eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
894 ویدیو
628 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم امام خمینی مبنی بر لزوم انحلال و برخورد قاطع با «نهضت آزادی»/بخش اول سالروز فوت مهدی بازرگان/11 نامه وزیر کشور، حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور: 🔹«بسمه تعالى؛ محضر مقدس رهبر عظيم الشأن انقلاب اسلامى آيت‌اللّٰه‌العظمى امام خمينى - دام ظله العالى با عرض سلام و تحيات. 🔸نهضت آزادى پس از استعفا و بركنارى دولت موقت پيوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهورى اسلامى، مجلس شوراى اسلامى، و حتى قوه قضاييه و مغشوش كردن اذهان بوده است. مسئولين نهضت با سمپاشي‌هاى خود نسبت به سياست‌هاى دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئله برائت از مشركين و فاجعه خونين مكه مكرمه، جهاد مالى و تصميمات شوراي عالى پشتيبانى جنگ و بالاخره فرمايشات اخير حضرت امام - روحى فداه - راجع به حكومت و ولايت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعيف نظام جمهورى اسلامى گام برداشته‌اند. 🔹با توجه به اهميت و نقش سرنوشت‌ساز مجلس شوراى اسلامى نهضت آزادى در ماه‌هاى اخير فعاليت گسترده‌اى را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادى فعاليت سياسى آنان و نيز حركت تبليغاتى گسترده‌اى راجع به انتخابات و راه يافتن به مجلس را آغاز كرده است. 🔸آقاى دكتر يزدى در جلسه مورخ 66/10/5 نهضت آزادى راجع به شركت در انتخابات و نقش نهضت آزادى چنين مى‌گويد: «... برگزارى انتخابات مستلزم وجود جامعه باز است، اگر رفتيم واقعاً مفيد خواهيم بود و نخواهيم گذاشت اين فتاوى را به زور بر مردم تحميل كنند، شخصى كه از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از اين توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملكت را با «فتوا» اداره كنند، بنده پيشنهاد مى‌كنم كه، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجويان كنند». 🔹ديدگاه نهضت آزادى راجع به جنگ و دفاع مقدس در بيانيه‌اى تحت عنوان «جنگ بى‌پايان» چنين است: «... آنچه فعلاً ديده مى‌شود جنگى است بى‌پايان كه مى‌تواند پايان دنيا باشد، پايان ايران و مردم ايران باشد...، گفته‌اند حتى اگر يک خانه هم در ايران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهيم داد و اگر يک نفر باقى بماند، آن يک نفر هم جنگ خواهد كرد، آيا اين مترادف با چيزى جز «جنگ جنگ تا نابودى» هست‌؟». 🔸نهضت آزادى راجع به «حكومت و ولايت مطلقه» اطلاعيه‌اى منتشر كرده كه در آن آمده است: «اين چه فرمانى است و چه انقلابى در ايران و اسلام، كه حكومت را در موضع بالاتر از فرستاده خدا قرار داده به او اختيار مى‌دهد بر خلاف نصّ صريح وَ شٰاوِرْهُمْ فِي اَلْأَمْرِ و بدون مشورت با امت تصميم‌گيرى در مصالح دولت و امور ملت نمايد... الخ». 🔹با عنايت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرماييد كه: 🔸1 - آيا نهضت آزادى با چنين عقايد و تفكراتى مى‌تواند به عنوان يك سازمان حزب و تشكيلات سياسى در جمهورى اسلامى به رسميت شناخته شود؟ 🔹2 - در حالى كه ماده سى، قانون انتخابات از جمله شرايط تأييد صلاحيت داوطلبان نمايندگى مجلس شوراى اسلامى را: 🔸الف) اعتقاد و التزام عملى به اسلام. ب) اعتقاد و التزام عملى به نظام جمهورى اسلامى ايران. مى‌داند. آيا نهضت آزادى صلاحيت دارد كه در انتخابات مجلس شوراى اسلامى شركت نموده و نماينده‌اى در مجلس داشته باشد؟ 🔹در پايان از درگاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شريف و مقدس و پيروزى عاجل رزمندگان اسلام را مسألت مى‌دارم. سيد على اكبر محتشمى - وزير كشور» صحیفه امام، ج20، صص480-479 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حکم امام خمینی مبنی بر لزوم انحلال و برخورد قاطع با «نهضت آزادی»/بخش دوم پاسخ امام خمینی به نامه وزیر کشور: بسم اللّٰه الرحمن الرحيم 🔹جناب حجت الاسلام آقاى محتشمى، وزير محترم كشور - ايّده اللّٰه تعالى 🔸در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است كه بررسى آن محتاج به وقت زياد است. آنچه بايد اجمالاً گفت آن است كه پروندi اين نهضت و همين‌طور عملكرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مى‌دهد كه نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى كشور ايران به امريكا است، و در اين‌باره از هيچ كوششى فروگذار نكرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است كه شايد امريكاى جهانخوار را، كه هر چه بدبختى ملت مظلوم ايران و ساير ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمكارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مى‌دانند. و اين از اشتباهات آنها است. 🔹در هر صورت، به حسب اين پرونده‌هاى قطور و نيز ملاقات‌هاى مكرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمريكا و به حسب آنچه من مشاهده كردم از انحرافات آن‌ها، كه اگر خداى متعال عنايت نفرموده بود و مدتى در حكومت موقت باقى مانده بودند ملت‌هاى مظلوم بويژه ملت عزيز ما اكنون در زير چنگال امريكا و مستشاران او دست و پا مى‌زدند و اسلام عزيز چنان سيلى از اين ستمكاران مى‌خورد كه قرن‌ها سر بلند نمى‌كرد، و به حسب امور بسيار ديگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحيت براى هيچ امرى از امور دولتى يا قانون‌گذارى يا قضايى را ندارند؛ و ضرر آن‌ها، به اعتبار آنكه متظاهر به اسلام هستند و با اين حربه جوانان عزيز ما را منحرف خواهند كرد و نيز با دخالت بى‌مورد در تفسير قرآن كريم و احاديث شريفه و تأويل‌هاى جاهلانه موجب فساد عظيم ممكن است بشوند، از ضرر گروهک‌هاى ديگر، حتى منافقين اين فرزندان عزيز مهندس بازرگان، بيشتر و بالاتر است. 🔸«نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نيستند. از اين جهت، گفتارها و نوشتارهاى آن‌ها كه منتشر كرده‌اند مستلزم آن است كه دستورات حضرت مولى الموالى امير المؤمنين را در نصب ولات و اجراى تعزيرات حكومتى كه گاهى بر خلاف احكام اوليه و ثانويه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را - نعوذ باللّٰه - تخطئه، بلكه مرتد بدانند! و يا آنكه همه اين امور را از وحى الهى بدانند كه آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است. 🔹نتيجه آنكه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسيارى از كسانى كه بى‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مى‌گردند، بايد با آنها برخورد قاطعانه شود، و نبايد رسميت داشته باشند. و السلام على من اتبع الهدى. توفيق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم. روح اللّٰه الموسوي الخمينى صحیفه امام، ج20، صص481-480 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم اجرای احکام شرعی قضائی 🔻 | ٢بهمن بسمه تعالی‌ شورای عالی قضایی جمهوری اسلامی‌ 🔹کلیه پرونده‌هایی که تا کنون در آن شورا با کمال تعجب راکد مانده است، و اجرای حکم خدا تاخیر افتاده است در اختیار حجتی الاسلام آقایان: و قرار دهید، تا هر چه زودتر حکم خدا را اجرا نمایند، که درنگ جایز نیست. به آقایان نیّری و رئیسی هم سفارش اکید می‌نمایم که جهات شرعیه را کاملًا رعایت نمایند. و السلام. 67.11.1 روح الله الموسوی الخمینی‌ بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک زعیم عالیقدر، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی- مد ظله العالی‌ 🔸با سپاس بیکران از درگاه احدیت که این جانبان را مشمول عنایت آن امام عزیز و بزرگوار قرار داده تا در اجرای احکام و حدود الهی گامی برداریم، مستدعی است نظر مبارک را امر به ابلاغ فرمایید که دستور مورخ 1/ 11/ 1367 آن حضرت اختصاص به اجرای حدود الهی دارد یا شامل احکام صادره در مورد قصاص نفس نیز می‌شود؟ 2/ 11/ 67 - بسمه تعالی‌ جناب حجتی الاسلام آقایان نیّری و رئیسی‌ 🔹آنچه را که به شما ماموریت دادم تا به پرونده‌هایی که در شورای عالی قضایی راکد مانده است پس از رسیدگی اجرا نمایید، در مورد حدود و قصاص است با حفظ جهات شرعیه آن. 67.11.2 روح الله الموسوی الخمینی‌ (صحیفه امام، ج21، صص246-245) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی خطاب به مسئولین صدا و سیما 🔻 | 3بهمن ...شما که مسئولیت بسیار سنگینی به عهده‌تان می‌باشد، مطمئن و استوار به کار خودتان ادامه دهید؛ هر روز برنامه‌هایتان را بیشتر و بهتر توسعه دهید و کوشش نمایید تا برنامه‌های اصولی و منطبق با موازین اسلام، ارائه نمایید و حیثیت ملت و مذهب خودتان را حفظ کنید. باید برنامه‌ها بر اساس بینش و فرهنگ اسلام تنظیم شود.... (3بهمن1361، صحیفه امام، ج17، ص244) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️وجود امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ؛ باب وحی و امانتدار وحی امام خمینی قدس سره الشریف: این روز روزی است که علی بن ابی طالب - سلام الله علیه- که باب وحی و امانتدار وحی بود متولد شد. و این روزی است که قرآن کریم و سنت رسول اکرم به ولادت این مولود بزرگ، مفسر پیدا کرد و پشتوانه وحی و پشتوانه اسلام به وجود این مبارک مولود، قوی شد، که اتمام ، به وجود این مولود بزرگ شد. و باید بگوییم و تفسیر وحی و ادامه وحی، به وجود مقدس این سرور [متحقق ] شد. من این روز را، که هم روز بعثت است وهم روز ولایت است وهم روز نبوّت است و هم روز امامت، به همه آقایان و همه ملت تبریک عرض می‌کنم. (صحیفه امام؛ ج 14، ص: 350) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش اول برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم 🔹«... اصحاب حدیث در کتاب‌های خود فضائلی بلند و کوتاه برای آن عزیز و سرور بی‌نظیر ذکر فرموده‌اند و به خیال خود با این کار محبوب على الاطلاق حق جل و علا و رسول او را به مردم معرفی کردند و خود هم به واقعیت و مرتبه او پی بردند غافل از آن‌که این سنخ موجودات که مرکز خیرات و مجموعه صفات و شقق از ذات هستند، محدود نیستند و در نتیجه آثار آن‌ها را مطابق افق زمان و ماده‌ای که بسیار افقی کوچک و تاریک است، آثار آن‌ها نیست مگر به حساب ما که می‌رود و ناچیز می‌باشیم تجلیات علی و مظالم آن سرّ جلی چه بسا در عوالم غیب مطلق و غیب مقید بیشتر بودی و آنچه را که در این نشئه برای اهلش ظاهر شدی یکی از این چندین هزار است. 🔸چگونه می‌توان گفت که این عالم تاب ظهور آن سرور قدوسی صفات را دارد و چه سان اذعان کند به این موضوع کسی که از عوالم مطلقه غیب و شهادت جز ماده و طبیعت و آثار آن چیز دیگری درک نکرده است. 🔹آنان که علی را شناخته‌اند همانا کسانی می‌باشند که معتقدند حق را شناخته‌اند و کسانی که اذعان دارند حق قابل شناسایی نیست و هر چه توهم کند برای او از او دورتر خواهد بود و معتقدند که علی را نمی توان شناخت... کسی که با افق علی سنخیتش بیشتر است در عین اینکه از همین آب و خاک پیدا شده چگونه قایل است که او را بشناسد مثل من و امثال من؟ 🔸«ای علی حقا که کسی تو را نشناخت جز من و حق من و من که رسول الله هستم شناخته نشده‌ام جز برای تو و حق و حق را هم غیر از من و تو نشناخته است.» البته این حدیث بسیار کوچک است و بزرگ‌ترین نظریه درباره وی آن هم بسیار ناچیز است زیرا تا سنخیت نباشد ممکن نیست که بتوان به این مضمون اذعان نمود و شناسایی [ شناخت] پیدا کرد. 🔹نمی‌دانم چگونه یک وجود می‌تواند علت حقیقی خود را بشناسد در صورتی که او می‌شناسد سبب تولید خود را چگونه ممکن است دیگران او را بشناسند؟ خداشناسی از نظری کاری بسیار آسان و مطابق با اولین بروز فطرت است و از نظری گذشته از آن‌که بسیار مشکل است ممتنع می‌باشد زیرا درک شیئی جز با اتحاد و علیت ممکن نیست... و من نمی‌گویم که خدای ناکرده این شناسایی که در حدیث است از باب ،اتحادات، سنخیت نشود. 🔸بنابراین ذکر یک مشت قصص و حکایت و احادیث معتبر و غیر معتبر که مشتمل بر مدایح علی است و متضمن محاسن و کمالات او می‌باشد و مشتمل بر اطلاعات غیبی... از نظری بسیار خوب است و عوام و خواص از آن بهره‌برداری می‌کنند و به این گفته‌ها اعتقادات خود را قوی‌تر می‌سازند و... ولی از نظری بسیار اشکال دارد زیرا گمان برده می‌شود که [مقام] آن بزرگ موجود ملک و ملکوت به این مطالب ختم می‌شود... در حالی که این بسیار خطا است و نویسندگان شایسته بوده است که به عرض ملل اسلامی برسانند و به آنان گوشزد کنند که ما در مقام ضبط آنچه که از وی ظاهر گشته بودیم و او غیر آن است که خوانندگان گمان می برند.»(نهضت امام خمینی، ج5، صص178-176) خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش دوم برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم ... مخفی نماند که اگر کتاب فارسی نبودی که به دست عوام الناس افتادی و خوف بعضی مطالب که پیش آمدی، علی را چنان معرفی می‌کردم که هیچ عارفی به اوج آن نرسیده باشد و هیچ علی اللهی ملعون قرن، آن مطلب به گوشش نخورده باشد [که] خدا می‌داند و بس قلم اینجا رسیده سر بشکست. آن قدر هست که بانگ جرس می‌آید. سید و سالار من پدر بزرگوار و عارفم از شیخ عارف خود مرحوم شاه‌آبادی غفر الله لهما وأسكنه الله جنانه نقل فرمودند که اگر فرضاً رسول الله به دست دشمن از بین رفته بودی علی قرآن را می‌آوردی تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...(نهضت امام خمینی، ج5، صص179-178) خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش سوم برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم 🔹... در خاتمه مطلبی را به گوش بیدار و شنوای اصحاب کشف شهود می رسانم و مایل هستم که در آن بسیار تدبر کنند: شیخ ما علامه جلیل القدر حاجی نوری در خاتمه مستدرک از سید علیخان روایت می‌کند که... حضرت امیر فرمودند که از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیدم که بعد از سؤال از اینکه به چه لغتی خداوند شما را خطاب کردند در شب معراج؟ فرمودند به زبان علی پس به من الهام شد که بپرسم ای پروردگار! تو مرا خطاب می‌کنی یا علی؟ در جواب آمد که ای احمد .... خلق کردم تو را از نور خودم و علی را از نور تو مطلع بودم بر اسرار قلب تو و نیافتم در او کسی را که بیشتر از علی او را بخواهی و دوست داشته باشی و در این هنگام خطاب کردم به تو با لسان [لهجه] علی که خاطرت مطمئن گردد و قلبت مطمئن باشد. اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم مدعی خواست که آید به تماشاگه راز دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد 🔸...خداوندگارا! سینه ما را از نور معرفت خود محروم نگردان و حقیقت ما را با خاک و طینت اولیای خویش تجهیز فرما تا چنین و چنان نگردد [که] راه سعادت برای ما باز نشود و از ظلمت و جهل و بدبختی، رهایی نیابیم. و امیدواریم که از این نگارش‌هایی که درباره مرتضی علی به چشم و گوش ما می‌خورد جزیی از معارف تو نصیبمان گردد تا از راه تو که اساس هر راهی است به او برسیم....(نهضت امام خمینی، ج5، صص180-179) خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش چهارم برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم ... خدای را می‌خوانم که مسلمین را به این حقیقت [حقانیت علی] متوجه کند و آنان را به راه راست هدایت فرماید و قلوب ما و آنان را از محبت علی و اولادش مملو سازد و دست ما را از دامان پر مهر او کوتاه نفرماید و آنان که این خشت کج را در اسلام نهادند به عذاب ابدی خویش گرفتار نماید و دیگران که به این کجروی دامن می‌زنند و نمی‌گذارند مسلمانان روشن دل شوند نابود نماید و نگارنده را که از خاکساران به حسین علی می باشد با علی محشور فرماید..(نهضت امام خمینی، ج5، ص180) خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️فضائل امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به قلم مجتهد شهید سیدمصطفی خمینی/بخش پنجم برگرفته از کتاب نهضت امام خمینی دفتر پنجم مصطفی در نوشته عرفانی خویش از عشق و آرزوی درونی و قلبی خود برای آرمیدن در جوار علی و دیدن روی علی چنین پرده بر می دارد: ... بارالها! چشم ما را [ ناخوانا] به جمال جمیلش روشن فرما و این چند روزه از عمر را که در جوار رحمتش به سر میبرم قبول نما و دیدار وی را نصیبم کن.( همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی نهضت امام خمینی، ج5، صص181-180) خرید اینترنتی «نهضت امام خمینی؛ دفتر پنجم» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضرت زینب سلام‌الله علیها و شرایط امروز ما امام خمینی قدس سره الشریف: ▫️«آن‌ها به ما فهماندند که در مقابل جائر، در مقابل حکومت جور، نباید زن‌ها بترسند و‏‎ ‎‏نباید مردها بترسند. در مقابل ، ـ سلام الله علیها ـ ایستاد و آن را همچو‏‎ ‎‏تحقیر کرد که در عمرشان همچو تحقیری نشنیده بودند، و صحبت‌هایی که در بین‏‎ ‎‏راه و در و در و این‌ها کردند و منبری که ـ سلام الله علیه ـ رفت و‏‎ ‎‏واضح کرد به این‌که قضیه، قضیه مقابله غیر حق با حق نیست؛ یعنی، ما را بد معرفی‏‎ ‎‏کرده‌اند؛ سیدالشهدا را می‌خواستند معرفی کنند که یک آدمی است که در مقابل‏‎ ‎‏حکومت وقت، ایستاده است. این مطلب را در حضور‏‎ ‎‏جمع فاش کرد و حضرت زینب هم. ‏ ▪️‏‏امروز کشور ما هم به همین نحو است. سازمان عفو بین المللی، که من باید بگویم‏‎ ‎‏«سازمان جعل بین‌المللی»، «سازمان کذب بین‌المللی»، در یک بیانیه‌ای که صادر کرده‏‎ ‎‏است، همان تهمت‌هایی که در صدر اسلام به اسلام، به و به اولاد و اتباع او‏‎ ‎‏می زدند، زاید بر او را بر کشور ما زده‌اند. همان دروغ‌هایی که منتشر می‌کردند،‏‎ ‎‏امروز همین سازمان عفو بین المللی ـ به اصطلاح ـ منتشر می‌کند یک همچو دروغ‌هایی‏‎ ‎‏را. ▫️انسان خجالت می کشد که بگوید ما در یک کشورهایی و در یک زمینی زندگی‏‎ ‎‏می‌کنیم که این‌ها رسانه‌های گروهی‌اش است و این‌ها هم سازمان‌های عفو بین‌المللی و‏‎ ‎‏سازمان‌های دیگرش است. . ‏»(25مهر1361، صحیفه امام ج17 ص52) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
ابراز تأسف امام خمینی از فرهنگ مادی‌گرایی غرب 🔻 | 7بهمن خبرنگار فرانسوی: ... ما غربیان مادی هستیم؛ بالاخره بر این اساس با ما چگونه رفتار خواهد شد؟ امام خمینی قدس سره الشریف: من متاسفم که شما غربی‌ها معنویات را فدای مادیات کردید و مصالح مادی را بر معنویات مقدم داشتید. همین امر موجب این بدبختی‌هاست. آنچه بشر را مترقی می‌کند معنویات است. معنویات می‌تواند بشر را سعادتمند کند و آرامش ایجاد کند. مادیات است که بشر را به جان هم انداخته. من توصیه می‌کنم که شما غربی‌ها به معنویات توجه کنید. شما مدعی هستید که مسیحی هستید؛ ببینید سیره حضرت مسیح چه بوده است. سیره حضرت مسیح را روش خود قرار دهید تا سعادت برای شما حاصل شود. ما می‌خواهیم رژیمی ایجاد کنیم که روش حضرت مسیح در آن مورد توجه است. (7بهمن1357، صحیفه امام، ج5، ص542) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
صداقت سیاسی امام خمینی 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی 1357.11.6 🔹امروز یک‌باره در اقامتگاه امام شایع شد که بختیار قرار است برای دیدار امام به پاریس بیاید گفتند قطب‌زاده نیز طی مصاحبه‌ای با تلوزیون فرانسه اعلام کرده است که امام او را بدون این‌که استعفا دهد به حضور بپذیرد. 🔸امام طی مصاحبه‌ای رسما اعلام کرد که بختیار را تا از سمت غیرقانونی خود استعفا ندهد و از جنایاتی که در دوران دولت غیرقانونی خود مرتکب شده است استغفار نکند به حضور نمی‌پذیرم. 🔹گفتند نقشه‌ای از سوی قطب‌زاده و یزدی طرح شده بود که بختیار را با امید این‌که امام او را بدون استعفا به حضور می‌پذیرد به فرانسه بکشانند و آن‌گاه که او را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند دور او را بگیرند و او را مجبور کنند که برای این‌که آبروریزی برای او به بار نیاید از سمت خود استعفا دهد و با امام ملاقات کند لیکن امام اهل خدعه حتی با دشمن نیست. 🔸این روزها علاوه بر این‌که تلفن‌های مشکوک و تهدیدآمیز به دفتر امام در نوفل‌لوشاتو می‌شود، چهره‌های مرموز، غیرعادی و به‌ظاهر روانی نیز فراوان در محوطه اقامتگاه امام دیده می‌شوند. امروز جوانی که در محوطه باغ سیب ایستاده بود و به ظاهر ایرانی بود، هنگامی که یک نفر از اهالی نوفل‌لوشاتو برای اظهار پشتیبانی از امام وارد باغ شد و با اطرافیان امام سرگرم گفتگو بود، این جوان به او نزدیک شد و سیلی محکمی به او زد و پا به فرار گذاشت. چند نفر همراه او دویدند نمی‌دانم توانستند او را دستگیر کنند یا نه. منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص294-293. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حمایت‌های نافرجام یزدی و قطب‌زاده از منافقین 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی 1357.11.7 🔹گفتند سرکرده منافقین و همدست‌های او به اصطلاح پیام پشتیبانی از امام فرستاده‌اند و قطب‌زاده و یزدی و دیگر دار و دسته «نهضت آزادی» تلاش زیادی کردند که امام را بر آن دارند که به پیام آنان پاسخ دهد، لیکن موفق نشده‌اند. 🔸امام پس از نماز مغرب و عشا چند لحظه‌ای در جمع نمازگزاران نشستند یکی از حاضران پرسید:«شنیده‌ام شاه می‌خواهد به ایران برگردد، در این مورد نظر شما چیست؟» امام پاسخ داد:«شاه سابق اگر می‌توانست برگردد چرا رفت! او دیگر جرأت نمی‌کند به ایران بیاید.» یک دانشجوی لبنانی پرسید:«انقلاب شما محدود به ایران است یا همه کشورهای اسلامی را در برمی‌گیرد؟» امام پاسخ داد:«ان شاء الله با آشنایی همه مسلمانان در کشورهای اسلامی به وظایف دینی‌شان انقلاب اسلامی جهانی می‌شود.» منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص295-294. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت قاطع امام با ملاقات با بختیار 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی 1357.11.8 🔹از مهدی‌شهر دار و دسته با دفتر امام در نوفل‌لوشاتو تماس گرفتند و از من خواستند که وساطت کنم نامبرده از زندان آزاد شود. گفتند او به اسلام گرویده و مسلمان است. گفتم گناه هژبر یزدانی تنها این نیست که وابسته به فرقه بهاییت بوده است بلکه جرم‌های دیگری هم دارد. اکنون لیستی جلوی من است که یک قلم از پول‌هایی که از ایران خارج کرده است پانصد میلیون تومان است. علاوه بر این گزارشی در دست است که نامبرده مبالغ هنگفتی به رژیم صهیونیستی کمک کرده است. گفتند دروغ است، گفتم دروغ و راست آن باید در دادگاه محرز شود. 🔸در سخنرانی که امام پس از نماز ظهر و عصر داشتند صریحا اعلام کردند که را در صورتی می‌پذیرم که اولا از مقام غیرقانونی خود استعفا کند و ثانیا از خیانت‌های خود توبه کند. از مردم ایران نیز خواستند به مبارزه ادامه دهند و مراقب توطئه‌ها باشند. 🔹امام همین مطالب را درباره بختیار در مصاحبه با خبرنگارها نیز بازگو کرد. منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص295. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استقبال تاریخی مردم پیش از ورود امام 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی 1357.11.9 🔹از تهران خبر می‌رسد که هجوم مردم از شهرستان‌ها به تهران برای استقبال از امام به‌حدی ترافیک را سنگین کرده است که وسایل نقلیه نمی‌توانند وارد تهران شوند و ناگزیر مسافرین را چند کیلومتر پیش از رسیدن به تهران پیاده می‌کنند. 🔸به‌دنبال اعتصاب گسترده علما و دانشمندان در دانشگاه تهران و مبارزه خونینی که ملت ایران برای باز کردن فرودگاه مهرآباد تهران دنبال کردند، سرانجام بختیار را ناگزیر به عقب‌نشینی کرد. بختیار اعلام کرد که فرودگاه باز است و امام هروقت بخواهد می‌تواند به ایران بیاید منتهی دولت مسئول امنیت جانی او نخواهد بود. 🔹شرکت ایرفرانس برای پرواز به‌سوی تهران 24 ساعت مهلت خواست تا اوضاع فرودگاه مهرآباد را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد و به‌ایمنی آن اطمینان یابد. منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص296-295. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برخورد قاطع با برنامه‌های خلاف شئون اسلامی صدا و سیما 🔻 | 9بهمن بسمه تعالی‌ آقای محمد هاشمی، مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ 🔹با کمال تاسف و تاثر روز گذشته از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج می‌گردد، و دست‌اندرکاران آن تعزیر خواهند شد. 🔸در صورتی که ثابت شود قصد توهین در کار بوده است، بلاشک فرد توهین‌کننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از این گونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید و جدی مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینه‌ها قوه قضاییه اقدام می‌نماید. 67.11.9 روح الله الموسوی الخمینی‌ (صحیفه امام، ج21، ص251) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱«تکبیر گفتن روی پشت‌بام» ابتکار تهرانی‌ها بود 🔹️رهبر انقلاب: سال ۵۷، تهران الهام‌بخشِ دیگرِ شهرها شد؛ هم در راه‌پیمایی‌ها، هم در تولید شعارها. این شعارهای هماهنگی که میدیدید در همه‌جای کشور پخش میشود، از تهران الهام داده میشد. این تکبیر روی پشت بام را تهرانی‌ها ابتکار کردند و به جاهای دیگر خبر دادند. بنده خودم در مشهد نشسته بودم، شب یکی از دوستان تهرانی که جزو مبارزین بود ــ خدا رحمتش کند ــ تلفن کرد گفت «بشنو»؛ تلفن را گرفت به سمت صدا، من دیدم صدای «اللّه اکبر» می‌آید؛ گفت -شما هم- «اللّه اکبر» بگویید، بنده هم با بچّه‌هایمان ــ کوچک بودند ــ رفتیم بالای پشت بام و شروع کردیم «اللّه اکبر» گفتن. ۱۴۰۲/۱۱/۳ ✍ بسته‌ی 💻 Farsi.Khamenei.ir
پیام تشکر از دولت و ملت فرانسه‌ 🔻 | 11بهمن بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹در این موقع که پس از چهار ماه توقف پر حادثه در خاک فرانسه، برای خدمت به وطنم می‌خواهم اینجا را ترک کنم، لازم می‌دانم از دولت فرانسه که وسایل امنیت و آزادی بیان را برای این جانب مهیا نمود، و از اهالی محترم که با حس انساندوستی علاقه خود را به آزادی و استقلال کشور ایران اظهار داشتند تشکر کنم. 🔸امید است مهمان‌نوازی دولت و ملت فرانسه و حس آزادی‌خواهی آنان را فراموش نکنم. و از زحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل لوشاتو دادم معذرت می‌خواهم. امید است احترامات این جانب را بپذیرند. 2 شهر ربیع الاول 1399 روح الله الموسوی الخمینی‌ (صحیفه امام، ج6، ص6) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
38.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازخوانی تاریخ رابطه رژیم پهلوی با رژیم صهیونیستی مصاحبه شبکه پرس تی وی با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-۱۴۰۲/۱۱/۸ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 🔹پیش از آن‌که فلسطین اشغال شود و رژیم جعلی اسرائیل به‌وجود بیاید و قبل از به قدرت رسیدن رضاخان صهیونیست‌ها در ایران فعال بودند. 🔸گروه مرموز و ستون پنجمی به‌نام «بهائی» در واقع همان صهیونیست‌هایی بودند که به اسم بهائی در ایران ظاهر شدند. 🔹رضاخان از سوی همین بهائی‌هایی که وابسته به صهیونیسم بودند به انگلیس معرفی شد. 🔹در زمان اشغال رسمی فلسطین و اعلام موجودیت رژیم جعلی اسرائیل، ایران دومین کشوری بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت. این هم سیاست انگلستان بود. انگلیس سعی داشت که مسئله فلسطین به «دنیای اسلام» ربط پیدا نکند. 🔸در دوران مصدق اینجوری وانمود شده که ارتباط ایران با اسرائیل قطع اما اینطور نبود. مصدق فقط کنسولگری ایران در اسرائیل را به بهانه نداشتن بودجه تعطیل کرد اما ارتباط قطع نشد در زمان مصدق کالاهای زیادی بین ایران و اسرائیل رد و بدل شد. 🔹نفت ایران مثل سیل به سوی سرزمین اشغالی سرازیر بود و رژیم شاه سوخت رژیم صهیونیستی را تأمین می‌کرد حتی مجروحین جنگی اسرائیل در بیمارستان‌های ایران پرستاری و معالجه می‌شدند. 🔸طرح اصلاحات ارضی را کارشناسان اسرائیلی دادند و کشاورز ایرانی نه‌تنها به حقوق خودش نرسید بلکه کشاورزی ایران مختل شد. 🔹کارشناسان اسرائیلی عوامل ساواک را آموزش نظامی و امنیتی دادند 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
همراهی ارتش با انقلاب اسلامی به‌روایت امام خمینی 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی 1357.11.10 🔹 طی مصاحبه‌ای از بازگشت امام به ایران ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت ورود ایشان به ایران ممکن است کشور را به هرج و مرج بکشاند! 🔸تا کنون بیش از چهارصد نفر از ایرانیان و خبرنگاران برای همراهی با امام در سفر او به ایران ثبت‌نام کرده‌اند. لیکن شرکت اعلام کرده است که بیش از 240 نفر سرنشین نمی‌تواند داشته باشد. 🔹امام در پاسخ سؤال خبرنگاری که پرسید در سفر شما به ایران چه کسانی از شما محافظت خواهند کرد اظهار داشت:«حافظ من خداست و حفظ امنیت نیز بر عهده مردم ایران است.» از امام درباره مخالفت سؤال شد، پاسخ داد که ارتش با ماست، بخش عمده‌ای از ارتشیان هم‌اکنون به ملت پیوسته‌اند و با رفتن من به ایران دیگر ارتشیان نیز در صف ملت قرار خواهند گرفت. منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص296. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️نامه جالب یکی از جوانان آلمان غربی به امام و پاسخ ایشان 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ١٣۵٧.١١.١١ 🔹 امروز حال و هوای دیگری داشت. بسیاری از ایرانیان تلاش می‌کردند که در پرواز انقلاب، امام را همراهی کنند و از این‌که در هواپیما دیگر جایی برای آن‌ها نبود چشمان اشکباری داشتند. 🔸مقامات محلی و انتظامی یکی پس از دیگری به حضور امام می‌آمدند و مراسم تودیع به جا می‌آوردند. نوفل‌لوشاتو همراه با پرسنل خويش به حضور امام آمد امام از اینکه قریب ١٢۵ روز از اقامتگاه او مراقبت کردند تشکر کرد. 🔹اهالی نو فل‌لوشاتو چند تن از معتمدین شهر را همراه با بسته‌ای از په رسم هدیه به حضور امام فرستاد و نسبت به امام اظهار ارادت کردند. امام از میهمان‌نوازی آنها تشکر کرد. یکی از جوانان یادداشتی به خدمت امام نوشت. در نامه او آمده است: آقای خمینی عزیز نمی‌خواهم با تقاضای خود مزاحم شما بشوم، اما تا دیروز مشکلی داشتم می‌خواهم با مساعدت شما حل کنم. امیدوارم با محبتی که دارید کمکم کنید نامزدم به زودی هدیه سالروز تولدش را دریافت می‌کند، هدیه‌ای که از قلب من به او تقدیم می‌شود. او مشتاقانه دستخط بزرگان را گردآوری می‌کند و کلکسیونی از این دستخط‌ها دارد. چقدر خوشحال می‌شود که سلامی از شما دریافت کند. 🔸امام در پاسخ نوشت: بسمه تعالی سعی کنید برای جامعه فرد مفیدی باشید. سعی کن تحت تأثير قدرت‌های شیطانی واقع نشوید، سعی کنید متعهد باشید ان شاء الله سلامت باشید، روح الله الموسوی الخمینی 🔹امام پس از به جا آوردن نماز مغرب و عشا چند کلمه‌ای با حاضران و نمازگزاران سخن گفت و اظهار داشت چون ممکن است در سفرم به ایران خطراتی وجود داشته باشد، دوست ندارم هیچ‌کسی در این سفر با من همراه باشد این گفته امام ضجه و ولوله‌ای برپا کرد، صدای گریه و شیون از همه جا برخاست، حاضران يکصدا فریاد برآوردند که ما شما را تنها نمی‌گذاریم، در ذهن آنها تداعی کرد. امام هنگام حرکت به سمت فرودگاه طی اعلامیه‌ای از ملت فرانسه تشکر کرد.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره ۶، صص ٢٩٧-٢٩۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شگفتی مهماندار هواپیمای امام از آرامش روحی ایشان 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ١٣۵٧.١١.١٢ 🔹امام حدود ۱۲/۳۰ به وقت فرانسه و ٣/٣٠ بعد از نیمه شب به وقت تهران به سمت فرودگاه حرکت کرد. صدها خبرنگار در برابر اقامتگاه امام در اجتماع کرده و از آخرین لحظه‌های اقامت امام در آن محل و حرکتش به سمت فرودگاه عکس و فیلم تهیه می‌کردند. ده‌ها دستگاه ماشین پلیس و سرویس امنیتی امام را تا فرودگاه اسکورت کردند. هزاران نفر از ایرانیان در فرودگاه اجتماع کرده بودند و در پشتیبانی از امام و بر ضد شاه و بختيار شعار می‌دادند. 🔸امام پس از پرواز به طبقه دوم هواپیما رفتند و پس از به استراحت پرداختند. یکی از میهمانداران از آرامش امام در آن شرایط حساس و خطرناک شگفت‌زده شده بود می‌گفت من چندین‌بار از بالای سرشان رد شدم تا مطمئن شوم که به خواب رفته‌اند یا نه با کمال تعجب دیدم که با آرامش کامل در خواب به سر می‌برند. 🔹آنگاه که هواپیما در ساعت ٩/٣٠ بامداد در بر زمین نشست، آقای نخستین کسی بود که در استقبال امام وارد هواپیما شد. او می‌خواست امام را هنگام پایین آمدن از هواپیما همراهی کند، لیکن امام نپذیرفت و از او درخواست کرد که پیش از ایشان از هواپیما بیرون بیاید، آقای مطهری نیز برای استقبال از امام وارد هواپیما شد، همزمان با بازگشت امام به ایران نیروهای نظامی شاه و سربازان گارد شاهنشاهی در تیراندازی‌های خود ده نفر را در تهران به شهادت رسانیدند در اطراف و اکناف کشور نیز شماری به دست دژخیمان شاه شهید شدند. 🔸در سمنان نیز دو نوجوان به نام‌های ۹ ساله و ۱۶ ساله از اهالی مهدی‌شهر به شهادت رسیدند. آنان به همراهی جمعی از اهالی مهدی‌شهر به یمن بازگشت امام به خاک میهن با پنجاه دستگاه کامیون و سواری در حالی که چراغ‌های خود را روشن کرده و با بوق‌های ممتد شادی می‌کردند وارد سمنان شدند. نیروی انتظامی سرسپرده به رژیم شاه در به این کاروان شرف و شعف یورش برد که به شهادت محمود بلوری، علی همتیان و مجروح شدن على طالب منجر شد. 🔹امام پس از سخنرانی تاریخی در (س) با هلیکوپتر از آن محل بیرون برده شد این هلیکوپتر در بیمارستان یکصد تختخوابی فرود آمد و امام با وسیله‌ای به منزل خواهرش واقع در بلوار کشاورز رفت و تا پاسی از شب در آنجا به سر برد.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٢٩٨-٢٩٧) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مصاحبه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با شبکه دوم تلویزیون درباره خاطرات دوران مبارزات انقلاب اسلامی-سال1363 صفحه نخست 🔹 خبرنگار: جناب آقاى خامنه‌اى شما در طول مبارزات خودتان قطعاً خاطرات بسیارى را دارید، از آن روزهایى که در تشریف داشتید در بودید که مسجد کرامت خود نقطه‌اى براى حرکت بود در مشهد و همچنین در طول تاریخ مبارزات و تظاهرات مردمى و همچنین در روز ۲۲ بهمن. اولین سؤال و مطلبى که مى‌خواستم خدمت‌تان بگویم این است که اگر از آن روزها، روزهاى پر التهاب مشهد و یا تظاهرات خاطره‌اى به نظرتان مى‌رسد بفرمایید. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم 🔹خیلى سؤال دشوارى است براى من و این بدان علت است که من از سال ۱۳۴۳ رفتم مشهد یعنى از قم برگشتم مشهد و در مشهد سکونت اختیار کردم تا سال ۱۳۵۷ که از مشهد خارج شدم. غیر از مدت‌هایى که حالا در بازداشت و یا تبعید و این‌ها مثلاً بودم بقیه اوقات را در مشهد گذراندم و تمام این دوران لبالب از خاطره‌هاى دوران انقلاب است براى من، یعنى شاید کمتر زمانى از آن) مدت ۱۳، ۱۴ ساله‌ى اقامت من در مشهد را مى‌شود در ذهنم جستجو کنم و پیدا کنم که در او یک نشانى و ردپایى از مسائل انقلاب نباشد. 🔸البته مى‌دانید انقلاب در دوره‌هاى مختلف یک حرکت را در حقیقت تعقیب مى‌کرد و این حرکت در زندگى ما و وضع ما در این ۱۳، ۱۴ سال هم همین‌طور مشهود بود یعنى من وقتى نگاه مى‌کنم مثلاً فرض کنید سال ۱۳۴۳ که رفتم مشهد براى سکونت را در نظر مى‌گیرم، یا قبل از آن، سال ۴۱ که شروع مبارزات بود و بعد ۴۲ که اوج اشتعال مبارزه بود در اول کار و زندان‌هایى که بازداشت‌هایى که مثلاً آن وقت‌ها مى‌شد و این‌ها و بعد که در رابطه با قم بود همه این‌ها یعنى در سال ۴۱ و ۴۲ من طلبه قم بودم، اگر مشهد مى‌آمدم در رابطه‌ى با قم کار داشتم و همچنین سال ۴۳. در این دوران مبارزه را و وضع خودم را در این مبارزه یک‌جور مى‌بینم بعد سال ۴۶، ۴۷، ۴۸ یک جور است، سال ۴۹ - ۵۰ یک‌جور است، از ۵۰ به بعد تا ۵۴ مثلاً، ۵۴ - ۵۵ یک‌جور است و ۵۵ و ۵۶ و ۵۷ هم باز یک‌جور است یعنى این‌ها یک تاریخى را تشکیل مى‌دهند یعنى یک سیرى را، یک مسیرى، یک روندى را به اصطلاح نشان مى‌دهند به انسان که یک جریانى است، به قول آن‌هایى که دلشان مى‌خواهد لغت فرنگى یک پروسه‌اى است که از اول تا آخر آدم نگاه مى‌کند، کاملاً مشخص است مراحلش چیه، از کجا شروع شده، چه جورى یک دوره به یک دوره تبدیل شده، آن روز ما نمى‌فهمیدیم حالا که داریم به پشت سرمان نگاه مى‌کنیم مى‌بینیم که داستان‌ها بوده هر کدامش هم یک خاطره‌اى دارد که خیلى مشکل است که انسان از بین این همه خاطره گوناگون و بعضى تلخ و بعضى شیرین در حین وقوع که البته الان همش شیرین است یعنى هر چه من نگاه مى‌کنم آن شدت‌ها و تلخی‌ها هم همه در کام من شیرین مى‌آید و اگر غیر از آن گذرانده بودم زندگى را، یقیناً براى من مایه تأسف بود و آن روز تلخ و شیرین و این‌ها همه جور آمیخته بود. 👇 صفحه دوم صفحه سوم صفحه چهارم صفحه پنجم صفحه ششم صفحه هفتم صفحه هشتم صفحه نهم صفحه دهم 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مصاحبه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با شبکه دوم تلویزیون درباره خاطرات دوران مبارزات انقلاب اسلامی-سال1363 صفحه دوم 🔹اشاره کردید به مسجد کرامت بد نیست که حالا از این قسمت بگویم، من قبلاً در یک مسجد دیگرى به نام نماز مى‌خواندم و امام جماعت مسجدى بودم به نام مسجد امام حسن مجتبى که در نزدیک منزل‌مان بود و در یک خیابان نسبتاً خلوتى، تا یک حدودى هم دور افتاده‌اى خیلى هم دور افتاده نبود اما خیلى هم محل رفت و آمد جمعیت نبود، آن‌جا نماز را شروع کردم و مسجدى که براى اول بار من را دعوت کردند براى امام جماعت که همین مسجد باشد، به این شکل بود که یک اتاقکى بود از این اتاقى که الان شما توش نشستید کوچک‌تر و مستمعینش هم دو صف ۵، ۶ نفره، دو سه صف ۵، ۶ نفره از پیرمردها و آدم‌هاى متوسط آن حول و حوش مسجد بودند، یک باربر بود به نام ملا که نمى‌دانم حالا زنده است یا فوت شده.... بله یک ملا بود، یک قهوه‌چى بود آن نزدیک، یک شاگرد مکانیک بود، غالباً هم در سنین مسن یا متوسط، یک حاجى خیرى بود که مسجد را او ساخته بود، همسایه مسجد بود، یک عده‌اى بودند در حدود مثلاً شاید ۲۰ نفر ۱۸ نفر بعد من که رفتم آن‌جا به مردم شب اول که نماز خواندیم پا شدم، دو سه شب که گذشته بود پا شدم رو کردم به مردم گفتم که با این چند شبى که ما با هم دور هم جمع شدیم یک حقى شما بر گردن من پیدا کردید یک حقى من بر گردن شما پیدا کردم. حق شما بر گردن من این است که من یک قدرى برایتان حرف بزنم و یک حدیثى چیزى برایتان بخوانم که شما گوش کنید. حق من هم بر گردن شما این است که شما آن حرف‌هاى من را گوش کنید و یاد بگیرید من حق خودم را عمل مى‌کنم شماها هم حاضرید حق خودتان را ادا کنید؟ خیلى خوش‌شان آمد و گفتند آره. 🔸در طول مدت خیلى کمى این مسجد کوچولو پر شد به طورى که جا کم شد و همان حاجى همسایه مسجد همت کرد و از عقب مسجد یک مقدار را اضافه کرد و مسجد شد بزرگ‌تر و در مدت شاید دو سه ماه آوازه این مسجد در مشهد به خصوص در میان جوان‌ها پیچید به طورى که وقتى مسجد کرامت که مزین‌ترین و بهترین و بزرگترین مسجد محله در مشهد محسوب مى‌شد ساخته شد و آراسته شد و کامل شد، بانى آن مسجد و کسبه دور و بر آن مسجد فکر کردند که مناسب هست که بیایند و بنده را که توى این مسجد پیش نماز بودم ببرند آن‌جا و در این صورت آن مسجد اجتماعى خواهد شد، همین‌جور هم شد، من را بردند آن مسجد و اجتماع خیلى زیادى شد که حالا شما مثل این‌که آن‌جا بودید و دیدید اجتماعات آن مسجد را و مبدأ واقعاً یک حرکت فکرى در بین قشرهاى متوسط شد. 🔹قبل از او با دانشجوها و اینها ما ارتباطات زیادى داشتیم، من کلاس داشتم کلاس‌هاى متعددى داشتم براى جوان‌ها و دانشجوها و طلبه‌ها و این‌ها لکن قشرهاى متوسط شهر و مردم کوچه و بازار که از مسائل انقلاب به خصوص مسائل بنیانى انقلاب چندان اطلاعى نداشتند و از سال ۴۲ که مسائل همه‌گیر بود چند سالى گذشته بود و مسائل فراموش شده بود، از مسجد کرامت مجدداً این فضاى انقلاب را حس کردند و یک تحولى در مشهد به وجود آوردند و البته مسجد کرامت خاطرات زیادى دارد از جمله آن خاطرات هم یکى این است که به من اطلاع دادند که از ساواک اعلام کردند که من حق دیگر ندارم بروم، بعد از مدتى که در آن مسجد چند ماهى هم بیشتر نشد که آن مسجد ما به‌طور مرتب مى‌رفتیم، البته بعد از آن من در طول سالیان دراز ارتباط داشتم با آن مسجد لکن رفت و آمد مرتب من که ظهر بروم، نماز شب بروم، هم ظهر صحبت مى‌کردم، هم شب صحبت مى‌کردم خیلى پر کار آن‌جا کار مى‌کردیم و شاید در هفته ۶ شب در آن مسجد صحبت مى‌کردم و ۷ روز یعنى ۷ روز صحبت مى‌کردم و ۶ شب، اینجورى بود، روز و شب در آن مسجد صحبت بود بعد مردم هم زیاد مى‌آمدند. به‌هرحال ساواک تعطیل کرد و برگشتیم ما به مسجد امام حسن منتها دیگر مسجد امام حسن این دفعه گنجایش آن جماعتى که با من بودند را نداشت لذا بود که اهل محل و همان حاجى سابق الذکر که خدا ان‌شاءاللَّه حفظش کند خیرش بدهد مرد خیر و خوبى بود، او همت کرد و یک مسجدى بزرگ‌تر از مسجد کرامت در همان محله مسجد امام حسن بوجود آورد که الان آن مسجد هست مسجد نسبتاً بزرگ خوبى است. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db