✅ راهکارهای زندگی موفق در جزء نهم:
1⃣ نتیجه گناه و شرک، خشکسالی و کمبود محصولات است.(اعراف،۱۳۰)
2⃣ وقتی قرآن خوانده میشود به مفاهیم آن دقت کنید.(اعراف،۲۰۴)
3⃣ اگر با تقوا باشید قوه تشخیص حق از باطل برایتان فعال میشود.(انفال،۲۹)
و.....
🌺شرح دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ⤵️
⬅️فرازاول
«اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ» «خدایا روزی کن من را در ماه رمضان و به دو چیز زینت بده: ستر و عفاف.»
ستر یعنی اینکه گناهان مردم را مخفی کنم. به ما چه ارتباطی دارد که فلانی عیب دارد؟ خوش به حال بندهای که به عیب خودش میپردازد و به عیب دیگران کاری ندارد. اگر رفیقت هم عیب دارد به کسی نگو. غیبت حرام است و عمل چهل روز را از بین میبرد و اعمال خوب غیبت کننده را در نامه اعمال شخص غیبت شونده مینویسند. چه خوب است که خوبیهای مردم را بیان کنیم.
آنها که به عیب دیگران کاری ندارند، بهترین زینت را دارند. حدیث داریم خوش به حال کسی که به عیب خود پرداخته به عیب دیگران کاری ندارد.
در ادامه دعا عفاف آمده است. عفاف یعنی اینکه گناه نکنیم و عفت نفس داشته باشیم که گناه نکردن است. پس بیان نکردن گناه دیگران و داشتن عفاف اولین دعایی است که در این روز از خدا میخواهیم.
وقتی به خواهشهای بیمورد دل جواب «نه» ندادی و به دام خواستههای حرص افتادی، اسیر گنداب «دنیا» میشوی باتلاقی که هرچه بیشتر در آن دست و پا میزنی و تلاش میکنی، بیشتر در آن گرفتار میشوی. نتیجه آن مشخص است! نفس، چاه ویلی است که هیچگاه پر نمیشود. درد «تکاثر» و «افزونطلبی»، زخم ناسور بشریت بوده و هست و تنها مرهم آن «قناعت» است.
ناسور بشریت بوده و هست و تنها مرهم آن «قناعت» است.
⬅️فراز دوم
«واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ» «خدایا من را به دو چیز مستور کن؛ یکی لباس قناعت و دیگری کفاف.»
کفاف یعنی اینکه زندگی را بگذرانیم. اگر مال و ثروت زیاد داشته باشیم گرفتار میشویم و اگر دستمان پیش کسی دراز باشد ذلیل میشویم پس از خدا بخواهیم که بهاندازه کفاف زندگی به ما بدهد. قناعت هم به انسان عزت میدهد و کسی که قناعت دارد خدا او را عزیز میکند.
بزرگترین گنج، قناعت است و قناعت سرمایهای بیپایان. قناعت، یعنی نخواستن، کم خواستن، راضی بودن به داشته و کندن دندان طمع.
وقتی به خواهشهای بیمورد دل جواب «نه» ندادی و به دام خواستههای حرص افتادی، اسیر گنداب «دنیا» میشوی باتلاقی که هرچه بیشتر در آن دست و پا میزنی و تلاش میکنی، بیشتر در آن گرفتار میشوی.نتیجه آن مشخص است! نفس، چاه ویلی است که هیچگاه پر نمیشود. درد «تکاثر» و «افزونطلبی»، زخم ناسور بشریت بوده و هست و تنها مرهم آن «قناعت» است.
⬅️فراز سوم
«واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والانْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما اخافُ» «خدایا من را عادل کن و کاری کن انصاف داشته باشم و خدایا از هرچه که من از آن میترسم من را امان ده. اگر کسی ما را تهدید میکند به ما ایمنی بده که کسی نتواند به ما تعرض کند.»
«بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین» «به عصمت و حفظ و نگهبانی خودت، ای کسی که خائفین و ترسناکان را نگهداری میکنی، ای کسی که هر که به تو متوسل میشود از او نگهداری میکنی، خدایا درباره ما این دعاها را مستجاب بفرما!»
---------------
🌺شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
⬅️شرح فراز اول دعای روز شانزدهم ماه رمضان
«اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ» اى خدا در اين روز مرا بر موافقت نيكان موفق بدار!
هماهنگ بودن با ابرار
قرآن اولی الالباب را کسانی معرفی می کند که از خداوند می خواهند تا لحظه مرگ همراه با ابرار باشند.
موافقت با خوبان همیشه کار آسانی نیست زیرا ابرار کسانی هستند که از هر آنچه را بیشتر دوست دارند در راه خداوند هزینه می کنند و اگر شخصی بخواهد با آنها همراهی کند باید این چنین اهل ایثار باشد.
اولین گام جهت موافقت با خوبان موافقت قلبی است یعنی این که کار آنها را درست بداند. متأسفانه در مرحله نخست موافقت با ابرار نیز خیلی ها مردود می شوند. یعنی بسیاری نه تنها زحمت همراهی عملی با خوبان را به خود تحمیل نمی کنند بلکه اصلا با کارهای آنها موافق هم نیستند…
ابرار مالشان را ایثار می کنند آنها این را هدر دادن مال می شناسند.
ابرار با اطرافیان مسلمان با نرمخویی و عفو گذشت و تساهل برخورد می کنند آنها این کار را ساده لوحی می بینند.
راضی بودن به هر کاری انسان را در ثواب و عقاب آن کار شریک می کند. این شرکت سبب می شود تا به مرور فرد از نظر رفتاری نیز آمادگی همراهی را پیدا کند.
⬅️شرح فراز دوم
«وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ» و از رفاقت اشرار جهان دور گردان!
رفیق به معنای همراه در سفر است و چون مسیر زندگی مانند سفری است که همه ناگزیر از حرکت در آن هستند به همراهان در زندگی نیز رفیق گفته می شود.
اشرار همچون راهزنانی هستند که همراهی با آنها نتیجه ای جز به سرقت رفتن همه ی دارایی های انسانی و ایمانی نمی تواند ثمری داشته باشد.
اشرار از نظر فکری و رفتاری در تقابل با ابرار هستند. بنابراین شناخت این دو گروه متوقف بر یگدیگر است.
و به همین خاطر است که در دعای روز شانزدهم از خداوند می خواهیم که مارا از اشرار دور و به ابرار نزدیک کند.
⬅️شرح فراز سوم:
«وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى دَارِ الْقَرَارِ» و مرا در بهشت دار القرار به رحمتت پناه ده!
دار القرار
«دار قرار» خانه آخرت است در مقابل دار دنیا که خانه نیست بلکه گذرگاهی که باید از آن گذر نمود.
در این فراز از دعای روز شانزدهم مؤمن از خداوند می خواهد تا آخرت او را جایی برای آرامش ابدی او قرار دهد. آرامش داشتن در جهان آخرت برای همه ی ملل و ادیان از اهمیت زیادی برخوردار است.
ولی اسلام به انسان آموخته است با مسئله «دار القرار» بودن آخرت شوخی نکند و با خرافه با این مسئله برخورد ننماید زیرا هیچ مسئله ای مهم تر از این نیست. همه ی تلاش اسلام عزیز صرف این می شود که انسان بتواند در زندگی جاودان آخرت آرامش داشته باشد.
⬅️شرح فراز چهارم:
«بِإِلَهِيَّتِكَ» به حق الهيت و معبوديتت!
مضامین دعای روز شانزدهم با تمسک به نام « اله» مورد درخواست قرار گرفته است.
«اله» نام ذات مقدسی است که همه ی موجودات جهان سرگردان و واله و شیدای او هستند.
مضامین دعا همه در موضوع رفاقت و آرامش است. رفاقت با ابرار و پرهیز از اشرار و تلاش برای آرامش در آخرت، همه در گرو شیدایی نسبت به ذات حق است. او
⬅️شرح فراز پنجم که در دعای روز اول گذشت.
« يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ» اى خداى عالمیان!