eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
990 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻رابطه آلوده/3 🔖اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل در سند فوق فهرست اقلام وارداتی از رژیم غاصب صهیونیستی به ایران را مشاهده می‌کنید. همانطور که مشاهده می‌شود دولت مصدق اقلام مختلف (از کود شیمیایی تا مداد و دندان مصنوعی) را از اسرائیل وارد می‌کرد. 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook_ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻رابطه آلوده/4 🔖اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل سند درج شده نشان می‌دهد که دولت مصدق نه تنها با اسرائیل رابطه داشته بلکه از علنی کردن این رابطه نیز ابایی نداشته است. را می‌توان در دولت دکتر مصدق یافت. «جناب آقای وزیر امور خارجه و سخنگوی دولت خواهشمند است خبر زیر را برای درج در جراید و رادیو توزیع فرمایند : اخیرا از طرف کشور اسرائیل اظهار تمایل شده که قرار داد بازرگانی منعقد شود و در برابر خرید خشکبار پنبه و دانه های روغنی جو برنج و حبوبات کشور مزبور پیشنهاد مینماید که چه از کشورهای آمریکا یا اروپا کالای مورد احتیاج ایران را تامین کنند و مقداری هم ارز بپردازند این پیشنهاد در محافل اقتصادی دولت تحت مطالعه است. آقایان بازرگانان یا صاحب نظران در امور اقتصادی نیز می‌توانند راجع باین موضوع و شایسته بودن اینگونه مبادلات اظهار نظر نمایند. وزیر اقتصاد ملی» ‭1331‬/11/3 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook_ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻رابطه آلوده/5 🔖اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل «وزارت امور خارجه روزنامه Agence Economique et finenciere چاپ پاریس به تاریخ 12 ژوئن 1953 خبری از منتشر نموده مبنی بر اینکه بین اسرائیل و ایران یک قرارداد پرداخت بمبلغ پانصد هزار دلار برای مبادله جنس (من جمله نفت) منعقد گردیده است. خواهشمند است از صحت یا سقم این خبر این سفارت را مستحضر فرمایند.» 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻رابطه آلوده/6 🔖اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل فهرست دوم اقلام وارداتی از اسرائیل به ایران. طبق این سند جناب آقای مصدق ، و را نیز از اسرائیل وارد می‌کرده است. 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻رابطه آلوده/7 🔖اسناد کم‌تر دیده شده از رابطه مصدق با اسرائیل وزارت امور خارجه روزنامه ژروزالم پست چاپ اسرائیل در شماره 14 فروردین ماه جاری خود مینویسد که آخرین هواپیمای حامل مهاجرین یهود از ایران در روز سیزدهم فروردین به فرودگاه لیدا وارد شده و تا این تاریخ در حدود پنجاه هزار تن یهودی از ایران به اسرائیل با هواپیما وارد شده اند و در حدود 80 هزار نفر دیگر یهودی در ایران باقی هستند و مقامات مربوطه آژانس یهود اطلاع داده اند که از این به بعد مهاجرین یهود از ایران به وسیله خشکی و از راه ترکیه به اسرائیل خواهند آمد. وزیر مختار- زین العابدین خاکسار 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook_ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
🔰اعتراف مصدق به سرکوب تنگستان 🔹به دنبال انعقاد قرارداد ۱۹۰۷ بین روسیه و انگلیس برای تقسیم ایران، پل
🔴بهانه‌های واهی انگلستان برای سرکوب ملت ایران 🔹در سند سرکوب تنگستان به دست مصدق آمده بود که ماژور کنسول انگلستان؛ قیام‌کنندگان تنگستان را دزد و غارت‌گر می‌دانسته و آقای مصدق نیز بر ادعای این سرکرده انگلیسی صحه می‌گذارد. مدت‌ها پیش از والی‌گری مصدق بر فارس رئیس‌علی دلواری به شهادت رسیده بود اما یاران ایشان گروه نظامی-پارتیزانی را تا حدی حفظ نمودند. 🔸سؤال اینجاست که آیا ادعای پلیس جنوب و تأیید فی الجمله آن توسط مصدق را می‌توان دلیلی بر دزد بودن تنگستانی‌ها دانست؟ اسناد تاریخی نشان می‌دهد که پلیس جنوب به تبع سیاست‌های بریتانیا به هر گروه و طایفه‌ای که همسو با منافع انگلستان نبوده برچسب و تهمتی می‌زده و آن را بهانه حمله و سرکوب قرار می‌داده است. بخشی از حمله ها، سرکوب ها و جنگ های پلیس جنوب در کرمان و فارس از سال ۱۹۱۹ (۱۳۳۶ ه ق) تا انحلال آن بدین ترتیب بوده است: 🔹۱- حمله به روستاها یا طایفه ها در به بهانه پناه دادن آن‌ها به مانند حمله به ایل بچاقچی در ۱۹ اوت ۱۹۱۹ (۱۹ شوال ۱۳۳۶) 🔸٢-حمله به طوایف کوچک صرفا به منظور آشنا ساختن نیروهای به شیوه های عملیاتی و پدید آوردن آمادگی رزمی در آن‌ها مانند حمله به طایفه کردشولی در منطقه کافتر در چهارم ژوئیه۱۹۱۶ (سوم رمضان ۱۳۳۶ ه ق) 🔹٣. حمله به طایفه هایی که ابدا دستی در راهزنی و غارتگری نداشتند. مانند حمله به ایل قرایی در سرچهان به بهانه راهزنی. 🔸۴. حمله به طایفه هایی مانند چهارراهی و لشنی اما واقعیت امر آن بود که این دو طایفه و نیز ایل قرایی که گفتیم سابقه راهزنی نداشت، قصد حمله و تسخیر پادگان نی ریز و سعیدآباد (سیرجان) را داشتند و پلیس جنوب پیش‌دستی کرد و هدف مقدس سیاسی آنان را راهزنی و غارت‌گری بیان کرد. 🔹۵. پلیس جنوب با حمله و سرکوب می‌خواست که برتری قوای خود را نشان دهد و در و ایجاد ترس و وحشت نماید. 🔸۶. بين طایفه ها و طرفداری از یک طایفه با عملیات نظامی و تضعیف گروه دیگر . 🔸بر اساس نکات پیش‌گفته به راحتی نمی‌توان به گروه و طایفه‌ای از مردم تهمت دزدی و غارت‌گری زد. وانگهی در دوره حضور پلیس جنوب در منطقه خشکالی، ملخ‌خوارگی و قحطی نیز پیدا شده بود(مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب،مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، ص536-535)که به دلیل بی‌کفایتی والیان منطقه و جنایات پلیس جنوب و... قهرا منجر به تنش‌هایی برای زنده ماندن می‌شد که در این صورت سرکوب و کشتار راه‌حل انسانی و مدنی محسوب نمی‌شود. 🔹به علاوه؛ آقای مصدق اعتراف می‌کند که اگر پلیس جنوب دست به کشتار تنگستانی‌ها بزند؛ آنان به عنوان و شناخته می‌شوند اما اگر قیام‌کنندگان تنگستان دزد و غارتگر جان و مال و ناموس مردم بودن، چطور پس از مرگ به این عنوان شناخته می‌شدند؟ خیانت مصدق به دلیران تنگستان و همکاری او با انگلیسی ها در سرکوب این جوانمردان استعمار ستیز، از صفحه های سیاه کارنامه سیاسی مصدق است. 🔹🔹🔹بنیاد تاریخ‌پژوهی🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴امام خمینی قدس سره الشریف: انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم ◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرم‌الحرام/1 🔹در آستانه ماه محرم‌الحرام پروتکل‌های بهداشتی برای عزاداری‌های حسینی از سوی ستاد مقابله با بیماری کرونا ابلاغ شد. واکنش‌ها نسبت به این پروتکل‌ها متفاوت بود. برخی شخصیت‌های سکولار در تلاش‌اند تا آرزوی دیرینه خود برای تعطیلی عزاداری عاشورا را محقق کنند و طیف متحجر نیز نشان داد که نابخردانه به دنبال برپایی عزاداری بدون رعایت موارد بهداشتی است. 🔸موضع جامعه انقلابی نیز به پیروی از بیانات مقام معظم رهبری و ابلاغ دستورات بهداشتی توسط نهاد مسئول مشخص شد: « » 🔹با این نگاه به خوانش بیانات امام خمینی قدس سره الشریف در مورد جایگاه شعائر دینی و حسینی می‌پردازیم: 🔸«امروز ما به مجالس تعزیه و روضه بیشتر احتیاج داریم از سابق. این اجتماع سرتاسری‏‎ ‎‏کشور، این دسته‌جات سرتاسری کشور، امروز دیگر یک رنگ سیاسی پیدا کرده است و‏‎ ‎‏حق هم همین است. اگر ما سی و چند میلیون جمعیت در این دهۀ محرّم، که وسیله شان را‏‎ ‎‏خدا برای ما فراهم کرده است و آنقدر ائمۀ اطهار راجع به اینطور امور سفارش فرموده اند‏‎ ‎‏و آن‌طور ثواب‌ها را خدای تبارک و تعالی برایش مرتب فرموده است، اگر 35 میلیون‏‎ ‎‏جمعیت در این ماه محرّم، در این دهۀ محرّم، اجتماعات داشته باشند، خطبا هم بروند‏‎ ‎‏مسائل روز را برایشان بگویند و تعزیه بگویند و گریه بکنند برای سیدالشهدا، این یک‏‎ ‎‏شعاری است؛ یک شعار الهی است. 🔹‏ «امروز دیگر ما انقلاب کرده ایم، روضه دیگر لازم نیست» از غلط‌هایی است که تو‏ ‎‏دهن‌ها انداخته اند؛ مثل این است که بگوییم امروز ما انقلاب کرده ایم، دیگر لازم نیست‏‎ ‎‏که نماز بخوانیم. انقلاب برای این است. انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم، نه‏‎ ‎‏انقلاب کردیم که شعائر اسلام را بمیرانیم. زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئلۀ بسیار مهم‏‎ ‎‏سیاسی ـ عبادی است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد‏‏[‏‏ه‏‏]‏‏،‏‎ ‎‏یک مسئلۀ سیاسی است؛ یک مسئله ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد.»‏(صحیفه امام ج13 ص327-326) 🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴امام خمینی: ما ملت گریه سیاسی هستیم ◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرم‌الحرام/2 «ما از این اجتماعات استفاده می کنیم. ما از آن «الله اکبر»ها، ملت ما از آن «الله اکبر»ها‏‎ ‎‏استفاده کرد. آن «الله اکبر»ها را باید حفظ بکنیم . این مظاهر و شعائر و اموری که در اسلام‏‎ ‎‏در آن سفارش شده باید فکر کنید که اینها یک مسئله سطحی نبوده است که می خواستند‏‎ ‎‏جمع بشوند و گریه کنند، خیر.‏ ‏‏ما ملت گریه سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشکها سیل جریان می دهیم و‏‎ ‎‏خرد می کنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است.»‏( صحیفه امام ج13 ص327) 🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مغزهای پوسیده ◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرم‌الحرام/3 آن‏‎ ‎‏افکار پوسیده الآن هم در مغزهای بعضی‌ها هست. این‌ها نمی خواهند که شما برای یک‏‎ ‎‏شهید اسلام گریه کنید. اگر چنانچه برای شکست اسلام گریه کنید آنها می گویند: نه،گریه‏‎ ‎‏چیز خوبی است. اینها نمی خواهند که شما برای کسی که همه چیزش را برای اسلام داد،‏‎ ‎‏اینها نمی خواهند شما زنده نگهدارید یک واقعه ای را که قدرتهای بزرگ را آن واقعه‏‎ ‎‏کوبید و در اثر او، شما هم اگر بشوید، می کوبید. اینها نمی خواهند این مسائل واقع بشود.‏‎ ‎‏مع الأسف، تبلیغ می کنند این منحرفین؛ اینهایی که مأمورند که این جور تبلیغات را بکنند‏‎ ‎‏و جوانهای ما بعضی شان باورشان می آید. باید جوانهای ما بدانند که هر نحو تبلیغی که بر‏‎ ‎‏ضد یکی از مظاهر اسلامی واقع شد، این تبلیغی است که از جانب بزرگترها و چپاولگرها‏‎ ‎‏به دست عمّالشان واقع می شود؛ برای اینکه اسلام را بکوبند.‏ ( صحیفه امام ج13 ص327) 🔹🔹🔹 تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ریشه‌های ترس غرب‌زدگان از عزاداری حسینی ◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرم‌الحرام/4 «اینها از این مجالس، از آن جنبۀ سیاسی اش می ترسند. امروز هم مجالس ما تحوّل‏‎ ‎‏درش پیدا شده است؛ مثل سابق نیست، متحول شده است. همۀ افراد ملت ما، مجالس ما‏‎ ‎‏متحول شده است. لکن گمان نکنند آنهایی که جنبه های سیاسی به نظرشان دارند و مثلاً‏‎ ‎‏روشنفکر هستند، به نظرشان که مجالس گریه دیگر چیزی نیست. همین گریه هاست که‏‎ ‎‏کارها را پیش برده، همین اجتماعات است که مردم را بیدار می کند. ما از این مخالفتهایی‏‎ ‎‏که شد در زمان رضاخان و شک نداریم که به دستور بوده ـ خود او خیلی معلوم نبود که‏‎ ‎‏اگر دستور ندهند، این حرفها را بزند ـ از این مخالفتهایی که شد، باید عبرت بگیریم؛‏‎ ‎‏ببینیم با مجالس روضه مخالف بودند، معلوم می شود که مجالس روضه با آنها مخالف‏‎ ‎‏است؛ با روحانیت مخالف بودند، ببینیم که روحانیت برای آنها مضر است.» ( صحیفه امام ج13 ص328) 🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.