به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️دولتهای مستبد از جمله دولت #محمدعلی_شاه_قاجار هیچگاه دل خوشی از مردمسالاری نداشتهاند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟
▪️با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و همچنین تمایلات وی به علما، #انگلستان طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهرههای خود میان محمدعلی میرزا و مشروطهخواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد. به عالمان دینی و مشروطهخواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه #براندازی_نظام_مشروطه را دارد و از آن سو برای نامبرده نیز جا بیندازد که مشروطهخواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشستهاند.
▫️این مأموریت را #مهرههای_انگلیسی بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئهگرها نیز #تقیزاده بود که با تحریک #انجمن_تبریز و خطدهیهای پشتپرده سفارت انگلستان، آتشبیار معرکه به شمار میرفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشهها و برنامهها و به گفته کسروی کسروی «آگاهیها را به تبریز داد.» و در نهایت...
🖇ضمیمه: مقاله «نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریانهای غربگرا در سقوط مشروطه اول)»حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، 1384ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه.pdf
247.1K
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️یکی از اشتباهات تاریخنگاری نهضت مشروطه، تقلیل آن به چند فرد شاخص در چهار جبهه مشروطهخواه، مشروعهخواه، دربار و سفارت است و کمترین انحرافی که در تقلیل جریانها به افراد رخ میدهد، تنزل سطح جریانهاست. بهعنوان مثال در نهضت مشروطه، جریان مشروعهخواهی به شخص شهید #شیخ_فضلالله_نوری و جریان مشروطهخواهی به اشخاصی چون #سیدعبدالله_بهبهانی و #سیدمحمد_طباطبایی تقلیل داده شده است و چنین تقلیلی باعث میشود که صبغه دینی مشروطه ضعیف جلوه داده شود .
▪️بهنظر میرسد در تاریخنگاری انقلاب اسلامی نیز چنین اشتباهی رخ داده است که در مقاله ضمیمه به این مهم پرداخته شده است.
🖇ضمیمه: مقاله «آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه»، علی علوی سیستانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، 1388ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی.pdf
1.62M
انقلاب مشروطه در گلستان
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
انقلاب مشروطه غالبا معطوف به تهران بود ولی ایالات زیادی بودند که نقش بارزی در این قیام ایفا کردند. یکی از این مناطق، ایالت #استرآباد یا همان #استان_گلستان فعلی بود. در مقاله ضمیمه به نقش استان گلستان در انقلاب مشروطه پرداختهایم.
🖇ضمیمه: مقاله «چشم اندازی به انقلاب مشروطه در ایالت استرآباد استان گلستان فعلی»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره36، 1392ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید آیت الله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه.pdf
999.7K
شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
آیت الله سید حسین بحرالعلوم معروف به #آقامیر_بحرالعلوم_رشتی از مجتهدین بزرگ و از رهبران دینی مردم گیلان بود. او در ابتدای جنبش مشروطه همانند اکثر علما از این جریان حمایت نمود و به عنوان نماینده علمای گیلان راهی مجلس اول شورای ملی شد.
وی با بینش بالا و بصیرت الهی خود توانستنقش فعالی در جریان مشروعه خواهی ایفا نماید و در تهران رابط میان آیتالله #شیخ_فضلالله_نوری و #آیتالله_خمامی رهبر مشروعهخواهی گیلان بود و همواره از افکار و طرحهای آنان حمایت مینمود و بالا گرفتن منازعات بر سر مشروطه، از طرف آیات نامبرده راهی نجف گردید تا با علما و مراجع نجف اشرف مذاکره نماید. در #نجف پیشامد ناگواری برای او رخ داد و سرانجام در راه بازگشت به ایران همراه پسر بزرگ خود در اطراف #قزوین توسط مشروطهطلبان دستگیر و به شهادت رسید.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید آیتالله آقامیر بحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه»، محمد عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره40، 1393ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه.pdf
792.9K
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️جنبش اجتماعی مشروطه در ايران، واكنشهای مختلفی از جانب قشرهای مختلف مردم به دنبال داشت؛ به ويژه كه درخواستهای مردم ابتدا برای #تأسيس_عدالتخانه بود و سپس تبديل به مشروطه گرديد. در جريان مشروطه علمای مشروطهخواه بر اساس مسئوليتهايی كه احساس میكردند از سوی شريعت بر عهده آنها نهاده شده است، سخنانی ايراد نموده، نظرياتی ارايه داده و مكتوباتی از خود به يادگار گذاشتهاند.
▪️در اين ميان با وجود بهرهبرداری از آثار بسياری از اين عالمان دين، آرا، اقوال و ديدگاههای برخی از آنها كمتر مورد توجه مورخان، محققان و پژوهشگران قرار گرفته است كه آثار و انديشههای #آيتالله_حاج_ميرزا_صادق_مجتهد_تبريزی از این موارد است و در مقاله ضمیمه به بررسی اندیشههای ایشان پرداختهایم.
🖇ضمیمه: مقاله «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه»، معصومه قرهداغی، غلامرضا دوستزاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، 1397ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی.pdf
417.5K
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️گيلان از مناطق پيشگام در جنبشهای اسلامی معاصر است و حماسههای مختلفی در كارنامه مردم آن وجود دارد.يكی از آغازين حركتهای سياسی مردم گيلان در دوران معاصر، فعاليتهای اسلامخواهانه در نهضت مشروطيت است و زمانی كه مشروطه به انحراف رفت، #نهضت_جنگل پدید آمد.
▪️آشنایی با نقش گیلان در نهضت مشروطه، برگی مهم و البته کمتر خوانده شده در آشنایی با این نهضت بزرگ دینی و ملی است.
🖇ضمیمه: مقاله «گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی»، میثم عبداللهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، 1398ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
بازخوانی تاریخ مشروطه بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليتهای سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليتهای مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليتهای پررنگی داشتند كه كمتر
در منابع تاريخی به آنها توجه شده است.
▪️فعاليت مشروعهخواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعتخواهی دركشور بدل شود و حاج #ملا_محمد_خمامی- مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعهخواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعتخواهی در مشروطه حمايت كردند.
▫️آيتالله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكههای تروريستی مشروطهخواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غربپرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی»، میثم عبداللهی، مصطفی رستمی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شیخ شهید
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
شیخ فضلالله؛ شهید انتقاد از غرب و غربگرایی
مقابله با مظلومیت تاریخی ستارخان
نقد کتاب «انقلاب مشروطیت»
نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
انقلاب مشروطه در گلستان
شهید آیتالله آقامیربحرالعلوم رشتی و نقش او در مشروطه
میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و جنبش اجتماعی مشروطه
گیلان در آغازین تکاپوهای مشروطهخواهی
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
#شیخ_فضلالله
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام انتخاباتی امام خمینی
🔻 #صحیفهخوانی | 12مرداد
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف و مبارز ایران!
🔹دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند، و چنین وانمود میکنند که مردم در این انتخابات بیتفاوتند و به سردی و سستی گراییدهاند. میخواهند شما را متهم کنند که از #جمهوری_اسلامی رو برگردانیدهاید. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوه سرایان را رسوا کنید. و نیز اطلاع دادند که در اطراف دانشگاه- که محل اقامه نماز جمعه است- گروهی برای اخلال در شرکت در انتخابات بپاخاستهاند. دولت موظف است از آنان جلوگیری کند، و مردم موظفند به تبلیغات آنان اعتنا نکنند.
🔸ملت عزیز مسلمان! از اسلام و کشور اسلامی پاسداری کنید، و به سوی صندوق آرا هجوم آورید.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی
(12مرداد1358، صحیفه امام، ج9، ص259)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب»
یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/1
مقام معظم رهبری در آخرین سخنان خود خطاب به حوزویان فرمودند:
🔹«با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم... هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در #حوزههای_علمیه این است که تبلیغ در مرتبه دوم قرار دارد، مرتبه اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبه دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه اول است.»(1402.4.21)
🔸با توجه به این سخنان رهبر انقلاب از یک سو و اینکه تبلیغ یکی از شئون والای دینی است که شاخصههای ویژهای دارد و بیشک مطالعه سیره بزرگانی چون #شهید_مطهری، #شهید_بهشتی و مرحوم #آیتالله_مصباح_یزدی ما را به درک صحیح از این شاخصهها نزدیک میکند. در این یادداشت نگاهی گذرا به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح بر پایه کتاب «عمار انقلاب؛ حیاتنامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی» خواهیم داشت:
🔹1. تبلیغ دانشمحور
جدا شدن تبلیغ از دانش و تورم روشی یکی از آفتهای عرصه تبلیغ است. هرچند فرد مبلغ میبایست به روشهای اقناع مخاطب مسلط باشد اما خلاصه شدن تبلیغ در بهکاربستن این روشها و تهی شدن تبلیغ از محتوای متقن و مبتنی بر دانش عوارض جبرانناپذیری را در ساحت تبلیغ خواهد داشت.
🔸مرحوم آیتالله مصباح را میتوان یکی از چهرههای شاخص «تبلیغ اجتهادی» دانست. #تبلیغ_اجتهادی به این معناست که فرد مبلغ از بالاترین توان علمی و استنباطی، که در حوزه علمیه از آن بهعنوان «اجتهاد» تعبیر میشود، برخوردار است و از این توان برای حلّ مسائل ذهنی مخاطب خویش در عرصه تبلیغ بهره میگیرد. مبلغ در ساحت «تبلیغ اجتهادی» در سطح فضلا یا علمای حوزه علمیه تعریف میشود کما اینکه مرحوم آیتالله مصباح از نگاه امام خمینی چنین جایگاهی داشت. حجتالاسلام و المسلمین #مسعودی_خمینی در بیان خاطرهای میگوید:
🔹«به یاد دارم یکبار در یکی از مناسبتها[ی تبلیغی]، کسی در منزل امام به نزد من آمد و ابراز کرد که برای «جاسبِ قم» نیاز به مبلغ دارند. من خدمت حضرت امام عرض کردم که موضوع از این قرار است. امام فرمود:«ما کسی را در اختیار نداریم شما خودتان کسی را در نظر بگیرید.» در نهایت قرار شد که آقای مصباح را ببرند. البته ایشان منبری و روضهخوان محسوب نمیشدند و تنها در ابعاد علمی توانا بودند و خوب هم صحبت میکردند. خدمت امام رسیدیم تا بگوییم قرار است آقای مصباح به جاسب اعزام شود. مسأله به امام عرض شد و از ایشان خواستیم که در این رابطه دعا کنند. حضرت امام ...[فرمودند] : آقای مصباح از علماست.»(عمار انقلاب، ص140)
🔸بدیهی است با دقت نظری که #امام_خمینی قدس سره الشریف در بهکار بردن تعابیر در مورد افراد داشتند این صحبت امام را نمیتوان مبالغه یا کلامی از قبیل تعارفات مرسوم دانست و این جملات سطح بالای علمی آیتالله مصباح را نشان میدهد.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب»
یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/2
🔹2. آشنایی با علوم جدید
آشنایی با علوم جدید یکی از الزامات تبلیغ امروز است. مقام معظم رهبری خطاب به #مبلغان_حوزوی فرمودند: «غربیها با استفاده از علوم مختلف از جمله روانشناسی، پیامهای صد در صد دروغ را بهعنوان حرف درست، در ذهن مخاطبان جا میاندازند....اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی میشویم»(1402.4.21)
🔸آیتالله مصباح یزدی رحمهالله از چهرههای شاخصی بود که در اوج تحصیلات سنتی حوزوی خود با دانش روز نیز آشنا بود و مطالعات برنامهریزی شدهای در زمینه «فلسفه علم»، «متدولوژی»، «جامعهشناسی» و حتی «فیزیک» و «شیمی» داشت و فعالیتهای علمی خود را با همکاری شهید #آیتالله_بهشتی در مدرسه دین و دانش دنبال میکرد. آیتالله مصباح یزدی همفکری خود با شهید بهشتی پیرامون تشکیل کلاسهای ویژه طلاب را اینچنین روایت میکند:
🔹«با مرحوم آقای بهشتی که آن وقت در قم مدیر دبیرستانی بهنام #دبیرستان_دین_و_دانش بودند، صحبت کردیم و قرار شد به همراه چند نفر دیگر از دوستان که همین احساس را داشتند، در دبیرستان کلاسی تشکیل شود که بعد از تعطیل شدن برنامه روزانه، عدهای از طلاب و فضلای حوزه در آن کلاس شرکت کنند و برنامهای مشتمل بر زبان خارجه و مقداری معلومات دبیرستانی و دانشگاهی و رشتههای مختلف فیزیک و شیمی و فلسفه علم و متدلوژی و جامعهشناسی و مسائلی از این قبیل مطرح شود.»(عمار انقلاب، ص143)
🔸ایشان در جای دیگر، یادگیری علوم جدید را ضروری و شرط تأثیرگذاری روحانیت برشمرده است:
🔹«در طول مدتی که مشغول تحصیل علوم طلبگی بودم تا اواخری که حتی بهعنوان تحقیق در دروس فقه و اصول شرکت میکردم. در طول این مدت، وقت زیادی صرف فراگیری زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی، بیولوژی، جامعهشناسی، روانشناسی، و سایر علومی که در دانشگاهها مطرح بود میکردم. در انگلیسی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و حتی اقتصاد، استادانی داشتم که بعضی از آنان، بعد از انقلاب به مقام وزارت رسیدند. منظورم این است که در عین اشتغال به دروس حوزوی، از این دروس هم غافل نبودم. هم علاقه شخصی داشتم و هم احساس میکردم که برای یک روحانی که بخواهد مؤثر باشد، لازم است که با این علوم آشنا گردد.»(عمار انقلاب، ص146)
🔸3. بهکار بستن ابزارهای تبلیغی متنوع
با پیشرفت جوامع بشری رسانههای تبلیغی نوین بهوجود آمده است که آشنایی و بهرهگیری از آن برای مبلغین ضروری است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علاوه بر رسانههای سنتی نظیر منبر ظرفیتهای تبلیغی وجود داشت که گرچه پیدایش آن به سالها قبل بازمیگشت اما طلاب علوم دینی کمتر از آن استفاده میکردند. «نشریات و مجلات» یکی از این ظرفیتها بود.
🔹مرحوم آیتالله مصباح یزدی در دورانی که نشریهنویسی در میان طلاب چندان مرسوم نبود با نشریاتی نظیر #مکتب_تشیع و #بعثت همکاری داشت و #نشریه_انتقام را بهتنهایی منتشر میکرد.(ر.ک: عمار انقلاب، صص294-245)
🔸ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی به مناظره تلویزیونی با سران گروهکهای التقاطی دهه شصت مبادرت ورزید و در دهه هفتاد نیز به مناظره با برخی چهرههای شاخص جریان غربزده اصلاحات پرداخت.
🔹4. شفافیت
🔸«تبیین حقایق دینی» یکی از اصلیترین اهداف تبلیغ است. «تبیین» روشن و شفاف ساختن امور مبهم است و بدیهی است که این امر با «مبهمگویی» و «دو پهلو سخن گفتن» سازگار نیست.
🔹یکی از ویژگیهای برجسته مرحوم آیتالله مصباح یزدی صراحت ایشان در تبیین حقایق دینی بود و البته پرواضح است که این صراحت و شفافیت تعارضهای بیشماری را برای ایشان پدید آورد و آن مرحوم با استقامتی مثالزدنی از این مسیر بازنگشت و از این روش خود دست نکشید. مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود در پی ارتحال ایشان مرقوم فرمودند:«ایشان... دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.»(1399.10.13)
🔸نقطه مقابل «تبلیغ تبیینی»، «تبلیغ خنثی» است. تبلیغی که بهجهات مختلف همچون تسامح افراطی، ترس از واکنشهای احتمالی، مبانی و ذهنیتهای انحرافی و... خود دارای ابهام و اجمال بوده و در مواردی مخاطب را به مسیرهای انحرافی نیز متمایل میکند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب»
یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/3
🔹5. فعالیت تشکیلاتی
فعالیت تشکیلاتی ضامن کارآمد بودن تبلیغ در جامعه امروز ماست و پیچیدگی هجمهها و پشتیبانی علوم مختلف از جنگ ترکیبی امروز راهی جز تشکیل تشکیلات باقی نگذاشته است. مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با مبلغین بر ضرورت ایجاد «کانون عظیم حوزوی» برای تولید مواد تبلیغی، تنظیم شیوههای پیشرفته تبلیغی و تربیت مبلغ تأکید کردند.(سخنرانی مقام معظم رهبری، 1402.4.21)
با نگاهی اجمالی به سیره مرحوم آیتالله مصباح مشاهده میشود که ایشان در ساحت تعلیم، تحقیق و تبلیغ اعتقادی راسخ به «کار تشکیلاتی» داشتند.
ایشان در ابتدای دهه چهل با «مجمع علمی نجات نسل جوان» که ماهیتی تبلیغی داشت و زیر نظر #آیتالله_مکارم_شیرازی و در جبهه تقویت مبارزات فرهنگی بهوجود آمده بود و فعالیتی گسترده و چشمگیر داشت همکاری داشتند.(عمار انقلاب، ص294) پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با بهرهگیری از ظرفیت تشکیلاتی مؤسسه در راه حق، که سالها قبل بخش آموزش آن توسط خود ایشان راهاندازی شده بود، به تبلیغ علیه مبانی منافقین و مارکسیستها همت گماشتند.(عمار انقلاب، ص48)
علاوه بر موارد ذکر شده «طرح ولایت» نیز یکی از فعالیتهای تشکیلاتی-تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح بود. مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت این طرح فرمودند:
«اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» و این زحمات حقیقتاً ارجمندی که برای اینگونه کارها کشیده میشود، در اینجاست. شما با آگاهی، وارد عرصه حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی میشوید. این معرفتها، این آگاهیها - آشنایی با مبانی دین و مبانی فرهنگ محکم و استوار دینی - چیز خیلی عظیمی است؛ و به نظر من این طرح بایستی فراگیر شود. اینگونه طرحها آنقدر مفید و خوب و سازنده است که هرچه درباره آن سرمایهگذاری شود، به نظر من زیاد نیست...»(بیانات در دیدار دانشجویان و دانشآموزان بسیجی طرح ولایت، 1378.6.13)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی اجمالی به شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح یزدی بر اساس کتاب «عمار انقلاب»
یادداشت اختصاصی خبرگزاری تسنیم برگرفته از کتاب «عمار انقلاب»/4
🔹6. توجه به نیاز مخاطب
توجه به نیاز مخاطب یکی از شاخصههای سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح بود و همین مسئله باعث استقبال چشمگیر اقشار مختلف بهویژه جوانان و دانشجویان از مباحث ایشان بود. بهطور مثال آیتالله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «بیست و هشت گفتار اعتقادی، اخلاقی» را نوشت که در حقیقت قسمتی از بحثهای اعتقادی و اخلاقی آیتالله مصباح یزدی بود و برای اولینبار در سال 1353 توسط مؤسسه در راه حق و اصول دین به چاپ رسید و پس از نایاب شدن در بازار، مرکز آموزش مدیریت دولتی آن را در سال 1374 با اندک تغییراتی در نحوه تنظیم مطالب به چاپ رسانید و پس از مدت کوتاهی باز هم نسخه چاپی کتاب تمام شده و به چاپ دوم در همان سال رسید.(عمار انقلاب، ص299)
🔸کتاب «خودشناسی برای خودسازی» نیز جزء اولین کتابهایی است که توسط آیتالله مصباح یزدی تألیف شده است. حجتالاسلام و المسلمین #مجتبی_مصباح، فرزند آیتالله مصباح میگوید:
🔹«مرحوم علامه [طباطبائی] به حاج آقا میفرمود: تو در میان شاگردانم همانند انجیر هستی که همه چیز آن قابل استفاده است و چیزی از آن دور ریخته نمیشود. و وقتی حاج آقا اولین تألیف خود را با نام «خودشناسی برای خودسازی» به علامه تقدیم میکنند ایشان پس از مطالعه آن میفرمایند: تو خیلی از مطالب را رندانه در این کتاب آوردهای.»(عمار انقلاب، ص300) آیتالله فیاضی نیز در خصوص فواید فوقالعاده این کتاب برای مخاطب میگوید:
🔸«درسهای استاد، بهخصوص دروس معارف و درس «خودشناسی برای خودسازی» بهگونهای بود که ما احساس میکردیم این مطالب را هیچ جای دیگر حوزه نمیشود پیدا کرد و الحمدلله آن درسها برای ما بسیار سرنوشتساز بود.»(عمار انقلاب، ص301)
🔹7. مرزبندی با جریانات انحرافی
مرزبندی با جریانات انحرافی یکی از شاخصههای ثابت در سیره تبلیغی مرحوم آیتالله مصباح بود. انتقادات ایشان از مبانی فکری #شریعتی در حافظه تاریخی نخبگان ثبت شده است. نقدهایی که بهنحو اجمالی مورد تأیید چهرههای شاخصی همچون شهید آیتالله بهشتی نیز بود گرچه از حیث روشی و رویکردی اختلافاتی نیز وجود داشت.(برای مطالعه تفصیلی ر.ک: عمار انقلاب، 558-429)
🔸ایشان علاوه بر مرزبندی با جریان شریعتی، هیچگاه حاضر به همراهی با منافقین، یا همان #مجاهدین_خلق آن روزگار نشد و اصرار شخصیتهایی نظیر آقای #هاشمی_رفسنجانی به همکاری ایشان با منافقین نیز در مسیر آن مجاهد بصیر بیاثر بود و آیتالله مصباح هیچگاه حاضر به همراهی با آن فرقه منحط نشد.(ر.ک: عمار انقلاب، صص576-565)
🔹علاوه بر جریانات یادشده، ایشان با #نهضت_آزادی، #گروهک_فرقان و جریان #حبیبالله_آشوری»، «باند #سیدمهدی_هاشمی » و #انجمن_حجتیه» نیز مرزبندی شفافی داشتند که پیگیری آن در آثار تفصیلی ممکن خواهد بود.(ر.ک: عمار انقلاب، صص603-576)
مطالعه متن یادداشت در خبرگزاری تسنیم
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وظایف انقلابی علما و مبلغین در کلام امام خمینی
🔻 #صحیفهخوانی | 15مرداد
بسمه تعالی
غره تقویمی شهر رمضان المبارک 98
خدمت جناب مستطاب حجتالاسلام والمسلمین آقای صدوقی- دامت برکاته
🔹به عرض میرساند، مرقوم محترم واصل؛ سلامت و توفیق جنابعالی را در احقاق حق و ابطال باطل از خداوند تعالی خواستار است. باید از مساعی جمیله جنابعالی در روشنگری ملت مسلم تشکر کنم. راهی که ملت ایران در پیش گرفته است محتاج به رهبری حضرات علمای اعلام و حجج اسلام است.
🔸لازم است علمای متعهد که جنابعالی بحمدالله تعالی از مصادیق واضحه آن هستید کسانی را که با سستی و سردی و گاه با کارشکنی در مسیر حق عمل میکنند هدایت کنند و آنها را از مخالفت با مسلمین تحذیر کنند.
🔹در ماه مبارک رمضان امسال وظایف علمای اعلام و گویندگان محترم سنگین و در عین حال ثمربخش است. علمای شهرستانهای بزرگ و مبلغینی که در اطراف بحث میکنند باید با آگاهی به مقصد در مسیر واحد باشند. بر آقایان است که مبعوثین را از مقصد اعلا آگاه کنند و خوف و وحشت را از دل آنها بزدایند.
🔸اینجانب انتظار دارم که جنابعالی در شعاع نفوذ خود مستقیماً و در سایر اقطار به وسیله علمای آگاه این مقصد الهی را بسط دهید که دست خیانت اجانب و عمال آنها از این مملکت اسلامی به خواست خدای تعالی قطع شود و ملت مسلم به آزادی و استقلال دست یابد و از جنابعالی امید دعای خیر برای حسن عاقبت دارم.
والسلام علیکم و رحمهالله
روحالله الموسوی الخمینی
(15مرداد1357، صحیفه امام، ج21، ص579)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
مأموریت بزرگ ناوگروه ۸۶ در گردش دور کره زمین در تاریخ دریانوردی کشورمان اتفاق نیفتاده بود/ اقدام شما نتیجه فداکاری گذشتگان شما در ارتش و سپاه از انقلاب تا امروز است
🔹 رهبر انقلاب ساعتی پیش در دیدار ناوگروه ۸۶ ارتش و خانوادههای آنان:
هدف از این جلسه تشکر و تقدیر است، هم از مجموعهی ناوگروه ۸۶ که مأموریت بزرگی را انجام دادند، پیرامون کرهی زمین را با موفقیت گردش کردند، کاری که در طول تاریخ دریانوردی کشورمان اتفاق نیفتاده بود. صمیمانه از یکایک شما تشکر میکنم. همچنین تشکر میکنم از خانوادههای شما.
عزیزان من! اقدام گذشتگان شما در دوران حوادث مهم انقلاب تا امروز، اقدامهای آنها زمینهی موفقیت امروز شماست. قدردان آنها باید باشیم. در دریا ارتش و سپاه فداکاریهای زیادی کردند. این فداکاریها به ثمر نشست. شما گل دمیدهی از گیاه سرسبزی هستید که آنها به وجود آوردند، میوهی شیرینی هستید از درختی که آنها نشاندند. ۱۴۰۲/۵/۱۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
بخش چهل و سوم
بخش چهل و چهارم
بخش چهل و پنجم
بخش چهل و ششم
بخش چهل و هفتم
بخش چهل و هشتم
بخش چهل و نهم
بخش پنجاه
بخش پنجاه و یکم
بخش پنجاه و دوم
بخش پنجاه و سوم
بخش پنجاه و چهارم
بخش پنجاه و پنجم
بخش پنجاه و ششم
بخش پنجاه و هفتم
بخش پنجاه و هشتم
بخش پنجاه و نهم
بخش شصتم
بخش شصت و یکم
بخش شصت و دوم
بخش شصت و سوم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2764_33104.pdf
1.71M
فعالیت آیت الله مصباح در مدرسه حقانی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و دوم
🔹 #مدرسه_مبارکه_حقانی، با آغاز مبارزات نهضت امام، به دلیل پیروی متولیان و اساتید آن از آرمان واندیشه سیاسی امام، به یکی از کانونهای مبارزاتی قم تبدیل شد و شاگردان این مدرسه در سالهای استقرار نظام اسلامی، در زمره کارگزاران موفق نظام قرار گرفتند و خیل عظیمی از آنها تا هماکنون در پستهای مختلف، به خدمتگزاری مشغولاند.
🔸 آیت الله مصباح علاوهبر تدریس، در کادر مدیریت و علمی مدرسه حقانی نیز قرار داشت. آیت الله مصباح با تأکید بر خفقان سیاسی پس از تبعید امام و محدودیت شدید در مسیر مبارزات سیاسی، به ضرورت فعالیتهای فرهنگی و فکری اشاره کرده و به اهمیت ویژه مسائل فرهنگی و کادرسازی، به عنوان عقبه و پشتوانه مبارزات سیاسی، میپردازد. ایشان در این زمینه چنین میگوید...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،14مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2766_33128.pdf
1.78M
ادامه مکاتبات با شهید بهشتی پیرامون اهمیت پرورش جوانان متدین
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و سوم
آیت الله مصباح در سال 69 به مرور خاطرات خود از برگزاری جلسات هیئت مدرسین در اواخر دهه 30 و دستیابی به یک برنامه متحول و همکاری با شهید بهشتی در مدرسه حقانی پرداخته و از عناوین برخی دروس خود در مدرسه حقانی سخن به میان میآورد. ایشان همکاری با مؤسسه در راه حق و راهاندازی بخش آموزش این مجموعه را در واقع در امتداد بسط و گسترش همان برنامه تحولی حوزوی قلمداد کرده است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،16مرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
موانع تحقق حکومت مطلوب در زمان پیامبر و ائمه علیهمالسلام
🔻 #صحیفهخوانی | 18مرداد
...من بسیاری از اوقات از دو امر متأسفم که یکیش از دیگری بیشتر تاسف دارد. یکی اینکه در تمام دوره از صدر اسلام، نبوت، تا آخر نگذاشتند که یک حکومت دلخواه اسلام وجود پیدا بکند. زمان رسول الله- صلی الله علیه و آله و سلم- آن همه گرفتاریها و جنگها و آن مخالفتها بود و نشد که حکومت به طور دلخواهی که ایشان میخواهند، متحقق بشود. در زمان سایر ائمه- علیهم السلام- هم، حتی زمان حضرت امیر که مواجه بود با آن جنگهای داخلی و آن منافقهایی که از کفار بدتر هستند و نگذاشتند حکومت شکل بگیرد به طوری که دلخواه باشد. اگر گذاشته بودند، مهلت داده بودند، و لو در یک دوره کوتاهی حکومت تحقق پیدا کرده بود، آن الگویی که آنها به عالم نشان میدادند، برای بشر تا آخر یک درس بزرگی بود. و ما باید متاسف باشیم برای این امر که محروم شدیم از یک همچو برکت بزرگی.
و امر دوم که باز نگذاشتند و نشد که ائمه ما- علیهم السلام- آن طوری که میخواستند بروز بدهند حقایق را، این هم بسیار مورد تاسف است، تاسف این از تاسف او بالاتر است...
حالا هم که خدای تبارک وتعالی توفیق به این ملت داد و دست عنایتی به سر اینها کشید، می بینید که با این حکومت چه می کنند. مجال نمی دهند که عرضه بکنند دست اندرکاران ما اسلام را. هر مطلبی که در عالم واقع می شود، یک فسادی واقع می شود؛ «دست ایرانیها در آن هست و دست حکومت ایران در آن هست!» آن تبلیغات است دیگر. در بحراحمر یک چیزی واقع می شود، در کانال سوئز یک چیزی واقع می شود، این ایرانیهایند که این کار را می کنند! البته این تبلیغات سوء یک جهت، ولو برخلاف هست، لکن یک جهت حسن هم دارد، و آن این است که دنیا می فهمد که یک قصه ای در ایران هست؛ در شب و روز تبلیغات بر ضد ایران و اسلام و اینها هست. اینکه اسلام را این طور، ایران را این طور می کوبند، اینها به ایران خیلی کار ندارند، به اسلام کار دارند. می دانند که اگر این چیزی که ایران می خواهد تحقق پیدا بکند، دست آنها از همۀ منافعشان در همه جا کوتاه می شود...
من همیشه عرض می کنم که همۀ آقایان در هر جا هستند، چه علمای بلاد ـ بلاد ایران ـ و چه ائمۀ جمعه و جماعات و چه مجلس محترم شورای اسلامی و چه دولتمردان، اینها همه دست به دست هم بدهند تا اینکه این بار را بتوانند به مقصد برسانند، برای این است که، یک گِله هایی از هم دارند، یک نقایصی می بینند، البته تذکرش خوب است، اماهای وهوی خوب نیست، انتقامجویی خوب نیست. باید ما در فکر اسلام باشیم. اگر در فکر خودمان هم هستیم، اگر فکر منافع خودمان هم هستیم، باید فکر اسلام باشیم که اسلام منافع ما را تأمین می کند. اگر ما اهل دین هستیم که باید اسلام را با چنگ و دندان حفظ بکنیم، و اگر اهل دنیا هستیم، دنیای ما هم به اسلام بستگی دارد....(18مرداد1363، صحیفه امام، ج19، صص9-6)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وظیفه مردم در شناسایی و معرفی خرابکاران
🔻 #صحیفهخوانی | 19مرداد
🔹...من به حسب تکلیف شرعی به همه ملت عرض میکنم که هر منزلی، این دو- سه تا منزلی که در اطراف خانه خودش است، نظر بکند ببیند چه جور میگذرد در سرتاسر ملت. وقتی مملکت مال خود شما هست و دارند بر ضد مملکت شما عمل میکنند، خودتان باید این مسائل را حل بکنید، ننشینید که دولت بکند...
🔸خوب، شما باید جمعیت اطلاعاتی و گروه اطلاعاتی باشید. خوب، هر انسانی میتواند که بفهمد این منزل همسایه، کیها هستند، چه میکنند، آن منزل آن طرفیش هم چه میکند. این دو- سه تا منزلی که اطراف است، شما آن را تحت نظر بگیرد، شما هم او را تحت نظر بگیرید. اگر ده روز، بیست روز، یک ماه این کار بشود که همه مردم توجه به این داشته باشند که این همسایه من چه میکند، تو خانه همسایه من کی رفت و آمد میکند، پیدا کردن یک رد پایی از این منافقین و منحرفین فوراً اطّلاع بدهند به آن کمیته نزدیک، به آن کلانتری نزدیک اطلاع بدهند که یک همچو قصهای در آن منزلهاست، اگر این طور بشود زود حل میشود...
(19مرداد1360، صحیفه امام، ج15، ص99)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شجاعت در برابر ابرقدرتها
🔻 #صحیفهخوانی | 21مرداد
...هیچ خوفی ما از ابرقدرتها نداریم. در عین حالی که دستمان از همه آن سلاحهای آدمکش کذا کوتاه است، لکن ایمانمان ما را وادار میکند که نترسیم، خوف نداشته باشیم. و یک ملتی وقتی یک مطلبی را همه با هم خواستند، نمیشود تحمیلشان کرد...
(21مرداد1359، صحیفه امام، ج13، ص105)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سختیهای سفر در میان محاصره هوایی و دریایی اسرائیل
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش اول
سالروز پیروزی حزبالله در جنگ سی و سه روزه
🔹سفر به كشوری كه به تازگی زير آتش جنگ بوده، كار آسانی نيست؛ از يك طرف ترس از ويرانیها و درگيریهای بعد از جنگ و از طرف ديگر نصيحتها و هشدارهای خانواده و دوستانی كه نمیخواهند به آنجا بروی، كار را سخت میكند. با همه اينها طبيعی است كه #روزنامهنگارها بخواهند در دل خبر حضور داشته و به همه جای آن احاطه داشته باشند؛ هر چند كه همه تلاش و دغدغه آنها تحقيق و جستوجو در باقیمانده اماكنی است كه بارها از آن ديدار كردهاند. #لبنان پس از جنگ هم از اين قاعده، استثنا نمیشود. به همين دليل تصميم گرفتيم به كشوری كه ويژگیهای خاص خود را دارد، سفر كنيم... البته ممكن بود هيچ ويژگی منحصر به فردی در دنيای واقعيت وجود نداشته باشد.
🔸اين بار سختیهای سفر از همان ابتدا آغاز شد؛ چگونه به آنجا برويم؟ با وجود اينكه دو هفته از آتشبس گذشته بود، اسراييل همچنان حريم هوايی و دريايی لبنان را در محاصره داشت و اين برخلاف متن صريح و مشخص قطعنامه ١٧٠١ شورای امنيت درباره پايان دادن به محاصره هوايی و زمينی بود. به هر حال، اين دليلی بود كه به خاطر آن هيچ پرواز مستقيمی از #اروپا به #بيروت پيدا نمیشد و هواپيماهای معدودی نيز كه به قصد بيروت حركت میكردند، ناچار میبايست در فرودگاه شهر اُمّان مینشستند.
🔹احساس میشد كه يك پيماننامه شبهعلنی در اين خصوص ميان دولت اردن و اسراييل بسته شده است؛ چرا كه مسئولان فرودگاه اردن با دقت عجيبی مسافران اين پروازها را بازجويی و تفتيش میكردند، تا آنگاه اجازه پرواز به هواپيما از فرودگاه امان داده شده و بتواند در بيروت فرود بيايد.
🔸راه حل ديگری كه پيش پای ما وجود داشت، استفاده از پرواز مستقيم ايتاليا به #دمشق و سفر زمينی از دمشق به بيروت بود. در اين حالت بايد ويزای سوريه را هم میگرفتيم و گرفتن چنين ويزايی در آخرين لحظات تقريباً ناممكن بود؛ علاوه بر آن سفر زمينی به بيروت به علت موشکبارانهای اسراييل و ويرانی جادهها و پلها، مشكلات خود را داشت.سرانجام به لطف فشارهای بينالمللی و مخصوصاً اقدام شگفتانگيز شركت هواپيمايی انگلستان كه در يكی از پروازهای خود، محاصره هوايی اسراييل را ناديده گرفته و هواپيمايش را مستقيم در بيروت نشانده بود، محاصره هوايی شكسته شد. پروازهای خاورميانه و لبنان از ايتاليا، بار ديگر به جريان افتاد و فرودگاه بيروت هم توانست پذيرای آنها باشد.(مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت، ترجمه و تلخیص: اصغر علی کرم،ی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴کشور شکستناپذیر
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش دوم
سالروز پیروزی حزبالله در جنگ سی و سه روزه
🔹دوشنبه ميانی ماه سپتامبر، با پرواز ساعت ده و پانزده دقيقه صبح از شهر « #رم » حركت كرديم. نشست فنی هواپيما در شهر « #ميلانو » باعث شد كه پرواز طولانی شود. فضای داخل هواپيما غيرعادی بود؛ مردم به ميهنشان برمیگشتند و در چشمشان اميد به آنكه دوستان خود را زنده و املاک و دارايیهايشان را سالم و تخريبنشده بازيابند، موج میزد.
🔸در هنگام جنگ بيش از يک ميليون لبنانی از ميهن خود آواره شده بودند و در مقام مقايسه، اين تعداد، حدود يک چهارم از ساكنان اين كشور را تشكيل میداد؛ البته ثروتمندانی كه توانايی ترک لبنان در زمان جنگ را داشتند. در راه ميلانو سكوت بر فضای داخل هواپيما سايه انداخته بود. بسياری از لبنانیها و حتی كسانی كه به تازگی با پرواز ساعت شش و چهل و پنج دقيقه سپيده دم، بيروت را ترک كرده بودند، هنوز داخل هواپيما بودند. هنگام توقف در فرودگاه « #مالبينسا » شهر ميلانو، به روشنی دريافتيم كه چيز جديدی در اين سفر وجود دارد.
🔹معمولا بيشتر مسافرهايی كه از #ايتاليا به لبنان میرفتند، از #طايفه_مارونی بودند؛ مردان كليسا نيز درصد بالايی از آنها را تشكيل میدادند؛ اينبار هم همينطور بود؛ ولی چيز جديدی كه وجود داشت اين بود كه خيلی صحبت و پرحرفی میكردند. بارها با ما سر صحبت را باز كرده و مدام از مأموريتمان كه از سوی «كميته جلوگيری از فراموشی #صبرا_و_شتيلا» به عهده ما گذاشته شده بود، برايشان گفته و يادآوری میكرديم.
🔸همكلامهای ما گمان میكردند كه از دفعات پيش سردتر و خستهكنندهتر هستند، اما برعكس؛ از برق چهرههای بعضی از آنها و از گفتههايشان نوعی دلگرمی و محبت احساس میكرديم. اين نخستينباری بود كه پس از سالها سفر به بيروت، چنين چيزی رخ میداد.
🔹هميشه در نگاه آنان، در رويارويی با ايتاليايیهايی كه در سالگرد «صبرا و شتيلا» به لبنان میرفتند، نوعی رنجش و آزار ديده میشد؛ كشتار در اردوگاههای «صبرا و شتيلا» كه به دست ارتش اسراييل انجام شده و در آن، #دو_هزار_شهروند_فلسطينی كه بيشترشان زنان و پيرمردان و كودكان بودند را لكه ننگی برای تاريخ خود میدانستند. اما اينگونه مسائل تغيير كرده بود، هنگامی كه از مأموريتمان میپرسيدند با افتخار و احساس وطنپرستی گردن راست میكردند.
🔸امكان نداشت رخدادهای دلخراش تابستان گذشته را به #مقاومت_دليرانه و سرسختانه لبنانیها در طول ٣٣ روز جنگ در برابر يكی از قدرتمندترين ارتشهای جهان، بیربط دانست. چنين احساسی را میشد با ورق زدن مجلهای كه شركت هواپيمايی «خاورميانه» در اختيار مسافران قرار داده و روی جلدش عكس پرچم لبنان چاپ شده كه با خط قرمز روی آن نوشته شده بود: «كشور شكستناپذير»، درک كرد.
🔹يک مرد لبنانی كه در هواپيما با وی آشنا شده بوديم، برايمان تعريف میكرد كه از دو سال پيش در ايتاليا زندگی كرده و در يكی از شركتهای وابسته به واتيكان كار میكند. وی از خانوادهاش میگفت كه در بيروت زندگی میكنند و تاكنون با وجود پايان يافتن جنگ به خانه خودشان بازنگشتهاند. هنگام بمباران به خانه يكی از نزديكانشان در كوهستانهای نزديک پايتخت رفته و آنجا ماندهاند. اين مرد لبنانی همچنين از بيماری يرقان و بیخوابی كه خواهرش به خاطر حملهها و بمبارانها و انفجارهای اسراييل به آن دچار شده بود و خرابی پلها و سوختن وسايل حمل و نقل، امكان جابهجايی وی را از آنها گرفته بود، برايمان گفت. به نظر میرسيد كه همه اينها داستانهايی از روزگار پيش و گذشته دور است. چند لحظه بعد از آن كاپيتان هواپيما خبر داد كه میخواهيم در فرودگاه بيروت فرود بياييم. همه چشمها به پنجرههای هواپيما دوخته شده بود.(مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت، ترجمه و تلخیص: اصغر علی کرم،ی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻سکوت عروس خاورمیانه
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش سوم
سالروز پیروزی حزبالله در جنگ سی و سه روزه
🔹كمكم به زمين نشستيم؛ هوای بيرون گرمای شديد و رطوبت بالايی داشت. در وضعيتی #ايتاليا را ترک كرده بوديم كه پايان تابستان بود و در بيروت گرمای هوا به ٣٢ درجه میرسيد. هواپيما از حركت ايستاد و پياده شديم؛ سپس در راهروی طولانی و خلوتی به راه افتاديم و چند دقيقه بعد به گمرک رسيديم. هميشه هنگام ورود به #لبنان ويزای موقت میخواستيم كه پانزده يورو قيمت داشت. دنبال برچسب ويزا رفتيم كه آن را به پاسپورتمان بچسبانيم ولی يكی از مأموران فرودگاه به ما اشاره كرد كه برويم؛ ورود مجانی بود، «ويزای مجانی».
🔸اين نكته مقدمهای شد برای آنچه قرار بود بيرون فرودگاه به چشم ببينيم. چند ماه پيش، لبنان درگير يك غوغايی از نوع ديگر بود. پس از جنگهای داخلی و گذشت حدود يک دهه از بازسازی و آبادسازی كشور، با وجود درگيریهای دو سال اخير و #ترور_رفيق_حريری نخستوزير آن، لبنان #قطب_توريستی و گردشگری در منطقه خاورميانه شده بود. هتلهای آن با همه بزرگی و تعداد زيادشان، برای گردشگران كافی نبود. ويزای ورود هم گويا به منزله ماليات جذابيت بیپايان و زيبايی روزافزون قطب توريستی به شمار میرفت؛ ولی فرودگاه جديد امروز به شكل بختک به چشم میخورد.
🔹محلههای تجاری همگی بسته بود و رفت و آمد نيروهای ارتشی چيزی به غير از مكان پر سر و صدا و زرق و برقی كه در گذشته از آن میشناختيم، ساخته بود. تنها نكته مثبت اين بود كه كيفهايمان را به سرعت گرفتيم. چمدانها قبل از ما توسط نوار كششی به محل دريافت وسايل رسيده بودند و ما اينک در دروازه شهر بيروت بوديم.
🔸تاريكی، چادرش را پهن كرده و ديدن آثار جنگ برايمان سخت بود. پس از اندكی حركت در مسير فرودگاه تا شهر بيروت، آثار باقیمانده از جنگ توسط «تابلوهای تبليغاتی» بزرگی كه در كناره جادهها گذاشته شده بود، نمايان شد. دو دسته تابلو وجود داشت؛ يكی دسته تابلوهايی كه برخی صحنههای جنگ را نمايش داده و ديگری آنهايی بودند كه تنها دو كلمه «پيروزی الهی» رويشان نقش بسته بود و هيچ امضا و نشانهای از سازمان و افراد نصبكننده در آنها نبود و ما نيز بعدها فهميديم كه چه كسانی در پس اين حركت وجود داشتهاند.
🔹جادهای كه به بيروت میآمد از وسط حاشيه جنوبی میگذشت و هيچ خانهای در اطرافمان به چشم نمیخورد. راننده توضيح داد كه پلی كه به داخل شهر وصل میشد، توسط موشکهای اسراييل منفجر شده و قسمتی از راه را بايد از جاده خاكی برويم. درون شهر بيروت همه چيز عادی بود. بحران ترافيک همچنان در ساعت شش عصر به قوت خود باقي بود. به هتلی در خيابان تجاری « #الحمرا » رسيديم كه اين خيابان را اهل سنت لبنان در دست دارند ولی هر كسی در آن تردد میكند؛ اين جا هم اثری از جنگ نبود. يک ساعت بعد، نخستين ملاقات ما با « #طلال_سلمان » از روشنفكران محبوب لبنان و مدير روزنامه #السفير برگزار شد. روزنامه السفير مهمترين روزنامه عربی لبنان است و نوعی روحيه #وطنپرستانه و ملیگرايانه عربی بر فضای آن حاكم بوده و به دليل آنكه حتی يک روز هم در زمان جنگ داخلی، انتشارش متوقف نشده است، از احساس غرور و افتخار خاصی بهرهمند است. طلال سلمان، با نگاه تحليلگرايانه دقيق و بدون هيچ گونه تصنع و تحريفی، حوادث جنگ اخير اسراييل و لبنان را برايمان شرح داد.(مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت، ترجمه و تلخیص: اصغر علی کرم،ی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻لبنان؛ صورتِ زخمی نگاه پرافتخار
خاطرات دو خبرنگار ایتالیایی از لبنان بعد از جنگ سی و سه روزه/ بخش چهارم
سالروز پیروزی حزبالله در جنگ سی و سه روزه
🔹طلال سلمان، با صدای نازک و خشداری صحبت میكرد كه دليل آن شكستگی استخوان فكش در جريان ترور دو سال پيش وی بود. میگفت:
🔸مردم فلسطين و لبنان هر دو با يک دشمن روبهرو هستند كه شهروندان را كشته، خانهها را ويران كرد و منابع و سرچشمههای اصلی آنها را قطع میكند تا حق زندگی و ماندن را از آنها بگيرد.
🔹 اين روزها #حافظه_مردم_لبنان خشونت و سختیهای گذشته را بيشتر به ياد میآورد؛ اين مسئله در گفتههای پايانی وی به خوبی مشخص بود كه میگفت:
🔸هر جنگ جديدی، قربانيان خاص خود را بر جای میگذارد كه همه آنها در حافظه ما ثبت خواهد شد. همانطور كه در « #صبرا_و_شتيلا» گذشت، مكانهای ديگری هم تبديل به صحنه كشتار و خونريزیهای هولناک شد. حتی اردوگاه بازداشتیهای « #الخيام » در جنوب لبنان، به طور كامل نابود شد، چرا كه اسراييل میخواهد، آثار و نمادهای وحشیگریهای خود را هم پاک كند.
🔹طلال سلمان توضيح داد كه اسراييل در طول ٣٣ روز جنگ، بيش از نه هزار #حمله_هوايی انجام داده و موشکهای مجهز به رادار، توسط ارتش اسراييل شليک شد كه هر جنبندهای از جمله شهروندان مناطق جنگی را هدف قرار میداد. بعضی شهرها و روستاها را طوری از بين بردند كه گويی هرگز وجود نداشتهاند و بسياری از لبنانیهايی كه خانه و كاشانه خود را رها نكرده و يا امكان ترک آن را نداشتهاند درون خانه خود كشته و مدفون شدند. و گفت:
🔸يكی از همكاران ما در السفير چند روزی سعی كرد به خانوادهاش در جنوب بپيوندد. هنگامی كه به خانهشان رسيد با جنازه ده زن ميانسال روبهرو شد كه روی هم انباشته شده و يكی از آنها مادرش بود. اين زنها خواسته بودند در كناری مانده و زير بارش بمب و موشک به يكديگر دلداری دهند.
🔹مدير السفير پس از توصيف صحنههای دردآور جنگ، ما را دعوت كرد تا به چشم خود آنچه بر لبنان گذشته است را بررسی كنيم، و در ادامه تأكيد كرد:
🔸هر وقت در لبنان بگرديد، آثار كينهتوزانه جنگ اسراييل و ميزان قدرت مقاومت را خواهيد ديد. اولين چشمانداز به شما نشان میدهد كه حجم ويرانگری و كشتار و نيز ميزان خشونتی كه اسراييل در حق ملت بیدفاع لبنان به كار برد و تراكم بمبارانهايی كه بيش از يک ميليون لبنانی را از ميهنشان آواره كرد، چقدر بوده است. در چشمانداز ديگر كه هرگز نمیتوان آن را فراموش كرد، شاهد #روح_وحدت و يكپارچگی تودههای مردم لبنان خواهيد بود كه در روزهای جنگ جلوهگر شد؛ و زيباتر از آن، مقاومت دليرانه لبنانیهايی كه ٣٣ روز زير باران بمبها و موشکهای اسراييل به سر بردند و هرگز از مسير خود بازنگشتند. مردم سرزمين لبنان، نتيجهای را محقق ساختند كه پيش از آن هرگز به دست نيامده بود و غير ممكن به نظر میرسيد؛ آنها معادلهای را كه ميان اسراييل و جهان عرب پابرجا مانده بود، را دگرگون كردند.(مقاله حماسه ٣٣ روز مقاومت، ترجمه و تلخیص: اصغر علی کرم،ی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ٢١)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db