🔴 روشها و تکنیکهای جنگ رسانهای
1️⃣ برچسب زدن: این روش به منظور برانگیختن وحشت یا تعصّب افراد جامعه علیه یک گروه مخالف استفاده میشود.
این روش باعث میشود که نیازی به ایجاد بحث استدلالی با گروههای مخالف نباشد یکی از این روشها استهزای مخالفان با کاریکاتور میباشد.
2️⃣ شعارهای فریبنده: در این روش سعی میشود که با دادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی توجه افکار عمومی به پیام مبلغ جلب شود. این پیامها اغلب بر حول محور ارزشهایی همچون شرافت، دین، افتخار به میهن و میهنپرستی یا ارزشهای خانوادگی میباشد.
3️⃣ حمله شخصی: حمله کردن به شخصیت فرد (مثلاً اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور)، به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او.
4️⃣ تکرار : تکرار بیوقفهٔ یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث میشود که کمکم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود. این حربه اگر همراه با کنترل و سانسور رسانهها باشد، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.
5️⃣ توسل به مرجع: برای اثبات درستی یک سخن، به جای استدلال منطقی، به مرجعیت و اقتدار و محبوبیت گوینده ی آن استناد می شود.
6️⃣ توسل به ترس :القای ترس و نگرانی همگانی برای آن که مردم با حکومت همراه شوند، همچون تأکید بر خشونت و وحشیگری دشمنان یا احتمال قریبالوقوع حملهٔ آنها.
7️⃣ توسل به اکثریت: القای این حس که اکثریت مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است، تا افراد برای همرنگِ جماعت شدن، یا برای رسیدن به پیروزی حتمی، به پیروان آن فرد یا حزب بپیوندند.
8️⃣ دروغ بزرگ: بیان دروغی چنان بزرگ که هیچکس فکرش را هم نمیکند که کسی آنقدر بیشرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن دروغ را باور خواهند کرد.
9️⃣ سیاه و سفیدنمایی: جلوه دادن اوضاع به گونهای که افراد تنها دو گزینه در برابر خود ببینند: یا دوست کامل بودن یا دشمن کامل بودن.
🔟 حقیقت گزینشی: گفتن پیام تبلیغاتی در ضمن حقایق گزینش شده، به شکلی که مخاطب متوجه نشود که مورد هجوم تبلیغاتی قرار گرفته است.
1️⃣1️⃣ شرطیسازی: اگر مخاطب نسبت به «الف» واکنش خاصی داشته باشد (مثلاً از آن بیزار باشد، یا به آن علاقهمند باشد)، در چنین صورتی اگر شرطیساز همواره «الف» و «ب» را همراه هم به مخاطب عرضه کند، مخاطب کمکم خصوصیت «الف» را به «ب» هم سرایت میدهد، بهطوری که حتی اگر «الف» نبود، مخاطب همان واکنش را نسبت به «ب» نشان میدهد (و از آن بیزار یا به آن علاقهمند میگردد).
#سواد_رسانهای