⚫️بازخوانی نقش آیت الله یزدی در #گروه_ولایت به منظور تشکیل #حکومت_دینی
▫️به دنبال تأسیس هسته اولیه، «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم » (موسوم به گروه یازده نفره)، بحث اقتضائات مربوط به، «#تشكيل_حكومت_دینی» به عنوان یکی از بحث های محوری مطرح شد و علی رغم عدم موافقت و همراهی برخی از اعضا، نهایتا به تشکیل گروه ولایت منجر گردید.
▪️ آیت الله شیخ محمد یزدی، از اعضای اولیه (گروه ولايت)، ماجرای تاسیس «گروه ولایت» به محوریت #شهید_بهشتی را شرح داده است:
▫️یک بار شهید بهشتی قبل از پیروزی انقلاب به قم آمدند و در جلسه ای محرمانه با حضور ده دوازده تن از علماء از جمله آقایان محفوظی، طاهری، مصباح و آذری، شرکت کردند. بنده هم در آن جلسه احتمالا به دلیل اصفهانی بودن و آشنایی با شهید بهشتی، حضور داشتم. آن شهید در ابتدای جلسه عنوان کردند که ما باید راجع به شکل #حکومت_اسلامی، در اینجا بحت کنیم و این بحث تاکنون در جایی مطرح نشده است. برای پربارشدن بحث، باید تمام اسناد و مدارک موجود در این رابطه اعم از قرآن و حدیث گرداوری شود و بعد کار طبقه بندی و تنظیم آنها صورت گیرد تا در نهایت بتوان به شکل کار تحقیقی و دانشگاهی ارائه نمود.
▪️در جلسه دوم ، منابع و ماخذ مشخش و تحقیق در هریک از آنها به عهده یکی از افراد جلسه گذاشته شد و به او مأموریت دادند که کتاب مزبور را یک دوره به طور کامل مطالعه کند و هرجا که به بحث حکومت اسلامی مربوط می شود، یادداشت نماید و فیش برداری کند. در هر جلسه نیز افراد، حاصل تحقیقات خود را ارائه کنند تا پس از جمع بندی و تنقیح، شكل حکومت اسلامی استخراج شود.
▫️این کار مدتها به طول انجامید و بسیار هم ثمر بخش بود؛ تا اینکه به تدریج مسائل انقلاب به وجود آمد و افراد پراکنده شادند و برخی از آنها دچار حبس و تبعید گردیدند و قضیه متوقف شد. به خاطر دارم که در آن جلسه پرفیض، کتاب وافی مرحوم فیض برای فیش برداری به بنده پیشنهاد شد»
▪️ به روایت آیت الله یزدی، این جلسات فکری - مطالعاتی حالت محرمانه داشته است. اما جالب آنکه، محرمانه بودن جلسات تنها از ترم #ساواک نبوده، بلکه مخالفت های برخی #حوزویان نسبت به مسئله حکومت اسلامی نیز دلیل دیگر این مخفی کاری دانسته شده است:
▫️وجه محرمانه بودن جلسه هم صرفا ترس از ساواک نبود، بلکه واهمه از حضراتی بود که تحقیق در خصوص مسئله حکومت اسلامی را نالازم و مضر می دانستند!»؟. (نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی، صص۸۱-۸۰)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻همکاری مبارزاتی آیتالله یزدی و علامه مصباح
▫️ فعالیتهای فکری مرحوم #آیتالله_محمد_یزدی همراه با #علامه_مصباح یکی از ابعاد کمتر دیده شده از زندگانی مجاهدانه ایشان بوده است که تاریخنگاران متعهد با جست و جو در خزانه تاریخ میبایست این جهات از زندگی ایشان و سایر علمای مبارز را بازگو نمایند.
▪️مرحوم آیتالله یزدی در این زمینه میگویند:
«بنده در سنوات اقامت در #قم، به اتفاق آقایان: مصباح یزدی و وافی، یک هسته سه نفری را تشکیل دادیم و تصمیم گرفتیم که ... فعالیتهای مشترکی را شروع کنیم.
▫️در گام اول باید یک #رادیو برای شنیدم اخبار تهیه میکردیم. در آن سالها داشتن یک رادیو آن هم برای یک طلبه، جرمی در حد کفر به حساب میآمد. ولی ما احساس میکردیم که داشتن آن یک نیاز در حد ضرورت است...
▪️به هر حال رادیو تهیه شد و بنده آن را در خفا به قم بردم. قرار شد آن رادیو هر هفته به نوبت در اختیار یکی از ما سه تن (بنده، آقای وافی و آقای مصباح) باشد. حتی مشخص کردیم که در طول هفته وقتی که رادیو در دست هر یک از ماست به رادیوهای بیگانه همچون #بیبیسی گوش فرا دهیم و مطالب آن را خلاصه کنیم و در جلسات هفتگی ارائه نماییم.
▫️کار بعدی ما تلخیص کتاب بود که در حال حاضر برخی از جزواتی که بنده در آن ایام تهیه کردهام، در میان آرشیو خصوصیام وجود دارد. بیشتر کتابهای انقلابی را خلاصه میکردیم. مدتی بعد دو تن دیگر از دوستان هم به جمع ما پیوستند و تشکیلات ما پنج نفری شد....»(خاطرات آیتالله محمد یزدی، ص181-180)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️راز اقبال مردم به جامعه مدرسین از نگاه مرحوم آیتالله محمد یزدی
▫️جامعه مدرسین یکی از حساسترین مراکز حوزوی است.. مرحوم آیتالله محمد یزدی در شکلگیری و تداوم این نهاد شریف نقش به سزایی داشت. راز موفقیت جامعه از نگاه مرحوم آیتالله یزدی «تدین» و «فضل علمی» اعضای آن است و طبیعی است نهادهای نوپا که فعالیتهایی با شائبه رقابت ناسالم و کسب مقامات دنیوی داشته و به دنبال مرجعسازی در عصر #جمهوری_اسلامی باشند از چنین اقبالی برخوردار نخواهند شد.
▪️«خوشبختانه در خصوص بازوان امام در مبارزه هم، دیدگاه عمومی مردم مثبت بود. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در شمار مراکزی بود که بی آنکه تبلیغات هنگفتی برای اثبات ارزش و اعتبار خود بنماید، توانست احترام توده مردم را نسبت به خود جلب کند. مردم اعضای جامعه را افرادی #متدین و #فاضل یافته بودند و عمیقا به این باور رسیده بودند که اینان کسانی نیستند که برای قصد و غرض دنیوی و رسیدن به جاه و مقام، از دین دم بزنند و هوادار جمع کنند.»(خاطرات مرحوم آیتالله یزدی ص256)
#آیتالله_یزدی
#پیشتاز_نهضت_اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️نقش مرحوم آیتالله محمد یزدی در قیام تاریخی نوزده دی
▫️«در قضیه #نوزده_دی 56، جامعه مدرسین تصمیم گرفت که جلسهای ترتیب دهد؛ تا تصمیمات مقتضی در این خصوص اتخاذ شود. جلسات جامعه معمولا در جای ثابتی تشکیل نمیشد و حالت سیار داشت...
▪️به خاطر ندارم که در شب درج مطلب موهن در روزنامه، آیا جلسهای ترتیب یافت؛ یا نه؛ اما به یقین در شبهای بعد جلسه داشتیم که متعاقب آن جلسات، عدهای از اعضای #جامعه_مدرسین، به نقاط مختلف کشور تبعید شدند.
▫️جلسات جامعه گاه به صورت مخفیانه برگزار میشد. یکبار به خاطر دارم که در منزل آقای #توحیدی و آقای #طاهری_خرمآبادی جلسه گذاشتیم. منزل ایشان از مرکز شهر دور بود و در جایی واقع شده بود که کسی احتمال نمیداد که در آنجا جلسهای گذاشته شود.
▪️در آنجا که بودیم، وقتی افراد میخواستند جلسه را ترک کنند، به آنها سفارش کردیم که نهایت دقت را در خصوص رعایت مسائل امنیتی تا گیر نیفتید. وقتی نخستین فرد از منزل خارج شد، قدری بعد خبر رسید که ایشان را دستگیر کردند. اینجا بود که به نفر بعد گفتیم که از فلان کوچه استفاده کند.
▫️به همین ترتیب رفتن افراد به خارج از منزل مزبور به تعویق افتاد؛ و کار به جایی رسید که خود بنده سه روز، از آن منزل خارج نشدم. البته منزل ما به آنجا نزدیک بود و با منزل در ارتباط بودم. بعدا معلوم شد که برای دستگیری ما هم چند بار به منزلمان مراجعه کرده بودند. در آن مقطع سه تن از اعضای جامعه توسط #ساواک دستگیر شدند. بنده به دلیل مزاحمتی که به خاطر اقامت سه روزه در آن منزل کوچک، برای اهل خانه فراهم کرده بودم، به دفعات معذرت خواستم.
▪️گفتنی است که بعد از سه روز که از منزل مزبور خارج شدم و به منزل خودمان مراجعت کردم، به فاصله ده دقیقه بعد از آمدن به منزل، توسط ساواک دستگیر شدم.» (خاطرات مرحوم آیتالله یزدی، ص257-256)
#آیتالله_یزدی
#پیشتاز_نهضت_اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📚پیشنهاد مطالعه به #اردوغان رئیس جمهور توهم زده ترکیه
جناب آقای اردوغان که دیروقتی در سودای احیای امپراتوری عثمانی به سر میبرد به شعرسرایی در این زمینه رو آورده است. هرچند بهتر است به جای خواندن شعر به مطالعه تاریخ ایران و اقدامات ملت ما علیه تجزیهطلبان بیبنیه بپردازند.
🔻پیشنهاد ویژه بنیاد تاریخپژوهی:
«انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب»
🔹فصل اول: جستارهایی پیرامون پیشزمینههای فکری و عقبه سیاسی-اجتماعی فتنههای تجزیهطلب
🔸فصل دوم: انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب در #آذربایجان
🔹فصل سوم: انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب در #خوزستان
🔸فصل چهارم: انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب در #سیستان_و_بلوچستان
🔹فصل پنجم: انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب در #ترکمن_صحرا
🔸فصل ششم: انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب در #کردستان
📚«انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب» اثری از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
خودباوری یا غرب باوری؛ مسئله این است؟!
🔻#صحیفه_خوانی | 22 آذر
🔹«باید ما فکر کنیم که چنانچه خودمان بخواهیم کار بکنیم می توانیم. افکارمان را باید به کار بیندازیم. شما ملاحظه می کنید در همین چند وقتی که این جنگ بوده است بسیاری افکار خودشان را به کار انداخته اند و بسیاری از چیزها را درست کرده اند. می توانیم در طول یک مدت دراز ما از همه چیز مستغنی بشویم، از همه کس مستغنی بشویم. وقتی که ما می توانیم خودمان را مستغنی کنیم، جوانهایمان را مستغنی کنیم، باید کوشش بکنیم. باید همه مان دست به هم بدهیم تا اینکه این وابستگی به خارج را از بین ببریم.
🔸آنها هم همیشه با تبلیغات به ما حکومت می کنند. خارجیها با تبلیغ حکومت می کنند به ما و دامنۀ تبلیغشان هم بیشتر راجع به این مسائل زیاد بود. شاید بسیاری از این اساتیدی که خیلی بند و باری نداشتند و متمایل به غرب یا شرق بودند، اینها هم این تبلیغات را می کردند که: «ما باید وابسته باشیم، زندگی نمی شود کرد بدون وابستگی». خیر، مسئله اینطور نیست.» (22 آذر 1360/صحیفه امام، ج15، ص 432)
◀️ پی نوشت:
این روزها دولت مردانی که روزهای پایانی حیات سیاسی خود را می گذارنند بار دیگر به مبلغ وابستگی بدل شده، برای تحقق برجام2و3 تلاشی مذبوحانه میکنند و وابستگی فکری خود به غرب را در پوشش «رابطه با دنیا» مطرح کرده می گویند : «من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم.»
هفت سال گذشته ناکارآمدی این فکر و روش را به خوبی نشان داد و غربگرایان حاضر در صحنه اجرایی کمتر از یکسال دیگر با کارنامهای خالی، اقتصادی ضعیفشده و وضعیتی اسفبار مناصب اجرایی خود را ترک میکنند.امید است هشت سال دولت «وابستگی و برجامزدگی» تجربه تاریخی خوبی برای آیندگان باشد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📃بسته تاریخی | پیشتاز نهضت اسلامی
🔹🔸بسته تاریخی بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت ارتحال عالم مجاهد#آیتالله_محمد_یزدی
بازخوانی پیام امام قدس سره الشریف: آیتالله محمد یزدی؛ از پیشتازان نهضت اسلامی و مایه سرفرازی حوزههای علمیه
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2098
وقتی ساواک آیتالله یزدی را افراطی خطاب میکند
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2099
فهرست سیاه ساواک
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2100
نامه محبتآمیز امام خمینی قدس سره الشریف
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2105
سند تبعید آیتالله یزدی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2110
مرحوم آیتالله یزدی و مبارزات انقلابی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2113
شجاعت مثال زدنی در مقابلدستورات رژیم
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2114
شوق دیدار با امام | گزیده گفت و گوهای منتشر نشده بنیاد تاریخپژوهی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2115
دیداری به یاد ماندنی گزیده گفت و گوهای منتشر نشده بنیاد تاریخپژوهی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2116
نقش آیت الله یزدی در گروه ولایت
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2117
همکاری مبارزاتی آیتالله یزدی و علامه مصباح
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2118
راز اقبال مردم به جامعه مدرسین از نگاه مرحوم آیتالله محمد یزدی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2119
نقش مرحوم آیتالله محمد یزدی در قیام نوزده دی
https://eitaa.com/bonyadtarikh/2120
#آیتالله_محمد_یزدی
#پیشتاز_نهضت_اسلامی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امید امام به طبقه جوان حوزه
🔻 #صحیفه_خوانی | 23آذر
🔹«امید است ان شاءالله طبقۀ جوان حوزه های علمیه با #مجاهدات_نفسانیه و خلوات با خدای تعالی خود را برای دفاع از احکام مقدسۀ اسلام و مصالح مسلمین مجهز فرموده تا در آتیۀ نزدیکی که عهده داری و پاسداری از قرآن مجید و احکام آسمانی به آنها محول می شود مهیا برای خدمت بوده و از بذل هیچ چیز در راه حراست آن مضایقه نفرمایند.
🔸اینجانب در این تبعیدگاه ثانوی (نجف) چشم امیدم به آتیۀ طبقه جوان متدین #ممالک_اسلامی و خصوص محصلین ارجمند حوزههای دینی دوخته شده و در تحت قُباب مطهرۀ ائمۀ اسلام ـ علیهم الصلوة والسلام ـ موفقیت آنها را خواستار و عظمت اسلام و مسلمین و حوزه های مقدسه را خواهانم.» (23 آذر 1344/ صحیفه امام، ج 2،ص 60)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم|| دیدگاه مرحوم #آیتالله_یزدی پیرامون کتاب #روزگار_قائممقامی/بخش نخست
#انتشار_برای_نخستین_بار
🔻مرحوم آیتالله یزدی:
🔹کتاب روزگار قائممقامی به گونهای مستند شده که به هیچ وجه قابل انکار نیست و برای مخاطب قطعآور است.
🔹این کتاب کار بسیار سنگینی بود که انجام دادید و بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.
🔸این کتاب برخی شبهات را برای خود من رفع کرد؛ حتی در مواضعی که خود من کم و بیش در آن حضور داشتم.
🔹ویژگی مثبت کتاب این است که بسیار مستند است. جوری مستند شده که به هیچ وجه قابل انکار نیست و برای مخاطب قطعآور است.
🔻معرفی کتاب #روزگار_قائممقامی:
درباره آقای منتظری،قائم مقام مخلوع، آثار متعددی در تمجید یا نقد ایشان نوشته شده است اما در میان تمام آثار گذشته؛ «روزگار قائم مقامی» اثری کاملا متفاوت است...»
📃متن معرفی کامل:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1607
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
#اختصاصی
#منتشر_نشده
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام هشت ماده ای امام به قوه قضاییه/1
🔻#صحیفه_خوانی | 24 آذر
امروز سالروز صدور #پیام _هشت_ماده_ای #امام_خمینی به قوه قضاییه درباره اسلامی شدن قوانین است،این پیام را با هم مرور کنیم.
🔹«بسم الله الرحمن الرحیم
در تعقیب تذکر به لزوم اسلامی نمودن تمام ارگانهای دولتی بویژه دستگاههای قضایی و لزوم جانشین نمودن احکام الله در نظام جمهوری اسلامی به جای احکام طاغوتی رژیم جبار سابق، لازم است تذکراتی به جمیع متصدیان امور داده شود. امید است ان شاءالله تعالی با تسریع در عمل، این تذکرات را مورد توجه قرار دهند:
🔸1ـ تهیۀ قوانین شرعیه و تصویب و ابلاغ آنها با دقت لازم و سرعت انجام گیرد و قوانین مربوط به مسائل قضایی که مورد ابتلای عموم است و از اهمیت بیشتر برخوردار است در رأس سایر مصوبات قرار گیرد، که کار قوۀ قضاییه به تأخیر یا تعطیل نکشد و حقوق مردم ضایع نشود، و ابلاغ و اجرای آن نیز در رأس مسائل دیگر قرار گیرد.
🔹2ـ رسیدگی به صلاحیت قضات و دادستانها و دادگاهها با سرعت و دقت عمل شود تا جریان امور، شرعی و الهی شده و حقوق مردم ضایع نگردد. و به همین نحو رسیدگی به صلاحیت سایر کارمندان و متصدیان امور، با بیطرفی کامل بدون مسامحه و بدون اشکال تراشیهای جاهلانه که گاهی از تندروها نقل می شود، صورت گیرد تا در حالی که اشخاص فاسد و مفسد تصفیه می شوند اشخاص مفید و مؤثر با اشکالات واهی کنار گذاشته نشوند. و میزان، حال فعلی اشخاص است با غمض عین از بعض لغزشهایی که در رژیم سابق داشته اند، مگر آنکه با قرائن صحیح معلوم شود که فعلاً نیز کارشکن و مفسدند.
🔸3ـ آقایان قضات واجد شرایط اسلامی، چه در دادگستری و چه در دادگاههای انقلاب باید با #استقلال و قدرت بدون ملاحظه از مقامی احکام اسلام را صادر کنند، و در سراسر کشور بدون مسامحه و تعویق به کار پر اهمیت خود ادامه دهند. و مأمورین ابلاغ و اجرا و دیگر مربوطین به این امر باید از احکام آنان تبعیت نمایند تا ملت از صحت قضا و ابلاغ و اجرا و احضار، احساس آرامش قضایی نمایند، و احساس کنند که در سایۀ احکام عدل اسلامی جان و مال و حیثیت آنان در امان است. و عمل به عدل اسلامی مخصوص به قوۀ قضاییه و متعلقات آن نیست، که در سایر ارگانهای نظام جمهوری اسلامی از مجلس و دولت و متعلقات آن و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته ها و بسیج و دیگر متصدیان امور نیز به طور جدی مطرح است و اَحدی حق ندارد با مردم رفتار غیر اسلامی داشته باشد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیام هشت ماده ای امام به قوه قضاییه/2
🔹4ـ هیچ کس حق ندارد کسی را بدون حکم قاضی که از روی موازین شرعیه باید باشد توقیف کند یا احضار نماید، هر چند مدت توقیف کم باشد. توقیف یا احضار به عنف، جرم است و موجب تعزیر شرعی است.
🔸5ـ هیچ کس حق ندارد در مالِ کسی چه منقول و چه غیرمنقول، و در مورد حق کسی دخل و تصرف کند یا توقیف و مصادره نماید مگر به حکم حاکم شرع، آن هم پس از بررسی دقیق و ثبوت حکم از نظر شرعی.
🔹6ـ هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا کسی را جلب کند، یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید، و یا نسبت به فردی اهانت نموده و اعمال غیر انسانی ـ اسلامی مرتکب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند، و یا برای کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده و لو برای یک نفر فاش کند. تمام اینها جرم [و] گناه است و بعضی از آنها چون اشاعۀ فحشا و گناهان از #کبایر بسیار بزرگ است، و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعی هستند و بعضی از آنها موجب حد شرعی می باشد.
🔸7ـ آنچه ذکر شد و ممنوع اعلام شد، در غیر مواردی است که در رابطه با #توطئه ها و #گروهکهای مخالف اسلام و نظام جمهوری اسلامی است که در خانه های امن و تیمی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و ترور شخصیتهای مجاهد و مردم بیگناه کوچه و بازار و برای نقشه های خرابکاری و #افساد_فی_الأرض اجتماع می کنند و #محارب خدا و رسول می باشند، که با آنان در هر نقطه که باشند، و همچنین در جمیع ارگانهای دولتی و دستگاههای قضایی و دانشگاهها و دانشکده ها و دیگر مراکز با قاطعیت و شدت عمل، ولی با احتیاط کامل باید عمل شود، لکن تحت ضوابط شرعیه و موافق دستور دادستانها و دادگاهها، چرا که تعدی از حدود شرعیه حتی نسبت به آنان نیز جایز نیست، چنانچه مسامحه و سهل انگاری نیز نباید شود. و در عین حال مأمورین باید خارج از حدود مأموریت که آن هم منحصر است به محدودۀ سرکوبی آنان حسب ضوابط مقرره و جهات شرعیه، عملی انجام ندهند.
🔹و مؤکداً تذکر داده می شود که اگر برای کشف خانه های تیمی و مراکز جاسوسی و افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی وارد شدند و در آنجا با آلت لهو یا آلات قمار و فحشا و سایر جهات انحرافی مثل مواد مخدره برخورد کردند، حق ندارند آن را پیش دیگران افشا کنند، چرا که اشاعۀ #فحشا از بزرگترین گناهان کبیره است و هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدی از ضوابط شرعیه نماید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پیام هشت ماده ای امام به قوه قضاییه/3
🔸فقط باید به وظیفۀ نهی از منکر به نحوی که در اسلام مقرر است عمل نمایند و حق جلب یا بازداشت یا ضرب و شتم صاحبان خانه و ساکنان آن را ندارند، و تعدی از حدود الهی ظلم است و موجب تعزیر و گاهی تقاص می باشد. و اما کسانی که معلوم شود شغل آنان جمع مواد مخدره و پخش بین مردم است، در حکم مفسد فی الأرض و مصداق ساعی در ارض برای فساد و هلاک حرث و نسل است و باید علاوه بر ضبط آنچه از این قبیل موجود است آنان را به مقامات قضایی معرفی کنند. و همچنین هیچ یک از قضات حق ندارند ابتدائاً حکمی صادر نمایند که به وسیله آن مأموران اجرا اجازه داشته باشند به منازل یا محلهای کار افراد وارد شوند که نه خانۀ امن و تیمی است و نه محل توطئه های دیگر علیه نظام جمهوری اسلامی، که صادر کننده و اجرا کنندۀ چنین حکمی مورد تعقیب قانونی و شرعی است.
🔹8ـ جناب حجت الاسلام آقای موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور، و جناب آقای نخست وزیر موظفند شرعاً از امور مذکوره با سرعت و قاطعیت جلوگیری نمایند. و لازم است در سراسر کشور، در مراکز استانداریها و فرمانداریها و بخشداریها هیأتهایی را که مورد اعتماد و وثوق می باشند انتخاب نمایند و به ملت ابلاغ شود که شکایات خود را در مورد تجاوز و تعدی مأمورین اجرا، که به حقوق و اموال آنان سر می زند بدین هیأتها ارجاع نمایند و هیأتهای مذکور نتیجه را به آقایان تسلیم، و آنان با ارجاع شکایات به مقامات مسئول و پیگیری آن متجاوزین را موافق با حدود و تعزیرات شرعی مجازات کنند.
🔸باید همه بدانیم که پس از استقرار حاکمیت اسلام و ثبات و قدرت نظام جمهوری اسلامی با تأیید و عنایات خداوند قادر کریم و توجه حضرت خاتم الاوصیا و بقیة الله ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ و پشتیبانی بی نظیر ملت متعهد ارجمند از نظام و حکومت، قابل قبول و تحمل نیست که به اسم انقلاب و انقلابی بودن خدای نخواسته به کسی ظلم شود، و کارهای خلاف مقررات الهی و اخلاق کریم اسلامی از اشخاص بی توجه به معنویات صادر شود.
🔹باید ملت از این پس که حال استقرار و سازندگی است احساس آرامش و امنیت نمایند و آسوده خاطر و مطمئن از همۀ جهات به کارهای خویش ادامه دهند، و اسلام بزرگ و دولت اسلامی را پشتیبان خود بدانند، و قوۀ قضاییه را در دادخواهیها و اجرای عدل و حدود اسلامی در خدمت خود ببینند، و قوای نظامی و انتظامی و سپاه پاسداران و کمیته ها را موجب آسایش و امنیت خود و کشور خود بدانند. و این امور بر عهدۀ همگان است، و کار بستن آن موجب رضای خداوند و سعادت دنیا و آخرت می باشد، و تخلف از آن موجب غضب خداوند قهار و عذاب آخرت و تعقیب و جزای دنیوی است. از خداوند کریم خواهانم که همۀ ما را از لغزشها و خطاها حفظ فرماید، و جمهوری اسلامی را تأیید فرموده و آن را به حکومت عالَمی قائم آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ متصل فرماید «اِنّه قریب مجیب». والسلام علی عبادالله الصالحین.
روح الله الموسوی الخمینی» (24آذر 1361/صحیفه امام، ج17، ص 139-143)
◀️پینوشت:
مقارنت اعدام برخی فتنهگران رسانهای، در کنار برخوردهای جدی قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی نویدبخش پیشرفت نظام اسلامی در ساحت عدالت اقتصادی و اجتماعی است.
یقینا این پیشرفتها به مذاق معاندان ملت ایران خوش نخواهد آمد و سنگاندازیهای فراوانی را در این مسیر ایجاد خواهند نمود که البته با هوشیاری و بصیرت مثالزدنی مردم به نتیجه نخواهد رسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 از سخنرانی آیتالله سیدعلی خامنهای تا جلسه غمانگیز سولیوان با محمدرضا پهلوی
🔻#روزهای_انقلاب
✳️ 19-24 آذر 1357
🔹19آذر: بیش از یک میلیون نفر از #مردم_مشهد در تعدادی از خیابان های این شهر راهپیمایی کردند..تظاهر کنندگان به منظور شنیدن سخنرانی آیتالله سید علی خامنه ای و سید عبدالکریم هاشمی نژاد روی زمین نشستند...
🔸20 آذر: امام خمینی تمام ملت رأی دادند که شاه نباید باشد و باید دنیا این معنی را بداند که شاه به هیچ وجه دیگر قانونیت ندارد. قبلأ هم نداشت ولی ملت دیروز و امروز اعلام کردند؛ اعلام عمومی کردند که شاه باید برود و شاه را نمی خواهند.»
🔹21آذر: بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس #جیمی_کارتر بار دیگر حمایت ایالات متحده را از شاه ایران اعلام کرد. او از شاه خواست قدرتش را حفظ کند تا مشکلات از میان برداشته شود.
🔸22آذر: #ویلیام_سولیوان سفیر آمریکا در تهران با شاه ملاقات کرد. سولیوان این ملاقات را یک « جلسه طولانی غم انگیز » نامید در پایان سولیوان به شاه تشکیل حکومت ائتلافی غیر نظامی را توصیه نمود.
🔹23آذر: شماری از #مردم_یزد روز سیزدهم محرم (سومین روز شهادت امام حسین علیهالسلام) به سوی مسجد ملا اسماعیل به حرکت در آمدند که با هجوم آتش پلیس روبه رو شدند
🔸24آذر: #روزنامه_فیگارو در مقالهای به قلم پاتریک واسمن، سیاستهای جیمی کارتر رئیسجمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و نوشت اعمال سیاست حقوق بشر در ایران یک اشتباه بزرگ بود که از جانب کارتر صورت گرفت.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه اخلاقی امام خمینی به حاج احمد آقا و پیشبینی جفا علیه ایشان
🔻#صحیفه_خوانی | 25 آذر
🔹« بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب «آداب الصلوة» را که خود از آن بهره ای نبردم جز تأسف بر قصور و تقصیر بر ایام گذشته که توانایی بر خودسازی داشتم، و حسرت و ندامت در روزگار پیری که دستم تهی و بارم سنگین و راهم بس دراز و پایم لنگ و آوای رحیل در گوش است، هدیه کردم به فرزند عزیزم «احمد» که از قدرت جوانی کامیاب است؛ شاید او ـ ان شاءالله تعالی ـ از محتویات آن که از کتاب کریم و سنّت شریف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهرهمند شود و به معراج حقیقی از رهنمایی اهل معرفت راه یابد، و دل از این ظلمتکده برکَند، و به مقصد اصلی انسانیت که انبیای عظام و اولیای کرام ـ علیهم صلوات الله و سلامه ـ و اهل الله بر آن راه یافتند و دیگران را دعوت فرمودند، توفیق یابد.
🔸پسرم! خود را مهیا کن که پس از من بر تو جفاها رود و نگرانی ها که از من دارند به حساب تو گذارند. اگر حساب خود را با خدای خود صاف کنی و پناه به ذکر الله بری، هراسی از خلق به خود راه مده که حساب خلق زودگذر است و آنچه ازلی است، حساب در پیشگاه حق است.
🔻فرزندم! پس از من ممکن است پیشنهاد خدمتی بر تو شود، در صورتی که قصدت خدمت به جمهوری اسلامی و اسلام عزیز است رد مکن؛ و اگر خدای نخواسته برای هواهای نفسانی و ارضای شهوات است، از آن اجتناب کن که مقامات دنیوی ارزش آن ندارد که خود را در راه آنها تباه کنی.
🔹خداوندا! ما ضعیف و ناتوانیم و عقب افتاده از قافلۀ سالکان، تو خود از ما دستگیری فرما. رَبَّنا عامِلْنا بِفَضْلِکَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِکَ. والسلام علی عبادالله الصالحین.
23 ربیع الاول 1405/ 25 آذر 1363
روح الله الموسوی الخمینی» (25 آذر 1363/صحیفه امام، ج19، ص 119)
پی نوشت
کانون جفا علیه سیداحمد آقا بیت منتظری بود که مع الاسف بعد از ارتحال احمدآقا در بیت امام نیز نفوذ کامل یافتند و عجیب آنکه جماران نشینان با تهمت زنندگان به سیداحمد آقا هم پیاله هستند!
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ترس از جنگ؛ حربه همیشگی لیبرالهای ترسو
🔹شهید رجایی:
« #آمریکا در ایران سفارتخانه نداشت این یک #لانه_جاسوسی بود. آمریکا در این لانه جاسوسی برای روزنامهها نیز تصمیم میگرفت و در هر کاری دخالت میکرد. دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر سفارتخانه و افشای اسناد آن این مسئله را ثابت کردند...
🔸کسانی در کشور ما بودند که به این حرکت با تردید نگاه میکردند و فکر میکردند که آمریکا به ایران حمله خواهد کرد. اینها کسانی بودند که توان این مردم و انقلاب را درک نکرده بودند و حال آنکه مردم ما ثابت کردند که انقلابشان از ویژگیهای خاصی برخوردار است و میتواند بزرگترین مسائل و مشکلات خود را حل کند.»(روزنامه جمهوری اسلامی 6بهمن1359)
◀️پینوشت:
🔹با توجه به سخنان شهید رجایی؛ ابتدای #انقلاب_اسلامی نیز لیبرالمسلکهای ترسویی بودند که کوچکترین حرکت استقلالطلبانه را مایه بروز جنگ میپنداشتند. امروز نیز پیروان همان مسلک در مناصب حساس اجرایی حضور دارند و با گرای ضعف و ذلت به بیگانگان، زمینه افزایش سختیها و فشارها علیه ملت مظلوم ایران را فراهم میکنند.
🔸تاریخ انقلاب اسلامی از ابتدا تا کنون بر سر یک دو راهی بوده است: «رجایی»-«بنیصدر» و این مردم فهیم ایراناند که راه رجاییها را رفته و خواهند رفت.
#شهید_رجایی
#بنیصدر
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
چوب حراج جریان مدعی #ملیگرایی به سرمایههای دینی و ملی
🔻#صحیفه_خوانی | 26 آذر
🔹ما در زمان خودمان هم آقای #کاشانی را دیدیم. آقای کاشانی از جوانی در #نجف بودند و یک روحانی #مبارز بودند. مبارزه با استعمار، آن وقت البته #انگلستان بود مبارزه با او. در ایران هم که آمدند تمام زندگی شان صرف همین معنا شد و من از نزدیک ایشان را می شناختم. در یک وقت وضع ایشان طوری شد که وقتی که از منزل می خواست حرکت کند فرض کنید بیایند به مسجد شاه، مسجد شاه مطلع می شد، در نظر داشتند، اعلام می شد، این طور بود وضع ایشان. بعدش دیدند که اگر یک روحانی در میدان باشد لابد #اسلام را در کار می آورد، این حتمی است و همین طور هم بود. از این جهت شروع کردند به جوسازی .
🔸آن طور #جوسازی کردند که یک سگی را عینک به آن زدند ـ و آن طور که من شنیدم ـ عینک زدند و از طرف مجلس آوردند این طرف و به اسم آیت الله . و من خودم در یک مجلسی بودم که مرحوم آقای #کاشانی وارد شد در آن مجلس، مجلس روضه بود، هیچ کس پا نشد. من پاشدم و یکی از علمای تهران که الآن هم هستند و من جا دادم به ایشان ـ جا هم ندادند ـ. این جو را درست کرده بودند برای آقای کاشانی که دیگر از منزلش نمی توانست بیرون بیاید، در یک اتاقی محبوس بود در منزلش طوری که نمی توانست بیرون بیاید. چند دفعه هم گرفتند چه کردند. آنجا هم شکست دادند، #مسلمین را شکست دادند. (26 آذر 1362، صحیفه امام، ج 18، ص 248 و 249)
◀️پینوشت:
طیف به اصطلاح ملیگرا همواره ادعای وطنپرستی و رعایت اخلاق و ادب داشتهاند. اما تاریخ اثبات کرده است که خدومترین افراد به دین و میهن از تیغ تخریب این طیف مصون نبودهاند.
امروز نیز دنبالههای آنان در فضای رسانهای کشور رخنه کرده، علیه شخصیتهای دینی و ملی مشغول سمپراکنیاند.
تاریخ هیچگاه کارنامه سیاه آنان را فراموش نخواهد کرد.
#آیت_الله_کاشانی
#مصدق
#ملی_شدن_صنعت_نفت
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📅 از سخنرانی آیتالله سیدعلی خامنهای تا جلسه غمانگیز سولیوان با محمدرضا پهلوی
🔻#روزهای_انقلاب
✳️ 25-26 آذر 1357
🔹25آذر: « #جیمی_کارتر رئیس جمهور آمریکا در پیامی به #سولیوان سفیر آمریکا در تهران از او خواست به ملاقات شاه برود و به او بگوید که پرزیدنت اوضاع ایران را با نگرانی شدید تعقیب نموده و از کوشش های او برای اعاده امنیت و ثبات در ایران پشتیبانی میکند.»
🔸26آذر:« #آیتالله_بهاءالدین_محلاتی با انتشار اعلامیهای خطاب به مردم استان فارس روز دوشنبه ۲۷ آذر را عزای عمومی اعلام کرد و با اشاره به کشتار روستای سعدی، از عموم مردم خواست تا در این روز بدون هیچ تظاهرات و خشونت، خانوادههای شهدای راه اسلام را تسلی داده و نفرت خود را از رژیم شاهنشاهی ابراز کنند.»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وحدت حوزه و دانشگاه سبب اتحاد ملت
🔻#صحیفه_خوانی | 27 آذر
🔹چه مجلس #شورانگیزی است و چه اجتماع مبارکی! یک روز بود که #دانشگاه و #حوزه های علمیه نه آنکه از هم جدا بودند، جَوّی به وجود آورده بودند که با هم شاید# دشمن بودند. نه دانشگاهی تحمل روحانی را داشت و نه روحانی تحمل دانشگاهی. اساس هم این بود که دو قشری را که با اتحادشان تمام #ملت متحد می شوند از هم جدا نگه دارند، و با هم مخالفشان کنند تا ملت #اتحاد پیدا نکند. بحمدالله در این نهضت اسلامی، این انقلاب اسلامی، این تحول بزرگ حاصل شد که هیچ یک از این دو طایفه خودشان را از دیگری ان شاءالله جدا نمی دانند. آن وحشتی که دانشگاهیها از معمَّم داشتند و آن وحشتی که معمَّمین از دانشگاهیها داشته اند، به اذن خدای تبارک و تعالی مرتفع شد. و حالا شما برادران دانشگاهی و برادران روحانی در کنار هم برای رفع مشکلات و برای به پیروزی رساندن #انقلاب مجتمع هستید.
🔴 نقشه دشمنان؛ جدایی میان حوزه و دانشگاه
🔸آن وقت جدا کرده بودند شما را از هم. یک دیواری کشیده بودند. شما آن طرف و آنها هم آن طرف. هر دو هم به هم #بدبین و آنها هم استفاده اش را می کردند. حالا که می بینند که یک تحولی پیدا شده است؛ دانشگاهی متمایل شده است به روحانی، روحانی متمایل شده است به دانشگاهی، با هم هستند و می خواهند با هم کشور خودشان را به پیش ببرند، حالا #شیاطین بیشتر در فکر هستند که روحانی را از یک طرف بکوبند و دانشگاهی را از یک طرف، و #فساد کنند بین این دو تا. به آنها بگویند که اینها چطورند، به اینها بگویند آنها چطورند. #چشمهایتان_را_باید خیلی_باز_کنید.
🔹در این زمان چشم و گوشها باید خیلی باز باشد که یک وقت می بینید از داخل خود #دانشگاه و از داخل خود #فیضیه شما را به فساد می کشانند. شما را به #تفرقه می کشانند، اینها نمی توانند ببینند. اینهایی که نمی خواهند این کشور یک کشور صحیح و سالم باشد، و اربابهای آنها که از اوّل هم نمی خواستند، نمی توانند ببینند که شما با هم #مجتمع شده اید و می خواهید با هم کار کنید. آنها عواقب این امر را برای خودشان می دانند که اگر حقیقتاً دانشگاهی و حوزه های علمی و همۀ دانشگاهها در هر جا که هستند اینها با هم بشوند و با هم نقشه داشته باشند برای پیروز کردن انقلاب، این برای آنها چه عواقبی دارد.
🔸آنها این مطالب را مطالعه کرده اند، می فهمند و در صدد این هستند که نگذارند شماها با هم باشید. چشم و گوشتان را ـ چه دانشگاهیها و چه طلاب علوم روحانی ـ چشم و گوشتان را باز کنید. و هر که به شما یک مطلبی بود گفت که در آن مسیر باشد، توجه کنید که این یک غرضی در آن هست. هر وقت آمدند گفتند روحانی چه جوری است، و هر وقت آمدند گفتند دانشگاهی چه جوری است، بدانید که این کاری که شما کردید، برای آنها #سنگین دارد تمام می شود.(27 آذر 1359، صحیفه امام، ج 13، ص 412 و 421)
◀️ پی نوشت:
امروز هم دشمنان با جدیت سیاست جدایی حوزه و دانشگاه را دنبال میکنند و با ترفندهای مختلف ،از جمله برجسته کردن بودجه ناچیز حوزه، جامعه دانشگاهی و مردم را نسبت به روحانیت بدبین میکنند و میان این دوبال پیشرفت دینی و ملی جدایی میاندازند.
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#شهید_مفتح
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.