🔆 بررسی نقش امام خمینی بر اجماع علما در جریان تصویب نامه انجمن های ایالتی ولایتی
✳️آغاز ماجرا
روزنامه کیهان در روز دوشنبه 16 مهر 1341، در صفحه اول خود با حروف درشت نوشته بود: «طبق لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی که در دولت به تصویب رسیده و امروز منتشر شده به زنان حق رأی داده شده.»
🔸 پر واضح است که شاه در جهت اجرای نقشه های استعماری به دنبال کسب وجه و جایگاه در میان مردم بود از این رو موضوع حق رأی به بانوان را پیش کشید،عنوان فریبنده ای که بهانه ای بیش نبود و هدف عمده، حذف قید «اسلام» از شرائط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بود که به این وسیله راه برای سایر فرقه ها خاصه بهایی ها تسهیل شود. لذا برای تسهیل امر، قید «قرآن» را نیز از قسم نامه برداشته و جمله«کتاب آسمانی» را به جای آن گذاشته بودند.
🔹🔸فرصت اجرای رسالت
شاه که پس از رحلت آیت الله بروجردی تصور می کرد یکه دار میدان است ،در تلاش برای محک زدن جامعه روحانیت و واکنش برای شناخت روحیه و افکار آنان و ادامه راه پدرش در تجاوز به اساس قرآن و الغای مذهب ،آرزویی که سالیان دراز در دل می پروراند را عملی نمود.
🔸امام که تغییر و تحول های سطح عالی کشور و مقامات دولتی همانند ظاهر شدن علی امینی در صحنه سیاست و روی کار آمدن مهره دیگری به نام اسدالله علم، فعالیت چشمگیر حزب وابسته به صهیونیسم بهائیت را در مرکز به خوبی پیش بینی می کرد در ماه رمضان سال 1381 قمری(1340 شمسی) یعنی حدود هفت ماه قبل از تصویبنامه در حالیکه بسیاری از مقامات روحانی بی خبر از سیاست و نا آگاه فریفته و امیدوار به دولت علی امینی شده بودند که از اطرافیان موثق امام نقل شده بود که امام سخت آشفته و پریشان بودند و اظهار کرده بودند که در آتیه نزدیکی خطرات سهمگینی از سوی رژیم متوجه اساس اسلام و استقلال کشور خواهد شد.
🔸از این رو با اعلام تصویبنامه از طرف دولت،فرصت مناسبی برای امام خمینی پیش آمد تا رسالت تاریخی و وظیفه اسلامی خویش را آغاز نماید.
🔹🔸مقابله با انگ سیاست زدگی با اجماع سازی
جامعه آن روز، نه تنها دخالت در سیاست را برای یک مقام روحانی عیب می شمرد، بلکه حتی دخالت در اموری که به ظاهر جنبه سیاسی نداشت لیکن دخالت در آن از طرف مجامع روحانی بی سابقه بود نیز رد می شد!مثلا در مورد فاجعه زلزله 1341 در قزوین و کشته شدن عده زیادی از مردم عده ای از روحانیون جوان حوزه علمیه بر آن شدند که مجلس یاد بودی برگزار کنند. لیکن یکی از علمای حوزه به خاطر اینکه این کار در حوزه سابقه نداشت با آن مخالفت ورزید!
اما بنا به اینکه مخالفت با اعطای حق رأی در زمان آیت الله بروجردی و برخی از مراجع فقید دیگر اتفاق افتاده بود، نه تنها اشکالی نداشت بلکه ضروری به حساب می آمد.
🔸از این رو امام که در راه واداشتن علمای قم و دیگر مقامات برجسته روحانی ایران و جامعه اسلامی کوشش های فراوانی می نمود ،فرصت ارزنده ای بود که می توانست برای رسیدن به مقصود دیرینه خود از آن حداکثر استفاده و بهره برداری را به عمل آورد.
🔹🔸نشان دادن وجه غیر شرعی تصویبنامه
حذف قید اسلام از شرایط منتخَب و منتخِب و تبدیل سوگند به قرآن، به کتاب آسمانی که در تصویبنامه انجمن های ایالتی و ولایتی آمده بود، به منزله اعلام جنگ علیه قرآن و اسلام بود و ماهیت ضد اسلامی شاه و هیأت حاکمه فاسد را به خوبی نشان می دادو برای امام فرصت ارزنده بود که ضد اسلامی بودن رژیم شاه را بر همگان روشن و ثابت کند. امام در نامه های پیاپی که به علماء و مقامات روحانی در مرکز و شهرستان های دور و نزدیک ونیز خارج کشور ارسال می نماید، آنان را برای رویارویی با توطئه اسلام زدایی فرا می خواند .
🆔 @Bonyadtarikh
🔴 تصمیمات جلسه مشورتی امام با علمای طراز اول
⭕️ به دنبال سخنان بیدارگر امام خمینی و صحبت های آقایان دیگر و تبادل نظر درباره مفاد تصویبنامه انجمن های ایالتی تصمیمات زیر اتخاذ گردید:
🟠طی تلگرامی به شاه مخالفت علما با مفاد تصویبنامه را اعلام و لغو فوری آن را بخواهند.
🟠 طی نامه و پیام هایی علمای تهران و شهرستانها نسبت به خطرات تصویبنامه آگاه کنند و آنان را به مقابله و مبارزه فراخوانند.
🟠 هر هفته جلسات مشاوره و تبادل نظر میان علمای طراز اول قم تشکیل شود.
📚 نهضت امام خمینی، ج1، ص172-173.
🆔 @Bonyadtarikh
📌صوت لو رفته نتانیاهو
▪️باید به ایران پاسخ سطحی بدهیم و بزرگش کنیم
🔹بهتازگی یک فایل صوتی از سخنان نتانیاهو در یک جلسه خصوصی با اعضای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منتشر شده است.
🔹نتانیاهو در این جلسه میگوید: حملات ایران باعث شده که ابهت و بازدارندگیِ ما از بین برود. ناچاریم به ایران پاسخ بدهیم. اگر نتوانیم به حملهٔ ایران جواب بدهیم، حجم ترس در داخل اسرائیل بیشتر میشود و این خطرناک است. ما نمیخواهیم داخل اسرائیل از این نابهسامانتر بشود و وضع از این بدتر شود.
🔹ما برای پاسخ به ایران ۲ مسئله را باید در نظر بگیریم؛ اول اینکه پاسخ باید سطحی باشد تا ایران حملهٔ دوباره نکند. فقط باید حمله اتفاق بیفتد؛ حالا این حمله می تواند بهصورت سطحی باشد. دوم اینکه این حمله باید در رسانه بزرگنمایی شود و بزرگ جلوه کند تا تأثیر رسانهای داشته باشد.
🔹مهمتر از اینها کار رسانهای است؛ باید قبلاز عملیات ما علیه ایران، ترس در ایران حاکم شود؛ مثل کاری که ایران با ما کرد و باعث شد فروشگاهها خالی شود و مردم ما نگران از وضعیت شدند. این اتفاق باید در ایران بیفتد و نگرانی در ایران حاکم شود.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گنبد آهنین در برابر حملات حزبالله: خواب خرگوشی یا ضعف استراتژیک؟
🔹حزبالله لبنان اعلام کرده است که شامگاه یکشنبه، یک پایگاه اسرائیلی را در جنوب حیفا با موشک هدف قرار داده است. جنبش مقاومت اسلامی در بیانیهای اعلام کرد: «در ساعت ۲۳:۲۰ یکشنبه، مقاومت اسلامی یک فروند موشک فادی-۱ به پایگاه کرمل در جنوب حیفا شلیک کرد.»
🔸رسانههای عبری به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل تایید کردند که «هیچ موشکی از موشکهایی که به سمت حیفا شلیک شده بودند، رهگیری نشدند».
(ایسنا-کد خبر: 1403071612149)
#حزب_الله #لبنان #اسرائیل #حیفا #حمله_موشکی #فادی
🆔 @Bonyadtarikh
در اولین دیدار مجذوب امام شدم
شهید سید حسن نصرالله روایتی از اولین دیدار خود با امام خمینی در سال 1361ش در حسینیه جماران نقل میکند:
«از لحظهای که امام وارد شد تا لحظهای که خارج شد، فشار شدیدی بود. ما نشسته بودیم و جایمان بسیار تنگ بود. امام بیش از نیم ساعت سخنرانی کرد و من در طول مدت حضور امام، چیزی احساس نکردم. نه فشاری بر من بود، و نه روح و جسمم و نه چیز دیگری. اصلا شک دارم که پلک زده باشم. میترسیدم در آن لحظه از نگاه به صورت امام محروم شوم. کلا غرق در امام شده بودم.»
منبع: کتاب سید عزیز (زندگینامه خود گفته حجهالاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله)، به کوشش حمید داود آبادی، تهران، نشر یازهرا، 1390ش، ص51-50.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 السلامعلیکیاسیدالکریم 🌷
🍃قبله ی خاک ما شده حرمت
🍃چشم امید ماست بر کرمت
🍃هر دمی از زمانه دل گیرم
🍃راه صحن تو پیش می گیرم
✳️سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم علیه السلام مبارک
🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی
🗓17مهر1357
🔹صبح امروز در پی تعطیلی مدارس #ساری شماری از دانشآموزان پسر پس از قراردادن قرآن روی سرهایشان اقدام به برپایی راهپیمایی کردند.این عده با حمله پلیس پراکنده شدند و پس از آن که مجدداً قصد راهپیمایی داشتند، پلیس با استفاده از گاز اشکآور آنها را پراکنده کرد.
بنابر گزارش روزنامه اطلاعات #آیتالله_سیدعبدالله_شیرازی از #مشهد تلگرافی به امام مخابره کرد. او ضمن ابراز نگرانی درباره مهاجرت امام به پاریس، از ایشان خواست تا در صورت امکان به ایران آیند.
🔸علمای کشور اندونزی در تلگرافی خطاب به امام، نسبت به رفتار حکومتهای #عراق و #کویت ابراز انزجار کردند.
🔹عصر امروز امام از اقامتگاه موقت خود به خانهای در #نوفللوشاتو 35کیلومتری پاریس تغییر مکان داد.
🔸حجتالاسلام و المسلمین #سیدمحمود_ضیابری از سوی #جامعه_روحانیت_گیلان تلگرافی به #پاریس مخابره کرد و خواستار بازگشت امام به ایران شد. ایشان همچنین با ارسال تلگرافی به #ژیسکار_دستن رئیس جمهور فرانسه، از ایشان خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و اقدامات لازم را جهت تأمین آزادی و امنیت و شئونات معظم له معمول دارد.
📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص115-122
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۸ )
⭕️ استفاده روشمند از زنان برای پیشبرد سیاستهای دیکتاتوری پهلوی
🔹لشکرکشی لاتها و کنترلچیهای خانههای فساد و بدکارههای تجارت قلعه به سردمداری شعبان بیمخ برای فعالیتهای سیاسی و مذهبی مخالفین در دهه سی و نقش زنان بدکاره تهران در کودتای 28 مرداد 1332ش، هنوز از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نشده است.
شهر نو در روزهای مرداد 1332ش. بر زبانها افتاد. کودتاچیها با اجیر و رها کردن عدهای از این زنان در خیابانهای تهران به آنها گفته بودند تا با شعارهای زنده باد شاه، مرگ بر تودهای و مرگ بر مصدق، از جنوب شهر به سمت خانه نخستوزیر در انتهای خیابان کاخ(فلسطین کنون) و سپس تا خیابان پاستور حرکت کنند.
🔸محمود مسگر که یکی از لاتهای آن روزگار بود، با دویست نفر همراه در دروازه قزوین جمع شده بودند. او یکی، دو نفر را فرستاده بود به قلعه، سراغ خانمها که حضور و همراهیشان را برای اجرای کودتا لازم میدانستند. پری بلنده، پری آژدان قزی و ملکه اعتضادی هر کدام با لشگری از زنهای همراهشان هم به کمک کودتاگران علیه دولت مصدق تا زندان رفته بودند تا رخصت همراهی نوچههای شعبان بیمخ، لات مهم تهران و دست نشانده دربار را هم بگیرد.
🔹 یکی از عکسهای مهمی که از روز کودتای 28 مرداد ماه به یادگار مانده، تصویر یکی از همین زنهاست که روی یک جیپ در حالی که چماقی در دست دارد نعره میکشد و خیابانهای تهران را میپیماید.
🔸دستخوش زنان سردمدار قلعه برای همراهی با دربار، زمینهایی بود که برای ساخت خانههای بیشتر در محله قلعه صرف شد و سهامهایی که در بانکها به نامشان شد .
🔹یک سال پس از کودتا، یعنی در سال 1333ش. به دستور فضلالله زاهدی نخستوزیر وقت کودتا، دیواری به دور محله «شهر نو» کشیده شد و این محله پس از آن به «قلعه زاهدی» معروف شد.
📚 فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص131- 132.
🆔 @Bonyadtarikh
⭕️ برگزاری جشنهای شاهانه در نزدیکی حلبیآباد
💢دکتر محمدعلی کاتوزیان، استاد اقتصاد دانشگاه کنت انگلستان که یک سال بعد از برپایی جشنهای شاهنشاهی از شیراز دیدن کرده است، صحنههای اسفناک حلبی آبادهای شیراز را چنین توصیف میکند:
🔸 «شهری که محل برگزاری جشنهای سالیانه هنر بود. سوای محلههای متعدد فقیرنشین، دو حلبیآباد بزرگ نیز داشت که به خوبی از انظار پنهان بود… من توانستم به کمک دو راهنما از یکی از این نواحی و نیز یکی از آلونکهای آن دیدن کنم.
🔸 این آلونک به طور کامل از تکههای حلبی (بشکههای بزرگ و مستعمل نفت) ساخته شده بود. فضای تقریبی آن پانزده متر مکعب بود و یک خانواده هشت نفری شامل شش بچه از شش ماهه تا دوازده ساله و والدینشان در آن ساکن بودند.
🔸 پدر این خانواده یک کارگر فصلی بود. شغل وی تخلیه چاه فاضلاب محلات فقرنشین بود که لولهکشی نداشتند. او به تریاک معتاد بود زیرا آنگونه که میگفت در غیر این صورت نمیتوانست به این کار بپردازد. همچنین وی اعتیادش را به همسرش منتقل کرده و همسرش نیز به نوبه خود آن را به کوچکترین فرزند خانواده انتقال داده بود.
🔸آثار تراخم در چشمان پنج بچه بزرگتر دیده میشد. هیچ نوع اثاث خانهای در این آلونک به جز تکههای بزرگ مقوا، چند دست رختخواب مستعمل و یک منقل برای گرما وجود نداشت. زمستان بسیار سردی بود و برف روی زمین نشسته بود. در هیچ کجای این ناحیه حمام عمومی یا خصوصی و مستراح وجود نداشت.
🔸در این منطقه تنها یک کیوسک کوچک شرکت نفت که جایگاه فروش روغن پارافین بود مشاهده میشد. بالای آن، پارچهای آویخته بودند و روی آن نوشته شده بود زنده باد والاحضرت رضا پهلوی، ولیعهد محبوب ما.»
📚منبع: محمد علی کاتوزیان، اقتصاد سیاسی ایران، ترجمه: محمد رضا نفیسی و کامبیز عزیزی، نشرمرکز، چاپ پنجم، 1374، ص 322 -323.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رحمت خدا بر عاشقان
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه داریوش سجادی تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا، با بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🟣 نگاه تحقیر آمیز شاه به جامعه دینی
🆔 @Bonyadtarikh
سرنوشت نکبتبار یک گانگستر سیاسی؛ مهدی هاشمی، آغاز و پایان یک مرداب.pdf
1.71M
💢سرنوشت نکبتبار یک گانگستر سیاسی؛ مهدی هاشمی، آغاز و پایان یک مرداب
🔶آنچه شخصیت و سرنوشت #سید_مهدی_هاشمی را رقم زد، مبانی فکری در بین چهل تا پنجاه سالگی بر اساس بیتجربگی و علیرغم مشاوره با نیکاندیشان، پیرو تفکرات روحانی گمراهی به نام #سید_جواد_غروی_اصفهانی که دارای افکاری مشابه وهابیون بود را استاد عالیقدر خود دانسته و در همه سخنرانیهای خود به دلیل بدبینی به علمای تشیع، آنها را وابسته به دربار پادشاهان و سرمایهداران معرفی میکرد.
🔷وی تحت تاثیر اندیشههای انحرافی از حوزه بیرون رفته و ضمن نابودی کتابهای خود، به مبارزه علیه رژیم شاه پرداخت. اگر چه پس از دستگیری توسط #ساواک و آزادی از زندان با تعهد، خدمت سربازی را به همکاری با آن سازمان در بخش نویسندگی دادرسی کل ژاندارمری شاهنشاهی منصوب و بعد از آن، دوباره راه انقلابی را با الهامگیری از رهبر انقلابی کمونیستی چین، قهدیرجان را تبدیل به پایگاه مبارزههای علیه رژیم #شاه کرد. به دلیل روحیه خودخواهی، مورد تایید رژیم شاه، روحانیون و یا انقلابیون نبود و بهمراه گروه خود، به دلیل اعتقاد التقاطی، مجهز به سلاح سرد و گرم بودند و مانند رفتار گانگسترهای قرن هجده غرب وحشی با مردم و مخالفان، تمایل به دست گرفتن اصفهان داشتند.
🔶سید مهدی هاشمی برخلاف مبارزه با رژیم شاه، در اصل برای اهداف نفسانی خود در اوایل دهه پنجاه اقدام به تشکیل گروهی معروف به "گروه هدفیها" نمود. زیرا #اسلام را دینی یکبعدی میپنداشت و اسلام و مکتب تشیع را تنها یک "هدف انقلابی" میدانست.
#فصلنامه #سید_مهدی_هاشمی #سید_جواد_غروی_اصفهانی #ساواک #شاه #اسلام
🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی
🗓18مهر1357
🔹 آیتالله #سیدمحمود_ضیابری با ارسال تلگرافی به #ژیسکار_دستن رئیس جمهور فرانسه از وی خواست تا مقدم امام را گرامی داشته و امنیت ایشان را فراهم کند.
🔸 #سولیوان سفیر آمریکا با #محمدرضا_پهلوی در تهران دیدار کرد. او این ملاقات را طولانی و غمگین توصیف نمود و درگزارش خود به افسرده و عصبی بودن شاه و تلاش او بری یافتن راه حلی برای رفع مشکلات اشاره کرد.
🔹به مناسبت فرارسیدن اربعین شهدای میدان ژاله(میدان شهدا) و نخستین سالگرد شهادت #سیدمصطفی_خمینی، اعلامیهای با امضای 74 نفر از روحانیان منتشر گردید.در این اعلامیه با تجلیل از شهدای شهرهای کرمانشاه، خرمآباد، سنندج، مهاباد، آمل، بابل و دیگر شهرها، روز دوشنبه 24 مهر تعطیل اعلام شد.
📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص128-138
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۹ )
⭕️ یکی از دورههای استفاده ابزاری از زنان برای پیشبرد اهداف دیکتاتوری بعد از فوت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(10 فروردین 1340) و آیت الله کاشانی( 23 اسفند 1340) بود.
🔸شاه این دو رهبر بزرگ و محبوب شیعیان را مانع اصلی اجرای سیاستهای دیکته شده آمریکا مخصوصا در اصلاحات ارضی و بهرهگیری از کارگزاران بهایی و ازلی مسلک و عمله صهیونیسم بینالملل در ارکان حکومتی خود میدید و از این جهت هم از ناحیه آمریکا و هم از ناحیه شبکه صهیونیستی – فراماسونری، شدیدا در فشار بود.
🔹شاه ارتحال آیت الله بروجردی و کاشانی را فرصت مناسبی برای اجرای دستورات دید و گرفتار این توهم شد که دیگر مانع بزرگی از ناحیه حوزه علمیه قم بر سر راه سلطنت نخواهد بود.
🔸 داستان تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی و استفاده ابزاری از زنان در چنین فضایی شکل گرفت. رژیم پهلوی و صهیونیسم جهانی هیچ گاه تصور نمیکرد حوزه در آن شرایطی که هنوز در غم از دست دادن رهبر عقیدتی و رهبر سیاسی خود سوگوار است و نشانی از تمرکز مرجعیت پس از ارتحال آیت الله بروجردی در آن وجود ندارد رمقی برای مقابله با او داشته باشد.
🔹 یکی از بزرگترین نقاط ضعفی که حوزه علمیه قم پس از کودتای سیاه با آن سر وکار داشت، ضعیف بودن رابطه مرجعیت با فعالیتهای سیاسی روشمند و اهداف مشخص بود.
🔸 همین نقطه ضعف باعث سردرگمی مردم و طمع حکومت برای انزوای مرجعیت از فعالیتهای سیاسی شد؛ به گونهای که وقتی رضاخان قیام قم را با شهادت حاج آقا نورالله در 4 دی 1306ش. تمام شده تلقی کرد، روزنامه حبل المتین که در دست حکومت بود نوشت: خوب بود با صراحت لهجه به آقایان بلکه به کلیه افراد حالی میشد که در ایران هم تفکیک دیانت از سیاست شد. نه ارباب سیاست دخالت در امور روحانی خواهند نمود و نه روحانیون در کارهای داخلی و خارجی دولت.
📚فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 77 و 78، ص 133-134.
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصاحبه داریوش سجادی تحلیلگر مسائل سیاسی مقیم آمریکا با بنیاد تاریخ پژوهی ( ۲ )
💢هاشمی رفسنجانی یک ملی گرا بود تا اسلام گرا
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حضور حجت الاسلام سید حمید روحانی در برنامه جریان شبکه یک سیما مورخ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ ( ۲ )
🟣 اولین اقدامات حزب الله بعد از موجودیت
🆔 @Bonyadtarikh
سخن سردبیر، فصلنامه، مقالات.pdf
359.2K
آن سوی ١٤٠٠
«جستارهایی در سیاست ،بزدلی، راحت طلبی و وادادگی سیاستمداران از دولت کودتا تا دولت کدخدا
امیدوارم از سیاست صخره های سخت نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی عبور کنید که اگر ایران را بر پایه استقلال واقعی پی ریزی نکنیم هیچ کاری نکرده ایم.
امام خمینی ( ره )
خری در پوست شیر!
می گویند در عصر تغییرات ، بزدلی بزرگترین دشمن بصیرت است. ما ایرانیان اثرات این ضرب المثل را در صد سال گذشته با تمام وجود حس کرده ایم. هدف این یادداشت ذکر کامل تاریخ این بزدلی و اثرات آن بر استقلال، آزادی و تمامیت ارضی کشور در تاریخ معاصر نیست.
اما از باب این که تاریخ پژوهان جریانهایی که نمونه های عینی این بزدلی در دوران معاصر بودند، فرصت دستکاری حافظه تاریخی ملت ایران را به دست نیاورند، نمونه هایی
را ذکر میکنیم .
متن کامل در فایل پیوست .
#فصلنامه ۱۵ خرداد # دکتر مظفر نامدار #ایران #شیخ_فصلالله_نوری #رضاخان #روسیه #انگلیس #انقلاب_اسلامی
🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی
🗓19مهر1357
🔹به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهدای میدان ژاله و سالگرد شهادت #سیدمصطفی_خمینی، #آیتالله_محمد_صدوقی اعلامیهای منتشر و روز 24 مهر را تعطیل اعلام کرد. ایشان همچنین در این اعلامیه یاد شهدای شهرهای کرمانشاه، مهاباد، بانه، سنندج، خرمآباد، آمل و بابل را گرامی داشت.
🔸بنا بر گزارش بولتن محرمانه خبرگزاری پارس جیمی کارتر در مصاحبه ای از شاه دفاع کرد.
🔹عصر امروز هیچ روزنامهای در تهران انتشار نیافت.
🔸امام در پاسخ به نامه #آیتالله_مرعشی نجفی که توسط فرزندش به پاریس فرستاده بود، چنین نوشتند: «... اینجانب به واسطه فشار عراق به تصویب شاه معلومالحال که مملکت اسلامی را تا سرحد سقوط رسانده است، از #نجف به خارج آمده بلکه بتوانم برای این ملت محروم کاری بکنم. ما همه موظف هستیم که از پا ننشینیم تا سقوط سلسله بی حیثیت پهلوی.»
📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص141-153
🆔 @Bonyadtarikh
❌کشف حجاب و گسترش اقتصاد سیاه در رژیم پهلوی ( ۱۰ )
💢فعالیت فرخرو پارسا به عنوان وزیر آموزش و پرورش دربار پهلوی
🔹از سال 1347ش. که فرخرو پارسا، بهایی-ازلی متعصب و کینهتوز(نسبت به حجاب و چادر و زن مسلمان)، وزیر آموزش و پرورش دربار پهلوی شد، فشار برای کشف حجاب و عدم استفاده از چادر در مدارس دخترانه شدت گرفت.
🔸او در جلسه 21 بهمن 1347ش. با مدیران مدارس جامعه تعلیمات اسلامی در تالار آئینه که تعداد آنها در حدود 150 نفر بود و 80 نفر از آنان چادری و 20 نفر از مردان معمم و بقیه همه با ریش و بدون کروات آمده بودند، جلسه داشت .
🔹خانم وزیر آموزش و پرورش به محض ورود به جلسه با عصبانیت گفت خانمها چه کاره هستند؟ به وی پاسخ داده شد مدیر هستند... آنگاه وزیر گفت این چه وضعی است چرا شما چادر دارید اسلام هرگز نگفته است با چنین وضعی باشید اینها خرافات است.
🆔 @Bonyadtarikh
⭕اوج گرفتن مبارزه
🔻امام خمینی از آغاز قیام علیه تصویبنامه انجمنهای ایالتی با شیوه ای ماهرانه، گام به گام به سوی انقلاب فکری و ایجاد تحولی بنیادین در جامعه اسلامی پیش رفت و در هر تلگرام، نامه و خطابه ای کوشید که با تکیه روی نکته ای حساس، توده ها را به افکار سیاسی و انقلابی اسلام آشنا سازد و روی باورهای ارتجاعی آنان مبتنی بر «تفکیک دین از سیاست»! و «تقبیح دخالت در امور سیاسی»! خط بطلان بکشد.
🔻مردمی که دخالت در هر گونه امر سیاسی را بشدت محکوم می کردند و به یک پیشوای اسلامی هرگز اجازه سخن گفتن از مساله ای را که کوچکترین رنگی از سیاست داشت نمی دادند، در سایه روشنگری های امام در دوره کوتاه قیام علیه «تصویبنامه» تا آنجا رشد و آگاهی یافتند که او بتواند برای مردم از مسائل عمیق و ریشه ای پرده بردارد و زیربنای حاکمیت وابسته به دربار را بازگو کند.
🔻هشدارهایی درخصوص استقلال کشور و خطر صهیونیسم، در آن شرایط در حقیقت جهشی چشمگیر و تکان دهنده بود که ملت ایران را از چهار دیوار مرگبار استعماری و ارتجاعی که در اطرافشان کشیده بود بیرون افکند.
📚 نهضت امام خمینی، ج1، ص206-207
🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️شکست ملی گرای مصدق، و حق طلبی دین اسلام
🎥مصاحبه داریوش سجادی تحلیلگر سیاسی مقیم آمریکا با بنیاد تاریخ پژوهی ( ۳ )
🆔 @Bonyadtarikh
⭕️شاه و رژیم صهیونیستی، اندیشه و انگیزه آفرینندگان «اسرائیل» ( ۱ )
🔳پیشینه سیاه تاریخی قوم بنی اسرائیل
◾️شاید در قرآن کریم هیچ جمعیتی به اندازه قوم یهود و بنی اسرائیل مورد نکوهش و سرزنش قرار نگرفته باشند. قرآن در سورههای مختلف و آیات متعدد کارنامه سیاه بنی اسرائیل را برای ابنای بشر بیان کرده است. تنها در سوره نساء از آیه 152 تا 161 حدود ده آیه پیرامون خیانتها، جنایتها، پیمان شکنیها، پیغمبرکشیها، ربا خواریها، مال مردمخوریها، بهتانزدنها و دیگر جنایات قوم یهود و در آیه 74 سوره بقره از سنگدلی و بیرحمی این قوم سخن رفته است.
◾️به رغم این که ایرانیان به آوارگان یهودی در دوران حکومت خشایارشا پناه داده بودند ولی آنها جنایت پیشه کردند و به بهانه یهودستیزی هامان، وزیر خشایارشا، به میزبانان خود رحم نکردند و در شهرهای ایران حمام خون راه انداختند.
◾️دیو کاسیوس مورخ رومی در کتاب تاریخ روم، بخش 78 فصل 32 ذیل حوادث سال 117م. مینویسد: یهود در کناره دریای طرابلس غرب، به رهبری اندریا برای کشتن رومیها و یونانیها خروج کرده و همه را از دم تیغ گذراندند سپس خونهایشان آشامیده و گوشتهایشان را خوردند، سرها و استخوانها را هم قطعه قطعه کرده و به سگها دادند.
◾️ خیلیها را هم مجبور کردند که یکدیگر را چون حیوانات بکشند. تعداد کسانی که در این فاجعه به قتل رسیدند به دویست و بیست هزار نفر رسید.
◾️ آرنولد لیز در سال 1938م. در کتاب خود به نام دفاع بیربط که مربوط به وحشیگریهای یهودیان در قتلهای آیینی است، مینویسد: یهودیان همین کشتار را نیز در مصر و قبرس تکرار کردند و در آن بیش از 24000 نفر به قتل رسیدند و در سافیل واقع در اسپانیا یکصد و سی و هشت مسیحی را به یکی از مقابر دور از شهر برده و آنها را مجروح کردند، سپس همه را زنده دفن کردند، به طوری که دستهایشان به روی زمین ظاهر بود.
◾️شاید اگر تاریخ جنایات صهیونیستها پس از اشغال فلسطین و قتل عام مردم این سرزمین در هفتاد سال گذشته مشهود نبود، باور کردن جنایات این قوم وحشی، خونخوار و سنگدل در تاریخ گذشته کمی با تردید روبهرو میشد اما کودککشیها، قتل عام زنان و نسلکشیهای وحشتانگیز یهودیان صهیونیست پس از قیام طوفانالاقصی مردم فلسطین علیه صهیونیستها برای بازپسگیری سرزمین اشغال شده خود، نشان داد آنچه درباره این قوم در تاریخ گفته شده است، دور از واقعیت نبوده است.
👈ادامه دارد
📚سید حمید روحانی، فصلنامه 15 خرداد، دوره سوم، سال بیست و یکم، شماره 78 و 77، ص36- 38.
🆔 @Bonyadtarikh
1402.8.10.pdf
1.62M
🔻فرار رو به جلو مخالفان آیتالله مصباح با طرح اتهامات بیاســاس علیه ایشان
📝انتشار گزیدهای از کتاب «عمار انقلاب»
به قلم سهراب مقدمی شهیدانی
🔹حجتالاسلام و المسلمین استادی : بنده در مقاله گونهای که در برخی جراید چاپ شد، بیاساس بودن اتهامات [علیه آیتالله مصباح و مؤسسه در راه حق] را گوشزد کردم.
🔸آن مطلب این بود که حجتالاسلام و المسلمین سید حسین موسوی تبریزی و شاید برخی دیگر از همفکران ایشان ادعا کردند سالی که امام امت فرموده بود در پانزدهم شعبان مردم از جشن و چراغانی خودداری کنند و به این وسیله اعتراض خود را به برنامههای شاه نشان دهند، در قم همه به این دستور عمل کردند و فقط مؤسسه در راه حق جشن گرفت و با حضرت امام مخالفت کرد.
🔹 بنده در آن مقاله، کذب و بیاساس بودن این مطلب را با ذکر قرینه یاد کردم. و انتظار است که کسانی که با آیت الله مصباح و مشی او مخالف هستند، دست کم از دروغ و خلاف واقع گفتن استفاده نکنند....
متن کامل
#عمار_انقلاب
🆔 @Bonyadtarikh
💢روزشمار انقلاب اسلامی
🗓20مهر1357
🔹روحانیون مبارز حوزه علمیه قم اعلامیهای به مناسبت اربعین شهدای 17 شهریور #میدان_ژاله تهران و سالگرد شهادت #حاج_آقا_مصطفی_خمینی منتشر کردند. در این اعلامیه با تأکید بر نظر امام که «شاه باید برود»، بحرانهایی که به دامن شاه افتاده مورد بررسی قرار گرفته بود و در پی «شعار آشتی ملی» دولت #شریف_امامی اعلام شده بود: «هیچ عاملی جز کشتار 17 شهریور نمیتوانست این چنین سریع و کارساز، مشت فریب و تزویر و خیانت شاه و مهرههایش را باز کند و ماهیت اصلی آنان را به مردم نشان دهد...»
🔸صبح و عصر امروز هیچ روزنامهای در #تهران انتشار نیافت.
🔹9 نفر از روحانیان مشهد از جمله آقایان #سیدجواد_تهرانی، #حسنعلی_مروارید و #علی_فلسفی تلگرافی خطاب به امام به مناسبت سالگرد درگذشت سیدمصطفی خمینی ارسال کردند.
📚 روزهای حماسه و نور، ج2، ص 155-161
🆔 @Bonyadtarikh
📌خاطره ای از حجت الاسلام فلسفی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ
🎙آقای فلسفی پس از هفت سال ممنوع المنبر بودن امروز برای نخستین بار در حضور امام به سخنرانی پرداخت.
🔸در این سخنرانی از خفقان دوران رضاخان و محمدرضا سخن گفت و این خاطره شیرین را بیان کرد:
📍«در دوران رضاخان خفقان به حدی شدید بود که حتی برای تجدید چاپ کتاب حافظ هم باید از دستگاه سانسور رضاخانی اجازه می گرفتند و سانسورچی ها هم تا آن حد وحشت داشتند که هرجا در کتاب نام یا عنوان «رضا» را می دیدند برای اینکه بعدا دچار دردسر نشوند آن را اساسا حذف می کردند.
🔹ناشری کتاب حافظ را به اداره سانسور مطبوعات و انتشارات برد و اجازه تجدید چاپ آن را تقاضا کرد و به او گفتند برو هفته دیگر بیا. هفته بعد وقتی مراجعه کرد دید به همه صفحه های کتاب حافظ مهر مجاز است خورده است، جز یک صفحه که به او گفتند در این صفحه آمده است:
«رضا به داده بده وزجبین گره بگشا». گفتند این اسم «رضا» را باید حذف کنی.
🔸ناشر گفت این یک مصرع از شعر حافظ است چگونه آن را بردارم و ثانیا اگر کلمه «رضا» را بردارم چه چیز جای آن بگذارم. سانسورچی بی سواد دوران رضاخانی پاسخ داد من چی می دانم! بنویس تقی به داده بده، نقی به داده بده، علی به داده بده!! از نقل این داستان توسط آقای فلسفی حضار به شدت خندیدند».
📚 (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٣٠۴ - ٣٠٢)
🆔 @Bonyadtarikh