eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
990 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گنبد آهنین در برابر حملات حزب‌الله: خواب خرگوشی یا ضعف استراتژیک؟ 🔹حزب‌الله لبنان اعلام کرده است که شامگاه یکشنبه، یک پایگاه اسرائیلی را در جنوب حیفا با موشک هدف قرار داده است. جنبش مقاومت اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ساعت ۲۳:۲۰ یکشنبه، مقاومت اسلامی یک فروند موشک فادی-۱ به پایگاه کرمل در جنوب حیفا شلیک کرد.» 🔸رسانه‌های عبری به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل تایید کردند که «هیچ موشکی از موشک‌هایی که به سمت حیفا شلیک شده بودند، رهگیری نشدند». (ایسنا-کد خبر: 1403071612149) 🆔 @Bonyadtarikh
در اولین دیدار مجذوب امام شدم شهید سید حسن نصرالله روایتی از اولین دیدار خود با امام خمینی در سال 1361ش در حسینیه جماران نقل می‌کند: «از لحظه‌ای که امام وارد شد تا لحظه‌ای که خارج شد، فشار شدیدی بود. ما نشسته بودیم و جای‌مان بسیار تنگ بود. امام بیش از نیم ساعت سخنرانی کرد و من در طول مدت حضور امام، چیزی احساس نکردم. نه فشاری بر من بود، و نه روح و جسمم و نه چیز دیگری. اصلا شک دارم که پلک زده باشم. می‌ترسیدم در آن لحظه از نگاه به صورت امام محروم شوم. کلا غرق در امام شده بودم.» منبع: کتاب سید عزیز (زندگینامه خود گفته حجه‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله)، به کوشش حمید داود آبادی، تهران، نشر یازهرا، 1390ش، ص51-50. 🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🌷 السلام‌علیک‌یا‌سیدالکریم‌ 🌷 🍃قبله ی خاک ما شده حرمت 🍃چشم امید ماست بر کرمت 🍃هر دمی از زمانه دل گیرم 🍃راه صحن تو پیش می گیرم ✳️سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم علیه السلام مبارک 🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی 🗓17مهر1357 🔹صبح امروز در پی تعطیلی مدارس شماری از دانش‌آموزان پسر پس از قراردادن قرآن روی سرهایشان اقدام به برپایی راهپیمایی کردند.این عده با حمله پلیس پراکنده شدند و پس از آن که مجدداً قصد راهپیمایی داشتند، پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور آنها را پراکنده کرد. بنابر گزارش روزنامه اطلاعات از تلگرافی به امام مخابره کرد. او ضمن ابراز نگرانی درباره مهاجرت امام به پاریس، از ایشان خواست تا در صورت امکان به ایران آیند. 🔸علمای کشور اندونزی در تلگرافی خطاب به امام، نسبت به رفتار حکومت‌های و ابراز انزجار کردند. 🔹عصر امروز امام از اقامتگاه موقت خود به خانه‌ای در 35کیلومتری پاریس تغییر مکان داد. 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین از سوی تلگرافی به مخابره کرد و خواستار بازگشت امام به ایران شد. ایشان همچنین با ارسال تلگرافی به رئیس جمهور فرانسه، از ایشان خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و اقدامات لازم را جهت تأمین آزادی و امنیت و شئونات معظم له معمول دارد. 📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص115-122 🆔 @Bonyadtarikh
کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۸ ) ⭕️ استفاده روشمند از زنان برای پیشبرد سیاست‌های دیکتاتوری پهلوی 🔹لشکرکشی لات‌ها و کنترل‌چی‌های خانه‌های فساد و بدکاره‌های تجارت قلعه به سردمداری شعبان بی‌مخ برای فعالیت‌های سیاسی و مذهبی مخالفین در دهه سی و نقش زنان بدکاره تهران در کودتای 28 مرداد 1332ش، هنوز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نشده است. شهر نو در روزهای مرداد 1332ش. بر زبان‌ها افتاد. کودتاچی‌ها با اجیر و رها کردن عده‌ای از این زنان در خیابان‌های تهران به آنها گفته بودند تا با شعارهای زنده باد شاه، مرگ بر توده‌ای و مرگ بر مصدق، از جنوب شهر به سمت خانه نخست‎‌وزیر در انتهای خیابان کاخ(فلسطین کنون) و سپس تا خیابان پاستور حرکت کنند. 🔸محمود مسگر که یکی از لات‌های آن روزگار بود، با دویست نفر همراه در دروازه قزوین جمع شده بودند. او یکی، دو نفر را فرستاده بود به قلعه، سراغ خانم‌ها که حضور و همراهی‌شان را برای اجرای کودتا لازم می‌دانستند. پری بلنده، پری آژدان قزی و ملکه اعتضادی هر کدام با لشگری از زن‌های همراه‌شان هم به کمک کودتاگران علیه دولت مصدق تا زندان رفته بودند تا رخصت همراهی نوچه‌های شعبان بی‌مخ، لات‌ مهم تهران و دست نشانده دربار را هم بگیرد. 🔹 یکی از عکس‌های مهمی که از روز کودتای 28 مرداد ماه به یادگار مانده، تصویر یکی از همین زن‌هاست که روی یک جیپ در حالی که چماقی در دست دارد نعره می‌کشد و خیابان‌های تهران را می‌پیماید. 🔸دست‌خوش زنان سردمدار قلعه برای همراهی با دربار، زمین‌هایی بود که برای ساخت خانه‌های بیشتر در محله قلعه صرف شد و سهام‌هایی که در بانک‌ها به نامشان شد . 🔹یک سال پس از کودتا، یعنی در سال 1333ش. به دستور فضل‌الله زاهدی نخست‌وزیر وقت کودتا، دیواری به دور محله «شهر نو» کشیده شد و این محله پس از آن به «قلعه زاهدی» معروف شد. 📚 فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص131- 132. 🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ برگزاری جشنهای شاهانه در نزدیکی حلبی‌آباد 💢دکتر محمدعلی کاتوزیان، استاد اقتصاد دانشگاه کنت انگلستان که یک سال بعد از برپایی جشن‌های شاهنشاهی از شیراز دیدن کرده است، صحنه‌های اسفناک حلبی آبادهای شیراز را چنین توصیف می‌کند: 🔸 «شهری که محل برگزاری جشن‌های سالیانه هنر بود. سوای محله‌های متعدد فقیرنشین، دو حلبی‌آباد بزرگ نیز داشت که به خوبی از انظار پنهان بود… من توانستم به کمک دو راهنما از یکی از این نواحی و نیز یکی از آلونک‌های آن دیدن کنم. 🔸 این آلونک به طور کامل از تکه‌های حلبی (بشکه‌های بزرگ و مستعمل نفت) ساخته شده بود. فضای تقریبی آن پانزده متر مکعب بود و یک خانواده هشت نفری شامل شش بچه از شش ماهه تا دوازده ساله و والدینشان در آن ساکن بودند. 🔸 پدر این خانواده یک کارگر فصلی بود. شغل وی تخلیه چاه فاضلاب محلات فقرنشین بود که لوله‌کشی نداشتند. او به تریاک معتاد بود زیرا آنگونه که می‌گفت در غیر این صورت نمی‌توانست به این کار بپردازد. همچنین وی اعتیادش را به همسرش منتقل کرده و همسرش نیز به نوبه خود آن را به کوچکترین فرزند خانواده انتقال داده بود. 🔸آثار تراخم در چشمان پنج بچه بزرگتر دیده می‌شد. هیچ نوع اثاث خانه‌ای در این آلونک به جز تکه‌های بزرگ مقوا، چند دست رختخواب مستعمل و یک منقل برای گرما وجود نداشت. زمستان بسیار سردی بود و برف روی زمین نشسته بود. در هیچ کجای این ناحیه حمام عمومی یا خصوصی و مستراح وجود نداشت. 🔸در این منطقه تنها یک کیوسک کوچک شرکت نفت که جایگاه فروش روغن پارافین بود مشاهده می‌شد. بالای آن، پارچه‌ای آویخته بودند و روی آن نوشته شده بود زنده باد والاحضرت رضا پهلوی، ولیعهد محبوب ما.» 📚منبع: محمد علی کاتوزیان، اقتصاد سیاسی ایران، ترجمه: محمد رضا نفیسی و کامبیز عزیزی، نشرمرکز، چاپ پنجم، 1374، ص 322 -323. 🆔 @Bonyadtarikh
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مصاحبه داریوش سجادی تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا، با بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🟣 نگاه تحقیر آمیز شاه به جامعه دینی 🆔 @Bonyadtarikh
سرنوشت نکبت‌بار یک گانگستر سیاسی؛ مهدی هاشمی، آغاز و پایان یک مرداب.pdf
1.71M
💢سرنوشت نکبت‌بار یک گانگستر سیاسی؛ مهدی هاشمی، آغاز و پایان یک مرداب 🔶آنچه شخصیت و سرنوشت را رقم زد، مبانی فکری در بین چهل تا پنجاه سالگی بر اساس بی‌تجربگی و علی‌رغم مشاوره با نیک‌اندیشان، پیرو تفکرات روحانی گمراهی به نام که دارای افکاری مشابه وهابیون بود را استاد عالیقدر خود دانسته و در همه سخنرانی‌های خود به دلیل بدبینی به علمای تشیع، آنها را وابسته به دربار پادشاهان و سرمایه‌داران معرفی می‌کرد. 🔷وی تحت تاثیر اندیشه‌های انحرافی از حوزه بیرون رفته و ضمن نابودی کتاب‌های خود، به مبارزه علیه رژیم شاه پرداخت. اگر چه پس از دستگیری توسط و آزادی از زندان با تعهد، خدمت سربازی را به همکاری با آن سازمان در بخش نویسندگی دادرسی کل ژاندارمری شاهنشاهی منصوب و بعد از آن، دوباره راه انقلابی را با الهام‌گیری از رهبر انقلابی کمونیستی چین، قهدیرجان را تبدیل به پایگاه مبارزه‌های علیه رژیم کرد. به دلیل روحیه خودخواهی، مورد تایید رژیم شاه، روحانیون و یا انقلابیون نبود و بهمراه گروه خود، به دلیل اعتقاد التقاطی، مجهز به سلاح سرد و گرم بودند و مانند رفتار گانگسترهای قرن هجده غرب وحشی با مردم و مخالفان، تمایل به دست گرفتن اصفهان داشتند. 🔶سید مهدی هاشمی برخلاف مبارزه با رژیم شاه، در اصل برای اهداف نفسانی خود در اوایل دهه پنجاه اقدام به تشکیل گروهی معروف به "گروه هدفی‌ها" نمود. زیرا را دینی یک‌بعدی می‌پنداشت و اسلام و مکتب تشیع را تنها یک "هدف انقلابی" می‌دانست. 🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی 🗓18مهر1357 🔹 آیت‌الله با ارسال تلگرافی به رئیس جمهور فرانسه از وی خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و امنیت ایشان را فراهم کند. 🔸 سفیر آمریکا با در تهران دیدار کرد. او این ملاقات را طولانی و غمگین توصیف نمود و درگزارش خود به افسرده و عصبی بودن شاه و تلاش او بری یافتن راه حلی برای رفع مشکلات اشاره کرد. 🔹به مناسبت فرارسیدن اربعین شهدای میدان ژاله(میدان شهدا) و نخستین سالگرد شهادت ، اعلامیه‌ای با امضای 74 نفر از روحانیان منتشر گردید.در این اعلامیه با تجلیل از شهدای شهرهای کرمانشاه، خرم‌آباد، سنندج، مهاباد، آمل، بابل و دیگر شهرها، روز دوشنبه 24 مهر تعطیل اعلام شد. 📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص128-138 🆔 @Bonyadtarikh
کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۹ ) ⭕️ یکی از دوره‌های استفاده ابزاری از زنان برای پیشبرد اهداف دیکتاتوری بعد از فوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(10 فروردین 1340) و آیت الله کاشانی( 23 اسفند 1340) بود. 🔸شاه این دو رهبر بزرگ و محبوب شیعیان را مانع اصلی اجرای سیاست‌های دیکته شده آمریکا مخصوصا در اصلاحات ارضی و بهره‌گیری از کارگزاران بهایی و ازلی مسلک و عمله صهیونیسم بین‌الملل در ارکان حکومتی خود می‌دید و از این جهت هم از ناحیه آمریکا و هم از ناحیه شبکه صهیونیستی – فراماسونری، شدیدا در فشار بود. 🔹شاه ارتحال آیت الله بروجردی و کاشانی را فرصت مناسبی برای اجرای دستورات دید و گرفتار این توهم شد که دیگر مانع بزرگی از ناحیه حوزه علمیه قم بر سر راه سلطنت نخواهد بود. 🔸 داستان تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و استفاده ابزاری از زنان در چنین فضایی شکل گرفت. رژیم پهلوی و صهیونیسم جهانی هیچ گاه تصور نمی‌کرد حوزه در آن شرایطی که هنوز در غم از دست دادن رهبر عقیدتی و رهبر سیاسی خود سوگوار است و نشانی از تمرکز مرجعیت پس از ارتحال آیت الله بروجردی در آن وجود ندارد رمقی برای مقابله با او داشته باشد. 🔹 یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعفی که حوزه علمیه قم پس از کودتای سیاه با آن سر وکار داشت، ضعیف بودن رابطه مرجعیت با فعالیت‌های سیاسی روش‌مند و اهداف مشخص بود. 🔸 همین نقطه ضعف باعث سردرگمی مردم و طمع حکومت برای انزوای مرجعیت از فعالیت‌های سیاسی شد؛ به گونه‌ای که وقتی رضاخان قیام قم را با شهادت حاج آقا نورالله در 4 دی 1306ش. تمام شده تلقی کرد، روزنامه حبل المتین که در دست حکومت بود نوشت: خوب بود با صراحت لهجه به آقایان بلکه به کلیه افراد حالی می‌شد که در ایران هم تفکیک دیانت از سیاست شد. نه ارباب سیاست دخالت در امور روحانی خواهند نمود و نه روحانیون در کارهای داخلی و خارجی دولت. 📚فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص 133-134. 🆔 @Bonyadtarikh
6.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مصاحبه داریوش سجادی تحلیلگر مسائل سیاسی مقیم آمریکا با بنیاد تاریخ پژوهی ( ۲ ) 💢هاشمی رفسنجانی یک ملی گرا بود تا اسلام گرا 🆔 @Bonyadtarikh