eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
894 ویدیو
628 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
مقام معظم رهبری از فاجعه ۱۷شهریور در ادامه ...👇 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خاطره ویژه مقام معظم رهبری از فاجعه ۱۷شهریور 🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطره‌ای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خون‌بار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند. این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینه‌ای، همه عبرتها را به ما درس میدهد... عدّه‌ای را که طرفداران و علاقه‌مندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار می‌کردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی می‌کردند. در مقابل این‌ها هم، بعضی از کسانی را که علاقه‌مند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آن‌طور خیال می‌کرد این‌ها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با این‌ها می‌شود مذاکره و صحبت کرد، معرفی می‌کردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم. آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامه‌ای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم این‌ها با این تدبیرِ خباثت‌آمیز می‌خواهند بهانه‌ای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون این‌که خودتان بخواهید، در مقابل آن‌ها قرار دهند. این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم. روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامه‌ها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم. من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیری‌ها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونه‌اش کشتار هفدهم شهریور بود.(۱۳۷۶.۶.۱۹) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ماه پرحادثه 🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور مقام معظم رهبری: ماه شهریور هم از ماه‌های پرخاطره است. هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷، یعنی چند ماه به پیروزی انقلاب، در همین میدان شهدای تهران، عوامل رژیم طاغوت مردم بی‌پناه را به رگبار مسلسل بستند و تعداد زیادی -که هنوز هم برای ما معلوم نیست لکن تعداد کثیری [بودند]- از مردم را در آن میدان به قتل رساندند. در همین ماه شهریور، ترور ناجوانمردانه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور -مرحوم شهید رجائی و مرحوم شهید باهنر- اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور، ترور شهید آیت‌الله قدّوسی -دادستان کلّ کشور- اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور، شهادت امام‌جمعه‌ی تبریز به‌دست منافقین اتّفاق افتاد. در همین ماه شهریور -روز آخر شهریور- حمله نظامی رژیم بعثی صدّام به کشور اتّفاق افتاد. اینها خاطرات عجیبی است، پرمعنا است، پُرمغز است. در همه‌ی این حوادث، رژیم آمریکا پشت قضیّه بود؛ عوامل آمریکایی بودند که یا به‌طور مستقیم کمک کردند یا تشویق کردند یا حدّاقل چشمشان را بر این جنایات بستند.(۱۳۹۴.۶.۱۸) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حامیان کشتار ۱۷ شهریور و دفاع از حقوق بشر! 🔴سالگرد واقعه خونین ۱۷ شهریور مقام معظم رهبری: تبلیغات خصمانه دشمنان امروز پس از بیست سال به حرف‌هایی تکراری و مشمئزکننده تبدیل شده است. کسانی که از سرکوب خونین پانزدهـ خرداد و هفده شهریور با وقاحت تمام دفاع کردند، امروز دم از می‌زنند. کسانی که پنجاه و چند سال دیکتاتوری سیاه پهلوی‌ها را پشتیبانی کردند، امروز تهمت به جمهوری اسلامی می‌زنند، کسانی که با ویران کردن و غارت منابع کشور و تحمیل صنعت معیوب و ناقص و وابسته، ده‌ها سال ایران را از کاروان جهانی عقب راندند ، امروز شکوفایی‌ها و معجزه‌های انقلاب را ندیده می‌گیرند، کسانی که هنوز در آرزوی رجعت ایران به دوران سیاه و نکبت‌بار پادشاهی‌اند، نظام نوین و تازه نفس و جوان انقلابی را مرتجع می‌نمایند!(۱۳۷۷.۱۱.۲۱) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کوتاه‌نما: طالقانی انقلاب؛ طالقانی بازرگان ⚫️به مناسبت رحلت آیت‌الله طالقانی 🔻اختلافات فکری و عملی مرحوم و از نگاه حجت‌الاسلام و المسلمین : ▫️اعتقاد مرحوم طالقانی به و عدم مشاهده اقدام از سوی نهضت آزادی در این راستا ▪️هدف مرحوم طالقانی برای سرنگونی شاه و اعتقاد نهضت آزادی به لزوم بقای ▫️حمایت آیت‌الله طالقانی از و عدم حمایت نهضت آزادی ▪️اعتقاد مرحوم طالقانی به جهانخوار بودن آمریکا و نهضت آزادی به ایالات متحده 🔲گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی-شهریور ۱۳۸۶ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
طالقانی فلسطین.pdf
419.9K
جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیت‌الله طالقانی ⚫️به مناسبت سالگرد رحلت آیت‌الله طالقانی 🔹بنیان‌های فکری و اعتقادی آیت‌الله طالقانی در مورد قوم یهود و مسئله فلسطین را می‌توان در دو حوزه مورد بررسی قرار داد؛ حوزه اول تفاسیری است که ایشان از قرآن به‌خصوص سوره بقره داشتند و حوزه دوم اقدامات و سخنرانی‌های ایشان درباره رژیم صهیونیستی و فلسطین می‌باشد. 🔸ایشان با توجه به سیر تاریخی و نص صریح قرآن و همچنین حمایت‌های استعمارگران از این قوم به این نتیجه دست یافتند که عمل نمودن به دستورات قرآن از جمله بحث جهاد و شهادت، علاج این بحران بزرگ در جهان اسلام می‌باشد. 🔹از آنجا که اقدامات و بنیان‌های فکری آیت‌الله طالقانی نسبت به مسئله یهودیت و صهیونیسم مهجور واقع شده است، این تحقیق با دو رویکرد تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی به بررسی آن می‌پردازد؛ ضمن اینکه در مقاله پیش رو به مباحث جهاد و شهادت از دیدگاه ایشان و همچنین به عوامل فتنه داخلی و خارجی و طرق دفع فتنه‌ها با تأکید بر صهیونیسم، پرداخته می‌شود. ضمیمه: مقاله «جایگاه فلسطین و مسئله صهیونیسم در اندیشه و مبارزات آیت‌الله طالقانی»، بیژن تقی‌زاده، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، بهار 1390، شماره27. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
محمدرضا پهلوی و شعار دروغ «آزاد زنان»! 🔻 | 19شهریور 🔹«...من تلخی این کشف حجابی که این‌ها کردند و اسمشان را بعداً «آزاد زنان و آزاد مردان» پسر رضا خان گذاشت، من تلخی‌اش باز در ذائقه‌ام هست. 🔸شما نمی‌دانید چه کردند با این زن‌های محترمه و چه کردند با همه قشرها. الزام می‌کردند هم تجار را، هم کسبه جزء را، هم روحانیت را، هر جا زورشان می‌رسید به این‌که مجلس بگیرید و زن‌هاتان را بیاورید در مجلس، بیاورید در مجلس عمومی، آن وقت اگر این‌ها تخلف می‌کردند، کتک دنبالش بود، حرف دنبالش بود، همه چیزها و حرف‌ها بود. و این‌ها می‌خواستند زن را وسیله قرار بدهند از برای این‌که سرگرمی حاصل شود برای جوان‌ها و در کارهای اساسی اصلًا وارد نشود. 🔹طریق‌های مختلفی این‌ها داشتند برای این‌که این جوان‌های ما را، این دانشگاهی‌های ما را، همه این قشرها را نگذارند به فکر خودشان بیفتند و به فکر مملکت‌شان بیفتند. از آن طرف همین مسئله کشف حجاب با آن فضاحتی که این‌ها کردند و با آن رفتاری که با زن‌های محترمه کردند و با آن رفتاری که با روحانیون کردند در این مسائل که حتی به مرحوم آقای کاشانی آمدند تکلیف کردند که شما باید وارد بشوید در این مجلس، فرمودند که شما باید مجلس بگیرید، ایشان گفته بودند ... را که فرمودند: گفته بودند آن مامورها، که از بالاها گفته‌اند. گفته بودند من هم همان را می‌گویم، حتی به این‌ها هم آمده بودند پیشنهاد کرده بودند. 🔸دیگر در شهرستان‌ها، در دهات و همه جا حتی در قم، یک فضاحتی در قم در آوردند که قابل ذکر نیست. و این هم برای این بود که این جوان‌ها را، جوان‌های غافل، زن و مرد را وارد کنند در میدان و سرگرم‌شان کنند به هم و از اساس مسائل این‌ها غافل باشند. همچو مراکز فحشایی که این‌ها درست کردند که از تهران تا آخر تجریش صدها مراکزی بود که مال عشرت‌کده و امثال ذلک بود، همه این‌ها دیدید که زنانه بود. لهذا، جوان‌های ما، ملت ما اصلًا دیگر توجه به مسائل اساسی که باید بکنند نداشت. نه مردش، نه زنش، نه مردها آزاد بودند و نه زن‌ها آزاد بودند، اسمش را گذاشته بودند «آزاد مردان و آزاد زنان»!»... (19شهریور1359، صحیفه امام، ج13، صص192-191) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خمینیِ بیرجند «بخشی از مصاحبه اختصاصی استاد سیدحمید روحانی با آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مورد وقایع پیش از 15خرداد سال 42 بازنشر به‌مناسبت دیدار مقام معظم رهبری با مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان 🔹خاطرات زیر بخشی از مصاحبه اختصاصی حجت‌الاسلام والمسلمین با رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دوران ریاست‌جمهوری در دهه 60 انقلاب اسلامی است که برای اولین‌بار توسط فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد.در این مصاحبه خاطراتی جذاب و شنیدنی مطرح شده است که که از عمق نفوذ روحانیت انقلابی و خالص در قلب ملت خبر می دهد.گوشه ای از این مصاحبه را می خوانیم: 🔸«[آیت‌الله العظمی خامنه‌ای:] من آن روز (هفتم محرم سال 42) منبر رفتم و درباره اهداف دشمنان اسلام صحبت کردم و گفتم که قصدشان محو اسلام است و اسلام بزرگ‌ترین مانع برایشان در راه اهدافشان است و به قدر چند دقیقه در این باره صحبت کردم و بعد مطلب را به رساندم، گفتم همان خط مشی بود و همان جریان بود که منتهی شد به اینجا که در یک روز مقدس در مدرسه فیضیه در در خانه امام صادق بریزند کماندوها چنین بکنند و چنان بکنند؛ از آتش زدن عمامه، از آتش زدن قرآن، از وسائل طلاب آنچه را که دیده بودم و شنیده بودم همه را بیان کردم. ضجه مردم بلند شد، مردم گریه کردند و غوغایی شد. 🔹صبح بعد از نماز نشسته بودم داشتم تعقیبات نماز می‌خواندم که دیدم مأمور آمد و گفت آقا بفرمایید برویم شهربانی، گفتم برای چه شهربانی؟ گفت برای چی را بعداً به شما می‌گویم... بعد دو رکعت نماز استخاره خواندم و صد مرتبه «أستخیرالله برحمته خیرة فی عافیة» را گفتم... روایت دارد که آنچه خیر و صلاح است بر قلب انسان و به زبان انسان جاری می‌شود و نمازش را خواندم و بنا کردم أستخیرالله را گفتن و بعد با مأمور راه افتادم رفتم. 🔸[رئیس شهربانی] گفت چه گفتید؟ گفتم قضیه بود. حادثه مهمی بود من طلبه هستم دیده بودم تحت تأثیرم مسلمانم خواستم مردم بدانند. بنا کرد مرا نصیحت کردن که شما قول بده که از این حرف‌ها نزنی و برو بیرون؛ گفتم من چنین قولی نمی‌توانم بدهم. گفت شما اگر قول ندهی من مجبورم با شما سخت‌گیری کنم. زیرا که من مأمورم گفتم، من هم مأمورم، مأمورم که این حرف‌ها را بزنم او چشمش گرد شد که چه مأموریتی من دارم از طرف کیه و شاید اصلاً فکر کرد که اطلاعات مهمی به دستش آمد. گفت شما از طرف کی مأموری؟ گفتم از طرف خدا؛ این خیلی تحت تأثیر قرار گرفت. 🔹مرا بردند مجدداً توی اتاق رئیس شهربانی آنجا چند تا قاضی از دادگستری آمدند آنجا و نشستند و از من سؤالاتی کردند و شبیه بازپرسی رسمی دادگستری بود. من آن وقت خیال کردم دادگاه است. دادگاه تشکیل داده بودند برای اینکه بتوانند مرا با قرار آزاد کنند. علت این بود که در خارج اوضاع شلوغ شده بود من این را بعد فهمیدم معلوم شد که آن روز که مرا گرفتند خبرش همه جا پخش شده بود و این پختگی کار امام بود اگر روز تاسوعا کسی این حرف‌ها را می‌زد فرصت فکر کردن برای مردم نمی‌ماند روز هفتم که آدم این حرف را می‌زد تا روز تاسوعا و عاشورا که روز تصمیم‌گیری مردمی است فرصت فکر کردن جا افتادن چیزی برای مردم باقی می‌ماند حرف دهان به دهان می‌گشت و همین شد. 🔸من روز هفتم این حرف‌ها را زدم، مردم فهمیدند که من هستم صبح نهم که مرا گرفتند مطلب کاملاً جا افتاده بود برای مردم و می‌توانستند تصمیم‌گیری کنند. این بود که راه افتاده بودند هیئت مختلف منزل آقای این طرف و آن طرف که بعداً آقای تهامی به من می‌گفت این‌ها می‌خواستند بیایند به شهربانی حمله کنند می‌گفت من گفتم بابا! خون راه می‌افتد گفتند راه بیفتد و تهامی نگذاشته بود و مانع شده بود و شاید در حقیقت به داد من رسیده بود چون وضع من به مراتب مشکل‌تر می‌شد. ایشان گفته بود من آزادش می‌کنم از زندان و همین اعمال نفوذها را ایشان کرده بود. 🔹آن‌ها هم از خدا می‌خواستند که مرا آزاد کنند؛ شهربانی‌چی‌ها و دستگاه پلیس در آنجا. زیرا که زندانی بودن من مردم را به هیجان می‌آورد منتظر بهانه بودند و به هر حال آزاد کردند. منتهی از آقای همان سیدی که گفتم قول گرفتند که من را ببرد خانه خودشان و من جایی نروم و منبر هم نروم. 🔸وضعیت دستگیری و اخراج من از کاری کرد که تأثیرش در مردم تا مدت‌ها باقی ماند. ماه صفر همان سال یکی از دوستان ما آسید جواد علم‌الهدی را می‌شناسید از دوستان مشهدی ماست، ایشان هم می‌رفت بیرجند محل منبرش بیرجند بود وقتی که رفت آنجا و برگشت به من گفت که تو شده‌ای مردم آنجا مثل آقای خمینی به تو علاقه دارند و عجیب تأثیر رویشان کرده بود. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد،ش۴۳ و ۴۴، تابستان ۹۴) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
مقاومت تا پیروزی 🔻 | 21شهریور نهضت برای اسلام است؛ و شهادت هم برای اسلام. و آنچه که برای اسلام است شرف است و عزت است. و من امیدوارم که شهدای ما به شهدای کربلا ملحق بشوند. و بازماندگان آنها خداوند به آنها صبر عنایت کند؛ و به شما برادرها و همه ما قدرتِ مقاومت. در مقابل مشکلات باید مقاومت به خرج داد. اگر بنا باشد که ما در مشکلات عقب‌نشینی و سستی کنیم، نهضت ما نمی‌تواند پیش برود لکن در مقابل مشکلات باید مردانه قیام و مردانه مقاومت [کرد]. شماها، زن و مردتان، شجاعانه قیام کردید و دست اجانب را کوتاه کردید و دست چپاولگرها را از خزائن مملکتتان کوتاه کردید؛ و شجاعانه باید به پیش بروید و مقاومت کنید... (21شهریور1358، صحیفه امام، ج9، ص494) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم بخش هفتاد بخش هفتاد و یکم بخش هفتاد و دوم بخش هفتاد و سوم بخش هفتاد و چهارم بخش هفتاد و پنجم بخش هفتاد و ششم بخش هفتاد و هفتم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2793_33441.pdf
2.41M
موج تازه بحث‌های اختلاف‌برانگیز پس از درگذشت دکتر شریعتی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و پنجم بعد از درگذشت دکتر شریعتی، بحث بر سر آثار و افکار او همچنان داغ بود و گرایش روزافزون به وی خصوصاً در میان مبارزین، موجب می‌شد که نقد آثار او در نزد برخی علما، از هر زمان دیگری ضروری‌تر تلقی شود. مدرسه حقانی قم به دلیل موقعیت ممتازی که از نظر سیاسی در حوزه داشت، به یکی از کانون‌های اصلی نزاع بر سر آثار شریعتی تبدیل شده بود. در یکی از اسناد ساواک (به تاریخ 8 آذر 56)به اختلافات مدرسه حقانی اینچنین اشاره شده است: ...« شدیدترین وضع اختلافات ً بین طرفداران شریعتی و مخالفین وی فعلا در مدرسه حقانی است، زیرا یکی از مدرسین آن مدرسه به نام مصباح یزدی که از مؤسسین در راه حق* نیز می‌باشد، از مخالفین سرسخت شــریعتی اســت. لذا طرفداران شریعتی در جلسات درس وی شرکت نکرده و مقالاتی را بر رد شریعتی مینویسد پاره میکنند و شاگردان مصباح هم مقالات شریعتی را پاره می‌کنند....» *مرحوم آیت‌الله مصباح از مؤسسین در راه حق نبود بلکه از پایه‌گذاران بخش آموزش این مرکز بود. 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،18شهریور1402، صفحه 6. بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.20.pdf
1.13M
مناظره‌ای که برگزار نشد انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و ششم 🔹آیت‌الله محمد یزدی - از روحانیان مبارز نهضت امام- در خاطرات خود از جلسه مدرسین قم پیش از انقلاب برای تصمیم‌گیری درباره آثار شریعتی چنین می‌گوید: 🔸«در جریان شریعتی و مرحوم مطهری که در میان مردم بخصوص جوانان فرهنگ‌دوست، شکافی ایجاد کرده بود، جامعه مدرسین جلسات متعددی تشــکیل داد و بحث‌های مبسـوطی مطرح کرد. 🔹آقای مصباح در آن ماجرا قائل به دیدگاه خاصی بودند و بقیه اعضای جامعه در برابر ایشان قرار داشتند. جلسه مزبور در منزل آیت‌الله حسین نوری همدانی تشکیل شده بود و بحث به مرز کفر و ایمان رسیده بود. در آن جلسه آقایان: گیلانی، مظاهری و سید علی اکبر موسوی یزدی هم حضور داشتند ... بعضی‌ها صریحاً شریعتی را تکفیر می‌کردند و بعضی دیگر نظر ملایم‌تری داشتند... بنده مأمور شده بودم که طرفداران دو نظریه را در مورد شریعتی در کنار هم جمع کنم تا به قدر مشترکی برسیم...» 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،20شهریور1402، صفحه 6. بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.22.pdf
1.57M
سکوت امام خمینی در واکنش به جریان دکتر شریعتی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و هفتم 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین حسین حقانی زنجانی...: آقای قدوسی مدیر مدرسه ما بود، آقای بهشتی هم بــود.... آن موقع من می‌خواستم عتبات -نجف و کربلا- بروم، آقای قدوسی آمد پیش من، گفتم آقای قدوسی شما [چه] صلاح می‌دانید؟ الان مدرسه دچار اختلاف شده...من می‌خواهم بروم از امام بپرســم ببینم [ایشان] راجع به آقای شریعتی [چه نظری دارد] هر چه امام نظر داشته باشد عمل کنم، این را گفتم؛ [آقای قدوسی] گفت: عیبی ندارد. بلند شد رفت. 🔸آن موقع که من می‌خواســتم بروم کربلا... ســال 56بود؛ امام هم در نجف بود، [یک عده‌ای از آقایان] هم آنجا بود[ند...،] آقای [ســید حمید] روحانی، آقــای دعائی، این دو تا را می‌شناختم البته خود پسر امام هم بود، آقا مصطفی هم آنجا [بود] ولی خب این‌ها هم آنجا بود[ند...،] من به این آقــا[ی رضوانی] گفتم که می‌خواهم بروم از آقا این سؤال را بپرسم... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،22شهریور1402، صفحه 6. بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️شماره جدید فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد شماره 76-75 فصلنامه تخصصی پانزده خرداد با «پرونده ویژه 15خرداد1342» منتشر شد. عنوان مقالات: 🔹«وانمودگرایی تاریخی، مارهای دوش ضحاک و مغز جوانان ایران! | یادداشتی پیرامون «دیزنی‌لند»ها و «گجت»های تاریخ‌نگاری دوران پهلوی و جمهوری اسلامی»-دکتر مظفر نامدار 🔸رسالت رویارویی با تحریف تاریخ-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹ایران در آستانه طوفان-غلامرضا خارکوهی 🔻پرونده ویژه 15خرداد1342 | کاری از: گروه پژوهشی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: 🔹اسنادی در مورد روشنگری‌های امام پس از جنایت شاه در مدرسه فیضیه در سال 42 و ضرورت کنترل شدید ایام محرم 🔸قیام خونین 15خرداد و اعلام حکومت نظامی در تهران و بسیاری از شهرها توسط رژیم پهلوی 🔹اسناد مربوط به گزارش لحظه به لحظه مأموران شهربانی و ساواک از رویدادهای 15خرداد سال 42 در تهران 🔸ضیافت سرکوب و کشتار 🔻انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین: 🔹داستان هولوکاست در ایران-علیرضا سلطانشاهی 🔸روزهای تهران(بخش دوم)-یعقوب نیمرودی | ترجمه: میثم عرب‌سرخی، مرتضی سلمانی 🔹روایت‌هایی از رواداری و مدارای امام خمینی در حوزه نجف (2)-به‌روایت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی برای تهیه آخرین شماره از فصلنامه تخصصی پانزده خرداد به مدیر کانال رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی : @nasrollahabadi پیام دهید. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خرید فصلنامه تخصصی پانزده خرداد در غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی-باسلام عنوان مقالات: 🔹«وانمودگرایی تاریخی، مارهای دوش ضحاک و مغز جوانان ایران! | یادداشتی پیرامون «دیزنی‌لند»ها و «گجت»های تاریخ‌نگاری دوران پهلوی و جمهوری اسلامی»-دکتر مظفر نامدار 🔸رسالت رویارویی با تحریف تاریخ-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹ایران در آستانه طوفان-غلامرضا خارکوهی 🔻پرونده ویژه 15خرداد1342 | کاری از: گروه پژوهشی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: 🔹اسنادی در مورد روشنگری‌های امام پس از جنایت شاه در مدرسه فیضیه در سال 42 و ضرورت کنترل شدید ایام محرم 🔸قیام خونین 15خرداد و اعلام حکومت نظامی در تهران و بسیاری از شهرها توسط رژیم پهلوی 🔹اسناد مربوط به گزارش لحظه به لحظه مأموران شهربانی و ساواک از رویدادهای 15خرداد سال 42 در تهران 🔸ضیافت سرکوب و کشتار 🔻انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین: 🔹داستان هولوکاست در ایران-علیرضا سلطانشاهی 🔸روزهای تهران(بخش دوم)-یعقوب نیمرودی | ترجمه: میثم عرب‌سرخی، مرتضی سلمانی 🔹روایت‌هایی از رواداری و مدارای امام خمینی در حوزه نجف (2)-به‌روایت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی غرفه بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام» خرید از طریق ارسال پیام به مدیر کانال بنیاد تاریخ‌پژوهی: @nasrollahabadi 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
‏‏ 🔴مبارزات عدالت‌خواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، می‌بیند که این قرآن است که وادار‏‎ ‎‏کرد را به این‌که با این سرمایه‌دارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در‏‎ ‎‏ و در و در و این‌ها، بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری‏‎ ‎‏بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به این‌که با این مردمی که با‏‎ ‎‏ملیت مردم با منافع توده‌های مردم، مخالف هستند و استثمار می‌کنند این‌ها را، با این‌ها باید‏‎ ‎‏جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.‏ ‏‏ ▪️جنگ‌هایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرموده‌اند، بعد از این‌که اسباب جنگ فراهم‏‎ ‎‏شد برایشان، این جنگ‌ها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آن‌ها، مثل و امثال آن‌ها‏‎ ‎‏که قدرتمندها بودند، و این‌ها منافع ملت‌ها را، ملت خودشان را، می‌خواستند برای خودشان‏‎ ‎‏[‏‏غارت‏‏]‏‏ بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگ‌هایی که واقع‏‎ ‎‏شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و این‌هایی که‏‎ ‎‏می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️تشکیل حکومت، وظیفه الهی پیامبر خاتم ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /1 ▫️«وظیفه الهی صلی الله علیه و آله منحصر در محدوده شریعت و هدایت معنوی (امور اخروی) نیست بلکه ایشان همزمان به امور مادی و معنوی اهتمام ورزیده اند. بر اساس برخی روایات شریفه، آن حضرت، در هیچ کدام از امور دنیوی و اخروی، به صورت یک جانبه ممحض نبوده و همواره حد وسط و معیار میانه را اتخاذ کرده است؛ بر خلاف سیره برخی پیامبران گذشته که تنها در یکی از دو امر دنیا یا آخرت، ممحض بوده‌اند. ▪️به بیان دیگر، روش هدایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، نه به سان علیه‌السلام است و نه همچون علیه‌السلام، بلکه روش ایشان حقیقت روشنی است که مختص به وجود خود حضرت محمد صلی الله علیه و آله بود.»(ولایت و حکمرانی فقیه، صص24-21) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به یک شبهه در خصوص حکومت نبوی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /2 «برخی با این استدلال که خودِ بشر و غریزه های انسانی، برای اصلاح امور اجتماعی کافی است و با توجه به جامعه گرایی ذاتی انسان، خود را از پیامبری که عهده دار قوانین سیاسی باشد، بی نیاز می پندارند. چگونه ممکن است کسی با چنین پنداری بتواند صلی الله علیه و آله را به نجات مردم از جهل و گمراهی، و هدایت به امور أُخروی (با همه لوازم آن)، اختصاص دهد؟ شبهه مذکور، سست و واهی ا ست؛ محال است مسلمانی، کارکرد اسلام را در امور اخروی (که به سعادت بشر و ثواب و عقاب اعمال، باز می‌گردد)، منحصر بداند. همچنین محال است که یک مسلمان، پیامبران الهی را تنها طبیب جان (عهده دار امور معنوی) و پادشاهان را حکم رانان بر مرد م و متولیان اداره امور دنیوی بداند، که عهده دار برقراری ، جوامع و شهروندان هستند. در حقیقت، اسلام عهده دار همه مصالح و مفاسد (دنیوی و اخروی)، در حد اعتدال است.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) توضیح: شبهه اختصاص وظیفه پیامبران به امور اخروی و عدم دخالت ایشان در امور دنیوی، با قرائت‌ها و استدلال‌های گوناگونی در بیان طرفداران این نظریه آمده است. از جمله مهندس مهدی بازرگان انتظار انسان از قلمرو دین را محدودتر از آنچه در گذشته می‌پنداشت ترسیم می‌کند که به گفته مجله کیان، انشان در اواخر عمر خود، به این اندیشه گرایش بیش‌تری یافته بود. (ولایت و حکمرانی فقیه، ص25) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به شبهه محدودیت اسلام به امور اخروی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /3 «واژه «دین» در ابتدای امر چنین می‌نماید که تنها به آنچه که بشر را متوجه می‌کند، اطلاق می‌شود. حال آن‌که دین، همان است که عهده‌دار تمام جهات سعادت -در امور جزئی، کلی، دنیوی و اخروی- است. به همین جهت، اسلام دربردارنده همه مسائل روحی، مادی، فردی و اجتماعی است؛ بر خلاف قوانین برآمده از سایر نظام‌های قانونی که قانون‌های اساسی آن‌ها نه تنها نسبت به احکام فردی و روحی قصور دارند، بلکه نسبت به امور دنیوی انسان‌ها نیز با کمبود مواجه‌اند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص29) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بدیهی بودن لزوم تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /4 ▫️«لزوم تعیین رهبر و توسط پیامبر صلی الله علیه و آله، از امور روشن و بدیهی است. اگرچه مسلمانان بعد از رحلت ایشان در این موضوع اختلاف کردند، ولی همه آن‌ها بر اصل نیازمندیِ اسلام و مسلمین به تشکیل حکومت، اتفاق نظر دارند... تعیین سرپرست، رئیس و ، از لوازم خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله است تا جوامع از فساد حفظ شود. در حالی که، اگر خاتمیت پیامبر صلی الله علیه و آله چنین اقتضائی نداشت، بشر نیازمند پیامبری دیگر بود ـ تا بر اساس شرایط زندگی در طول زمان ـ عهده دار امور مورد نیاز در حیات دنیوی و آخروی مردم باشد. ▪️چنان‌که ـ در گذر زمان ـ از جهت امور اجتماعی و مظاهر مادی، با ملل مختلفی مواجه می‌شویم که با یکدیگر تفاوت دارند. لذا در مسأله ملازمه خاتمیت با نصب رهبر، نیاز به اقامه هیچ‌گونه دلیل عقلی و نقلی نیست.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص36-33) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رابطه دین و دنیا از نگاه مجتهد شهید ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /5 ▫️دو واژه «دین» و «دنیا» [در زبان عرب] بسیار به هم نزدیک هستند، در حقیقت نیز، با یکدیگر درهم تنیده و جداناشدنی هستند این درهم تنیدگی منافاتی با ضدیّت اسلام با مظاهر دنیوی [=دنیاگرایی] ندارد؛ چنان که ما می‌بینیم پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه‌السلام ـ به عنوان دو رئیس حکومت اسلامی ـ عهده‌دار حکومت و امور سیاسی مردم بودند. اما در عین حال در بالاترین درجه روی گردانی از دنیا قرار داشتند و در اوجِ تنفر و انزجار از دنیا و اقبال به آن قرار داشتند. ▪️وقتی رئیس حکومت مثل آن دو بزرگوار باشد، می‌تواند در مدت زمان کوتاه و با تعداد اندک، در امر حکومت‌‌داری و گسترش آن، پیشرفت کند. [چنانکه] در صدر اسلام توانستند اسلام را در اقصی نقاط عالم ترویج دهند تا این‌که اقتدار حکومت اسلامی به تنگه جبل الطارق رسید و [صبحِ] اسلام در سه قاره معروف آن زمان ـ یعنی قاره اروپا و آفریقا و آسیا ـ طلوع کرد. ▫️آیا علت این اتفاق جز این بود که رئیس اسلام با تنگ‌دستی و سخت گرفتن بر خود زندگی می‌کرد؟ و آیا جز این است که مانند اسراف‌کاران و انسان‌های مرفه و پرخرج و اهل دنیا و شهوت‌پرستان زندگی نمی‌کرد؟ و ساعتی بر آن حضرت نمی‌گذشت مگر این‌که به امور اسلام و مسلمانان اهتمام می‌ورزید. پس اگر این بزرگان در کانون توجه باشند، هیچ‌کس نمی‌تواند از روش و سیره آن‌ها تخطی کند.»(ولایت و حکمرانی فقیه، ص37) 📚گزیده‌ای از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه و تعلیقه: مقدمی شهیدانی-کریمی بر کتاب «ولایة الفقیه» شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص) /6 ▫️سال 1348 هجری خورشیدی را می‌توان نقطه عطفی در مبانی مطالعات سیاسی در دانست. در این سال قدس سره الشریف که در تبعیدی ظالمانه به سر می‌بردند و به ظاهر از مراکز انقلابی ایران دور شده بودند بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفتند و با طرح مباحث و دعوت فضلای حوزه علمیه و سایر اندیشمندان به تولید علمی پیرامون حکومت اسلامی و ولایت فقیه موجی تازه در محافل نخبگانی و عمومی ایجاد کردند. ▪️بررسی تاریخی ابعاد و پیامدهای لبیک به این ندای حق‌طلبانه در مجالی مفصل قابل پیگیری است اما در میان آثار تولید شده در این ساحت، رساله ولایت فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به گواه یاران امام و شاگردان ایشان، مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی فراتر از رابطه نسبی، از شاگردان برجسته امام قدس سره الشریف بود و طبیعی بود که به درخواست رهبر و مراد خود پاسخی درخور بگوید و از جایگاه والای علمی، که در آثار مختلف ایشان مشهود است، به این مبحث عمیق و پرچالش ورود کند و اثری فاخر را بر اساس موازین دقیق علمی ارائه کنند. ▫️مرحوم آیت‌الله سیدمصطفی خمینی دیدگاه خود پیرامون «ولایت‌فقیه» را در ضمن مباحث کتاب البیع طرح کرده بود که در ادامه از آثار و دست‌نوشته‌های آن مرحوم استنساخ شد و در سال 1376 ه.ش. برای نخستین بار در ضمن کتاب «ثلاث رسائل» در 80 صفحه به زبان عربی چاپ شد و بار دیگر در سال 1382 منتشر گردید، اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی و عدم بازتاب در برخی موسوعه‌های مربوطه آنچنان که شایسته وزانت علمی اثر بود مورد توجه قرار نگرفت. ▪️علاوه بر نبود اطلاع‌رسانی صحیح، فقدان ترجمه این متن به زبان فارسی را می‌توان دلیل دیگری برای عدم توجه محافل علمی حوزوی و دانشگاهی به این رساله دانست و این وضعیت مهم‌ترین عامل انگیزشی مترجمان در ترجمه این اثر بود و بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برای نخستین‌بار رساله ولایت‌فقیه مجتهد شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را ترجمه و به چاپ رساند. ▫️ذکر این نکته ضروری است که اثر چاپ شده ترجمه‌ای صرف از یک متن علمی نیست بلکه مترجمان؛ این اثرِ غنی را با تعلیقه‌های علمی، فنی و تاریخی غنایی مضاعف بخشیدند... متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران ▪️ راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🖊پاسخ مجتهد شهید به سؤال اساسی مبارزان انقلابی ◀️مجتهد شهید و حکومت نبوی؛ به‌مناسبت سالروز ارتحال جانگداز پیامبر اکرم (ص)/7 ▫️ یکی از مباحث مهم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بین مبارزان پس از سرنگونی بوده است. با آگاهی از این مساله در ضمن دروس خارج فقه خود که در برگزار می‌شد به مساله حکومت اسلامی وارد شد و با دقتی موشکافانه به نقش فقها در برقراری حکومت اسلامی پرداخت. ▪️کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ترجمه و تعلیقه‌ای علمی است از رساله ولایت فقیه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی که همان ایام و در لبیک به دعوت حضرت امام به نگارش در آمده است؛ رساله‌ای بی‌نظیر که آیت‌الله سید مصطفی خمینی در آن با تکیه بر ادله محکم عقلی و فقهی، به شبهات پیرامون امکان یا لزوم تأسیس حکومت توسط صلی الله علیه و آله ، اهداف انبیاء، محدوده دین و البته مباحث ولایت‌فقیه پرداخته‌اند. معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران ▫️راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در «باسلام»: https://basalam.com/bonyadtarikh دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی-قم: 02532934990 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ انتشار نخستین‌بار 🏴 امام حسن، احیاءکننده نهضت اسلام روایت دیده نشده‌ای از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir