eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
معتقدم استراتژی من صحیح تر از امام خمینی بود! 🔹 مهندس بازرگان در مصاحبه با اوریانا فالاچی ۲۶ شهریور ۱۳۵۸ در باره اولین دیدار خود با امام می گوید: «من معتقد به سیاست قدم به قدم بوده ام... ملت آمادگی مواجه شدن با آزادی را ندارد... می بایست تعلیمشان داد که سیاسی شوند.... امام خمینی برعکس این را می گفتند. همه چیز را سریعا می خواستند: قدم به قدم یعنی چه. ملت انقلاب را میخواهد،... بلافاصله حالا یا هرگز.» و ادامه می دهد که «تقریبا یک بحث و جدلی شد. 🔸ولی ایشان چنان مطمئن بودند که پیروزی با ملت است و چنان ایمانشان قوی و چنان محکم بود که مجبور به قبول شدم و گفتم: بسیار خوب بفرمایید انقلاب را انجام دهیم.» و در پاسخ فالاچی مبنی بر عکس العمل امام می گوید: «مژه بر هم نزدند.. به من فرمان دادند که نخست وزیر باشم.... با وجود این که مسائل و وقایع، همان طور پیش رفتند که ایشان می گفتند، درست نقطه به نقطه، با دقتی عجیب، ولی هنوز من معتقدم که شاید استراتژی من صحیح تر بود. ... همه چیز را خواستن و زود خواستن یک عادت قدیمی ایرانیان است که یک دنیا مشکلات و خطرات به همراه دارد.» 📚بازرگان، مجموعه آثار جلد ۳۱ ◀️پی‌نوشت: به تصریح مهدی بازرگان پیش از انقلاب اسلامی خط وی از امام جدا بوده است که البته امام خمینی قدس سره الشریف نیز به جدا بودن مسیر بازرگان و نهضت آزادی از انقلاب اسلامی ملت ایران تصریح کرده بودند: https://eitaa.com/bonyadtarikh/2291 با وجود آنکه سران نهضت آزادی هیج اعتقادی به حرکت مترقی ملت ایران به رهبری امام خمینی نداشتند، علت طلبکاری این طیف از انقلاب اسلامی و مردم معلوم نیست. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴خطر نفوذ در حوزه علمیه 🔻 | 5 بهمن ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ 🔹‏‏تلاش برای حفظ فقه سنتی در حوزه‏ ‏‏ ‏‏من چنانچه سابقاً نیز گفته ام، راجع به حوزۀ علمیه، عقیده ام بر این است که باید به آن‏‎ ‎‏بیشتر از همه چیز توجه کرد؛ چرا که حوزۀ علمیه اگر درست بشود، ایران درست می شود.‏‎ ‎‏و اگر ـ خدای نخواسته ـ در حوزۀ علمیه فسادی به وجود آید ـ ولو در دراز مدت ـ در‏‎ ‎‏سرتاسر ایران آن فساد پیدا می شود و آنها که همیشه در فکر بوده اند که در حوزۀ علمیه‏‎ ‎‏نفوذ کنند، به همین خاطر است. نفوذ آنها، نفوذ ظاهری نیست که معلوم باشد فلان آقا‏‎ ‎‏نفوذی است. چه بسا بیشتر از شما اظهار دیانت بکند، مع ذلک، در موقع مناسب کارش را‏‎ ‎‏انجام دهد. اینها از مشکلات حوزه است. و قضیۀ تحصیل هم باید به نحوی باشد که فقه‏‎ ‎‏سنتی فراموش نشود. و آن چیزی که تا به حال اسلام را نگه داشته است، همان فقه سنتی‏‎ ‎‏بوده است. و همۀ همتها باید مصروف این بشود که فقه به همان وضعی که بوده است،‏‎ ‎‏محفوظ باشد. ممکن است اشخاصی بگویند که باید فقه تازه ای درست کرد که این آغاز‏‎ ‎‏هلاکت حوزه است و روی آن باید دقت بشود.‏ ‏‏🔸 البته من همۀ شما آقایان را می شناسم و از شما به خاطر زحمتتان در این امر، تشکر‏‎ ‎‏می کنم. ولی باید خیلی متوجه باشید. در هر صورت، آن چیزی که برای حوزه ها خطر‏‎ ‎‏است، این است که ما این فقه را به نحوی که به دست ما رسیده است، به نسل آینده‏‎ ‎‏تحویل ندهیم. باید همان طور که مبانی اسلامی، مبانی فقهی را تحویل داده اند، ما هم به‏‎ ‎‏آینده ها تحویل بدهیم که اگر این افراد در آینده نتوانستند کار خودشان را انجام بدهند،‏ ‎‏تقصیر ما نباشد.‏ ‏‏توجه به دروس اخلاق در حوزه‏ ‏🔹و دیگر اینکه اخلاق باید در همه جا و در همۀ دروس، مورد توجه قرار گیرد. و‏‎ ‎‏اعتقادم بر این است که باید هر کس حوزۀ درسی بزرگ یا کوچکی دارد، یکی دو دقیقه ـ‏‎ ‎‏مقدمتاً یا مؤخرتاً ـ درس اخلاق بگوید که طلاب با اخلاق اسلامی بار بیایند. و اجمالاً من‏‎ ‎‏از شما مطمئنم که شماخوب کار می کنید و نظرات درستی دارید، لکن در هر کاری‏‎ ‎‏اشتباهاتی هم هست. گروههای مختلف به این حوزه نظر دارند؛ چون در دراز مدت‏‎ ‎‏می توانند کارهایی که ما می کنیم به هم بزنند. و اینکه شما در رابطه با سابقۀ افراد تحقیق‏‎ ‎‏می کنید کار خوبی است؛ چرا که اگر کسی قبل از انقلاب یا بعد ازآن کجروی داشته است‏‎ ‎‏و الآن می گوید من توبه کرده ام، ممکن است این توبه کردن مصلحتی باشد. باید توجه‏‎ ‎‏داشت که این افراد، حوزه را فاسد نکنند. و شما همیشه با حضرات مراجع و سایر بزرگان‏‎ ‎‏مشورت کنید و از آنها نظر بخواهید و من هم به شما دعا کنم. ‏ ‏‏و السلام علیکم و رحمة الله ‏ ‏‎ (5 بهمن 65، خطاب به اعضای شورای مدیریت حوزه علمیه قم‏،صحیفه امام، ج 20، ص 190و191) ‏@Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎‎ ‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️حتما شما هم خاطرات عجیب و پرغلط آقای هاشمی رفسنجانی را خوانده‌اید❗️ 🔻ده مقاله در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی🔻 🔻تهیه کتاب با 20درصد تخفیف ویژه نمایشگاه کتاب مجازی تهران🔻 معرفی کتاب تهیه کتاب 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻منتظری در چنبره گروهک تروریستی منافقین، نهضت آزادی و باند سیدمهدی قاتل🔻 🔻«روزگار قائم‌مقامی» اثری مستند و جامع در رابطه با قائم‌مقامی آقای حسینعلی منتظری🔻 ✳️تقدیر ویژه مرحوم آیت‌الله یزدی از کتاب «روزگار قائم‌مقامی» 🔹معرفی کتاب 🔸تهیه کتاب 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📅امام خمینی: به ایران خواهم رفت یا کشته می‌شوم یا حقوق ملت را به آنان برمی‌گردانم ✳️۶ بهمن ۱۳۵۷ 🔹امام در سخنرانی کوتاه خود در برابر گروهی از خبرنگاران و ایرانیان مقیم پاریس فرمودند:« در اولین فرصت پیش مردم به ایران خواهم رفت و با آنها یا کشته شوم و یا حقوق ملت را بگیرم و به ملت برگردانم.» 🔸بنابر گزارش خبرگزاری پارس در ساعت ۶ جمعیت عظیمی در گرد هم آمدند و دست به راهپیمایی زدند. پلیس تهران در گزارشی اعلام کرد که ساعت ۱۰:۱۵ شمار اجتماع کنندگان حدود ۲۰۰ هزار نفر بود. 🔹در پی بسته شدن فرودگاه ها و ممانعت از ورود امام به تهران با صدور اعلامیه‌ای کار را جاهلانه خواند و از مردم خواست به نهضت خود ادامه دهند و عواقب این کار را نیز متوجه دولت غیرقانونی دانست. 🔸در پی حملات شماری از مأموران شهربانی در این شهر، چند خانه، مغازه و اتومبیل به آتش کشیده شد و در نتیجه تیراندازی مأموران 3 نفر شهید و 6نفر مجروح شدند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⏬پیام علامه حسن زاده آملی به مردم آمل در پی حماسه ۶بهمن مردم آمل 🔹بسمه تعالی شانه یا ایهاالنبي جاهدالكفار والمنافقين و اغلظ عليهم و ماویهم جهنم و بئس المصير قرآن کریم سوره برائت آیه ۷۳» ای پیغمبر با کفار و منافقین جهاد کن و بر آنان سخت بگیر و جایشان جهنم است و بدجای بازگشتی است. 🔸حضور شریف برادران و خواهران مسلمان متعهد و انقلابی شهرستان آمل ایدهم الله تعالی با تقدیم سلام ، سالیانی در شب‌های ماه مبارک رمضان از خداوند متعال مسئلت می‌نمودم که « اللهم إنا نرغب اليك في دولة کریمة تعز بها الإسلام و أهله ، و تذل بها النفاق و أهله ، و تجعلنا فيها من الدعاة الى طاعتک و القادة الی سبیلک و ترزقنا بها كرامة الدنيا و الاخرة . 🔹الحمدلله که این دولت کریمه را با گران‌قدرترین بها يعنی با خون شهیدان عزیز خودتان به دست آورده اید . 🔸 در این دولت کریمه با حول و مشیت الهی اسلام عزیز و اهل آن از جان نثاری و فداکاری شما باید عزیزتر گردد ، و نفاق ذلیل و اهل آن ذلیل‌تر. شما همان مسلمان غیور و شجاعی هستید که در زمان بحران و شدت مبارزه با طاغوت ، اولین بار در ایران آن روز اعلام جمهوری اسلامی نموده اید و اختیار شهر خودتان را به دست گرفتید . 🔸این افرادی اشباح رجال و لارجال ، دشمنان مجد و عزت مسلمانان ، سودای خام بر سر پروراندند و اراجیف و اکاذیب پراکندند ، و چنین بهتان و افترایی بزرگ را روا داشتند که مردم مازندران بخصوص آمل که مدخل و دروازه استان مازندران است پشتیبان و همدست ما هستند . 🔹مگر همین مدعیان نبودند که مسلحانه در نصف شب ششم بهمن ماه ۶۰ از چند جای شهر آمل به مردم مسلمان بی اطلاع و بی سلاح این شهر به ناگاه هجوم آوردند و حمله کرده و چند جای شهر را به آتش کشیده و در حدود ۴۰ نفر از مردم مسلمان کاسب و کشاورز شرافتمند ما را شهید کردند . 🔸بیش از صد و بیست نفر تیر خورده و زخمی ، از بهترین جوانان انقلابی ما را در بیمارستانه‌ای چند شهر مازندران بستری شده و معلول و زمین گیر گردیدند. آفرین بر شمائی که فقط با سلاح ایمان در مقابل آنان قیام گردید ، چنانکه به آنان مهلت ندادید که در دارالمومنین «شهرستان آمل» نفس تازه کنند. 🔹 عده ای از آنان را به کیفرشان رسانده و عده ای را دستگیر و خلع سلاح گردید ، شما بی سلاح و آنان مسلح ، شما در پناه خدای عزوجل و آنان در پناه جنگل. شما از این مشيت محکمی که چون پتک پولادین بر دهن مهاجمین زدید خدا و پیغمبر را از خود خشنود گردید ، قلب قطب عالم امکان حضرت بقیة الله و تتمة النبوة امام زمان مهدی موعود ارواحنا له الفداء و خاطر شريف مرجع عالیقدر رهبر کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آیت الله العظمی جناب امام خمینی و سایر مراجع عظام و علمای اعلام و مسلمانان ، و مومنان و مجاهدان جبهه های جنگ تحمیلی صدامیان و ارواح شهدا را شاد کرده اید . 🔸شما حوزه علمیه را خوشحال کرده اید جزاكم الله خيرا . در روز دفن پیکرهای پاک شهیدان عزیزتان ، و روز هفت برگزاری مراسم و بزرگداشت آن ارواح طیبه دیدید که بدون استثناء از تمام شهرستان های استان مازندران ، از همه اصناف و طبقات مردم مسلمان ، متعهد و انقلابی ، در آمل گرد آمده بودند که چشم آمل چنان جمعیت عظیم را هرگز ندیده بود . 🔹این مردم شریف از سرتاسر استان مازندران در آن روزهای تاریخی دشمن شکن برای ابراز همدینی به مردم آمل تشریف آوردند تا به مزدوران آمریکائی بفهمانند که همه جای مازندران آمل است و همه مردم این استان مثل دیگر استان های این کشور اسلامی حافظ قرآن و حافظ انقلاب عظیم اسلامی اند . 🔸 این طلبه دعاگوی شما از عهده تقدیر و تشکر جهاد بی دریغ شما در راه دین ، عاجز است. خداوند متعال به همه شما صبر و اجر مرحمت بفرماید و همه ارگان های اسلامی را در راه اعتلای کلمه طيبه لااله الاالله بیش از پیش مظفر و منصور بدارد. 🔹 ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم و السلام علیکم و رحمه الله و بركاته . 🔻 سه شنبه هفتم ربیع الثانی ۱۳۰۲ ه ق ۱۳ بهمن ماه ۱۳۶۰ ه ش - قم حسن حسن زاده آملی ( حماسه مردم آمل، صص۴۴-۴۱، ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،بهمن1361) ‏@Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎‎ ‎
📔 و کمتر دیده شده با آیت الله جوادی آملی پیرامون حمله ضد انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل و نقش مردم ⏬ بخش اول 🔻س ۱ - نظرتان را در رابطه با حمله در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل بفرمائید؟ 🔺 ج - انقلاب اسلامی ایران اختصاصی به هیچ گروه و قوم و نژادی ندارد و چون از قوم و نژادی بر نخواسته مردم شمال عموما ، و مردم آمل خصوصا ، خود را در این انقلاب سهیم دانسته و می دانند که باید پاسدار خون شهدای از صدر اسلام تا زمان انقلاب اسلامی باشند . 🔹ضد انقلابیون قبل از جریان کردستان شمال را مطرح کرده بودند زیرا فکر می کردند که اگر غرب برود باید شرق بیاید و بهترین جا برای ارتباط با شرق شمال بوده لذا در اسفند ماه سال ۵۷ گنبد را و مسلمانان متدین و متعهد این شهر را به آتش و خون کشیدند . با حضور یک پارچه مردم در صحنه موضوع خاتمه دادند . بنابراین فکر کردند که این چنین نمی توانند در شهر علنا بر روی مردم سلاح بکشند ، ناچار از جنگل‌هایی که در شمال و در دامنه سلسله جبال البرز واقع شده به عنوان پناهگاه و منطقه عملیاتی انتخاب کردند . 🔸بهترین نیروها و نیرومندترین قوا را از سراسر کشور در جنگل آماده کرده و مهم‌ترین سلاح‌هایی را که یک جنگلی باید به همراه داشته باشد را تهیه نمودند . در بخش‌های اطلاعاتی، رزمی، عملیاتی و تدارکات و شناسایی دست به فعالیت‌هایی زدند. شمال مردم آمل بیشتر به فکر جنگ و جبهه‌ها بودند . سپاهش بسیجش مرتب به جبهه اعزام می شدند . 🔹 ضد انقلاب و گروهک‌ها از هر گروه و باندی که با اسلام مخالف بود کمک می‌گرفتند و جنگل را به صورت پایگاهی قرار دادند با شناسائی و نمودند. 🔸دیدند فضای شهر شد طنین الله اکبر ، زن و مرد شهری و روستایی با الله اکبر در برابر حمله شرق و غرب ایستادند . طولی نکشید که مردم در فاصله نیم روز با دادن چهل شهید و چندین زخمی آنها را مجبور کردند یا تسلیم بشوند و یا فرار کنند ، عده‌ای هم به هلاکت رسیدند . 🔻 س ۲ - به نظر شما حمله گروهک‌های وابسته به شرق و غرب به شهر آمل چه تاثیری در روحیه امت شهید پرور ما داشته است؟ 🔺 ج - این یک بود . همانطوری که جنوب غرب به عنوان نیروی مردمی بازوی پر توان انقلاب بوده اند و توانستند در جنوب سرکوب کنند ، مردم شمال عموما مردم شهید پرور آمل خصوصا در برابر این آزمون شجاع بودند ، شجاعتر شدند . آنچه در دل داشتند به وسیله بازوان توانایشان پیاده کردند . از نثار و ایثار پرهیزی نداشتند . طولی نکشید که سراسر شهر را چون ۲۲ بهمن ۵۷ پر از سنگر کردند. 🔸مرد و زن بزرگ و کوچک در فراهم کردن وسائل دفاعی کمک می کردند . نهادشان با این آزمایش الهی آشکار شد و مهمترین تاثیری که داشت تاثیر شجاعت تاثیر تاریخ سازی و تاثیر حمایت از اسلام و نظام بود ، نشان دادند که هرگز تسلیم شرق و غرب نخواهند شد . 📔حماسه مردم آمل، سپاه پاسداران، صص ۴۹- ۴۷ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📔 مصاحبه انقلابی و کمتر دیده شده با آیت الله جوادی آملی پیرامون حمله ضد انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل و نقش مردم ⏬ بخش دوم 🔻س ۳ - به نظر شما شهادت شهدای جریان آمل چه تاثیری در تداوم انقلاب اسلامی خونبار ما داشته است؟ 🔺ج – اصلا مکتب اسلام آن است که ، خون شهید زمین را و زمینه زندگی را پاک می کند . وقتی خون در راه رضای خدا ریخته شد ، آن خون پاک است و خون پاک آن سرزمین را پاک می کند . وقتی سرزمین پاک شد از آن میوه پاک حاصل می شود . 🔸وقتی در بزرگداشت این فرازها را می خوانیم ، می بینیم که می گوید : طبتم و طابت الارض التي فيها دفنتم ای شهدای راه حق شما پاک بودید و پاک شدید و سرزمینی که شما در آن دفن شده اید هم پاک است . خون شهید منطقه را پاک می کند خون شهید زمینه زندگی را پاک می کند . 🔹 اگر جایی جای شهادت بود این سرزمین پاک می شود . قرآن کریم می فرماید : والبلد الطيبه يخرج نباته باذن ربه . خدا روئیدنی های پربار را از سرزمین پاک می رویاند اگر عده ای در آمل در جریان حمله جنگلی ها به خاک و خون کشیده شدند و شربت شهادت نوشیدند ، منطقه گسترده شمال را و شهر شهید پرور آمل را پاک کردند . وعده خدا این است که از سرزمین پاک میوه پاک می روید اذن خدا در این است که از میوه ها و روئیدنی های پاک بروید. 📔حماسه مردم آمل، سپاه پاسداران، صص ۴۹- ۴۷ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام به زائران بیت الله الحرام شاهنشاهی از کثیف ترین و ننگین ترین نمونۀ ارتجاع است 🔻 | بهمن ‭‭1349‬‬ ✳️ویژه 🔹این ننگین و خونینِ به اصطلاح ، که در یک روز با تانک و مسلسل‏‎ ‎‏ مسلمان را ـ آنطور که معروف است ـ از پای درآورد، روزگار را سیاهتر‏‎ ‎‏ساخت. زندگی دهقانان و زارعین اسیر را بیشتر تباه کرد. اکنون در بسیاری از شهرستانها و‏‎ ‎‏اکثر روستاها درمانگاه، دکتر و دارو وجود ندارد. 🔸از مدرسه، حمام و آب آشامیدنی سالم‏‎ ‎‏خبری نیست و ـ به حَسَب اعتراف بعضی از مطبوعات ـ در بعضی از دهات، ‏‎ ‎‏معصوم را از گرسنگی به می برند ولی دستگاه جبار صدها میلیون تومان از سرمایۀ‏‎ ‎‏این مملکت را صرف می کند؛ جشن این و آن، بیست و‏‎ ‎‏پنجمین سال ، جشن و از همۀ مصیبتها بالاتر ‭2500‬‏‎ ‎‏سالۀ ، که خدا می داند چه و سیه روزی برای مردم و چه وسیلۀ ‏‎ ‎‏و برای عمال به بار آورده است. 🔹 هنگفت و سرسام آوری که در‏‎ ‎‏این امر صرف می شود اگر برای سیر کردن شکمهای و تأمین زندگی‏‎ ‎‏سیه روزها خرج می شد، تا اندازه ای از مصیبتهای ما می کاست لیکن استفاده جویی و‏‎ ‎‏ نمی گذارد که اینها به فکر باشند. 🔸دستگاه ، با پول ملت مسلمان،‏‎ ‎‏برای شاهانی که در هر عصر ملتها را در زیر چکمه های نظامی خود خرد کرده اند،‏‎ ‎‏شاهانی که همیشه با مذاهب حقه دشمنی داشتند، شاهانی که دشمن سرسخت بوده‏‎ ‎‏و نامۀ مبارک حضرت رسول (ص) را پاره کردند،‏‎ شاهانی که نمونۀ آنان در عصر‏‎ ‎‏حاضر پیش چشم همه است، جشن می گیرد و چراغانی می کند. 🔹دنیا بداند که این جشنها و‏‎ ‎ ‏عیاشیها مربوط به ملت شریف و مسلمان نیست، و دایر کننده و شرکت کنندۀ این‏‎ ‎‏جشنها به و ملت ایران می باشند.‏ 🔻اساساً با اساس مخالف است،هرکس سیرۀ رسول خدا را در وضع‏‎ ‎‏حکومت ملاحظه کند می فهمد اسلام آمده است این کاخهای ظلم شاهنشاهی را خراب‏‎ ‎‏کند، از کثیف ترین و ننگین ترین نمونۀ است.( بهمن ماه ‭‭1349‬‬، صحیفه امام، ج 2، ص‭322‬) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰وقتی روحانیت دولت بختیار را در منگنه قرار می دهد ⏬به مناسبت هشتم بهمن ۱۳۵۷ تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران 🔺شروع تحصن 🔹«تحصن از نه صبح هشتم بهمن با حضور چهل روحانی آغاز شد و تا روز بعد صدها روحانی دیگر به این تحصن پیوستند و علاوه بر روحانیون مبارز تهران، نمایندگان روحانیون مبارز شهرستان‏ها و عده‌ای از مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این تحصن شرکت کردند. اعلام شده است که این تحصن در اعتراض به بسته شدن فرودگاه‏ها و ممانعت از ورود به کشور برپا شده است و تا ورود امام خمینی به کشور نیز ادامه خواهد داشت»(روزنامه کیهان ،۵۷٫۱۱٫۹، ش۱۰۶۲۴،ص۱) 🔺روحانیت انقلابی در میدان 🔹روزنامه اطلاعات در ادامه اسامی جمعی از متحصنین را که در ساعات اول به مسجد دانشگاه تهران آمده بودند به این شرح اعلام کرد: «آقایان مطهری، آذری، محمدی، محفوظی، طاهری، محمدعلی جنتی، مهدی ربانی، محمدعلی شرعی، فاضل موحدی، یوسف صانعی، حسین راستی، محمد مومن، خلجانی، احمدی، توسلی و حیدری.».(روزنامه اطلاعات،57.11.9 ،ش۱۵۷۷۱، ص2) 🔸به گزارش خبرنگار روزنامه کیهان سازمان ملی دانشگاهیان ایران کمیته تدارک امکانات برای متحصنین تشکیل داد. خبرنگار کیهان نوشت: «تعداد تا ظهر امروز [نهم بهمن] از چهارصد نفر تجاوز کرد. تلاوت و ترجمه آیات قرآن مجید از جمعه برنامه‌های متحصنان در مسجد دانشگاه است. آقای [سیدعلی] و آقای [اکبر] و استاد [مرتضی] در جمع متحصنان برنامه سخنرانی دارند. شیخ همکار مطبوعاتی ما و بانی جمعیت مسلم آزاد نیز مقارن ظهر به جمع متحصنان در مسجد دانشگاه تهران پیوست.»(روزنامه کیهان،همان) 🔺استقبال مجامع دانشگاهی 🔸تحصن امروز روحانیون با استقبال برخی مراکز دانشگاهی و اجتماعی ایران روبه‌رو شد. سازمان ملی دانشگاهیان ایران (دانشگاه تهران) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روحانیت مترقی در طول مبارزات ضداستبدادی و ضداستعماری ملت ایران همواره نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است. اینک در آستانه ورود رهبر عالی‌قدر انقلاب مردم ایران برای اعتراض به دسایس مذبوحانه دستگاه ضدمردمی حاکم در جلوگیری از ورود ایشان، جامعه روحانیت مبارز در مسجد دانشگاه تهران تحصن اعلام کرده است. سازمان ملی دانشگاهیان ایران (دانشگاه تهران) پشتیبانی کامل خود را از خواست روحانیون متحصن ابراز می‌کند و انتخاب دانشگاه تهران را به عنوان محل این تحصن نشانه دیگری از همبستگی همه قشرهای مردم ایران در تحقق هدفهای انقلاب بزرگ ملت ایران می‌داند.(روزنامه اطلاعات،57.11.9 ،ش۱۵۷۷۱، ص8) 🔺مردم در کنار متحصنین 🔹خبرنگار روزنامه کیهان از استقبال گسترده مردم از تحصن علما و روحانیون خبر داد و نوشت: «عده زیادی از مردم امشب مواد خوراکی و پوشاک و دیگر وسایل ضروری برای متحصنان آوردند و تلاش و همبستگی مردم غیرقابل توصیف بود.(روزنامه کیهان،همان) 🔺بازتاب تحصن روحانیون 🔸تحصن علما و روحانیون در اسناد نیز بازتاب داشت. پلیس تهران در این باره گزارش داد: «در حدود چهارصد نفر از صبح روز ۵۷٫۱۱٫۸ در دانشگاه تهران اجتماع کرده و بعد به عنوان اعتراض به نیامدن خمینی شب را در مسجد دانشگاه بیتوته و متحصن شده‌اند.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک‌ ـ جلد ۲۵،ص88) 🔹فرمانداری نظامی تهران و حومه نیز از این تحصن خبر داد: «تعدادی روحانیون متحصن در دانشگاه دانشجویان و مردمی که در آنجا بوده‌اند تشویق و تحریک نموده‌اند که ژاندارمری تعدادی از ما را کشته است. خود را برای یک و نشان دادن قدرت و ضرب و شصت آماده کنید.»(انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک‌ ـ جلد ۲۵،ص82) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⏬روایت رهبر انقلاب اسلامی از تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران 🔻اعتراض به بستن فرودگاه توسط بختیار 🔸«آن روزى بود که امام قرار بود بیایند، نیامدند و ما رفتیم در بهشت زهرا و سخنرانى کردند و بنده قطعنامه را خواندم، آن روز بهشت زهرا این جورى بود دیگر. یک سخنرانى شهید بهشتى کردند بعد هم یک قطعنامه‌اى تهیه کرده بودیم. من هم رفتم قطعنامه را خواندم و برگشتیم. وقتى که برگشتیم صحبت شد که حالا قدم بعدى چى باشد؟ فکر بى‌ارتباط به تجربه‌ى تحصن در مشهد نبود، یعنى تجربه‌ى موفق تشویق‌کننده بود به این تحصنى که در تهران انجام گرفت. مدتى بحث شد که کجا تحصن انجام بگیرد، بعضى مى‌گفتند در مسجد بازار مسجد امام که آن وقت اسمش مسجد شاه بود آن‌جا تحصن انجام بگیرد، بعضى جاهاى دیگر را پیشنهاد مى‌کردند. یک وقت پیشنهاد دانشگاه هم شد که دیدیم بسیار جالب و از همه جهت این خوب هست. لذا بود که حرکت کردند صبح، برادرها صبح زود رفتند دانشگاه ... ما رفتیم داخل مسجد و فوراً آن اطاقک سر مسجد را آن‌جا را ستاد کارها قرار دادیم و بلافاصله یک اعلامیه منتشر کردیم. 🔹یعنى اولین کارى که کردیم یک اعلامیه نوشتیم گفتیم که این اعلامیه پخش بشود و ما حضورمان در این‌جا آن وقتى فایده خواهد داشت که زبان و بیان همراهش باشد و این کار را کردیم و این سیاست را ما تا آخر هم ادامه دادیم و همین بود که اثر کرد، زیرا که اگر سخنرانى‌ها و اعلامیه‌ها نبود مفهوم نمى‌شد که چکارى انجام گرفته، نه مردم در جریان قرار مى‌گرفتند و تبلیغات دستگاه هم مى‌توانست شاید آن را جور دیگرى جلوه بدهد. لذا بود که چند تا برنامه در دانشگاه بود یکى سخنرانی‌هایى بود که مستمراً در مسجد دانشگاه انجام مى‌گرفت که همه‌ى ماها هر کدام یک برنامه‌ى سخنرانى را این‌جا گذاشتیم و دیگران سخنرانى مى‌کردند، یکى اعلامیه‌ها بود، یکى هم یک نشریه، یک ما منتشر مى‌کردیم، الان درست یادم نیست، دو تا بولتن ما منتشر کردیم یکى در دانشگاه، گمانم اسمش تحصن بود.(خطبه های نمازجمعه ۱۳۶۳/۱۱/۱۱) 🔻همدلی دانشگاهیان و حوزویان 🔸«فراموش نمى‌کنم که در مسجد دانشگاه یا آن جلوى پله‌هاى دانشگاه، غالباً دائماً سخنرانى بود. گاهى هم مى‌آمدیم توى دانشگاه جمعیتى حرکت مى‌کردیم. یک روز توى همین خیابان این‌جا جلوى در دانشگاه حمله کرده بودند، به یک عده‌اى از جوان‌ها و از مردم و کشتار مى‌کردند، به ما خبر دادند، ما راه افتادیم. 🔹 از آن کسانى که آن روز بودند من یادم هست مرحوم رحمةالله‌علیه است. دوستان دیگر هم بودند من یادم از آنها نیست. راه افتادیم آمدیم؛ این جوان‌هاى دانشجو آمدند مانع شدند، گفتند ما نمى‌گذاریم شما بروید توى این خطر و در مقابل تیرهاى دشمن. ما گفتیم ما باید برویم با جان خودمان از این جوان‌ها دفاع کنیم، بالأخره آنها نگذاشتند، ما را برگرداندند.»( مصاحبه تلویزیونی ۱۳۶۳/۱۱/۷)/منبع: آن روزها، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 1393.11.26) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻کتابی که محافل حقوقی و سیاسی را به چالش کشید ⁉️الگوی نو « »، ابتکار چه کسی بود و چه پیشینه‌ای داشت؟ تهیه کتاب از طریق غرفه مجازی بنیاد تاریخ‌پژوهی: درگاه ورود به غرفه مجازی بنیاد تاریخ‌پژوهی معرفی کتاب 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⏬به خاک و خون کشیدن مردم با دستور یک آمریکایی 🔻درنگی در مأموریت ژنرال هایزر به تهران و فرماندهان ارتش شاهنشاهی به کشتار مردم 🔹یکی از اقدامات ژنرال هایزر در ایران، ترغیب به صدور دستور تیراندازی مستقیم به طرف مردم بود. این مطلبی است که خود هایزر در چند جا به صورت تلویحی به آن اعتراف می کند: 🔸«روز جمعه ۲۶ ژانویه ۱۹۷۹ [ششم بهمن ماه ۱۳۵۷] خبر رسید که در دانشگاه [تهران] راهپیمایی با حضور حدود دو هزار نفر برپا شده و جمعیت از کنترل خارج شده است. نیروها تلاش کرده بودند تا آنها را تحت کنترل درآورند و هوائی کرده بود این کار بی تاثیر بوده است. از این رو لوله تفنگ هایشان را پایین آورده و به سوی جمعیت کرده اند. برآوردها نشان می داد بین ۱۵ تا ۲۰ نفر کشته شده اند. اطمینان داشتم که این حادثه، پیامدهائی به دنبال خواهد داشت.»(ماموریت به تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص۲۶۹) 🔸هایزر در بخشی از کتاب خود، به ماجرای به طرف مردم در میدان انقلاب (روبه روی ستاد ژاندارمری) در تاریخ ۲۹ ژانویه [نهم بهمن ماه] که طی آن چندین نفر کشته و تعداد دیگری نیز مجروح شده بودند، اشاره کرده و به طور مشخص بیان می دارد که دستور تیراندازی به طرف مردم را داده است. وی می گوید: 🔹«در جلسه دوشنبه ۲۹ ژانویه ۱۹۷۹ [نهم بهمن ماه ۱۳۵۷] با سران ارتش،... ناگهان پیامی تلفنی رسید که اپوزیسیون آماده ی حمله به ستاد مرکزی ژاندارمری در تهران است. من گفتم که این محل باید فورا به عنوان یک مرکز مهم دولتی مورد توجه و حفاظت قرار گیرد . به نظر من، بهترین روش این بود که روی سر راهپیمایان تیراندازی هوایی کنند و از گاز اشک آور استفاده نمایند. اگر این روش موثر نبود لوله تفنگ ها باید پایین می آمد تا شکی باقی نماند که نیروها شوخی ندارند. ژنرال قره باغی فورا به سمت تلفن رفت و با بختیار صحبت کرد و بعد آجودانش را خواست و به زبان فارسی به او داد. بعد به سوی من بازگشت و گفت همان طور که صحبت کرده بودیم اوضاع دقیقاً تحت کنترل خواهد شد... کمی بعد گزارش رسید که نیروها طبق دستور ما وارد عمل شده اند. تلاش کرده بودند بدون تیراندازی مستقیم، مردم را متفرق کنند اما بی فایده بوده است، بنابر این رهبران آنان را شناسایی و به سمت شان شلیک کرده بودند. گزارش دقیقی از نداشتیم، اما قطعاً این تاکتیک باعث عقب نشینی جمعیت شده بود.(همان ،ص ۲۹۲) 🔸در جلسه سه شنبه ۳۰ ژانویه ۱۹۷۹ [دهم بهمن ۱۳۵۷]، ژنرال قره باغی در مورد حوادثی که روزگذشته در برابر ستاد مرکزی ژاندارمری رخ داده بود، به شدت احساساتی شده بود... خط و نشان کشید و سعی کرد که مرا مسئول تیراندازی مستقیم نیروها به مردم بداند.در واقع او با انگشت خود به سوی من اشاره کرد و گفت: تقصیر شماست، شما مردم هستید.» (همان، ص۲۹۸) 🔹هایزر در بخش دیگری از یادداشت های همین روز خود با خوشحالی اشاره می کند که دستورات صادر شده برای تیراندازی به سمت مردم، طی چند روز گذشته توسط نظامیان اجرا شده است. وی می گوید: 🔸«به پیروزی های چندروز اخیر اپوزیسیون می اندیشیدم. ما در برابر قدرت بی امان این ، پیشرفت کمی به دست آورده بودیم. نکته ای که مایه اعتبار ما بود و باور نداشتم که سولیوان قدر آن را بداند، این بود که سربازان برای اجرای حکومت نظامی از دستورها اطاعت می کردند، و آنها آماده بودند که به سوی برادران ایرانی و برادران مسلمان خود تیراندازی کنند نشان داده بودند که هر کاری لازم باشد، انجام خواهند داد. (همان،ص۲۹۹) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شما جنجالی‌ترین حادثه سیاسی دهه شصت را خواهید شنید! 🔻انتشار به مناسبت 🔻قائم‌مقامی آقای حسینعلی منتظری و عزل وی را به جرأت می‌توان جنجالی‌ترین حادثه سیاسی دهه شصت دانست. 🔻برای آشکار شدن زوایای پنهان «قائم‌مقامی» آقای منتظری بشنوید : 🎙کتاب صوتی ❇️کاری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔻🔻؛ به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعتراض به توهین به مقدسات و تنبیه عاملین آن 🔻 | 9 بهمن 🔹‏بسمه تعالی ‏ ‏‏آقای محمد هاشمی، مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ‏ ‏🔸با کمال و روز گذشته‏‎ از جمهوری اسلامی مطلبی در مورد‏#‎ ‎‏الگوی_زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی که این مطلب را‏‎ ‎‏پخش کرده است و می گردد، و دست اندرکاران آن خواهند شد. در‏‎ ‎‏صورتی که ثابت شود قصد در کار بوده است، بلاشک فردتوهین کننده به‏ است. اگر بار دیگر از اینگونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات‏‎ ‎‏شدید و جدی مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینه ها قوۀ قضاییه‏‎ ‎‏اقدام می نماید.‏ ‏‏9 / 11 / 67‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ (9 بهمن 67، صحیفه امام، ج 21، ص 251) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا انقلاب؟! ❓انقلاب ما چگونه اتفاق افتاد؟ ❓کشورهای بیگانه علیه ما چه کردند؟ ❓چه کسانی به دنبال تطهیر رژیم منحوس پهلوی‌اند؟ 📚انقلاب‌نامه | چهارده مقاله در تحلیل زمینه‌ها، رخدادها و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران تهیه کتاب از طریق غرفه مجازی بنیاد تاریخ‌پژوهی: درگاه ورود به غرفه مجازی بنیاد تاریخ‌پژوهی معرفی کتاب 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻روزگار نفوذ و جنایت🔻 🔻روزگار حمایت از جلاد🔻 🔻روزگار نفاق🔻 🎙روزگار عجیب و پرفراز و نشیب قائم‌مقامی آقای حسینعلی منتظری را از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بشنوید. ❇️ روزگار قائم‌مقامی؛ نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم‌مقامی حسینعلی منتظری 🔻🔻؛ به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴درخواست محاکمه؛ از شیخ حسینعلی منتظری تا شیخ حسن روحانی 🔹شیخ حسینعلی منتظری خطاب به امام: «نهضت‌ها و پول نهضت‌ها مربوط به من و مرحوم محمد منتظری است و پس از مرحوم محمد در این جهت از من حکم دارد، حالا که نظر حضرتعالی بر مجرمیت و تعقیب مجرم است و مرقوم فرموده‌اید:«تمام کسانی که در این امور دخالت داشته‌اند محاکمه شوند» محاکمه اولا باید متوجه من و مرحوم محمد در عالم برزخ بشود. نه آقای و سیدمهدی هاشمی که مأمموریتی را انجام داده‌اند.»(‭65.7.17‬ / روزگار قائم‌مقامی ص93) 🔸شیخ حسن روحانی: «کسی را برای پهنای باند نباید محاکمه کنند. این مسئله بوده است. اگر کسی را می‌خواهید محاکمه کنید، باید .»(‭1399.11.8‬) ◀️پی‌نوشت: فرار رو به جلو ترفند سیاسی نخ‌نمایی است و از شیخ قائم‌مقام گرفته تا شیخ رئیس‌جمهور ممکن است از آن استفاده کنند. هرچند به دلیل افزایش پهنای باند نیست و دلائل حقوقی خود را دارد، اما جمهوری اسلامی نشان داده در محاکمه عادلانه تفاوتی بین شخصیت‌ها و منسوبین آن‌ها نمی‌گذارد و همان‌طور که توانایی مجازات را داشت؛ توانایی مجازات متخلفین دیگر در هر سطح و مقامی را دارد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مشارکت در انتخابات با انگیزۀ الهی‏‏ 🔻 | 11 بهمن 🔹...‏‏‏آن کسی که می خواهد در انتخابات شرکت کند و کاندیدا می شود، آن کسی که‏‎ ‎‏کاندیدا می کند کسی را، آن کسی را که فعالیت انتخاباتی می کند، آن کسی که تبلیغ می کند‏‎ ‎‏برای خودش یا برای غیر، این آزمایش اش همانجاست. 🔸تویی که خودت را کاندیدا‏‎ ‎‏انتخابات کردی، قدرت این را داری که برای کشورت درست خدمت بکنی، و قدرت‏ ‏خودت را بالاتر از دیگران می دانی؟ تویی که دیگری را کاندیدا می کنی، دیگران که غیر‏‎ ‎‏از این هستند لایق نمی دانی؟ این را لایقتر و احسن می دانی؟ تویی که فعالیت می کنی و‏‎ ‎‏تبلیغ می کنی برای انتخابات، تبلیغ خودت را می کنی یا تبلیغ برای اسلام می کنی؟ اگر‏‎ ‎‏برای رسیدن به مجلس است، دلت می خواهد مجلس بروی و می گویی مجلس یک‏‎ ‎‏مقامی است، شما تبلیغ برای خودت می کنی که همان تبلیغ برای شیطان است. و اگر تبلیغ‏‎ ‎‏می کنی که بروی خدمت بکنی، من چون می توانم خدمت بکنم چرا کنار باشم، بروم‏‎ ‎‏خدمت بکنم، این شخص چون لایق است چرا کنار باشد، بیاید خدمت بکند، اگر این‏‎ ‎‏طور باشد این برای خداست...( 11 بهمن 62، صحیفه امام، ج 18، ص 310و311) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
تاثير مقاومت و افشاگري مبارزان نهضت بر پيروزي انقلاب.mp3
4.56M
🔴افشاگری آیت‌الله مصباح علیه رژیم پهلوی ♨️بازخوانی وقایع نهضت امام خمینی به کلام تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ✳️به مناسبت ایام مبارک دهه فجر 🔹ماجرای اعلامیه مشترک آیت الله مصباح، مرحوم آیت‌الله پهلوانی،حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در شرایط سالگرد شاه 🔸 نقش ویژه آیت‌الله مصباح و شهید مطهری در پیش‌گیری از انحراف مبارزات و جذب نیروها به حرکت‌های مارکسیستی و کمونیستی @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️روایت کمتر شنیده شده از روز امام به کشور 🔸وقتی که شاه از ایران رفت خود امام به این فکر افتادند که به ایران بیایند و از طرفی از اینکه آمریکا و ایرانی های مقیم آمریکا اصرار داشتند که آقا به ایران نیایند، در جمع به این نتیجه رسیدیم که این عده ای که در ایران فشار می آورند که امام نیاید دارای روحیاتی هستند که می خواهند قصه را به بختیار تمام کنند. 🔹 امام تصمیم گرفتند که بیایند. یک هفته قبل از آمدن امام به ایران که درست خاطرم نیست یکشنبه بود یا پنجشنبه، امام اعلام کردند که به ایران می آیم. به دنبال این قصه، بختیار فرودگاه را بست و گفت تا دو روز بسته است. امام گفتند من روز سوم می روم. دوباره فرودگاه را بست. دوباره امام گفتند به محض اینکه باز شد می رویم. 🔸نکته ی مهم این است که در این بازی هیچ وقت امام بازنده نمی شد؛ چرا چونکه فرودگاه نمی توانست برای همیشه بسته باشد و هر موقع که باز می شد همان روز، روز ورود امام به ایران بود. بالاخره هم همینطور شد. ما بلیط تهیه کردیم. در حدود 50 نفر ایرانی بودیم و 150 خبرنگار خارجی با ما بودند که آمدیم ایران. 🔹در ایران قرار شد که من اول از هواپیما پیاده شوم و وضع سالن را ببینم که چه جوری است. آمدم پایین و دیدم و بعد با آقای عمو برگشتیم داخل هواپیما و به همراه امام پیاده شدیم.یکی از نکات بسیار حائز اهمیت، این است که آرامش درون هواپیما بود. هیچگونه تشویشی وجود نداشت. امام حتی همان شب قبل از پرواز، نماز شب و نماز صبح خود را نیز به جا آوردند و استراحت مختصری هم کردند. تا اینکه سوار هواپیما شدیم و به ایران رسیدیم. 🔸همه معتقد بودند به اینکه امام نباید به بهشت زهرا(س) بروند، چونکه راه بهشت زهرا(س) خیلی شلوغ است. ما می گفتیم اگر برویم به میان مردم عادی چه می شود. ولی امام گفتند خیر من باید بروم بهشت زهرا(س). باید یادآور شوم که طرح رفتن به بهشت زهرا را خود امام در پاریس مطرح کردند. با وجود اصرار آن مستقبلین برای منصرف کردن امام از این تصمیم، ما عازم بهشت زهرا(س) شدیم. 🔹چون امام خودشان چنین تصمیمی داشتند. به علت زیاد بودن تعداد ماشین‌های همراه در بین راه. فقط چند بار مردم متوجه اتومبیلی که امام در آن قرار داشت شدند که ریختند و خیلی خطرناک شد. در ماشین امام که فقط من و راننده همراه امام بودیم در جلوی بهشت زهرا(س) شلوغ شد و مردم ریختند. با ماشین به سوی بهشت زهرا(س) می رفتیم. و وضع جوری دیگری شد که ماشین حرکت عادی نداشت تا اینکه اصلا موتور ماشین سوخت و از آن پس فشار جمعیت بود که اتومبیل را به هر جهت می برد. حتی یک بار نزدیک بود ماشین توی جوی آب بیفتد. همین حین هلی کوپتر آمد و امام و من سوار هلیکوپتر شدیم و از آنجا در نزدیکی قطعه ی17 پیاده شدیم. 🔹امام فاصله ی هلیکوپتر تا روی کرسی خطابه را راحت طی کردند. امام صحبت خودشان را ایراد کردند که همه می دانید و بعد با آمبولانس از در بهشت زهرا(س) خارج شده و ماشین به دست راست پیچید، پس از طی مسافت در جاده به طرف قم باز به سمت راست پیچید و به داخل بیابان رفت وبا سرعت زیادی جلو رفت، هلی کوپتر ما هم روی آمبولانس حرکت می کرد. سریع خود را به آنجا رساندیم و امام را که از آمبولانس پیاده شده بود، سوار کردیم و تا جمعیت برسد از روی زمین بلند شدیم. 🔸مسأله ای که در این حال برای ما مطرح شد این بود که حالا کجا برویم؟ آیا به فرودگاه برویم؟ تصمیم بر این شد و رفتیم آنجا. ولی دیدیم هنوز جمعیت در فرودگاه و میدان آزادی موج می زند. بنا شد برویم جلوی بیمارستان امام خمینی. توی هلیکوپتر از امام پرسیدم حال‌تان چطور است. گفتند هیچ خوب نیست در نتیجه ی فشار جمعیت امام حالشان بد شده بود . وقتی که هلیکوپتر در محوطه ی بیمارستان فرو آمد؛ کارکنان بیمارستان به خیال اینکه بیماری آورده اند به طرف هلیکوپتر دویدند. در این بین با امام رو به رو شدند که یک حالی شده بودند. نمی دانستند چه بکنند. یکی از دکترهای بیمارستان ماشین خودش را که یک پژو بود آورد و ما داخل آن نشستیم و رفتیم. یک ماشین جیپ هم که از خود دکترها و کارکنان بیمارستان بود به عنوان محافظ از جلوی بیمارستان پارک کرده بود، از ماشین دکتر پیاده شدیم و با ماشین آقای ناطق نوری به منزل دختر آقای پسندیده رفتیم. شب هم از آنجا به مدرسه ی رفاه رفتیم که ساعت 10 شب بود. امام خیلی خسته شده بودند. این، قضیه ی ورود امام از پاریس به تهران بود. 🔹در اینجا لازم است یک بار دیگر یاد آوری کنم. که تصمیم آمدن به تهران را فقط خود امام گرفتند و در حالی که تقریبا همه مخالفت می کردند، امام گفتند«نه» ما باید برویم ایران و این چیزی بود که حتی از تهران هم به ما فشار آورده می شد. یعنی همه می ترسیدند که قصه چه می شود ولی امام خودشان آمدند. ( فصلنامه پانزده خرداد،شماره ۲،ص۳۱۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.