🔴خاطره مرحوم آیتالله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین
🔸« مسأله مبارزه با عزاداریها در پنج سال آخر عمر #حکومت_پهلوی_اول، با جدیت تمام دنبال شد و از هر ترفندی برای جلوگیری از عزاداریها، در همه انواع آن استفاده شد. حتی از این وحشت داشتند که مردم بعد از نماز، سر سجاده گریه کنند. آیتالله حسین بدلا در این زمینه خاطره دارند که جالب و خواندنی است:
🔹«در آن سنوات... یکبار که به تهران رفتم در کمال تعجب مشاهده کردم که هیچ خبری نیست، نه دستهای مشاهده میشود و نه روضهای برقرار است. از این وضع به شدت نگران شدم، به نظرم رسید که به محل اجتماع ترکها که در مسجد عبدالحسین خان برنامه روضهخوانی داشتند بروم...
🔸نزدیکیهای غروب بود که در محل حاضر شدم و مشاهده کردم که در آنجا هم خبری نیست... چند افسر را دیدم که در آن حوالی با جذبه و خشونت ظاهری در حال گشتزنی هستند. در عین حال در مسجد باز بود. داخل رفتم تا لااقل اگر نماز جماعت برقرار است شرکت کنم... وقتی به آنجا رفتم دیدم که چند نفر نشستهاند ولی خبری از برگزاری نماز جماعت نیست.
🔹احتمال دادم که امام جماعت را هم از برگزاری نماز در شب تاسوعا و عاشورا منع کردهاند. به ناچار در همانجا نشستم. وقتی هنگام مغرب فرا رسید، برخاستم و اذان و اقامه گفتم و مشغول نماز مغرب شدم جمعیت تکتک وارد مسجد میشدند... مردم هم به خواندن نماز مغرب و عشا به صورت انفرادی مشغول شدند بعد از نماز من که تقریبا با تمام شدن نماز دیگران همزمان بود ناگهان صدای گریه یک نفر بلند شد.
🔸حالت گریهاش شبیه صدایی بود که آذربایجانیها معمولا انتهای برخی از اشعار ترکی را با آن ختم میکنند. به صدای گریه او بقیه مردم هم شروع کردند به گریه، افسرهایی که دم در مسجد ایستاده بودند با حالت دستپاچه وارد مسجد شدند. صدای برخورد چکمههای مهمیزدارشان به پلهها بلند شد و در پی آن افسران را دیدم که با نگرانی به مردم که بدون روضه میگریستند نگاه میکردند. من مشاهده کردم که دیگر کسی وارد شبستان نمیشود. دانستم که دم در از ورود مردم جلوگیری میکنند. طولی نکشید که یک فرد تنومند که عرقچینی بر سر نهاده و عبایی بر دوش انداخته بود، وارد شد و بین شبستان و ایوان مسجد نشست و او هم شروع کرد به گریه کردن.
🔹صدای گریه او حالت خاصی داشت و بر بقیه اصوات غلبه کرده بود و بیشباهت به صدای «داش ابول» که حالت ممتازی داشت نبود. چند لحظه بعد، همان فرد شروع کرد به خواندن یک شعر ترکی و حضار هم همراه با آخرین کلمهای که او ادا میکرد، دم میگرفتند و صوت توأم با گریهاش را امتداد میدادند. بعد فرد مزبور یک شعر فارسی و در ادامه یک حدیث کوتاه عربی از مقتل خواند و در نهایت دعا کرد و بقیه آمین گفتند و بعد هم افراد حاضر در مجلس را که بنا داشتند مراسم را تا صبح ادامه دهند با نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از جا بلند کردند.
🔸چند نفر هم به بقیه «مشرف فرمودید» و «اجرتان با سیدالشهدا» گفتند و آنها را با حالتی شبیه هل دادن به بیرون هدایت کردند. من تا آخر مقاومت کردم ولی کار به جایی رسید که دیگر ماندن را صلاح ندانستم و احساس کردم که آن چند نفری که بعدا فهمیدم از #قوای_دولتی هستند، میآیند و مرا از مسجد بیرون میکنند لذا خودم خارج شدم. آنطور که بعدها برای ما تعریف کردند، این توطئه از پیش تعیین شده، توسط چند نفر از افسران که لباس شخصی به تن کرده بودند انجام شد و حتی آن فرد مداح و تنومند هم خود از مأموران بود و هدفشان این بود که این محفل عزاداری را در آن مرکز مهم، تحت کنترل درآورند و از ورود افراد جدید هم جلوگیری کنند تا برنامه #عزاداری_سیدالشهداء علیهالسلام با آن کیفیتی که باید برگزار شود، انجام نگیرد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص32-31)
@Bonyadtarikh
بنياد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مقابله امام خمینی با سکولار شدن هیئات حسینی
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /3
متن رهنمودنامه امام خمینی قدس سره به مبلغان و هیئات مذهبی برای مقابله با سیاستهای یزیدی و اموی شاه:
«بسم اللّه الرحمن الرحيم
به عموم حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم ـكثراللّه امثالهم و عموم هيآت محترم عزاداران سيد مظلومان ـعليهالصلوة والسلام محترماً معروض مىدارد، در اين ايام كه دستگاه جبار از خوف آنكه مبادا در منابر و مجامع مسلمين، شرح مظالم و اعمال خلاف انسانى و ضددينى و وطنى آنها داده شود، دست به رسوايى ديگرى زده و در صدد گرفتن التزام و تعهد از مبلغين محترم و سران هيآت عزادار است، كه از مظالم دم نزنند و دستگاه جبار را به خودسرى واگذارند. لازم است تذكر دهم كه اين التزامات، علاوه بر آنكه ارزش قانونى نداشته و مخالفت با آن هيچ اثرى ندارد، التزامگيرندگان، مجرم و قابل تعقيب هستند. عجب است كه دستگاه، بىپروا ادعا دارد كه قاطبه ملت با اوست و از پشتيبانى اكثريت قاطع برخوردار است. با اين وصف در تمام شهرستانها، قرا و قصبات به دست و پا افتاده و با ارعاب و تهديد ملت، خفقان ايجاد مىكند. اگر اين ادعا صحيح است، ملت را اين چند روز به حال خود واگذارند تا از پشتيبانى مردم متمتع شده، موافقت شش ميليونى به همه ملل جهان ظاهر، و الاّ اشاعۀ اكاذيب براى تشويش افكار عامه، برخلاف مصالح اسلام و مملكت، جرم و
قابل تعقيب است.
حضرات مبلغين عظام، هيآت محترم و سران دستههاى عزادار متذكر شوند، كه لازم است فريضه دينى خود را در اين ايام در اجتماعات مسلمين ادا كنند و از سيد مظلومان، فداكارى در راه احياى شريعت را فراگيرند و از توهّم چند روز حبس و زجر نترسند. وَلاتَهِنوا
و لاتَحْزنوا و أنتُمُ الأعلَون إن كُنتم مؤمنين.
آقايان بدانند كه خطر امروز بر اسلام كمتر از خطر بنىاميه نيست. دستگاه جبار با تمام قوا به اسرائيل و عمال آنها (فرقه ضال و مضله) همراهى مىكند. دستگاه تبليغات را به دست آنها سپرده و در دربار، دست آنها باز است. در ارتش و فرهنگ و ساير وزارتخانهها براى آنها جا باز نموده و شغلهاى حساس به آنها دادهاند. خطر اسرائيل و عمال آن را به مردم تذكر دهيد. در نوحههاى سينهزنى از مصيبتهاى وارده بر اسلام و مراكز فقه و ديانت و انصار شريعت يادآور شويد. از فرستادن و تجهيز دولت خائن، چندهزار نفر دشمن اسلام و ملت و وطن را به لندن، براى شركت در محفل ضداسلامى و ملى اظهار تنفر كنيد. سكوت در اين ايام، تأييد دستگاه جبار و كمك به دشمنان اسلام است. از عواقب اين امر بترسيد. از سخط خداى تعالى بهراسيد. اگر به واسطه سكوت شماها به اسلام لطمهاى وارد آيد، نزد خداى تعالى و ملت مسلمان مسئول هستيد؛ اذا ظهرت البدع فللعالم ان يظهر علمه و الا فعليه لعنةاللّه. از تساوى حقوق، اظهار تنفر كنيد و از دخالت زنها در اجتماعى كه مستلزم مفاسد بيشمار است ابراز انزجار، و دين خدا را يارى كنيد و بدانيد ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبت اقدامكم. از اخافه و ارعاب سازمانها و دستگاه
شهربانى، هراسى به خود راه ندهيد، آنها نيز مثل شما ملزم و مجبورند و بسيارى از آنها با شما همراه و از دستگاه بيزارند. والسلام عليكم و على من اتبع الهدى. روحاللّه الموسوى الخمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص466-465)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️بازنشر به مناسبت سالروز ربایش سیدموسی صدر اعاده الله بالخیر
پیام #آیتالله_منتظری به #امام_خمینی:
«در شرایط فعلی مطرح کردن قضیه، موجب تیره کردن روابط لیبی با ایران و برپا کردن جنجال سیاسی و به نفع آمریکای جهانخوار تمام خواهد شد»
روزنامه جمهوری اسلامی ۲۵ فروردین۵۹
◀️پینوشت:
کسانی که تا دیروز پیگیری آزادی #سیدموسی_صدر را به صلاح نمیدانستند امروز از او به عنوان «امام» یاد میکنند تا با یک تیر دو نشان بزنند: در عرض امام خمینی قدس سره الشریف، امامی دیگر به پا کنند و پشت نام ایشان نظریات انحرافی خودشان را پیش ببرند.
#روشنگری هرچه بیشتر نسبت به مواضع و عملکرد سیاسی آن سید جلیلالقدر در ناکام ماندن این نقشه قطعا سودمند خواهد بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شکستن حرمت عاشورا
🔵« از سال 1316-1315 در ماه محرم از طرف دولت از سران اصناف و بنگاهها اجبارا خواسته میشد که کارناوال [کاروان شادی] به راه بیندازند و سال 1319 روز کارناوال مصادف با دهه اول ماه محرم بود و شب قتل کارناوال مفصلی در روز #تولد_رضاشاه به راه انداختند که در کامیونها عدهای عمله طرب و فواحش را جمع کرده بودند که در کامیونها به #پایکوبی و رقص میپرداختند. این عمل در نظر مردم بسیار سوء اثر گذاشت.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره 46، صفحه 77)
⚫️فتنه 88 نشان داد که شکستن حرمت عزای #اباعبدالله_الحسین میراث شومی است که رضاخان برای شبهروشنفکران غربزده باقی گذاشته است. البته فرزندان رضاخان پا را فراتر از شادیهای معمولی گذاشتند و به هیئات عزاداری جسارت کرده؛ #نمادهای_حسینی را همچون سپاهیان یزید به آتش کشیدند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️اسارت سیدموسی صدر در زندان مصادره غربزدگان
✳️در فداکار بودنش تردیدی نیست و خدمات بیشائبهاش نسبت به مردم محروم #جنوب_لبنان فراموش نخواهد شد.
#سیدموسی_صدر که چهل و یک سال از ربایش وی میگذرد و شخصیتهایی همچون آقای #حسینعلی_منتظری به دلایل نامعلومی با تلاش برای بازگرداندنش مخالفت کردند.
❇️دنبالههای اصلاحطلب و اعتدالی نیز از #سید_مفقود نهایت سوء استفاده را نمودند و از او امامی مخفی ساختند که هرطور بخواهند مصادرهاش کنند و او را در عرض #امام_خمینی اعلی الله مقامه الشریف قرار دهند و ایشان را یک #انقلابی_سکولار کنند.
✳️بازخوانی نگرش سیاسی سیدموسی صدر به ما کمک میکند دیدی واقعیتر به شخصیت ایشان داشته باشیم و واقعبینی جلوی مصادره ایشان توسط جریانهای سیاسی-رسانهای را خواهد گرفت.
⁉️سید موسی صدر که بود؟
⁉️آیا او یک شخصیت انقلابی بود؟
⁉️آیا ایشان به اتحاد اسلامی اعتقاد داشت؟
⁉️چرا سیدموسی صدر با کشورهای مرتجع و سازشکار مثل #عربستان تعامل گرمتری داشت تا کشورهایی مثل #مصر که جنبه انقلابی پررنگتری داشتند؟
⁉️چرا ایشان به انقلابیها اجازه فعالیت در حوزه سیاسی خود نمیداد؟
⁉️چرا ایشان به اتهامات پاپ علیه نهضت امام خمینی پاسخ ندادند؟
◀️تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی پاسخ میگوید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️مبارزه مردم در برابر سکولار شدن هیئات
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /4
💢به دنبال صدور اعلاميۀ #قائد_بزرگ، محافل و مجالس عزادارى #سيدالشهدا(ع) به راه صحيح و مسير اصيلش بازگرديد و جلوۀ انقلابى به خود گرفت.
🔸حركت، خروش و شور #انقلاب_حسينى در تودههاى محروم و ستمديدۀ ايران پديدار شد. اكثريت قريب به اتفاق گويندگان اسلامى از مركز شهر و اطراف آن و نيز بسيارى از شهرستانها در منابر به روشنگرى و افشاگرى پرداختند و عليه اعمال خيانتبار #رژيم_شاه و نقشههاى استعمارى او عليه اسلام و ايران سخن راندند، خطرات روزافزون صهيونيسم را بازگو كردند، با بررسى جنايات پادشاهان گذشته، ماهيت شاه را نشان دادند. هدف و انگيزۀ قهرمان كربلا از نهضت و قيام و حقايقى از مكتب خونين تشيع و رسالتى را كه در طول تاريخ برعهدۀ پيروان آلمحمد(ص) است، براى مردم تشريح كردند.
💢اگر يك سخنگوى روحانى در انجام وظايف خويش و عمل به راهنمايىهاى رهبرى كوتاهى مىورزيد و از بازگو كردن خيانتهاى رژيم و افشاگرى و روشنگرى در منابر خوددارى مىكرد، تودههاى بيدار و بهپاخاسته و روحانيان مبارز به سراغ او رفته، با گفتگو و توجه دادن او به رسالت و مسئوليتهاى سنگينى كه برعهده دارد، او را وادار مىكردند كه به وظيفۀ خود عمل كند.
🔸#هيأتهاى_عزادارى به نوبۀ خود در نوحهها و اشعارشان به مسائل سياسى روز پرداخته، مصيبتهايى را كه بر #حوزۀ_قم و روحانيان وارد آمده بود بيان مىكردند، پشتيبانى و وفادارى خود را نسبت به پيشواى اسلام اعلام مىداشتند و از اسرائيل و عمال آن اظهار تنفر مىكردند.
💢براى نخستين بار بود كه در دستههاى عزادارى عليه #اسرائيل شعار داده مىشد، چنانكه براى اولين بار بود كه در مراسم عزادارى براى سيدالشهدا، حركت و خروش و حمله و عصيان عليه يزيد تاجدار زمان بهوقوع مىپيوست.
🔸از جمله شعارهايى كه در نوحههاى محرّم آن سال به گوش مىرسيد، شعارهاى زير بود:
قم شده كربلا هر روزش عاشورا
فيضيه قتلگاه خون جگر علما
واويلاه واويلاه
واويلاه واويلاه
عمال اسرائيلى رسوا كشتند در قم بىپناهان را
شد موج خون برپا
شد موج خون برپا
شد موسم يارى مولانا الخمينى اى شيعيان برپا كنيد شور حسينى
* * *
خمينى، خمينى تو زادۀ حسينى جان را بهكف بنهادهاى در راه قرآن
* * *
خمينى، خمينى، ملت طرفدار تو بميرد، بميرد دشمن خونخوار تو
* * *
خمينى، خمينى خدا نگهدار تو ميرود، ميرود دشمن غدار تو
(نهضت امام خمینی ج1 ص468-467)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️وقتی رضاخان حتی از گریه بر حضرت امام حسین علیهالسلام هم میترسد
« [در زمان رضاخان] واعظان فهيم و دانشمندی بودند که بسيار عالمانه، #قيام_حسينی را تشريح میکردند و محافل و مجالس فراوانی بود که در آن اثری از خرافات ديده نمیشد و در همين مجالس، نسبت به #سياستهای_ضد_دينی رضاشاه انتقاد و اعتراض میشد.
🔸 طبق گزارشي که در سال 1313ش از سيرجان مخابره شده به يکي از اين مجالس اشاره شده است. در اين مجلس که در ماه صفر برپا گشته است، #سلطانالواعظين از وعاظ معروف آن دوره، بالاي منبر عليه بهاييت روشنگری مینمايد. به اين سبب او را توقيف میکنند و به کرمان میفرستند. طرفداران وی در سيرجان جلساتی به عنوان عزاداری تشکيل داده و دکانها را تعطيل میکنند. در نهايت با فشار حکومت، وضع به صورت عادی برمیگردد.
🔹نيکوبرش در کتاب خويش مینويسد:
علت مخالفت رضاخان با برگزاری چنين مراسمی اين بهانه بود که علت قيام امام حسين را مردم نمیدانند و وعاظ روايات را به طور ناصحيح و خرافی به ذهن مردم میدهند. در حالي که سنت عزاداری امام حسين(ع)، در حقيقت زنده نگه داشتن #قيام_اباعبدالله_الحسين بود که تصوير جبهه #حق و #باطل، جبهه ظلم و ستم و ايمان را در مقابل يکديگر به تصوير میکشد که اين موقعيت بسيار مناسبی جهت روحانيون بود که مسائل انتقادی و مخالفت خود را نسبت به حکومت در قالب قيام امام حسين(ع) و روضهخوانی و بيان فلسفه قيام و شهادت امام حسين(ع)، بيان کنند.
◀️همين کانال و انجام اين مراسم با اين محتوا، يک جرقه قابل انفجار بود که میتوانست براي حکومت خطرناک باشد. بر همين اساس بالاخره رضاشاه تا سال 1316 به بهانه خارج کردن خرافات از سر مردم و آشنا نمودن به اصول تمدن امروزی، عزاداری و سوگواری براي ائمه(ع) به خصوص سوگواری سيدالشهدا(ع) را به کل ممنوع کرد.
🔸جالب توجه اين که مدرس در استنباط خود از تغيير رژيم، برای احمدشاه چنين وضعی را پيشبيني کرده و گفته بود: «درهای مساجد و تکايا به عنوان منع خرافات و اوهام بسته خواهد شد.» (فصلنامه 15 خرداد، شماره 46، ص93)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شاه؛ حمایت از دینداری سکولار و مبارزه با سیاست دینمدار
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /5
حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بىدريغ تودهها از امام و اوج نهضت ضد «انقلاب سفيد»! كه با فرا رسيدن محرم 83 (خرداد 42) ايران زمين را به لرزه درآورده بود، شاه را سخت وحشتزده ساخت و به تكاپو و جنبوجوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت واحد اتوبوسرانى تهران در سوم خرداد 42 ايراد كرد، بار ديگر به عوامفريبى و دروغپردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن امام زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع
مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدينوسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشتپرده در دست طرح بود، زمينهسازى كند. از اين رو پس از دروغبافىها و لاف ارتباط با خدا و
امام زمان(عج) و حضرت عباس(ع) چنين گفت:
«... ولى بايد بدانيد كه دشمنهاى اين مملكت، دشمنهاى اين ملت و مملكت «شيعه» راحت ننشستهاند، به هر وسيلهاى كه مىتوانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بىعقيده و بىايمان و بدبختى را مىخرند و تحريك مىكنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافهاى ظاهر مىشوند. اينها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمالشان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد...».
نيز در گفتار ششم خرداد 42 در شهرستان كرمان به شيوۀ پادشاهان، به هرزهدرآيى و ياوهسرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت:
«تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مىايستند براى اينكه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشىها را بكنند، آنها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازۀ نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج1 ص469-468)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ضرب و شتم بانوی ناهی از منکر در ایام حزن زینبی
◀️شب اول محرم امسال در خبرگزاریها خبری بسیار تلخ منتشر شد. خبری که با توجه به ایام #مصائب_حسینی و #حزن_زینبی تلختر نیز شد. در شهر همدان که علمای به نام و شهدایی بزرگ همچون #شهید_چیتسازیان و #شهید_همدانی را پرورش داده؛ یک بانوی محترم تنها به خاطر #نهی_از_منکر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و امروز؛ دوازدهم شهریور در برخی خبرگزاریها به نقل از پدر این بانوی ناهی از منکر عنوان شد که مأمور انتظامی حاضر در صحنه در واکنشی عجیب عمل شرعی و واجب آن بانو را تقبیح نموده که لازم است مسؤولین انتظامی به این مطلب رسیدگی کنند.
💢سایر مسؤولین اجرایی و قضایی نیز باید بدانند که این ماه عزیز؛ ماه #نهی_از_منکر است و انگیزه حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام از قیام خود از بین بردن تمام منکرات بود:
🎙« سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- از همان روز اول كه قيام كردند براى اين امر، انگيزهشان اقامه عدل بود. فرمودند كه، مىبينيد كه معروف، عمل بهش نمىشود و #منكر، بهش عمل مىشود. انگيزه اين است كه معروف را اقامه كند و منكر را از بين ببرد، انحرافات همه از منكرات است، جز خط مستقيم توحيد هر چه هست منكرات است، اينها بايد از بين برود و ما كه تابع #حضرت_سيدالشهدا هستيم بايد ببينيم كه ايشان چه وضعى در زندگى داشت، قيامش، انگيزهاش #نهى_از_منكر بود كه هر منكرى بايد از بين برود.»(صحیفه امام ج21 ص1)
🔴پنج سال از شهادت #علی_خلیلی میگذرد. شهیدی که با مظلومیت هرچه تمامتر درد جانبازی در راه دفاع از حریم بانوان شیعه را تحمل کرد و در آخر به شهادتی شرافتمندانه رسید. بعد از او نیز ناهیان از منکری بودند که از #هتاکان_معاند آسیب دیدند.
⁉️آیا وقت آن نرسیده که برخی از دولتیها و بخشی دیگر از مسؤولین مربوط ذهن بیمارشان را از #آلودگی_غربزدگی نجات دهند؛ ژستهای بیخاصیت شبهروشنفکری را کنار بگذارند و فکری برای حمایت جدی از ناهیان منکر که مدافعان حقیقی فرهنگ این کشورند داشته باشند؟
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهیان_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔸🔻#بازنشر به مناسبت ضرب و شتم بانوی مظلوم همدانی🔻🔸
💢 پاسخ تاریخی بانوان به هیاهوی چند زن بیاطلاع...
🔆 زنان متدین و شجاع ایران، یکی از ارکان بیبدیل #نهضت امام خمینی بوده و هستند و صفحههای تاریخ پر است از بصیرت و عملکرد فوقالعاده آنان.
دشمنان ملت ایران با علم به این مطلب همواره سعی داشته و دارند که #بانوان_ایران را از پرچمداری نهضت و انقلاب به پرچمداری #بیعفتی و #بیحیایی بکشند و در نهایت ایشان را به #جبههبندی_علیه_اسلام و نظام اسلامی وادارند.
هیاهوی افراد مغرضی که در قالب دفاع از حقوق زنان از رسانههای داخلی یا بیگانه استفاده میکنند نیز در همین راستا تعریف میشود.
اما اینان نمیدانند که بانوان ایران زمین سالها قبل پاسخشان را به نحو قاطعی دادهاند...
🔸🔸🔸
⭕️ فضا؛ فضای ملتهب ۱۵ خرداد و حوادث پس از آن بود؛ وقتی که امام امت به دست رژیم ددمنش پهلوی دستگیر و روانه زندان شده بود.
طبیعی بود که شیعیان غیور ایران زمین این را برنتابند و دست به اعتراض بزنند. در این میان؛ تلگرافی اعتراضآمیز به دست شیرزنان اهوازی به شخص شاه فرستاده شد که در آن از امام حمایت شده بود و علیه هیاهوی چند زن بیکار و بیاطلاع از حقوق زن در اسلام موضعی صریح و قاطع گرفته شده بود. متن این نامه را مرور میکنیم:
📜 « اهواز-تهران- ۱۳۴۲/۴/۷
خاطر ملوکانه استحضار دارد که بر اثر بازداشت حضرت آیتالله العظمی مرجع عالیقدر عالم تشیع، آقای خمینی، قلوب مرد و زن مسلمان ایران جریحهدار گردیده و اضطراب عظیمی در تمام شؤون ملی رخ داده که جز با آزادی معظم له به هیچگونه دیگری تسکین پذیر نیست.
✳️ زنان مسلمان ایران افتخار دارند که در پرتو تعالیم مقدسه اسلامی از حقوق و مواهبی برخوردارند که زنان اروپایی هنوز به عشری از اعشار آن نایل نگردیدهاند و بنا به حکم محکم قرآن مجید و تعلیمات پیشوایان جلیل القدر روحانی، از هر عملی که خارج از حدود شرع مطهر اسلام و تقلید بیجا از جوامع اروپایی و غیرمسلمان باشد اظهار نفرت و انزجار مینمایند.
❌ هیاهوی چند #زن_بیکار و #بیاطلاع از حقوق زن در اسلام، دلیل خواست اکثریت زنان مسلمان ایران نیست...»(نهضت امام خمینی ج۱ ص۶۵۵)
در ادامه این نامه به نام چندین تن از بانوان اهوازی امضا شده و به دربار شاه فرستاده شد.
✳️پینوشت:
نهی از منکر بانوی شجاع همدانی و موارد مشابه آن نشان میدهد که زنان ایران همچنان دلبسته اسلام و مبانی اصیل انقلابی هستند. حال این مسؤولیناند که باید با برخورد با ضاربین این بانوی مظلوم؛ التزام عملی خود را به اسلام و مطالبه ملی نسبت به پیادهسازی جامع #احکام_اسلامی نشان دهند.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴آخرین دوا
◀️« #سازش_با_ظالم، يعنى اينكه دست ظالم را باز كن تا ظلم كند. اين خلاف رأى تمام انبياست. انبياى عظام، تا آن جا كه توانستند جديت كردند كه ظلم را از اين بشر ظالم بزدايند، به موعظه، به نصيحت، به امر به معروف، به #نهى_از_منكر، به انْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بأسٌ شَديدٌ (حدید/25)، «آخَر الدواء الكى (آخرین دوا داغ کردن است)؛ بعد از آنكه موعظه نشد، نصيحت نشد، آخر دوا اين است كه داغش كنند. شمشير، آخِرْ دواست.»(صحیفه امام ج18 ص500)
◀️بانوی مظلوم همدانی در عمل به وظیفه ملی و شرعی خود مورد ضرب و شتم هتاکانی قرار گرفت که حتی حرمت ماه عزای سیدالشهداء علیهالسلام را نیز نگه نداشتند. کمترین وظیفه نیروی انتظامی و قوه قضائیه برخورد با کسانی است که به واسطه ضعفهای اجرایی یا انتظامی فضا را برای ارتکاب هر منکری فراهم میبینند و اگر در انجام وظایف خود کوتاهی کنند در پیشگاه مردم و تاریخ مسؤول خواهند بود.
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 لزوم برخورد با فاسقان اجتماعی
◀️« هر كس با هر جورى كه باشد، اگر متجاهر شد به يك فسقى، متجاهر شد به اينكه يك چيزى كه #خلاف_شرع است، مأمورند همه مردم براى اينكه، #نهى_از_منكر كنند؛ اگر برنگشت، معرفىاش كنند به مراكز؛ آنجاهايى كه باشد، بگيرند، ببرندش و تأديبش بكنند. »(صحیفه امام ج17 ص161)
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢عزاداریهای دروغین
🔹«رضاخان برای اجرای سیاستهای [استعمار] میبایست میان علما و مردم موقعیت خوبی به دست میآورد و اگر علما، مردم و مجلس از نیات واقعی وی آگاه میشدند، او را در اجرای برنامههایش ناکام میگذاشتند...یکی از مواردی که #رضاخان میتوانست از احساسات مردم سوء استفاده کند و خود را متدین نشان دهد، عزاداری امام حسین علیهالسلام بود. حسن اعظام قدسی (از رجال دوره رضاخان) در خاطراتش هنگام ذکر وقایع سال 1301ش/ 1341ق مینویسد:
🔸سردار سپه پس از موفقیتهای فوقالذکر به فکر افتاد که حالا باید توجه مردم را به خود جلب و معتقد به خود نماید و بهترین راه هم اعمال مذهبی، خاصه عزاداری است که عامه طبقات متوجه خواهند گردید. من الاتفاق #ماه_محرم که عموم مردم مشغول عزاداری [هستند] و مجالس در تمام تهران دایر است.
🔹سردار سپه روز دهم محرم (عاشورا) دسته قزاق [را] با یک هیأت از صاحب منصبان در جلو و افراد با بیرقها و کتل با نظم و تشکیلات مخصوص از قزاقخانه حرکت [دادند و از] میدان توپخانه، خیابان ناصریه به بازار آمده، صاحبمنصبان در جلو و جلوی آنها سردار سپه با یقه باز و روی سرش کلاه و غالب آنها به سرشان گل زده بودند و پای برهنه وارد بازار شدند و دسته سینهزن از افراد، چند قدم ایستاده، نوحهخوان میخواند و افراد سینه میزدند.
🔸پر واضح است که مشاهده این حال در مردم خوشباور خالی از تأثیر نبود و شخص #وزیر_جنگ از این پس بین عامه مردم یک شخص مذهبی و مخصوصا پابند به عزاداری که ایرانیان خیلی به آن علاقهمند میباشند معرفی شده و ایشان شبها نیز به مجالس روضه اصناف میرفت و در مجالس روضه آنان شرکت میجست. بعضی از وعاظ و روضهخوانها روی منابر از او تعریف و او را دعا میکردند. مردم از زن و مرد متوجه میشدند که وزیر جنگ به روضه میآید و نویسنده خود چه در خیابان ناصریه و چه در مسجد شیخ عبدالحسین (ترکها) دسته قزاق را به طوری که ذکر شد (وزیر جنگ در جلو سینهزنها) مشاهده نمودم.»(فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص19-18)
◀️« #آیتالله_بدلا نیز در خاطرات خود درباره مراسم عزاداری در تهران مینویسد:
یکی از خاطراتی که... به یاد دارم، مربوط به ایام عاشوراست... یکبار در شب #شام_غریبان اطلاع دادند که دستهای از قزاقها قرار است در مراسم روضه شرکت کنند،... معروف بود که میگفتند در این دسته یک سر سوزن ضعف و سستی و بینظمی وجود ندارد. خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر میزد و در حالی که در عزای امام حسین علیهالسلام گل به پیشانی مالیده بود قزاقها را مرتب میکرد...
⚫️رضاخان مقابل آقا سید کمالالدین [یکی از علمای بزرگ تهران] روی زمین نشست و گفت: این قزاقها همه، یاران شما و #امام_زمان هستند و آمدهاند تا سربسپارند و از دعای خیر شما بهرهمند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا اینها به اسلام و مملکت خدمت کنند ما که وارد #بیت_علما میشویم هدفمان این است که وابستگی خودمان را به مردم و علما اثبات کنیم. خلاصه رضاخان مضمون این جملات را با یک لحن عوامفریبانه به زبان آورد.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص22)
🔸« عبدالله مستوفی نیز نقل میکند:
این اقدامات... به قدری #سردار_سپه را در نظر عامه آخوندان و آخوندمنشان محبوب کرد که مجلسیان را هم که هیچ معتقد به این کارها نبودند به فکر باز کردن دکان وجاهت بغل دکان سردارسپه انداخت و آنها هم از 11 تا 13 محرم به مباشرت ارباب کیخسر [زردشتی] در مجلس، عزاداری برپا کردند و مثل سردار سپه طاقه شال به علمهای دسته محلات بستند و بر روضهخوانها پاکتهای وزن سنگین قیمت تقدیم داشتند و اگر موقع نگذشته بود شاید دسته هم راه میانداختند.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص23-22)
🔹« مرحوم #آیتالله_شاهآبادی به کرات به #آیتالله_مدرس میفرمود: این مردک الان که به قدرت نرسیده است چنین به دستبوس علما و مراجع میرود و تظاهر به دینداری میکند و از محبت اهلبیت دم میزند لکن به محض آنکه به قدرت رسید به علما پشت میکند و اول کسی را هم که لگد خواهد زد خود شما هستید.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص24)
⚫️عزاداریهای افراد را باید بر اساس اعمال و رفتارشان صحتسنحی کرد. سیاستمداری که در عزای حسین بن علی علیهالسلام شرکت میکند ولی #صلحنامه_عمرسعد را امضا میکند عزادار اباعبدالله الحسین نیست. او عزای قدرت دارد و هیئت حسینی را وسیلهای برای رسیدن به آن میبیند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴آزمونی برای مردودی دکانداران حقوق زن
◀️ « جلوگيرى از #منكرات بر همه مسلمين واجب است. سفارش به حق كه امر به معروف است و #نهى_از_منكر است بر همه مسلمين واجب است. شما و ما موظفيم كه هم در تمام امورى كه مربوط به دستگاههاى اجرايى است امر به معروف كنيم. و اگر اشخاصى پيدا مىشوند كه خلاف مىكنند معرفى كنيم به مقاماتى كه براى جلوگيرى مهيا هستند.»(صحیفه امام ج13 ص470)
🔸مضروب شدن #بانوی_ناهی_از_منکر امتحانی است برای تمام دستگاههای مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و همچنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام #برخورد_عقلانی و قانونی با چند فرد قانونشکن داد دفاع از #حقوق_بانوان را سر میدهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بیرحمان قرار میگیرد سکوت پیشه میکنند.
امتحان امروز آزمونی است که دکانداران حقوق زن را به همگان معرفی میکند.
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️باز هم چادری خاکی شد
🔽به اطلاع منابع آگاه از #همدان، حادثه تأسفبار ضرب و شتم #بانوی_ناهی_از_منکر، در میدان باباطاهر همدان صورت گرفته است و متوحشان هتاک علاوه بر ضرب و شتم بانوی مظلوم همدانی، چادر وی را نیز از سر کشیده و پاره کردند.
🔻این حجم از وقاحت و هتاکی نتیجه #ژستهای_بیخاصیت_شبهروشنفکری و سخنان آلودهای است که هر از چند وقت یکبار سیاستمداران بیغیرت غربزده آن را در جامعه سرریز میکنند تا چند رأی حرام بیشتر کاسب شوند.
🔻اما این وقایع پردهها را بیش از پیش کنار خواهد زد و مردم مسلمان ایران بیش از گذشته چهره کثیف #لیبرالهای_متوحش را خواهد شناخت و آنها را از میدان سیاست کنار خواهد زد.
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ایرانِ بانوانِ زینبی
🔸«كوشش كنيد كه زير #پرچم_اسلام برويد. هر مقدارى كه مىشود خودتان و هر كس را كه با آن آشنا هستيد، هر مجلسى كه پيدا مىشود، و ببينيد كه يك كسى از اين پوشش اسلامى مىخواهد يك قدرى كنار برود دعوتش كنيد.
🔸امر به معروف و نهى از منكر از امورى است كه بر همه كس واجب است. يك چيزى نيست كه بر يكى واجب باشد بر ديگرى [نه]. همه ما مكلفيم همان طور كه مكلفيم كه خودمان را حفظ كنيم و خارج كنيم از ظلمت به نور، مكلف هستيم كه ديگران را هم همين طور دعوت كنيم. هر مقدار كه مىتوانيم.
🔸شما نبايد بگوييد كه خوب، من كه خطيب نيستم، من كه اهل منبر نيستم، من كه اهل محراب نيستم. شما اهل اين هستيد كه در خانوادهتان با آن پسرتان و با آن دخترتان و با آن عيالتان، با آن كسى كه رفيق شما هست، مىتوانيد كه حرف را بزنيد. همين مقدار شما مكلفيد. اگر انسان ديد معصيت خدا مىشود، بايد جلويش را بگيرد. نگذارد معصيت خدا بشود. (صحيفه امام، ج11، ص: 387-386)
🔸ابتدای #انقلاب گروههای مسلح منافق در خیابان شهرهای کشور جولان میدادند و نیروهای مردمی انقلابی را به شهادت میرساندند یا میربودند و شکنجه میکردند.
🔹امروز با قوت گرفتن نیروهای نظامی و انتظامی هیچ گروهی جرأت چنین فعالیتهایی را ندارد اما اراذل و اوباش همیشه بوده و هستند که تحت تأثیر القائات بیگانه یا حتی با ارتباطی مستقیم با آنان، حرکاتی وحشیانه از خود نشان دهند تا ترس را در دل جامعه مذهبی بیندازند و آنان را از انجام وظایف دینی خود برکنار دارند.اما تاریخ ما نشان میدهد که فرهنگ ما فرهنگی حسینی است و بانوان ما بانوانی زینبیاند که از دژخیمان یزیدی واهمهای ندارند.
◀️واقعه همدان نشان داد ایرانِ ما هنوز هم ایرانِ بانوان زینبی است و روسیاهی برای کسانی میماند که مسبب این حادثه بودند و علیه آن هم اقدامی نمیکنند.
#نهی_از_منکر
#حمایت_از_ناهی_منکر
#بانوی_مظلوم_همدانی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️محمدرضا پهلوی دست به دامن شعبان بیمخ
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /6
در برابر اين هرزهگويىهاى رژيم، هرچه عاشورا و شهادت قهرمان كربلا نزديك تر مىشد، خروش تودهها فزونى مىيافت و آتش انقلاب اسلامى شعله ورتر مىشد و تنفر و انزجارشان از رژيم شاه و هيأت حاكمه، بيشتر بروز مىكرد. نقطه اوج اين خروش و شورش مردمى، روز عاشوراى 83 (13 خرداد 42) بود كه حدود صدهزار نفر از توده هاى به پاخاستۀ مسلمان، بىعلم و كتل در حالى كه هريك عكسى از قائد بزرگ را در دست داشتند، با شعار «خمينى خدا نگهدار تو، ملت طرفدار تو» به خيابانهاى تهران ريختند و تظاهراتى برپا كردند كه نمايانترين تجلّى ارادۀ ملت بود. چند روز پيش از عاشورا، همه جا اعلام شد كه دسته هاى عزادارى، صبح عاشورا در مدرسۀ «حاج ابوالفتح» واقع در ميدان شاه آن روز، اجتماع كنند تا دسته جمعى به تظاهرات خيابانى دست زده، وفادارى و پشتيبانى كامل خود را نسبت به رهبر ابراز كنند و آخرين سخن
خود را دربارۀ هيأت حاكمه و شخص شاه بر زبان آورند. پليس شاه كه آن روزها سر در لاك خود فرو برده بود و در مسير دسته هاى عزادارى با لباس رسمى ظاهر نمىشد، صبح عاشورا پيش از آغاز رفت و آمد در خيابانها يكباره با تفنگ و سرنيزه در ميدان شاه ظاهر شد و مدرسۀ «حاج ابوالفتح» را محاصره كرد و درب آن را بست و بدينوسيله خواست از برگزارى تظاهرات پرشكوه ملى و اسلامى در اين روز حساس و خونين جلوگيرى كند! هنوز خورشيد عاشورا سر از افق برنياورده بود كه سيل جمعيت به سوى ميدان شاه و مدرسۀ حاج ابوالفتح سرازير شد و اندكى بعد، اجتماع عظيمى در مقابل آن مدرسه كه در محاصرۀ پليس بود، به وجود آمد. ناگهان مردم با فرياد «خمينى، خمينى» به طرف مدرسۀ حاج ابوالفتح هجوم بردند. پليس شاه كه به راه و كارش ايمان نداشت، ياراى مقاومت در خود نديد و در برابر سيل خروشان مردم پا به فرار گذاشت و صحنه را ترك كرد و مدرسه و اطراف آن به تصرف توده هاى انقلابى درآمد.
دسته هاى عزادار با شعارها و نوحه هاى شورآفرين و حماسى كه غالباً از اوضاع روز، امام خمينى و فاجعۀ فيضيه حكايت مىكرد، رو به مدرسۀ حاج ابوالفتح آوردند و ديرى نپاييد كه صحن و شبستان و حتى بام مدرسه، از جمعيت آكنده شد و ديگر براى ورود دسته هايى كه از راه مىرسيد، جايى نماند.
شاه كه از اين تظاهرات مردمى بويژه در روز عاشورا وحشت كرده بود، درصدد برآمد تظاهرات سهمگين را در آغاز و پيش از اوجگيرى سركوب كند! و براى اين منظور «شعبان بىمخ» (چاقوكش معروف) را كه در كودتاى امريكايى 28 مرداد نقش بسزايى داشت، مأموريت داد كه چاقوكشانش را به صورت دستۀ سينه زن به ميانه تظاهركنندگان بفرستد تا در فرصتى مناسب، پيش از آنكه تظاهركنندگان از مدرسه خارج شوند، اين مزدوران با عربدۀ «جاويد شاه» به آنان حملهور شوند و عدهاى را مجروح و مصدوم سازند و اجتماع را از هم بپاشند. آنها فكر مىكردند در اين حالت، مردم غافلگير مىشوند وگمان مىكنند كه اكثر جمعيت مردم، مأمورند و به سلاح مجهزند، از اين رو پراكنده مىشوند. (نهضت امام خمینی ج1 ص470-469)
ادامه دارد...
✳️وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢بازنشر یادداشت حساب بنیاد تاریخپژوهی در تارنمای خبرگزاری رسمی حوزه علمیه
⚫️باز هم چادری خاکی شد
🔹🔸https://b2n.ir/70914
◀️در بخشی از این یادداشت میخوانیم:
💢«مضروب شدن [این بانوی مظلوم] امتحانی است برای تمام دستگاههای مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و همچنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام برخورد عقلانی و قانونی با چند فرد قانونشکن داد دفاع از حقوق بانوان را سر میدهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بیرحمان قرار میگیرد سکوت پیشه میکنند.
امتحان امروز آزمونی است که دکانداران حقوق زن را به همگان معرفی میکند....»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴حمایت بدون تحقیق و مطالعه آقای منتظری از جنایتکاران منافق
◀️ صفحه پاورقی #کیهان برشی دیگر از کتاب #روزگار_قائممقامی را منتشر کرد و به بازخوانی سادهاندیشی پرهزینه آقای قائممقام در دهه شصت پرداخت.
✳️در بخشی از این مطلب میخوانیم:
آقای #منتظری علت حمایت خود از سازمان مجاهدین را چنین بیان می کند:
🖊«من قبل از اینکه این زندان اخیر که ۵/۳ سال زندان من طول کشید بروم، با آقایانی که منتسب به سازمان مجاهدین خلق هستند، از نزدیک تماس نداشتم و از دورادور علاقه هم داشتیم برای اینکه با آن دولت سابق و حکومت طاغوتی دلمان می خواست افراد مبارزه بکنند و اینها خوب گروه متشکلی بودند…دورادور علاقه داشتم به سازمان شان و کتاب های شان راهم من مطالعه نکرده بودم. خوب گروه متشکلی بودند، تقریباً مایه امیدواری بودند که بتوانند آن حکومت را ساقط بکنند از طریق جنگ های چریکی…»
◀️متن کامل:
🔹🔸https://b2n.ir/14362
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.