❇️بازتاب خبر پیشانتشار «روزگار قائم مقامی»
کتاب روزگار قائم مقامی که پیش از این به معرفیاش پرداختیم. اثری جامع و مرجع که خبر آن حتی پیش از انتشار نیز بازتاب مناسبی در خبرگزاریهای مختلف داشت. کتابی که به دست پژوهشگران بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نوشته شد و سدّی محکم در برابر وارونهنمایی تاریخ انقلاب خواهد بود.
🔆خبرگزاری مهر:
🔹🔸https://b2n.ir/77394
🔆خبرگزاری رسمی حوزه علمیه:
🔹🔸https://b2n.ir/63545
🔆خبرگزاری ایکنا:
🔹🔸https://b2n.ir/56386
🔆فردانیوز:
🔹🔸https://b2n.ir/82522
#حسینعلی_منتظری
#روزگار_قائممقامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/9🔻
🔵قیام ۱۵ خرداد؛ نماد اتحاد ملت و روحانیت و شکست تحلیلهای حزبی در صحنه سیاسی
🔹 امام خمینی علاوه بر آنکه مغز متفکر و طراح ایدئولوژی انقلاب اسلامی بود، نقش اساسی و مهمی نیز در بسیج قشرهای مختلف مردم و هدایت آنان به سوی هدف نهایی انقلاب، که سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود داشت. رهبری ایشان در این مرحله از دو ویژگی بر خوردار بود:
الف. تکیه بر حضور همه گروهها و قشرها در صحنه انقلاب و ایجاد وحدت کلمه میان آنان
ب. حاکم ساختن ایدئولوژی اسلام بر مبارزه مردم در انقلاب
🔸یروآند آبراهامیان از نویسندگان مخالف انقلاب اسلامی، با وجود آنکه تلاش دارد روایتی مغلوط و مخدوش از انقلاب اسلامی ارایه دهد، نتوانسته نقش بی بدیل امام خمینی را در بسیج توده های مردمی نادیده بیانگارد. این است که ضمن اشاره به این توانمندی ویژه روحانیت در پیوند با مردم، به ناتوانی احزاب سیاسی غیر مذهبی در عرصه بسیج مردمی نیز اعتراف کرده است. البته او در عبارت پردازی جهت دار خود، تلاش کرده است این ویژگی تاریخی پیوند مردم- روحانیت را امری موقتی و گذرا قلمداد کند ولی با این همه نتوانسته است ظرفیت اجتماعی بی رقیب روحانیت را در پیدایی انقلاب اسلامی، یکسره نادید بگیرد. وی چنین می نویسد:« آن عوامل گذرا و موقتی که قدرت یابی روحانیون را ممکن ساخت، عبارت بودند از شخصیت کاریزمایی آیت الله خمینی،نفرت شدید مردم از شاه و ناتوانی های سازمانی احزاب غیر مذهبی».
🔹به دیدگاه حامد الگار، امام خمینی در ایفای نقش عظیم و بی نظیر خود در امر رهبری از ویژگیهای روحانی و معنوی خویش نیز کمک گرفت.خصوصیات و شایستگی هایی که حتی کسانی که تعهد و التزامی به اسلام نداشتند، در آن شک و تردید نکردند و تحت تاثیر فضیلت های اخلاقی امام، اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی و نیروی انقلابی پذیرفتند.
📄مقاله قیام۱۵ خرداد؛ تبلور اجتماعی ظرفیت های مردمی روحانیت و افول تحلیل های حزبی؛ سهراب مقدمی شهیدانی؛ فصلنامه پانزده خرداد،ش۴۷،بهار۹۵
🔵پی نوشت:
اتحاد روحانیت و ملت در دوران معاصر با وجود فراز و فرودها همواره اتحادی قوی و گسست ناپذیر بوده است. از همین رو احزاب و جریاناتی همچون جریان اصلاحات که به مقابله صریح با دستگاه روحانیت پرداختند سرانجام به دست ملت حذف شدند. از همین رو سیاستمداران غربگرایی که از زیرکی بیشتری برخوردار بودند تلاش کرده و میکنند که فعالیتهای خود را با روکش دین و مذهب پیش ببرند. آنها هر هفته به دیدار مراجع عظام قم میروند و به ظاهر ابراز ارادت میکنند اما در صحنه عمل هیچ کدام از توصیه های اساسی علمای دغدغه مند را پیاده نمی کنند.
باید این جریان غربگرا و خطرناک را شناخت. جریانی که در پوشش #اعتدال یکی از افراطی ترین جریان غرب گرای کشور محسوب می شود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از خبرگزاری رسا
13.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم | تحریف های صورت گرفته در رابطه با امام خمینی
🔹️ حجت الاسلام و المسلمین روحانی
🆔 @rasanews_agency
✳️جشن تولد به سبک انگیسی
جشن تولد و هدیه دادنهایش برای همه ما خاطرهانگیز است؛ روزی به یادماندنی با دورهمیهای شیرین که در آن میزبان با احترام مهمانان خود را دعوت میکند و با خرجی مناسب از آنان پذیرایی محترمانهای انجام میدهد. اما ظاهرا این سنّت در فرهنگ انگلستان به گونهای دیگر تعریف شده است و آنها رسم دارند پیش از آغاز جشن به مهمانان #توهین کرده؛ خرج مهمانی را هم از جیب آنان بردارند.
💢قضیه حرفهای سخیف #سفیر_انگلیس را لابد شنیدهاید که گفته ما پول مالیات انگلیسیها را خرج ایرانیها نمیکنیم و اگر میخواهید جشن تولد داشته باشید باید پولش را بدهید. گویی ایرانیها محتاج دست کرم اینان هستند و عاشق سینهچاک #پیرزن_انگلیسی که ملکهاش میخوانند.
فارغ از سخافت کلام؛ این اتفاق ما را به این نکته میرساند که انگلیسیها بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب و کوتاه شدن دستشان از منابع مالی ایرانیها هنوز ادب نشدهاند و در سودای #عصر_چپاول پیش از انقلاب به سر میبرند و هنوز خصلت غارتگریشان را از دست ندادهاند. خصلتی که در اسناد و مدارک فراوانی از جمله خاطرات سفیر خودشان در عصر پهلوی پیداست:
🖊«پارسونز(سفیر انگلیس در ایران پیش از انقلاب) در جایی از خاطرات خود به صریحترین شکل ممکن، #چپاول_اقتصادی ایران و بیاهمیتی کامل رشد و توسعه زیربنایی و پایدار کشور ما را به عنوان اصل و اساس روابط اقتصادی توصیهشده از سوی دولت انگلستان به بازرگانان انگلیسی و کسانی که دستاندرکار تجارت و معاملات مالی با ایران بودند مطرح میسازد:
«اولین کاری که میکنید این است که تا میتوانید کالاهایتان را بفروشید و فقط در صورتی سرمایهگذاری کنید که برای فروش کالاهایتان چارهای جز این کار نداشته باشید. اما اگر مجبور باشید در اینجا سرمایهگذاری کنید به میزان حداقل ممکن سرمایهگذاری نمایید و صنایعی را انتخاب کنید که قطعات و لوازم آن از انگلستان وارد شود. مانند صنایع #مونتاژ که در واقع سوار کردن قطعات صادراتی انگلیسی در ایران است. »(مقاله بازخوانی حقارت رژیم پهلوی و غارت منافع ملی ایران در خاطرات سفیر آمریکا و انگلیس، فصلنامه پانزده خرداد، شماره23، 252-251)
البته خوی چنگیزی انگلیسیها محدود به همین امور نمیشود و ملت ایران خاطره تلخ کودتای بیست و هشت مرداد و حمایت از رژیم دیکتاتور پهلوی و غارت منابع نفتی و... را فراموش نمیکند.
🔹با این اوصاف باید گفت که ملت ایران سالهاست طلبکارِ دولت انگلستان است و اگر مسؤولین مربوط به تعبیر عامیانه عُرضه لازم را داشتند در پی وصول مطالبات ملت برمیآمدند که در این صورت یک #سفیرِ_خُرد جرأت توهین به ملت بزرگ ایران را به خود نمیداد.
🔸پی نوشت:
سفیر انگلیس در سالهای 56 و 57 یکی از نزدیکترین مشاوران #محمدرضا_پهلوی بود به گونهای که به همراه سولیوان (سفیر آمریکا) یک روز در میان مهمانش بود و به او در امور مختلف مشاوره میداد. اما در نهایت چه شد؟ پس از پیروزی انقلاب اسلامی سفیر انگلیس به محمدرضا پهلوی #خیانت کرد و به مارگارت تاچر اجازه نداد که به #شاه_مفلوک پناهندگی بدهد.(همان ص235)
این; وضع و حال نزدیکترین سیاستمدار ایرانی به رژیم انگلستان بود؛ حال سوال اینجاست که برخی سیاستمداران غربزده امروزی میخواهند با یک افطاری و احتمالا چند وعده و وعید با طناب پوسیده ملکه به کدام چاه بروند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خرداد خونین/10
💢محبوبیت انقلابی امام
یکی از مسائلی که در حال حاضر مطرح میشود و البته بدون پایه علمی و آماری است افول جایگاه روحانیت در میان مردم است. با نگاهی به تاریخ مبارزات روحانیت و ملت میبینیم که روحانیون انقلابی مورد توجه و علاقه ملت بودند و روحانیون منزوی و غیرانقلابی آنچنان مورد علاقه مردم نبودهاند. علت نیز واضح است مردم کسانی که دردشان را بفهمند، ظلمستیز باشند و برای برطرف نمودن آن مبارزه کنند دوست دارند و کسانی که گوشهگیر باشند و کاری از آنها جز درس و بحث برنیاید آنچنان نمیتوانند محبوب باشند.
نمونه تاریخی ؛ محبوبیت ویژه امام خمینی پس از قیام پانزده خرداد بودکه حتی توطئههای رژیم نیز نتوانست در آن تزلزلی ایجاد کند:
✴️ ساواک در گزارش های فراوانی به این واقعیت اعتراف کردن است که ملت ایران تهمت ها و نارواگویی های رژیم شاه بر ضد امام را هرگز باور نکرده اند و علاقمندی مردم نسبت به او روز به روز افزایش می یابد.در یکی از این گزارش ها آمده است:
«روز گذشته در بازار بین متعصبین مذهبی که شدیدأ طرفدار آیت الله خمینی هستند، گفته می شد: اگر قرار باشد در کشور اسلامی آیت الله را از بین ببرند، طبعا در چنین کشوری باید ظل الله هم وجود نداشته باشد.مطلعین بازار می گویند تاکنون هیچ یک از مراجع تقلید تا این درجه مورد علاقه بازاری ها و مخصوصا جوانان متعصب مذهبی نبوده اند. بازداشت خمینی و مطالبی که علیه او از طرف مقامات دولتی عنوان گردید، بیشتر او را مورد توجه قرار داده و مردم را به او علاقه مند کرده است و کسی جرات ندارد و در بازار نام خمینی را به بدی یاد کند.
در گزارش دیگر ساواک می خوانیم:
طبق اطلاع واصله در بین طبقات مختلف گفته میشود که آیت الله خمینی بزودی از طرف مقامات دولتی آزاد خواهد شد و همچنین گفته میشود که موضوع پول گرفتن آیت الله خمینی از دول عربی اتهامی است که دولت به ایشان زده است، زیرا اگر آیت الله خمینی می خواست پول بگیرد، از دولت ایران می گرفت و به علاوه کسی که با یک سخنرانی بتواند هزارها تومان پول برای مدرسه فیضیه جمع کند، احتیاجی به پول خارجی ندارد.( اشاره به ماجرای تجدید بنای مدرسه فیضیه که بنا به خواست امام در کمتر از دو روز ۳۰۰ هزار تومان به شماره حساب امام واریز شد این در حالی بود که امام از مردم خواسته بود که هر نفر تنها یک تومان واریز کند، تا از این راه ابعاد پیوند علما و حوزه های دینی و مردم مشخص شود.).
✴️ مردم با تیز بینی و ژرف نگری، فاجعه ۱۵خرداد و کشتار فجیع تظاهرکنندگان آن روز را نقشه از پیش طراحی شده رژیم شاه می دانستند تا « ایجاد آشوب و قتل و کشتار در تهران و شهرستانها، دستگیری خمینی را موجه جلوه دهند». ساواک اذعان می دارد که:
«...اکثر مردم عامی و کلیه بازاری ها و اغلب از کسبه خیابان ها از دستگیر(ی) خمینی ناراحت هستند..و ناراحتی اکثریت مردم و عصبانیتی که از اقدامات دولت دارند، این است که معتقدند مبارزه دولت با خمینی برای این است که به نفع اقلیت بهایی، قید دین اسلام و شیعه را در قوانین مملکتی از بین ببرند..»
✴️ مأموران ساواک همچنین در گزارشات دیگر اذعان به پشتیبانی سایر اقشار از نهضت اسلامی امام را دارد:
« روز گذشته رضا معرفت،رئیس جامعه لیسانسیه ها در وزارت فرهنگ تلگرافی تهیه کرده بود که به نفع دستگاه و علیه مقامات مذهبی به دربار مخابره نماید.موقعی که از آنان خواست امضا کند، هیچ یک حاضر به امضای آن نشده اند.دوستان رضا گفته اند ما مقام سلطنت را قبول داریم و آن را تایید می کنیم ولی حاضر نیستیم بر علیه هیچ یک از مقامات مذهبی تلگرافی امضا نماییم.این روحیه در اکثریت کامل فرهنگیان وجود دارد.
✴️ همچنین ساواک در گزارشی دیگر اذعان دارد که بسیاری از نظامیان و نیروهای ارتشی نیز از کشتار ۱۵خرداد و سرکوب مردم ناراحت بودند و آن را از جانب 'آمریکا' برای تقویت باند صهیونیستی' بهایی ها' می دانستند.درگزارش ساواک آمده است:
« بین افسران جسته و گریخته گفته می شود چنانچه دیسیپلین نظامی ما را مجبور به اطاعت کورکورانه از دستورات مقامات بالا نکند ما هرگز آماده انجام شدت عمل با روحانیون و حتی مردم کوچه و بازار نیستیم. زیرا مبارزه با روحانیت از طرف جناحی از دستگاه حاکمه آمریکا که خواهان تقویت از فرقه بهایی در ایران می باشد دنبال می شود..»
📔نهضت امام خمینی،ج۱، صص۶۶۴_۶۶۶؛(اسناد شماره ۱۳۶ تا ۱۴۳ ساواک)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢از طیبهای بازار ۴۲ تا اندک لیبرالهای بازار ۹۸
🔻باز خوانی نقش شهید طیب حاج رضایی در حادثه۱۵ خرداد۱۳۴۲
✴️ برش اول: در روز ۱۳ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، دسته طیب به عادت هر ساله به راه افتاد..در حالیکه این بار عکس آیت الله خمینی بر روی پرچم ها و علامت دیده می شد..به گزارش ساواک در دسته طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد.
✴️ برش دوم: حاج رضا حدادعادل می گوید: در همان شب من تقریبا در سه،چهار قدمی طیب ایستاده بودم که اتومبیل دربار کنار خیابان توقف کردو رسول پرویزی ، معاون علم پیاده شد و سریعا خود را به طیب رسانید و پس از سلام کردن گفت:« طیب خان، این کاری که کرده ای کار درستی نیست.آن عکس ها را بردار» وی چندین مرتبه این خواسته خود را تکرار کرد و چون با مخالفت طیب روبرو شد، گفت:«می خواهم بد شود خلاصه آن شب، حادثه ای پیش نیامد اما اولین سنگ بنای جرأت در بین مردم گذاشته شد».
✴️ برش سوم: به دنبال آغاز تظاهرات از میدان بارفروش ها، بازار نیز تعطیل شد، در همین موقع رئیس پلیس تهران طی تماسی از طیب خواست تا میدانی ها را از تظاهرات باز دارد. اما طیب پاسخ داد که این تظاهرات جنبه مذهبی داشته و وی قادر نیست مردمی را که از روی مبانی مذهبی برخاسته اند کنترل کند..بالاخره هجدهم خرداد، طیب حاج رضایی به عنوان یکی از محرکین اصلی پانزده خرداد دستگیر و روانه زندان شد.(۱)
✴️ برش چهارم: رژیم شاه و دستگاه جاسوسی او طیب را مدت ها در زندان شکنجه دادند و حتی ناخن های او را کشیدند تا به دروغ اعتراف کند که از امام برای دست زدن به«آشوب» و « بلوا» پول دریافت کرده است،حتی به او وعده دادند که اگر به چنین دروغی اعتراف کند، مورد عفو ملوکانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد، لیکن او به چنین خیانتی تن در نداد.(۲)
(۱)طیب حاج رضایی به روایت اسناد؛ زندگی و عملکرد سیاسی،فصلنامه۱۵ خرداد، سال سیزدهم، ش۴۵
(۲) نهضت امام خمینی(ره)، ج۱، ص۷۸۴
✴️ پی نوشت:
امام با دم مسیحایی خود دلها را گره بند اسلام کرد و از تمام گوشه کنار ها به میدان مبارزه با دژخیمان پهلوی کشانید.
در این بین برخی ها مثل شهید طیب حاج رضایی از گوشه کنار های میدان تره و بار به صف عظیم بازاریهای انقلاب پیوستند و ثابت کردند که پای آرمانهای امام و امت و برای رسیدن به استقلال و عزت کشور حاضرند از جان خود نیز بگذرند. درست در مقابل بازاریهایی که محصول تفکر بازار آزاد و اقتصاد لیبرال اند و در لحظات حساس برای رسیدن به منفعت بیشتر خون ملت را در شیشه حرص و طمع خود می کنند.آیا پس از چهل سال زمان آن فرا نرسیده که روحیه فداکاری #طیبها را به اقتصاد کشور تزریق و بدنه اقتصاد را از حرص و طمع #بازار_آزاد سم زدایی کنیم؟!
خرداد خونین/11
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺حرکت دسته عزاداری از میدان تره بار تهران،۱۳ خرداد۱۳۴۲
🔴 در روز ۱۳ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، #دسته_طیب به عادت هر ساله به راه افتاد... درحالیکه این بار عکس امام خمینی بر روی پرچم ها و علامت ها دیده می شد..به گزارش ساواک در #دسته_طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد.
📄 فصلنامه پانزده خرداد، سال سیزدهم، ش ۴۵
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺روزنامه کیهان، عصر ۱۵ خرداد ۱۳۴۲
🔴 روزنامه های عصر تهران در روز ۱۵خرداد با تیتر درشت، اعلامیه ای را که به نام آقای میلانی و قمی جعل شده بود منتشر ساختند! عنوان درشت« حضرت آیت الله میلانی و آیت الله قمی مردم را به آرامش دعوت کرده اند» در بالای صفحه اول روزنامه های عصر تهران جلب نظر می کرد که خود بازگو کننده ترس و وحشت و اضطراب شاه از قیام مردمی ۱۵خرداد بود که از طرفی آقای قمی را دستگیر و از طرفی به نام او و آقای میلانی اعلامیه جعل می کرد تا از نفوذ آنان برای فریب و اغفال مردم سو استفاده کند!
📔 نهضت امام خمینی، ج ۱، ۵۸۶
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺 روزنامه اطلاعات، عصر ۱۵خرداد ۱۳۴۲
🔴پاکروان- رئیس سازمان جاسوسی سراسیمه در ساعت یک و نیم بعد از ظهر روز ۱۵ خرداد به مصاحبه مطبوعاتی نشست و بیشرمانه ترین ناسزاها و نسبت های ناروا را متوجه جامعه روحانیت و قائد بزرگ اسلام کرد و ضمن دم زدن از مذهب اثنی عشری و آمادگی رژیم برای فداکاری در راه دین و..که جز نشخوار عوام فریبی های همیشگی شاه چیزی در برنداشت.
📔 نهضت امام خمینی، ج۱، ص۵۸۶
@Bomyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺 حضور تانک های زرهی در خیابان های تهران
🔴 روزنامه الاهرام چاپ مصر در ۱۷ خرداد زیر عنوان« آتش در تمام شهرهای ایران شعله ور شده است» می نویسد: " انقلاب مردمی سراسر ایران را فرا گرفته است و تلاش بی امان ارتش که به تانک و زره پوش مسلح است، در سرکوب انقلاب به جایی نرسیده است." این روزنامه همچنین می افزاید " شاه شخصا رهبری سرکوبی انقلاب مردمی را بر عهده دارد..
📔نهضت امام خمینی، ج۱، ص۶۱۲
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺حضور حماسی مردم در روز ۱۵خرداد۱۳۴۲ در خیابان های تهران
🔴روزنامه دی ولت چاپ آلمان در ۶ژوئن زیر عنوان « تظاهرکنندگان خواهان سقوط شاه شده اند» با درج اخبار نا آرامی های تهران و شیراز اینچنین آورد: " تظاهرکنندگان پلاکارت هایی در دست داشتند که روی آن ها نوشته شده بود: «نابود باد دشمنان اسلام»،« ما خواهان آزادی رهبر مذهبی خود هستیم».
📔 نهضت امام خمینی، ج۱،ص۶۷۲
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔺صحن امامزاده هلال بن علی،آران و بیدگل ۱۵خرداد۱۳۴۲
🔴همزمان با قیام کاشان اهالی آران و بیدگل نیز با همه نیرو به صحنه آمدند و فریاد « یا مرگ یا خمینی، مرگ بر شما » سر دادند؛از این رو انبوهی از آنان به رهبری برخی از روحانیون محل در دستی قرآن و در دست دیگر پرچم عزا گرفته، با پای پیاده به سوی شهر راه افتادند.. دژخیمان شاه با حمله و سرکوب برای ایجاد رعب و وحشت، بی هدف به سوی مردم تیراندازی کردند.
📔 نهضت امام خمینی،ج۱، ص۵۵۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.