💢شهید مطهری و عمق شناخت حقیقی از نهضت امام خمینی (ره)
⭕️ شهید مطهری درست در همان دورانی که کسی باور نمی کرد حرکت امام خمینی آغاز یک نهضت بزرگ اسلامی است. در نوشته ها و حرف های خود از پانزده خرداد به عنوان آغاز یک نهضت عظیم اسلامی یاد کرد و رهبری امام را آگاهانه، شجاعانه و غیر قابل تردید دانست
🔅« نهضت اسلامی ایران مفتخر است که در حال حاضر رهبری آن مرجعی آگاه و شجاع و مبارز بر عهده گرفته اند که نیازهای زمان را تشخیص می دهند..اما آن سفر کرده که صدها قافله دل همره اوست.نام او، یاد او و شنیدن سخنان او. استقامت او، شجاعت او، روشن بینی او، ایمان جوشان او که زبانزد خاص و عام است.یعنی جان جانان، قهرمان قهرمانان، نور چشم و عزیز ملت ایران استاد عالی قدر و بزرگوار ما "حضرت آیت الله العظمی خمینی ادام الله ظلاله" ، حسنه ای است که خداوند به قرن ما و روزگار ما عنایت فرموده... قلم بی تابی می کند که به پاس دوازده سال فیض گیری از محضر آن استاد بزرگوار به شکرانه ی بهره های روح بی و معنوی که از برکت نزدیک بودن به آن منبع فضیلت و مکرمت کسب کرده ام، از بسیار را بازگو کنم».
🌀متفکر شهید مرتضی مطهری عمق عشق خود را به استاد و پیر و مرادش، در قطعه شعری که بعد از پانزده خرداد سروده است نشان می دهد:
🔻زمنزل گاه آن محبوب، یاران را خبر نبود؛؛همی آید به گوش از دور آواز جرس ما را
🔻صبا از ما ببر یک لحظه پیغامی به روح الله؛؛ که ای یاد تو مونس روز و شب در این قفس مارا
🔻به رغم کوشش دشمن نخواهد بگسلد هرگز؛؛ میان ما و تو پیوند تا باشد نفس ما را
🔻سزاوار تو ای جان، کنج زندان نیست منزلگه؛؛ سزد گر خون ببارد از دو دیده هر نفس ما را
🔻رواق منظر دیده مهیای قدوم تو؛؛ کرم فرما و بپذیر از صفا این ملتمس ما را
🔻تمام ملت ایران فکنده چشم بر راهت؛؛ به راه عدل و آزادی، نه باک از هیچ کس ما را
فصلنامه پانزده خرداد،ش۳، بهار۸۴
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
⚡️وقتی خون مطهری برای مقابله با التقاط ریخته می شود..
💢 گروه فرقان چرا استاد مطهری را شهید کرد؟
از آنجا که آغازگر توطئه عملیات تروریستی پس از انقلاب،گروهک فرقان بود لازم است اندیشه های انحرافی این گروه بیشتر شناخته شود. رهبری این گروه تروریستی با طلبه ای به نام"اکبر گودرزی" متولد ۱۳۳۵ در استان لرستان بود.بر اساس نشریه ای که تحت عنوان فرقان چیست؟ توسط هوادارانش منتشر شده، اکبر گودرزی ارسال ۱۳۵۰ تلاش های خود را برای« راه یابی آزادانه به قرآن و متون اصلی» آغاز کرده که حاصل این مطالعات در سال ۵۵ به صورت تفسیر قرآن منتشر شد.
⭕️ به نوشته همین نشریه، از همان زمان آقای مطهری در جلسات هفتگی به نقد کتاب "ایدئولوژی توحید و ابعاد گوناگون آن" و تفسیر وی پرداخته است.با در گذشت شریعتی اولین اعلامیه از سوی این جریان نوپا به نفع شریعتی پخش می شود. آنچه فرقانی ها را بر می آشوباند،اطلاعیه مشترک مطهری_بازرگان در انتقاد از آثار دکتر شریعتی است که البته چند روز بعد بازرگان حرفش را پس می گیرد.به دنبال آن است که گودرزی اطلاعیه ای صادر می کند و به تهدید مخالفان شریعتی می پردازد.فرقانی ها در سال ۵۶ و ۵۷ مجلدات زیادی از تفسیر قرآن خود را که تحت عنوان "پیام قرآن" منتشر می شد،پخش کردند. در این زمینه که استاد مطهری که در این سال ها روی تفسیر کار می کرد، نسبت به این مسئله احساس خطر فراوان کرده، مرتب هشدار می داد.تفسیرهای متعدد و گسترده اینان، طی سال های ۵۵ و ۵۶ موجی از بیم و هراس را در میان متدینین دامن زد.گروه فرقان برای پیاده کردن استراتژی مسلحانه در برابر رژیم شاه، در بهمن ۵۷ به تجهیزات نظامی مجهز میشود! این زمان انقلاب پیروز شده است ولی فرقان به جای آنکه این تجهیزات را در جهت پاسداری از انقلاب به کار برد، به مبارزه با رهبران و شخصیت های تأثیر گذار آن می پردازد. در همین راستا فرقان که «روحانیت را از بنیان و اساس باطل» می دانست، تلاش خود را معطوف به مبارزه با آنها نمود.
⭕️ نخستین عاملی که فرقان را به رویارویی مسلحانه با جمهوری اسلامی کشاند، به زعم خودخودشان« ارزش های راستین تشیع سرخ علوی بود» همچنین تلاش برای « آزاد ساختن اسلام علی از اسارت آخوندیسم» عامل دیگر! آنها از خود می پرسیدند اکنون چه باید کرد؟ لذا به زعم خود بر اساس آیه«فقاتلو ائمه الکفر» تصمیم گرفتند ابتدا مرحوم قرنی و سپس استاد مطهری را به شهادت برسانند! انتخاب مطهری برای آن بود که« فکر به قدرت رسیدن دیکتاتوری آخوندیسم و آماده سازی تشکیلاتی آن مدتها قبل،حتی قبل از خرداد۴۲ ازطرف او مطرح شده بود».
فصلنامه پانزده خرداد،ش ۳۰، ص۱۳۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
💢سال روز اولین بیانیه انقلابی امام خمینی (قدس سره )💢
🔆 15 اردیبهشت سال روز صدور اولین #بیانیه_انقلابی امام خمینی (قدس سره) است. بیانیه ای پرشور و البته عمیق که دنیای سکوت آن روزگار را شکست و نوری شد در #شبانگاه_جهالت و استبداد.
به مناسبت این روز بیانیه تاریخی امام انقلاب را خواهیم خواند:
❇️بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی.
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده.
این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده
✳️خلیلآسا درِ علم الیقین زن / ندای لا احبّ الآفلین زن
قیام للَّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین- صلی الله علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و #عقاید_جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن او ادنی رساند.
⚫️ خودخواهی و #ترک_قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوتپرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد [رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمیآید. قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضا خان بیشرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حقپرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. انّ للَّه فی ایّام دهرکم نفحاتٌ الا فتعرّضوا لها ؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢بیانیه "قیام لله" امام (قدس سره) بخش دوم💢
همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بیسر و پا [کسروی] را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب- روحی له الفداء- آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمعآوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام میکردند. خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بیدین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زدهها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجْرُهُ عَلَی اللهِ
11 شهر جمادی الاولی 1363
- سید روح الله خمینی
امام خمینی (ره)؛ 15 اردیبهشت 1323
پیوند از سایت بنیاد تاریخ پژوهی-- قم:
http://yon.ir/fNhr7
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
سرود شبستیزان.pdf
442.7K
💢ستیز با تاریکطلبان و روشنگری انقلابی💢
حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی که به تعبیر امام خمینی (قدس سره)؛ «خود از ستمکشیدههای این انقلاب»اند در طول زندگانی پرتلاطم خود با گروههای و جریانات سیاسی مختلفی مواجه شدند که بنا به #وظیفه_انقلابی و تاریخی با انحرافات و کجروی آنان مقابله کردند.
🔆اکنون؛ گوشهای بسیار کوتاه از روشنگریها و تقابل ایشان با این جریانات جمعآوری و عرضه شده است. «سرود شبستیزان»؛ بخشی از روشنگریهای تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در مسائل روز.
🔻بخشهایی از «سرود شبستیزان» :
🔆«با آنکه امام خمینی (ره) فرموده بودند از تمام کسانی که به ظلم کردند میگذریم اما از خیانت رژیم آلسعود نمیگذریم، اما آقای هاشمی رفسنجانی 14 روز بر سر سفره حکام آلسعود نشست و با آنها همدم شد.»
🔆سؤالی از رئیس جمهور:«ماجرای کنار زدن شما از سرپرستی سیمای جمهوری اسلامی ایران از جانب حضرت امام (ره) به علت چه مسائلی بوده؛ گویا امام در آن ماجرا حتی از پذیرفتن شما برای توضیح نیز خودداری ورزیدهاند. لذا خوب است ملت ایران را در جزئیات آن قضایا قرار دهید.»
🔆«خطر بزرگ برای ایران، خود دکتر روحانی است./ آقای روحانی به جرم خیانت به کشور باید محاکمه شود.»
پیوند از سایت بنیاد تاریخپژوهی:
https://b2n.ir/84336
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
منشور روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره).pdf
324.4K
🔵متن کامل منشور روحانیت امام خمینی (قدس سره)🔵
🔆روز هجدهم اردیبهشت، طلاب حوزه علمیه قم دیداری به یادماندنی با رهبر معظم انقلاب داشتند که در آن همچون گذشته مطالب ارزشمندی مطرح شد. از ترسیم چیستی و #هویت_حوزه تا پاسخ به برخی شبهات غیرعلمی و کارشناسی نشده معدود محافل و تشکلهای #سکولار_حوزوی .
نکته جالب توجه این دیدار، چندبار اشاره و تأکید ایشان نسبت به خوانش مجدد و مکرر #منشور_روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره) بود ایشان در این زمینه فرمودند:
❇️« منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. »
🗞به همین مناسبت، متن کامل این منشور گهربار را به اشتراک میگذاریم. گرچه وظیفه اصلی نهادینهسازی و ترویج علمی و عملی آن بر عهده مدیران محترم حوزه علمیه است و جامعه طلاب با امیدواری هرچه تمام منتظر تحقق میدانی آن به دست #مسؤولان_انقلابی و شایسته حوزه علمیه خواهد بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢فرجام مذاکره با استکبار؛ از ترکمانچای تا برجام💢
نوزدهم اردیبهشت سالروز الغای امتیاز استعماری #کاپیتولاسیون توسط مجلس شورای مجلس ملی بود. قانونی که با سستی و بیدرایتی #شاه قاجار؛ در قالب معاهده ننگین #ترکمانچای به ملت عزیز ایران تحمیل شد.
از تاریخ #مذاکراتی که منجر به عقد قرارداد ترکمانچای شد بیش از صد و نود سال میگذرد امّا #عبرتهای_تاریخی آن همیشه برای ما زنده است و میتواند سؤالات روز ما را پاسخ دهد:
❓آیا نرمش در برابر استکبار باعث افزایش اعتبار کشور در عرصه بینالمللی و جلب احترام برای ما میشود ؟ یا جایگاه و اعتبار ما را کاهش میدهد؟
❓در صورت کرنش و ذلتپذیری مسؤولان؛ واکنش مردم ایران چه خواهد بود؟ آیا ملت ایران نیز ملتی ذلتپذیر هستند؟
خوانش روایتی تاریخی ما را به جواب نزدیک میکند. این روایت مربوط به زمانی است که قرارداد ترکمانچای امضا شده و گریبایدوف به عنوان سفیر کشور طرف قرارداد در ایران، مسؤول عملیاتی کردن مفاد این معاهده شد. او در خاطرات خود مینویسد:
🔘« استپان عزیز! بدبختی بزرگی به من رو آورده که برایت شرح میدهم. میخواهند مرا به مأموریت خارج بفرستند. فکر میکنی به کجا؟ به #ایران که در آنجا زندگی کنم. هرچه تلاش کردم که از این مأموریت معافم کنند فایده نداشت. پریروز که رفته بودم پیش وزیر، گفتم به شرطی حاضر میشوم به تهران بروم که دو درجه ترفیع یکجا بدهند. اول مخالف بود و من با فصاحت و بلاغت به زبان فرانسه استدلال کردم که انصاف نیست من بهترین سالهای جوانی خود را بین #مردم_وحشی آسیا بگذارنم و این عمل در حقیقت یک #تبعید داوطلبانه است که برای مدت طولانی از بستگان و دوستانم دور شوم... و خلاصه در مقابل این #محرومیتها و فداکاریها اقلا اجرت خوبی باید دریافت دارم.»
این #تصویر_تحقیرآمیز از ملت ایران که در طول مأموریت گریبایدوف بر رفتار و افکار وی حاکم بود در کنار شرایط ذلتباری که قرارداد ترکمانچای و اصل کاپیتولاسیون در این قرارداد، به ملت ایران تحمیل کرده بود باعث شد که این مأمور مغرور و متکبر در اجرای بخشی از بندهای قرارداد شوم ترکمانچای آنچنان خانوادههای ایرانی حتی خانوادههای وابسته به دربار را تحت فشار و آزار و اذیت و تحقیر قرار دهد که صبر مردم لبریز شود و کنسولگری را با خاک یکسان سازند. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ص50، شماره 41 و 42)
عبرت تاریخی این نوشتار، خطاب به تمام مسؤولانی است که نرمش در برابر استکبار را به عنوان نسخه پیشرفت ایران تجویز میکنند.
🔸اول: اگر مذاکره با استکبار منجر به عقد قراردادی مثل ترکمانچای هم بشود؛ باز هم هاضمه سیری ناپذیر استکبار دست از یاغیگری و بلعیدن سرمایه ملت ایران نخواهد کشید و آزار و اذیت مستکبران متوجه خود آنان نیز خواهد بود.
🔸دوم: ملت ایران در طول تاریخ پرافتخار خود هرگز ذلتپذیر نبوده و در آینده نیز نخواهد بود. طبیعی است در عصر جمهوری اسلامی و پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا دیگر نیازی به تصرف و حمله به سفارتخانهها و کنسولگریها نیست اما در هر صورت بهتر است که مسؤولان پیش از واکنش ملت ایران دست از موضعگیریهای صوری و اقدامات شبهنمایشی برداشته؛ اشتباهات گذشته خود را در صورت امکان جبران کنند.
@Bonaydtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢جریان دفتر تبلیغات و بازتولید شبهات پیش از انقلاب💢
هجدهم اردیبهشت؛ دیدار به یاد ماندنی رهبر معظم انقلاب با طلاب حوزه علمیه قم بود و بیانات و استدلالات متقن و روشنگرانه ایشان در خصوص چیستی و #هویت_حوزه_علمیه ضربهای مهلک به بدنه ایدئولوژیک #حوزویان_سکولار زد. طبیعی بود که دستگاههای رسانهای این طیف بیتفاوت نماند و سعی در خنج زدن به این بنای مستحکم کند.
در همین راستا؛ یکی از رسانه های همین طیف تنها یک روز پس از سخنان رهبر معظم انقلاب مطلبی به نقل از دکتر میراحمدی؛ از مسؤولین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به #دفتر_تبلیغات؛ منتشر کرد با عنوان:
«وظیفه فقه سیاسی مدلسازی نیست.»
سخنی که پیش از این نیز از جانب فردی دیگر مطرح شده بود و با پاسخهای متقن بزرگان و فضلا مواجه شد.
سخن در این باره بسیار است و فضلای نخبه و بزرگان قم در راستای نظامسازی تلاشهایی را انجام دادهاند که ثمرات آن قطعا شامل حال نظام اسلامی و ملت خواهد شد امّا در پاسخ به این سخن گوشهای از سخنان امام خمینی (قدس سره) را مرور میکنیم. سخنانی که نشان میدهد پیش از انقلاب نیز کلمات مشابه این صحبتها مطرح بوده است. :
«الان طبقات مسلمین چه تحصیلکرده از متجددین و چه تحصیلکرده از روحانیین، فضلاً از توده مردم، اسلام را درست نفهمیدهاند و همانطور که غربا را مردم نمیشناسند، اسلام هم تقریبا به وضع غربت در دنیا زندگی کرده است و چنانچه کسی بخواهد اسلام را آنطور که هست معرفی کند، به این زودیها مردم باورشان نمیآید.
حدود پنجاه کتابی که احکام اسلام در آن مجتمع است، سه-چهار جلدش مربوط به عبادیات و وظایف انسان با ربالارباب است و کمی از احکام هم مربوط به اخلاقیات است، مابقی کتابها همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق و سیاسیات میباشد...
آن روز که دنیا غرق در جهالت بود و از اروپا خبری نبود و دو امپراتوری بزرگ که بودند، در حال استبداد به سر میبردند و اصلا قانونی وجود نداشت، اسلام قوانینی آورد که جامع قوانین حکومتهای زنده دنیاست و از آن هم جامعتر است و همه جهاتی که بشر در امور مربوط به جنگ، صلح، زندگی خصوصی، معاشرت با دیگران... و دیگر امور به آن محتاج است، در قوانین اسلام آمده است...»(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص723-722)
حال جناب آقای دکتر میراحمدی باید بفرمایند که آیا از میان حدود 45 باب فقهی؛ با این حد از بذل وسع و دقت نظر و عمقی که فقهای عظام اعلی الله مقامهم الشریف در طول هزار و دویست سال تفقه شیعی به خرج دادهاند؛ حتی یک مدل سیاسی هم نمیشود استخراج نمود؟ یا میشود اما فکر و سواد برخی توان استخراج و استنباط را ندارد؟
همچنین ایشان در بخش دیگری از این مصاحبه گفته اند:
« نمی توان توقع داشت فقه قواعد و فرمول هایی برای مدیریت امور اقتصادی، اجتماعی یا مدیریت امور فرهنگی به ما ارائه دهد.» از طرفداران این فرضیه باید پرسید: آیا فقه اسلامی که متکفل اداره زندگی فردی و اجتماعی انسانهاست بدون قاعده و فرمول توانست دو امپراتور بزرگ را شکست دهد و «قوانینی آورد که جامع قوانین حکومتهای زنده دنیاست.»؟ آیا فقه اسلام بدون قاعده و نظام و به صورت آشفته و پراکنده قوانینی دارد که از قوانین تمام حکومتها جامعتر است؟
در هر صورت صحنه امروز قم با دو سطح از سکولاریسم درگیر است: « #سکولاریسم_عریان » که به نفی امکان ورود فقه به مسائل اجتماعی میپردازد و « #سکولاریسم_پنهان » که به ظاهر امکان ورود فقه به مسائل اجتماعی را نفی نمیکند ولی امکان نظامسازی را نمیپذیرد و این بدان معناست که ارائه نظریات فقهی در حد حل المسائل و به سبک استفتاءمحور صورت گیرد که طبیعتا تمامی استفتائات و حل المسائل بدون زمینه و نظاموارگی اسلامی و در بستری از نظامات سکولار و الحادی قرار خواهد گرفت و چنین عملیاتی قهرا به سکولاریسم خواهد انجامید. آیا دکتر میراحمدی و دکتر واعظی به عنوان رئیس دفتر تبلیغات از این سیر قهقرایی با خبرند و دانسته دست به تقابل با تفکر عمیق امام (قدس سره) میزنند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆حمایت عملی امام از طلاب افغانستانی و سایر طلاب غیرایرانی🔆
✳️«امام در اولین ماه رمضان اقامت خود در نجف اشرف، در سال 1344 بین عموم روحانیان و محصلان حوزه علمیه نجف اعم از ایرانی، #افغانی، پاکستانی، هندی، عرب و سایر کشورها وجوهی را به عنوان مساعدت به طور مساوی تقسیم کرد و به هر نفر اگر دارای همسر بود دو دینار وگرنه یک دینار، که معادل 20 و 40 تومان آن روز ایران بود پرداخت که بازتاب وسیع و شگفتآوری در سطح حوزه داشت و برای مدتی افکار را به خود جلب کرد و در هر مجلس و محفلی از آن سخن میرفت، زیرا برای اولین بار بود که مرجع تقلیدی در حوزه نجف بین روحانیان ایرانی و غیرایرانی در تقسیم وجوهات فرق نمیگذاشت و همه را به طور مساوی مینگریست، این در حقیقت نخستین گامی بود که در حوزه علمیه نجف جهت در هم شکستن تبعیض نژادی برداشته میشد.
این عمل اسلامی و انسانی امام، جایگاه والایی برای او در دل عموم روحانیان و محصلان کشورهای اسلامی در نجف اشرف به وجود آورد و محبوبیت ژرف و عظیمی را در پی داشت. محصلان محروم و بیپناه غیرایرانی به ویژه #افغانی و پاکستانی که سالیان درازی در حوزه نجف به جرم افغانی و پاکستانی بودن #تحقیر شده بودند، به امام رو آوردند و او را برای #مستضعفان و بیپناهان، پشتیبان و یاور یافتند، از حمایتی که امام با این عمل ارزنده و برجسته از آنان کرده بود، نیرو گرفتند و از آنکه به سالیان درازی به جرم ایرانی نبودن تحقیر شده بودند و درست نصف شهریه محصلان ایرانی را دریافت داشته بودند، سخت خشمگین شدند، در مقام اعتراض برآمدند و برای گرفتن حق خود و پایان دادن به #تبعیض_نژادی در حوزه نجف دست به شورش زدند و کشمکش شدید و تندی با اطرافیهای بعضی علما...پیدا کردند و سرانجام دیگر علما نیز ناچار شدند به آن رسم غلط پایان دهند و به عموم افراد حوزه به طور مساوی ماهانه بپردازند»(گزیدهای از نهضت امام خمینی ج2 ص271)
پینوشت:
بیش از نیم قرن از این حرکت ضدتبعیضی امام (قدس سره) میگذرد امّا اینکه چگونه برخی مسؤولین کشور پس از پیروزی نهضت امام و امت هنوز در فضای نژادپرستانه سخن میگویند و تصمیم میگیرند جای تعجب دارد. آیا وقت آن نرسیده که برخی مسؤولین محترم با روشنبینی و داشتن دید انسانی ذهن خود را از رسوبات نژادپرستانه بزدایند و حمایت از مستضعفان را که از شاخصههای هویتی انقلاب است سرلوحه کار خود قرار دهند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 #یادداشت_اختصاصی💢
⭕️سپاه ستیزی و حمله به نهادهای حاکمیتی و امنیتی، در تازه ترین جلد از خاطرات منسوب به مرحوم هاشمی رفسنجانی
جلد جدید از سری خاطرات روزنوشت منسوب به حجت الاسلام والمسلمین #هاشمی_رفسنجانی، با عنوان #سردار_سازندگی در بهار ۹۸ انتشار یافت.
در این مجموعه که حاوی وقایع سال ۱۳۷۵ یعنی آخرین سال عمر #دولت_سازندگی است، مسائل مهمی مطرح شده که بعضا بسیار تأمل برانگیز است و انتساب مطالب کتاب به مرحوم هاشمی را با تردید جدی مواجه می سازد.
از آن جمله، در جای جای این اثر، نهادهای انقلابی و خدوم نظام، خصوصا #سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و #شورای_نگهبان، مورد هجمه مستقیم قرار می گیرند و نویسنده به بهانه اعمال دقت نظر این نهاد ها در تأمین سلامت و امنیت انتخابات مجلس پنجم شورای اسلامی، آنها را به #دخالت و #تقلب در انتخابات متهم می سازد.
امری که اولا به این صورت و با این ادبیات در مجلدات قبلی خاطرات هاشمی مسبوق به سابقه نیست و ثانیا نشان از نوعی تصفیه حساب سیاسی در قالب خاطره گویی دارد که بدون اظهار نظر رسمی این نهادها، پذیرش آن معقول و منطقی به نظر نمی رسد.
همزمانی آتش تهیه هاشمی ها علیه سپاه با فشار آمریکایی ها نسبت به این نهاد خدوم و مردمی، ابعاد ماجرا را کمی پیچیده می سازد.
خصوصا که این خاطرات در غیاب نویسنده منتشر می گردد و خاندان هاشمی که پیشتر از بازنشر وصیت نامه وی طفره رفته بود و یا بدون هیچ سند و مدرکی جهت جلب توجه و مظلوم نمایی، شبهه قتل مرحوم هاشمی را مطرح کرده بود، نشان داده که در کتمان و وارونه نمایی برخی حقائق، تبحر دارد.
از این جهت مادامی که محتوای این خاطرات به تأیید کارشناسان خبره و مراکز معتبر تاریخ نگاری جمهوری اسلامی نرسد، نمی توان آن را مطابق با واقع دانست و باید این مجموعه ها خاطرات منسوب به هاشمی بر شمرد.
موید تردید و ابهام در محتوای خاطرات، اظهارات تعجب برانگیز محسن هاشمی در مقدمه کتاب است که صراحتا نیروهای حزباللهی و ائمه جمعه و ارباب مطبوعات منتقد دولت را عناصری خودسر، تندرو، مدعی، عامل اختلاف بین رهبری و رئییس جمهور، سخنگوی خودخوانده مواضع رهبری، ارعاب کننده سرمایه گذاران، تضعیف کنندگان دولت، شایعه سازان علیه دولت، زهدفروشان پرمدعا، تأمین کنندگان خوراک برای رسانههای معاند، معرفی می کند!
وی در صحت مدعای خود به بخش های مختلف خاطرات منسوب به پدرش ارجاع می دهد و این گمانه را تقویت می کند که گزاره های مندرج در کتاب، ولو اینکه از اساس جعل نشده باشد، حداقل به صورت مهندسی شده در این کتاب گردآوری و منتشر شده است.
فرضیه ای که بررسی و صحت سنجی آن نیازمند تحقیقات عمیق کارشناسی است که امید است توسط طیف های مختلف از کارشناسان و تاریخ پژوهان صورت پذیرد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢شبح جنگ، بازی مذاکره و عکسالعمل ترسوها
« آمریکاییها اخیرا با ما هم بیشرمانه حرف میزنند. غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح میکنند، یکی مسئله #جنگ و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح میکنند تا ترسوها را بترسانند. در مسئله مذاکره هم یک بازی پیش پا افتاده میکنند، یکی میگوید مذاکره با پیش شرط، یکی میگوید مذاکره بدون پیش شرط. دو کلمه در این باره به مردم بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد.»(رهبر معظم انقلاب؛ 22مرداد1397)
حدود یک سال از این سخن میگذرد و دو قطبی مذاکره-جنگ که به خاطر سستی منطقش گمان میکردیم تنها مصرف انتخاباتی دارد بار دیگر بر سر زبان #ترسوهای_لیبرال افتاده است. البته سیاستمداران؛ حتی سیاستمداران برجامنویس؛ امروز معتقدند جنگی رخ نخواهد داد امّا مقطع کنونی فرصت مناسبی است که به سه سؤال پاسخ دهیم:
❓1. ایجاد ترس از جنگ برای کشاندن دولتیها به میز مذاکره به چه زمانی از تاریخ معاصر باز میگردد؟
❓2. چرا جنگ با آمریکا رخ نخواهد داد؟
❓3. چرا با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد؟
🔆پاسخ به سؤال اول:
ترساندن دولتیها برای کشاندنشان به میز مذاکره و گرفتن امتیازات سنگین از آنها؛ به زمان انعقاد #قرارداد_ترکمانچای باز میگردد. آنجا که دیوانسالارانی مثل #میرزا_ابوالحسنخان_ایلچی و سایر همقطاران او که با فراماسونها و بیگانگان نیز ارتباط داشتند، پیوسته در گوش فتحعلی شاه و عباس میرزا و قائم مقام فراهانی #شبح_جنگ و شبح از دست رفتن تبریز و آذربایجان را خواندند و در نهایت نیز با عقد قرارداد ترکمانچای بخش بزرگی از خاک ایران را به روسها بخشیدند.
🔆پاسخ به سؤال دوم:
آمریکا درگیر مشکلات فراوان داخلی و خارجی است در نتیجه توان جنگافروزی ندارد. این مشکلات را به نقل از برژینسکی که از معروفترین استراتژیستهای آمریکایی که سالها در ردیف مشاوران امنیت ملی دولت آمریکا بوده میخوانیم.
بیست مشکل اساسی ایالات متحده آمریکا؛ از زبان برژینسکی:
1. چهار تریلیون دلار #بدهی تا سال 1993 که تا سال 2018 به رقم وحشتانگیز بیست و یک تریلیون دلار رسیده است که قطعا رقمی بحرانزاست.
2. کسری موازنه تجاری.
3. کاهش سطح پسانداز و سرمایهگذاری.
4. فقدان قدرت رقابت صنعتی با اروپا، ژاپن و چین.
5. کاهش سطح رشد تولید در مقایسه با رقبای اصلی و افزایش اعتراضات و اعتصابات کارگری و کاهش اخلاق کاری.
6. وضع نامناسب بیمههای درمانی و کاهش سطح متوسط عمر و افزایش مرگ و میر کودکان نسبت به اروپا و ژاپن.
7. کیفیت ضعیف آموزش متوسطه و بیسوادی عملی بیش از 23 میلیون آمریکایی که تا سال 2018 به بیش از 44 میلیون رسیده است.
8. زوال شالودههای اجتماعی و #انحطاط_ارزشهای_مدنی به گونهای که محلههای فقیرنشین آمریکا وضعی شبیه وضع جهان سوم پیدا کردهاند.
9. حرص و طمع طبقه ثروتمند.
10. نارضایتی ناشی از نظام قضایی آمریکا.
11. ریشه دواندن مشکل فقر و تبعیض نژادی.
12. گسترش جنایت و خشونت.
13. گسترش فرهنگ اعتیاد.
14. رشد روحیه ناامیدی اجتماعی.
15. بیبند و باری جنسی.
16. تبلیغ گسترده فساد اخلاقی.
17. روحیه بیتفاوتی در میان اقشار جامعه.
18. ظهور چند فرهنگی بالقوه تفرقهافکن.
19. ظهور بنبست در نظام سیاسی.
20. گسترش فزاینده احساس پوچی معنوی.(خارج از کنترل،اغتشاش جهانی در طلیعه قرن بیست و یکم، زبیگنیو برژینسکی ، صص122-118)
🔆اما پاسخ به سؤال سوم:
مذاکره حتی در راهبرد استراتژیستهای غربی، وقتی وجوه منطقی و عقلانی دارد که اولا بر سر حفظ و نگهداری تجهیزات نظامی و آمادگی ارتش یک کشور نباشد ثانیا طرف مذاکره هوادار سرسخت سازش و تسلیم محض طرف مقابل نباشد. حال با این مقدمه؛ مذاکره با آمریکا که آشکارا از ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی تا سال 2025 سخن میگوید و به دنبال خلع سلاح ماست چه منطقی دارد؟ و دیوانسالاری دولت تدبیر و امید با کدام عقل سیاسی و دیپلماتیک با مذاکرات خود محور شرارت جهانی؛ آمریکا را به رسمیت شناخت و #پازل_شرارت او را تکمیل کرد؟
بنابراین؛ جنگ با آمریکا صرفا توهمی برای ترساندن ترسوها و مذاکره با او تنها راهی برای فریب دادن دیوانسالاران کمعقل و پیروان ترکمانچای است و راهبرد منطقی و عقلانی همان راهبرد «نه جنگ، نه مذاکره» و تکیه به نیروی و جوان داخلی برای پشرفت هرچه بیشتر است.
📜منبع: گزیدهای از مقاله «شبح جنگ، بازی مذاکره و عکسالعمل ترسوها» نوشته دکتر مظفر نامدار، فصلنامه15 خرداد، شماره 56، تابستان97)»
◀️متن مقاله؛ در مطلب بعد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/361
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.