📕 #درسنامـــــه_مهدویٺ
🔃ادامه مبحــــــث قبلــــــــــي
🌸 🌸
🌐🚩عرصههاي مهدويت پژوهي در نزد مستشرقان
حال با توجه به فعاليتها و آثار شرقشناسان و دينپژوهان غربي در زمينه مهدويت و با توجه به فعاليتها و آثاري كه آنان درباره اين موضوع مهم اسلامي انجام دادهاند، ميتوان كليه آثاري را كه آنان در زمينه مهدويت انجام دادهاند، ذيل پنج محور ذيل گردآوري نمود:
📓 ۱ . كتابهاي مستقل در زمينه مهدويت؛
۲ . مقالههاي مكتوب درباره مسأله مهدويت و موضوعات مرتبط با آن در كتاب، مجله يا دائرةالمعارف؛
🌺
۳ .وبها و وبلاگهايي كه به دست شرقشناسان و پژوهشگران غربي در زمينه مهدويت پديد آمده؛
🌺
📜 ۴. پاياننامهها، رسالهها، پروژهها و تحقيقاتي كه به وسيله پژوهشگران دانشگاهي و انديشمندان غربي در مراکز علمي غرب در زمينه مهدويت نوشته شده است؛
🌺
۵ . آثار هنري و سينمايي که در دوره نو ساخته شده است و پيرامون افکار و انديشههاي آخرالزماني و موعودگرايانه اديان از جمله مسلمانان درباره فرجامشناسي،آخرالزمان، منجي، موعود و رستگاري است.
📚مًٍنًٍبــــــــــًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍــــــــــــــــًٍعًٍ
📘برگرفته از کتاب درسنامه مهدویت اقای سلیمیان
♂ادامــــــــــــّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّــــــــه دارد
🔸🔹🔸🔹🔸
@bonyadsari
📢📢توجه
(برنامه زیارت آل یاسین ؛ ثواب قرائت تقدیم به وجود مولایمان #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ؛
#زیارت_آل_یاسین
(بِسْم الله الرحمن الرحيم)
سَلاَمٌ عَلَىٰ آلِ يَس
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللهِ وَرَبَّانِيَ آيَاتِهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ وَدَيَّانَ دِينِهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللهِ وَنَاصِرَ حَقِّهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَتَرْجُمَانَهُ
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي آنَاءِ لَيْلِكَ وَأَطْرَافِ نَهَارِكَ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِهِ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مِيثَاقَ اللهِ ٱلَّذِي أَخَذَهُ وَوَكَّدَهُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللهِ ٱلَّذِي ضَمِنَهُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَالْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَالْغَوْثُ وَٱلرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ، وَعْداً غَيْرَ مَكْذُوبٍ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقوُمُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْعُدُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ وَتُبَيِّنُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَتَقْنُتُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ وَتَسْجُدُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَتُكَبِّرُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تَحْمَدُ وَتَسْتَغْفِرُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصْبِحُ وَتُمْسِي،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ فِي ٱللَّيْلِ إِذَا يَغْشَىٰ وَٱلنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّىٰ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا ٱلإِمَامُ الْمَأْمُونُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ،
ٱلسَّلاَمُ عَلَيْكَ بِجَوَامِعِ
ٱلسَّلاَمُ، أُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ
أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَـٰهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَريكَ لَهُ،
وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ لاَ حَبِيبَ إِلاَّ هُوَ وَأَهْلُهُ،
وَأُشْهِدُكَ يَا مَوْلاَيَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ حُجَّتُهُ
وَالْحَسَنَ حُجَّتُهُ
وَالْحُسَيْنَ حُجَّتُهُ
وَعَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ حُجَّتُهُ
وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَجَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،
وَموُسَىٰ بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ،
وَعَلِيَّ بْنَ موُسَىٰ حُجَّتُهُ،
وَمُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَعَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ،
وَالْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ حُجَّتُهُ،
وَأَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اللهِ، أَنْتُمُ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ
وَأَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقٌّ لاَ رَيْبَ فِيهَا يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْراً،
وَأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ،
وَأَنَّ نَاكِراً وَنَكِيراً حَقٌّ،
وَأَشْهَدُ أَنَّ ٱلنَّشْرَ حَقٌّ،
وَالْبَعْثَ حَقٌّ،
وَأَنَّ ٱلصِّرَاطَ حَقٌّ،
وَالْمِرْصَادَ حَقٌّ،
وَالْمِيزَانَ حَقٌّ،
وَالْحَشْرَ حَقٌّ،
وَالْحِسَابَ حَقٌّ،
وَالْجَنَّةَ وَٱلنَّارَ حَقٌّ،
وَالْوَعْدَ وَالْوَعِيدَ بِهِمَا حَقٌّ،
يَا مَوْلاَيَ شَقِيَ مَنْ خَالَفَكُمْ
وَسَعِدَ مَنْ أَطَاعَكُمْ،
فَأَشْهَدْ عَلَىٰ مَا أَشْهَدْتُكَ عَلَيْهِ،
وَأَنَا وَلِيٌّ لَكَ بَريءٌ مِنْ عَدُوِّكَ،
فَالْحَقُّ مَا رَضِيتُمُوهُ،
وَالْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ،
وَالْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ،
وَالْمُنْكَرُ مَا نَهَيْتُمْ عَنْهُ،
فَنَفْسِي مُؤْمِنَةٌ بِاللهِ
وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ وَبِرَسُولِهِ وَبِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَبِكُمْ يَا مَوْلاَيَ أَوَّلِكُمْ وَآخِرِكُمْ،
وَنُصْرَتِي مُعَدَّةٌ لَكُمْ وَمَوَدَّتِي خَالِصَةٌ لَكُمْ
آمِينَ آمِينَ.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
☘🌼☘🌼☘🌼
❌تطبیق قطعی حوادث به نشانه های ظهور ، مردم را به مهدویت بد بین می کند
گروه حوزه های علمیه_حجت الاسلام سلیمیان با تاکید بر پرهیز منبری ها و وعاظ از تطبیق قطعی حوادث روز به نشانه های ظهور بیان کرد:این تطبیق ممکن است اصل باور به مهدویت را زیر سوال ببرد.
✍حجتالاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محقق مهدویتپژوه در گفتوگو با ایکنا، گفت: 🔰هرقدر از عمر انسان میگذرد زندگی او پیچیدهتر و ابعاد آن درازدامنتر میشود؛ از این رو با مقایسه چند دهه گذشته با امروز اذعان میکنیم که زندگی بسیط گذشته به دشواریها و مشکلات پیچیده تبدیل شده است.
⚜وی افزود: زندگی بشر با گذر زمان به سمت و سوی فردیت بیشتر و دوری و انزوا از فضای اجتماعی در حال سوق یافتن است و همین دوری سبب شده تا کارکرد عناصر ایجاد اشتراک در میان جوامع بیشتر شود. این نقاط اشتراک در دین به نحوی گستردهتر و عمیقتر مطرح است.
✍سلیمیان با بیان اینکه در میان ادیان، اسلام بر پیوند مشترک میان مسلمین تأکید فراوانی داشته و جزء آموزههای مؤکد است، بیان کرد: علاوه بر مشترکات عام میان مسلمین مانند توحید و خدامحوری، نبوت و قرآن در مناسک عبادی مانند نماز نیز بر اقامه آن در جماعت تاکید فراوانی است.
🌺عصاره مهدویت؛ تشکیل حکومت واحد جهانی
✨وی ادامه داد: تأکید فراوان اسلام بر نماز جماعت، تکرار روزانه ذکر «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ»، که صیغه جمع است و دیگر موارد بر بعد اجتماعی و دوری از فردیتی که گرفتاری بشر امروز است، تاکید دارد؛ در قرآن کریم نیز مؤمنان، اخوه و برادر معرفی شده که مؤید این مسئله است.
💠این محقق مهدویت با بیان اینکه گذر زمان نیاز انسان را به عناصر پیونددهنده بیشتر نمایان میکند، اضافه کرد: مهدویت یکی از این آموزههاست که با همه اختلافات میان بشریت، آموزهای مشترک است؛ زیرا عصاره مهدویت، تشکیل حکومت واحد جهانی به رهبری فردی الهی است هرچند در ادیان و مذاهب نامهای مختلفی دارد.
وی با بیان اینکه غرب امروز مدعی تشکیل حکومت واحد جهانی است و بنا دارد خود را سردمدار این حکومت قرار دهد بیان کرد: اسلام ۱۴۰۰ سال قبل تشکیل حکومت واحد جهانی بر مبنای عدل را پیشنهاد و ضروری دانسته و کارکرد مهدویت از این جهت امروز و بعد از چندین قرن تجربه بشری جدیتر و مؤثرتر است؛ به همین جهت هم شاهد سوءاستفادههای متعدد از مقوله مهدویت هستیم.
↩️مهدویت عامل پیوند و همگرایی
✍سلیمیان با بیان اینکه مهدویت عامل انسجام، امید و پیوند جوامع به ویژه شیعه است، تصریح کرد: مهمترین راهبرد دشمن در مواجهه با مسلمین و شیعه، تفرق و پراکندگی و شکنندگی است و مهدویت عامل پیوند، همگرایی، وحدت و جلوگیریکننده از این مسئله است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر اینکه غفلت از مهدویت عامل فروپاشی فرهنگی و توقف یک جامعه است در پاسخ به این سؤال که ممکن است فردی بر خلاف عقیده ما چندان کارکرد وجود امام زمان(عج) در دوره غیبت را هضم نکند و نتواند با برهان عقلی آن را باور کند؟ اظهار کرد: امام حجت، عضوی از مجموعه ۱۴ معصوم(ع) است و کسانی که در این باور با ما مشترک هستند مشکل چندانی باقی نمیماند اما در پاسخ به دیگران باید گفت که این آموزه تنها مختص شیعه نیست؛ در میان مسیحیت باور به بازگشت عیسی(ع) وجود دارد و برخی فرق و ادیان دیگر نیز باورهایی نزدیک به این مقوله دارند با این تفاوت که ما امام را حی و زنده میدانیم.
↩️اثبات امامت در پرتو توحید
✍سلیمیان با بیان اینکه امام حجت خدا و مجرای فیض است بیان کرد: این قاعده عالم است که در روایات بیان شده هرچند برخی قائل به وجود امام نباشند و کارکرد امام در دوره غیبت را درک نکنند درست مانند وجود فرشتگان و نیروهای دیگر غیبی در عالم که دیده نشدن آنها یا عدم درک کارکردشان به معنای بیکارکرد بودن نیست.
وی افزود: محرومیت امروز ما از وجود حضرت به سبب کوتاهی امت و بشریت است وگرنه وجود حضرت چه در غیبت و چه در ظهور مؤثر در نظام تکوین و تشریع است. البته تأثیرات ظهور قابل قیاس با دوره غیبت نیست.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه وجود حجت الهی و انسان کامل محور آفرینش است، اظهار کرد: غالب مخاطبان پرسش شما باور به تعبیر «بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ» به واسطه وجود پرفیض آن حضرت هستند؛ هرچند برای فهم مخاطب درون دینی بیشتر غیبت حضرت بر پشت پرده بودن تشبیه شده است اما برای یک جوان غربی و ناآشنا ابتدا باید از مباحث کلامی و در رأس آن اثبات توحید استفاده کنیم.
🔸وی بیان کرد: برای چنین افرادی ابتدا باید وجود خالقی حکیم، عالم و قدرتمند که آفرینش را با این نظم محیرالعقول خلق کرده اثبات شود و بعد از اثبات آن سراغ این مسئله برویم که خداوند برای اتمام حجت بر بشر از یکسو و از طرف دیگر برای تکمیل ف
🌸فیض خود بشری از جنس خود آنان را به عنوان رسل فرستاده است که از طریق ، نبوت هم اثبات می شود و امامت نیز مقوله ای در استمرار و ادامه نبوت است؛لذا این افراد باید سه گام به عقب برگردند تا به باور امامت برسند .
✍سلیمیان تصریح کرد:
امیرمومنان (ع)در این زمینه تعبیر زیبایی دارند
🔸 و فرمودهاند که اگر کسی حکومت الهی را نمیپذیرد، باید بگوییم که مردمان ناگزیر از حاکم هستند؛ خواه حاکم عادل و غیرالهی باشد و خواه فاجر و فاسق. البته فطرتاً انسانها به دنبال حکومتی عادلانه هستند و آن را دوست دارند.
🔹لزوم بررسی تخصصی روایات
✍سلیمیان به نشانههای ظهور و بحث تطبیقات هم اشاره و بیان کرد: نشانههای قیام امام بسیار گسترده و در عین حال پیچیده است و عمده اتفاقات و آسیبها در مورد نشانهها هم معطوف به عدم آگاهی به مبانی نشانههای ظهور است.
💎این محقق گفت: متأسفانه عدهای بدون مقدمه و داشتن تخصص علمی لازم مستقیماً سراغ کتب مصدر و منبع میروند که نیازمند بررسی علمی است؛ درست همانند اینکه یک بیمار را سراغ کتب تخصصی پزشکی ارجاع دهیم؛ زیرا در منابع روایی ما نشانههایی آمده ولی نیازمند بررسی متخصصانه از سوی دانشمندان علوم حدیث است.
🔅سلیمیان بیان کرد: اینکه هر فردی با هر سطح سوادی سراغ این متون برود شاید برای افزایش آگاهی بد نباشد اما باید بدانند صرف یک روایت که نیازمند تتبع و بررسی دقیق است، برای اعتقاد به نشانه و تطبیق آن کفایت نمیکند؛ از این رو کسی که توانمندی تحلیل و بررسی روایت و تطبیق آن بر قرآن، عقل و روایات معارض و ... را ندارد، نمیتواند مستقیماً استناد کند.
💢پیامدهای تطبیق نشانههای ظهور
این پژوهشگر اظهار کرد: گاهی برخی روایات همدیگر را رد میکنند و در تعارض و تقابل هستند و همگی آنها حتی معتبر نیست و با مطالعه اندک قابل تشخیص نیست؛ از این رو بنده تأکید میکنم هیچ از یک تطبیقاتی که امروز در نشانههای ظهور با شرایط کنونی داده میشود، نشانه واقعی ظهور نیست. ممکن است در آینده حوادثی با درجه مشابهت بیشتری ایجاد شود و این علائم کنونی از میان برود در این صورت عواقب سوء آن بر عهده کسانی است که این گونه تطبیقات را میدهند و بر آن اصرار دارند.
🌀عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در بحث تطبیقات، گمانهزنیهایی وجود دارد و ما هم به آن امیدواریم و ابرازامیدواری هم میکنیم ولی هیچ کدام را نمیتوان به عنوان نشانه قطعی برای مردم بازگو کرد، زیرا آسیب آن از منافعش بیشتر خواهد بود؛ اینکه متأسفانه در برخی منابر و مجالس با قاطعیت و اصرار برخی حوادث امروز را به ظهور و علائم آن نسبت میدهیم کار درستی نیست.
وی تصریح کرد: با این کار افراد و جوانانی را به فضای مهدویت میکشانیم و آن جوان ممکن است این تطبیقات را به عنوان مسائلی قطعی تلقی کند ولی اگر هر کدام از آنها برآورده نشد ممکن است سبب بدبینی به اصل باور مهدویت در افراد شود.
🔺عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد: اهل منبر خوب است به عنوان امیدواری نشانهها را بیان کنند اما در عین حال باید گوشزد کنند که اینها نظر شخصی آنان است و تطبیق قطعی نیست؛ در غیر این صورت ممکن است عواقب و آسیبهای آن قابل کنترل و جمع کردن نباشد و موجب بدبینی برخی به مهدویت و نظام اسلامی شود.
✍حجت الاسلام والمسلمین خدا مراد سلیمیان ، عضو هییت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محقق مهدویت پژوه در گفتگو با ایکنا
🔸🔸🔹🔸🔸
@bonyadsari
🔶🔹🔶
🔶🔹
🔶
#پرسمان_مهدوی
✍ كيفيت خواندن نماز امام زمان(عج) در مسجد جمكران چگونه است؟
🌺نماز امام زمان(عج) كه به خواندن آن سفارش شده است دو ركعت ميباشد؛ در ركعت اول، سورة حمد را قرائت ميكنيم وقتي به آية شريف «اياك نعبد و اياك نستعين» رسيديم، آن را صد بار تكرار ميكنيم. پس از آن، ادمه سورة حمد را خوانده، پس از سوره حمد، يك سورة ديگر از قرآن را قرائت ميكنيم و بعد به ركوع رفته و ذكر «سبحان ربي العظيم و بحمده» را هفت مرتبه ميخوانيم و بعد سر از ركوع برداشته و به سجده ميرويم و ذكر «سبحانربي الاعلي و بحمده» را هفت بار تكرار ميكنيم و بعد سر از سجده برداشته و در سجده دوم نيز آن را هفت بار تكرار ميكنيم و ركعت دوم را نيز مانند ركعت اول ميخوانيم. پس از اتمام نماز، يك بار «لا اله الا الله» گفته و سپس تسبيحات حضرت فاطمه زهرا را (34 بار «الله اكبر»، 33 بار «الحمد لله» و 33 بار «سبحان الله») قرائت ميكنيم و پس از آن، سر بر سجده گذاشته، صد بار ذكر شريف «اللهم صل علي محمد و آل محمد» را ميخوانيم.
📚 آفتاب مهر
🔸🔹🔸🔹🔸
@bonyadsari
#درسنامـــــه_مهدویٺ
زمينه شناسي جريانهاي انحرافي در مهدويت
پیش درآمد
◽با وجود دشمني هاي فراوان در برابر آموزه هاي ديني در دوران معاصر، توجه به باور مهدويت روز به روز در حال گسترش است.
🌺
علاقة روزافزون و احساس نياز در عرصه هاي عقلي و عاطفي، ضمن اينکه امر بسيار مبارکي است، ولي سبب شده تا در کنار آموزه هاي اصيل و عميق، جريان هايي هر ازگاه سر برآورده، چند صباحي برخي انسانهاي ساده انگار و يا مغرض را به خود جلب نمايد.
🌺
بررسي جريانهاي انحرافي کاري بس بايسته مي نمايد، ولي از آنجايي که بررسي جريانهاي انحرافي معاصر بهطور مشخص نيازمند بررسي هاي ميداني است و ممکن است اشاره مشخص به برخي جريان ها و افراد، پيآمدهايي ناگوار در پي داشته باشد، از اين رو مناسبتر ديده شد تا به مباحثي فراگير در اين باره بسنده شود.
📚علاقهمندان در اين زمينه را به مطالعه تفصيلي برخي جريان هاي انحرافي امروزين، در نوشته هاي مفصل توصيه ميکنيم.
📥مًٍنًٍبــــــــــًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍـًٍــــــــــــــــًٍعًٍ
📚برگرفته از ڪتاب درسنامه مهدویٺ آقای سلیمیان
♂ادامــــــــــــّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّـّــــــــه دارد
🔹🔶🔹🔶🔹
@bonyadsari
امام باقر (ع):
"افزایش نعمت از جانب خدا قطع نمی شود مگر آنگاه که شکرگزاری از طرف بنده قطع شود ."
بحار، ج71، ص 56
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 صبح امروز
📹 ببینید| بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره قانون منع بهکارگیری بازنشستگان. ۹۷/۹/۱۳
💻 @Khamenei_ir
🔔ارزش ایثار اقتصادی
🌿🌸🌿
🌸🌿
🌿
👌 لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ.
❤️ از بخشش اندك شرم مدار كه محروم كردن از آن كمتر است.
💕 #نهج_البلاغه_حکمت_67
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
@bonyadsari
#اخلاق_مومنانه
💢چگونه ایمانم کامل میشود
✅مردی به حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله گفت:
دوست دارم ایمانم کامل شود.
رسول الله فرمودند:
#اخلاقت را خوب کن؛ ایمانت کامل میشود.
📚میزان الحکمه، جلد ۱، صفحه ۴۲۶
🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸
@bonyadsari
◻️🔶◻️🔶◻️
#وظایف_منتظران ۳۰
👈۱- تظاهر با ستمگران و اهل باطل (تقیّه در برابر پادشاه ستمگر).
👈۲- ناشناس ماندن و پرهیز از شهرت یافتن.
👈۳- تهذیب نفس.
👈۴- اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت (ع).
👈۵- متفق شدن بر توبه واقعی و بازگرداندن حقوق به صاحبان آنها.
📘 منبع: مکیال المکارم
🔹ادامه دارد ..
◻️🔶◻️🔶◻️
============
@bonyadsari
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
(1)
#ساسه_العباد
👈سلام بر شما اي مديران و سرپرستان بندگان خدا
ساسه👇👇
▪️«ساسة» جمع «سائس» است و سائس يعني مدير و عهدهدارِ سرپرستي امّت.
👈👈 «ساسة العبادِ» يعني مديران و سرپرستان بندگان خدا در تمام شؤون زندگي، به طوري كه حقوق همهي طبقات و اصناف جامعه تعديل شود و حقّ احدي ضايع نشود و سعادت دنيوي و اخروي آدميان تأمين گردد و اين جز امام معصوم عليه السلام از عهدهي كسي بر نميآيد.
لذا حضرت امير عليه السلام اينطور ميفرمايد👇
🏴🏴«خداوند به وسيلهي ما [زندگي سعادتمندانه را] افتتاح كرده و هم به وسيلهي ما ختم ميكند و به وسيلهي ما دشواريهاي زمانه را برطرف ميسازد.
▪️آنگاه كه قائم ما قيام كند،آسمان باران خود را فرو مي ريزد و زمين نباتات خود را بيرون ميدهد. 👈كينهها از دل بندگان خدا زايل ميشود و درّندگان و حيوانات [اهلي] با هم سازش ميكنند [حيوانات اهلي از درّندگان نمي گريزند]
تا جايي كه زني كه ميخواهد راه بين عراق و شام را بپيمايد، 👈همه جا قدم روي سبزه و گياه ميگذارد در حالي كه زيورآلات خود را بر سر دارد [و كسي طمع به آن نميكند] نه درّندهاي به او حمله ميكند نه او از درّندگان ترسي به خود راه ميدهد».
▪️سپس در جاي ديگر اينطور ميفرمايد
شاهراه بزرگ را توسعه ميدهد و هر👈 گوشهاي را كه مانع راههاي عمومي شود [و در مسيرهاي عمومي باشد]خراب مي كند. ايوانها و ناودانهايي را كه در گذرگاههاي عمومي ساخته شدهاند ويران ميكند و از بين ميبرد».
📓بحارالانوار، جلد 52، صفحهي 316 .
📓بحارالانوار، جلد 52، صفحهي 339
🔹🔶🔹🔶🔹
@bonyadsari
▪️بسم الله الرحمن الرحیم ▪️
(2)
#ساسه_العباد
امام باقر علیه السلام ميفرمايد👇
▪️«دولت ما آخرين دولتهاست؛ هيچ خانداني باقي نمي ماند كه براي آنان دولت و سلطنتي باشد، مگر اينكه پيش از ما به سلطنت مي رسند،
👈تا هنگامي كه ما به سر كار آمديم و آنها روش دولت ما را ديدند، نگويند اگر ما به سلطنت مي رسيديم، مانند همينان عمل مي كرديم
▪️ اين است معناي گفتار خدا كه فرمود: فرجام كار از آن تقوا پيشگان است».
✍روايت زير را كافي شريف مياورد👇
ابو عبدالله (امام صادق علیه السلام) فرمود:
لا و الله ما فوض الله الی أحد من خلقه الا الی رسول الله و الی الأئمة قال عزوجل انا أنزلنا الیک الکتاب بالحق لتحکم بین الناس بما أراک الله و هی جاریة فی الأوصیاء
👈 نه به خدا سوگند، خداوند به احدی از خلقش جز به رسول خدا و امامان تقویض ننمود،
✍خدای تعالی فرمود: ما کتاب را به حق بر تو فرستادیم، تا بین مردم به آن گونه که خداوند به تو نشان داده حکم نمایی، و همین در اوصیاء (علیه السلام) جاری است.
👈بنابراین ائمه (علیهم السلام) استحقاق سیاست و رهبری خلق را دارند،
زیرا تربیت و ادب از خداوند پذیرفتند،
▪️ این رهبری از تولد مردم تا تعالی و تکامل ایشان ادامه دارد، زیرا ایشان بر آنها احاطه دارند،
و مصلحت ایشان را لحظه به لحظه می دانند، بر گذشته و آینده آنها مطلعند،
👈این تفویض و سپردن به امامان به معنای این نیست که خداوند خود را از امور آفرینش عزل کرده است، بلکه چون ایشان شایستگی و اهلیت پذیرش و تلقی از خدای تعالی را دارا هستند اما مردم چنین نیستند و معنای شفاعت نیز همین است.
🔹🔶🔹🔶🔹
@bonyadsari
▪️بسم الله الرحمن الرحيم▪️
(3)
#ساسه_العباد
✍روايت زير از لسان مبارك امام صادق عليه السلام بسيار دقيق است 👇
🏴امام صادق عليه السلام مي فرمايد:
▪️ان اللّه عزوجل ادّب نبيّه فاَحسن ادبه فلمّا اكمل له الادب قال انك لعلي خلق عظيم ثم فوّض اليه امرالدين و الامة ليسوس عباده.✔️
👈خداوند، پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيت كرد. چون تربيت او را تكميل كرد،
فرمود: 👈تو داراي خلق عظيم هستي. سپس امر دين و امت را به او واگذار كرد، تا سياست بندگانش را بر عهده گيرد.
توجه توجه 📣📣📣📣
▪️▪️دقت كنيد جز معصوم كسي جواز اداره سياست را ندارد
لذا در ادامه اينطور فرمودند👇
▪️لايَزِلُّ وَ لايُخطِئُ في شئ ممايسوس به الخلق.
👈همانا رسول خدا صلي الله عليه و آله استوار و موفق و مؤيد به روح القدس بود و در سياست و تدبير مردم، هيچ گونه لغزش و خطايي نداشت.
👈▪️هم چنين آمده است آن گاه كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله حضرت علي عليه السلام را به خلافت نصب كرد،
👈عده اي به او تبريك گفتند و بيعت كردند. سپس به پيامبر صلي الله عليه و آله گفتند كه: «بهترين خلق خدا را ولي و رهبر ما قرار دادي و اوست كه از تسلط و فرمانروايي ستم كاران بر ما جلوگيري مي كند». .
ادامه......
🔹🔶🔹🔶🔹
@bonyadsari
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
(4)
#ساسه_العباد
در ادامه ي روايت قبل👇
✍ حضرتِ علي عليه السلام سياست مدار امت معرفي شده و افزوده است چون مردم به گفته ي خود، اعتقاد نداشتند و نفاق در دل شان بود، خداوند اين امر را براي پيامبر افشا كرد:
▪️فاخبراللّه محمدا صلي الله عليه و آله عنهم فقال: يا محمد صلي الله عليه و آله و من الناس من يقول آمنا باللّه الذي امرك بنصب علّي اماما و سائسا لاُمتك و مدبّراو ما هم بمؤمنين بذلك.
پس خداوند، محمد صلي الله عليه و آله را آگاه ساخت و فرمود:
👈كساني از مردم هستند كه به دروغ مي گويند: به خدايي ايمان آورديم كه تو را به نصب علي به عنوان امام و
🏴سياستمدار امت تو و مدبّر،دستور داده است، ولي آنان به اين امر مؤمن نيستند.
لذا اگر دقت شود در زيارت نامه حضرت امير علیه السلام اينطور ميخوانيم👇
اشهد انّك و الائمة من ولدك سفينة النجاة و دعائم الاوتاد واركان البلاد و ساسة العباد... .
▪️شهادت مي دهم كه تو و ائمه از فرزندان تو، كشتي نجات و ستون هاي كوه ها و اركان شهرها و سياستمداران بندگان هستيد.
✍در روايات متعددي از اهل بيت ميخوانيم كه فرمودند نحن ساسة البلاد
👈يعني ما اهل بيت سياست گذاران و هدايت گر سرزمين هاييم
كه باهم چند نوعش رو بررسي ميكنيم
👇
پيامبر خدا در پاسخ، مطالبي در وصف و عظمت خود و اوصياي خويش بيان فرمود تا اين كه به اين فراز رسيد: 👇
... و نحن سادة العباد و نحن ساسة البلاد و نحن نواميس العصر و اخيار الدهر...
👈سياست مداران بندگان و شهرها، ما هستيم و ما، ناموس ها و برگزيدگان روزگار هستيم.
ادامه......
🔹🔶🔹🔶🔹
@bonyadsari
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
(5)
#ساسه_العباد
ادامه.....
👈لذا اينجا پرانتزي باز كنم وقتي ميگيم حضرت زينب سلام الله علیها ناموس خداست
طبق كلام پيامبر ميگوييم كه نمونه اش را ديديد
روايتي مشابه از امام صادق علیه السلام
👇
امام صادق عليه السلام نيز خود را اين👈 گونه معرفي مي كند:
▪️... و نحن اخيار الدهر و نواميس العصر و نحن سادة العباد و ساسة البلاد....
ما برگزيدگان دهر و ناموس هاي زمان و سياست مداران بندگان و همه ي شهرها هستيم.
توجه توجه👇👇
اون قانون اساسي كه عده اي متفكر بشينند و نظر بدهند و قانوني تصويب كنند از خود همه باطل است
▪️قانون و سياستي ارزشمند و قابل احترام است كه از ثقلين باشد لذا روايات ما واضح اين اصل را بيان ميكنند✔️
مهم اينست كه 👇
شرط اصلی سیاستمدار داشتن برنامه هدایتگر و استوار از یک سو و تبیین اصول سیاست و اجرای صحیح آن از سوی دیگر است
🏴پس مشخص است جز معصوم كسي نميتواند ادعاي سياست مداري كند
لذا از ايات قران اثبات خواهيم كرد
مثلا ايه بعدی که مبين همين كلام است
ادامه......
🔹🔶🔹🔶🔹
@bonyadsari