🔆سخنان حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در مورد نقش مؤثر ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی🔆
🔹« امام خمینی (ره) با اتکا به ملت حرکت و تلاش کرد و ملتی را با خود همراه ساخت تا بصیرت و آگاهی لازم را داشته باشند.
🔸وی ادامه داد: شناخت امام (ره) نسبت به یک قشر خاص نبود و شامل همه اقشار جامعه و از هر طبقهای میشد. شناخت ایشان نسبت به #ارتش نیز عمیق بود و ارتش را #ارتش_مردمی و وابسته به فرزندان این ملت میدانست.
🔹رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر همچنین با اشاره به نقش ارتش از ابتدای انقلاب تاکنون، اظهار کرد: امام خمینی (ره) در بسیاری از اعلامیهها و سخنرانیهای خود ارتش را خطاب قرار داده و بر #تقویت این نیروی نظامی تاکید داشتند و همیشه آن را مورد حمایت قرار میدادند.
🔸حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی خاطرنشان کرد: باید در نقش و #خدمات_ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر کار شود و نباید اجازه داد حق آنها ضایع شود زیرا اگر ارتش به سمت #ملت نمیآمد، انقلاب به راحتی به پیروزی نمیرسید و رژیم شاه سرنگون نمیشد.
🔹وی با بیان اینکه «امام خمینی (ره) نسبت به ارتش حساس بود»، خاطرنشان کرد: ایشان همیشه تلاش میکرد به ارتش و ملت ایران هویت و کرامت ببخشد و ملت ایران هویت ملی و روحیه انقلابی خود را با حمایت امام (ره) به بالاترین مراتب رساند.
🔸رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر همچنین یادآور شد: امام (ره) ملت ایرانی را متحد ساخت و توانست با دست خالی و سلاح #ایمان، نظام تا دندان مسلح و وابسته به استکبار را واژگون کند. ایشان از آغاز نهضت راه پیروزی را روشن ساخته بود و مردم توانستند بدون سلاح اما با آگاهی و ایمان به پیروزی برسند.
🔹روحانی با بیان اینکه «بزرگترین رسالت امروز ما حفظ وحدت و پیروی از راه رهبری و ولایت است»، گفت: این پیروی موجب میشود تا کشور از آسیب مصون بماند، چراکه همانطور که میبینیم بزرگترین کشورها همچون مصر، لیبی، تونس به دلیل نبود رهبر به مشکلات زیادی برخوردند. بنابراین بزرگترین نعمت خداوند برای ما #نعمت_رهبری است.
🔸وی در پایان ضمن تبیین شخصیت #امام_خمینی(ره)، اظهار کرد: امروز میبینیم که ارتش مصر خون شهدای این کشور را به هدر داده و خلاف جهت #آرمانهای_مردمی حرکت کرده و زحمات مردم را پوچ کرده است اما ارتش ما از پیش از انقلاب و بعد از آن هیچگاه این گونه نبود.»
https://b2n.ir/27436
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#روز_ارتش_مبارک
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️عدم تأیید جریانهای انحرافی؛ سیره همیشگی امام خمینی (قدس سره)
⭕️در حاشیه احتمال حضور یکی از مسؤولین عالی حوزه علمیه قم در یکی از #مراکز_انحرافی_حوزوی⭕️
« از شیوهها و تاکتیکهای #امام در مقابله با جریانهای انحرافی و بازداشتن تودهها از گرایش به آن، این بود که از هرگونه #تأیید و #حمایت از آن جریان خودداری میورزید و از اظهار نظر در مورد آن خودداری میکرد. آن روز که جریان دکتر #علی_شریعتی در ایران اوج گرفت و شماری به هواداری او و جمعی به مخالفت با او جار و جنجال به راه انداختند، امام از هرگونه اظهار نظری در مورد او خودداری کرد و بدین گونه به پیروان خود آموخت که در برابر آن جریان چه وظیفهای دارند، نه به پشتیبانی از او برخیزند که موجب تأیید از اندیشههای انحرافی او شود و نه بر ضد او سخن بگویند که دشمن از آن بهرهبرداری کند و آتش اختلاف را شعلهور سازد. نیز در جریان «سازمان مجاهدین خلق» امام با سکوت و #عدم_تأیید آنان، ملت ایران را از فروغلتیدن در دام آنان بازداشت.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۷۰۱)
📎حواشی:
◀️۱. بر اساس سیره قطعی مرحوم امام (قدس سره) تأیید جریانها و سازمانهای انحرافی به هیچ عنوان جایز نیست.
◀️۲. بر اساس صحبتهای صریح امام خامنهای مدظله العالی #سکولارهای_حوزوی در حوزه علمیه مقدسه قم مشغول فعالیتاند که #انحرافات آنان قطعا فراگیرتر از انحرافات علی شریعتی و #خطر آنان عمیقتر از خطرات سازمان مجاهدین خلق است.
◀️۳. با این اوصاف همه مسؤولان به ویژه مدیر محترم حوزههای علمیه جناب آقای #اعرافی باید مراقب باشند تا ناخواسته با گفتار یا کردار خود موجب تأیید این جریانات خطرناک و وابسته نشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢«القای افسردگی» و «خودباختگی» دو شاخصه سکولارهای حوزوی💢
🔆در خصوص شاخصههای سکولارهای حوزوی گفتیم و نوشتیم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/163
❇️با مطالعه آثار این طیف به دو شاخصه دیگر آنان پی میبریم «القای افسردگی» و «خودباختگی». آنان بدون در نظر گرفتن تواناییهای دین و ظرفیتهای #فقه، با القای افسردگی شعار « #ما_نمیتوانیم » سر میدهند و با « #خودباختگی »؛ تنها غرب و دانشآموختگان آن دیار را شایسته اداره امور سیاسی میبینند.
این ضعف روحی و فکری ریشهای چند صد ساله دارد و امام بزرگوار (قدس سره) نیز آنگاه که تبعیدگاه ثانوی (عراق) بودند در #حوزه_علمیه_نجف اشرف با آن مواجه شدند و تلاش کردند با گفتار و رفتار خود این بلای فراگیر را بیاثر کنند. بخشی از سخنان ایشان در این زمینه:
⬅️« این تبلیغات سوء چند صدساله #استعمار است که در اعماق قلوب نجف، قم، مشهد و دیگر حوزهها وارد شده و باعث افسردگی گردیده و ما را افسرده کرده است و نمیگذارد رشدی داشته باشیم و مرتب عذرخواهی میکنیم که این کارها از ما ساخته نیست.
این فکر غلط است مگر آنها که اکنون در ممالک اسلامی امارت و حکومت دارند چکارهاند که از آنها میآید و از ما نمیآید کدامی آنها بیش از یک فرد متعارف و معمول لیاقت دارند؟
...آنچه مربوط به حکومت اسلامی و بسط #عدالت بین مردم میباشد، همان است که #فقیه تحصیل کرده است. آنچه مربوط به جهات اداره مملکت و #استقلال است، آن است که فقیه دارا میباشد. این فقیه است که طبق دستور مذهب خود، میداند که نباید زیر بار دیگران برود...
از بس #اجانب و #عمالشان به گوش ما خواندهاند که آقا برو سراغ کارت! سراغ مدرسه و درس و تحصیل، به این کارها چه کار دارید؟ این کارها از شما نمیآید! و... ما هم باورمان آمده که کاری از ما نمیآید؛ و اکنون من نمیتوانم این #تبلیغات_سوء را از گوش بعضی بیرون کنم و به آنان بفهمانم که شما باید #رئیس_بشر باشید، شما هم مثل دیگرانید، شما هم میتوانید مملکت را اداره کنید. مگر دیگران چطور بودند که شما نیستید؟»(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص725-724)
این ندای امام (قدس سره) است که درسرسرای تاریخ همچون #سروش_الهی به گوش حوزویان و عموم جهانیان میرسد؛ اما دریغ که #حوزویان_سکولار به این سروش الهی بیاعتنایی میکنند و خود به #سروش_شیطانی بدل شدهاند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» اثر استاد سیدحمید روحانی منتشر شد.💥
دکتر علی شریعتی و نقش او در انقلاب اسلامی و رابطه مشکوک او با ساواک یکی از فصلهای #پر_تنش و #بحث_برانگیز در تاریخ انقلاب اسلامی است که ورای احساسات و عواطف باید آن را از حیث تاریخی و سندی بررسی؛ و همچون #قاضی_عادل کارنامه او را وارسی کرد.
علی شریعتی رفت اما پرونده او در دل تاریخ زنده است...
#علی_شریعتی را در دادگاه تاریخ ببینید:
https://b2n.ir/39955
شماره تماس جهت تهیه کتاب:
☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران
☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆به مناسبت روز نیمهشعبان🔆
#نیمه_شعبان روزی شاد و انگیزهبخش برای تمام شیعیان جهان است.
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و باور به #مهدویت نه فقط یک عقیده؛ بلکه انگیزهای قوی برای حرکت و حیات ما شیعیان است. از همین رو دشمنان و مخالفان به ویژه استکبار جهانی برای حذف یا #انحراف آن تلاش فراوانی نمودهاند و جریانهای مختلفی را ایجاد کردهاند. یکی از این جریانات #انجمن_حجتیه است که با وجود انحلال ظاهری؛ اعضای آن مخفیانه در برخی مراکز حساس حضور دارند.
◀️ شناخت شاخصههای این جریان ما را به تحلیلی دقیقتر نسبت به موضعگیری افراد شاخص سیاسی و غیرسیاسی میرساند. این شاخصهها را با استفاده از کتاب نهضت امام خمینی (قدس سره) بیان میکنیم. برای مطالعه تفصیلی میتوانید به جلد سوم این کتاب؛ صفحات ۱۶۱ تا ۱۷۴ مراجعه بفرمایید:
❇️تاریخچه:
#روشنفکران_ماسونی از دورههای گذشته انجمنهای گوناگونی را برای رخنه در مراکز دینی-روحانی، پدید آوردن کژراهه در آیین اسلام و تکبعدی کردن آن تشکیل داده بودند. یکی از این انجمنها، #انجمن_مهدویه نام داشت و مهمترین مأموریت آن، دور داشتن مسلمانها از فعالیت اجتماعی و جا انداختن #تز_استعماری «جدایی دین از سیاست بود.»
✳️افکار و روشها:
۱. این انجمن پیوسته در میان تودههای مسلمان و مراکز مذهبی پراکنده میساخت که «اسلام تنها #دین_عبادت است» یک نفر مسلمان واقعی باید فقط در اندیشه امور اخروی باشد.
۲. باید فساد و آلودگی در جامعه گسترش پیدا کند تا زمینه ظهور حضرت امام غایب (عج) فراهم آید.
۳. انجمن حجتیه به خوبی دریافته بود که روح عصیانگر و ماجراجوی #جوانان را باید به گونهای سیراب کرد و به فعالیت مبارزهجویانه سرگرم ساخت تا بتوان گام به گام آنان را زیر کنترل قرار داد و از سیاست و فعالیت به کلی دور داشت. از این رو مبارزه با #بهاییت را در دستور کار خود قرار داد و جار و جنجال گستردهای پیرامون این خطر روزافزون بهاییها به راه انداخت.
❇️تأثیرات عملی:
این انجمن با این شیوه تودهها را از رسالت مقدس اسلامی و رویارویی با استکبار جهانی بازداشت. این انجمن در مرحله بعدی به «انجمن حجتیه» تغییر نام داد.
✳️ارتباط با ساواک و شاه:
انجمن حجتیه که خود را داعیهدار دفاع از اسلام میدانست حامی شاه و رژیم او و مورد تأیید شخص شاه بود. در گزارش یکی از منابع ساواک آمده است:
« این انجمن یک سازمان سیاسی نیست و دولت نیز آن را تأیید نموده و شاهنشاه آریامهر هم از تشکیل آن ابراز رضایت فرمودند.»
❇️نزدیکی فکر و روش حجتیه با نهضت آزادی:
نکته در خور نگرش اینکه هر دو گروه (حجتیهایها-نهضت آزادیها) برای یک بعد نشان دادن اسلام و دور کردن ملت مسلمان ایران از اسلام ناب محمدی (ص) لازم دیدند که پشت یک #چهره_روحانی سنگر بگیرند و از جایگاه و موقعیت روحانیان در میان مردم بهرهبرداری کنند از این رو انجمن حجتیه آقای شیخ #محمود_حلبی را رهبر تشکیلات خود وانمود ساخت نهضت آزادی نیز با بهرهگیری از موقعیت و شخصیت آقای #طالقانی راه فریب و گمراهی تودهها را در پیش گرفت.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻نهضت آزادی، انجمن حجتیه و زیانهای جبرانناپذیر🔻
◀️روی کار آمدن جریانات غیراصیل و #غیرانقلابی پس از به پیروزی رسیدن نهضت امام و امت #ضربههای_جبرانناپذیری به کشور زد که نمونهها و آثار فراوانی را در گذشته و حال میبینیم.
🔸یکی از «زیانهای جبرانناپذیری که بر انقلاب اسلامی وارد آمد، دستیابی و چیرگی گروهها و #سازمانهای_مرموز سیاسی ایران به اسناد و مدارک رژیم گذشته بود. در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی که امام در مدرسه رفاه به سر میبرد، یکباره خبر رسید که آقای #متین_دفتری چند کامیون از اسناد #زندان_اوین را به جای نامعلومی انتقال داده است. باقیمانده آن اسناد که چندین کامیون بود به مدرسه رفاه آورده شد. گفتند در میان راه اوین-رفاه نیز برخی کامیونهای حامل اسناد ربوده شده است.
🔹نخستین گروهی که به مرکز اسناد ساواک راه یافت عناصری از #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی بود.
طبق خبرهای تأیید شده و مورد اعتماد و گواهی شاهدان عینی، آقای #دکتر_یزدی اسناد و مدارک فراوانی را با کامیون و وانتبار از آن مرکز بیرون برده است. یکی از برادران روحانی به نام «ابننصیر» که آن روزها در مرکز اسناد ساواک پاس میداده است اظهار داشت که کوشیدم از بیرون بردن کامیونهای انباشته از اسناد جلوگیری کنم لیکن پاسداران دکتر یزدی لوله مسلسل را به سوی من گرفتند و تهدید کردند که اگر کنار نروی تو را به رگبار میبندیم.
عناصری از جبهه ملی و نهضت آزادی و سازمان منافقین، آنگاه که بسیاری از اسناد افشاگرانه و تاریخی را که میتوانست ماهیت احزاب و سازمانهای سیاسی ایران و رازهای درونی ماسونها و #سازمانهای_فراماسونری را برملا سازد بیرون بردند و خیانتهای خود به اسلام و ایران را تا پایهای پوشیده داشتند، از آن مرکز کنار گذاشته شدند. به دنبال آنان، انجمن حجتیه بر مرکز اسناد چیره شد و سرپرستی آن مرکز را بر دوش گرفت و نزدیک چهار سال در دوران سرپرستی خود را در راه نابود کردن و پنهان داشتن اسناد خیانتبار انجمن کوشش کرد. »(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج۳ ص۱۶۳-۱۶۴)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆غرفه بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران🔆
❇️نمایشگاه کتاب تهران از رویدادهای بزرگ فرهنگی کشور ماست. جایی که میتوان آن را پاتوق سالیانه کتابدوستها و فرهیختگان دانست.
✅در این رویداد بزرگ همراه شماییم؛ در «سی و دومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران»
سالن اصلی-راهرو ۸- غرفه ۱
#نمایشگاه_کتاب_تهران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️از سیر تا پیاز قطع رابطه ایران و مصر
💢 ایران هراسی کلید واژه مهندسی افکار عمومی مردم مصر
👈 ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۸ امام خمینی در نامه ای به وزیر خارجه وقت اعلام کردند به واسطه پیمان خائنانه مصر و اسرائیل روابط جمهوری اسلامی با مصر قطع شود.اما این ارتباط تا سالها و حتی در دوران بعد سادات هم اصلاح نشد.
روابط ایران و مصر پس از انقلاب اسلامی
⭕پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ، محمد رضا پهلوی که دچار سرطان شده بود ، به خواست انور سادات به مصر رفت و در آنجا در گذشت.انور سادات ضمن اتخاذ سیاستی خصمانه نسبت به انقلاب اسلامی ایران، مراسم تدفین رسمی و باشکوهی را برای محمدرضا پهلوی برگزار کرد.پذیرش محمدرضا پهلوی از سوی دولت مصر از دیگر دلایل بحرانی شدن روابط ایران و مصر بود. زیرا جمهوری اسلامی ایران مخالف این امر و خواهان استرداد محمدرضا پهلوی از سوی دولت مصر از دیگر دلایل بحرانی شدن روابط ایران و مصر بود. در روز(۱۴ مهر۱۳۶۰) و در سالگرد جنگ رمضان در مصر، انور سادات در یک رژه نظامی به دست چهار عضو جهاد اسلامی مصر، اعدام انقلابی شد. پس از اعدام انقلابی انور سادات به دست شهید خالد اسلامبولی، نام این شهید گرانقدر بر روی یکی از خیابان های تهران گذاشته شد.علاوه بر اینها مصر یکی از حامیان سیاسی نظامی عراق در جنگ علیه ایران بود و به طور مستقیم به حمایت از صدام حسین برخاسته بود و با اعزام نیروهای مصری به جبهه های نبرد ایران و عراق، در صدد تقویت عراق علیه ایران گام بر می داشت.
❌در دوران اصلاحات پس از ۲۰ سال قطع کامل روابط ایران با مصر، وی در ژنو با حسنی مبارک مخلوع رئیسجمهور وقت مصر دیدار و گفتگو کرد.همچنین فشارهایی در زمینه تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی صورت گرفت.در اردیبهشت ۱۳۸۶ رئیسجمهور وقت جمهوری اسلامی در اقدامی عجیب و تعریف نشده در عرف دیپلماسی بین المللی اعلام کرد: «آماده هستیم تا اگر همین امروز دولت مصر اعلام آمادگی کند، سفارتمان را در آن دایر کنیم».
🚩هراس بنیادین از اسلام، ایران و انقلاب اسلامی
تحولات کشورهای عربی به دلیل سه ویژگی اسلامی بودن، مردمی بودن و ضد آمریکایی و هدف صهیونیستی بودن،با اهداف انقلاب اسلامی ایران هم سو هستند و همین ویژگی هاست که بلوک غرب و هم پیمانان را واداشته تا دو جبهه رسانه ایران را به دخالت در امور داخلی کشور های عربی مثل بحرین، یمن و مصر متهم کنند و ضمن قومی کردن تحولات بر طبل ایران هراسی و شیعه هراسی بکوبند.
🔘اهداف عملیاتی و راهبردی غرب از کاربست آفندهای شیعه هراسی
۱) جلوگیری از شکل گیری ترتیبات امنیتی بومی و پایدار با توجه به وجود اقلیت های شیعی در برخی از کشورهای عربی منطقه که اکثرا آنها با حکومت مرکزی خود مشکل دارند.
۲) تهدید سازی برای جمهوری اسلامی ایران از طریق شبه نظامیان وهابی یکی از روش های مخالفان نظام جمهوری اسلامی؛ تحریک و تشویق گروهای افراطی سلفی به انجام اقدام های تروریستی علیه شیعیان.
۳) پیوند زدن تفکرات اهل سنت با وهابیون یکی از ابزارهای مروجان جنگ فرقه ای میان شیعه و سنی، ترویج و پیوند زدن مرامنامه اهل سنت با تفکرات گروه های تکفیری و سلفی است تا با این ترفند شیعیان را علیه جامعه اهل سنت تحریک کنند.
ایران هراسی در مصر
❌ترس فراوان غرب از وقوع جنبش اسلامی در مصر صرفا به خاطر امنیت اسرائیل نیست. بلکه مهمتر از آن به خاطر این است که حضور عمیق و قدرتمند و پر سابقه تشیع در این سرزمین و به ویژه تجربه موفق حکومت شیعی فاطمیون در مصر، می تواند زمینه های نفوذ تفکر انقلاب اسلامی ایران را فراهم کند.
❌به هر ترتیب استراتژی ایران هراسی در مصر به یک راهبرد فعال توسط رسانه های آمریکایی و عربی تبدیل شده است که با استفاده از ابزارهای مختلف آموزشی، فرهنگی، رسانه ای و حتی نظامی در پی توسعه ابعاد و عمق بخشی به آن می باشند.
🌀 رهبر انقلاب در تحلیل خود از اوضاع منطقه پیش بینی کرده بودند که رسانه های دشمن در صدد تفرقه افکنی برخواهند آمد:« بوق های تبلیغاتی دشمن مانند همیشه فریاد خواهند کرد که ایران می خواهد دخالت کند، می خواهد مصر را شیعه کند، می خواهد ولایت فقیه را به مصر صادر کند و می خواهد و می خواهد...با این ترفند ها ،هرگز وظایفی را که اسلام بر دوس ما گذاشته رها نخواهیم کرد».
فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۳، پاییز،۹۱
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بازدید حجتالاسلام والمسلمین سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از نمایشگاه کتاب
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢از هارت و پورت ناصر الدین شاه تا توپ خالی کاخ قبله عالم!!!
تهدید کنندگان خارجی و وادادگان داخلی که پیوسته ملت را از حمله دشمنان می هراسانند باید بدانند سنت ایستادگی در خون و رگ های ملت ما نهادینه شده از این رو در سالروز مرگ ناصرالدینشاه قاجار ذکر یک واقعه تاریخی که تا سال ها ضرب المثل مبارزان سیاسی در مقابله با استعمار و استبداد بود راهگشاست.
⭕️مرحوم آقا نجفی اصفهانی یکی از مجتهدان سازش ناپذیر عصر قاجاری در مبارزه با استعمار و استبداد و جریان های انحرافی ،در سال ۱۳۰۷ ه.ق به دلیل استقامت در مبارزه با فرقه استعماری بابیه و دسیسه انگلیسی ها توسط ناصر الدین شاه به نوعی به تهران فراخوانده می شود و این فراخوانی را مورخان تبعید اول مرحوم آقا نجفی از اصفهان می دانند.وقتی آقا نجفی را به تهران فرا خواندند روزی که به مجلس ناصر الدین شاه رفته بود برای بی اعتنایی به هارت و پورت های دربار، روی نیمکتی دراز کشید و به ناصر الدین شاه سلام کرد و به تجاهل از خود وی پرسید که قبله عالم کجا تشریف دارند و چرا نمی آیند!؟ ظاهرا اطرافیان به آقا گوشزد کردند که شاه کسی است که روبروی شما قرار دارد و شما از او سئوال کردید.. مرحوم آقا نجفی با خونسردی به ناصرالدینشاه گفت: پس شاه تویی؟ شاه عصبانی شد و گفت: آخوند برای کشتن هفت بابی هفت دولت مدعی هستند. آقا نجفی دست در عمامه کرد و کاغذی بیرون آورد و اسامی چندین بابی دیگر را که در آن نوشته بود برای شاه خواند و گفت این اشخاص هم باید کشته شوند.
⭕️شاه با عصبانیت از مجلس بیرون رفت.مرحوم آقا نجفی نیز با خونسردی و بی اعتنایی از کاخ سلطنتی خارج شد.در جلوی درب کاخ با یک توپ مواجه می شود. از مأمور جلوی در کاخ با همان لهجه غلیظ اصفهانی می پرسد این "چی چی ست؟" مأمور می گوید این توپ است.آ قا نجفی با تجاهل می پرسد توپ چی کار می کند؟ مأمور با آب و تاب خواص توپ را برای آقا تشریح می کند که فلان می کند و می کشد و ..مرحوم آقا نجفی می رود و با آن هیکل درشت جلوی توپ می ایستد و سینه خود را سپر می کند و می گوید: شلیک کن. مأمور می گوید: آقا این توپ خالی است.مرحوم آقانجفی جواب می دهد:آ، به شاه بگو تقی از توپ خالی شما نمی ترسد!!
فصلنامه پانزده خرداد، شماره۳۳، تابستان ۹۱
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
💢 تهدیدات جامعه پسا انقلابی در اندیشه شهید مطهری(ره)
🌀 بررسی تحلیلی از آفاتی که اصل انقلاب و نهضت را در ورطه نابودی می کشاند.
⭕️ نهضت ها(ی اجتماعی) مانند همه پدیده های دیگر، ممکن است دچار «آفت زدگی» شوند.وظیفه رهبری نهضت است که از آفت زدگی نهضت پیشگیری کند و اگر احیانا آفت (در نهضت) نفوذ کرد با وسایلی که در اختیار دارد و یا باید در اختیار بگیرد،(از نهضت)آفت زدایی نماید. اگر رهبری یک نهضت به آفت ها توجه نداشته باشد، یا در آفت زدایی سهل انگاری نماید؛ قطعا آن نهضت عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معکوس خواهد بخشید.(نهضت های صد ساله اخیر،ص۹۱)
با این وجود انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسان تر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است و کم وبیش می شد گفت که الان قرائن و امارات نشان می دهد که آنگونه که انقلاب در وقتی که در حال کوبیدن دشمن بیرونی بود، قدرت و قوت و نشاط داشت و پیروزی بعد از پیروزی بدست می آمد، از وقتی که به حالت سازندگی افتاده است آن نشاط و آن قدرت و آن قوت در آن نیست، یک نوع تشتت و تفرقه وجود دارد( آینده انقلاب اسلامی،ص ۵۸) و علل آسیب های آن عبارتند از:
🔻۱) نفوذ اندیشه های بیگانه
نخستین آسیبی که شهید مطهری به عنوان یکی از تهدیدهای کلیدی معطوف به انقلاب اسلامی به آن اشاره کرد، آفت« نفوذ اندیشه های بیگانه » به فضای ذهنیت نیروهای انقلابی است. ایشان می نویسد اندیشه های بیگانه به دو صورت می توانند به درون ایدئولوژی انقلاب نفوذ کرده و آن را به تصرف خود درآوردند: به واسطه دشمنان انقلاب و دیگری به واسطه خود نیروهای انقلابی و مدافعان ایدئولوژی اسلامی
🔻۲) تجدد زدگی
خود شهید مطهری در طول حیات علمی و فکری خود،پروژه معرفتی اش را معطوف به چند ساحت نمود: از جهت سلبی ایشان به دنبال نقادی ایدئولوژی های معارض و پاسخ گویی منطقی به شبهات و اشکالات مطرح شده از سوی آنها بود و از جهت ایجابی، به شدت و به صورت خاص در جست و جوی استنباط و تدوین ایدئولوژی اسلامی بود تا فضای معرفتی جایگزین و بدیلی را برای تأمین نیازهای نظری و فکری نسل ما ساخته و پرداخته کند و به این واسطه از گراییدن آنها به ایدئولوژی های رقیب یا معارض جلوگیری نماید.
🔻۳) ناتمام رها کردن نهضت و انقلاب
انقلاب اسلامی یک پروژه مستمر و متداوم است نه پایان یافته.بر این اساس، مسئله این خواهد بود که نیروهای انقلابی اصیل با عبور از مرحله نخست و یا مراحل ابتدایی، تصور نکنند که حرکت تکاملی انقلاب به مثابه یک پدیده اجتماعی، روندی تدریجی است، اولا روحانیت به عنوان طبقه اجتماعی مولد و حامل ایدئولوژی انقلاب- یعنی اسلام- نباید رسالت خود را وانهد و از قطار انقلاب پیاده شود؛ ثانیا: وصول به هیچ یک از مراحل تکاملی انقلاب، نباید ما را از تداوم دادن حرکت در مسیر و گذار از منازل آتی باز دارد.
🔻۴) رخنه فرصت طلبان به درون انقلاب
فرصت طلبان کسانی هستند که در مراحل اولیه نهضت و انقلاب، به دلیل آنکه کامیابی ها و تحقق آن را محتمل نمی انگارند، به آ ن نمی پیوندند و چه بسا در مقابل آن، صف آرایی و مقاومت می کنند، اما به محض آنکه نهضت و انقلاب از تنگه های دشوار آغازین عبور کرد و به مرحله تثبیت و گسترش پا نهاد، با تظاهر به انقلابی گری و آمادگی فداکاری برای آن، در میان نیروهای اصیل انقلاب، رخنه می کنند؛ تا آنجا که گاه حتی نیروهای اصیل و متعهد را از صحنه کنشگری خارج ساخته و خود صدر نشین و تصمیم ساز می شوند.
🔻۵)انحراف یافتن مسیرها و انگیزه ها
استاد مطهری معتقد است که« التقاط» ما را به «فنا» خواهد کشاند و «التقاط» یک «خطر بزرگ» برای انقلاب اسلامی و انقلابیون است. ایشان اضافه می کند که با وجود دستیابی «استقلال سیاسی» و «استقلال اقتصادی» اگر «استقلال فرهنگی» محقق نشود ناکام خواهیم ماند
🔻۶)ابهام طرح های آینده
به اعتقاد استاد مطهری اسلام به مثابه یک مکتب، آن اندازه غنی و حاصلخیز است که ما را در مقام نظریه پردازی و تولید ایدئولوژی معطوف به مهندسی اجتماعی، از گرته برداری از نظام های معرفتی دیگر، کاملا بی نیاز می نماید؛باید اذعان نمود که تجربه فقر نظری و فقدان نظریه برای نظام پردازی اجتماعی، به مرحله پس از انقلاب اسلامی نیز سرایت کرد و متأسفانه پس از گذشت چهار دهه، همچنان امتداد تاریخی یافته موضوعی که رهبر معظم انقلاب آن را در غالب تولید علوم انسانی همواره مطالبه می نمایند.
فصلنامه پانزده خرداد،ش۳۴،ص۸۴
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
💢شهید مطهری و عمق شناخت حقیقی از نهضت امام خمینی (ره)
⭕️ شهید مطهری درست در همان دورانی که کسی باور نمی کرد حرکت امام خمینی آغاز یک نهضت بزرگ اسلامی است. در نوشته ها و حرف های خود از پانزده خرداد به عنوان آغاز یک نهضت عظیم اسلامی یاد کرد و رهبری امام را آگاهانه، شجاعانه و غیر قابل تردید دانست
🔅« نهضت اسلامی ایران مفتخر است که در حال حاضر رهبری آن مرجعی آگاه و شجاع و مبارز بر عهده گرفته اند که نیازهای زمان را تشخیص می دهند..اما آن سفر کرده که صدها قافله دل همره اوست.نام او، یاد او و شنیدن سخنان او. استقامت او، شجاعت او، روشن بینی او، ایمان جوشان او که زبانزد خاص و عام است.یعنی جان جانان، قهرمان قهرمانان، نور چشم و عزیز ملت ایران استاد عالی قدر و بزرگوار ما "حضرت آیت الله العظمی خمینی ادام الله ظلاله" ، حسنه ای است که خداوند به قرن ما و روزگار ما عنایت فرموده... قلم بی تابی می کند که به پاس دوازده سال فیض گیری از محضر آن استاد بزرگوار به شکرانه ی بهره های روح بی و معنوی که از برکت نزدیک بودن به آن منبع فضیلت و مکرمت کسب کرده ام، از بسیار را بازگو کنم».
🌀متفکر شهید مرتضی مطهری عمق عشق خود را به استاد و پیر و مرادش، در قطعه شعری که بعد از پانزده خرداد سروده است نشان می دهد:
🔻زمنزل گاه آن محبوب، یاران را خبر نبود؛؛همی آید به گوش از دور آواز جرس ما را
🔻صبا از ما ببر یک لحظه پیغامی به روح الله؛؛ که ای یاد تو مونس روز و شب در این قفس مارا
🔻به رغم کوشش دشمن نخواهد بگسلد هرگز؛؛ میان ما و تو پیوند تا باشد نفس ما را
🔻سزاوار تو ای جان، کنج زندان نیست منزلگه؛؛ سزد گر خون ببارد از دو دیده هر نفس ما را
🔻رواق منظر دیده مهیای قدوم تو؛؛ کرم فرما و بپذیر از صفا این ملتمس ما را
🔻تمام ملت ایران فکنده چشم بر راهت؛؛ به راه عدل و آزادی، نه باک از هیچ کس ما را
فصلنامه پانزده خرداد،ش۳، بهار۸۴
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
⚡️وقتی خون مطهری برای مقابله با التقاط ریخته می شود..
💢 گروه فرقان چرا استاد مطهری را شهید کرد؟
از آنجا که آغازگر توطئه عملیات تروریستی پس از انقلاب،گروهک فرقان بود لازم است اندیشه های انحرافی این گروه بیشتر شناخته شود. رهبری این گروه تروریستی با طلبه ای به نام"اکبر گودرزی" متولد ۱۳۳۵ در استان لرستان بود.بر اساس نشریه ای که تحت عنوان فرقان چیست؟ توسط هوادارانش منتشر شده، اکبر گودرزی ارسال ۱۳۵۰ تلاش های خود را برای« راه یابی آزادانه به قرآن و متون اصلی» آغاز کرده که حاصل این مطالعات در سال ۵۵ به صورت تفسیر قرآن منتشر شد.
⭕️ به نوشته همین نشریه، از همان زمان آقای مطهری در جلسات هفتگی به نقد کتاب "ایدئولوژی توحید و ابعاد گوناگون آن" و تفسیر وی پرداخته است.با در گذشت شریعتی اولین اعلامیه از سوی این جریان نوپا به نفع شریعتی پخش می شود. آنچه فرقانی ها را بر می آشوباند،اطلاعیه مشترک مطهری_بازرگان در انتقاد از آثار دکتر شریعتی است که البته چند روز بعد بازرگان حرفش را پس می گیرد.به دنبال آن است که گودرزی اطلاعیه ای صادر می کند و به تهدید مخالفان شریعتی می پردازد.فرقانی ها در سال ۵۶ و ۵۷ مجلدات زیادی از تفسیر قرآن خود را که تحت عنوان "پیام قرآن" منتشر می شد،پخش کردند. در این زمینه که استاد مطهری که در این سال ها روی تفسیر کار می کرد، نسبت به این مسئله احساس خطر فراوان کرده، مرتب هشدار می داد.تفسیرهای متعدد و گسترده اینان، طی سال های ۵۵ و ۵۶ موجی از بیم و هراس را در میان متدینین دامن زد.گروه فرقان برای پیاده کردن استراتژی مسلحانه در برابر رژیم شاه، در بهمن ۵۷ به تجهیزات نظامی مجهز میشود! این زمان انقلاب پیروز شده است ولی فرقان به جای آنکه این تجهیزات را در جهت پاسداری از انقلاب به کار برد، به مبارزه با رهبران و شخصیت های تأثیر گذار آن می پردازد. در همین راستا فرقان که «روحانیت را از بنیان و اساس باطل» می دانست، تلاش خود را معطوف به مبارزه با آنها نمود.
⭕️ نخستین عاملی که فرقان را به رویارویی مسلحانه با جمهوری اسلامی کشاند، به زعم خودخودشان« ارزش های راستین تشیع سرخ علوی بود» همچنین تلاش برای « آزاد ساختن اسلام علی از اسارت آخوندیسم» عامل دیگر! آنها از خود می پرسیدند اکنون چه باید کرد؟ لذا به زعم خود بر اساس آیه«فقاتلو ائمه الکفر» تصمیم گرفتند ابتدا مرحوم قرنی و سپس استاد مطهری را به شهادت برسانند! انتخاب مطهری برای آن بود که« فکر به قدرت رسیدن دیکتاتوری آخوندیسم و آماده سازی تشکیلاتی آن مدتها قبل،حتی قبل از خرداد۴۲ ازطرف او مطرح شده بود».
فصلنامه پانزده خرداد،ش ۳۰، ص۱۳۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
💢سال روز اولین بیانیه انقلابی امام خمینی (قدس سره )💢
🔆 15 اردیبهشت سال روز صدور اولین #بیانیه_انقلابی امام خمینی (قدس سره) است. بیانیه ای پرشور و البته عمیق که دنیای سکوت آن روزگار را شکست و نوری شد در #شبانگاه_جهالت و استبداد.
به مناسبت این روز بیانیه تاریخی امام انقلاب را خواهیم خواند:
❇️بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَهٍ انْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی.
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانه تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده.
این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده
✳️خلیلآسا درِ علم الیقین زن / ندای لا احبّ الآفلین زن
قیام للَّه است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق و صَحْو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین- صلی الله علیه و آله- را یک تنه بر تمام عادات و #عقاید_جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قابَ قوسیْن او ادنی رساند.
⚫️ خودخواهی و #ترک_قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوتپرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد [رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمیآید. قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضا خان بیشرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حقپرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همه سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید. انّ للَّه فی ایّام دهرکم نفحاتٌ الا فتعرّضوا لها ؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢بیانیه "قیام لله" امام (قدس سره) بخش دوم💢
همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بیسر و پا [کسروی] را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب- روحی له الفداء- آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمعآوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام میکردند. خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بیدین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زدهها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود. وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ اَجْرُهُ عَلَی اللهِ
11 شهر جمادی الاولی 1363
- سید روح الله خمینی
امام خمینی (ره)؛ 15 اردیبهشت 1323
پیوند از سایت بنیاد تاریخ پژوهی-- قم:
http://yon.ir/fNhr7
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
سرود شبستیزان.pdf
442.7K
💢ستیز با تاریکطلبان و روشنگری انقلابی💢
حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی که به تعبیر امام خمینی (قدس سره)؛ «خود از ستمکشیدههای این انقلاب»اند در طول زندگانی پرتلاطم خود با گروههای و جریانات سیاسی مختلفی مواجه شدند که بنا به #وظیفه_انقلابی و تاریخی با انحرافات و کجروی آنان مقابله کردند.
🔆اکنون؛ گوشهای بسیار کوتاه از روشنگریها و تقابل ایشان با این جریانات جمعآوری و عرضه شده است. «سرود شبستیزان»؛ بخشی از روشنگریهای تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در مسائل روز.
🔻بخشهایی از «سرود شبستیزان» :
🔆«با آنکه امام خمینی (ره) فرموده بودند از تمام کسانی که به ظلم کردند میگذریم اما از خیانت رژیم آلسعود نمیگذریم، اما آقای هاشمی رفسنجانی 14 روز بر سر سفره حکام آلسعود نشست و با آنها همدم شد.»
🔆سؤالی از رئیس جمهور:«ماجرای کنار زدن شما از سرپرستی سیمای جمهوری اسلامی ایران از جانب حضرت امام (ره) به علت چه مسائلی بوده؛ گویا امام در آن ماجرا حتی از پذیرفتن شما برای توضیح نیز خودداری ورزیدهاند. لذا خوب است ملت ایران را در جزئیات آن قضایا قرار دهید.»
🔆«خطر بزرگ برای ایران، خود دکتر روحانی است./ آقای روحانی به جرم خیانت به کشور باید محاکمه شود.»
پیوند از سایت بنیاد تاریخپژوهی:
https://b2n.ir/84336
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
منشور روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره).pdf
324.4K
🔵متن کامل منشور روحانیت امام خمینی (قدس سره)🔵
🔆روز هجدهم اردیبهشت، طلاب حوزه علمیه قم دیداری به یادماندنی با رهبر معظم انقلاب داشتند که در آن همچون گذشته مطالب ارزشمندی مطرح شد. از ترسیم چیستی و #هویت_حوزه تا پاسخ به برخی شبهات غیرعلمی و کارشناسی نشده معدود محافل و تشکلهای #سکولار_حوزوی .
نکته جالب توجه این دیدار، چندبار اشاره و تأکید ایشان نسبت به خوانش مجدد و مکرر #منشور_روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره) بود ایشان در این زمینه فرمودند:
❇️« منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. »
🗞به همین مناسبت، متن کامل این منشور گهربار را به اشتراک میگذاریم. گرچه وظیفه اصلی نهادینهسازی و ترویج علمی و عملی آن بر عهده مدیران محترم حوزه علمیه است و جامعه طلاب با امیدواری هرچه تمام منتظر تحقق میدانی آن به دست #مسؤولان_انقلابی و شایسته حوزه علمیه خواهد بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢فرجام مذاکره با استکبار؛ از ترکمانچای تا برجام💢
نوزدهم اردیبهشت سالروز الغای امتیاز استعماری #کاپیتولاسیون توسط مجلس شورای مجلس ملی بود. قانونی که با سستی و بیدرایتی #شاه قاجار؛ در قالب معاهده ننگین #ترکمانچای به ملت عزیز ایران تحمیل شد.
از تاریخ #مذاکراتی که منجر به عقد قرارداد ترکمانچای شد بیش از صد و نود سال میگذرد امّا #عبرتهای_تاریخی آن همیشه برای ما زنده است و میتواند سؤالات روز ما را پاسخ دهد:
❓آیا نرمش در برابر استکبار باعث افزایش اعتبار کشور در عرصه بینالمللی و جلب احترام برای ما میشود ؟ یا جایگاه و اعتبار ما را کاهش میدهد؟
❓در صورت کرنش و ذلتپذیری مسؤولان؛ واکنش مردم ایران چه خواهد بود؟ آیا ملت ایران نیز ملتی ذلتپذیر هستند؟
خوانش روایتی تاریخی ما را به جواب نزدیک میکند. این روایت مربوط به زمانی است که قرارداد ترکمانچای امضا شده و گریبایدوف به عنوان سفیر کشور طرف قرارداد در ایران، مسؤول عملیاتی کردن مفاد این معاهده شد. او در خاطرات خود مینویسد:
🔘« استپان عزیز! بدبختی بزرگی به من رو آورده که برایت شرح میدهم. میخواهند مرا به مأموریت خارج بفرستند. فکر میکنی به کجا؟ به #ایران که در آنجا زندگی کنم. هرچه تلاش کردم که از این مأموریت معافم کنند فایده نداشت. پریروز که رفته بودم پیش وزیر، گفتم به شرطی حاضر میشوم به تهران بروم که دو درجه ترفیع یکجا بدهند. اول مخالف بود و من با فصاحت و بلاغت به زبان فرانسه استدلال کردم که انصاف نیست من بهترین سالهای جوانی خود را بین #مردم_وحشی آسیا بگذارنم و این عمل در حقیقت یک #تبعید داوطلبانه است که برای مدت طولانی از بستگان و دوستانم دور شوم... و خلاصه در مقابل این #محرومیتها و فداکاریها اقلا اجرت خوبی باید دریافت دارم.»
این #تصویر_تحقیرآمیز از ملت ایران که در طول مأموریت گریبایدوف بر رفتار و افکار وی حاکم بود در کنار شرایط ذلتباری که قرارداد ترکمانچای و اصل کاپیتولاسیون در این قرارداد، به ملت ایران تحمیل کرده بود باعث شد که این مأمور مغرور و متکبر در اجرای بخشی از بندهای قرارداد شوم ترکمانچای آنچنان خانوادههای ایرانی حتی خانوادههای وابسته به دربار را تحت فشار و آزار و اذیت و تحقیر قرار دهد که صبر مردم لبریز شود و کنسولگری را با خاک یکسان سازند. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ص50، شماره 41 و 42)
عبرت تاریخی این نوشتار، خطاب به تمام مسؤولانی است که نرمش در برابر استکبار را به عنوان نسخه پیشرفت ایران تجویز میکنند.
🔸اول: اگر مذاکره با استکبار منجر به عقد قراردادی مثل ترکمانچای هم بشود؛ باز هم هاضمه سیری ناپذیر استکبار دست از یاغیگری و بلعیدن سرمایه ملت ایران نخواهد کشید و آزار و اذیت مستکبران متوجه خود آنان نیز خواهد بود.
🔸دوم: ملت ایران در طول تاریخ پرافتخار خود هرگز ذلتپذیر نبوده و در آینده نیز نخواهد بود. طبیعی است در عصر جمهوری اسلامی و پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا دیگر نیازی به تصرف و حمله به سفارتخانهها و کنسولگریها نیست اما در هر صورت بهتر است که مسؤولان پیش از واکنش ملت ایران دست از موضعگیریهای صوری و اقدامات شبهنمایشی برداشته؛ اشتباهات گذشته خود را در صورت امکان جبران کنند.
@Bonaydtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢جریان دفتر تبلیغات و بازتولید شبهات پیش از انقلاب💢
هجدهم اردیبهشت؛ دیدار به یاد ماندنی رهبر معظم انقلاب با طلاب حوزه علمیه قم بود و بیانات و استدلالات متقن و روشنگرانه ایشان در خصوص چیستی و #هویت_حوزه_علمیه ضربهای مهلک به بدنه ایدئولوژیک #حوزویان_سکولار زد. طبیعی بود که دستگاههای رسانهای این طیف بیتفاوت نماند و سعی در خنج زدن به این بنای مستحکم کند.
در همین راستا؛ یکی از رسانه های همین طیف تنها یک روز پس از سخنان رهبر معظم انقلاب مطلبی به نقل از دکتر میراحمدی؛ از مسؤولین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به #دفتر_تبلیغات؛ منتشر کرد با عنوان:
«وظیفه فقه سیاسی مدلسازی نیست.»
سخنی که پیش از این نیز از جانب فردی دیگر مطرح شده بود و با پاسخهای متقن بزرگان و فضلا مواجه شد.
سخن در این باره بسیار است و فضلای نخبه و بزرگان قم در راستای نظامسازی تلاشهایی را انجام دادهاند که ثمرات آن قطعا شامل حال نظام اسلامی و ملت خواهد شد امّا در پاسخ به این سخن گوشهای از سخنان امام خمینی (قدس سره) را مرور میکنیم. سخنانی که نشان میدهد پیش از انقلاب نیز کلمات مشابه این صحبتها مطرح بوده است. :
«الان طبقات مسلمین چه تحصیلکرده از متجددین و چه تحصیلکرده از روحانیین، فضلاً از توده مردم، اسلام را درست نفهمیدهاند و همانطور که غربا را مردم نمیشناسند، اسلام هم تقریبا به وضع غربت در دنیا زندگی کرده است و چنانچه کسی بخواهد اسلام را آنطور که هست معرفی کند، به این زودیها مردم باورشان نمیآید.
حدود پنجاه کتابی که احکام اسلام در آن مجتمع است، سه-چهار جلدش مربوط به عبادیات و وظایف انسان با ربالارباب است و کمی از احکام هم مربوط به اخلاقیات است، مابقی کتابها همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق و سیاسیات میباشد...
آن روز که دنیا غرق در جهالت بود و از اروپا خبری نبود و دو امپراتوری بزرگ که بودند، در حال استبداد به سر میبردند و اصلا قانونی وجود نداشت، اسلام قوانینی آورد که جامع قوانین حکومتهای زنده دنیاست و از آن هم جامعتر است و همه جهاتی که بشر در امور مربوط به جنگ، صلح، زندگی خصوصی، معاشرت با دیگران... و دیگر امور به آن محتاج است، در قوانین اسلام آمده است...»(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص723-722)
حال جناب آقای دکتر میراحمدی باید بفرمایند که آیا از میان حدود 45 باب فقهی؛ با این حد از بذل وسع و دقت نظر و عمقی که فقهای عظام اعلی الله مقامهم الشریف در طول هزار و دویست سال تفقه شیعی به خرج دادهاند؛ حتی یک مدل سیاسی هم نمیشود استخراج نمود؟ یا میشود اما فکر و سواد برخی توان استخراج و استنباط را ندارد؟
همچنین ایشان در بخش دیگری از این مصاحبه گفته اند:
« نمی توان توقع داشت فقه قواعد و فرمول هایی برای مدیریت امور اقتصادی، اجتماعی یا مدیریت امور فرهنگی به ما ارائه دهد.» از طرفداران این فرضیه باید پرسید: آیا فقه اسلامی که متکفل اداره زندگی فردی و اجتماعی انسانهاست بدون قاعده و فرمول توانست دو امپراتور بزرگ را شکست دهد و «قوانینی آورد که جامع قوانین حکومتهای زنده دنیاست.»؟ آیا فقه اسلام بدون قاعده و نظام و به صورت آشفته و پراکنده قوانینی دارد که از قوانین تمام حکومتها جامعتر است؟
در هر صورت صحنه امروز قم با دو سطح از سکولاریسم درگیر است: « #سکولاریسم_عریان » که به نفی امکان ورود فقه به مسائل اجتماعی میپردازد و « #سکولاریسم_پنهان » که به ظاهر امکان ورود فقه به مسائل اجتماعی را نفی نمیکند ولی امکان نظامسازی را نمیپذیرد و این بدان معناست که ارائه نظریات فقهی در حد حل المسائل و به سبک استفتاءمحور صورت گیرد که طبیعتا تمامی استفتائات و حل المسائل بدون زمینه و نظاموارگی اسلامی و در بستری از نظامات سکولار و الحادی قرار خواهد گرفت و چنین عملیاتی قهرا به سکولاریسم خواهد انجامید. آیا دکتر میراحمدی و دکتر واعظی به عنوان رئیس دفتر تبلیغات از این سیر قهقرایی با خبرند و دانسته دست به تقابل با تفکر عمیق امام (قدس سره) میزنند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆حمایت عملی امام از طلاب افغانستانی و سایر طلاب غیرایرانی🔆
✳️«امام در اولین ماه رمضان اقامت خود در نجف اشرف، در سال 1344 بین عموم روحانیان و محصلان حوزه علمیه نجف اعم از ایرانی، #افغانی، پاکستانی، هندی، عرب و سایر کشورها وجوهی را به عنوان مساعدت به طور مساوی تقسیم کرد و به هر نفر اگر دارای همسر بود دو دینار وگرنه یک دینار، که معادل 20 و 40 تومان آن روز ایران بود پرداخت که بازتاب وسیع و شگفتآوری در سطح حوزه داشت و برای مدتی افکار را به خود جلب کرد و در هر مجلس و محفلی از آن سخن میرفت، زیرا برای اولین بار بود که مرجع تقلیدی در حوزه نجف بین روحانیان ایرانی و غیرایرانی در تقسیم وجوهات فرق نمیگذاشت و همه را به طور مساوی مینگریست، این در حقیقت نخستین گامی بود که در حوزه علمیه نجف جهت در هم شکستن تبعیض نژادی برداشته میشد.
این عمل اسلامی و انسانی امام، جایگاه والایی برای او در دل عموم روحانیان و محصلان کشورهای اسلامی در نجف اشرف به وجود آورد و محبوبیت ژرف و عظیمی را در پی داشت. محصلان محروم و بیپناه غیرایرانی به ویژه #افغانی و پاکستانی که سالیان درازی در حوزه نجف به جرم افغانی و پاکستانی بودن #تحقیر شده بودند، به امام رو آوردند و او را برای #مستضعفان و بیپناهان، پشتیبان و یاور یافتند، از حمایتی که امام با این عمل ارزنده و برجسته از آنان کرده بود، نیرو گرفتند و از آنکه به سالیان درازی به جرم ایرانی نبودن تحقیر شده بودند و درست نصف شهریه محصلان ایرانی را دریافت داشته بودند، سخت خشمگین شدند، در مقام اعتراض برآمدند و برای گرفتن حق خود و پایان دادن به #تبعیض_نژادی در حوزه نجف دست به شورش زدند و کشمکش شدید و تندی با اطرافیهای بعضی علما...پیدا کردند و سرانجام دیگر علما نیز ناچار شدند به آن رسم غلط پایان دهند و به عموم افراد حوزه به طور مساوی ماهانه بپردازند»(گزیدهای از نهضت امام خمینی ج2 ص271)
پینوشت:
بیش از نیم قرن از این حرکت ضدتبعیضی امام (قدس سره) میگذرد امّا اینکه چگونه برخی مسؤولین کشور پس از پیروزی نهضت امام و امت هنوز در فضای نژادپرستانه سخن میگویند و تصمیم میگیرند جای تعجب دارد. آیا وقت آن نرسیده که برخی مسؤولین محترم با روشنبینی و داشتن دید انسانی ذهن خود را از رسوبات نژادپرستانه بزدایند و حمایت از مستضعفان را که از شاخصههای هویتی انقلاب است سرلوحه کار خود قرار دهند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.