eitaa logo
بوستان معارف
144 دنبال‌کننده
7 عکس
25 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ عاقبت ترک امر دینی به خاطر امر دنیوی : ◀️ قالَ عَلیّ علیه السَّلامُ : لایَترُکُ النّاسُ شَیئاً مِن أمرِ دينِهِم لِاستِصلاحِ دُنياهُم إلّا فَتَحَ اللهُ عَلَيهِم ما هُوَ أضَرُّ مِنهُ : 🔶 علیّ علیه السّلام فرمود : مردم هیچ چیزی از امر دین خود را به خاطر إصلاح دنیایشان ترک نمی کنند ، مگر اینکه خداوند برای آنها امری را می گشاید که ضررش بیش از آن امر دنیایی باشد . 📚 نهج البلاغة (سيّد رضي)، حكمت ١٠٠ . 🆔 @bistosevom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روضه روز شهادت امام صادق علیه السلام: 🔶 در محضر آیت الله شیخ محمد صافی اصفهانی( شاگرد مرحوم آیت الله کشمیری ) . 🆔 @bistosevom
✅ عرضه شدن تمامی خیرات بر مؤمنين : ◀️ دَخَلَ بَعضُ أصحابِ أبي عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السلام في مَرَضِهِ الَّذي تُوُفِّىَ فيهِ إلَيهِ وَ قَد ذَبَلَ ، فَلَم يَبقَ إلّا رأسُه ، فَبَكَى . فَقالَ ( عَلَیهِ السَّلامُ ) : لِأيِّ شَيء تَبكِي ؟ فَقالَ : كَيفَ لا أبكي وَ أنَا أراكَ في هذِهِ الحالِ ؟ قالَ ( عَلَیهِ السَّلامُ ) : لا تَفعَل ؛ فَإنَّ المُؤمِنَ تُعرَضُ (عَلَیهِ) كُلُّ خَيرِ : إن تَقَطَّعَ أعضاؤُهُ كانَ خَيراً لَهُ ، وَ إن مَلَكَ ما بَينَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ كانَ خَيراً لَهُ : 🔶 بعضی(یکی) از اصحاب امام صادق علیه السلام _ هنگامی که ایشان در آن مریضی بودند که با آن از دنیا رفتند _ نزد ایشان رفت ، در حالی که امام صادق علیه السلام به قدری ضعیف شده بود که گویا فقط سر مبارک آن حضرت باقی مانده بود . پس او گریه کرد . امام صادق علیه السلام فرمود : چرا گریه میکنی ؟ او عرض کرد: چگونه گریه نکنم در حالی که شما را در این حال می بینم ؟ امام صادق علیه السلام فرمود :این کار را نکن ؛ زیرا مؤمن ، هر خیری بر او عرضه می شود : اگر اعضایش قطع شود ، برای او خیر است ، و اگر مالک ما بین مشرق و مغرب شود ، برای او خیر است . 📚 الأنوار البهية ( شيخ عباس قمي) ، صفحه ١٤٨ . 🆔 @bistosevom
✅ یکسان نبودن فعليّت افراد بشر : 🔶 هر یک از افراد انسان همانطور که از نقطه نظر مادّه و طبع ، در جهت تکامل و تمامیّتِ خود در سیر هستند ، همچنین الزاماً از نقطه نظر کمالات روحی ، طبق همان غرائز و صفاتی که به آنان عنایت شده است ، خود را کامل و به فعلیّت محضه می رسانند . بنابراین محال است که فعلیّت دو فرد از افراد بشر مِن جمیع الجهات ، یکسان و یکنواخت باشد . 📚 امام شناسی (مرحوم علامه آیت الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی) ، جلد ۱ ، صفحه ۱۱۱ . 🆔 @bistosevom
✅ تشبيه شفاعت به بدن : 🔶 مَثَل شفاعت ، مانند مَثَل بدن است که وقتی بیماری یا زخمی سنگین بر آن وارد شود ؛ اگر مزاج ، قوی بوده و طبیعت بدنی ، سالم باشد ، صحّت را اصلاح کرده و مرض را از بدن، دفع می کند . وگرنه احتیاج به علاج با ضدّ و دوائی پیدا می شود که کار مرض را باطل کرده و طبیعت را در برگرداندن صحّت بدن به شخص ، و تبدیل موادّ فاسده ای که در بدن جمع شده ، به موادّ صالحه ای که ملائم و سازگار با بدن باشد ، کمک و یاری کند . بنابراین ، انجام دهنده صحّت در هرحال ، همان طبیعت است. اِلّا اینکه طبیعت گاهی در کاری که انجام می دهد ، مستقلّ است و گاهی احتیاج به کمک کننده ای دارد تا او را یاری دهد . 📚 کتاب الإنسان ( مرحوم علّامه طباطبایی) ، صفحه ۱۶۳ . 🆔 @bistosevom
✅ تکلّم حجت خدا به زبان هر قوم : ◀️ عَن أبي الصَّلتِ الهَرَويّ ، قالَ : كانَ الرِّضا عَلَيهِ السَّلامُ يُكَلِّمُ النّاسَ بِلُغاتِهِم ، وَ كانَ وَاللهِ أفصَحَ النّاسِ وَ أعلَمَهُم بِكُلِّ لِسانِ وَ لُغَةِ ، فَقُلتُ لَهُ يَوماً : يَابنَ رَسولِ اللهِ ! إنّي لَأَعجَبُ مِن مَعرَفَتِكَ بِهذِهِ اللُّغاتِ عَلَى اختِلافِها . فَقالَ : يا أباالصَّلتِ ! أنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَى خَلقِهِ ،وَ ما كانَ اللهُ لِيَتَّخِذَ حُجَّةً عَلَى قَومِ وَ هُوَ لايَعرِفُ لُغاتِهِم ، أَوَ ما بَلَغَكَ قَولُ أميرِالمُؤمِنينَ عَلَيهِ السَّلامُ : أوتينا فَصلَ الخِطابِ ؟! فَهَل فَصلُ الخِطابِ إلّا مَعرِفَةُ اللُّغاتِ ؟! 🔶 اباصلت هروی می گوید : امام رضا علیه السلام پیوسته با مردم به لغات خودشان سخن می گفتند ، و قسم به خدا که فصیح ترین و داناترین آنها به هر زبان و لغتی بود . روزی از ایشان پرسیدم : ای پسر رسول خدا ! همانا من تعجب می کنم از شناخت شما نسبت به این لغات ، با وجود اختلاف آن لغات ‌. امام رضا علیه السلام فرمود : ای اباصلت ! من حجّت خدا بر خلقش هستم ، و خداوند هیچ حجّتی برای قومی انتخاب نکرد در حالی که لغات آن قوم را نداند ، آیا فرمایش امیرالمؤمنين علیه السلام به تو نرسیده که فرمود : به ما فصل الخطاب داده شده است؟ آیا فصل الخطاب ، غیر از شناخت لغات است؟ 📚 عيون أخبارالرضا عليه السلام ( شيخ صدوق) ، جلد ٢ ، صفحه ٤٢٦ . 🆔 @bistosevom
✅ مراتب ظهور حقائق در قیامت : ◀️ پرسش : اگر روز قیامت، روزی است که حقائق ، ظهور پیدا می کنند ، چرا عدّه ای در آن روز ، ادعاهای باطلی ( مثلاً : كَم لَبِثتُم في الأرضِ عَدَدَ سنينَ قالُوا لَبِثنا یَوماً أو بَعضَ يَوم ) را مطرح کرده ، و بین عدّه ای مانند ضعفاء و متکبرین، و أتباع و متبوعين ، مخاصمه و جدل پیش می آید ؟ 🔶 پاسخ : صدور چنین ادّعای باطلی از طرف مبعوثین در روز قیامت ، سپس ظهور بطلان ادّعای آنها برایشان و امثال ذلک مانند مخاصماتی که بین ضعفاء و متکبرین، و أتباع و متبوعين پیش می آید ( چنانکه خداوند سبحان در مورد آنها نقل کرده است ) منافاتی با این مطلب ندارد که آن روز ، روزی است که حقائق ، در آن ظهور پیدا کرده و حجاب ها برداشته می شوند ؛ زیرا ظهور ، به خودی خود ، از خفاء متحقق می شود و منجرّ به مراتبی می شود . إلّا اینکه این امر ( ظهور حقائق با مراتبی که دارد ) نزد عدّه ای از افراد ، طولانی و سخت می باشد ، و نزد عدّه ای دیگر ، کم و کوتاه و آسان می باشد . 📚 کتاب الإنسان (مرحوم علّامه طباطبایی) ، صفحه ۱۷۸ . 🆔 @bistosevom
Ensan Dar Eslam 1.mp3
6.7M
✅ مصاحبه با مرحوم آقای سیدحسین یعقوبی 🔶 موضوع مصاحبه :انسان در اسلام ۱ . 🆔 @bistosevom
✅ جمع شدن شخصیّت و جسم انسان در قیامت: ◀️ پرسش : اگر پس از مرگ ، هر ذرّه ما نابود می شود ، به جایی می رود و اثری از ما نیست ، چگونه ممکن است مورد آفرینش تازه ای قرار گیریم ؟ 🔶 پاسخ : 🌱 الف : قرآن پاسخ می دهد که بر خلاف ادّعای شما ، شما ( منِ واقعی و شخصیّتِ واقعی شما ) آن چیزی نیست که شما فکر می کنید گم می شود . شما به تمام شخصیّت و کلّ واقعیت در اختیار فرشته خدا قرار می گیرید. 🌱 ب : در مورد متفرّق شدن و گم شدن أجزاء بدن ، قرآن می فرماید : همه این " گم شدنها " از نظر شما گم شدن است ، برای بشر دشوار و بلکه ناممکن است که این ذرّات را جمع آوری کند ، اما برای خدا که علم و قدرتش نامتناهی است هیچ اشکالی نیست . 📚 زندگی جاوید یا حیات اُخروی (متفکر شهید استاد مرتضی مطهری) ، صفحه ۲۱ . 🆔 @bistosevom
✅ مصرف اموال و نذورات و صدقات برای زینت دادن حرم ها : ◀️ رُوِىَ أنَّهُ ذُكِرَ عِندَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ في أيّامِهِ حَلىُ الكَعبَةِ وَ كَثرَتُهُ . فَقالَ قَومُ : لَو أخَذتَهُ وَ جَهَّزتَ بِهِ جُيُوشَ المُسلِمِينَ كانَ أعظَمَ لِلأجرِ ، وَ ما تَصنَعُ الكَعبَةُ بِالحَلي؟ فَهَمَّ عُمَرُ بِذَلِكَ ، وَ سَألَ عَنهُ أميرَالمُؤمِنِينَ عَلَيهِ السَّلامُ . فَقالَ : إنَّ القُرآنَ أُنزِلَ عَلَى النَّبِيِ _ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ_ وَ الأَموالُ أَربَعَةُ : أموالُ المُسلِمِينَ فَقَسَمَها بَينَ الوَرَثَةِ فِي الفَرائِضِ ، وَ الفَيءُ فَقَسَمَهُ عَلَى مُستَحِقِّيهِ ، وَ الخُمسُ فَوَضَعَهُ اللهُ حَيثَ وَضَعَهُ ، وَ الصَّدَقاتُ فَجَعَلَها اللهُ حَيثُ جَعَلَها . وَ كانَ حَليُ الكَعبَةِ فيها يَومَئِذِ ، فَتَرَكَهُ اللهُ عَلَى حالِهِ ، وَ لَم يَترُكهُ نِسياناً ، وَ لَم يَخفَ عَنهُ مَكاناً ، فَأَقِرَّهُ حَيثُ أَقَرَّهُ اللهُ وَ رَسُولُهُ . فَقالَ لَهُ عُمَرُ : لَولاكَ لَافتَضَحنا ، وَ تَرَكَ الحَليَ بِحالِهِ . 🔶 روایت شده که نزد عمر بن خطاب در زمان خلافتش ، ذکر زیور کعبه و زیاد بودن آن به میان آمد . گروهی گفتند: اگر آن زیور را بگیری و با آن ، لشکرهای مسلمین را تجهیز کنی ، اجر بیشتری دارد . کعبه ، این زیور را میخواهد چه کار کند؟ عمر ، تصمیم گرفت آن را انجام دهد ، و در مورد آن از امیرالمؤمنین علیه السّلام سؤال كرد . اميرالمؤمنين علیه السّلام فرمود : همانا قرآن بر پیامبر _ صلّی الله علیه و آله _ نازل شد ، در حالی که اموال بر چهار قسم بودند : الف : اموال مسلمین ، که آن را بین ورثه در موارد واجب آن تقسیم کرد . ب : فَیء ( غنیمت) ، که بر مستحقین آن تقسیم کرد . ج : خُمس ، که آن را در جای خودش قرار داده و مصرف نمودند . د : صدقات ، که خداوند آن را در جای خود قرار داد . و زیور کعبه در آن زمان در مورد صدقات بود ، که خداوند آن را بر حال خود رها کرد ، و آن را با فراموشی ، رها نکرد ، و جای آن برای خدا مخفی و پوشیده نبود . پس تو هم آن را در همان جایی قرار بده که خدا و رسولش قرار دادند . سپس عمر گفت : اگر تو نبودی ، ما مفتضح می شدیم ، و زیور کعبه را به حال خود رها کرد . 📚 نهج البلاغة (سيد رضي) ، حكمت ٢٦١ ، صفحه ٧٦٨ . 🆔 @bistosevom
naj.mp3
13.66M
✅ سخنرانی دهه اول ذی الحجة 🔶 سخنران : استاد نجفي 🆔 @bistosevom
✅ منبع ظهور تجلّیات حضرت حق : 🔶 آن تجلّیات ربوبی که قلوب مستعدّه را در هر وقتی و در هر جایی جذب می کند (که أسرار بی شماری را در بر دارد ) ، می بینید در این عالَم ، این همه انسان های خوب بوده اند از اول تا آخر و مجذوب گشته اند ، مشتاق شده اند ، عشق به حق پیدا کرده اند، مجذوب شده اند و واله گشته اند ، اینها بر اساس یک سلسله تجلّیاتِ جمال و کمال و أسماء حق هستند . این تجلّیات ، به هرچه بخورد و به هرچه برسد ، او را یکسره إلی الأبد از آتش نجات می دهد و خدایی می کند . همه این تجلّیات ، در یک حالت جمعی ، ظهورش در وجود حضرت زهرا صلوات الله علیها است . فلذا هرکسی در هر وقتی ، به هر شکلی در معرض این تجلّیات و نفحات قرار بگیرد و نجات پیدا کند ، از طریق حضرت زهرا سلام الله علیها خواهد بود ، و هر مشتاقی هم مشتاق حضرت زهرا خواهد بود . فلذا رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم ( که همیشه مشتاق و مجذوب بود ولی ) هر وقت اشتیاقش به جمال حقّ و زیارت حقّ ، غلبه می کرد و بی تاب می شد ، می آمد و حضرت زهرا سلام الله علیها را می بوسید و استشمام می کرد و آرام می گرفت . 📚 أسرار فاطمي (سخنرانی آیت الله محمّد شجاعی) ، جلسه پنجم . 🆔 @bistosevom
✅ کتب مبانی انسان شناسی بر اساس معرفی استاد محمدتقی فیاض بخش در مرحله یقظه : 🔸 مبتدی : ۱ : فطرت : شهید مطهری ۲ : انسان کامل : شهید مطهری ۳ : تربیت : شهید مطهری 🔸 متوسطه : ۱ : انسان در قرآن : آیت الله جوادی آملی ۲ : تفسیر انسان به انسان : آیت الله جوادی آملی ۳ : کرامت در قرآن : آیت الله جوادی آملی ۴ : مراحل اخلاق در قرآن : آیت الله جوادی آملی 🔸 عالیه : ۱ : شرح العیون فی سرح العیون : علامه حسن زاده آملی ۲ : دروس معرفة النفس : علامه حسن زاده آملی ۳ : لقاء الله : آقای حسن مصطفوی ۴ : آیاتی از کتاب تفسیر المیزان : علامه طباطبایی ۵ : رساله الولایه : علامه طباطبایی 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش ) ، جلسه ۸ . 🆔 @bistosevom
✅ مراقبت دائمی در مقام خوف : 🔶 مرحوم آیت الله سعادت پرور : إنّ رَبَّکَ لَبِالمِرصادِ ، مَثَل اسبی است که به گاری بسته اند و میرود ، صاحبش دائم او را کتک نمی زند ولی اسب همیشه با نظم و در مسیر خودش می رود ؛ چون دائم یک چشمش به تازیانه سورچی و راننده است ، یعنی می داند که اگر یک ذره منحرف برود، تازیانه بر سرش می آید ، لذا منظم می رود . البته گاهی اوقات که کج و راست می رود ، تازیانه می خورد . 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش) ، جلسه نهم . 🆔 @bistosevom
بوستان معارف
🔶 خَطَبَ الحُسَینُ عَلَیهِ السَّلامُ ، فَقالَ : اَیُّهاالنّاسُ ! نافِسُوا فِی المَکارِمِ ، وَ سارِعُ
◀️ ... وَ اِعلَمُوا أنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَيكُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَيكُم ؛ فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماً : 🔶 و بدانید که حوائج مردم به شما از جمله نعمتهای خداوندی است بر شما ؛ پس با این نیازمندیها با ملال و خستگی مواجه نشوید تا آن نعمتها به مکافات و انتقام تبدیل نشود . 📚 لمعات الحسین ( علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی ) ، صفحه ۱۹ و ۲۱ . 🆔 @bistosevom
🔶 انواع مراقبه : 🌱 الف : مراقبه مطلق : مراقبه بر توجه به توحید خالص است ، که همان حفظ حریم مولویّت ، و توجه به فقر و بندگی است . 🌱 ب : مراقبه مقیَّد : مراقبه ای است که با واسطه به مراقبه مطلق می رسد ؛ چون خداوند ، مجرّد است و زمان و مکان بردار نیست . مانند مراقبه بر ترس از جهنم . مراقبه مقیَّد ، برای مبتدئین است ؛ زیرا ملموس تر و راحت تر است . 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی (استاد محمدتقی فیاض بخش) ، جلسه ۱۱ . 🆔 @bistosevom
✅ تذکّر در مراقبه بر اساس ملموس بودن موضوع آن : 🔶 انسان در مراقبه باید از نزدیک ترین موجود به خودش شروع کند . نزدیک ترین موجود به هر شخص ، خود اوست . مراد از خود ، بدن جسمانی خود اوست . خداوند در قرآن می فرماید : همین چشم و دست و پای تو ، ناظر بر تو و نگهبان تو است ، و در آخرت بر علیه انسان شهادت می دهند . انسان در روز قیامت به پوست های خود می گوید : لِمَ شَهِدتُم عَلَینا؟ قالُوا اَنطَقَنَا اللهُ الَّذی اَنطَقَ کُلَّ شَیء ( آن خدایی که هرچیزی را گویا کرد ، ما را هم گویا کرد ) . همچنین است مراقبه های زمان ها و مکان ها ، و شهادت هرکدام از این موارد بر علیه انسان در روز قیامت . 🌱 نکته : دستور به هر کدام از این موارد ، بر اساس حال هر شخص است. 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش ) ، جلسه ۱۱ . 🆔 @bistosevom
✅ راه یابی علمی و عملی به توحید : ◀️ سوال: چگونه انسان می تواند کاری کند که به مرحله توحید خالص نائل شود ؟ 🔶 جواب : با بحث ها و مجاهدتهای علمی تا حدّی می شود انسان در حدّ علمی و ذهنی ، از مرحله عامّ توحید ( که برای عامه مردم است) بالا برود و به مقام علمی توحید ، تا حدّی نزدیک شود اما نمی توانیم فقط از طریق مجاهدتهای علمی به توحید اصلی نائل شویم . بلکه باید به موازات مجاهدت علمی ، مجاهدت عملی و سلوک عبودی هم باشد ، و انسان در مدارج توحید ، عملاً هم پیش برود . 📚 سخنرانی توحیدنامه ( آیت الله شیخ محمد شجاعی) ، جلسه اول . 🆔 @bistosevom
✅ فراهم بودن همه امور برای امام در هرجا : 🔶 صالح بن سعید گوید : خدمت امام هادی علیه السّلام رسیدم و گفتم : فدایت شوم ، اینان می خواهند در همه امور ، نور شما را خاموش سازند و در حق شما کوتاهی کنند ، تا آن جا که شما را در این کاروانسرای ناهنجار ، کاروانسرای گدایان منزل داده اند ! فرمود : ای پسر سعید! تو در این پایه ( از معرفت ما ) قرار داری ؟ سپس با دست اشاره کرد و فرمود : نگاه کن ! نگاه کردم ، باغ هایی روح افزا و بوستان هایی دیدم با میوه های نو رس ، که در آن باغ ها زنانی زیباروی و خوشبو مثل مروارید در صدف ، و نوجوانان ( خدمتگزار) و پرندگان و آهوان و نهرهایی جوشان بود که دیده ام حیران ، و چشمم تار شد . امام علیه السّلام فرمود : ما هرکجا باشیم این امور برایمان فراهم است ؛ ما در کاروانسرای گدایان نیستیم . 📚 اصول کافی ( شیخ کلینی) ، کتاب الحجة ، باب مولد أبي الحسن علي بن محمد عليهما السلام و الرضوان ، حديث ٢ . 🆔 @bistosevom
🔶 مراحل مراقبه در دستورات علامه طباطبائی : 🌱مرحله اول : رعایت حدود الهی و متعبّد شدن به ظواهر شرع مقدس . 🌱 مرحله دوم : مراقبه بر ثواب ، یعنی مقید شدن به انجام مستحبّات 🌱 مرحله سوم: مرحله رضا : آنچه انسان از صبح تا شب انجام می دهد ، برای رضای خدا باشد . 🌱 مرحله چهارم : مراقبه بر حضور . 📚سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش ) ، جلسه ۱۲ 🆔 @bistosevom
✅ عمل ظاهری ، علم باطنی : 🔶 در مجاهدت عملی و سلوک عبودی ، اگر انسان بخواهد قدم به قدم در صراط مستقیم پیش برود ، ظاهرش عمل است ، و منازل را عملاً طی کردن است اما همین عمل ، باطنش علم است و به موازات جدّیّت عملی ، در حقیقت ، در باطن از لحاظ علمی و معرفت ، بالا می رود . مثلاً کسی که در مجاهدت عملی ، صادقانه و مخلصانه قدم بر میدارد ، روز به روز برای خودش وظایف جدیدی می شناسد ، و از آیات و روایات برداشت جدیدی می کند . 📚 سخنرانی توحیدنامه ( آیت الله محمد شجاعی ) ، جلسه دوم 🆔 @bistosevom
✅ علم به وظایف ، و عدم ابتلاء به کبائر مجهوله : 🔶 مراقبه مرحله اول ، حفظ ظاهر حریم شرع مقدس در حلال و حرام الهی است . به این ترتیب که شخص باید در یک یا چند اربعین( به تناسبی که جواب بگیرد ) مواظب باشد آن ها را انجام دهد . یکی از مسائل مهم در این مرحله ، این است که مسائل مبتلی به ، از رساله های علمیه دقیقاً یاد گرفته شوند تا در نتیجه مبتلا به گناهان کبیره من حیث لایَعلَم نشود . 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش ) ، جلسه ۱۲ . 🆔 @bistosevom
✅ پرهیز از شهرت ، و حفظ مکانت مرجعیّت : 🔶 آیت الله محمدمهدي شب زنده دار : فاضل اردکانی که در ردیف اول علمای اسلام است من الأولين إلى الآخرين ، به مرض استسقاء مبتلا شد . روز آخر گفت : آبی بیاورید تا میل کنم . آب را خورد و فرمود : آب خوبی خوردیم ، مرگ خوبی هم بکنیم . رو به قبله دراز کشیدند و از دنیا رفتند. ایشان کسی است که بعض آراء شیخ به واسطه ایشان عوض شد . ایشان در کربلا مستقر بودند و تدریس می فرمودند . در یک سفری میرزای شیرازی و شیخ انصاری با هم مشرف می شوند به کربلا . میرزا به درس مرحوم فاضل اردکانی می رود ، میبیند که اشکال کرد در فرمایش شیخ . میرزا می گوید: با هم( با شیخ انصاری) که بر می‌گشتیم ، شیخ به فکر فرو رفت تا رسیدیم به نجف . بعد دید جوابی برای اشکال فاضل اردکانی نیست ، نظر و فتوای شیخ عوض شد . فاضل اردکانی مرد دقیق النظری بود ، و از طرفی مرد وارسته ای بود ، و با اینکه میرزای شیرازی در رتبه تلامذه ایشان بود اما ایشان همه را برای تقلید ، به میرزای شیرازی ارجاع می داد و می گفت : باید مکانت مرجعیت آن بزرگوار حفظ شود . و تا آخر نه رساله داد و نه وجوهات ، قبول می کرد . 📚 درس خارج فقه ، سال تحصیلی ۱۳۹۹ _ ۱۴۰۰ ، جلسه ۸ . 🆔 @bistosevom
✅ ترتُّب پیشرفت و عقب افتادگی ، بر کیفیت نماز : 🔶 استاد فیاض بخش : نماز در زندگی یک انسان، چراغ فروزانی است که هر مقدار شعله برگیرد ، به زندگی انسان، شعله می دهد . 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش) ، جلسه ۱۳ 🆔 @bistosevom
✅ کتب أسرار الصلاة : 🔶 ترتیب کتب اسرار الصلاة بنابر مراتب ساده تا مفصّل : ۱ : اسرار نماز : آقای قرائتی ۲ : اسرار الصلاة : آية الله جوادي آملي ٣ : أسرار الصلاة : ميرزاجواد آقاملکی تبریزی ۴ : اسرار الصلاة : ميرزا سعید قمی . در صورت عدم دسترسی به هیچ کدام از این موارد ، کتاب آداب الصلاة مرحوم امام خميني مطالعه شود که کتاب وزین و علمی ، و از روی قاعده و مبانی فقهی است در بین کتب اسرار الصلاة . و بعد از آن ، کتاب سرّ الصلاة ايشان مطالعه شود . 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش ) ، جلسه ۱۴ 🆔 @bistosevom
✅ إرتزاق از راه علم : ◀️ عَن حَمزَة بنِ حمرانَ قالَ : سَمِعتُ أباعَبدِاللهِ عَلَيهِ السَّلامُ یَقولُ : مَن إستَأكَلَ بِعِلمِهِ إفتَقَرَ . فَقُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ ! إنَّ في شيعَتِكَ وَ مَواليكَ قَوماً يَتَحَمَّلُونَ علُومَكُم وَ يَبُثُّونَها في شيعَتِكُم فَلا يَعدَمُونَ عَلَى ذَلِكَ مِنهُم البِرَّ وَ الصِّلَةَ وَ الإكرامَ . فَقالَ عَلَيهِ السَّلامُ : لَيس أولئِكَ بِمُستَأكِلينَ ، إنَّما المُستَأكِلُ بِعِلمِهِ الَّذي يُفتِي بِغَيرِ عِلمِ وَ لا هُدىً مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِيُبطِلَ بِهِ الحُقُوقَ طَمَعاً فِي حُطامِ الدُّنيا . 🔶 حمزه بن حمران گفت : از امام صادق علیه السلام شنیدم می فرماید : هرکسی که از راه علم ، روزی بخورد ، فقیر می شود . پس به امام صادق علیه السلام عرض کردم : فدایت شوم ! همانا در میان شیعیان و دوستداران شما گروهی هستند که دانش های شما را فرا می گیرند و در میان شیعیان شما پخش می کنند و در مقابل این کار ، پیوسته به آن ها نیکی می کنند و هدیه می دهند و اکرام می کنند . سپس امام علیه السلام فرمود: این افراد ، ارتزاق کننده نیستند . ارتزاق کننده از طریق علم ، کسی است که بدون علم و هدایت از طرف خداوند عزّ و جلّ فتوا می دهد ، تا به وسیله آن فتوا حقوق را باطل و پایمال کند به خاطر طمع در حطام دنیوی . 📚 معاني الأخبار ( شيخ صدوق ) ، جلد ١ ، صفحه ٢٩٣ ، باب معنى الإستئكال بالعلم . 🆔 @bistosevom
بوستان معارف
◀️ ... وَ اِعلَمُوا أنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَيكُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَيكُم ؛ فَلاتَمَلُّوا النِّعَم
◀️ ... وَ اِعلَمُوا أنَّ المَعرُوفَ مُکسِبُ حَمداً ، وَ مُعقِبُ أجراً ، فَلَو رَأيتُمُ المَعروفَ رَجُلاً رَأيتُمُوهُ حَسَناً جَمیلاً یَسُرُّ النّاظِرینَ ؛ وَ لَو رَأيتُم اللُّؤمَ رَأيتُمُوهُ سَمِجاً مُشَوَّهاً تَنَفَّرُ مِنهُ القُلُوبُ ، وَ تَغُضُّ دُونَهُ الأبصارُ : 🔶 و بدانید که کارهای خوب و پسندیده ، ستایش و آفرین را در بر دارد ، و اجر و پاداش نیک را به دنبال می کشد . و اگر شما خوبی و پسندیدگی را به صورتی می دیدید ، هر آینه آن را به صورت مردی زیبا و نیکو روی و جمیل المنظر می یافتید ، که برای نظاره کنندگان بهجت بخش و مسرّت آمیز بود . و اگر شما زشتی و نکوهیدگی را به صورتی مجسّم می دیدید ، هر آینه آن را به صورت مردی زشت و کریه المنظر می یافتید که دل ها از او می رمید ، و در برابر آن چشم ها و نگاه ها به زیر می آمد . 📚 لمعات الحسین ( علامه سیدمحمد حسین حسینی طهرانی) ، صفحه ۱۹ و ۲۲ . 🆔 @bistosevom
4_5796543100255995733.mp3
1.67M
✅ مناجات با امام زمان علیه السلام 🔶 مداح : مرحوم آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی 🆔 @bistosevom
🔶 مراتب حضور قلب در نماز : ۱ : توجّه به حضور در محضر در مقابل پرودگار . اگرچه معنای الله را نداند ولی بداند که در محضر بزرگی است . ۲ : توجّه ( گرچه اجمالی) به مضمون عبارات نماز . ۳: به کار بردن صوت حسن و حزین در نماز . 🌱 نکته : چون در نماز صبح ، خواطر کمتر است ، سعی کند در نماز صبح، این مراتب را تمرین کند . به این صورت که اگر در یک اربعین ، مرتبه اول برای او ملکه شد ، در اربعین بعدی ، مرتبه دوم را انجام دهد . 📚 سخنرانی فلسفه اخلاق توحیدی ( استاد محمدتقی فیاض بخش ) ، جلسه ۱۵ 🆔 @bistosevom