💢تحریف امام در ایام ارتحال امام💢
دیدن گزارش اخبار 21 در تبلیغ و ترویج کتاب الف لام خمینی مقداری تعجبانگیز بود. نه از این جهت که صدا و سیمای جمهوری اسلامی غفلت کرده؛ کتابی غیرعلمی و آکنده از تحریف را تبلیغ میکند بلکه از این جهت که گزارشی تکراری را برای ترویج این کتاب پخش کرده است، گویی صدا و سیما هم برای تبلیغ این اثر حرف تازهای ندارد.
در هر صورت چند روز گذشته نشستی انتقادی و صریح در شهر مقدس قم برگزار شد که در آن اساتید برجسته و متعهد بیپرده در خصوص تحریفگرانِ امام سخن گفتند. در همان جلسه نیز در کنار خبرگزاری صدا و سیما؛ #خبرنگاران_خبرگزاریهای_خاص بودند و از محتوای جلسه شدیدا ناراحت شدند و با قهر و غیظ از آن سخن گفتند اما طبیعی است که همان بزرگواران هم پاسخی منطقی برای انتقادات مطرح شده نداشتند.
آیا بین نشست تحریف ظالمانه، قهر و غیظ رسانههای خاص و بازپخش یک گزارش فرهنگی که شاید طرفدار چندانی هم نداشته باشد ارتباط منطقی وجود دارد؟ نمیدانیم اما هرچه هست فرماندهان مقابله با تحریف امام، از صدا و سیما تا نهادهای دیگر در خواب غفلتاند و بنا بر حکم فرمانده کل قوا در این شرایط باید آتش به اختیار بود چراکه حفظ حرمت و حیثیت امام #سرمایه_ملی است و ما با اعتراض خود به صدا و سیما از این سرمایه بیبدیل ملی دفاع میکنیم:
📞شماره تماس بخش انتقادات و پیشنهادات صدا و سیما :
162 در تهران
021-2781 در سایر شهرهای ایران
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/4
🗞مطبوعات و خبرگزاری های خارجی و ۱۵ خرداد
💢 بخش اول/ کشورهای عربی
«🔺علی رغم تلاش بی امان استعمارگران شرق و غرب درآلوده ساختن چهره انقلابی قیام ۱۵ خرداد و سیل تهمت به قهرمانان آن روز تاریخی، حقایق در زیر پرده پوشیده نماند و بسیاری از واقعیت ها از لابه لای قلم نویسندگان غربی که می کوشیدند قیام ملت ایران در ۱۵ خرداد را #ارتجاعی، غیر ملی و آنارشیستی وانمود سازند بروز کرد و شاه و حامیان غربی و شرقی او را بیش از پیش رسوا کرد.
🔻روزنامه الاهرام_ چاپ قاهره_ با عنوان« تهران شعله ور گردیده و اهالی آن با صدای بلند، بر اندازی نظام حاکم و قطع رابطه با اسرائیل را می خواهند» نگاشت "دیروز تهران از آتش خشم مردم شعله ور شد و زبانه های آتش به شهرهای دیگر کشید. نیروی نظامی و ارتش شاه با تانک و توپ و زره پوش به خیابان ها آمد و صدها نفر از تظاهرکنندگان کشته و زخمی شدند."
🔺این روزنامه در ۱۷ خرداد زیر عنوان« آتش در تمام شهرهای ایران شعله ور شده است» می نویسد: " انقلاب مردمی سراسر ایران را فرا گرفته است و تلاش بی امان ارتش که به تانک و زره پوش مسلح است، در سرکوب انقلاب به جایی نرسیده است." این روزنامه همچنین می افزاید " شاه شخصا رهبری سرکوبی انقلاب مردمی را بر عهده دارد.. دانشجویان دانشگاه ها نیز به انقلابیون پیوستند و آزادی زعمای دینی خود را می خواهند و بالای درب ورودی دانشکده صنعتی پلاکی بالا برده اند که «مرگ بر شاه خون آشام»" .
🔻مجله هفتگی« ابسرواتور عرب» درشماره هفدهم خود در ژوئن ۱۹۶۳ مقاله ای را به تظاهرات خونین ۱۵ خرداد اختصاص داده و تحت عنوان« نیرنگ بزرگ» می نویسد: "در اوایل این ماه چندین هزار نفر از طرفداران رهبر مذهبی آیت الله خمینی دست به تظاهراتی علیه حکومت دیکتاتوری زدند." همچنین این مجله اضافه می کند: " گر چه دسته های نظامی اغتشاشات ضد دولتی را سرکوب کردند، ولی این امر نتوانست مانع بشود که رهبران مذهبی در ضمن پخش تراکت هایی مردم را علیه رژیم شاه به جهاد دعوت کنند." همچنین ابسرواتور می نویسد: " دانشجویان ایرانی در ایالات متحده آمریکا اظهار داشتند که.. این اغتشاشات نتیجه محض و روشن احساسات ضد شاه و عدم رضایت عمومی توده مردم است".»( نهضت امام خمینی ج۱،ص۶۱۲)
پی نوشت:
با نگاهی به رسانهها و روزنامههای سال 42 میبینیم که قیام 15 خرداد با توجه به بازتاب بینالمللی آن ظرفیت جهانی شدن را دارد اما دریغ که با کمکاری عجیب رسانهها نه تنها این مهم اتفاق نیفتاده بلکه عموم مردم گمان میکنند این قیام محدود به شهرستان ورامین یا نهایتا قم بوده است.
امید است با آگاهی هرچه بیشتر امت حزبالله غبار مظلومیت از چهره قیام دینی و ملی 15 خرداد زدوده شود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🎞 "در امتداد برلین" را در شبکه های اجتماعی ببینید
کوتاه نمای #در_امتداد_برلین با موضوع مقابله اصلاح طلبان و تحریف گری اعتدالی ها در مواجهه با خط و مکتب امام توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تهیه شد:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/466
هم اکنون میتوانید این کوتاه نمای مستند و صریح را در شبکه های اجتماعی آپارات و یوتیوب مشاهده کنید و جهت روشنگری هرچه بیشتر پیوند آن را برای دوستان خود ارسال کنید.
📎پیوند آپارات:
https://www.aparat.com/v/bfBR2
📎پیوند یوتیوب:
https://youtu.be/s_GHdpf5FnA
✅با ما باشید; با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/5
مطبوعات و خبرگزاریهای خارجی و ۱۵ خرداد
بخش دوم/ کشورهای غربی
🔹خبرنگار(U.P.I) آمریکا که خود شاهد قسمتی از جریانات بوده اینطور گزارش می دهد: "تظاهر کنندگان با مشت های گره کرده و فریادهای رعد آسا وارد خیابان های اطراف بازار شدند و با قوای ارتشی مواجه گشتند. قوای مسلح به طرف جمعیت تیراندازی می کرد ولی مردم همچنان پیش می رفتند. من شخصا ناظر پیشروی شجاعانه تظاهرکنندگان به سوی رگبار گلوله بودم".
🔸روزنامه لوموند زیر عنوان« تظاهرات در تهران قدرت شاه را متزلزل کرده است» چنین می نویسد:"در این تظاهرات به هر پرچم عزای حسین شهید عکسی از خمینی زده شده بود و نیز بیرق هایی دیده می شد که روی آن نوشته بود « زنده باد مصدق». " همچنین این روزنامه با انعکاس اخبار میدانی از واقعه ۱۵ خرداد می نویسد: "۲۳ تانک در برابر اداره شهربانی و وزارت خارجه آماده عملیات هستند.." این خبرگزاری فرانسوی سعی کرد با دخالت دادن مصر و انعکاس اخبار دروغین پرداخت وجوه به رهبران مذهبی، بر طبل اختلافات بکوبد.
از نکات حایز اهمیت انعکاس اخبار درگیری های شیراز بود که نشان از اهمیت این شهر در اذهان بین الملل داشت.
🔹روزنامه دی ولت چاپ آلمان در ۶ژوئن زیر عنوان « تظاهرکنندگان خواهان سقوط شاه شده اند» با درج اخبار نا آرامی های تهران و شیراز اینچنین آورد: " تظاهرکنندگان پلاکارت هایی در دست داشتند که روی آن ها نوشته شده بود: « نابود باد دشمنان اسلام»،« ما خواهان آزادی رهبر مذهبی خود هستیم».
دی ولت در شماره بالا در گزارش دیگری سعی کرد تظاهرات مردم را به اغتشاشات کنترل شده توسط رژیم تعبیر کند از اینرو با اخباری از کنترل تظاهرات و تعبیر "خفه کردن تظاهرات در نطفه" به جانب داری خود از رژیم شاه پرداخت.
🔸روزنامه تایمز مالی، چاپ لندن هم خواست با انعکاس آشوب و گزارش شکستن شیشه های اماکن دولتی و حمله برای اشغال ایستگاه رادیو، مردم در صحنه را آشوب طلب معرفی کند و با تعبیر شورش طلب ها خواست مردم را برای آزادی رهبر دینی خود را توطئه روحانیون در مخالفت با اصلاحات ارضی قلمداد نماید.»(نهضت امام خمینی(ره)، ج۱، صص۶۲۲-۶۲۷)
🔵 پی نوشت:
همانطور که روشن است مطبوعات و رسانههای غربی، اخبار ۱۵ خرداد را به نفع رژیم وابسته به خود مینوشتند و این مطلب از تناقض در گزارش های منتشر شده از این بنگاههای تبلیغاتی پیداست و در سراسر عباراتشان دوگانگی موج می زند.
این دو گانه گویی و تناقض نشانه بی صداقتی غربیها در زمینه #گردش_آزاد_اطلاعات و حمایت از دموکراسی و حقوق بشر است. دروغی که اکنون هم آن را می گویند و اندک غربزده های وطنی آن را باور کرده هر از چند گاهی با آنان نشست و برخواستهای هزینهبر انجام میدهند. از خرداد 42 بیش از نیم قرن گذشته است و در این چند دهه صدها بار بیصداقتی غربیها و غربنشینان اثبات شده است. آیا لیبرالهای وطنی پس از گذشت این همه سال از اعتماد مخرب خود دست برمیدارند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/6🔻
🔴 مطبوعات و خبرگزاری های خارجی و ۱۵ خرداد
💢 بخش سوم/ رسانههای صهیونیستی
💢 رسانه های صهیونیستی در مورد قیام ۱۵ خرداد چه گفتند؟
🌀 امام در سخنرانی ۱۳ خرداد(عصر عاشورا) بر چند محور تاکید کردند، که یکی از فرازهای آن تاکید بر خباثت اسرائیل بود «اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد.. اسرائیل به دست عمال سیاه خود، مدرسه فیضیه را کوبید..می خواهد ثروت ها را تصاحب کند، اقتصاد شما را قبضه کند..». این هجمه امام بر اسرائیل از سوی یک عالم دینی و به راه افتادن نهضت عظیم ۱۵ خرداد سبب شد، تا رسانههای اسرائیلی، وقایع مربوط به آن را تحت نظر بگیرند.
🔴 در گام اول، #روزنامه_های_صهیونیستی در #فلسطین_اشغالی که از خیزش و خروش ملت ایران بر ضد شاه و صهیونیست ها سخت بیمناک و نگران شده بودند، با آوردن یک سلسله تحلیل های زهر آگین کوشیدند که مسلمانان را به اختلاف های داخلی بکشانند، اذهان را مشوب کنند و حرکت اسلامی ایران را زیر سوال ببرند.از این رو، اینگونه به یاری شاه شتافتند.
🔻روزنامه معاریو چاپ تل آویو تیتر زد «شاه شیعیان را مات کرد» و سعی کرد که اولا: اختلاف های مسلمانان شیعه و سنی را که به دست فراموشی سپرده بود، زنده کند و دامن بزند. ثانیا: مکتب تشیع را که خطرناکترین ایدئولوژی بر ضد صهیونیسم و امپریالیسم را در بردارد مذهبی ارتجاعی بنمایاند. ثالثا: تقلید از مراجع و رهبران مذهبی را ارتجاعی و سخیف جلوه دهد.( مخالفت با اصل ولایت فقیه) رابعا: اختلافات نژادی عرب و عجم را زنده کند و احساسات ناسیونالیستی را دامن بزند.
🔺روزنامه گل ها عام؛ ارگان حزب کمونیست«اسرائیل» با مقاله ای تحت عنوان« چه عواملی باعث اغتشاشات اخیر ایران شد» سعی کرد قیام ۱۵ خرداد را علیه اصلاحات ارضی، حقوق زنان و... وانمود نماید.
🔻روزنامه لمرحاب( ارگان اتحاد کارگر) و روزنامه هتسوفه( ارگان حزب جبهه ملی مذهبی اسرائیل) نسبت به شعارهای ضد اسرائیلی حساسیت نشان دادند و نسبت به آینده جامعه یهودیان ایران اظهار نگرانی کرد.
🔺روزنامه هابوکر چاپ تل آویو با مقاله ای تیتر درشت زد« تظاهرات علیه اسرائیل در تهران» تلاش کرد در مقاله روزنامه نقش جمال عبدالناصر را در پدید آمدن قیام ۱۵ خرداد، مسلم و قطعی نشان دهد.
⭕️ خبرگزاری های غربی بویژه صهیونیست ها با تبلیغات دروغین و دور از واقعیت رژیم شاه علیه قیام ۱۵ خرداد را با آب و تاب فراوان مخابره کردند و نقش جمال عبدالناصر و مالکان را در آن قیام با تبلیغات گسترده ای انتشار دادند و تلاش کردند به غربی ها بباورانند که تظاهر کنندگان ۱۵ خرداد ۴۲ « مخالف اصلاحات ارضی و شرکت بانوان در مقدرات کشور هستند».
این جو سازی و حق کشی ها دل امام را سخت به درد آورد، از این رو، پس از آزادی از زندان در سخنرانی ۲۶ فروردین ۱۳۴۳ دردمندانه اظهار کرد:« افسوس که دست ما از عالم کوتاه است، افسوس که صدای ما به عالم نمی رسد..جراید خارج از کشور ما را مخالف اصلاحات و ترقی مملکت معرفی می کنند..».(نهضت امام خمینی، ج۱، صص ۶۲۳ تا ۶۲۶)
🔴 پی نوشت:
قیام 15 خرداد اهمیت بسیار زیادی در تاریخ #انقلاب_امام و امت دارد به گونهای که حتی رسانههای اسرائیلی را نیز در آن سالها به واکنش واداشت. بنا به این مطلب و با تصریحات #امام_خمینی (قدس سره) نسبت به احیا و بزرگداشت این روز آیا #صدا_سیما و رسانههای داخلی نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کردهاند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️روزگار تلخ قائم مقامی
چند ماه به #انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده بود که انتشار یک فایل صوتی توپخانه رسانهای دشمن را فعالتر از قبل کرد. صوت سخنان جنجالی آقای #حسینعلی_منتظری در حمایت از #سازمان_تروریستی مجاهدین خلق.
انتشار این فایل حافظه تاریخی ایرانیها را به سالها قبل برگرداند و بخشی از نسل جوان که از آن سالها خاطرهای نداشتند در میان روایتهای مختلف سر در گم ماندند و این خطر وجود داشت که دستهای آلوده جای جلاد و شهید را عوض کند. نقش تاریخپژوه اینجاست که زنده میشود چراکه او مرزبان حقیقت برای نسل امروز و آتیه کشور است. از این رو تاریخنگاران خبره، متعهد و انقلابی بر آن شدند تا بار دیگر پروندهای حساس و رازآلود را بگشایند و روزگاری را به تصویر بکشند که برای نسل امروز تازگی داشت:«روزگار قائم مقامی» تصویری که در غبار جنجالهای رسانهای در آستانه گم شدن بود و حقیقتی بود که صدایش در میان هیاهوی #بیت_قائم_مقام ناپیدا مینمود.
⁉️ به راستی؛ #مرجعیت_منتظری یک مرجعیت طبیعی بود یا یک مرجعیت سیاسی؟ آیا آقای قائم مقام از مفاسد فامیل نزدیکش، سید مهدی هاشمی خبر نداشت؟ اگر مفاسد مهدی مخفی بود پس چرا امام در دوران حضور در نجف اشرف از او به عنوان « #سیدمهدی_قاتل » یاد کردند؟ اساسا چرا آقای منتظری پس از اثبات جرائم مهدی هاشمی باز هم از او دفاع کرد؟ کدام جریانهای سیاسی ذهنیت منتظری را میساخته و میپروراندند؟ و چرا آقای هاشمی رفسنجانی علی رغم اینکه میدانست امام با قائم مقامی منتظری مخالفاند برای به منصب رسیدن او تلاش کرد؟
پاسخ به این سؤالات و بسیاری از سؤالات دیگر در کتاب:
«روزگار قائم مقامی»- اثری جامع در بررسی ماجرای قائم مقامی منتظری و افول او. کتابی که در نگارشش همه آثار و اسناد مهم پیشین مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و نگاهی جامع و جدید به مسئله ارائه داده است.
📚«روزگار قائم مقامی» به زودی از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ کتابی مرجع که البته هیچگاه مورد تأیید جلادها و منافقان قرار نخواهد گرفت.
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خرداد خونین/7
💥انتشار متن حاج آقا مصطفی خمینی در خصوص قیام ۱۵ خرداد؛ برای اولین بار در فصلنامه پانزده خرداد
💢 متن حاضر بخشی از یادداشتهای آیتالله شهید حاج سید مصطفی خمینی در خصوص قیام خودجوش ملت ایران در 15 خرداد 1342ش است که برای اولینبار از طرف فصلنامه پانزده خرداد منتشر شد. متنی که نشان میدهد فرزند برومند امام به اصطلاح امروزی«آقازادگی» نداشت بلکه در پیشانی مبارزات حضور داشت و جانفشانی میکرد و در نهایت نیز در همین مسیر به شهادت رسید.
«🔺شاه مردی خبیث و لجوج و خودخواه بود و فکر نمیکرد که بعد از مرحوم بروجردی دیگر در ایران مردی باشد که بتواند در مقابل خواسته او کلمهای بگوید. بعد از آن که دید چنین نیست به فکر کوبیدن قم افتاد و ابتدا حملهای شدید به #مدرسه_فیضیه نمودند و تا آنجا که ممکن بود قشون چنگیزی دمار از روزگار چندین صد نفر از شاگردان حضرت صادق(ع) در روز وفات آن حضرت کشیدند. گرفتند و زدند و بردند و سوزاندند و غارت نمودند و بیماران حادثه شوم 25 شوال را که مطابق با دومین روز فروردین سال 1342 بود از بیمارستان بیرون کردند و آنچه که نباید دشمن با دشمن در سختترین جنگهای جهانی کند اینان با ملت خود و طبقه روحانیت کشور کردند.
🔻از این هنگام وظیفه #روحانیت دو قسمت میشد: یک طایفه عقبنشینی کردند... و یک طایفه که در رأس آنان "پدر من" بود ایستادگی به خرج دادند و کار بالا گرفت و اعلامیههای ایشان شدید شد و در نتیجه مقاومت ملت ایران که از این خانواده (خانواده شاه) نهایت نفرت را داشته و دارند به ایشان گرویدند و از خارج و داخل او را تأیید کردند و در نتیجه شخصیت ایشان تا حدودی بارز گشت. او مردی بود جامع از جهت شجاعت و از حیث عقل و از جهت علم و عمل.
🔺از این روی تمام فداکاری خود را ممحض در آن کردند و در این هنگام نطقها و خطابههای آتشی ایشان که صریحاً علیه آن مرد [شاه] بود ابراز گشت و او خوب فهمید که بعد از خطابه مدرسه فیضیه که در روز عاشورای سال 1383 مطابق با 15 خرداد ماه سال 1342 در مقابل دهها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمیتواند زندگی کند و چارگی جز قیام مسلحانه علیه ملت نیست و در نتیجه روز 12 محرم همان سال [1342ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان [امام خمینی] با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب تهران و زندان بردند.
🔻من به فراز منبر رفتم.روز عجیبی بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود هر زنی گویی جوان ناکام خود را در شعله آتش میدید. بگویم که چه روزی بود. تمام دکاکین بسته، مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از خطر نجات پیدا کنند
🔺هم آغاز با این سر و صدا که در قم از اول آفتاب پیدا شد در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش میرسید و همگی با یک جنبش همهجانبه میگفتند: #یا_مرگ_یا_خمینی؛ مسلسلهای بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب 15 هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ میانداختند و خدای میداند که قوای دشمن ملت تا چه حد بیشرمی کرد.
🔻ابتدا دستور #شلیک نداشتند و بعد از آن که دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بیسیم رسیدند دستور زدن به هدف توسط رئیس پلیس وقت به نام سرهنگ وثیق ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایینتنه بزنند ولی باز خطر نزدیکتر شد از این جهت توسط بیسیم شخص شاه خائن لعنهالله تعالی به شماره 25/27 که رمز مخصوص آن وقت بود فرمان صادر کردند و مردم بیگناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد یعنی دوازدهم محرم به گوش میرسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپاید که باز در هم شکسته شد.
🔺تهران و اطرافش تعطیل بودند، از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود میگفت گویا تپهای از کشته مردم ساختهاند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم میخورد همراه با این سر و صدا که در تهران و قم و ورامین بود در سایر شهرستانها خصوصاً شیراز که آقای محلاتی را از آنجا روز شانزدهم گرفتندولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت.
📄فصلنامه پانزده خرداد،ش۵۵،بهار ۱۳۹۷»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/8
🔸قیام ۱۵ خرداد و غربزدگان عقبافتاده از ملت
برخی از جریانهای همیشه مدعی که قدمت خود را از نهضت امام بیشتر می دانند و خود را پیشکسوت حرکت مبارزه بر علیه #طاغوت میپندارند، پس از واقعه ۱۵ خرداد در تردید و ترس از همراهی با دریای خروشان ملت فرو رفتند. جریانهایی که با پیروزی نهضت قصد داشتند انقلاب اسلامی ملت ایران را مصادره کنند و امروز هم به این و آن انگ #تحجر میزنند. بازخوانی #عقبماندگی_غربزدگان مدعی؛ همچون جبهه ملی و نهضت آزادی از قیام اسلامی-ملی پانزده خرداد جایگاه حقیقی جریانات شبهروشنفکری در صحنه نهضت را مشخص میکند:
🔹« رهبر« جبهه ملی ایران» با تمام موقعیت ویژهای که در میان دانشگاهیان و طبقه روشنفکر داشت، به علت بی تفاوتی و پیش گرفتن روش غیر متعهدانه در برابر قیام ملی و اسلامی ۱۵ خرداد و عدم پشتیبانی از امام به گونهای منفور و مبغوض شد که دیگر نتوانست در میان اجتماع موقعیت از دست رفته خود را بازیابد؛ تا آنجا که "دکتر #مصدق" ناگزیر شد برای حفظ آبروی «جبهه ملی » رهبران آن را برکنار کند.
🔸در همان وقت ابتدا اعلامیه ای به مناسبت قیام ۱۵ خرداد از سوی نهضت آزادی منتشر شد که اصل آن بعدها در کتاب اسناد نهضت آزادی؛ج اول ،ص۲۹۶ منتشر شد، لیکن سران و رهبران این گروه در آن روز این اعلامیه و چند اعلامیه مشابه آن را تکذیب کردند و ساختگی خواندند.
شگفت آور اینکه نهضت آزادی (به دلیل اینکه میخواسته از دو جهت مورد هجوم واقع نشود و حفظ ظاهر نماید) در کتاب اسناد نهضت آزادی عین اعلامیه «جامعه روحانیت ایران» را آورده است و فقط گویی امضای آنان را از اعلامیه حذف نموده است.به طوری که در فراز«..وظیفه ما گفتن و اعتراض بود، ما در منابر گفتیم و در کتاب ها نوشتیم و به ستمگران تذکر دادیم..» که در این اعلامیه آمده است،نشان می دهد که نویسندگان اعلامیه روحانیون هستند، نه « نهضت آزادی»؛ و دیگر اینکه نگارنده(استاد سید حمید روحانی) به یاد دارد که این اعلامیه به قلم آقای مکارم شیرازی به رشته نگارش کشیده شد و متن چاپ شده آن که با امضای « جامعه روحانیت ایران» می باشد، هم اکنون در آرشیو( بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) موجود است.»(نهضت امام خمینی، ج۱، صص۶۴۶-۶۴۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️بازتاب خبر پیشانتشار «روزگار قائم مقامی»
کتاب روزگار قائم مقامی که پیش از این به معرفیاش پرداختیم. اثری جامع و مرجع که خبر آن حتی پیش از انتشار نیز بازتاب مناسبی در خبرگزاریهای مختلف داشت. کتابی که به دست پژوهشگران بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نوشته شد و سدّی محکم در برابر وارونهنمایی تاریخ انقلاب خواهد بود.
🔆خبرگزاری مهر:
🔹🔸https://b2n.ir/77394
🔆خبرگزاری رسمی حوزه علمیه:
🔹🔸https://b2n.ir/63545
🔆خبرگزاری ایکنا:
🔹🔸https://b2n.ir/56386
🔆فردانیوز:
🔹🔸https://b2n.ir/82522
#حسینعلی_منتظری
#روزگار_قائممقامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/9🔻
🔵قیام ۱۵ خرداد؛ نماد اتحاد ملت و روحانیت و شکست تحلیلهای حزبی در صحنه سیاسی
🔹 امام خمینی علاوه بر آنکه مغز متفکر و طراح ایدئولوژی انقلاب اسلامی بود، نقش اساسی و مهمی نیز در بسیج قشرهای مختلف مردم و هدایت آنان به سوی هدف نهایی انقلاب، که سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود داشت. رهبری ایشان در این مرحله از دو ویژگی بر خوردار بود:
الف. تکیه بر حضور همه گروهها و قشرها در صحنه انقلاب و ایجاد وحدت کلمه میان آنان
ب. حاکم ساختن ایدئولوژی اسلام بر مبارزه مردم در انقلاب
🔸یروآند آبراهامیان از نویسندگان مخالف انقلاب اسلامی، با وجود آنکه تلاش دارد روایتی مغلوط و مخدوش از انقلاب اسلامی ارایه دهد، نتوانسته نقش بی بدیل امام خمینی را در بسیج توده های مردمی نادیده بیانگارد. این است که ضمن اشاره به این توانمندی ویژه روحانیت در پیوند با مردم، به ناتوانی احزاب سیاسی غیر مذهبی در عرصه بسیج مردمی نیز اعتراف کرده است. البته او در عبارت پردازی جهت دار خود، تلاش کرده است این ویژگی تاریخی پیوند مردم- روحانیت را امری موقتی و گذرا قلمداد کند ولی با این همه نتوانسته است ظرفیت اجتماعی بی رقیب روحانیت را در پیدایی انقلاب اسلامی، یکسره نادید بگیرد. وی چنین می نویسد:« آن عوامل گذرا و موقتی که قدرت یابی روحانیون را ممکن ساخت، عبارت بودند از شخصیت کاریزمایی آیت الله خمینی،نفرت شدید مردم از شاه و ناتوانی های سازمانی احزاب غیر مذهبی».
🔹به دیدگاه حامد الگار، امام خمینی در ایفای نقش عظیم و بی نظیر خود در امر رهبری از ویژگیهای روحانی و معنوی خویش نیز کمک گرفت.خصوصیات و شایستگی هایی که حتی کسانی که تعهد و التزامی به اسلام نداشتند، در آن شک و تردید نکردند و تحت تاثیر فضیلت های اخلاقی امام، اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی و نیروی انقلابی پذیرفتند.
📄مقاله قیام۱۵ خرداد؛ تبلور اجتماعی ظرفیت های مردمی روحانیت و افول تحلیل های حزبی؛ سهراب مقدمی شهیدانی؛ فصلنامه پانزده خرداد،ش۴۷،بهار۹۵
🔵پی نوشت:
اتحاد روحانیت و ملت در دوران معاصر با وجود فراز و فرودها همواره اتحادی قوی و گسست ناپذیر بوده است. از همین رو احزاب و جریاناتی همچون جریان اصلاحات که به مقابله صریح با دستگاه روحانیت پرداختند سرانجام به دست ملت حذف شدند. از همین رو سیاستمداران غربگرایی که از زیرکی بیشتری برخوردار بودند تلاش کرده و میکنند که فعالیتهای خود را با روکش دین و مذهب پیش ببرند. آنها هر هفته به دیدار مراجع عظام قم میروند و به ظاهر ابراز ارادت میکنند اما در صحنه عمل هیچ کدام از توصیه های اساسی علمای دغدغه مند را پیاده نمی کنند.
باید این جریان غربگرا و خطرناک را شناخت. جریانی که در پوشش #اعتدال یکی از افراطی ترین جریان غرب گرای کشور محسوب می شود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم | تحریف های صورت گرفته در رابطه با امام خمینی
🔹️ حجت الاسلام و المسلمین روحانی
🆔 @rasanews_agency
✳️جشن تولد به سبک انگیسی
جشن تولد و هدیه دادنهایش برای همه ما خاطرهانگیز است؛ روزی به یادماندنی با دورهمیهای شیرین که در آن میزبان با احترام مهمانان خود را دعوت میکند و با خرجی مناسب از آنان پذیرایی محترمانهای انجام میدهد. اما ظاهرا این سنّت در فرهنگ انگلستان به گونهای دیگر تعریف شده است و آنها رسم دارند پیش از آغاز جشن به مهمانان #توهین کرده؛ خرج مهمانی را هم از جیب آنان بردارند.
💢قضیه حرفهای سخیف #سفیر_انگلیس را لابد شنیدهاید که گفته ما پول مالیات انگلیسیها را خرج ایرانیها نمیکنیم و اگر میخواهید جشن تولد داشته باشید باید پولش را بدهید. گویی ایرانیها محتاج دست کرم اینان هستند و عاشق سینهچاک #پیرزن_انگلیسی که ملکهاش میخوانند.
فارغ از سخافت کلام؛ این اتفاق ما را به این نکته میرساند که انگلیسیها بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب و کوتاه شدن دستشان از منابع مالی ایرانیها هنوز ادب نشدهاند و در سودای #عصر_چپاول پیش از انقلاب به سر میبرند و هنوز خصلت غارتگریشان را از دست ندادهاند. خصلتی که در اسناد و مدارک فراوانی از جمله خاطرات سفیر خودشان در عصر پهلوی پیداست:
🖊«پارسونز(سفیر انگلیس در ایران پیش از انقلاب) در جایی از خاطرات خود به صریحترین شکل ممکن، #چپاول_اقتصادی ایران و بیاهمیتی کامل رشد و توسعه زیربنایی و پایدار کشور ما را به عنوان اصل و اساس روابط اقتصادی توصیهشده از سوی دولت انگلستان به بازرگانان انگلیسی و کسانی که دستاندرکار تجارت و معاملات مالی با ایران بودند مطرح میسازد:
«اولین کاری که میکنید این است که تا میتوانید کالاهایتان را بفروشید و فقط در صورتی سرمایهگذاری کنید که برای فروش کالاهایتان چارهای جز این کار نداشته باشید. اما اگر مجبور باشید در اینجا سرمایهگذاری کنید به میزان حداقل ممکن سرمایهگذاری نمایید و صنایعی را انتخاب کنید که قطعات و لوازم آن از انگلستان وارد شود. مانند صنایع #مونتاژ که در واقع سوار کردن قطعات صادراتی انگلیسی در ایران است. »(مقاله بازخوانی حقارت رژیم پهلوی و غارت منافع ملی ایران در خاطرات سفیر آمریکا و انگلیس، فصلنامه پانزده خرداد، شماره23، 252-251)
البته خوی چنگیزی انگلیسیها محدود به همین امور نمیشود و ملت ایران خاطره تلخ کودتای بیست و هشت مرداد و حمایت از رژیم دیکتاتور پهلوی و غارت منابع نفتی و... را فراموش نمیکند.
🔹با این اوصاف باید گفت که ملت ایران سالهاست طلبکارِ دولت انگلستان است و اگر مسؤولین مربوط به تعبیر عامیانه عُرضه لازم را داشتند در پی وصول مطالبات ملت برمیآمدند که در این صورت یک #سفیرِ_خُرد جرأت توهین به ملت بزرگ ایران را به خود نمیداد.
🔸پی نوشت:
سفیر انگلیس در سالهای 56 و 57 یکی از نزدیکترین مشاوران #محمدرضا_پهلوی بود به گونهای که به همراه سولیوان (سفیر آمریکا) یک روز در میان مهمانش بود و به او در امور مختلف مشاوره میداد. اما در نهایت چه شد؟ پس از پیروزی انقلاب اسلامی سفیر انگلیس به محمدرضا پهلوی #خیانت کرد و به مارگارت تاچر اجازه نداد که به #شاه_مفلوک پناهندگی بدهد.(همان ص235)
این; وضع و حال نزدیکترین سیاستمدار ایرانی به رژیم انگلستان بود؛ حال سوال اینجاست که برخی سیاستمداران غربزده امروزی میخواهند با یک افطاری و احتمالا چند وعده و وعید با طناب پوسیده ملکه به کدام چاه بروند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/10
💢محبوبیت انقلابی امام
یکی از مسائلی که در حال حاضر مطرح میشود و البته بدون پایه علمی و آماری است افول جایگاه روحانیت در میان مردم است. با نگاهی به تاریخ مبارزات روحانیت و ملت میبینیم که روحانیون انقلابی مورد توجه و علاقه ملت بودند و روحانیون منزوی و غیرانقلابی آنچنان مورد علاقه مردم نبودهاند. علت نیز واضح است مردم کسانی که دردشان را بفهمند، ظلمستیز باشند و برای برطرف نمودن آن مبارزه کنند دوست دارند و کسانی که گوشهگیر باشند و کاری از آنها جز درس و بحث برنیاید آنچنان نمیتوانند محبوب باشند.
نمونه تاریخی ؛ محبوبیت ویژه امام خمینی پس از قیام پانزده خرداد بودکه حتی توطئههای رژیم نیز نتوانست در آن تزلزلی ایجاد کند:
✴️ ساواک در گزارش های فراوانی به این واقعیت اعتراف کردن است که ملت ایران تهمت ها و نارواگویی های رژیم شاه بر ضد امام را هرگز باور نکرده اند و علاقمندی مردم نسبت به او روز به روز افزایش می یابد.در یکی از این گزارش ها آمده است:
«روز گذشته در بازار بین متعصبین مذهبی که شدیدأ طرفدار آیت الله خمینی هستند، گفته می شد: اگر قرار باشد در کشور اسلامی آیت الله را از بین ببرند، طبعا در چنین کشوری باید ظل الله هم وجود نداشته باشد.مطلعین بازار می گویند تاکنون هیچ یک از مراجع تقلید تا این درجه مورد علاقه بازاری ها و مخصوصا جوانان متعصب مذهبی نبوده اند. بازداشت خمینی و مطالبی که علیه او از طرف مقامات دولتی عنوان گردید، بیشتر او را مورد توجه قرار داده و مردم را به او علاقه مند کرده است و کسی جرات ندارد و در بازار نام خمینی را به بدی یاد کند.
در گزارش دیگر ساواک می خوانیم:
طبق اطلاع واصله در بین طبقات مختلف گفته میشود که آیت الله خمینی بزودی از طرف مقامات دولتی آزاد خواهد شد و همچنین گفته میشود که موضوع پول گرفتن آیت الله خمینی از دول عربی اتهامی است که دولت به ایشان زده است، زیرا اگر آیت الله خمینی می خواست پول بگیرد، از دولت ایران می گرفت و به علاوه کسی که با یک سخنرانی بتواند هزارها تومان پول برای مدرسه فیضیه جمع کند، احتیاجی به پول خارجی ندارد.( اشاره به ماجرای تجدید بنای مدرسه فیضیه که بنا به خواست امام در کمتر از دو روز ۳۰۰ هزار تومان به شماره حساب امام واریز شد این در حالی بود که امام از مردم خواسته بود که هر نفر تنها یک تومان واریز کند، تا از این راه ابعاد پیوند علما و حوزه های دینی و مردم مشخص شود.).
✴️ مردم با تیز بینی و ژرف نگری، فاجعه ۱۵خرداد و کشتار فجیع تظاهرکنندگان آن روز را نقشه از پیش طراحی شده رژیم شاه می دانستند تا « ایجاد آشوب و قتل و کشتار در تهران و شهرستانها، دستگیری خمینی را موجه جلوه دهند». ساواک اذعان می دارد که:
«...اکثر مردم عامی و کلیه بازاری ها و اغلب از کسبه خیابان ها از دستگیر(ی) خمینی ناراحت هستند..و ناراحتی اکثریت مردم و عصبانیتی که از اقدامات دولت دارند، این است که معتقدند مبارزه دولت با خمینی برای این است که به نفع اقلیت بهایی، قید دین اسلام و شیعه را در قوانین مملکتی از بین ببرند..»
✴️ مأموران ساواک همچنین در گزارشات دیگر اذعان به پشتیبانی سایر اقشار از نهضت اسلامی امام را دارد:
« روز گذشته رضا معرفت،رئیس جامعه لیسانسیه ها در وزارت فرهنگ تلگرافی تهیه کرده بود که به نفع دستگاه و علیه مقامات مذهبی به دربار مخابره نماید.موقعی که از آنان خواست امضا کند، هیچ یک حاضر به امضای آن نشده اند.دوستان رضا گفته اند ما مقام سلطنت را قبول داریم و آن را تایید می کنیم ولی حاضر نیستیم بر علیه هیچ یک از مقامات مذهبی تلگرافی امضا نماییم.این روحیه در اکثریت کامل فرهنگیان وجود دارد.
✴️ همچنین ساواک در گزارشی دیگر اذعان دارد که بسیاری از نظامیان و نیروهای ارتشی نیز از کشتار ۱۵خرداد و سرکوب مردم ناراحت بودند و آن را از جانب 'آمریکا' برای تقویت باند صهیونیستی' بهایی ها' می دانستند.درگزارش ساواک آمده است:
« بین افسران جسته و گریخته گفته می شود چنانچه دیسیپلین نظامی ما را مجبور به اطاعت کورکورانه از دستورات مقامات بالا نکند ما هرگز آماده انجام شدت عمل با روحانیون و حتی مردم کوچه و بازار نیستیم. زیرا مبارزه با روحانیت از طرف جناحی از دستگاه حاکمه آمریکا که خواهان تقویت از فرقه بهایی در ایران می باشد دنبال می شود..»
📔نهضت امام خمینی،ج۱، صص۶۶۴_۶۶۶؛(اسناد شماره ۱۳۶ تا ۱۴۳ ساواک)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢از طیبهای بازار ۴۲ تا اندک لیبرالهای بازار ۹۸
🔻باز خوانی نقش شهید طیب حاج رضایی در حادثه۱۵ خرداد۱۳۴۲
✴️ برش اول: در روز ۱۳ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، دسته طیب به عادت هر ساله به راه افتاد..در حالیکه این بار عکس آیت الله خمینی بر روی پرچم ها و علامت دیده می شد..به گزارش ساواک در دسته طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد.
✴️ برش دوم: حاج رضا حدادعادل می گوید: در همان شب من تقریبا در سه،چهار قدمی طیب ایستاده بودم که اتومبیل دربار کنار خیابان توقف کردو رسول پرویزی ، معاون علم پیاده شد و سریعا خود را به طیب رسانید و پس از سلام کردن گفت:« طیب خان، این کاری که کرده ای کار درستی نیست.آن عکس ها را بردار» وی چندین مرتبه این خواسته خود را تکرار کرد و چون با مخالفت طیب روبرو شد، گفت:«می خواهم بد شود خلاصه آن شب، حادثه ای پیش نیامد اما اولین سنگ بنای جرأت در بین مردم گذاشته شد».
✴️ برش سوم: به دنبال آغاز تظاهرات از میدان بارفروش ها، بازار نیز تعطیل شد، در همین موقع رئیس پلیس تهران طی تماسی از طیب خواست تا میدانی ها را از تظاهرات باز دارد. اما طیب پاسخ داد که این تظاهرات جنبه مذهبی داشته و وی قادر نیست مردمی را که از روی مبانی مذهبی برخاسته اند کنترل کند..بالاخره هجدهم خرداد، طیب حاج رضایی به عنوان یکی از محرکین اصلی پانزده خرداد دستگیر و روانه زندان شد.(۱)
✴️ برش چهارم: رژیم شاه و دستگاه جاسوسی او طیب را مدت ها در زندان شکنجه دادند و حتی ناخن های او را کشیدند تا به دروغ اعتراف کند که از امام برای دست زدن به«آشوب» و « بلوا» پول دریافت کرده است،حتی به او وعده دادند که اگر به چنین دروغی اعتراف کند، مورد عفو ملوکانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد، لیکن او به چنین خیانتی تن در نداد.(۲)
(۱)طیب حاج رضایی به روایت اسناد؛ زندگی و عملکرد سیاسی،فصلنامه۱۵ خرداد، سال سیزدهم، ش۴۵
(۲) نهضت امام خمینی(ره)، ج۱، ص۷۸۴
✴️ پی نوشت:
امام با دم مسیحایی خود دلها را گره بند اسلام کرد و از تمام گوشه کنار ها به میدان مبارزه با دژخیمان پهلوی کشانید.
در این بین برخی ها مثل شهید طیب حاج رضایی از گوشه کنار های میدان تره و بار به صف عظیم بازاریهای انقلاب پیوستند و ثابت کردند که پای آرمانهای امام و امت و برای رسیدن به استقلال و عزت کشور حاضرند از جان خود نیز بگذرند. درست در مقابل بازاریهایی که محصول تفکر بازار آزاد و اقتصاد لیبرال اند و در لحظات حساس برای رسیدن به منفعت بیشتر خون ملت را در شیشه حرص و طمع خود می کنند.آیا پس از چهل سال زمان آن فرا نرسیده که روحیه فداکاری #طیبها را به اقتصاد کشور تزریق و بدنه اقتصاد را از حرص و طمع #بازار_آزاد سم زدایی کنیم؟!
خرداد خونین/11
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺حرکت دسته عزاداری از میدان تره بار تهران،۱۳ خرداد۱۳۴۲
🔴 در روز ۱۳ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، #دسته_طیب به عادت هر ساله به راه افتاد... درحالیکه این بار عکس امام خمینی بر روی پرچم ها و علامت ها دیده می شد..به گزارش ساواک در #دسته_طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد.
📄 فصلنامه پانزده خرداد، سال سیزدهم، ش ۴۵
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺روزنامه کیهان، عصر ۱۵ خرداد ۱۳۴۲
🔴 روزنامه های عصر تهران در روز ۱۵خرداد با تیتر درشت، اعلامیه ای را که به نام آقای میلانی و قمی جعل شده بود منتشر ساختند! عنوان درشت« حضرت آیت الله میلانی و آیت الله قمی مردم را به آرامش دعوت کرده اند» در بالای صفحه اول روزنامه های عصر تهران جلب نظر می کرد که خود بازگو کننده ترس و وحشت و اضطراب شاه از قیام مردمی ۱۵خرداد بود که از طرفی آقای قمی را دستگیر و از طرفی به نام او و آقای میلانی اعلامیه جعل می کرد تا از نفوذ آنان برای فریب و اغفال مردم سو استفاده کند!
📔 نهضت امام خمینی، ج ۱، ۵۸۶
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺 روزنامه اطلاعات، عصر ۱۵خرداد ۱۳۴۲
🔴پاکروان- رئیس سازمان جاسوسی سراسیمه در ساعت یک و نیم بعد از ظهر روز ۱۵ خرداد به مصاحبه مطبوعاتی نشست و بیشرمانه ترین ناسزاها و نسبت های ناروا را متوجه جامعه روحانیت و قائد بزرگ اسلام کرد و ضمن دم زدن از مذهب اثنی عشری و آمادگی رژیم برای فداکاری در راه دین و..که جز نشخوار عوام فریبی های همیشگی شاه چیزی در برنداشت.
📔 نهضت امام خمینی، ج۱، ص۵۸۶
@Bomyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺 حضور تانک های زرهی در خیابان های تهران
🔴 روزنامه الاهرام چاپ مصر در ۱۷ خرداد زیر عنوان« آتش در تمام شهرهای ایران شعله ور شده است» می نویسد: " انقلاب مردمی سراسر ایران را فرا گرفته است و تلاش بی امان ارتش که به تانک و زره پوش مسلح است، در سرکوب انقلاب به جایی نرسیده است." این روزنامه همچنین می افزاید " شاه شخصا رهبری سرکوبی انقلاب مردمی را بر عهده دارد..
📔نهضت امام خمینی، ج۱، ص۶۱۲
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺حضور حماسی مردم در روز ۱۵خرداد۱۳۴۲ در خیابان های تهران
🔴روزنامه دی ولت چاپ آلمان در ۶ژوئن زیر عنوان « تظاهرکنندگان خواهان سقوط شاه شده اند» با درج اخبار نا آرامی های تهران و شیراز اینچنین آورد: " تظاهرکنندگان پلاکارت هایی در دست داشتند که روی آن ها نوشته شده بود: «نابود باد دشمنان اسلام»،« ما خواهان آزادی رهبر مذهبی خود هستیم».
📔 نهضت امام خمینی، ج۱،ص۶۷۲
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺صحن امامزاده هلال بن علی،آران و بیدگل ۱۵خرداد۱۳۴۲
🔴همزمان با قیام کاشان اهالی آران و بیدگل نیز با همه نیرو به صحنه آمدند و فریاد « یا مرگ یا خمینی، مرگ بر شما » سر دادند؛از این رو انبوهی از آنان به رهبری برخی از روحانیون محل در دستی قرآن و در دست دیگر پرچم عزا گرفته، با پای پیاده به سوی شهر راه افتادند.. دژخیمان شاه با حمله و سرکوب برای ایجاد رعب و وحشت، بی هدف به سوی مردم تیراندازی کردند.
📔 نهضت امام خمینی،ج۱، ص۵۵۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺سرکوب مردم تهران در ۱۶ خرداد ۱۳۴۲
🔴 با دامنه یافتن تظاهرات در روز ۱۶ خرداد شاه فرمان #آتش_به_قصد_کشت صادر کرد و برای اینکه جنبش را سریعتر بکوبد به دژخیمان دستور اکید داد که از هدر دادن فشنگ و تیر هوایی خودداری ورزند و در نشانه گیری، قسمت بالا تنه را هدف قرار دهند تا مجروح کمتر داشته باشد تا بتوان آن را به آسانی دور از چشم همه زیر خاک پنهان کرد و جنایات خونین رژیم شاهنشاهی را از نظر ها پوشیده نگه داشت.
به«فرمان ملوکانه»! تانک ها و مسلسل های سنگین و سبک فعالانه وارد عمل شدند و وحشیانه قهرمانان فداکار خرداد خونین را زیر آتش گرفتند و مردم مسلمان را همانند برگ درخت بر زمین ریختند.
📔 نهضت امام خمینی،ج ۱، ص۵۳۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆نهضت و هدیههای اشتباهی
🔹ما ایرانیها اهل #هدیه_دادن هستیم و این عادت پسندیدهای است اما این کار همیشه هم خوب نیست. هدیه دادن به فرد متکبّری که با اشتباهاتش دیگران را به دردسر جدی انداخته و نه تنها حاضر به پذیرش اشتباهاتش نیست بلکه طلبکار دیگران هم هست؛ چه معنایی جز #تأیید او و همراهی با کار اشتباهش دارد؟
🔸در طول تاریخ نهضت از این #هدیههای_اشتباهی و تأییدات نابجا مواردی را داشتهایم. به طور مثال در ابتدای نهضت یک فرد معمم به شاه جنایتکار #انگشتر خود را هدیه داد که این عمل در بیانات امام قدس سره پس از پیروزی انقلاب نیز بازتاب داشت:
«در آن وقتى كه اول نهضت بود، يك شخص سرشناس از اين اشخاص گفته بود كه ايرانيها ديوانه شدهاند! قيام در مقابل محمد رضا را و ايستادگى در مقابل ظلم را، با تعبير ديوانگى، يكى از اشخاص سرشناس معرفى كردند. آن كاسب يا تاجرى كه در منزل او بود و از او شنيد اين را، گفته بود كه آقا، بعضى از اينها مردم كذا و كذا هستند و اينها بعضيشان هم شهيد شدهاند. آن #آقاى_سرشناس گفته بود: اين از خريّتشان بوده است! آدم كه نمىرود در توى خيابان مقابل مسلسل بايستد! و همان آقاى سرشناس پروندهاش از ساواك بيرون آمده و آن وقتى كه جوانهاى ما در خيابانها كشته مىشدند، انگشتر براى سلامت محمد رضا فرستاده بود. يك دسته اين طورند كه حضرت امير- سلام اللَّه عليه- از اينها تعبير مىكند كه اينها همّشان علفشان است.»(صحیفه امام خمینی ج14 ص520)
🔹با تداوم نهضت طبیعی است که این #اشتباهات_راهبردی تکرار شود امّا ارتکاب این خطا از برخی افراد قابل قبول نیست از جمله #تولیت_آستان_قدس_رضوی که در حرکتی قابل تأمل انگشتری مخصوص مرقد منور حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را به شیخ #حسن_روحانی اهدا کرد؛ کسی که #برجام را امضا نمود و سند 2030 را پیاده کرده و میکند که از حیث اخلاقی و دینی مورد اعتراض مراجع عظام تقلید نیز قرار گرفت.
🔸در هر صورت جناب آقای مروی در حال حاضر تولیت آستان قدس رضوی را دارند که مهمترین پایگاه معنوی کشور و یکی از راهبردیترین قرارگاههای فرهنگی منطقه است. در نتیجه ایشان باید به عنوان متولی عنایت بیشتری به حفظ حرمت آن آستان مقدس داشته باشند و کسانی را که مسبب مشکلات کمرشکن کنونیاند و مردم از آنها دل خون اند به آستان مقدس متصل نکنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽تبلیغنمای «روزگار قائم مقامی»
🎙چند سال پیش بود که فایل صوتی آقای #حسینعلی_منتظری در حمایت از اعضای #سازمان_تروریستی_منافقین پخش شد و جنجالی عجیب به وجود آورد و طبیعی بود که #نسل_جوان در میان روایت پرهیاهوی بیت قائم مقام سابق نتواند حقیقت را به راحتی پیدا کند.
🔸سالها بود که اعضای بیت آقای منتظری با پشتیبانی تمام عیار #رسانههای_ضدانقلاب بحث قائم مقامی ایشان را در محافل مختلف مطرح میکردند و با طلبکاری روایت یکسویه خود را رواج میدادند. اما واقعا ماجرا چه بود؟ آیا مرجعیت ایشان یک مرجعیت طبیعی بود یا #مرجعیت_سیاسی ؟ چه چیزی باعث شد که آقای منتظری جلوی محاکمه قانونی برادر دامادش بایستد؟ نهضت آزادی و سازمان منافقین چه تأثیری بر تصمیمات آقای قائم مقام داشتند؟
🔹در کتاب «روزگار قائممقامی» سرگذشت نامه اجمالی و سیرتاریخی ماجرای انتخاب و کنارهگیری آقای منتظری از منصب قائم مقام رهبری به صورت مستند مطرح شده است و در این اثر برای نخستین بار رابطه بیت آقای منتظری با سازمان تروریستی منافقین و نقش #نهضت_آزادی در سوق دادن آقای منتظری به تقابل با نظام، مورد بحث استدلالی و مستند قرار گرفته است.
📚«روزگار قائم مقامی» به زودی در بازار نشر.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️به مناسبت مرگ ناگهانی رئیس جمهور سابق مصر؛ محمد مرسی
🔻متن نامه محمد مرسی به شیمون پرز؛ رئیس سابق رژیم صهیونیستی
📜« بسم الله الرحمن الرحیم
از محمد مرسی رییس جمهوری مصر
به جناب آقای شیمون پرز رییس دولت #اسرائیل
عزیزم و دوست بزرگوارم!
نظر به علاقه شدیدم برای نشان دادن #روابط_دوستانه که خوشبختانه دولتهای ما را به یکدیگر پیوند داده است، آقای «عاطف محمد سالم سید الاهل» را به عنوان سفیر از سوی خود به حضرتعالی معرفی می کنم.
با توجه به اخلاص و همت و توانمندی وی در پستهای جهانی که داشته است، امید زیادی را در من به وجود آورده است که در ماموریت محوله (سفیر جدید در رژیم صهیونیستی) موفق باشد و امیدوارم مورد لطف جنابعالی و حمایتهای شما قرار گیرد و مقبول و مورد اعتماد شما باشد.
به ویژه اینکه افتخار دارم که برای حضرتعالی سعادت و خوشبختی و برای کشور شما رفاه و شکوفایی و آسایش آرزو کنم.
#دوست_وفادار شما محمدمرسی
کاخ ریاست جمهوری مصر/ قاهره 29شعبان 1433)» (مقاله انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، فصلنامه پانزده خرداد، ص228، شماره34، زمستان91)
🔸پینوشت:
سرنوشت تلخ #محمد_مرسی و انقلاب ملت مصر عبرتی برای همه به ویژه سیاستمداران ماست. آمریکا که هیچ؛ اگر برای اسرائیل هم «سعادت و خوشبختی و رفاه و شکوفایی و آسایش» بخواهیم آنها برای ما یک چیز خواهند خواست:«نابودی کامل».
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️دکتر شریعتی؛ مارتین لوتر انقلابی یا گزینهای بیآزار برای رژیم؟!
🔻به بهانه سالگرد فوت دکتر شریعتی
◀️شاید نسل اول و دوم انقلاب صدایش را هنوز به خاطر داشته باشد. سخنرانیهای پرشور و #عامهپسند که هیجانها را برمیانگیخت. شاید همین سخنرانیها باعث شد که او جای خود را در میان انقلابیها پیدا کند: #دکتر_علی_شریعتی.
شاید عدهای، به ویژه فرزندان او بخواهند آقای شریعتی را فردی انقلابی و مقاوم جلوه دهند اما آیا واقعا آقای شریعتی اینگونه بود؟! اسناد و واقعیات سخن میگویند:
📄« شريعتى در پى آزادى از زندان، طبق اسناد موجود، هيچگونه ديدار رسمى كه در پروندۀ اوثبت شده باشد با مقامات ساواك تا سال 1347 نداشته است؛ ليكن ساواك او را زير نظر داشته و كاركرد او را ارزيابى میكرده است. بارها در گزارش ساواك دربارۀ شريعتى آمده است كه «از
نامبرده فعاليت مضرهاى ديده نشده است»؛ ليكن در سال 1347 گزارشى پيرامون ارتباط نامبرده با برخى از عناصر كمونيست به ساواك میرسد. ساواك مشهد براى به دست آوردن درستى يا نادرستى گزارش يادشده با شريعتى به گفتگو و «مصاحبه» مینشيند. در اين گفتگو
« #ضعف_روحى»، « #سازشكارى » و زمينۀ فكرى شريعتى براى همكارى با رژيم شاه، براى ساواك مشهد روشن میشود... نيز به ساواك تهران گزارش میدهد: «اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود، #عضو_مفيدى براى مملكت خواهد بود»! متن گزارش اينگونه است:
... على اكبر مغمومى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات دانشگاه در بازجويى خود ضمن اعتراف به فعاليت كمونيستى دانشجويان بازداشتى اظهار داشته بود كه دانشجويان موصوف به وسيلۀ مصدق رشتى دانشجوى دانشكدۀ ادبيات با دكتر على شريعتى ارتباط دارند. در
بازجويى از مصدق رشتى مشارٌاليه اين موضوع را تكذيب و ساير متهمين نيز منكر فعاليتهاى مضرۀ دكتر شريعتى بودند، معهذا نامبرده به ساواك احضار و در مصاحبهاى كه با وى گرديد با صراحت گفتار مشروحاً فعاليتهاى گذشتۀ خود و سياستهاى وقت را تشريح و عوامل و علل اين طرز تفكر را توضيح داد كه كاملاً قابل ملاحظه و در خور بررسى و بهرهبردارى است، لذا اظهارات وى كتباً اخذ و به پيوست تقديم و استنباط مىگردد اين فرد اگر خوب هدايت و رهبرى شود عضو مفيدى براى مملكت خواهد بود.
رئيس سازمان اطلاعات و امنيت خراسان، سرتيپ بهرامى»
◀️بدين گونه زمينۀ داد و ستدهاى سياسى و نامه پراكنیهاى شريعتى با مقامات ساواك آغاز میشود و شريعتى نخستين نامۀ خود به ساواك را در 40 صفحه تسليم میكند. (شریعتی در دادگاه تاریخ، ص56، نوشته حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.