💢مخالفت صریح آیتالله کاشانی به برقراری رابطه استعماری با انگلیس
⚫️روزی که دولت اعلام تجدید رابطه بدهد روز عزای ملی است
🔽بازنشر به مناسبت سالروز رحلت آیتالله کاشانی
🔹 با وقوع کودتای ۲۸ مرداد و روی کارآمدن #فضلالله_زاهدی، وی به عادیسازی روابط بین ایران و انگلیس تن میدهد و با وجود مخالفتهای #آیتلله_کاشانی و دانشجویان در جلوگیری از برقراری رابطه، اعلامیه مشترکی از طرف دولت دو کشور صادر میشود:
📜«دولتین ایران و انگلیس تصمیم گرفتهاند روابط سیاسی را برقرار سازند و هریک بهزودی سفیرکبیر به کشور دیگری اعزام دارند. سپس در نزدیکترین موقعی که مورد موافقت طرفین باشد در باب حل اختلافات مربوط به #نفت که اخیراً موجب تیرگی روابط بین آنها شده شروع به مذاکره نمایند...»
◀️این موضوع با مخالفت شدید آیت الله کاشانی روبه رو شد از این رو وی در مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی علل و موجبات قطع رابطه با انگلستان را بیان می کند، مصاحبه ای که زاهدی از انتشار آن در روزنامه ها جلوگیری به عمل آورد.
❓سوال: نظر حضرت عالی درباره تجدید رابطه با #انگلستان چیست؟
🔹آیتالله کاشانی: مکرر نظر خود را اظهار کردهام، در اعلامیهای که ۲۰ روز قبل دادهام باز گفتم. علاوه بر اینکه روابط روی علل و موجبات قطع شده و آن علل و موجبات هنوز موجود است و تا آن علل موجود باشد تجدید رابطه غلط است، برای اینکه انگلستان برخلاف حق و حقیقت و قانون دنیا که ما را مختار کرده نفت را ملی کنیم، ما را #محاصره_اقتصادی کرده و غالبا سفارت انگلستان در ایران دسایس تخریب نهضت را فراهم میکرد.
🔸به این جهت قنسولهایشان (کنسولگریها) که سمت #جاسوس داشتند اخراج و سفارتشان که تخریب این نهضت حیاتی ملت را مینمود از این جهت بسته و قطع روابط شد.
🔹من که از ۲۴ سالگی تا به حال همیشه در مقابل انگلیسیها چه در بین النهرین و چه در ایران فداکاری کردهام زیربار نمیروم و ملت شریف ایران هرگز تن به این ذلت نخواهد داد...
🔸روزی که دولت اعلام #تجدید_رابطه بدهد روز عزای ملی است و باید مردم نوار سیاه به سینه خود نصب کنند و به علاوه هر مغازه با خط درشت به مغازه خود بنویسند و اظهار تنفر از انگلیسیها و مساعدین آنها چه خارجی و چه عمال داخلی بنمایند.(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳۲،ص۲۶۶، تابستان ۹۱)
✳️پینوشت:
با وجود تمام خیانتها و #جنایتهای_غرب علیه ایران، هنوز هم غربزدگانی هستند که با امضای برجامهای 2 و 3 بخواهند آمریکا و انگلیس را به سلطه سابقشان بر کشور برگردانند. این غربپرستان ممکن است بخواهند از وضعیت امروز کشور استفاده کنند و دو گانه کاذب «مذاکره-سلامت مردم» را رقم بزنند اما تجربه مذاکره برجام و دههها مذاکره و سازش تسلیمطلبان با آمریکا نشان داد که سیاستمداران وحشی آمریکایی نه تنها به فکر زندگی ملت ما نیستند بلکه در صورت توانایی ضربات مهلکی را به پیکره کشورمان خواهند زد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️من دخالت نکنم چه کسی دخالت کند..!!!
◀️خاطره ای از امام خمینی ره از #آیت_الله_کاشانی به مناسبت سالروز وفات ایشان
🔸مرحوم آقای کاشانی رحمه الله را که تبعید کرده بودند به خرم آباد و محبوس کرده بودند در قلعه فلکالافلاک یا کجا، آقای حاج آقا روح الله(کمالوند) می فرمودند که من از آن کسی که رئیس ارتش آنجا و آقای کاشانی هم تحت نظر او بود و محبوس بود خواهش کردم که من را ببرد خدمت مرحوم آقای کاشانی، قبول کرد و ما را بردند پیش ایشان.
🔹 آن رئیس، آنجا بود و من هم بودم و آقای کاشانی. آن شخص شروع کرد صحبت کردن و رو کرد به آقای کاشانی که آقا شما چرا خودتان را (قریب به این معانی) به زحمت انداختید؟ آخر شما چرا در سیاست دخالت می کنید؟ سیاست شان شما نیست، چرا شما دخالت می کنید؟ از این حرف ها شروع کرد گفتن. آقای کاشانی فرمودند: (خیلی خری) ، شما نمی دانید که این کلمه در آن وقت مساوی با قتل بود، ایشان گفتند: (تو خیلی خری، اگر من دخالت در سیاست نکنم کی دخالت بکند؟(صحیفه نور جلد 13 صفحه 217)
پینوشت:
امروز نیز ممکن است در حوزه علمیه کسانی باشند که سطح فکر سیاسیشان در حد همان نظامی زمان پهلوی باشد. شخصیتهایی که ممکن است پوشش انقلابی هم داشته باشند اما با رندی و نفاق دین را از سیاست جدا میکنند و تلاش میکنند سکولاریسم حوزوی را با ادبیات فقهی تولید کنند.
#حوزه_انقلابی نیز باید هوشیار باشد و به تعبیر امام خمینی قدس سره در منشور روحانیت عمل کند و «هرگز از این مارهای خوش خط و خال غافل نشود.»
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷اینفوگرافی زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی
🔹مرحوم #آیت_الله_کاشانی چهره بزرگ دینی و سیاسی معاصر است که با همت و البته پشتوانه ملت توانست پیروزی بزرگی را در ملی کردن #صنعت_نفت رقم بزند. هرچند کسانی که با او همکاری کردند و در این پیروزی اسم و رسمی رقم زدند به این چهره مظلوم خیانت کرده و در نهایت خود نیز از صحنه سیاسی کشور حذف شدند.
◀️ زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی در یک نگاه در عکس نوشته بنیاد تاریخ پژوهی
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️آیت الله کاشانی و اخوانالمسلمين از ديدگاه سفرای انگليس
📂اسناد سری کمتر دیده شده وزارت خارجه انگلیس به کوشش مرحوم خسروشاهی
🔸اسناد سری وزارت خارجه انگليس نشان میدهد که سفير انگلستان در لبنان، برای کمک به پيشرفت اهداف «بريتانيای کبير»! به فکر استفاده از عناصر حرکت اسلامی در سوريه و لبنان است و برای همين منظور، سفير در گزارش خود به «الی اربوکر» رئيس بخش شرقی وزارت خارجه انگليس، گزارش میدهد که «مارون عرب» دبير امور شرقی سفارت، با شخصی به نام «ابوالخود» تماس برقرار کرده که او با شخصيتهای مهم اسلامی و عرب، در ارتباط است.
🔹در ميان اين شخصيتها، نام «الفضل الورطلانی» شخصيت اسلامی «آفريقای شمالی» تبعيد شده به وسيله فرانسویها، به چشم میخورد. «ابوالخود» همچنين مدعی است که «با آیتالله سيدابوالقاسم کاشانی رهبر دينی ايران هم روابط دوستانه دارد که به علت قيام عليه نفوذ و سلطه بريتانيا، از ايران تبعيد شده است» و سومين شخصيت معروف، «شيخ مصطفی السباعی» رهبر اخوانالمسلمين سوريه است که «ابوالخود» مدعی است «می تواند همکاری اين سه شخصيت را جلب کند»؟...
◀️ادامه مطالب در يادداشت بعد:
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️آیت الله کاشانی و اخوانالمسلمين از ديدگاه سفرای انگليس
📂اسناد سری کمتر دیده شده وزارت خارجه انگلیس به کوشش مرحوم خسروشاهی/بخش دوم
🔸... به محض وصول گزارش سفير به لندن، رئيس بخش شرقی وزارت خارجه انگليس، پاسخی به او میفرستد که خلاصه آن چنين است:
«... ورطلانی بايد همچنان تحت نظر قرار بگيرد، اگر او به عدن يا جای ديگر برود، موجب ناراحتی و گرفتاری شديد ما خواهد بود و من شک دارم که او حاضر بشود به نفع ما کاری انجام دهد. در مورد کاشانی من اطلاعات زيادی ندارم، ولی همين اندازه میدانم که او نقش عمدهای در مبارزه بر ضد انگليس در منطقه خليج فارس را به عهده داشته است. اما مصطفی سباعی هم به عنوان رهبر اخوانالمسلمين سوريه، به نظر نمیآيد معقول نيست که تغيير موضع سیاسی بدهد و همکاری او جلب شود، البته در صورت امکان ارتباط برقرار شود»!
🔹ولی «اربوکر» به همين پاسخ اکتفا نمیکند، بلکه بلافاصله از سفيران انگليس در «تهران» و «دمشق» در این مورد نظريه میخواهد... و نخستين پاسخ از «سرفرانسس شپرد» سفير وقت انگليس در تهران به لندن میرسد. او خيلی صريح مینويسد: «عقلائی و منطقی به نظر نمیرسد که برای برقراری روابط با اين شخصيتهای مذهبی، وقتی صرف شود... البته اگر کوچک ترين احتمال نفوذ در کاشانی هم وجود داشته باشد، نبايد آن را از دست داد ولی من تنها اميدی که در مورد کاشانی دارم آن است که بتوانيم او را در افکار عمومی بیآبرو و متهم سازيم، تا نفوذ خود را از دست بدهد»!
🔸 و بدين ترتيب توطئه طرح آغاز میشود... و بعدها به تدريج آیتالله کاشانی، رهبر ملی شدن صنعت نفت و دشمن ديرين و سرسخت و آشتی ناپذير انگليس، به وسيله «ملی گراها»! و «حزب توده»! متهم به همکاری با «انگليس» میگردد. و بدين سان تنها آرزوی جناب سفير و مقام آمريکايی تحقق میپذيرد!
🔹... دومين پاسخ از «بيل بلوک» سفير انگليس در «دمشق» است که به اطلاع رئيس بخش شرقی وزارت خارجه میرساند: «سباعی رهبر اخوانالمسلمين سوريه است و من تصور نمیکنم که آنها به عنوان يک سازمان اسلامی، از نفوذ خود، آن هم به نفع کفار و بر ضد يک مؤمن حقيقی مانند کاشانی، استفاده کنند. همين نکته تقريباً غيرممکن میسازد که سباعی کمکی به ما بنمايد. موقعيت و موضعگيری او، ايجاب نمیکند که ما به او اميدی داشته باشيم. او يک شخصيت معروفی است که وقتی سخنرانی میکند، همه مردم را تحريک مینمايد. من فکر نمیکنم که استفاده از نفوذ او به نفع بريتانيا، عملی يا آسان باشد. البته ما با او به عنوان يک شخصيت معروف سوريه تماس علنی گرفتهايم. ولی او صريحاً نظر خود را نسبت به بريتانيا، چنين بيان نمود:
به نظر من انگلستان در مقايسه با ديگر کشورهای غربی، بهترين در ميان يک مجموع بدترينها است...!»
🔸بدين ترتيب يک مسلمان سوريهای، به خاطر ايمان و اعتقاد، نمیتواند حاضر شود که «به نفع کفار» بر ضد يک مؤمن حقيقی مانند آیتالله کاشانی وارد ميدان شود... اما روشنفکر جماعت اخته غرب زده در ميهن او، برای توجيه شکست سياسی خود و يا برای اجرای اوامر اربابان خارجی و يا برای خالی نمودن عقدههای روانی، بالاخره بر ضد او قيام کردند و آن چه که میتوانستند، رذيلانه و ناجوانمردانه بر ضد او انجام دادند و اتهاماتی را که امروز اسناد به دست آمده نشان میدهد که خود آنها سزاوارترين افراد بر آن نوع امور بودند، به آیتالله کاشانی نسبت دادند، ولی همان طور که امام يک بار فرمود، «خود زودتر سيلی آن را خوردند!»...
فصلنامه تاریخ و فرهنگ معاصر - شماره 6 و 7
(فصلنامه گروه تاریخ مرکز بررسیهای اسلامی قم)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️هشدار #آیت_الله_کاشانی به مصدق در تصویب قانونی که به ایجاد #ساواک ختم شد
دکتر مصدق در اول آبان1331، قانون امنیت اجتماعی را با استفاده از قانون اختیارات، برای جلوگیری از تحریکات مخالفان تنظیم و تصویب کرد. براین اساس هرکس دست به تحریک مردم و یا ایجاد اعتصاب و نافرمانی می زد و یا اختلال و بی نظمی به وجود می آورد از سه ماه تا یک سال تبعید می شد.
بسیار جالب بود که ملی گراهای وطن دوست که شعارهای آزادی بیان و اندیشه سر می دهند اینگونه با مخالفین خود بر خورد میکنند.مصدق بدون توجه به انتقادات جراید و مجلس اصرار داشت که لایحه امنیت اجتماعی به سرعت تصویب شود.
آیت الله کاشانی در نامه ای با اعتراض به مصدق، وی را از عواقب آن آگاه نمود که مورد توجه واقع نشد و تلقی دخالت گردید.
بخشی از نامه به این شرح است:
«..زيان بزرگ اين كار نسنجيده در آن است كه هرگاه قدرتهاي خارجي موفق به شكست نهضت شوند، همين قانون را بر فرق مليون خواهند كوفت و از آن براي سركوب استفاده خواهند كرد. وقت هيچوقت از دست نخواهد رفت عجله نفرماييد. اگر در پيشرفت مسائل و مصالح در قبال اين همه قدرت مخالف موفق شديد، آن وقت همه كارها را ميتوان به نفع مملكت كرد. اين قانون به مصلحت ملت و مملكت نيست. خواهش ميكنم بدون مشورت قبلي از تصويب و اجراي اين قانون خودداري فرماييد و مردم و مملكت را به گرداب هلاك و نابودي نكشانيد».
پس از كودتاي 28 مرداد پيشبيني آيتالله كاشاني عملاً محقق شد و دولتهاي خارجي و دولت كودتا (زاهدي) آن را ملاك عمل قرار دادند و سازمان امنيت نيز بر همين مبنا شكل گرفت.
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
✳️پاسخ آیت الله کاشانی به تاریخ/ سند بعد از کودتای ۲۸ مرداد
🔹 متن زیر نامه ای است که آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی به نواده خود دکتر حسن سالمی نوشته است.
این نامه اگرچه یک مکاتبه خانوادگی است ولی به خوبی ماهیت رژیم شاه و خشم و نفرت آیت الله از آن رژیم را بیان می کند. در این نامه تاریخی دو موضوع مهم بیش از سایر موارد جلب توجه می کند:
اول تلاش آیت الله کاشانی برای نجات دکتر حسین فاطمی از اعدام.
دوم دلایل امضاء نامه علیه محمد مصدق است.
🔻متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
🔹...چه خوب که از این مملکت لجن زار دور هستید ، فساد و تباهی وحشت زاست، یک مشت مردم بی سر و پا به جان و مال و ناموس ملت مسلط هستند، همان روزهایی که از آن ترس داشتیم رسیده است.
🔸مصدق با خود خواهی و لجبازی همه سنگرهای محکم دفاعی ملت را خورد و نابود کرد. شاه که در دست ما موم بود اکنون صدقه سر مصدق یکه تازی میکند. مصطفی را کشت خواستم خون خواهی کنم مرا بزندان کشیده است. نمیدانم شرح ما وقع را شنیدید یا خیر در استنطاقی که کردند گفتند شما محرک قتل رزم آرا هستید . به مدعی العموم گفتم اگر مصدق مرا با لجاج و عناد و یا به دستور خارجی از اثر نیانداخته بود حکم نابودی یک یک شما را میدادم که مثل زالو خون ملت بی رمق را میمکید. در زندان خیلی صدمه خوردم از اطراف و اکناف حتی آقای بروجردی اقداماتی کردند وگرنه شاه میخواست مرا هم نابود کند اکنون هم بین آقا سید محمد و ابوالمعالی و ابوالحسن تحریکاتی میکنند که به من ضرر برسانند ولی الحمد لله متوجه هستند. از اطراف شهربانی خیلی مزاحم سید محمد میشوند. وقتی من در زندان بودم تلگراف... از بدی اوضاع به سازمان ملل از خارج مخابره کرده بود که حسن اثر داشت و حالا برای او هم پاپوش درست می کنند.
🔹نمیدانم بخاطر دارید که با وساطت من یکدسته محکومین اعدامی حزب توده با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شدند. اکنون عده ای آزاد شده برای تشکر و امتنان به دیدن من آمده بودند. به ایشان گفتند اگر در روزنامه چلنگر و شهباز و بسوی آینده آنقدر هتاکی نکرده بودید موفق میشدم که دکتر فاطمی را هم نجات بدهم. خیلی برای خلاصی او اقدام کردم قول هم دادند ولی اینها قولشان با بولشان یکی است. ضعف و مریضی و ناراحتی شدید از اوضاع مردم عن قریب مرا از پای می اندازد. هر چه فریاد زدم که دست از خودخواهی و تجاوز بقانون که تنها پناه ملت است بردارید گوش شنوایی نبود. آنروز که حاج شمشیری و حاج راسخ و قاسمیه برای گرفتن اعلامیه جهت مسافرت شاه آمدند، یادتان هست که اگر گفتم به جدم این قلم برای امضای این نامه مانند ستونی بدستم سنگینی میکند ولی آنها با چه اصراری گرفتند و رفتند و روز دیگر از ترس به خیل مصدق پیوستند. اکنون دسته دسته بازاریها می آیند و طلب بخشش میکنند.
🔸عوام الناس خیال میکنند من برای خودم دست و پا میکنم در هر زمان بمصالح اسلام و ملت در کار بوده خود و شخصیتم را فراموش کردم مگر نمیدانستم که با بوق و کرنائی که مصدق در اختیار دارد مخالف او حرف زدن انتحار سیاسی است ولی من اگر سکوت میکردم در مقابل تاریخ این ملت مسئول بودم. تا ابد الدهر متجاوزین به قانون اساسی این مردم خواهند شنید که کسی هم در این ملک بوده است که واهمه نداشته و برای دفاع از قانون اساسی که ارثیه قیمتی مجاهدین مشروطه است از اسم و رسم و مقام چشم پوشید. حیف حوصله ندارم و شما خودتان اکثر شاهد و حاضر بودید. دلم برایتان تنگ شده نمیدانم کی قصد آمدن دارید عمری از من باقی نمانده. البته در ادای فرایض دینی مخصوصا نماز غفلت نمیکنید. به ناهید خانم هم سلام و دعا برسانید.- و السلام و رحمت الله و برکاته - سید ابوالقاسم کاشانی
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيتالله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش اول
اين مكاتبه به خوبي ماهيت رژيم شاه و نفرت ايشان از آن رژيم و دلايل امضاي نامه در خصوص مصدق را نشان میدهد.
متن نامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيتالله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش دوم
متن نامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نامه آيتالله سيدابوالقاسم كاشاني پس از كودتاي 28مرداد/بخش سوم
متن نامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1201
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
آیت الله کاشانی.jpg
1.62M
📷اینفوگرافی زندگی و زمانه مرحوم آیت الله کاشانی/ فایل با کیفیت
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸تفاوت دو عکس؛ تفاوت دو مسلک
تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
«حضرت امام در نهضت و انقلاب شان همیشه اتکایشان بر ملت مستضعف و توده های محروم بوده است و درواقع این درسی بود که امام راحل از مکتب اسلام و قرآن گرفته بود. اسلام بردگی را از چهره مستضعفان در مقابل زرمداران قریش زدود و لذا مکتب امام هم برگرفته از اسلام و قرآن بوده است.
اینکه امام (ره) می فرمودند" من یک مویِ کوخ نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می دهم" برگرفته از قرآن بود. در جایی دیگر هم امام می فرمود کسانی می توانند تا آخر با ما باشند که درد فقر و نداری و گرسنگی را کشیده باشند. در عمل هم به ما ثابت شده است که کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزیدند.
کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزینند.»(16بهمن1395)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.