📸تفاوت دو عکس؛ تفاوت دو مسلک
تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
«حضرت امام در نهضت و انقلاب شان همیشه اتکایشان بر ملت مستضعف و توده های محروم بوده است و درواقع این درسی بود که امام راحل از مکتب اسلام و قرآن گرفته بود. اسلام بردگی را از چهره مستضعفان در مقابل زرمداران قریش زدود و لذا مکتب امام هم برگرفته از اسلام و قرآن بوده است.
اینکه امام (ره) می فرمودند" من یک مویِ کوخ نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می دهم" برگرفته از قرآن بود. در جایی دیگر هم امام می فرمود کسانی می توانند تا آخر با ما باشند که درد فقر و نداری و گرسنگی را کشیده باشند. در عمل هم به ما ثابت شده است که کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزیدند.
کسانی توانستند تا آخر خط امام را پاس بدارند و حافظ آرمانهای امام راحل باشند که از سرمایه داری، رفاه طلبی و اشرافی گری دوری گزینند.»(16بهمن1395)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️طایفه مهاجمان حرم در تاریخ/۱
⭕️بی حرمتی به مضاجع شریفه از رضاخان تا تشیع لندنی
◀️وقتی رضاخان برای پیشبرد اهداف سیاسی؛ خود را #بچه_هیئتی جا میزند
🔸رضاخان شخصیتی بود که برای رسیدن به مقاصد خود و اجرای برنامه بیگانگان، ابتدا به دیانت تظاهر کرد و در این راه آن قدر پیش رفت که خیلی ها گمان می کردند رضاخان در صدد پیاده کردن حکومت اسلامی است!
🔹وی پیش از سلطنت با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) برای کسب وجهه ملی و مذهبی تلاش می کرد، پس از رسیدن به سلطنت، ناگهان تغییر رویه داد و به تقابل با نمادهای دینی همچون عزاداری و #بی_حرمتی به روحانیت و توهین به اماکن مقدسی همچون مسجد، منبر، اماکن مطهر همچون حرم اهل بیت(ع) روی آورد.
🔸این نوع رفتار را میتوان در واکنش او نسبت به اعتراض شیخ محمدتقی بافقی دید. داستان از این قرار است که با طرح کشف حجاب، اعضای خانواده رضاخان از جمله، همسرش (مادر محمدرضا) در حرم حضرت معصومه (س) به صورت بدحجاب حاضر می شوند. این موضوع مورد اعتراض شیخ ناظم، شاگرد شیخ بافقی و از واعظین حرم قرار می گیرد. اما همسر شاه و ندما به آن بی اعتنایی میکنند. سرانجام با اعتراضات و برخورد قاطعانه شیخ بافقی، همسر شاه به همراه ندیمه هایش از غرفه بیرون رفته و با تلفن ماجرا را به گوش شاه می رساند. شاه در واکنش به این موضوع در سخنانی رکیک بر شهربانی خرده گرفته و می گوید: «پس، این توله سگ پدر سوخته، رئیس شهربانی قم چه .... می خورد؟ چرا به او نگفتید...».
🔹آنگاه با #بی_حرمتی، با چکمه وارد حرم شده و با فحش های مخصوص خود به شیخ بافقی، با لگد به جان او می افتد. سپس با اشاره او، شیخ محمّد تقی را دمر خوابانیدند و شاه با عصای ضخیم خود بر پشت او می نواخت. درواقع رضاشاه که با رسیدن به قدرت و سلطنت دچار نوعی خود بزرگ بینی گشته بود، اجازه هر نوع رفتار را به خود می داد.(فصلنامه پانزده خرداد، ش 10، ص 37)
◀️پینوشت:
دیروز 27اسفند98 قم مقدسه بار دیگر شاهد هتک حرمت حرم مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بود. آن هم توسط کسانی که مدعی هیئت و حب اهل بیت هستند.
هتک حرمت حرم توسط تشیع لندنی چیز عجیبی نیست. همان انگلیسی که به رضاخان خط داد، به این شیعهنماها نیز خط داده و میدهد.
قطعا مردم انقلابی قم با هوشیاری همیشگی به این فرصتطلبان اجازه فتنهگری آن هم در شرایط بحرانی کشور نخواهند داد.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️طایفه مهاجمان حرم در تاریخ/2
◀️ بی حرمتی به مضاجع شریفه از محمدرضا پهلوی تا تشیع لندنی
🔹بعد از ظهر روز 29آبان سال 1357 مأموران رژيم با هتاکی هرچه تمام و با پشتوانه قوه قاهره وارد حرم شریف امام رضا علیهالسلام شدند و بیحرمتی ننگینی را رقم زدند.
🔹در پي بیحرمتی مأموران شاه به حرم مطهر امام رضا(ع)، امام خمينی رهبر كبير انقلاب اسلامي طي پيامي كه در تاريخ دوم آذرماه صادر فرمودند، روز يكشنبه پنجم آذر سال 1357 را عزای عمومی اعلام نمودند.
🔸متن اين پيام به شرح زير ميباشد:
دولت ياغي نظامي به امر شاه تر و خشك را به آتش كشيده و يكی از بزرگترين ضربههای اين جنايتكار به اسلام، به مسلسل بستن بارگاه قدس حضرت عليبنموسيالرضا- صلواهاللهعليه- است. اين بارگاه مقدس در زمان رضاخان به مسلسل بسته شد و قتل عام مسجد گوهرشاد به وجود آمد و در زمان محمدرضاخان آن جنايت تجديد و دژخيمان شاه در صحن و حريم آن حضرت ريخته و كشتار كردند. ملت مسلمان بايد از اين شاه و دولت ياغِی غاصب تبری كنند و مخالفت با آن لازم است... اطاعت اين دستگاه، اطاعت طاغوت و حرام است. خداوند مسلمين را از شر آنان حفظ فرمايد. در اين عزاي بزرگ و جسارت به مقام امام امت، روز يكشنبه 25ذيحجه [پنجم آذر سال 1357] عزاي عمومي اعلام ميشود. (فصلنامه پانزده خرداد، ش33، ص 342)
◀️پینوشت:
بیحرمتی به مضاجع شریف در ذات وابستگان به کشورهای غربی است. تشیع لندنی نیز تداوم تاریخی انگلیسیگری پهلوی است البته با رنگ و لعابی مذهبی و منافقانه.
آنها از یک طرف از قوانین نظام علوی و حسینی و اسلامی سرپیچی میکنند و از طرف دیگر، خواسته یا ناخواسته پازل فتنهگری انگلیس و آمریکا را تکمیل میکنند.
شناخت این جریان پیچیده و تطهیرکنندگان آن از امور لازم این روزهاست.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️به مناسبت وفات مرحوم سیدهاشم بطحائی
◀️گزیدهای از مصاحبه منتشر نشده بنیاد تاریخپژوهی با ایشان
⁉️مرحوم سیدهاشم بطحائی در مورد روحانیون نفوذی که رسانههای #لندن آنها را به عنوان بزرگان دین معرفی میکنند؛ چه گفت؟
مرحوم سیدهاشم بطحائی از اعضای مجلس خبرگان بودند که متأسفانه خبر فوت ایشان دیروز؛ 26اسفند98 منتشر شد. به همین مناسبت گزیدهای از مصاحبه اختصاصی ایشان با بنیاد تاریخپژوهی منتشر میگردد.
«من یقین دارم که در حوزه علمیه #نفوذی داریم. شک نکنید. همان کسی که میآید ضدولایت فقیه حرف میزند و کمکم ژست روحانی عالیرتبه به خودش میگیرد و رادیو #لندن هم رویش مانور میدهد و او را از بزرگان دین معرفی میکند.
اگر واقعا این یک روحانی عالم عامل خداترس باشد دین خدا را نمیگذارد به دست نااهل بیفتد.»
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️تخریب شخصیت #آیت_الله_کاشانی از انگلیسی ها تا آمریکایی ها
◀️«مقامات عالیرتبه آمریکایی» هم در این اندیشه بودهاند که با بیآبرو کردن #آيت_الله_کاشانی، زمینه را برای سلطه خود آماده سازند و مانع اصلی را بر سر راه! منافع خود، #آیت_الله_کاشانی میدانستهاند.
🔹سی. ام. وودهاوس (C.M.Woodhouse) مقام برجسته انگليسی، در کتاب خود به نام Something Ventured چاپ لندن،1982 م، ضمن شرح فعالیتها و خدمات! خود، نظریه آمریکاییها را در این رابطه چنین نقل میکند: «... مذاکرات ادامه یافت مقام بلندپایه آمریکایی پرسید: آیا بریتانیا فوراً با دولت جدید ایران قرارداد نفتی منعقد خواهد کرد؟ اما برخلاف انتظار پیشنهاد نکرد که مفاد قرارداد باید مساعدتر از آن چه که به مصدق پیشنهاد شده بود، باشد. یکی دیگر از آمریکاییها پیشنهاد پیچیدهای را مطرح کرد مبنی بر این که تشکیلات و سازمان ما، به جای براندازی مصدق، در جهت بیاعتبار کردن #کاشانی و دوستان چپگرای وی به کار گرفته شود تا اقدام مؤثر مصدق علیه حزب توده تسهیل شود، زیرا چنین به نظر میرسید که #کاشانی و دار و دسته اش، مانع از موفقیت مصدق در این امر بودند.
🔹این بلاهت زیرکانه، بیانگر طرز فکر آمریکاییهایی بود که تصور میکردند که میتوان مصدق را در مسند قدرت نگه دارند و خواهند توانست او را به عنوان آلت دستی، در اختیار گیرند...»
🔸پس دیدگاه آمریکایی ها نیز، مانند انگلیسی ها بر آن بوده که باید به هر حال نخست آبروی #کاشانی برود تا زمینه برای سلطه مجدد آنها، آماده و هموار گردد... و میدانیم که جریان کاملاً مطابق برنامه آنها پیاده شد و این طرح، متأسفانه به دست همین ملیگراها! اجرا شد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ اجماع آمریکاییها و انگلیسیها برای ترور شخصیتی آیتالله کاشانی
◀️«مقامات عالیرتبه آمریکایی» هم در این اندیشه بودهاند که با بیآبرو کردن #آيت_الله_کاشانی، زمینه را برای سلطه خود آماده سازند و مانع اصلی را بر سر راه! منافع خود، #آیت_الله_کاشانی میدانستهاند.
🔹سی. ام. وودهاوس (C.M.Woodhouse) مقام برجسته انگليسی، در کتاب خود به نام Something Ventured چاپ لندن، 1982 م، ضمن شرح فعالیتها و خدمات! خود، نظریه آمریکاییها را در این رابطه چنین نقل میکند: «... مذاکرات ادامه یافت مقام بلندپایه آمریکایی پرسید: آیا بریتانیا فوراً با دولت جدید ایران قرارداد نفتی منعقد خواهد کرد؟ اما برخلاف انتظار پیشنهاد نکرد که مفاد قرارداد باید مساعدتر از آن چه که به مصدق پیشنهاد شده بود، باشد. یکی دیگر از آمریکاییها پیشنهاد پیچیدهای را مطرح کرد مبنی بر این که تشکیلات و سازمان ما، به جای براندازی مصدق، در جهت بیاعتبار کردن #کاشانی و دوستان چپگرای وی به کار گرفته شود تا اقدام مؤثر مصدق علیه حزب توده تسهیل شود، زیرا چنین به نظر میرسید که #کاشانی و دار و دسته اش، مانع از موفقیت مصدق در این امر بودند.
🔹این بلاهت زیرکانه، بیانگر طرز فکر آمریکاییهایی بود که تصور میکردند که میتوان مصدق را در مسند قدرت نگه دارند و خواهند توانست او را به عنوان آلت دستی، در اختیار گیرند...»
🔸پس دیدگاه آمریکایی ها نیز، مانند انگلیسی ها بر آن بوده که باید به هر حال نخست آبروی #کاشانی برود تا زمینه برای سلطه مجدد آنها، آماده و هموار گردد... و میدانیم که جریان کاملاً مطابق برنامه آنها پیاده شد و این طرح، متأسفانه به دست همین ملیگراها! اجرا شد...
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📰توصیف روزنامه لوموند فرانسه از آیت الله کاشانی
◀️ شارل فارول خبرنگار فرانسوی در مورد ملاقات خود با آیت الله کاشانی می گوید:
#آیتالله_کاشانی در افکار و احساسات میلیونها شیعیان ایران و پاکستان و حتی شوروی نفوذ قدرت فوق العاده دارد. آیتالله کاشانی که در اوراق و اسناد وزارت خارجه انگلیس به این ترتیب از او یاد می شود:
در جریانات اخیر قدرت و نفوذ خود را دو چندان کرده و امروز بجرات می توان گفت که « #پاپ_شیعیا ن» شده است و همانقدر که فرامین پاپ برای کاتولیکها مطاع است. دستورات آیت الله کاشانی نیز در میلیونها شیعیان خاورمیانه تاثیر قطعی دارد.
🔹شارل فارول در ادامه می گوید: از آیت الله پرسیدم که چگونه جنابعالی حاضر شدید محیط بلندپایه عالی مذهبی را ترک گفته در مسائل پیچیده سیاسی مانند #مسئله_نفت مداخله کنید؟
🔸آیت الله جواب داد: برای اینکه مذهب از سیاست جدا نیست و هر فرد مسلمانی باید متوجه و مراقب احوال همکیشان خود باشد . در موضوع نفت، با تصاحب ثروت ملی خود و استخراج آن بدست خودمان نه تنها برای رفاه حال مردم قدم برداشته ایم، با رهائی از تسلط جابرانه انگلستان، استقلال و آزادی خود را تامین می کنیم.
🔸شارل فارول میگوید من از آیت الله پرسیدم:
در مورد همبستگی ملل مسلمان و عرب و حمایت از جنبشهای ملی به منظور حمایت از عدمتسلط بیگانه، نظری دارید؟
🔹آیت الله جواب دادند: حالا دیگر وقت آن رسیده است که ملل مسلمان عالم را دعوت به اتحاد محکم و خلل ناپذیری بکنیم. ارتباطاتی که در این مورد با دول اسلامی و روسای مذهبی ممالک اسلامی برقرار کرده ایم ما را به تشکیل اتحادیه محکم و استواری امیدوار ساخته است با تشکیل این اتحادیه یک قدرت بزرگ و متحد برای مقابله با نفوذ استعمار خارجی و تضمین استقلال و آزادی ملل مسلمان بوجود خواهد آمد.
🔻متن سند در یادداشت بعد:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/-215203
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
شارل فارول خبرنگار فرانسوی در این یادداشت به نقل از اسناد وزارت خارجه انگلیس مینویسد:
« [آیتالله کاشانی] در جریانات اخیر قدرت و نفوذ خود را دو چندان کرده و امروز بجرات می توان گفت که « #پاپ_شیعیان» شده است و همانقدر که فرامین پاپ برای کاتولیکها مطاع است. دستورات آیت الله کاشانی نیز در میلیونها شیعیان خاورمیانه تاثیر قطعی دارد.»
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🖊ماجرای دستنوشته شهید سلیمانی
✳️روز اول فروردین ماه 1393 خانمی که موفق به دیدار نوروزی با سردار سرلشگر #حاج_قاسم_سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده بود، از او درخواست دستنوشتهای کرد تا برایش به یادگار بماند.
🔹سردار سلیمانی در اجابت به درخواست وی که همزمان با ایام فاطمیه مطرح شده بود، روی برگه یادداشتی کوچک، دستنوشتهای را به شرح زیر نگاشت:
«بسمه تعالی
خواهر بزرگوارم
لازم است به چند نکته عنایت بفرمایید:
اولاً شما منتسب به شخصیتی هستید که پایهگذار مقام زن در عالم خصوصاً در اسلام و بالاخص در تشیع است یعنی فاطمه اطهر(س) و دختر گرانقدرش زینب کبری؛ بنابراین شرط چنین راهروی را بجا آورید، خود را به صفات عالی آن بزرگواران در سیره و سیرت نزدیک کنید.
التماس دعا
برادرتان سلیمانی93/1/1»
منبع: مشرق
#سین_هشتم_سلیمانی
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻حمایت مراجع نجف از #آیت_الله_کاشانی در برابر هجمه های گسترده به ایشان
✳️نقل از باختر امروز شماره 1160 تاريخ 5 شنبه 32/5/8
🔹پشتيبانی حضرات آيات ..
عظام مراجع تقليد نجف اشرف دامت بركاتهم
از حضرت آيت الله كاشانی دامت بركاته العالی
حضور محترم حضرت مستطاب آيتالله آقاي آمير سيد محمد بهبهانی دامت بركات عالی
🔸بسمالله الرحمن الرحيم
به عرض محترم عالی میرساند سلامت وجود محترم عالی را از حضرت حق جل علا مسئلت داريم و اميدواريم كه به توجهات خاصه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه مستظهر بوده باشيد باعث بر مزاحمت خاطر عالی آن كه اخيرا مسموع شده است بعضی از اشخاصی كه هدفی جز لطمه وارد ساختن بعالم اسلامی وعلمای اسلامی ندارند بوسيلههای مختلف نسبت به مقام شامخ روحانيت و مخصوصا حضرت مستطاب آيتاله آقای حاج سيدابوالقاسم كاشانی مطالب توهينآورگفته و منتشر نموده و مسئولين امور در صدد ردع و منع برنيامدهاند.
🔹حقا باعث تألم است نسبت بمردی كه عمری فداكاری و از خودگذشتگی براي سعادت و عظمت ملت مسلمان ايران نموده و اين همه خدمات بزرگی به مسلمانها كرده است مورد حمله يک مشت مردم معلومالحال واقع شده و عواطف دينی و احساسات ملت مسلمان ايران را جريحهدار سازند اين حوادث باعث بر تأثر شديد اين جانبان شده است و از حضرت مستطاب عالی خواهشمند هستيم كه به مسئولين امر اكيد فرموده كه به شدت از بروز اين انتشارات و تبليغات جلوگيری نمايند،جامعه روحانيت ادامه اين امر را قابل اغماض نمی داند ايام بركات مستدام باد.
(فصلنامه 15خرداد،ش ۲۲،ص۳۵)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️نقش #آیت_الله_کاشانی در قبال مسئله فلسطین
🔴تجهیز مسلحانه فلسطینی ها
🔸#آیت_الله_کاشانی، مشکل جهان اسلام را مشکل ایران و بالعکس قلمداد نمود و در جایی دیگر بیان داشت که نه تنها مشکل جهان اسلام، مشکل ایران میباشد، بلکه مشکل #فلسطین نيز مشکل جهان اسلام قلمداد میشود. ایشان بیان داشتند:
🔹در طی چند سال صدر اسلام، مسلمین شجاع و خداپرست حقیقی در طی 18 مرتبه جنگهای عظیم و خونین در چند قرن متوالی، جانبازی کرده و برای حفظ خاک مقدس فلسطین هزاران نفر از خود کشته داده و آنجا را از دست ندادهاند.
جنگهای صلیبی که هزارها نفر مسلمان را برای بهدست آوردن فلسطین به خاک و خون افکند نتوانست اندک موفقیت حاصل و آن خاک مقدس را که وطن حقیقی مسلمین و اعراب است از چنگ مسلمین به در آورد. اینکه بدبختی، زبونی، ذلت، فلاکت و بیچارگی مسلمین به جايی رسیده که یک عده #یهودی_قاچاقچی بیوطن که مطرود جمیع بلاد عالم میباشند، به زور دول بزرگ در آنجا مسکن گزیده و بدون زحمت قسمتی از فلسطین را وطن خود مینمایند و برای پاک نمودن خاک فلسطین از وجود مسلمین، همهروزه عده زیادی از زن و مرد مسلمین را به خاک و خون میکشند. یهودیها با در دست داشتن قدرت و ثروت و اسلحه دموکراسی دمار از روزگار اعراب و مسلمانان فقیر و بینوای فلسطین که دارای هیچگونه پشتیبان و قدرت و ثروت و اسلحه نمیباشند درآوردهاند. دهات و قرا و قصبات و خانههای آنها را خراب و ویران و خود را از دم تیغ میگذرانند.
🔹یهودیها که در اقطار عالم بیخانمان و رانده جهان و متواری بوده و به دسیسه و جنایات گوناگون، روزگار خود را میگذراندند و هیچکجا مسکن و مأوايی نداشتند، تا کی خاک ذلت بر سر ما مسلمین ریخته که میخواهند بر مسلمین حکومت نموده و در زیر چنگال عذر و خیانت خود آخرین رمق حیات مسلمانان را بازستانند.(به نقل از روزنامه آتش دی ماه 1326)
🔸بنابراین همانگونه که قوم یهود اقدام عملی را در غصب سرزمین مسلمین انجام دادند،آیتالله کاشانی نیز با سخنرانیها و هدایت مردم، بر آن شد که در مقابل رژیم صهیونیستی به اقدامات مسلحانه و عملی را بپردازد.(فصلنامه پانزده خرداد، ش 22، ص65)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تیغ مبارزه و مشعل روشنگری
امام خمینی: چنانچه ائمه ما - علیهم السلام - سازش می کردند با اهل ظلم و ستم، احتراماتشان بسیار زیاد بود، خلفا حاضر بودند که آنها را هر جور احترام میخواهند بکنند که آنها دست از دعوتشان بردارند. حضرت موسی بن جعفر همین طور من باب اتفاق نبود که چندین سال در حبس به سر برد و تبعید و احضار از مدینه، بردنشان به محل خلیفه، همچو نبود که اینها یک مردم عادی باشند که همین بنشینند و درسی بخوانند و درسی بگویند و مطالعهای بکنند و عبادت خدا را بکنند و در جوار رسول خدا عبادت کنند. اگر طرز افکار آنها این بود، این مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول تاریخ واقع شده است، نبود. این دو رشته از اول خلقت تا حالا بوده است؛ رشته تعهد به اسلام و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم و دیکتاتوری و قدرتهای شیطانی و سازش. (صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص (۵۲۲
مقام معظم رهبری: شخصیت موسیبن جعفر در داخل زندان هم همان شخصیت مشعل روشنگری است که تمام اطراف خودش را روشن میکند..حرکت فکر اسلامی و جهاد متکی به قرآن یک چنین حرکتی است، هیچ وقت متوقف نمیماند، حتی در سختترین شرایط، که ما در زمان خودمان هم، در دوران اختناق شدید رژیم، دیدیم(۱۳۶۴/۰۱/۲۳)
#امام_کاظم
#شهادت_امام_کاظم
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حادثه هجوم به #مدرسه_فیضیه، آغازگر حرکت نهضت روحانیت
◀️روحانیت در خط مقدم جهاد از فروردین ۴۲ تا فروردین ۹۹
🔸تشدید سرکوب ها و خفقان ، جنگ علنی تبلیغاتی شاه علیه روحانیت بود، از این رو عید نوروز ۱۳۴۲ فرصت مناسبی برای مقابله با جنگ روانی و تبلیغاتی رژیم بود. امام خمینی در نشستی که با علمای قم داشتند پیشنهاد تحریم عید را مطرح کرد و با انتشار اعلامیه ای با عنوان اینکه «روحانیت امسال عید ندارد» به صراحت اعلام کردند که نقشه دستگاه حاکمه نابودی اسلام است و موجودیت و بقای رژیم مرهون از بین بردن اسلام و روحانیت است.
🔹ادامه مخالفت های امام و همراهی روحانیون و مردم با ایشان باعث شد رژیم دیکتاتوری پهلوی احساس خطر کند و اقدامات خود را علیه مخالفان گسترش دهد.
🔸پاکروان در ۲۸ اسفند ۱۳۴۱ با ارسال دستور العملی به کلیه ساواکهای کشور تصریح می کند از فعالیت سوء مخالفان در ۲ فروردین(سالروز شهادت امام صادق علیه السلام) پیشگیری کنند و اقداماتی به منظور مقابله با آنان انجام دهند، با مطالعه اسناد ساواک چنین برداشت می شود که ماموریت اصلی نیروهای امنیتی اعزامی باز تهران به قم ایجاد اغتشاش و اخلال در مراسم سوگواری منزل امام، مدرسه حجتیه و #مدرسه_فیضیه بوده است.
🔹بعد از ظهر روز دوم فروردین مجلس سوگواری #مدرسه_فیضیه از سوی آیت الله گلپایگانی برگزار شد. عده زیادی از قشرهای مختلف در مجلس مزبور شرکت داشتند. همزمان از صبح روز دوم فروردین ماشینهای شرکت واحد، یکی پس از دیگری وارد قم شد و سرنشینان خود را پیاده کرد. کسی نمی دانست که سرنشینان آن چه کسانی هستند و روی چه غرض و انگیزه ای راهی قم شده اند؟ بسیاری گمان می کردند به علت ازدیاد مسافر و اینکه نتوانسته اند جوابگوی مراجعین و مسافرین باشند از ماشین های شرکت واحد کمک گرفته اند.غافل اینکه اینان #شه_پرستان_جلادی هستند که به منظور ریختن خون پاک مبارزان روحانی راهی قم شده اند.. ساواکی ها با لباس مبدل کارگر و رعیت به مدرسه آمدند و بیرون دروازه های شهر هم مملو از سربازان زره پوش و مسلح حضور داشتند که در آنجا متوقف بودند.
🔸پس از لحظاتی از شروع مجلس سخنرانی و بر هم خوردن نظم جلسه با صلواتهای پی در پی، دژخیمان پهلوی ددمنشانه به طلاب بیدفاع و مظلوم حمله ور شدند و با پنجه بوکس و میله آهنی و زنجیر و حتی شاخههای درختان فیضیه طلاب را به سختی مجروح کرده و سپس از صحن به درون حجره های طلاب می روند، کتاب ها، لباس ها، حتی قرآن های آنها را به درون صحن مدرسه می ریزند و آتش می زنند. بعد به طبقه بالای مدرسه می روند و چند روحانی از جمله سید #یونس_رودباری را از پشت بام مدرسه به پایین می اندازند.
🔹به طور خلاصه طلاب مظلوم را چنان می زدند که دندان ها و دست ها و پاها و سر و صورت های بسیار شکسته و مجروح شده بود. مردم بعضی از طلاب دست و پا شکسته و صدمه دیده را به بیمارستان های قم می رسانند و اعضای شکسته آنها را گچ می گیرند ولی از طرف رژیم تهدید می شوند که از بیمارستان ها باید اخراج شوند که ناچار در خانه های خود یا در اتاق های بعضی مدارس تحت معالجه قرار می گیرند تا جاییکه دکترها با احتیاط و دور از چشم ماموران به آنها سر می زدند.
🔻پی نوشت:
بی تردید #حماسه_طلاب در روز دوم فروردین ۱۳۴۲ نقطه عطف حضور روحانیت در #خط_مقدم_جهاد و مقابله با ظلم و جور است، روندی که چه در دوران مبارزه و چه بعد از پیروزی به پایان نرسید، حضوری که همراهی مردم را به عنوان سرمایه ای عظیم با خود پیوند داد و شوری وصف ناپذیر در جانها به وجود آورد و منجر به پیروزی نهضت گردید. امروز هم طلاب جوان حوزه همچون #محمد_مداحها مانند #یونس_رودباری ها جان را در کف دست گرفته و جانانه برای جهاد تقدیم می نمایند. (نهضت امام خمینی، ج ۱، ص۳۷۹ / فصلنامه پانزده خرداد، ش۱۵، ص۳۰۶)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️عکس العمل امام خمینی پس از حمله سفاکانه رژیم به مدرسه فیضیه چه بود؟
⚫️به مناسبت سالروز حمله دژخیمان پهلوی به فیضیه
❎ درس #صبر و #استقامت امام خمینی به مجاهدان
🔹به دنبال انتشار خبر جنایت دژخیمان رژیم در #مدرسه_فیضیه، امام خمینی تصمیم گرفت به سوی مدرسه حرکت کند. روحانیون و مردم حاضر در منزل ایشان از ترس آسیب رساندن ماموران با خواهش و سوگند از خروجشان جلوگیری کردند.
🔸امام در آن شرایط سخت طاقت فرسا با ایراد سخنرانی ضمن افشای جنایات رژیم به مردم اعتماد به نفس دادند و فرمودند:
.... ناراحت و نگران، مضطرب نگردید.ترس و هراس را از خود دور کنید. شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصائب و فجایعی #صبر و #استقامت کردند که آنچه امروز می بینیم نسبت به آن چیزی نیست. پیشوایان بزرگ ما حوادثی چون روز عاشورا و شب یازدهم محرم را پشت سر گذاشته اند و در راه دین خدا یک چنان مصائبی را تحمل کرده اند.
🔹شما از چه می ترسید؟ برای چه مضطربید؟ عیب است که ادعای پیروی از حضرت امیر(ع) و امام حسین(ع) را دارند در برابر این نوع اعمال رسوا و فضاحت آمیز دستگاه حاکمه خود را ببازند.
🔸دستگاه حاکمه با ارتکاب این جنایت، خود را رسوا و مفتضح ساخت و ماهیت چنگیزی خود را به خوبی نشان داد. دستگاه جبار با دست زدن به این فاجعه، شکست و نابودی خود را حتمی ساخت. ما پیروز شدیم. ما از خدا می خواستیم که این دستگاه ماهیت خود را بروز دهد و خود را رسوا کند.
🔹بزرگان اسلام در راه #حفظ_اسلام، در راه احکام و قرآن کریم کشته شدند. زندان رفتند، فداکاری ها کردند تا توانستند اسلام را تا به امروز حفظ کنند و به دست ما برسانند. امروز وظیفه ماست در برابر خطراتی که متوجه اسلام و مسلمین می باشد برای تحمل هرگونه ناملایمات آماده باشیم تا بتوانیم دست خائنین به اسلام را قطع وجلو اغراض و مطامع آنها را بگیریم. (صحیفه امام خمینی، ج ۱، ص۱۶۶)
◀️پینوشت:
حمله به مدرسه فیضیه ناشی از تبعیت بی چون و چرای رژیم پهلوی از غرب و ایالات متحده آمریکا بود. این فاجعه نشان داد که غربپرستها چه کینه دیرینهای از روحانیت دارند و برای عقدهگشایی حاضرند دست به چه جنایاتی بزنند.
امروز نیز حمله به مدرسه فیضیه ادامه دارد. روزی به بهانه بودجه روزی به بهانه صحبتهای یک سخنران در زیرزمین فیضیه و امروز به بهانه کرونا.
پروژه #قمهراسی و تخریب روحانیت که امروز توسط شبهروشنفکران غربزده پیگیری میشود در حقیقت امتداد تاریخی حمله به فیضیه است و میان قلم به مزدهای امروز با چماق به دستهای دیروز تفاوت ماهوی چندانی وجود ندارد.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️مبعث بزرگترین روز تاریخ بشر است
🔹روز مبعث، بیشک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آنکسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد -یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام صلیالله- بزرگترین انسان تاریخ و عظیمترین پدیدهی عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد -یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیهی وظایف لایتناهی بعثت انبیا- وظیفهی بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.(مقام معظم رهبری مدظلهالعالی۷۷/۸/۲۶)
🔹🔸🔹🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
✴️فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری/۱
❎ مخالفت امام با قائم مقامی آقای منتظری
🔹امام خمینی از ابتدا با انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی مخالف بودند و اگر چه بنا بر مصالحی، سکوت اختیار کرده بودند اما بعدها به این مخالفت تصریح نمودند.
🔸ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ چنین می نویسند:
« والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را #ساده_لوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید.. در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.»
مخالفت امام با انتخاب آقای منتظری گرچه برای نخستین بار در فروردین ۶۸ مکتوب شد اما ایشان پیشتر در جمع سران قوا به نارضایتی خود از این انتخاب و نیز ناتوانی منتظری برای تصدی رهبری انقلاب اسلامی تصریح کرده بودند.
🔹 مرحوم سید احمد خمینی در این باره چنین بیان می دارد:
« در سال ۶۵جلسات هفتگی سران قوا در دفتر یکی از آنان یا در #جماران بدون حضور امام برگزار می شد. من، #آیتالله_خامنه ای، آیت الله موسوی اردبیلی، آقای میر حسین موسوی و آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتیم. بر حسب تقدیر در همان روز آقای منتظری نیز با امام جلسه داشتند. در آن سال هر وقت که امام با آقای منتظری ملاقات می کردند بعد از جلسه برافروخته و عصبانی بودند به طوری که در چهره شان مشخص و نمایان بود. آن روز در وسط جلسه بودیم که ناگهان امام بدون در زدن یک دفعه با حال عصبانیت شدید و برافروختگی وارد اتاق شدند و خطاب به ما فرمودند: من از اول با #قائم_مقامی منتظری مخالف بودم. ایشان به درد رهبری بعد از من نمی خورد!» کلام امام که تمام شد، سران قوا و من در یک سکوت سنگینی فرو رفتیم؛ چون چنین بر خورد بیمقدمه ای از امام سابقه نداشت و اهمیت موضوع را می رساند.»
🔸 علت مخالفت امام را می توان در نامه های ایشان جستجو نمود. آقای منتظری علی رغم برخورداری از جایگاه رفیع علمی و فقهی، در باب سیاست و مدیریت، به تعبیر امام و تایید برخی بزرگان، فردی « #ساده_لوح» و «#غیر_مستقل» بود که به شدت تحت تأثیر اطرافیان و نفوذی ها قرار می گرفت. باند سید مهدی هاشمی، جریان لیبرال(نهضت آزادی) و شبکه تروریستی منافقین سه ضلع مثلثی را تشکیل دادند که آقای منتظری را در چنبره خود قرار داده بودند و ایشان عملا صدایی برای انعکاس تحلیل های غلط و حرف های تخریبی آنها علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده بود.( روزگار قائم مقامی، صص ۶۱_۶۸)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✅ فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری/۲
❎ قائم مقام #ساده_لوح به روایت دوست و دشمن
🔸 تصریح به« #ساده_لوحی» به عنوان یکی از مولفه های شخصیتی آقای منتظری، در نامه امام به صورت عمومی مطرح گردید:
«.. از آنجا که #ساده_لوح هستید و سریعا تحریک می شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید..»
🔹بر خلاف تصور عمومی که گمان می کند که این تعبیر تنها توسط امام برای وی به کار گرفته شده است، التفات به #سادگی، #زودباوری و #اثر_پذیری آقای منتظری از اطرافیان در خاطرات و اسناد مختلفی ذکر شده است.
🔸 به عنوان نمونه در یکی از اسناد لانه جاسوسی و بر طبق ارزیابی کارشناسان خبره آمریکایی که پس از دیدار کارمند سیاسی سفارت آمریکا با آقای منتظری به نگارش در آمده است، وی فردی مستقل و اثر پذیر معرفی شده است:
« ..با توجه به این ملاقات کوتاه مدت، ما چنین احساس می کنیم که وی یک متفکر سیاسی متبحر نبوده و اکثر مطالبی که به وی استناد داده می شود، یا برایش نوشته شده و یا توسط دیگران در دهانش گذاشته اند. مترجم وی در طول این ملاقات، یک روحانی جوان با انگلیسی خوب بوده و در مواردی توصیه هایی به وی می کرد تا بر آنها تاکید نماید.»
🔹آقا سید موسی صدر نیز در گفتگوی خود با شهید بهشتی در بهار ۵۷ به ساده لوحی وی اشاره دارد:
«... من به آقای منتظری خیلی ارادت دارم ولی ایشان توانایی اداره جامعه را ندارد و با وجود مبانی فقهی، نوعی #ساده_انگاری و #خوش_باوری ویژه ای دارند.»
🔸حجت الاسلام جعفری گیلانی نیز در نامه ۷۳/۷/۱۷ خود خطاب به آقای منتظری می نویسد:
« .. به یاد بیاورید ماجرای کتابخانه سیاسی و حمایت های بی دریغ خود را از هادی هاشمی و جعفر محمودی که تحلیل درون گروهی آنان درباره امام راحل این بود که « مردم انقلاب کردند و امام سوار بر امواج این انقلاب شد و انقلاب و کشور را تحویل آمریکا داد.» در مورد شما نیز می گفتند: « منتظری لیاقت اداره بیت خود را ندارد، چه برسد به اداره کشور!» تعبیر دیگری هادی در زندان شاه از شما داشت و به اینجانب گفت، این بود: « منتظری آن قدر #ساده است که فلانی( یکی از زندانی ها) پالان رویش گذاشته و سوار شده است!» و من در نشست ها و مذاکرات و بحث های طولانی این مسائل را به شما تذکر می دادم.» (روزگار قائم مقامی، صص۶۸_۷۱)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ روایتی از #پایان_قائم_مقامی/۳
❎فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری
🔹 هرچند امام گلایه های خود از قائم مقام رهبری را در جلسات مختلف ابراز داشته بودند و نسبت به آینده نظام احساس خطر جدی داشتند، اما در زمستان ۶۷ و نوروز ۶۸ جریان حوادث به گونه ای دیگر رقم خورد. آقای هاشمی رفسنجانی در این باره چنین نقل کرده است:
« چند ماه قبل از اینکه این اتفاق بیافتد،( عزل آقای منتظری) یک جلسه ما ،( آقای خامنهای، سید احمد آقا و بنده) خدمت امام بودیم. دریکی از جلسات که رفت و آمد ها و مکاتباتی میان امام و آقای منتظری شده بود. امام از جانشین آن زمان خودشان ناراحت بودند و این مطلب را در یک جلسه ای فرمودند که بسیار برای ما تلخ بود و برای ماشک شد. ما احساس کردیم که ایشان یک نظر تندی دارند.... وقتی دوستان اصرار می کردند که صبر کنیم ، ایشان با نگرانی به حضار نگاه کردند و فرمودند: من برای عمر خودم فرصت طولانی نمی بینم و وظیفه خود می دانم که این مسئله را حل کنم. من میدانم که بعد از من، اگر انجام ندهم چه پیش خواهد آمد. ازمن نخواهید کاری کنم که وقت حضور نزد خدا جوابی نداشته باشم».
🔸هاشمی رفسنجانی در جای دیگر از خاطرات خود، به پیشینه تصمیم امام مبنی بر ضرورت #پایان_قائم_مقامی آقای منتظری اشاره می کند و در خاطرات روز دوم فروردین ماه ۶۸ خود می نویسد:
« امام در مورد اظهارات و نامه های آیت الله منتظری عصبانی اند و تصمیم بر اقدام تند دارند. خواهش کردم دست نگه دارید تا بررسی بیشتر شود. در پیامامروزشان هم اشاراتی دارند..»
🔹علی رغم القائات اطرافیان آقای منتظری که تلاش دارند #پایان_قائم_مقامی را امری آنی و نتیجه تصمیمی ناگهانی بنمایانند، شواهد پیشین نشان از آن دارد که امام خمینی بر اساس مشاهده رویه غلط اطرافیان و شخص قائم مقام در موضوعات گوناگون و تصمیم به عدم اصلاح رویه، مدتها پیش از نگارش نامه ۶۸/۱/۶، تصمیم نهایی خود را گرفته و به دلیل تعلل هیئت رئیسه خبرگان مبنی بر اقدام برای #عزل_قائم_مقام، چاره ای جز علنی کردن تصمیم تاریخی خود ندید.(روزگار قائم مقامی، ص۱۱۵)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❎ فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری/4
✳️ نامه محرمانه اعتراض آقای منتظری چگونه از رادیو بیبیسی سر در آورد?
🔹سرانجام در ۶۸/۱/۵ با قرائت نامه محرمانه آقای منتظری در رادیو بیبیسی عملا همه تلاش ها برای بازگشت و اصلاح رویه آقای منتظری بی نتیجه ماند و راهی جز اعلان تصمیم آخر، برای امام خمینی باقی نماند. لذا ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ صریحا به عدم صلاحیت آقای منتظری برای رهبری آینده نظام اسلامی،تصریح نمودند.
🔸آقای منتظری در کتاب خاطرات خود، نسبت به چگونگی پخش این نامه از رادیو بی بی سی اظهار بی اطلاعی و تعجب می کند.
🔹در کتاب" قضاوت ها و واقعیت ها" که معروف است نوشته عمادالدین باقی است. قرائت این نامه را به دست داشتن وزارت اطلاعات براساس ذکر یک سند سری در تخریب رابطه امام و آقای منتظری نسبت می دهد.
🔸در پاسخ به شبهه افکنی های مذکور، نکات و تأملاتی به شرح ذیل وجود دارد:
▶️الف: پخش گسترده اخبار مربوط به آقای منتظری از این رسانه خصوصا در فتنه ۸۸ و بعد آن ، از جمله می توان به مصاحبه اختصاصی صادق صبا( رئیس وقت بخش فارسی بی بی سی) با شخص آقای منتظری، پخش فیلم مستند زندگانی آقای منتظری بلافاصله بعد از فوت وی، انتشار گسترده و فضا سازی مسموم این رسانه معاند پیرامون فایل مربوط به مجازات های سال ۱۳۶۷ قابل ذکر است.
▶️ب: اصل ادعای ذکر شده ( کتاب منسوب به باقی) یک #سند_مخدوش بدون هیچ لحاظ اسناد سری و طبقه بندی شده است.
▶️ج: پرسشی که در این رابطه مطرح می شود آنکه #سند_سری_نظام، آن هم قبل از خروج از آرشیو های رسمی، چطور به دست بیت آقای منتظری افتاده است؟آیا آنان برای اثبات حرف خود، به #سرقت_اسناد_محرمانه دست زده اند؟ یا آنکه این اقدام در جهت سند سازی و سناریو سازی برای فرار از واقعیت ها و تشویش اذهان عمومی صورت پذیرفته است؟
▶️د: مسئله #درز_اطلاعات_محرمانه توسط بیت آقای منتظری محدود به یک واقعه خاص و قابل خدشه نیست. از جمله آن می توان به روایت آقای محمد علی رحمانی از تذکر جدی امام به آقای منتظری مبنی بر پاک سازی بیت از افراد ناصالح که در آن لانه کرده اند، اشاره کرد.همچنین ماجرای مک فارلین که ماجرای لو دادن آن از نمونه های دیگر افشای اطلاعات است.(روزگار قائم مقامی، ص ۱۱۸_۱۱۹)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❎ فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری/5
✳️ چرا عاقبت قائم مقامی تلخ تمام شد؟
▶️اولا آقای منتظری قابلیت نفوذ و مدیریت شوندگی توسط اطرافیان را داشت و همین نکته او را در معرض #طمع_ورزی_سیاست_پیشگان و برخی منحرفین قرار داد.
▶️ثانیا اعتماد و دفاع تمام عیار از برخی افراد معلوم الحال و مجرم قطعی( مانند مهدی هاشمی)، رویه غیر قابل در سیره سیاسی آقای منتظری بود که زمینه افول وی را نیز فراهم آورد و جایی برای دفاع از او باقی نگذاشت.
▶️ثالثا در مطرح شدن قائم مقامی آقای منتظری و پایان آن برخی سیاسیون بر خلاف نظر برخی چهره های دلسوز و در راس همه بر خلاف نظر امام اقدام نمودند که مرحوم #هاشمی_رفسنجانی بارزترین چهره در این طیف است. فارغ از همه نقدها به اقدامات وی نباید از نظر دور داشت که برخی اظهار نظرهای بعدی در جهت حفظ آقای منتظری یا استنکاف از اجرای برخی دستورات تاریخی امام( از جمله قرائت نامه ۱/۶ در صدا و سیما) به نوعی جهت توجیه اقدامات پیشین صورت پذیرفته و نمی تواند ریشه در آزاد منشی سیاسی داشته باشد.
🔻آخر سخن آنکه نمی توان و نباید ریشه ماجرای آقای منتظری را صرفا به فعالیت ها و عملکرد های دیگران، منحصر و معطوف داشت بلکه در واقع علت العلل #افول_قائم_مقام را باید در شخصیت و عملکرد سیاسی شخص وی جستجو کرد. مرور برخی عملکرد ها و#آراء_متناقض آقای منتظری، زمینه را برای شناخت عمیق شخصیت و سیره سیاسی وی فراهم خواهد ساخت. (روزگار قائم مقامی، صص 146_145)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸شب سخت
🔵به مناسبت سالروز نامه تاریخی عزل آقای منتظری
«اگر اشتباه نکنم پنج یا شش فروردین بود و زمانی بود که آقای #منتظری را عزل کردند و جالب اینجاست که بعدظهر آن روز، ریتم جانکشنال قلب امام که از هنگام نماز ظهر آغاز شده بود پس از نماز قطع نشد و حتی تا پنج و شش بعدظهر ادامه یافت.
ما آقای طباطبایی را در جریان بی نظمی قلبی قراردادایم. ایشان از امام سئوال کردند آقاجان شما مشکلی دارید؟ امام فرمودند: بله، من قدری ناراحت هستم. ما مراقب امام بودیم تا این ریتم به حالت طبیعی باز گردد.
آن شب امام تا صبح نخوابید و صبح بود که متوجه شدیم آن نامه معروف که در آن فرموده بودند« والله من از اول با نخست وزیری بازرگان مخالف بودم والله ..من با قائم مقامی آقای منتظری مخالف بودم و..» را خطاب به آقای منتظری نوشته اند.(دکتر زرگر عضو تیم پرستاری امام خمینی، روزگار قائم مقامی، ص۱۴۵)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸مقدم بودن مصلحت نظام
🔵به مناسبت سالروز نامه تاریخی عزل آقای منتظری
ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظه ای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب می کرد که ایشان کنار بروند.(روزگار قائم مقامی، ص ۱۴۴، به نقل از رنجنامه مرحوم سید احمد خمینی)
📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.