❇️ فضیلت زیارت امام رضا علیه السّلام در ماه رجب :
◀️ عَن مُحَمَّدِ بنِ سُلَیمانَ ، قالَ : سَاَلتُ اَباجَعفَرِ مُحَمَّدَ بنَ علیِّ الرّضا عَلَیهِما السَّلامُ عَن رَجُلِ حَجَّ حَجَّهَ الاِسلامِ فَدَخَلَ مُتَمَتِّعاً بِالعُمرَهِ اِلَی الحَجِّ فَاَعانَهُ اللهُ تَعالَی عَلَی حَجِّهِ وَ عُمرَتِهِ ، ثُمَّ اَتَی المَدِینَهَ فَسَلَّمَ عَلَی النَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ثُمَّ اَتَی اَباکَ اَمیرَالمُومِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ عارِفاً بِحَقِّهِ یَعلَمُ اَنَّهُ حُجَّهُ اللهِ عَلَی خَلقِهِ وَ بابِهِ الَّذی یُوتَی مِنهُ ، فَسَلَّمَ عَلَیهِ ، ثُمَّ اَتَی اَباعَبدِاللهِ الحُسَینِ بنِ عَلِیِّ عَلَیهِ السَّلامُ فَسَلَّمَ عَلَیهِ، ثُمَّ اَتَی بَغدادَ فَسَلَّمَ عَلَی اَبِی الحَسَنِ مُوسَی عَلَیهِ السَّلامُ ، ثُمَّ اِنصَرَفَ اِلَی بِلادِهِ ، فَلَمّا کانَ فِی هَذا الوَقتِ رَزَقَهُ اللهُ تَعالَی ما یَحُجُّ بِهِ فَاَیُّهُما اَفضَلُ لِهذا الَّذی حَجَّ حَجَّهَ الاِسلامِ یَرجِعُ اَیضاً فَیَحُجُّ ، اَو یَخرُجُ اِلَی خُراسانَ اِلَی اَبِیکَ عَلِیِّ بنِ مُوسَی الرِّضا عَلَیهماالسَّلامُ فَیُسَلِّم عَلَیهِ؟
قالَ : بَل یَاتِی اِلَی خُراسانَ فَیُسَلِّم عَلَی اَبی عَلَیهِ السَّلامُ اَفضَلُ ، وَلیَکُن ذلِکَ فی رَجَبِ ، وَلایَنبَغی اَن تَفعَلُوا هذا الیَومَ ، فَاِنَّ عَلَینا وَ عَلَیکُم مِن السُّلطانِ شَنعَه :
🔶 محمّد بن سلیمان می گوید : از اباجعفر ، محمّد بن علیّ الرضا علیه السلام پرسیدم در مورد
مردی که حجّ تمتع به جا آورده است ، سپس داخل در عمره شده ، پس خداوند در حج تمتع و عمره اش او را یاری کرد ،
سپس به مدینه رود و به پیامبر صلّی الله علیه و ِآله سلام دهد ، سپس بر پدرت امیرالمومنین علیه السلام وارد شود در حالی که عارف به حق ایشان است ، به صورتی که می داند که او حجّت خدا بر خلقش است و باب خداوندی است که از آن در
وارد می شوند ، سپس بر ایشان سلام دهد .
سپس به سوی اباعبدالله الحسین علیه السلام رود و بر ایشان سلام دهد ، سپس به بغداد بیاید و بر ابی الحسن موسی علیه السلام سلام دهد
و به وطن خودش برگردد. و اگر در آن وقت
خداوند به او مقدمات سفر حجّ را روزی دهد
پس کدامیک از آن دو با فضیلت تر است برای کسی که حج تمتع به جا آورده و دوباره برگردد و حجّ (عمره) انجام دهد ؟ یا به سوی خراسان خارج شود و به سوی پدرت علیّ بن موسی الرّضا علیه السلام رود و به ایشان سلام دهد ؟
امام جواد علیه السلام فرمودند : بلکه اگر به سوی خراسان خارج شود و به پدرم سلام دهد
بافضیلت تر است ، و باید این زیارت در ماه رجب باشد(تا بر حجّ ، فضیلت داشته باشد) .
در حالی که شایسته نیست این زیارت در این روز ( در این زمان) انجام شود ؛ زیرا سلطان بدی بر ما و بر شما حکومت می کند .
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام(شیخ صدوق)، جلد۲، صفحه ۴۷۸ .
🆔 @bistosevom
✅ حکمت امر خداوند به آتش بدون واسطه:
◀️ سوال :
چه حکمت بود که حق تعالی (در مورد حضرت ابراهیم ) ، آتش را بی واسطه گفت سرد شو؟
🔶 جواب:
حکمت آن است که چون ابرهیم(ابراهیم) واسطه برداشت میان خود و حق ، ملک تعالی نیز واسطه برداشت ، نه باد را فرمود که سرد کن و نه آب را و نه فریشته(فرشته) را ، تا خلق بدانند که هرکه حق را دوست گیرد ، حق نیز او را دوست گیرد .
📚 قصص الاَنبیاء ( ابو اسحاق نیشابوری) ،
صفحه ۵۴ .
🆔 @bistosevom
✅ فضائل عَمل امیرالمومنین علیه السلام در روز
جنگ اُحُد :
حضرت امام صادق علیه السّلام از پدران بزرگوارشان
علیهم السّلام از حضرت سیّدالشهداء علیه السّلام نقل
می فرمایند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به مولا علیّ علیه السّلام فرمودند:
ای اباالحسن! اگر ایمان و اعمال همه بندگان در یک کفًه ترازو ، و فقط عمل یک روز تو در کفّه دیگر قرار گیرد ، آن عمل یک روزه تو بر تمامی اعمال بندگان، برتری خواهد داشت .
همانا خداوند در روز جنگ اُحُد نزد ملائکه مقرّب خود به تو مباهات نمود ، (در آن روز ) خداوند حجاب ها را از آسمان های هفتگانه برداشت، و نور بهشت و آنچه در آن است را بر تو تابانید و پروردگار دو جهان ، به عمل تو خشنود شد .
همانا خداوند متعال در عوض این روز (روز جنگ اُحُد) مقامی به تو عنایت فرموده که همه انبیاء و رسولان و صدّیقین و شهدا به تو غبطه می خورند .
📚 مائه منقبه (اِبن شاذان)، فضیلت چهل و هفتم،
صفحه ۱۱۱ .
🆔 @bistosevom
✅ اثر سخنان بیهوده
🔶 آقازاده گرامی آیت الله کوهستانی
می گوید :
روزی راجع به غذای حرام از آقا سوال کردم و عرض کردم نظر شما چطور است و غذای حرام چقدر در روح انسان تاثیر دارد؟
آقا به مناسبتی در بین فرمایشات خود فرمود : حرف های بیهوده و لغو ، تاثیری زیاد در روح دارد و روح رامی میراند .
سپس درباره تاثیر منفی سخنان بیهوده در روان آدمی می فرمود : من حرف های بیهوده را کمتر از غذای حرام نمی دانم .
📚 روح مهربان ۲ (خاطرات و حالات معنوی آیت الله شیخ محمد کوهستانی) ،صفحه۴۰ .
🆔 @bistosevom
✅ تساوی تصرّف حجت خدا در زمان حضور یا غیبت :
◀️پرسش :
سرپرستی و هدایت و قیام به وظایف امامت، همان غایت از نصب کردن و اختیار دادن به امام است . و این غایت ، متوقف بر این است که امام، در بین مردم امّت ، ظاهر و مورد مشاهده آنها باشد .
پس چگونه امامی ، سرپرست قرار گیرد در حالی که از آن امّت ، غائب باشد ؟
🔶پاسخ :
🌿الف : پاسخ نقضی :
تمرکز بر این سوال ، نشان از عدم شناخت نسبت به اولیاء الله است ، و اینکه آنها بر دو قسم هستند :
عده ای ظاهر بوده و امور را برپا می دارند،
و عده ای از آنها مخفی بوده و امور را برپا می دارند بدون اینکه مردم آنها را بشناسند .
قرآن کریم ولیّ از اولیاء را معرفی می کند که حتّی نبیّ زمان هم او را نمی شناخته است :
فَوَجَدا عَبداً مِن عِبادِنا...قالَ لَهُ مُوسَی هَل اَتَّبِعُکَ عَلَی اَن تُعَلِّمَنِ مِمّا عُلِّمتَ رُشداً .
علاوه بر اینکه غیبت امام مهدیّ علیه السلام، بدعت و اتفاق جدیدی در بین تاریخ اولیاء نیست ؛
به عنوان مثال ، حضرت موسی علیه السّلام با وجودی که نبیّ و ولیّ بود ، چهل روز از قوم خود غائب شد : وَ واعَدنا مُوسَی ثَلاثِینَ لَیلَهً وَ اَتمَمنَاها بِعَشرِ... .
همچنین حضرت یونس از انبیاء خداوند سبحانه و تعالی بود اما در ظلمات، غائب شد : وَ ذَاالنُّونِ اِذ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ اَن لَن نَقدِرَ عَلَیهِ فَنادَی فِی الظُلُماتِ اَن لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَکَ اِنِّی کُنتُ مِنَ الظّالِمِینَ .
آیا حضرت موسی و یونس علیهماالسلام، هر دو از انبیاء الله نبودند؟ پس فائده پیامبری که از دیدگان ، غائب باشد و دور از قومش زندگی کند، چیست؟
🌿پاسخ حلّی :
🌱الف : علم نداشتن ما به فائده وجود امام در زمان غیبتش ، دلیل بر این نیست که در غیبت خود ، برای امّت فایده ای نداشته اند .
🌱ب : غیبت ، ملازم با عدم تصرّف در امور و عدم استفاده از وجودش نیست ؛
به عنوان مثال : مُصاحِب حضرت موسی( حضرت خضر ) دیواری را بنا کرد تا گنج آن دو یتیم،محفوظ و در امان بمانند .
🌱ج : آنچه که مُسلَّم است ، عدم امکان دسترسی عموم مردم(در زمان غیبت)به ایشان است، امّا عدم دسترسی خواصّ به ایشان در زمان غیبت، امری مسلّم نیست ؛ بلکه آنچه از روایات بر آن دلالت میکند ، برخلاف آن است .پس صلحاء از امّت ، به ملاقات با ایشان ، تشرف داشته واز نور وجود او استفاده کرده اند ، و به تَبَع ایشان ، عموم مردم نیز با واسطه ایشان از امام علیه السّلام استفاده کرده اند .
🌱د :واجب نیست که امام ، تصرّف در امور ظاهریه را خودش بر عهده بگیرد ، بلکه می تواند تصرّف در آن امور را به شخص دیگری واگذار کند
همانگونه که امام مهدی علیه السّلام انجام داد ؛ به این صورت که در زمان غیبت صغری ، چهار وکیل داشت که حوائج مردم را برطرف میکردند و پیوسته به عنوان واسطه بین ایشان و مردم بودند ،
و در غیبت کبری نیز فقهاء و علماء عادل و عالم به احکام را برای قضاوت و اجراء سیاست ها و... نصب کردند .
📚 مُحاضرات فی الاِلهیّات (آیت الله جعفر سبحانی)،
جلد ۴ ،صفحه ۱۴۲ تا ۱۴۵ .
🆔 @bistosevom
✅ حقّانیّت مرگ و اَخبار و وقایع بعد از آن:
◀️پرسش :
آیا این جمله از کسانیکه می گویند: "چه کسی رفته است به آخرت خبر بیاورد که بهشتی است و جهنمی؟ " جمله ای صحیح و قابل پذیرش است؟
🔶 پاسخ :
🌱 اَوّلاً : اگر کسانی که می گویند کسی نرفته و خبر بیاورد ، منظورشان آن است که از مردگان کسی بازنگشته تا آنچه با چشم دیده، با زبانش به ما بگوید ،
این منطق غلط است ؛ چون مرده ای اگر فرضاً بازگردد ، او نیز آنچه را با چشم دل دیده است بازگو می کند ، و زبانش که تکلّم می کند
حکایت از زبان دل اوست .برای مرده محال است که با چشم حسّیِ واقع در سرش ببیند تا خبر آورد . و بنابراین اگر مرده بیاید و تکلّم کند و خبر دهد ، مسلّماً با چشم دل دیده است و با زبان دل ، به زبان حسّ گفتگو دارد . و این معنی در انبیاء عظام و پیغمبر ما صلّی الله علیه و آله و سلّم صادق است ، زیرا آنها رفته اند و خبر آورده اند .
معراج یعنی حرکت و سفر از این عالم حسّ به عالم برزخ و عالم قیامت و اَسماء و صفات الهیّه و ورود در حرم حضرت کبریائی و حریم مقام عزّ و عظمت ؛ و معراج حضرت رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم جای شبهه و تردید نیست .
🌱ثانیاً : اینکه می گویند کسی نرفته تا خبر بیاورد ، این جمله در مقام استدلال، کافی برای رفع مسئولیّت نیست و انسان را برای هر عمل خودسرانه ، آزاد و یله نمی گذارد .
زیرا کسی نرفته تا خبر بیاورد ، نه اینکه کسی رفته تا خبر بیاورد که نیست ؛ و بین این دو معنی فرق بسیار است . اگر کسی رفته بود و خبر به عدم بهشت و دوزخ آورده بود ، این کافی بود ؛ ولی نرفتن کسی و خبری نیاوردن ، دلیل بر عدم آنها نیست ، زیرا در مقام امکان ، ممکن است واقعاً چنین قضایائی باشد ولی کسی که رفته یا از دنیا رخت بربسته ، خبری نیاورده باشد .
پدران و مادران و ارحام و دوستان ما رفتند و اصلاً خبری نیاوردند ، نه از بودنش و نه از نبودنش، پس از کجا معلوم شد که نیست؟
پس اصل تحقّق قیامت و حساب و کتاب امری ممکن است و نیز دلیل و برهان بر عدمش اقامه نشده است ، در این حال به چه مجوّز عقلی
انسان حقّ دارد خود را یَله و رها ببیند؟
📚 معادشناسی ( مرحوم علامه سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی )، جلد ۱ ، صفحات۱۳۴ تا ۱۳۷ .
🆔 @bistosevom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روز شهادت امام حسین علیه السلام،
روز ظفر ایشان است .
🔶 سخنران : مرحوم آیت الله بهجت .
🆔@bistosevom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فتح باب برای آیت الله قاضی در حرم حضرت اباالفضل العباس علیه السلام :
🔶 سخنران : مرحوم آقای سیدحسین یعقوبی.
🆔 @bistosevom
✅ انعکاس صورت ملکوتیّه میّت در چهره ملک الموت :
🔶 ملک الموت و اعوان او از فرشتگان دگر ، ماهیت های مختلفه ندارند تا هر وقت بخواهند وجودشان در قالب یک ماهیّت به وجود آیند ؛ بلکه چون از موجودات ملکوتیّه و مجرّده هستند بنابراین عیناً مانند آئینه صاف و روشن بوده و خودبین و خود نما نیستند بلکه غیر نما هستند و در مقابل روح هر شخص محتضری واقع شوند ، عکس کمالات یا زشتی های او در آنها پیدا می شود ، و لذا شخصی که در حال جان دادن است ، صورت ملکوتیّه و صفات و اخلاق خود را چه نیکو باشد و چه ناپسندیده باشد ، در صورت و جمال آنها مشاهده می کند و در واقع جمال و حسن ، یا قبح و زشتی نفس ناطقه خود را در آنها می بیند .
📚 معادشناسی(مرحوم علّامه آیت الله سیّد محمدحسین حسینی طهرانی) ، جلد ۱ ، صفحه ۲۳۸ .
🆔 @bistosevom
✅ دستورالعملی برای سالکین طریق الی الله
🔶 دستخط نامه مرحوم آیت الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی برای شخصی در استکهلم
🆔 @bistosevom
✅ اهمّیّت صحّت مزاج در طریق معرفت :
🔶 طالب معرفت باید صحیح المزاج باشد ، اگر علّتی در مزاج هست باید به معالجه آن بپردازد ، چه اینکه اگر سودا غالب آید ، پاره ای از حرکات سوداویه را شور عشق پنداشته مغرور گردد ،
و اگر صفراء و حرارت غلبه کند ، خشکی دماغ و خفقان قلب و سوء الخلق فوق العاده حاصل گردد ،
اگر بلغم زیاده باشد، قصور در فهم دقیقه پیدا خواهد کرد .
📚 تذکره المتّقین ( مرحوم آیت الله شیخ محمّد بهاری) ، صفحه ۱۲۶
🆔 @bistosevom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استجابت توسل مرحوم شیخ حسین فاضلی به امام زمان علیه السلام
🔶 سخنران : مرحوم آیت الله مصباح یزدی
🆔 @bistosevom
✅ نسخ و جهل :
◀️شبهه :
نسخ ، معلول جهل است . انسانها به طور طبیعی بر مصلحت احکام احاطه ندارند ؛ از این رو نخست حکمی را بدون قید زمانی قرار می دهند و پس از مدتی به اشتباه خود پی برده ، آن را نسخ می کنند ؛ ولی خداوند به همه امور داناست و نسخ درباره او معنا ندارد .
🔶 پاسخ :
احکامی که خداوند قرار داده ، دو گونه است :
بعضی دائمی و برخی دیگر موقتی است .
گاهی موقتی بودن برخی احکام ، آشکار است و گاهی بنا به مصالحی در ظاهر به شکل احکام دائمی بیان می شود .
بنابراین عدم ذکر موقتی بودن حکم ، همواره به معنای جهل و ناآگاهی نیست ، بلکه خداوند با آنکه به
موقتی بودن برخی احکام داناست ، مصلحت در
مخفی نگه داشتن آن است .
📚قرآن شناسی ( آیت الله محمدتقی مصباح یزدی) ،
جلد ۲ ، صفحه ۲۳۲ .
🆔 @bistosevom
1_923658736.MP3
9.77M
✅ قرائت فرازهایی از مناجات شعبانیه:
🔶 آیت الله عبدالمجید بنابی و آیت الله تحریری
🆔 @bistosevom
✅ خفاء خدا با وجود اَظهریّت او :
◀️ پرسش :
با اینکه خدا اَظهر اَشیاء است ؛ بلکه ظاهر حقیقی و بالذّات او است ، چگونه بر بسیاری مخفی و پنهان است ؟
🔶 پاسخ :
🌱 الف : این خفاء ، عکس العمل ظهور است و این پنهانی از فرط آشکاری و نمایانی ، و این بُعد و دوری در اثر کمال قرب و نزدیکی است .
به طور مثال گفته اند : ماهیان دریا نزد ماهی دانایی رفتند و به او گفتند : همیشه می شنویم که به ما می گویند : حیات شما از آب است ،
آب را به ما بنمایان . ماهی جواب داد : شما چیزی غیر از آب به من نشان دهید تا من آب را به شما نشان دهم .
🌱 ب :جهت دیگر که این گونه خفاء و نهانی را موجب
می شود ، این است که هر چیزی به ضدّ خود معروف و شناخته می گردد ؛ تُعرَفُ الاَشیاءُ بِاَضدادِها ؛ مثلاً روشنایی و نور به ظلمت و تاریکی ، علم به جهل و صحّت و تندرستی به بیماری شناخته میشوند ؛ امّا اگر چیزی را ضدّ نباشد ، شناسایی او بر بسیاری پنهان میماند و چون خدا را ضدّی نیست ، هیچ گاه جهان بی خدا نبوده و نخواهد بود ، لذا اثر فیض خدا در پیدایش این جهان و بقاء و پایداری آن ناشناخته می ماند و کمال ظهور ، موجب خفاء
می گردد .
📚 معرفت حجّت خدا ( آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی) ، صفحه ۸۷ .
🆔 @bistosevom
13.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ حفظ حضور قلب اختیاری در نماز :
🔶 مرحوم آیت الله بهجت
🆔 @bistosevom
Erfan.mp3
9.19M
✅ مصاحبه با مرحوم آقای سیدحسین یعقوبی
🔶 موضوع مصاحبه : عرفان
🆔 @bistosevom
✅ زاهد کیست ؟
🔶 زاهد کسی نیست که به حسب طبیعت به اشیاء
بی رغبت است ، مثل مریضی که به غذا میل ندارد یا آدمی که از شیرینی بدش می آید ، میل به شیرینی ندارد و یا مثل کسی که از نظر جنسی ناتوانی خاصی دارد، میل به زن ندارد .
مقصود از زاهد کسی نیست که طبیعتاً به حکم غریزه به امور دنیوی بی میلی دارد .
بلکه زاهد یعنی کسی که به حسب طبیعت و غریزه، به لذت مادی رغبت دارد ولی به خاطر هدفها و منظورهای بالخصوصی عمل و رفتارش مانند مردمِ بی رغبت است ؛ یعنی از چیزی که به آن میل و رغبت دارد ، به خاطر هدفی صرف نظر می کند.
📚 احیای تفکر اسلامی(شهید استاد مرتضی مطهری )، صفحه ۶۹ .
🆔 @bistosevom
✅ توسعه رزق ، در بیداری بین الطلوعین :
🔶 یکی از بزرگان در نجف اشرف ، توسلاتی به امیرالمومنین علیه السّلام کرد و عرض کرد : یا علیّ ! تو خودت نان جو میخوردی ؛ من نمی توانم . زندگی است و خرج دارد .برای ما فکری بکن . ما به شما پناه آوردیم .
آن روز و فردا و این ماه و آن ماه خبری نشد ؛ یک روز عصبانی شد و به حرم رفت که : یا علیّ ! دیگر نمی توانم صبر کنم ، یک فکری برای من بکن .
شب حضرت را در خواب دید ، فرمودند : "برو اهواز ،
فلان جا کارت اصلاح می شود " .
بلند شد و رفت همان جایی که حضرت فرموده بود.
شخصی به او گفت : " آقا فرمودند :
بین الطلوعین بیدار باش ؛ توسعه رزق شما تضمین شده است " .
می پرسد : آقا کیست ؟
جواب می دهد : "حضرت بقیه الله . آقا فرمودند:
بین الطلوعین بیدار باش و توسعه رزق شما تضمین شده است " .
📚 سخن دوست (سلسله گفتارهای آیت الله ناصری) ، صفحه ۳۴ .
🆔 @bistosevom
✅ پیدا کردن مکان برای حال مناسب در نماز :
🔶 روزی در حرم مطهر حضرت علیّ بن موسی الرّضا علیه السّلام پس از انجام زیارت و خواندن نماز زیارت در سمت پشت سر نشسته بودم و اتّفاقاً در جنب من جناب محترم حجّه الاِسلام آقای علّامه لاهیجانی انصاری دامت برکاته نشسته بودند ؛ و در آن مکان مقدّس ، ذکر مرحوم قاضی آقای حاج میرزا علی آقا آن فقیه و عارف عالیقدر اسلام به میان آمد ؛ و چون ایشان خدمت آن مرحوم در نجف اشرف رفت و آمد داشتند جملاتی را نقل کردند که بسیار شایان دقت است از آن از جمله آنکه آن مرحوم می فرمودند :
در یک مسجد همیشه نماز نخوانید ، به مساجد دیگر نیز بروید ! و هر جا دیدید حال پیدا کردید آنجا نماز بخوانید ؛ و هرجا که دیدید حال پیدا نکردید ، مکان خود را تغییر دهید ! و خلاصه آنکه توقّف در یک مکان ، بی مورد است ؛ و باید دائماً دنبال حال بود ؛ و از هر جا به جای دیگر منتقل شد ؛ و هرجا حال بهتر بود آنجا را انتخاب نمود ، اگر در مسجد کوفه نشد ، به مسجد سهله بروید ، و اگر در سهله نشد، به مسجد کوفه بروید ، و هکذا !
📚 معادشناسی ( مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی ) ، جلد ۷ ، صفحه ۲۳۶ .
🆔 @bistosevom
✅ ترک مجلس معصیت :
◀️ الامام الصادق علیه السلام :
لا یَنبَغِی لِلمُومِنِ اَن یَجلِسَ مَجلِساً یُعصَی اللهُ فیهِ وَ لایَقدِرُ عَلَی تَغییرِهِ :
🔶 امام صادق علیه السلام:
برای مومن ، شایسته نیست در مجلسی بنشیند که در در آن ، معصیت پروردگار می شود ولی نمی تواند آن ( معصیت در مجلس ) را تغییر دهد .
📚 میزان الحکمه ( محمّد محمّدی ری شهری) ، جلد ۲ ،
باب المجلس ، صفحه ۶۸.
🆔 @bistosevom
✅ معنای الرّحمن و الرّحیم :
◀️ پرسش :
منظور از معنای الرّحمن و الرّحیم در این حدیث
" رُوِیَ عَن الصّادق علیه السَّلامُ : الرَّحمَنُ اِسمُ خاصُّ
بِصِفَه عامَّه ، وَ الرَّحِیمُ اِسمُ عامُّ بِصِفَهِ خاصَّهِ " چیست ؟
🔶پاسخ :
🌱 اوّل : الرّحمن ، اسمی است که مخصوصِ دنیا است و شامل کافر و مومن می شود .
الرّحیم ، اسمی است که شامل آخرت و دنیا می شود ، و مخصوص مومنین است .
🌱 دوّم : الرّحمن اختصاص به افاضه تکوینیه ای دارد که شامل کافر و مومن می شود .
الرّحیم شامل تکوین و تشریعی می شود که باب آن ،
باب هدایت و سعادت است که اختصاص به مومنین دارد ؛ چون ثبات و بقاء ، اختصاص به نعمت هایی دارد که بر آنها افاضه می شوند .
📚 تفسیر المیزان ( مرحوم علامه طباطبایی ) ، جلد ۱ ، صفحه ۲۳ .
🆔 @bistosevom
🔶 اسباب ضعف ایمان :
🌱الف : عدم وسعت نفس ، و ضعف عقل در اصل فطرت آن دو ( نفس و عقل ) :
تنها علاج آن در این صورت ، تمرین بر انجام طاعات است ؛ شاید به وسیله طاعات ، ایمان شخص ، کامل شود .
بنابر آنچه که از روایات استفاده می شود ، بهره بردنِ چنین شخصی از ثواب و عِقاب ، به مقدار عقل و ایمانش
می باشد .
🌱 ب : فرو رفتن شخص ، در لذّات نفسانیّه :
در این صورت ، اگر عقلش را ( با انجام دادن مشتهیات نفسانیه) فاسد نکرده باشد ، علاج آن ممکن است ، لکن جدّاً مشکل است ؛ به خاطر اینکه ملکه نفس ، در نفس او حاصل شده است .
امّا زائل کردنِ ملکه نفس ، به وسیله مجاهده با نفسش ممکن می باشد . تا اینکه ملکه فسق، از نفس او زائل ، و عقلش قوی شده و بر نفس و هوای خود غلبه کند تا ایمانش قوی شود .
🌱 ج : نبودنِ کسی که هدایت کننده و ارشاد کننده باشد ، در حالی که آن شخص ، قابلیّت هدایت و ارشاد داشته باشد :
در این صورت بر خداوند واجب است که او را بر تعالیم علماء حقّه هدایت و ارشاد کرده، و همچنین او را به صراط مستقیم هدایت و ارشاد کند تا اینکه به درجه ای بالاتر از درجه فعلی منتقل شود ؛
زیرا بر خداوند جائز نیست که از محلّی که قابلیت فیض دارد ، منع فیض کند .
📚 الاَربعین الهاشمیّه ( بانو مجتهده امین) ، صفحه ۱۱۳
🆔 @bistosevom
✅ فضیلت انتظار فرج قائم علیه السلام:
🔶 عَن المُفَضَّلِ بنِ عُمُرَ ، قالَ : سَمِعتُ الصّادِقَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدِ عَلَیهِماالسَّلامُ یَقُولُ :
مَن ماتَ مُنتَظِراً لِهذا الاَمرِ کانَ کَمَن کانَ مَعَ القائِمِ فِی فُسطاطِهِ ، لا ، بَل کانَ کَالضّاربِ بَینَ یدَی رَسُولِ اللهِ
صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ بِالسَّیفِ :
مفضّل بن عمر می گوید : از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود : کسی که بمیرد درحالی که منتظر این امر باشد ، مانند کسی است که با قائم علیه السلام در خیمه او باشد ،
نه ، بلکه مانند کسی است که در مقابل ( همراه ) رسول خدا صلّی الله علیه و آله شمشیر می زند .
📚 الاِمامَه وَ التَبصِرَه مِنَ الحَیرَه (علیّ بن الحسین بن بابویه القمی ) ، صفحه ۱۲۲ .
🆔 @bistosevom
✅ شهادت هر روز بر أعمال :
◀️ جَعفَر بن مُحَمَّد الصّادِقِ عَن أبيهِ عَلَيهِمُ السَّلامُ قالَ :
ما مِن يَومِ يَأتى عَلَى إبنِ آدَمَ إلّا قالَ ذَلِكَ اليَومُ :
يا إبنَ آدَمَ ! أنَا يَومُ جَدِيد ، وَ أنَا عَلَيكَ شَهِيدُ ،
فَافعَل بِى خَيراً ، أشهَد لَكَ يَومَ القِيامَةِ
فَإنَّكَ لَن تَرانِى بَعدَها أبداً :
🔶 امام صادق از پدرش علیهم السّلام نقل می فرماید :
هیچ روزی بر پسر آدم نمی آید مگر اینکه آن روز می گوید :
ای پسر آدم ! من روز جدیدی هستم و بر تو شاهد هستم ، پس با من کار خیر انجام بده ، و در من کار خیر انجام بده تا در روز قیامت برای تو شهادت دهم ،
زیرا تو بعد از این ( امروز ) هرگز مرا نخواهی دید .
📚 محاسبة النفس( سيد بن طاوس ) ، باب دوم ،صفحه ٣٤
🆔 @bistosevom
✅ پنج ویژگی سخن زیبا :
◀️ أبوحَمزَةَ الثُّماليُّ عَن عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عَلَيهِ السَّلامُ قالَ :
القَولُ الحَسَنُ يُثرِي المالَ وَ يُنمِي الرِّزقَ وَ يُنسِئُ فِي الأَجَلِ وَ يُحَبِّبُ إلَى الأَهلِ وَ يُدخِلُ الجَنَّةَ :
🔶 ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه السلام نقل می کنند که فرمود :
سخنِ زیبا ثروت می آورد ، روزی را زیاد می کند ، مرگ را
به تأخير می اندازد ، شخص را در میان خانواده محبوب می کند ، و شخص را وارد بهشت می کند .
📚 خصال ( شیخ صدوق ) ، باب الخمسة ، صفحه ۴۳۵ .
🆔 @bistosevom
✅ باقی بودن وجوب اطاعت از اولی الأمر در زمان
عدم حضور ایشان:
◀️ شبهه :
ما در این زمان از دسترسی به امام معصوم و تعلّم احکام و مسائل و تأويلات قرآن عاجزیم و هیچ راهی برای وصول به آن نداریم، بنابراین نمی شود خدا طاعت آنها را بر ما واجب کند ، چون راهی برای طاعت نیست .
و از طرفی چون می دانیم که آیه کریمه به طور اطلاق اطاعت اولوالأمر را لازم شمرده است ،
بنابراین اولوا الأمر ائمه معصومین نخواهند بود .
🔶 پاسخ :
🌱 الف : از نقطه نظر عموم : در زمان ظهور برای تمام مردم امکان دسترسی به امام هست مانند یازده امام ،
و امّا در زمان غیبت ، عدم امکان دسترسی برای عموم ، مستند به خود آنهاست ؛ زیرا به واسطه خیانت ها و جنایتهای آنان فیض از آنها بازداشته شده است و این قصور از ناحیه خدا و رسول خدا نیست ؛ مثل آنکه امّت ، پیغمبر خود را بکشد و سپس بگوید که ما قدرت بر اطاعت نداریم ، و اعتذار بجوید که ما متمکّن از ملاقات و استفاده از محضر او نیستیم . کما آنکه در زمان حضور هم نظیر این مصائب که می توان آن را نیز غیبتی شمرد برای امّت دست داد .
حضرت موسی بن جعفر علیهما السّلام را زندانی کردند و حضرت رضا را حبس نظر داشتند ، و نیز سایر ائمه. حضرت امام محمّد تقیّ و امام علیّ النقیّ و
امام حسن عسکری همه حبس نظر بوده و دسترسی
تمام امّت به آنها ممکن نبود. هروقت که امّت ، خود را اصلاح نموده و قابلیّت ظهور آن حضرت را پیدا کند ، مشرّف به ملاقات خواهد شد .
🌱 ب : از نقطه نظر خواصّ از مردم که در صدد تزکیه نفس بوده و در طیّ صراط مستقیم و مجاهده با مشتهیات نفسانیّه مُجدّ و قدمهای استواری بر می دارند ، راه ملاقات و استفاده از محضر آن حضرت مسدود نمی باشد . هرکس بخواهد خدمت آن حضرت تشرف حاصل کند ، باید در این راه قدم به صدق نهد .
📚 امام شناسی ( مرحوم علامه آیت الله سید محمدحسین حسینی طهرانی )، جلد ۲ ، صفحه ۱۷۵ .
🆔 @bistosevom
✅ عاقبت ترک امر دینی به خاطر امر دنیوی :
◀️ قالَ عَلیّ علیه السَّلامُ :
لایَترُکُ النّاسُ شَیئاً مِن أمرِ دينِهِم لِاستِصلاحِ دُنياهُم
إلّا فَتَحَ اللهُ عَلَيهِم ما هُوَ أضَرُّ مِنهُ :
🔶 علیّ علیه السّلام فرمود :
مردم هیچ چیزی از امر دین خود را به خاطر إصلاح دنیایشان ترک نمی کنند ، مگر اینکه خداوند برای آنها
امری را می گشاید که ضررش بیش از آن امر دنیایی باشد .
📚 نهج البلاغة (سيّد رضي)، حكمت ١٠٠ .
🆔 @bistosevom
17.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ روضه روز شهادت امام صادق
علیه السلام:
🔶 در محضر آیت الله شیخ محمد صافی اصفهانی( شاگرد مرحوم آیت الله کشمیری ) .
🆔 @bistosevom
✅ عرضه شدن تمامی خیرات بر مؤمنين :
◀️ دَخَلَ بَعضُ أصحابِ أبي عَبدِ اللهِ عَلَیهِ السلام في مَرَضِهِ الَّذي تُوُفِّىَ فيهِ إلَيهِ وَ قَد ذَبَلَ ، فَلَم يَبقَ إلّا رأسُه ، فَبَكَى .
فَقالَ ( عَلَیهِ السَّلامُ ) : لِأيِّ شَيء تَبكِي ؟
فَقالَ : كَيفَ لا أبكي وَ أنَا أراكَ في هذِهِ الحالِ ؟
قالَ ( عَلَیهِ السَّلامُ ) : لا تَفعَل ؛ فَإنَّ المُؤمِنَ تُعرَضُ (عَلَیهِ) كُلُّ خَيرِ :
إن تَقَطَّعَ أعضاؤُهُ كانَ خَيراً لَهُ ، وَ إن مَلَكَ ما بَينَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ كانَ خَيراً لَهُ :
🔶 بعضی(یکی) از اصحاب امام صادق علیه السلام _ هنگامی که ایشان در آن مریضی بودند که با آن از دنیا رفتند _ نزد ایشان رفت ، در حالی که امام صادق
علیه السلام به قدری ضعیف شده بود که گویا فقط سر مبارک آن حضرت باقی مانده بود .
پس او گریه کرد .
امام صادق علیه السلام فرمود : چرا گریه میکنی ؟
او عرض کرد: چگونه گریه نکنم در حالی که شما را در این حال می بینم ؟
امام صادق علیه السلام فرمود :این کار را نکن ؛ زیرا مؤمن ، هر خیری بر او عرضه می شود :
اگر اعضایش قطع شود ، برای او خیر است ،
و اگر مالک ما بین مشرق و مغرب شود ، برای او خیر است .
📚 الأنوار البهية ( شيخ عباس قمي) ، صفحه ١٤٨ .
🆔 @bistosevom