از ملاقات و استفاده از محضر او نیستیم . کما آنکه در زمان حضور هم نظیر این مصائب که می توان آن را نیز غیبتی شمرد برای امّت دست داد .
حضرت موسی بن جعفر علیهما السّلام را زندانی کردند و حضرت رضا را حبس نظر داشتند ، و نیز سایر ائمه. حضرت امام محمّد تقیّ و امام علیّ النقیّ و
امام حسن عسکری همه حبس نظر بوده و دسترسی
تمام امّت به آنها ممکن نبود. هروقت که امّت ، خود را اصلاح نموده و قابلیّت ظهور آن حضرت را پیدا کند ، مشرّف به ملاقات خواهد شد .
🌱 ب : از نقطه نظر خواصّ از مردم که در صدد تزکیه نفس بوده و در طیّ صراط مستقیم و مجاهده با مشتهیات نفسانیّه مُجدّ و قدمهای استواری بر می دارند ، راه ملاقات و استفاده از محضر آن حضرت مسدود نمی باشد . هرکس بخواهد خدمت آن حضرت تشرف حاصل کند ، باید در این راه قدم به صدق نهد .
📚 امام شناسی ( مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی )، جلد ۲ ، صفحه ۱۷۵ .
🆔 @bistosevom
✅ عاقبت ترک امر دینی به خاطر امر دنیوی :
◀️ قالَ عَلیّ علیه السَّلامُ :
لایَترُکُ النّاسُ شَیئاً مِن أمرِ دينِهِم لِاستِصلاحِ دُنياهُم
إلّا فَتَحَ اللهُ عَلَيهِم ما هُوَ أضَرُّ مِنهُ :
🔶 علیّ علیه السّلام فرمود :
مردم هیچ چیزی از امر دین خود را به خاطر إصلاح دنیایشان ترک نمی کنند ، مگر اینکه خداوند برای آنها
امری را می گشاید که ضررش بیش از آن امر دنیایی باشد .
📚 نهج البلاغة (سيّد رضي)، حكمت ١٠٠ .
🆔 @bistosevom
17.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ روضه روز شهادت امام صادق
علیه السلام:
🔶 در محضر آیت الله شیخ محمد صافی اصفهانی( شاگرد مرحوم آیت الله کشمیری ) .
🆔 @bistosevom
✅ عرضه شدن تمامی خیرات بر مؤمنين :
◀️ دَخَلَ بَعضُ أصحابِ أبي عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السلام في مَرَضِهِ الَّذي تُوُفِّىَ فيهِ إلَيهِ وَ قَد ذَبَلَ ، فَلَم يَبقَ إلّا رأسُه ، فَبَكَى .
فَقالَ ( عَلَیهِ السَّلامُ ) : لِأيِّ شَيء تَبكِي ؟
فَقالَ : كَيفَ لا أبكي وَ أنَا أراكَ في هذِهِ الحالِ ؟
قالَ ( عَلَیهِ السَّلامُ ) : لا تَفعَل ؛ فَإنَّ المُؤمِنَ تُعرَضُ (عَلَیهِ) كُلُّ خَيرِ :
إن تَقَطَّعَ أعضاؤُهُ كانَ خَيراً لَهُ ، وَ إن مَلَكَ ما بَينَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ كانَ خَيراً لَهُ :
🔶 بعضی(یکی) از اصحاب امام صادق علیه السلام _ هنگامی که ایشان در آن مریضی بودند که با آن از دنیا رفتند _ نزد ایشان رفت ، در حالی که امام صادق
علیه السلام به قدری ضعیف شده بود که گویا فقط سر مبارک آن حضرت باقی مانده بود .
پس او گریه کرد .
امام صادق علیه السلام فرمود : چرا گریه میکنی ؟
او عرض کرد: چگونه گریه نکنم در حالی که شما را در این حال می بینم ؟
امام صادق علیه السلام فرمود :این کار را نکن ؛ زیرا مؤمن ، هر خیری بر او عرضه می شود :
اگر اعضایش قطع شود ، برای او خیر است ،
و اگر مالک ما بین مشرق و مغرب شود ، برای او خیر است .
📚 الأنوار البهية ( شيخ عباس قمي) ، صفحه ١٤٨ .
🆔 @bistosevom
✅ یکسان نبودن فعليّت افراد بشر :
🔶 هر یک از افراد انسان همانطور که از نقطه نظر مادّه و طبع ، در جهت تکامل و تمامیّتِ خود در سیر هستند ، همچنین الزاماً از نقطه نظر کمالات روحی ، طبق همان غرائز و صفاتی که به آنان عنایت شده است ، خود را
کامل و به فعلیّت محضه می رسانند .
بنابراین محال است که فعلیّت دو فرد از افراد بشر مِن جمیع الجهات ، یکسان و یکنواخت باشد .
📚 امام شناسی (مرحوم علامه آیت الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی) ، جلد ۱ ، صفحه ۱۱۱ .
🆔 @bistosevom
✅ تشبيه شفاعت به بدن :
🔶 مَثَل شفاعت ، مانند مَثَل بدن است که وقتی بیماری
یا زخمی سنگین بر آن وارد شود ؛
اگر مزاج ، قوی بوده و طبیعت بدنی ، سالم باشد ،
صحّت را اصلاح کرده و مرض را از بدن، دفع می کند . وگرنه احتیاج به علاج با ضدّ و دوائی پیدا می شود
که کار مرض را باطل کرده و طبیعت را در برگرداندن صحّت بدن به شخص ، و تبدیل موادّ فاسده ای که در بدن جمع شده ، به موادّ صالحه ای که ملائم و سازگار با بدن باشد ، کمک و یاری کند .
بنابراین ، انجام دهنده صحّت در هرحال ، همان طبیعت است. اِلّا اینکه طبیعت گاهی در کاری که انجام می دهد ، مستقلّ است
و گاهی احتیاج به کمک کننده ای دارد تا او را یاری دهد .
📚 کتاب الإنسان ( مرحوم علّامه طباطبایی) ، صفحه ۱۶۳ .
🆔 @bistosevom
✅ تکلّم حجت خدا به زبان هر قوم :
◀️ عَن أبي الصَّلتِ الهَرَويّ ، قالَ : كانَ الرِّضا عَلَيهِ السَّلامُ
يُكَلِّمُ النّاسَ بِلُغاتِهِم ، وَ كانَ وَاللهِ أفصَحَ النّاسِ وَ
أعلَمَهُم بِكُلِّ لِسانِ وَ لُغَةِ ،
فَقُلتُ لَهُ يَوماً : يَابنَ رَسولِ اللهِ ! إنّي لَأَعجَبُ مِن مَعرَفَتِكَ بِهذِهِ اللُّغاتِ عَلَى اختِلافِها .
فَقالَ : يا أباالصَّلتِ ! أنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَى خَلقِهِ ،وَ ما كانَ اللهُ لِيَتَّخِذَ حُجَّةً عَلَى قَومِ وَ هُوَ لايَعرِفُ لُغاتِهِم ،
أَوَ ما بَلَغَكَ قَولُ أميرِالمُؤمِنينَ عَلَيهِ السَّلامُ : أوتينا فَصلَ الخِطابِ ؟! فَهَل فَصلُ الخِطابِ إلّا مَعرِفَةُ اللُّغاتِ ؟!
🔶 اباصلت هروی می گوید : امام رضا علیه السلام پیوسته با مردم به لغات خودشان سخن می گفتند ، و قسم به خدا که فصیح ترین و داناترین آنها به هر زبان و لغتی بود .
روزی از ایشان پرسیدم : ای پسر رسول خدا ! همانا من تعجب می کنم از شناخت شما نسبت به این لغات ، با وجود اختلاف آن لغات .
امام رضا علیه السلام فرمود : ای اباصلت ! من حجّت خدا بر خلقش هستم ، و خداوند هیچ حجّتی برای قومی انتخاب نکرد در حالی که لغات آن قوم را نداند ،
آیا فرمایش امیرالمؤمنين علیه السلام به تو نرسیده که فرمود : به ما فصل الخطاب داده شده است؟
آیا فصل الخطاب ، غیر از شناخت لغات است؟
📚 عيون أخبارالرضا عليه السلام ( شيخ صدوق) ، جلد ٢ ، صفحه ٤٢٦ .
🆔 @bistosevom
✅ مراتب ظهور حقائق در قیامت :
◀️ پرسش :
اگر روز قیامت، روزی است که حقائق ، ظهور پیدا می کنند ، چرا عدّه ای در آن روز ، ادعاهای باطلی ( مثلاً : كَم لَبِثتُم في الأرضِ عَدَدَ سنينَ قالُوا لَبِثنا یَوماً أو بَعضَ يَوم ) را مطرح کرده ، و بین عدّه ای مانند ضعفاء و متکبرین،
و أتباع و متبوعين ، مخاصمه و جدل پیش می آید ؟
🔶 پاسخ :
صدور چنین ادّعای باطلی از طرف مبعوثین در روز قیامت ، سپس ظهور بطلان ادّعای آنها برایشان و امثال ذلک مانند مخاصماتی که بین ضعفاء و متکبرین، و أتباع و متبوعين پیش می آید ( چنانکه خداوند سبحان در مورد آنها نقل کرده است )
منافاتی با این مطلب ندارد که آن روز ، روزی است که حقائق ، در آن ظهور پیدا کرده و حجاب ها برداشته
می شوند ؛ زیرا ظهور ، به خودی خود ، از خفاء متحقق
می شود و منجرّ به مراتبی می شود . إلّا اینکه این امر ( ظهور حقائق با مراتبی که دارد ) نزد عدّه ای از افراد ، طولانی و سخت می باشد ، و نزد عدّه ای دیگر ، کم و کوتاه و آسان می باشد .
📚 کتاب الإنسان (مرحوم علّامه طباطبایی) ، صفحه ۱۷۸ .
🆔 @bistosevom
Ensan Dar Eslam 1.mp3
6.7M
✅ مصاحبه با مرحوم آقای سیدحسین یعقوبی
🔶 موضوع مصاحبه :انسان در اسلام ۱ .
🆔 @bistosevom
✅ جمع شدن شخصیّت و جسم انسان در قیامت:
◀️ پرسش :
اگر پس از مرگ ، هر ذرّه ما نابود می شود ، به جایی می رود و اثری از ما نیست ، چگونه ممکن است مورد آفرینش تازه ای قرار گیریم ؟
🔶 پاسخ :
🌱 الف : قرآن پاسخ می دهد که بر خلاف ادّعای شما ، شما ( منِ واقعی و شخصیّتِ واقعی شما ) آن چیزی نیست که شما فکر می کنید گم می شود . شما به تمام شخصیّت و کلّ واقعیت در اختیار فرشته خدا قرار می گیرید.
🌱 ب : در مورد متفرّق شدن و گم شدن أجزاء بدن ، قرآن می فرماید : همه این " گم شدنها " از نظر شما گم شدن است ، برای بشر دشوار و بلکه ناممکن است که این ذرّات را جمع آوری کند ، اما برای خدا که علم و قدرتش نامتناهی است هیچ اشکالی نیست .
📚 زندگی جاوید یا حیات اُخروی (متفکر شهید استاد مرتضی مطهری) ، صفحه ۲۱ .
🆔 @bistosevom
✅ مصرف اموال و نذورات و صدقات برای زینت دادن حرم ها :
◀️ رُوِىَ أنَّهُ ذُكِرَ عِندَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ في أيّامِهِ حَلىُ الكَعبَةِ وَ كَثرَتُهُ .
فَقالَ قَومُ : لَو أخَذتَهُ وَ جَهَّزتَ بِهِ جُيُوشَ المُسلِمِينَ
كانَ أعظَمَ لِلأجرِ ، وَ ما تَصنَعُ الكَعبَةُ بِالحَلي؟
فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ ، وَ سَألَ عَنهُ أميرَالمُؤمِنِينَ عَلَيهِ السَّلامُ .
فَقالَ : إنَّ القُرآنَ أُنزِلَ عَلَى النَّبِيِ _ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ_
وَ الأَموالُ أَربَعَةُ :
أموالُ المُسلِمِينَ فَقَسَمَها بَينَ الوَرَثَةِ فِي الفَرائِضِ ،
وَ الفَيءُ فَقَسَمَهُ عَلَى مُستَحِقِّيهِ ،
وَ الخُمسُ فَوَضَعَهُ اللهُ حَيثَ وَضَعَهُ ،
وَ الصَّدَقاتُ فَجَعَلَها اللهُ حَيثُ جَعَلَها .
وَ كانَ حَليُ الكَعبَةِ فيها يَومَئِذِ ، فَتَرَكَهُ اللهُ عَلَى حالِهِ ،
وَ لَم يَترُكهُ نِسياناً ، وَ لَم يَخفَ عَنهُ مَكاناً ،
فَأَقِرَّهُ حَيثُ أَقَرَّهُ اللهُ وَ رَسُولُهُ .
فَقالَ لَهُ عُمَرُ : لَولاكَ لَافتَضَحنا ، وَ تَرَكَ الحَليَ بِحالِهِ .
🔶 روایت شده که نزد عمر بن خطاب در زمان خلافتش ، ذکر زیور کعبه و زیاد بودن آن به میان آمد .
گروهی گفتند: اگر آن زیور را بگیری و با آن ، لشکرهای مسلمین را تجهیز کنی ، اجر بیشتری دارد . کعبه ، این زیور را میخواهد چه کار کند؟
عمر ، تصمیم گرفت آن را انجام دهد ، و در مورد آن از امیرالمؤمنین علیه السّلام سؤال كرد .
اميرالمؤمنين علیه السّلام فرمود : همانا قرآن بر پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ نازل شد ، در حالی که اموال بر چهار قسم بودند :
الف : اموال مسلمین ، که آن را بین ورثه در موارد واجب آن تقسیم کرد .
ب : فَیء ( غنیمت) ، که بر مستحقین آن تقسیم کرد .
ج : خُمس ، که آن را در جای خودش قرار داده و مصرف نمودند .
د : صدقات ، که خداوند آن را در جای خود قرار داد .
و زیور کعبه در آن زمان در مورد صدقات بود ، که خداوند آن را بر حال خود رها کرد ، و آن را با فراموشی ، رها نکرد ، و جای آن برای خدا مخفی و پوشیده نبود .
پس تو هم آن را در همان جایی قرار بده که خدا و رسولش قرار دادند .
سپس عمر گفت : اگر تو نبودی ، ما مفتضح می شدیم ، و زیور کعبه را به حال خود رها کرد .
📚 نهج البلاغة (سيد رضي) ، حكمت ٢٦١ ، صفحه ٧٦٨ .
🆔 @bistosevom
naj.mp3
13.66M
✅ سخنرانی دهه اول ذی الحجة
🔶 سخنران : استاد نجفي
🆔 @bistosevom
✅ منبع ظهور تجلّیات حضرت حق :
🔶 آن تجلّیات ربوبی که قلوب مستعدّه را در هر وقتی و در هر جایی جذب می کند (که أسرار بی شماری را در بر دارد ) ،
می بینید در این عالَم ، این همه انسان های خوب بوده اند از اول تا آخر و مجذوب گشته اند ، مشتاق شده اند ، عشق به حق پیدا کرده اند، مجذوب شده اند و واله گشته اند ، اینها بر اساس یک سلسله تجلّیاتِ جمال و کمال و أسماء حق هستند . این تجلّیات ، به هرچه بخورد و به هرچه برسد ، او را یکسره إلی الأبد از آتش نجات می دهد و خدایی می کند .
همه این تجلّیات ، در یک حالت جمعی ، ظهورش در وجود حضرت زهرا صلوات الله علیها است . فلذا هرکسی در هر وقتی ، به هر شکلی در معرض این تجلّیات و نفحات قرار بگیرد و نجات پیدا کند ، از طریق حضرت زهرا سلام الله علیها خواهد بود ، و هر مشتاقی هم مشتاق حضرت زهرا خواهد بود . فلذا رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم ( که همیشه مشتاق و مجذوب بود ولی ) هر وقت اشتیاقش به جمال حقّ و زیارت حقّ ، غلبه می کرد و بی تاب می شد ، می آمد و حضرت زهرا سلام الله علیها را می بوسید و استشمام می کرد و آرام می گرفت .
📚 أسرار فاطمي (سخنرانی آیت الله محمّد شجاعی) ، جلسه پنجم .
🆔 @bistosevom
✅ کتب مبانی انسان شناسی بر اساس معرفی استاد محمدتقی فیاض بخش در مرحله یقظه :
🔸 مبتدی :
۱ : فطرت : شهید مطهری
۲ : انسان کامل : شهید مطهری
۳ : تربیت : شهید مطهری
🔸 متوسطه :
۱ : انسان در قرآن : آیت الله جوادی آملی
۲ : تفسیر انسان به انسان : آیت الله جوادی آملی
۳ : کرامت در قرآن : آیت الله جوادی آملی
۴ : مراحل اخلاق در قرآن : آیت الله جوادی آملی
🔸 عالیه :
۱ : شرح العیون فی سرح العیون : علامه حسن زاده آملی
۲ : دروس معرفة النفس : علامه حسن زاده آملی
۳ : لقاء الله : آقای حسن مصطفوی
۴ : آیاتی از کتاب تفسیر المیزان : علامه طباطبایی
۵ : رساله الولایه : علامه طباطبایی
📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش ) ، جلسه ۸ .
🆔 @bistosevom
✅ مراقبت دائمی در مقام خوف :
🔶 مرحوم آیت الله سعادت پرور :
إنّ رَبَّکَ لَبِالمِرصادِ ، مَثَل اسبی است که به گاری بسته اند و میرود ، صاحبش دائم او را کتک نمی زند
ولی اسب همیشه با نظم و در مسیر خودش می رود ؛ چون دائم یک چشمش به تازیانه سورچی و راننده است ، یعنی می داند که اگر یک ذره منحرف برود، تازیانه بر سرش
می آید ، لذا منظم می رود .
البته گاهی اوقات که کج و راست می رود ،
تازیانه می خورد .
📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش) ، جلسه نهم .
🆔 @bistosevom
بوستان معارف
🔶 خَطَبَ الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلامُ ، فَقالَ : اَیُّهاالنّاسُ ! نافِسُوا فِی المَکارِمِ ، وَ سارِعُ
◀️ ... وَ اِعلَمُوا أنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَيكُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَيكُم ؛ فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماً :
🔶 و بدانید که حوائج مردم به شما از جمله نعمتهای خداوندی است بر شما ؛ پس با این نیازمندیها با ملال و خستگی مواجه نشوید تا آن نعمتها به مکافات و انتقام تبدیل نشود .
📚 لمعات الحسین ( علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) ، صفحه ۱۹ و ۲۱ .
🆔 @bistosevom