📸قیام فراموشنشدنی
🔴قیام خون/15
▫️خردادِ ورامین، یک خاطره فراموش نشدنی است. همه مردم عزیز ورامین، پیشوا، قرچک، جوادآباد و پاکدشت مجموعهای را تشکیل میدهند که ارزشهای این منطقه از ایمان و عزم و اراده آنها ناشی شده است؛ حق هم همین است. از روزی که فرزند بزرگوار موسیبنجعفر - #حضرت_جعفربنموسی - بعد از آسیب دیدن بهوسیله دشمنان و مخالفان، به مردم ورامین پناهنده شد و مردم ورامین این امامزاده عالیمقام را چون جان شیرینی در برگرفتند و در همینجا ایشان بر اثر جراحت به شهادت رسید، نشانههای توجّه این مردم به ارزشهای والای اسلامی آشکار شد؛ بخصوص چیزهایی که احتیاج به عزم و مجاهدت دارد.
▪️در #پانزده_خرداد سال چهلودو هم مردم ورامین نشان دادند که در راه حقیقت و دفاع از حقّ و اسلام ایستادهاند؛ حتّی به قیمت جانشان.(مقام معظم رهبری 22خرداد1382)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸میداندار تحول
🔴قیام خون/16
▫️این حالت تحرّک میدانداری، وارد میدان شدن، مطالبه کردن، آن هم مطالبه چیزهای بزرگ و مهم، در رفتار #ملّت و در خُلق و خوی ملّت ما مطلقاً وجود نداشت؛ این را #امام ایجاد کردند؛ همین ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک #ملّتِ_مطالبهگر؛ آن سخنرانیهای پُرشور و توفندهی امام، آن بیانهای خروشندهی امام، آن چنان تکان داد این ملّت را که این ملّت تبدیل شدند به یک ملّت مطالبهگر؛ نمونهاش قضایای سال 41 است -که شروع نهضت، سال 41 بود- نمونهاش اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که بعد هم منتهی شد به #پانزدهم_خرداد، و در پانزدهم خرداد [رژیم] با آن کشتار عظیم نتوانست این حرکت را متوقّف کند. باز هم اجتماعات مردم در طول زمان بود تا پایان دوران مبارزات؛ این یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند. (مقام معظم رهبری 14خرداد1399)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸امام قیام
🔴قیام خون/17
▫️سال 42 - یعنی سال دوم مبارزه - رسید که سال شدّت عملها و فشارها و کشتارها بود. آنجا امام مثل خورشیدی در آسمانِ امیدهای ملت ایران ظاهر شد. در موضع یک مرد #فداکار و یک آتشفشان؛ کسی که همه احساسات لازم برای یک #مرد_جهانی، یک #مرد_میهنی، یک #مرد_اسلامی در او جمع است؛ شجاعت لازم را دارد، قدرت بسیج عظیم مردم را دارد، صراحت لازم را دارد؛ چه در اوّل سال 42 که ماجرای حمله کماندوها به #مدرسه_فیضیه و #حوزه_قم پیش آمد و چه در #پانزده_خرداد سال 42 که عظمت امام در آنجا آشکار شد. ملت ایران ناگهان احساس کرد که پشت و پناهی دارد؛ قلّه عظیمی وجود دارد که میتواند به او چشم بدوزد و به آن توجّه کند. امام در پانزده خرداد اینگونه در صحنه ظاهر شد.(مقام معظم رهبری 14خرداد1378)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸قیام همگانی
🔴قیام خون/18
▫️در حرکتها و جنبش های سده پیشین هدف #براندازی هیچگاه مطرح نبود. بسیاری از مردم #شاه را نماد وحدت و تمامیت ارضی ایران می پنداشتند؛ اما در روز 15 خرداد برای نخستین بار پس از شهریور 20، شعار « #مرگ_بر_شاه » بر پایه مبانی اسلامی (نه بر پایه خشم آنی و احساسات موسمی و زودگذر) از سوی مردم در آسمان تهران طنین افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸جنبش فراگیر
🔴قیام خون/19
▫️جنبش های سیاسی و فکری گذشته (نظیر #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی) عموما پایگاه اجتماعی محدودی داشتند و توان این پایگاه ها برای آزادسازی نیروهای اجتماعی و ایجاد یک جنبش فراگیر، ناچیز و محدود بود؛ اما جنبش 15 خرداد و #امام_خمینی با آزادسازی نیروهای مردمی، زمینه را برای یک جنبش اجتماعی عمومی و فراگیر (نه محدود به نخبگان سیاسی و اجتماعی) فراهم کرد. کاری که امام در آن مقطع تاریخی و در انقلاب اسلامی کرد، در توان هیچ حزب و گروه سیاسی در ایران نبود. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸راز قیام
🔴قیام خون/20
▫️شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و نوحهسرایی نبود، 15 خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست 15 خرداد را آنطور کند، مگر قدرت #خون_سیدالشهدا. و هیچ قدرتی نمی تواند این ملتی که از همه جوانب به او هجوم شده است و از همه قدرتهای بزرگ برای او توطئه چیده اند، این توطئه ها را خنثی کند، الاّ همین #مجالس_عزا...
▪️اگر #روشنفکران ما فهمیده باشند که این مجالس و این دعاها و این ذکرها و این مجالس مصیبت جنبه سیاسی و اجتماعیاش چیست، نمیگویند که برای چه این کار را بکنیم. تمام روشنفکرها و تمام #غربزدهها و تمام قدرتمندها اگر جمع بشوند، نمیتوانند یک 15 خرداد را ایجاد کنند. (صحیفه امام، ج16، ص3346-345)
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
◀️مراسم بزرگداشت مردمی شهدای 15خرداد برگزار شد
▫️به گزارش بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی همزمان با سالگرد #قیام_خونین_15_خرداد؛ مراسم بزرگداشت مردمی شهدای 15خرداد به همت مسجد #حضرت_فاطمة_الزهراء سلام الله علیها واقع در خیابان اراک؛ کوچه آبشار شهر مقدس قم برگزار گردید.
▪️این مراسم مردمی از ساعت 18:30 و با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام شد...
🖊گزارش تفصیلی و تصویری این مراسم مردمی را از تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی بخوانید:
▫️▪️https://b2n.ir/741654
#قیام_15_خرداد
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook-ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطرات خودنگاشت همسر امام(۲۳)
🔻 زایمان پر مخاطره(۱)
🔹... بعد از هشت سال که دیگر من و آقا از این خانه شبیه آغل به تنگ آمدیم منزلی در « #گذرجدا » اجاره کردیم، خانه متعلق به خانمی از فامیل « #اربابیها » بود، یک زیرزمین داشت و دو اتاق نسبتاً بزرگ و دو اتاق خیلی کوچک که یکی را به کارگرمان دادیم و دیگری را صندوقخانه کردیم. همیشه اتاقها تقسیم میشد، یکی مال آقا و یکی مال من بود، سه سال در «گذرجدا» نشستیم، صاحبخانه فوت کرد، پسرش که مالک خانه شده بود، گفت تخلیه کنید، ما به ناچار پذیرفتیم و به منزلی در محله « #ارک » منتقل شدیم... سپس موقتاً آمدیم در منزلی واقع در پارک که الان #مدرسه_حجتیه در آنجا بنا شده است. شش ماه بودیم و احمد عزیزم آنجا متولد شد. در موقع تولد احمد من به قدری ضعیف شده بودم که توان درد کشیدن را نداشتم و در هنگام وضع حمل کسی جز دختر بزرگم که نه ساله بود، پهلویم نبود. صدیقه به محض اینکه دیده بود بیهوش شدهام دویده بود و به پدرش گفته بود که مادر مرد!(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص124)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطرات خودنگاشت همسر امام(۲۴)
🔻 زایمان پر مخاطره (۲)
🔸 نیمهشب آقا مشغول نماز شب بود. از دردی که ناحیه گردنم احساس کردم به هوش آمدم. آقا را دیدم که رگهای گردنم را ماساژ میدهد. چشمم باز شد و باز بیهوش شدم، همان کار تکرار شد، قدرت حرف زدن نداشتم اینبار که چشمم باز شد آقا از من پرسید که چه کنم؟ او از فردی نیمه بیهوش میپرسید چهکنم. به زحمت گفتم یک زرده تخممرغ بدهید چون چند روزی بود که درست غذا نخورده بودم. پس از فارغ شدن آقا به مادرم تلگراف زد که خانم فارغ شدهاند و به کمک شما احتیاج است. روز پنجم مادرم آمد چون برادرم مریض بود. ایشان نتوانسته بود زودتر بیاید وقتی آمد انگار با یک مردهای مواجه شده بود، حدود بیست روز طول کشید تا توانستم از جایم بلند شوم.(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام ) ص130 )
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️اصول انقلابیگری از نگاه شهید آیتالله سعیدی
🔴در آستانه شهادت #آیتالله_سعیدی
🔹ملت ایران و #حوزه_علمیه_قم برای پیروزی انقلاب اسلامی هزینههای بسیاری را داده و شهدای عزیزی را تقدیم اسلام کرده است. یکی از برجستهترین شهدا؛ #مرحوم_آیتالله_سعیدی بود که 20خرداد1349 در زندان قزلقلعه مظلومانه به شهادت رسید.
🔸در سند زیر بخش کوچکی از فعالیتهای صریح و انقلابی آن مرحوم تشریح شده است:
«صبح روز 31/4/45 سيد محمدرضا سعيدى... شديداً و صريحاً به دولت ايران و #رئيس_جمهورى امريكا و حتى در اشارات به شاهنشاه آريامهر حمله نموده، اظهار داشت: آقاى #روحاللّه_ خمينى سه سال پيش اين جنايتكار (جانسون) را به ما معرفى كرد ولى دولت ايران #مرجع_عاليقدر ما را به زندان و تبعيد محكوم كرد. نامبرده با تشريح وضع #مدرسه_فيضيه_قم به مأمورين ساواك حمله نموده و گفت: مأمورين اين سازمان مردم را از مدرسه و خيابان و پيادهروها مىگرفتند و به زندان مىبردند. امروز جناب ارباب جانسون در امريكا و اروپا و آسيا شناخته شده و ثابت شده است كه چه جنايتكار و خونخوار است و در ايران حتى بيوهزنان هم بهخوبى متوجه شدهاند... .
🔹در اين مملكت كتب مربوط به #يهوديان و #بهاييان آزادانه چاپ و منتشر مىشود، ولى روحانيان حق انتشار اعلاميه را ندارند. سعيدى ضمن سخنان خود مردم را به مبارزه دعوت كرد و آنها را تحريك مىنمود.... سپس اشاره به نطق خمينى در تركيه كرد و گفت: در يكى از گفتار خود گفته است هنگام اقامت در تركيه مطالعاتى كرده و فهميده است در زمان #مصطفى_پاشا_آتاتورك 40 نفر از روحانيون اعدام شدند. اين است #مبارزه نه اينكه خون از دماغ من و شما نيامده و سيلى به گوش ما نخورده است.»(نهضت امام خمینی ج2 ص838)
◀️پینوشت:
این سند گویای وضعیت تبلیغات مذهبی در دوران پهلوی است که در آن دوران آثار فرقههای گمراه مثل بهائیت به راحتی چاپ میشد ولی آثار ناب اسلامی با محدودیت جدی مواجه میشد.
نکته بعدی در خصوص #کنش_انقلابی از دیدگاه مرحوم آیتالله سعیدی است که ایشان #انقلابیگری و مبارزه منهای هزینهدهی را مبارزه حقیقی نمیدانند و این؛ ملاک مناسبی برای سنجش انقلابیگری افراد در زمانه ماست.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
زندان استراحتگاه ما!
فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیتالله سعیدی/1
«ما سربازهاى امام حسين(ع) هستيم؛ قيام مال ماست، گرسنگى مال ماست،دربهدرى متعلق به ماست. بايد تا آخر عمر مبارزه كنيم تا پيروز شويم.
ما سربازان شيعه از دنيا هيچ چيز نمىخواهيم. تبعيد، مسافرتهاى ماست؛ كتكخوردن، كيف كردن و خوشگذرانى ما شيعههاست؛ زندان استراحتگاه ماست.... بايد مثل شيعههاى گذشته قيام و مبارزه را آغاز كنيم.»(1345/2/2-نهضت امام خمینی ج2 ص842)
#شهادت_آیتالله_سعیدی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
مبارزه تشکیلاتی
فرازهای از سخنان انقلابی شهید آیتالله سعیدی/2
«ما بايد براى مبارزه كردن تشكيلات داشته باشيم و درس مبارزه و دفاع از كشور و دين و علماى دين و مراجع تقليد را يادبگيريم... من به كسى كار ندارم ولى وظيفه يك سرباز دينى اين است كه حقايق را بگويد و مردم را راهنمايى كند. اگر تشكيلات داشته باشيم مىتوانيم هدفها را معلوم كنيم و در مقابل دشمنان خود مقاومت كنيم....»(1345/4/31-نهضت امام خمینی ج2 ص843)
#شهادت_آیتالله_سعیدی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.