🔴امام خمینی قدس سره الشریف: انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/1
🔹در آستانه ماه محرمالحرام پروتکلهای بهداشتی برای عزاداریهای حسینی از سوی ستاد مقابله با بیماری کرونا ابلاغ شد. واکنشها نسبت به این پروتکلها متفاوت بود. برخی شخصیتهای سکولار در تلاشاند تا آرزوی دیرینه خود برای تعطیلی عزاداری عاشورا را محقق کنند و طیف متحجر نیز نشان داد که نابخردانه به دنبال برپایی عزاداری بدون رعایت موارد بهداشتی است.
🔸موضع جامعه انقلابی نیز به پیروی از بیانات مقام معظم رهبری و ابلاغ دستورات بهداشتی توسط نهاد مسئول مشخص شد: « #عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران »
🔹با این نگاه به خوانش بیانات امام خمینی قدس سره الشریف در مورد جایگاه شعائر دینی و حسینی میپردازیم:
🔸«امروز ما به مجالس تعزیه و روضه بیشتر احتیاج داریم از سابق. این اجتماع سرتاسری کشور، این دستهجات سرتاسری کشور، امروز دیگر یک رنگ سیاسی پیدا کرده است و حق هم همین است. اگر ما سی و چند میلیون جمعیت در این دهۀ محرّم، که وسیله شان را خدا برای ما فراهم کرده است و آنقدر ائمۀ اطهار راجع به اینطور امور سفارش فرموده اند و آنطور ثوابها را خدای تبارک و تعالی برایش مرتب فرموده است، اگر 35 میلیون جمعیت در این ماه محرّم، در این دهۀ محرّم، اجتماعات داشته باشند، خطبا هم بروند مسائل روز را برایشان بگویند و تعزیه بگویند و گریه بکنند برای سیدالشهدا، این یک شعاری است؛ یک شعار الهی است.
🔹 «امروز دیگر ما انقلاب کرده ایم، روضه دیگر لازم نیست» از غلطهایی است که تو دهنها انداخته اند؛ مثل این است که بگوییم امروز ما انقلاب کرده ایم، دیگر لازم نیست که نماز بخوانیم. انقلاب برای این است. انقلاب کردیم که شعائر اسلام را زنده کنیم، نه انقلاب کردیم که شعائر اسلام را بمیرانیم. زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئلۀ بسیار مهم سیاسی ـ عبادی است. عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد[ه]، یک مسئلۀ سیاسی است؛ یک مسئله ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد.»(صحیفه امام ج13 ص327-326)
🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴امام خمینی: ما ملت گریه سیاسی هستیم
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/2
«ما از این اجتماعات استفاده می کنیم. ما از آن «الله اکبر»ها، ملت ما از آن «الله اکبر»ها استفاده کرد. آن «الله اکبر»ها را باید حفظ بکنیم . این مظاهر و شعائر و اموری که در اسلام در آن سفارش شده باید فکر کنید که اینها یک مسئله سطحی نبوده است که می خواستند جمع بشوند و گریه کنند، خیر.
ما ملت گریه سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشکها سیل جریان می دهیم و خرد می کنیم سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است.»( صحیفه امام ج13 ص327)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مغزهای پوسیده
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/3
آن افکار پوسیده الآن هم در مغزهای بعضیها هست. اینها نمی خواهند که شما برای یک شهید اسلام گریه کنید. اگر چنانچه برای شکست اسلام گریه کنید آنها می گویند: نه،گریه چیز خوبی است. اینها نمی خواهند که شما برای کسی که همه چیزش را برای اسلام داد، اینها نمی خواهند شما زنده نگهدارید یک واقعه ای را که قدرتهای بزرگ را آن واقعه کوبید و در اثر او، شما هم اگر بشوید، می کوبید. اینها نمی خواهند این مسائل واقع بشود. مع الأسف، تبلیغ می کنند این منحرفین؛ اینهایی که مأمورند که این جور تبلیغات را بکنند و جوانهای ما بعضی شان باورشان می آید. باید جوانهای ما بدانند که هر نحو تبلیغی که بر ضد یکی از مظاهر اسلامی واقع شد، این تبلیغی است که از جانب بزرگترها و چپاولگرها به دست عمّالشان واقع می شود؛ برای اینکه اسلام را بکوبند. ( صحیفه امام ج13 ص327)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🔹🔹🔹 تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ریشههای ترس غربزدگان از عزاداری حسینی
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/4
«اینها از این مجالس، از آن جنبۀ سیاسی اش می ترسند. امروز هم مجالس ما تحوّل درش پیدا شده است؛ مثل سابق نیست، متحول شده است. همۀ افراد ملت ما، مجالس ما متحول شده است. لکن گمان نکنند آنهایی که جنبه های سیاسی به نظرشان دارند و مثلاً روشنفکر هستند، به نظرشان که مجالس گریه دیگر چیزی نیست. همین گریه هاست که کارها را پیش برده، همین اجتماعات است که مردم را بیدار می کند. ما از این مخالفتهایی که شد در زمان رضاخان و شک نداریم که به دستور بوده ـ خود او خیلی معلوم نبود که اگر دستور ندهند، این حرفها را بزند ـ از این مخالفتهایی که شد، باید عبرت بگیریم؛ ببینیم با مجالس روضه مخالف بودند، معلوم می شود که مجالس روضه با آنها مخالف است؛ با روحانیت مخالف بودند، ببینیم که روحانیت برای آنها مضر است.» ( صحیفه امام ج13 ص328)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴بازی نخوریم
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/5
بازیتان ندهند این قلمفرساها! بازیتان ندهند این اشخاصی که با اسماء مختلفه و با مرامهای انحرافی می خواهند همه چیز را از دستتان بگیرند. و اینها می بینند که این مجالس، مجالس روضه، ذکر مصایب مظلوم و ذکر جنایات ظالم، در هر عصری [مظلومان را] مقابل ظالم قرار می دهد. اینها ملتفت نیستند که اینها خدمت دارند می کنند به این کشور؛ خدمت دارند می کنند به اسلام. (صحیفه امام ج10 ص316)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 امام خمینی :اینهایی کهمیگویند شما ملت گریهاید خیانتکارند
◀️جایگاه شعائر حسینی در کلام امام خمینی در آستانه ماه محرمالحرام/6
توجه ندارند جوانهای ما! بازی این بزرگها را نخورید. اینها خیانتکاراند! اینهایی که تزریق می کنند به شما «ملت گریه»، «ملت گریه»، اینها خیانت می کنند. بزرگهایشان و اربابهایشان از این گریه ها می ترسند؛ دلیلش این است که رضاخان آمد همۀ اینها را برد از بین، و مأمور بود. دلیلش این است که رضاخان آخرش که رفت، انگلستان در رادیوی دهلی اعلام کرد که ما این را آوردیم، حالا هم بردیم! درست هم می گفتند. آورده بودند برای سرکوب کردن اسلام، و یکی از راههایش همین بود که این مجالس را از دست شما بگیرند. (صحیفه امام ج10 ص316)
#محرم
#عزاداری_با_حفظ_سلامت_عزاداران
🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷خاطرات #خود_نگاشت همسر امام (۴۰)
♨️ امام مدرسی بزرگ..
🔹برای مسافرت دیگر این بچهها بودند که جایی را انتخاب میکردند، آقا دیگر بدینکارها کاری نداشت.
🔸او مدرسی بزرگ شده بود که حدود پانصد، شصد نفر در درس فقه و اصولش شرکت میکردند از این بعد باید شاگردان ایشان دست بهکار نوشتن کتابی در زمینه علمی آماده شوند که تا به حال چنین کاری نشده است. امام را در مسایل مبارزاتی نباید خلاصه کرد. امام سراپا ذوق است.
🔸.. تا او را دیدم با کتاب و درس و بحث دیدم و همیشه در حال مطالعه. لذا تابستان محتاج به تغییر آب هوا بود ... گرچه در تابستان هم دست از نوشتن و مطالعه بر نمیداشت.(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی(همسر امام) ص۱۷۰)
عکسنوشته در صفحه رسمی اینستاگرام:
https://www.instagram.com/p/CEAW1HBhzgk/?igshid=xno3h2y3wtm3
🔹🔹🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخپژوهی🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
💢مبارزه استعمار با عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین
« در آستانه محرم 1338ق/ 1298 ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد 1298ش/ 1919م بود. در ذیحجه 1337ق محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند. جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد. با وقوع کودتای سوم اسفند 1299ش/ 22فوریه1920 سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را حسن اعظام قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو میکند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای 1299 و اهداف آن میپرسد و کنسول میگوید:
«پس از شکست قرارداد 1919 از ناحیه نایبالسلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... :
1. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یکجا
2. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران
3. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن
4. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط
5. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است.
6. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص16)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميه اى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأتهاى عزادارى، شيوه سوگوارى در عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زنده كنندۀ مكتب انقلابى حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيآت التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب بهپا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند.
ساواك التزام نامه اى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مىخواستند به منبر بروند وادار مىكرد كه آن را امضا كنند. در آن التزام نامه آمده بود:
1. كليه مطالبى كه اظهار مىدارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مىشوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم.
2. از آيتاللّه خمينى و مدرسه فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد.
3. از ايراد مطالبى كه جنبۀ انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد.
4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هريك از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرك، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت.
ساواك شاه علاوه بر تنظيم التزام نامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ29ارديبهشت42 بنا به فرمان تيمسار ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژه اى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مىآوريم:
«1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواك، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريك در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواك
تهيه و تقديم خواهد شد.)
2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضه خوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواك تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريك و حفظ نظم كامل در كليه مراسم.
3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن
تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران.
4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجهبندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطهنظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواك تهران و پليس).
5. تعيين تعداد خانه ها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مىدهند....
6. تقسيم مجالس روضه خوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواك تهران و مأمورين مخفى شهربانى به طور جداگانه (تفكيك مسئوليت).
7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواك و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترك در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواك تهران.
8. صدور دستورات مشابه به ساواكهاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم.... (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461)
✳️ادامه دارد...
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2
كميته اطلاعاتى ساواك در قزوين نيز در تاريخ 8/3/42 كميسيونى با حضور رئيس ساواك، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، اصلاحات ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد،
چنين است:
در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 8/3/42 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد.
1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمعهايىكه در مراسم تعزيهدارى و يا مجالس روضهخوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم سادهلوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاههاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيلۀ مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديكترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيونهاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد.
2ـ ضمناً وسيله سازمانهاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، بخصوص از مذهب شيعه اثنىعشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانهاى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود. رئيس سازمان اطلاعات و امنيت قزوين، نادور ـ رئيس شهربانى قزوين، ياورى ـ از طرف فرمانده ژاندارمرى قزوين، كلانترى ستوان 3 محمدى... رئيس اداره فرهنگ شهرستان قزوين، كجورى ـ رئيس اصلاحات ارضى، دكتر مهديزاده ـ رئيس اداره كشاورزى، فهبد
شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميهاى به مناسبت فرا رسيدن ماه محرّم چنين آورده بود:
«4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده.
5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم پايتخت، انتظار مىرود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام شعائر مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461)
روز 9 محرّم، دستگاه جاسوسى شاه عدهاى از منبرىهاى تهران را به ساواك دعوت كرد و پس از مقدارى پشتهماندازى و حقهبازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمىخواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را
مراعات كنيد:
1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد!
2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد!
3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد.
اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مىخواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مىزند و بر آن استوار است. امام خمينى از ماهها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارىها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامۀ امام چنين است:....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465)
ادامه دارد...
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /3
متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و هیئات مذهبی برای مقابله با سیاستهای یزیدی و اموی شاه:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم
به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـكثراللّه امثالهم و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـعليهالصلوة والسلام محترماً معروض مىدارد، در اين ايام كه دستگاه جبار از خوف آنكه مبادا در منابر و مجامع مسلمين، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آنها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از مبلغين محترم و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند. لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آنكه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزامگيرندگان، مجرم و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بىپروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستانها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مىكند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر، و الاّ اشاعۀ اكاذيب براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و
قابل تعقيب است.
حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دستههاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه احياى شريعت را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند. وَلاتَهِنوا
و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين.
آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كمتر از خطر بنىاميه نيست. دستگاه جبار با تمام قوا به اسرائيل و عمال آنها (فرقه ضال و مضله) همراهى مىكند. دستگاه تبليغات را به دست آنها سپرده و در دربار، دست آنها باز است. در ارتش و فرهنگ و ساير وزارتخانهها براى آنها جا باز نموده و شغلهاى حساس به آنها دادهاند. خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحههاى سينهزنى از مصيبتهاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز دولت خائن، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به لندن، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمك به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه سكوت شماها به اسلام لطمهاى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنةاللّه. از تساوى حقوق، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زنها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بيشمار است ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمانها و دستگاه
شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آنها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آنها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روحاللّه الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص466-465)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مبارزه مردم در برابر سکولار شدن هیئات
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /4
💢به دنبال صدور اعلاميۀ #قائد_بزرگ، محافل و مجالس عزادارى #سيدالشهدا(ع) به راه صحيح و مسير اصيلش بازگرديد و جلوۀ انقلابى به خود گرفت.
🔸حركت، خروش و شور #انقلاب_حسينى در تودههاى محروم و ستمديدۀ ايران پديدار شد. اكثريت قريب به اتفاق گويندگان اسلامى از مركز شهر و اطراف آن و نيز بسيارى از شهرستانها در منابر به روشنگرى و افشاگرى پرداختند و عليه اعمال خيانتبار #رژيم_شاه و نقشههاى استعمارى او عليه اسلام و ايران سخن راندند، خطرات روزافزون صهيونيسم را بازگو كردند، با بررسى جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. هدف و انگيزۀ قهرمان كربلا از نهضت و قيام و حقايقى از مكتب خونين تشيع و رسالتى را كه در طول تاريخ برعهدۀ پيروان آلمحمد(ص) است، براى مردم تشريح كردند.
💢اگر يك سخنگوى روحانى در انجام وظايف خويش و عمل به راهنمايىهاى رهبرى كوتاهى مىورزيد و از بازگو كردن خيانتهاى رژيم و افشاگرى و روشنگرى در منابر خوددارى مىكرد، تودههاى بيدار و بهپاخاسته و روحانيان مبارز به سراغ او رفته، با گفتگو و توجه دادن او به رسالت و مسئوليتهاى سنگينى كه برعهده دارد، او را وادار مىكردند كه به وظيفۀ خود عمل كند.
🔸#هيأتهاى_عزادارى به نوبۀ خود در نوحهها و اشعارشان به مسائل سياسى روز پرداخته، مصيبتهايى را كه بر #حوزۀ_قم و روحانيان وارد آمده بود بيان مىكردند، پشتيبانى و وفادارى خود را نسبت به پيشواى اسلام اعلام مىداشتند و از اسرائيل و عمال آن اظهار تنفر مىكردند.
💢براى نخستين بار بود كه در دستههاى عزادارى عليه #اسرائيل شعار داده مىشد، چنانكه براى اولين بار بود كه در مراسم عزادارى براى سيدالشهدا، حركت و خروش و حمله و عصيان عليه يزيد تاجدار زمان بهوقوع مىپيوست.
🔸از جمله شعارهايى كه در نوحههاى محرّم آن سال به گوش مىرسيد، شعارهاى زير بود:
قم شده كربلا هر روزش عاشورا
فيضيه قتلگاه خون جگر علما
واويلاه واويلاه
واويلاه واويلاه
عمال اسرائيلى رسوا كشتند در قم بىپناهان را
شد موج خون برپا
شد موج خون برپا
شد موسم يارى مولانا الخمينى اى شيعيان برپا كنيد شور حسينى
* * *
خمينى، خمينى تو زادۀ حسينى جان را بهكف بنهادهاى در راه قرآن
* * *
خمينى، خمينى، ملت طرفدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو
* * *
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو ميرود، ميرود دشمن غدار تو
(نهضت امام خمینی ج1 ص468-467)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.