✳️شهید مطهری از تقابل با #انحراف، تا #مصادره از سوی منحرفین
◀️در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری رحمهالله
🔹استاد شهید مرتضی مطهری را باید از سرآمدترین شاگردان مکتب امام خمینی و سردار مقابله با انحراف و تذبذب در نهضت امام قلمداد نمیایم. وی با تفقه و دقت نظر در آموزه های دینی چنان مشرف و متقن به معرفی آموزه های اسلام پرداخته است که استادش در وصف آثار وی می گوید:« آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است. و من کسی، دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثنا آثارش خوب است. »( امام خمینی ۶۱/۲/۱۱)
🔸اما یکی از مولفه ها و ویژگی هایی که مطهری را در این جایگاه ممتاز قرار داد، حضور وی در جبهه #مقابله_با_نفوذ_اندیشه_های_انحرافی در حوزه دین بود.عجیب که در #سکوت_جریان_های_انقلابی، در این سالها عده ای در تلاش برای جداسازی وی از اردوگاه انقلاب و معرفی چهره ای به اصطلاح خودشان #مصلح از او و شناساندن چهره ای دیگر به نسل نو می باشند.
🔹به درستی مطهری به خوبی دریافت آنچه که دین را در عصر حاکمیت ایدئولوژی های انسانی تهدید می کند، نه ظهور و بروز مکاتب اومانیستی و حتی الحادی است، بلکه شکل گیری #اندیشه_های_التقاطی است که استحاله تدریجی دین را نشانه رفته است.
🔸تلاش برای به روز کردن دین و ارائه چهره ای از آن متناسب با مقتضیات زمان، توسط مدعیان دین شناسی همچون #بازرگان، #شریعتی که دغدغه دین را داشته ولی به جای تفقه در دین با وام گیری مفاهیم و ارزشها از دیگر مکاتب به ظاهر مدرن جدید، حرکتی انحرافی بود که منجر به ارائه دینی التقاطی گردید.
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح وضعیت فکری - فرهنگی آن دوران می فرمایند: «یک عده تحت تاثیر جاذبه های افکار نو و وارداتی، مجذوب اینها می شدند و سعی می کردند اسلام و فکر اسلامی و دین را با اینها تطبیق کنند؛ منتی هم سر دین می گذاشتند که ما اسلام را جوان پسند و مردمی و قابل قبول کرده ایم! گاهی اوقات کاسه از آش داغ تر هم می شدند و چند قدم هم جلوتر از صاحبان این فکرها پیش می رفتند، برای این که مبادا متهم به مرتجع بودن و این حرفها شوند که این را هم ما در مواردی دیدیم. نبوت و توحید و معاد و مباحث امامت و مباحث فقهی و مباحث اجتماعی و سیاسی اسلام را به سمت مشابهات خودش در مکاتب بیگانه از اسلام و احیانا #الحادی و بکلی بیگانه ی از دین کشاندند و منت هم سر اسلام می گذاشتند که ما آمدیم اسلام را همه کس فهم و همه کس پسند و در چشمها شیرین کردیم!» (مقام معظم رهبری ۸۲/۲/۱۸)
🔸لذا در آن دوران بود که اندیشه های مارکسیستی، لیبرالیستی، اگزیستانسیالیستی و دیگر ایسمهای غربی توسط جریانهای فکری داخلی به آموزه های دینی گره زده می شد و نسخه های #التقاطی اندیشه برای جلب نظر جوانان و جذب آنها به احزاب و گروه های سیاسی مختلف ارائه می گردید.
🔹نهضت آزادی، جبهه ملی، مجاهدین خلق(منافقین)، چریکهای فدایی خلق، حزب سوسیالیستهای خداپرست، حزب توده، گروهک فرقان و... از جمله گروه های ریز و درشتی بودند که در دهه ۲۰ تا ۵۰ در کشور شکل گرفته و کم و بیش از اندیشه التقاطی رنج می بردند و انتساب شهید مطهری؛ قهرمان مبارزه فکری با التقاط به این جریانات معلومالحال جفایی تاریخی و غیراخلاقی است.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸نافذ البصیرة
« #شهید_مطهری یک مبارز در راه خدا بود. منتهی جهاد، انواعی دارد. یکی از سخت ترین جهادها این است که در مقابله با هجوم افکار و فرهنگهای غلط و انحرافی و درک غلط جمعی از مردم، انسانی که حق را می شناسد، بایستد و بخواهد از حق #دفاع کند و با بیان، با فکر، با منطق و با سلاح زبان و قلم، ذهنها را به سمت آنچه درست است هدایت کند.
او انسان #بصیر و #نافذالبصیرهای بود؛ بینش تیزی داشت؛ به سطح جامعه نگاه می کرد و اشتباهاتی را که در فهم عمومی ملت ما وجود داشت و متاثر از تلقین دشمنان بود، می فهمید که چیست و شروع می کرد با آنها مبارزه کردن.»
(مقام معظم رهبری، ۷۲/۲/۱۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
15002_861.jpg
402.7K
📸شهید مطهری: اگر بر #پرورشیافتگان_فرهنگ_غرب نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامههایی که اجرا میکنند از سودش بسی بیشتر است.
🔹شهید آیتالله مطهری یکی از اندیشمندان برجسته اسلامی و دلدادگان مکتب اهل بیت علیهمالسلام اجمعین است. ایشان #مجاهدی_فرهنگی و تبلیغی نیز بودند و به همین خاطر ارتباطات اجتماعی فراوانی داشتند.
🔸جریان غربزده از این ارتباطات سوء استفاده کرده و تلاش میکند آن شهید عزیز را مصادره کند و به عنوان چهرهای لیبرالمسلک جا بزند. اما اسناد منتشر شده نشان میدهد که دیدگاه ایشان نسبت به شخصیتهای از فرنگبرگشته دیدگاهی کاملا مثبت نبوده بلکه استفاده از این جریان را مشروط به نظارت دقیق و جدی علمای متعهد میدانند. نظارتی که اگر به صورت جدی و دقیق صورت نگیرد زیان این افراد بسیار بیشتر از سودش خواهد بود.اگر این نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامههایی که اجرا میکنند از سودش بسی بیشتر است.
◀️متن سند در ادامه:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1347
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید مطهری: اگر بر #پرورشیافتگان_فرهنگ_غرب نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامههایی که اجرا میکنند از سودش بسی بیشتر است.
🔴در آستانه سالروز شهادت آیتالله مرتضی مطهری
🔹«در حال حاضر خوشبختانه طبقهای به وجود آمدهاند که از طرفی در #فرهنگ_جدید_غربی پرورش یافتهاند و از طرف دیگر مطالعات و علایق اسلامی دارند و اسلام را با معیارهای جدید عرضه میدارند و طبعا مورد استقبال #نسل_جوان که بالفطره مسلمانند و از طرف دیگر مجذوب معیارهای غربی میباشند، قرار می گیرند.
🔸درباره این طبقه که در حال تکثیر و افزایشاند، نظریات افراطی و تفریطی ابراز میشود و مکرر نظر مرا در این موضوع خواستهاند. این بنده لازم میدانم نظر خود را درباره این موضوع از نظر روابط حسینیه [ارشاد] با این طبقه ابراز دارم، زیرا این طبقه امروز به صورت یک مسئله اجتماعی درآمدهاند.
🔹من با استفاده از این طبقه موافق مشروطم. در گذشته موسسه #حسینیه_ارشاد با پیشنهاد و موافقت اینجانب از وجود این طبقه استفاده کرده است. این طبقه میتوانند حلقه ارتباط #فرهنگ_غربی و #فرهنگ_اسلامی واقع شوند ولی مشروط به اینکه برنامههایی که به وسیله این طبقه اجرا میشود تحت نظارت و کنترل دقیق افرادی باشد که در فرهنگ اسلامی پرورش یافتهاند و در علوم اسلامی اعم از تفسیر و فقه و اصول و کلام و فلسفه و ادبیات تخصص یافتهاند و اگر این نظارت دقیق و جدی صورت نگیرد زیان اینگونه افراد و برنامههایی که اجرا میکنند از سودش بسی بیشتر است. #مرتضی_مطهری»
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️بررسی تفاوت اندیشه های شهید مطهری و مهندس بازرگان
🔹تفاوت اندیشه بازرگان و شهید مطهری را باید به تفاوت رهیافت های آنان از دین بر گردانیم در واقع میان مطهری و بازرگان تفاوتهای چشمگیری وجود دارد.
نگاه بازرگان به غرب و مدرنیته با #تسامح همراه بود و در بسیاری از مواقع، عمق و هستهی اندیشهی غربی او، تنها با روکشی از #تفکر_اسلامی پوشانده میشد. این در حالی بود که شهید مطهری به دلیل حضور گسترده و طولانی در حوزه و مطالعه در ابعاد مختلف تشیع، تلاش مینمود تا اسلام را بدون التقاط مارکسیستی و لیبرالیستی و در معنای واقعی آن به مردم معرفی کند
🔸مواجه در سیره عقیدتی
شهید مطهری هیچگاه در مواجهه با نظریات مهندس بازرگان مهر #سکوت بر لبان خود نمی زند و هرکجا انحراف را ببیند رأسا ورود کرده و در کمال ادب و احترام به نقد نظریات وی می پردازد از این نمونه می توان به موارد متعددی اشاره کردمانند:
🔹1- نقد دیدگاه عدم لزوم پیغمبر و نبوت برای هدایت بشر( انسان شناسی قرآن، ص15)
🔸2- نقد نظر مهندس بازرگان در مورد روح(انسان شناسی در قرآن، ص15)
🔹3- نقد دیدگاه تکامل تدریجی حیات(معاد، ص165)
🔸4-مناظره علمی با بازرگان پیرامون اثبات قیامت و بقای شخص (معاد، ص219، 182)
🔹5- نقد دیدگاه توحیدی وی در کتاب راه طی شده (اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج5،ص30)
🔸شهید مطهری راهی را که بازرگان در کتاب «راه طی شده»، طی کرده #بیراهه میداند ، و در نقد این شیوه استدلال آن را «سپر انداختن در مقابل مادیین»
می خواند و معتقد است : «راهی که مؤلف دانشمند آن کتاب بدان تمسک جستهاند کوچکترین خدمتی به توحید نکرده و نمیتوانسته است بکند. . . »(اصول فلسفه، همان)
🔻مواجه در مسائل انقلاب
🔹شهید مطهری علی رغم رفاقت خود با بازرگان زمانی هم به منافع انقلاب اسلامی در میان باشد به هیچ وجه بی تفاوت نمی ماند. #رحیم_صفوی در کتاب خاطراتش نمونه ای از این ایستادگی را بر ملا می کند:
« بازرگان گفت: دولت چارهای ندارد جز اینکه در مقابل حزب دموکرات #تسلیم شود و یک نوع خودمختاری به آنها اعطا کند و شرایطشان را بپذیرد.»
🔸در همین جلسه بود که شهید بهشتی و شهید مطهری بلند شده، فریاد میکشند:« شما میخواهید ما در مقابل نیروهای دموکرات و کمونیست تن به #سازش بدهیم؟ نه خیر، چنین نیست و سازش معنا ندارد.»
(انقلاب اسلامی و گروههای تجزیهطلب ص۳۸۳-۳۸۴)
🔻مواجه در کارکردهای دین
🔹رویکرد شهید مطهری در آموزههای دینی، رویکرد تعقلی و فلسفی است و دیدگاههایی که از این آموزه ها عرضه کرده است ریشه در وحی دارد که البته با عقل نیز هماهنگ است. از این رو وی قلمرو دین را محدود به امور فردی و عبادی نمی کرد و معتقد بود که «اسلام... مکتبی است جامع و واقعگرا. در اسلام به همهی جوانب نیازهای انسانی (اعم از دنیایی یا آخرتی، جسمی یا روحی، عقلی و فکری یا احساسی و عاطفی، فردی یا اجتماعی) توجه شده است.» (مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲، ص: ۶۴)
این در حالی است که بازرگان با آنکه به نقش دین در زندگی انسان و اجتماع اعتقاد دارد. اما رهیافت وی به مسئلهی دین، رهیافتی علمی است که می توان گفت بیشتر با دید تجربی و اندیشه های #آگوست_کنت سازگار است.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ ایستادگی شهید مطهری در برابر #سردمداران_التقاط
🔹شهید مطهری با درک این مطلب که اسلام اگر در هسته و مغز خویش، وامدار #ایدئولوژیهای_سکولار و معارض باشد و تنها از جهت ظاهر و پوسته با اسلام در ارتباط باشد، از قدرت ماندگاری و تداوم برخوردار نیست و دیر یا زود، کنار نهاده میشود. تصریح میکند:
🔸افرادی مسلمان، اما #ناآشنا به معارف اسلامی و شیفته مکتبهای بیگانه، به نام اسلام، اخلاق مینویسند و تبلیغ میکنند، اما اخلاق بیگانه، فلسفه تاریخ مینویسند همانطور، فلسفه دین نبوت مینویسند همانطور، اقتصاد مینویسند همانطور، سیاست مینویسند همانطور، تفسیر قرآن مینویسند همانطور. (نهضت های صد ساله اخیر، ص 92)
🔹در دهههای 40 و 50، دو جریان معرفتی در درون بخشهایی از نیروهای اسلامی یا انقلابی شکل گرفت که اگرچه به اسلام، وابستگی و تعلق خاطر داشتند، اما در عرصه نظر و اندیشه، دچار #التقاط شده و فرهنگ و تفکر اسلامی را در چهارچوب ایدئولوژیهای سکولار غربی، معنا و فهم کردند.
🔸این دو جریان معرفتی عبارت بود از جریانی که برای علوم تجربی غربی اصالت قائل بود و جریانی که به ایدئولوژی مارکسیستی به عنوان شاخهای از علوم انسانی سکولار غربی گراییده بود.
🔹در صدر جریان نخست، #مهندس_مهدی_بازرگان قرار داشت که به واسطه حوزه تحصیلیاش که علوم تجربی بود- و به صورت خاص، رشته ترمودینامیک- تلاش کرد تا تقسیم تجربهگرایانه و به اصطلاح علمی از اسلام عرضه نماید؛البته از آنجا که این جریان معرفتی به علت #محافظهکاری و غیر انقلابی بودن از بدنه و جایگاه اجتماعی برخوردار نبود و مخاطبان و هواداران اندکی داشت، چندان تهدید و چالشی نیز تولید نکرد و مهجور و منزوی باقی ماند.
🔸جریان دیگر، جریان التقاطی وابسته به ایدئولوژی مارکسیستی بود که دکتر علی شریعتی آن را رهبری و تئوریزه مینمود و از شاخههای تشکیلاتی و ساختاریافته همچون «سازمان مجاهدین خلق ایران» و «گروهک فرقان» نیز برخوردار بود. #شریعتی به علت آنکه تحصیلات اصلی و عمدهاش را در غرب گذرانیده و بیشتر وامدار حوزه گفتمانی #مارکسیستی بود، تفکر اسلامی را از این زاویه معرفتی مطالعه و تحلیل کرد و چهرهای التقاطی از اسلام- که مشتمل بر آمیزهای از اسلام و مارکسیسم بود- عرضه داشت.
🔹برخلاف جریان نخست، این جریان توانست- به ویژه در دهه 50- در لایههایی در جوان نوخواه جامعه ایران نفوذ کند و هوادار و مدافع جدی و فراگیر بیابد.
شهید مطهری بر مبنای همین درک و دریافت، بخش گستردهای از توان تئوریک خود در این دهه را مصروف مقابله با فرآوردههای معرفتی و ایدئولوژیک این جریان نمود و تلاش کرد تا از نفوذ یافتن انگارهها و اندیشههای ساخته و پرداختهشده از سوی این جریان التقاطی به درون ایدئولوژی انقلاب و ذهنیت نیروهای انقلاب متعهد و اصیل، جلوگیری کند.
🔸اسلامی- که برای همهشان احترام فراوان قائلم- هشدار میدهم و بین خود و خدای متعال، اتمام حجت میکنم که نفوذ و نشر اندیشههای بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی، اعم از آنکه از روی سوء نیت یا عدم سوء نیت صورت گیرد، خطری است که #کیان_اسلام را تهدید میکند.(همان، ص93)(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۳۴، صص۹۶- ۹۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️خاطره شنیدنی دکتر مفتح از شهید مطهری
🔹در محل سابق دانشکده الهیات یک روز بعدازظهر بود رفتم در اتاق ایشان، دیدم با یک نگرانی میگوید فکری باید کرد. #مکتب_مادی_گری عجیب دارد در ذهن جوانان ما رسوخ میکند. چه باید کرد؟ متأثر بود، ناراحت بود.
🔸وقتی جملههایی را از بعضی از نوشتههای زیر آن را خط میکشید، نشان میداد و میگفت ببینید این گروه بنام مذهب، اما علیه مذهب، علیه معارف اسلام، علیه فکر توحیدی دارند کار میکنند. به نام توحید، علیه توحید. این را میگفت والله میلرزید و ناراحت بود...»
🎙سخنرانی در مراسم بزرگداشت شهید مطهری ۵۸/۲/۱۷( منتشر شده در سایت موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸«شهید مبارزه با التقاط»
🔹 آن دشمنی که #مطهری را بر زمین انداخت و خون او را جاری کرد، دشمنی بود که از ارشادها و آگاهی هایی که او به مردم می داد، صدمه می دید.
🔸چون شهید مطهری در مقابل التقاط ایستاد،در مقابل تهاجم فرهنگ غرب و شرق ایستاد و اسلام ناب و اسلام فقاهتی را ترویج کرد، لذا کسانی که با این چیزها مخالف بودند، او را بر زمین انداختند.» (مقام معظم رهبری۷۲/۲/۱۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸«پهلوان میدان مبارزه با افکار التقاطی»
🔹شهید مطهری با قوت فکری و #اندیشه_صائب خود در دهه های ۵۰- ۱۳۴۰ وارد میدان هایی شد که تا آن زمان هیچ کس در زمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفکرات وارداتی غربی و شرقی به چالش علمی عمیق، وسیع و تمام نشدنی پرداخت.
🔸در جبهه مقابله با #مارکسیسم و تفکرات غربی و #لیبرالیسم دست به یک جهاد هوشمندانه زد و با توان علمی و ایمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقیت های بزرگی به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمی، روشی متقن و بدور از #تحجر و #التقاط برای معرفی اسلام و مقابله با کج اندیشی و انحراف ایجاد کرد و پایه های افکار مورد نیاز جامعه اسلامی و انقلابی را تاسیس نمود و نقش موثری بر جریان فکری اسلامی و شکل گیری نظام اسلامی بر جای گذاشت.(مقام معظم رهبری ۸۳/۲/۹ )
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 آفاتی که اصل انقلاب و نهضت را در ورطه نابودی می کشاند.
🔹نفوذ اندیشه های بیگانه
🔸تجدد زدگی
🔹ناتمام رها کردن نهضت و انقلاب
🔸رخنه فرصت طلبان به درون انقلاب
🔹انحراف یافتن مسیرها و انگیزه ها
🔸ابهام طرح های آینده
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ فریاد حماسی #روح_خدا در چهلمین سالروز فاجعه مدرسه فیضیه قم
◀️پیام امام خمینی به مسلمانان ایران و جهان درباره ابعاد #جنایات_رژیم_شاه - 12اردیبهشت1342 / 1
🔹امام خمینی به مناسبت چهلم شهدای فاجعه حمله به مدرسه #فیضیه (توسط عمال رژیم شاه) و ابعاد مختلف این جنایت پیامی را خطاب به مسلمانان ایران و جهان صادر کردند:
🔸«در این چهل روز ما نتوانستیم احصائیه مقتولین و مصدومین و غارتشدگان را درست بهدست بیاوریم. نمیدانیم چند نفر در زیر خاک، و چند نفر در #سیاهچالهای_زندانها، و چند نفر در پنهانی بهسر میبرند. چنانکه بعد از سالهای دراز، عدد مقتولین #مسجد_گوهرشاد را که با کامیونها حمل کردند، نمیدانیم. اشکال بزرگ آن است که به هر دستگاهی رجوع میشود میگویند اینها که شده است به امر اعلیحضرت است، و چارهای نیست.
🔹از نخستوزیر تا #رئیس_شهربانی و فرماندار قم همه میگویند: فرمان مبارک است! میگویند جنایات مدرسه فیضیه به دستور ایشان است؛ به دستور اعلیحضرت مریضها را از مریضخانه بیرون کردند؛ دستور ایشان است که اگر در جواب حضرت #آیتالله_حکیم کاری انجام دهید، کماندوها و زنهای هرجایی را به منازل شماها بریزیم و شماها را بکشیم و خانههاتان را غارت کنیم؛ دستور اعلیحضرت است که بدون مجوز قانونی #طلاب را بگیریم و به لباس سربازی درآوریم؛ دستور اعلیحضرت است که به دانشگاه بریزند و دانشجویان را بکوبند. مأمورین تمام قانونشکنیها را به شاه نسبت میدهند. اگر اینها صحیح است، باید فاتحه اسلام و ایران و قوانین را خواند! و اگر صحیح نیست و اینها به دروغ جرمها و قانونشکنیها و اعمال غیرانسانی را به شاه نسبت میدهند، پس چرا ایشان از خود دفاع نمیکنند تا تکلیف مردم با دولت روشن شود و عمال جرم را بشناسند و در موقع مناسب به سزای اعمال خود برسانند؟
🔸تا این #دولت_غاصب یاغی سر کار است، مسلمین روز خوش نخواهند دید
کرارا تذکر دادهام که این دولت سوءنیت داشته و با احکام اسلام مخالف است. نمونههای آن یکی پس از دیگری ظاهر میشود. وزارت دادگستری دولت، با طرحهای خود و الغای اسلام و رجولیت از شرایط قضات، مخالفت خود را با احکام مسلّمه اسلام ظاهر کرد. از این به بعد باید در اَعراض و نفوس مسلمین، یهود و نصاری و دشمنان اسلام و مسلمین دخالت کنند. منطق این دولت و بعضی اعضای آن محو اسلام است. تا این دولت غاصب یاغی سر کار است، مسلمین روز خوش نخواهند دید.
🔹 بگذار #عمال_اسرائیلی به زندگی من خاتمه دهند
من به سران ممالک اسلامی و دوَل عربی و غیر عربی اعلام میکنم: علمای اسلام و زعمای دین و ملت دیندار ایران و ارتش نجیب، با دولَ اسلامی برادر است و در منافع و مضار هم دوش آنهاست و از پیمان با اسرائیل، دشمن اسلام و دشمن ایران، متنفر و منزجر است. اینجانب این مطلب را بهصراحت گفتم. بگذار عمال اسرائیلی به زندگی من خاتمه دهند. مناسب است ملت مسلمان ـ در ایران و غیر ایران ــ روز چهلم فاجعه بزرگ اسلام ــ یادی از مصیبتهای وارده بر اسلام و حوزههای اسلامی بکنند؛ و در صورتی که عمال دولت مانع نشوند، مجالس سوگواری داشته باشند و بر مسببین این فجایع نفرین کنند.
🔸دستگاه جبار درصدد تصرف در احکام ضروریه اسلام است
امام خمینی با ارسال پیامی به بازرگانان و اصناف همدان درباره در معرض خطر بودن اسلام و روحانیت به آنان هشدار دادند.
لازم است به آقایان محترم تذکر دهم: به طوری که از قراین ظاهر میشود، دستگاه جبار درصدد تصرف در احکام ضروریه اسلام است، بلکه شاید ــ خدای نخواسته ــ بخواهند قدمهای بلندتری بردارند.
🔹سکوت در مقابل #دستگاه_فاسد جبار برای ملت اسلامی ننگ است
من به شما ـ ای ملت مسلمان ـ کرارا اعلام خطر کردم و میکنم! روحانیت و اسلام در معرض خطر است. سکوت در مقابل دستگاه فاسد جبار برای ملت اسلام ننگ است. با منطق قوی اسلامی، مفاسد را بیان کنید، قانونشکنیها را برملا کنید، اعتراض کنید، اعلامیه منتشر کنید، صدای خود را به ملل اسلامی برسانید. عالَم را از اعمال غیرانسانی اینان آگاه کنید.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ تا این دولت غاصب یاغی سر کار است، مسلمین روز خوش نخواهند دید/2
12اردیبهشت1342
◀️ مقایسه رژیم شاه با قوم مغول
🔹 این سال برای روحانیت، عرض کنم بسیار بد سالی بود برای اینکه یک مملکتی که باید به دنیا معرفی بشود به اینکه مملکت صحیحی است، هیئت حاکمه درستی دارد، دستگاه عدالت دارد، دادگستری دارد، محاکم قضایی دارد، اقتصادش خوب است، زراعتش خوب است؛ یک مملکتی که باید به صلاح و به صحت معرفی بشود در جامعه بشر، معرفی شد به مرکز فساد و مرکز هر چیزی که شما بخواهید اسمش را بگذارید؛ از آن بدتر، بخواهیم بگوییم مثل زمان مغول است، نمیتوانیم همچو بیاحترامیای به مغول بکنیم. آنها یک جمعیتی بودند کفار، و شاید مهدور میدانستند دم ما را؛ و وارد شدند در مملکت برای گرفتن مملکت اجنبی، آن هم مملکتی که برخلاف مسلک آنها و دیانت آنها بود و کردند آن کارهایی را که کردند.
🔸 متوجه شدیم مسئله، مسئله #بانوان نیست قضیه معارضه با اسلام است
دیدیم که از اولی که این دولت بیسواد و بیحیثیت روی کار آمد، از اول، اسلام را هدف قرار داد: در روزنامهها با قلم درشت نوشتند که بانوان را حق دخالت در انتخابات دادهاند، لکن شیطنت بود؛ و لهذا، در اولی که اینجا ما متوجه شدیم و اجتماع شد و آقایان مجتمع شدند با هم برای علاج کار، توجه ما در دفعه اول منعطف شد به همان قضیه؛ بعد که مطالعه کردیم دیدیم آقا، قضیه، قضیه بانوان نیست، این یک امر کوچکی است؛ قضیه معارضه با اسلام است: منتخِب و منتخَب، مسلمان لازم نیست باشد، حَلْفِ به قرآن لازم نیست باشد، قرآن را میخواهیم چه کنیم؟
🔹اگر حمله به فیضیه با دستور شاه بوده، بگویید تکلیفمان را با او بدانیم
بچههای ما را، عزیزهای ما را زدند، سرهایشان را شکستند، پاهایشان را شکستند، بعضیشان را کشتند، از پشت بامها انداختند. اگر اینها دهقانها بودند، پس چرا این دستگاه انتظامی کمکشان میکرد؟ اگر دهقانها بودند، به اعلیحضرت چه کار دارد اگر با اطلاع است، خوب بگویید ما تکلیفمان را با ایشان بفهمیم؛ خوب بفهمیم؛ خوب ما، طرفمان کی است؟ یک نفر است. اگر اینطور نیست، خوب بگویند تا ما بفهمیم که این کماندوها سرِ خود آمدند؟!
🔸 اعلیحضرت با #دیانت_اسلام مخالف است؟!
پیش هر که میروی، گردن دیگری میگذارد، به هر که اعتراض میکنی، به دیگری نسبت میدهد، دستگاه شهربانی میگوید که سازمان امنیت؛ سازمان امنیت میگوید شهربانی؛ دوتایشان میگویند: امر اعلیحضرت؛ راست میگویند که امر اعلیحضرت است؟ اعلیحضرت با دیانت اسلام مخالف است؟ واقعا با قرآن مخالف است اعلیحضرت، به حَسَب قول اینها، اگر مخالف است، آن حرفها چه هست دیگر؟ آن همه کشف و کرامت کجاست؟ اگر مخالف نیستند، پس چرا جلوگیری نمیکنند از این وحشیگریها؟
🔹 مردک میفرستد رئیس شهربانی را، رئیس این حکومت خبیث را، میفرستد منزل آقایان [: منظور مراجع محترم تقلید است] من راهشان ندادم. ای کاش راه داده بودم تا آن روز دهنشان را خرد کرده بودم! میفرستند منزل آقایان که اگر نَفَستان در فلان قضیه درآید، فرمودهاند؛ اعلیحضرت فرمودهاند: اگر نفس شما درآید، میفرستیم منزلهایتان را خراب میکنیم، خودتان را هم میکشیم، نوامیستان را هَتْک میکنیم. این وضع ماست با این اعلیحضرت، اگر اینها راست میگویند. اگر دروغ میگویند، پس ایشان بگویند: دروغ میگویند؛ ایشان بفرمایند، اعلام کنند که حکومت قم دروغ گفته است تا من پدر حکومت قم را درآورم؛ بگویند: رئیس شهربانی دروغ گفته تا من زیر چکمه اهل علم، پدرش را درآورم؛ نمیگوید که.
🔸#نصیحت به شاه
من نصیحت کردم به شاه. فرستاد آدم آنجا؛ در آن اول امر، قبل از رفراندوم، به وسیله بهبودی، به وسیله پاکروان پیغام دادم به او، آقا! نکن این کار را، این رفراندوم را نکن؛ این خوب نیست برای شما [که] این کار را بکنید، دست به این قانون نزن. اگر امروز ارسنجانی چهار تا رعیت را بیاورد برقصاند و بگویند: زندهباد؛ فردا چهار تا رعیت میآیند و میگویند: #مردهباد! نکن این کار را؛ صلاح نیست بکنی این کار را. گوش نکرد.(نهضت امام خمینی، ج۱، ص۴۳۲)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ اعترافات تکان دهنده یکی از سران حزب توده پس از #افشای_اسناد_خیانت و جاسوسی
◀️ در آستانه 15اردیبهشت/ سالروز انحلال حزب توده
🔹محمود بهآذین در اعترافاتش، به بخشی از خیانتهای جناح چپ در ایران پرداخت و گفت: مسئله وابستگی جریانهای چپ و بخصوص حزب توده به ابرقدرت شرق است که هم این وابستگی منجر به اعمال و خيانتها و توطئههایی شده است که توده مردم مستضعف بر آن آگاهی دارند و همین باز زمینه را برای هرگونه پذیرش ایدئولوژی مارکسیستی بکلی از بین برده است.
🔸یکی در آن مسئله خلع سلاح مجاهدانی است که با ستارخان و باقرخان از تبریز آمده بودند و در پارک اتابک اقامت داشتند و دولت وقت برای اینکه این نیروی مردمی را از هرگونه امکان عمل و تاثیر در سیاست آن روز ایران باز بدارد تصمیم به خلع سلاح گرفت و این خلع سلاح به دست کسانی مثل حیدرعموقلی و دیگران صورت گرفت که منتسب به جناح چپ بودهاند.
🔹همچین مسئله #شکست_نهضت_جنگل است که پس از آمدن قشون سرخ به انزلی و آمدن ایرانیانی که در قفقار و بخصوص در چاههای نفت کهکیلویه بودند و ایدئولوژی مارکسیتی را پذیرفته بودند ائتلافی برای پیروزی این انقلاب و توسعهاش به سراسر ایران صورت گرفت و حکومتی هم تشکیل داده شد ولی در این حکومت باز عناصر چپ با دست اندازی به تمامی قدرت سرانجام کار را به توطئهای نشاندند و میرزا ناچار شد به جنگل پناه ببرد و خود همین شکاف بزرگی در میان نیروهای انقلابی گیلان پدید آورد که سر آخر منجر به این شد که رضاخان و حکومت ارتجاعی مرکز که دست نشانده انگلیسیها بود میدانی بیابد و کار را به پایان برساند.
🔹مسئله دیگر مسئله مدرس است و مخالفت او با رضاخان و ریاست جمهوری و جمهوری که میخواست رضاخان پدید آورد. در اینجا باز میبینیم که کسانی که باز از میان جناح چپ یعنی سلیمان میرزااسکندری رهبر اجتماعیون عامیون آن زمان در ایران بودند، یعنی سوسیال دمکراتهای آن زمان بودند از رضاخان حمایت میکردند و حتی وزیر معارف کابینه او میشود و در حقیقت رضاخان را به عنوان نماینده بورژوازی ملی ایران در آن زمان معرفی میکند و این همان چیزی بوده است که شورویها درباره رضاخان قضاوت داشتند و قضاوت میکردند. و به این ترتیب رضاخان امکان یافت خود را نه به عنوان رئیس جمهور بلکه به عنوان شاه ایران بر تخت سلطنت بنشاند.
🔸بعد مسئله سالهای ۲۰ تا ۳۰ است که این دوره مربوط میشود به حزب توده که در آنجا مسائل مختلفی گاهی اوقات به صورت بسیار جدی که به استقلال و تمامیت ارضی ایران مربوط بود؛ یعنی مثلا حکومت فرقه دمکرات در آذربایجان و حکومت دمکرات در کردستان با مسئله دادن امتیاز نفت شمال به شورویها و چیزهایی از این قبیل بوده است که همه مطلع هستند و بعد میزان خیانت و سرسپردگی و وابستگی حزب توده را به سیاست شوروی نشان میدهد و همه از آن مستحضر هستند.
🔹بعد مسئله ملی شدن صنعت نفت است، حکومت ملی دکتر مصدق است و مزاحمتها و در حقیقت کارشکنیهایی که حزب توده با تظاهرات پی در پی با اعتصابات و با تبلیغ وارونه در حقیقت در برابر سیاست ملی دکتر مصدق زمینه چین حرکتی شد که به یک کودتای ارتجاعی و حرکت امپریالیستی انجامید.
🔸پس از آن هم باز مسئله موضعگیریهای سازشکارانه و احيانا خیانتکارانه حزب توده ایران است در مقابل حکومت کودتا و آن جنبش باصطلاح اصلاحی شاه... یا در مورد اینکه حزب توده در زمانی اعلام کرد که حکومت مشروطه سلطنتی را که در آن شاه به اصطلاح سلطنت بکند نه حکومت که این شعار بورژوازی در سراسر دنیا بود، با این اظهار موافقت کرد.
🔹همه اینها نشانه خيانتها و سازشها و بند و بستهای پشت پرده جناح چپ و حزب توده در ایران است. همین خیانتهاست که جناح چپ را بطور کلی و بالاخص حزب توده را از نظر مردم ایران، مردم سادهدلی که حقایق را به شکل ساده و بیپیرایه آن درک میکنند موجب شد که این مردم حزب توده را محکوم و مطرود بکنند. و جز عده بسیار کمی نادان و فریب خورده به این حزب رو نیاورند.
🔸مسئله دیگر که باز #جریان_چپ و #مارکسیسم را در ایران، امری که دارای چیز تازهای نیست و جای پایی نمیتواند داشته باشد در میآورد، مسئله وابستگی بیقید و شرط حزب توده به شوروی که آن را بصورت یک آلت مطیع و فرمانبردار نسبت به شوروی و دخالتهایی که شوروی در ایران میخواهد در ایران بوسیله این حزب بکند و کرده است در میآورد.(روزنامه جمهوری اسلامی 11اردیبهشت1362)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سند اقدام استعماری رضاخان در #متحد_الشکل_کردن لباس و مقاومت روحانیت
🔹از جمله اقدامات رضاخان در جهت اهداف استعمار انگلیس برای #تضعیف_نهاد_روحانیت باید به اتحاد شکل لباس و صدور تصدیق با شرایط خاص برای روحانیون اشاره کرد. در راستای این سیاست در گام اول همهی روحانیون به استثنای محدثین و علمایی که اجازهی روایت به دست آورده بودند میبایست از قانون اتحاد لباس پیروی کنند.
🔸سند بالا نشان میدهد که روحانیون در مقابله با این خواستهی #نامشروع رضاخان مقاومت کرده و حکومت مجبور به تجدید نظر در دادن جواز به معممین شده است. در بخشی از این سند میخوانیم: «ائمهی جماعت آنهایی که حقیقتاً دارای محراب[هستند] و استمراراً به ادای فریضه اشتغال دارند و شهربانی داشتن محراب و استمرار را تصدیق نماید و معمّر هم باشند، میتوان جواز داد، بقیه باید تغییر لباس بدهند.». صدور مجوز برای روحانیون و افزایش سختگیری علیه نهاد روحانیت از مواردی است که عداوت شدید رژیم پهلوی و اربابان خارجی آنها نسبت به اسلام را نشان میدهد.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️اولین #بیانیه_سیاسی امام خمینی چه تاریخی بود؟
◀️بیانیه #قیام_للّه امام خمینی/15اردیبهشت1323
🔹در حالی که تبلیغات مسموم علیه اسلام و روحانیت و حوزه های علمیه، سعی داشت در سطح وسیعی مردم را از اصول راستین اسلام دور نماید، حضرت امام خمینی (قدس سره) در 15 اردیبهشت ماه سال1323 هجری شمسی (11 جمادی الاول1363) در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کرد. این بیانیه نشان میدهد که امام قدس سره الشریف مدتها پیش از دهه چهل به دنبال برپایی حکومت الله و نظام اسلامی بودهاند و از این حیث بیانیهای تاریخی و بسیار مهم تلقی میشود.
🔸قال اللَّه تعالی: قُلْ إنَّما أعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنیٰ وَ فُرادیٰ
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظه هایی است که خدای عالم از میانة تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است.
🔹قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه های گوناگون عالم طبیعت رهانده
🔸قیام للَّه است که موسای کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آن ها را به باد فنا داد..
🔹قیام برای خداست که خاتم النبیین(ص) را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت..
🔸خودخواهی و #ترک_قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.
🔹 قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند.
🔸قیام برای شخص است که یک نفر بی سواد[رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند.
🔹قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
🔸قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده.
🔹قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد کرده و نَفَس از هیچ کس در نمیآید.
🔸قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زن های عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمیگوید.
🔹قیام برای نفع های شخصی است که روزنامه ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه ها را که از مغز خشک رضا خان بی شرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند.
🔸قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هر چه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
🔹هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حق پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطن خواه! ای وطن خواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه #اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع های شخصی کرده تا به همه سعادت های دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.
🔸امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای #قیام_اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دست خوش اغراض باطله خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟
🔹.. امروز چه عذری در محکمه خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همه آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا میگرفتید که اگر در یک گوشه مملکت به دین جسارتی میشد، همه یک دل و جهت از تمام کشور قیام میکردند.
🔸شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بی دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمه بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه زدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان، روزگارتان سخت تر شود.
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⚫️دهم رمضان سالروز وفات #ام_المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
🔸جناب خدیجه #دوران_رنج و سختی های پیغمبر را تحمل کرد، نفس ایمان آوردن به پیغمبر که اولین کسی که ایمان آورد...
خود این یک #امتیاز_بزرگ و یک ارزش بسیار بالا است، آسان نیست عبور کردن و صرف نظر کردن از عقایدی که انسان ها با آن ها سال های متمادی زندگی کرده آسان نیست.
(پیام مقام معظم رهبری به همایش ملی صدف کوثر/ 2دی1395)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸بخشی از پیام قیام لله امام خمینی قدس سره الشریف
قیام برای شخص است که یک نفر #بی_سواد[رضاخان] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره میکند.
قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر #کودک_خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده.
«بخشی از پیام ۱۳۲۳/۲/۱۵ امام خمینی به مناسبت قیام لله»
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سلسله عکسنوشتههای خاطرات خودنوشت همسر امام
⚫️در ایام وفات أمالمؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها
🔹 #بانو_خدیجه_ثقفی در سال ۱۲۹۲ در یک خانواده اهل علم متولد شد و در 14فروردین 1309 سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) زندگی مشترک خویش را با امام خمینی قدس سره الشریف آغاز نمود و بعد از دو ماه زندگی مشترک در تهران به قم منتقل شدند و تا سال 1343؛ سال تبعید امام به ترکیه در قم زندگی کردند و در عراق به ایشان پیوستند.
🔸ایشان در طول سالیان مبارزه؛ سختیهایی که ناشی از زندگی با شخصیتی مجاهد همچون امام قدس سره الشریف بود را تحمل کرده و در تاریخ 1فروردین1388 رحلت نمودند.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام/1
◀️زندگی در یک محیط مرفه
🔹من از طفولیت پیش مادر بزرگم دختر میرزا هدایت الله و زن خازن الممالک که نامش خانم مخصوص بود بزرگ شدم. او ثروتی سرشار و دارای املاک فراوان ... بود. زندگانی پرزرق و برق و بریز و بپاش و ولخرجیهای عجیب و غریب و مرفه داشت ...
🔸بیشتر لباسهای من و همیشه کفشهای من خارجی بود.. من همیشه کفش شیک «گیو» میپوشیدم که قیمتش در آن زمان 6 تومان بود. همیشه چادر سرم اطلس بود... من وقتی در کوچه بودم هر چیزی اراده میکردم فوراً خریده میشد هر چه بود و هر چه قیمت داشت. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص(11-12 و 16)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔻اعتراف سرکرده منافقین به قتل #شهید_شریف_واقفی
🔴به مناسبت سالروز شهادت مرحوم شریف واقفی
🔹مرحوم شریف واقفی یکی از هزاران قربانی جنایات سازمان مجاهدین خلق بود. «فرزندان عزیز آقای #بازرگان» در طول حیات ننگین سازمانها خیانتها و جنایات بیشماری را مرتکب شدند. آنها حتی به اعضای ردهبالای سازمان خود نیز رحم نمیکردند و در صورت مشاهده کوچکترین گرایش اسلامی فرد مورد نظر را ترور میکردند.
متن زیر بخشی از اعترافات سرکرده منافقین به جنایت خونین سازمان منافقین و شهادت مرحوم شریف واقفی است:
🔸«نام خائن شماره ۱ مجید شریف واقفی، فارغ التحصیل رشته برق دانشگاه صنعتی بود. او در اوایل سال ۴۸ به سازمان پذیرفته شد... او مدت های مدیدی چهره واقعی ضد خلقی خود را به اعتبار وجود برخی معیارهای نادرست در سازمان پوشانده بود و از این نظر توانسته بود به مدارهایی از مسئولیت ارتقا یابد.
🔹اما بالاخره على رغم همه سال هایی که واقعیت وجودی خود را، انگیزه های ناسالم خود را پوشانده بود و علی رغم همه کوشش های مذبوحانه اش برای فرار از انتقاداتش بالاخره لبه تیز مبارزه #ایدئولوژیک را بالای سر خود و ضعف ها و نارسایی های عمیق ایدئولوژیک خود دید.
🔸او در ظاهر انتقادات خود را قبول نمود و حتی به طور کتبی تحلیل هایی از انگیزدهای ناسالم و ضعف های عمیق خود به عمل آورد(البته سازمان هیچگاه دهها انتقادی که برایش آشکار شده بود و کتبا آن را نوشته بود برای خوانندگان خود رو نکرد که بالاخره معلوم گردد دورو و دروغگو کیست) و از این نظر قرار شد با خلع تمام مسئولیت هایش به کار تودهای برود؛ اما در بطن، او نه تنها حاضر نشده بود با ضعفها و نارساییهای عمیق ایدئولوژیک و انگیزههای ناسالم خود که طی ماهها کار توضیحی برایش آشکار شده بود مبارزه کند، بلکه با اتخاذ بدترین شیوه خائنانه در صدد پیدا کردن موقعیت مناسبی برای ضربه زدن به سازمان و منحرف کردن مسیر انقلابی آن برآمد...
🔹او که تا دیروز چون ماری افسرده از زخم های شمشیر تیز مبارزه ایدئولوژیک نیش های مسموم و زهرآگین خود را در پس ده ها انتقاد از خود، پنهان کرده بود یک باره به تکاپو افتاد. با چند تن از عناصر متزلزل و کسانی که در همان مراحل اول مبارزه ایدئولوژیک تصفیه شده بودند، تماس برقرار کرد و با اغوای آنان در صدد برآمد برای خود دار و دستهای تهیه ببیند...
🔸او بالاخره بعد از چهار ماه توطئه خائنانه علیه سازمان موفق می شود دو نفر از افرادی که یکی از آنها به طور کامل از سازمان اخراج شده بود (خائن شماره ۳ و نفر دیگر که مراحل انتقادی خود را می گذراند (خائن شماره ۲) و یک نفر دیگر را به طور بینابینی (به نام مستعار AZ) با خود همراه سازند. به هر حال آنها مسلما نمی توانستند برای مدت طولانی از پشت بر ما خنجر بزنند. مچ آنها بزودی گرفته شد و راز خیانتهای ۴ ماهه آنان از پرده بیرون افتاد. از طرف سازمان، خائن شماره ۱(شریف واقفی) و خائن شماره ۲(مرتضی صمدیه لباف) محکوم به اعدام شدند.
🔹 با اعدام خائن شماره ۱ او به سزای خیانتهایش رسید در حالی که خائن شماره ۲ توانست از مهلکه جان سالم به در ببرد اما به چنگ پلیس افتاد...»(شوریدگی در تذبذب،سیدحمید روحانی، ص ۱۵۷_۱۵۶)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 منادی حکومت اسلامی
⚫️به مناسبت سالگرد وفات مرحوم آیتالله #سیدعبدالحسین_لاری
«مرحوم سید عبدالحسین لاری چهرهی برجسته و ممتازی بود که در حدود صد سال قبل، در استان فارس و به کمک عشایر غیور و دلیر این استان، مبارزات خودش را شروع کرد؛ با سلطهی انگلیسها مبارزه کرد؛ برای استقرار نظام قانونی و مشروطیت مبارزه کرد؛ برای تشکیل حکومت اسلامی مبارزه کرد.»(1387/2/11)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
عبدالحسین نجفی.jpg
3.01M
📸 اطلاعنگاشت «آیتالله سیدعبدالحسین نجفی لاری از منظر مقام معظم رهبری»/ با کیفیت
⚫️به مناسبت سالگرد وفات مرحوم آیتالله #سیدعبدالحسین_لاری
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ شیوه برخورد سازمان مجاهدین با اعضایی که #ایدئولوژی_الحادی_سازمان را نمی پذیرفتند
🔻اعتراف سرکرده منافقین به قتل #شهید_شریف_واقفی/2
🔹سازمان مجاهدین خلق نامی آشنا برای ایرانیان است و جنایات آنان فراموششدنی نیست. این سازمان در ابتدا رنگ و بوی اسلامگرایی به خود گرفته و بسیاری از شخصیتهای متعهد به اسلام را فریب داده بود اما در نهایت نفاق را کنار گذاشت و در سال 1354 طی بیانیهای بلند تغییر ایدئولوژی خود را اعلام کرد و اعضای سازمان را که تغییر ایدئولوژی ندادند و به مذهب پایبند ماندند یا به اعدام محکوم کردند یا از خانه تیمی بیرون راندند تا به چنگ پلیس شاه بیفتند.(شوریدگی در تذبذب، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، ص 133)
شریف واقفی یکی از سازمانیها بود که به مذهب پایبند ماند و در این راه کشته شد. بخش اول اعترافات قاتل وی را منتشر کردیم:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1366
◀️و اینک بخش دوم:
«..رفقای مارکسیست-لنینیست سازمان، قبل از تصفیه سایر افراد، در اقلیت آشکار بوده اند و این امر، مسأله تصفیه رفقایی که ایدئولوژی جدید را نپذیرفته اند.مورد ایراد شدید قرار میدهد. این کار عملا چیزی نیست جز تصفیه مخالفین- یعنی اکثریت - توسط یک اقلیت کوچک... رفقای مجاهد با اتخاذ این علی رغم خواست خود، کمکی به تبلیغ کمونیسم و نشان دادن محتوا وشبوة کمونیستها نکرده اند..
🔸در شرایط وحشتناک و خفقان ایران، در حالی که اعضا و سازمان های انقلابی با از دو سه نفر از رفقای سازمانی خود را نمی شناسند... تصفیه این مبارز از سازمان بدون کمک به ایجاد #آلترناتیو برای فعالیت های آینده و حفظ آنها از دسترس پلیس، خطای بسیار عظیمی است که هیچ انسانی نمی تواند از تجسم آن متأثر و خشمناک نشود...
🔹.. به کجای جنبش کمونیستی لطمه وارد می آمد اگر رفقای رهبری سازمان با آشنایی که به همه افرادی که تغییر ایدئولوژی را نپذیرفته بودند داشتند به آنها کمک می کردند تا در نوعی ارتباط سازمانی با هم قرار گیرند و از این طریق تشکیل عناصر ضد رژیمی حفظ می شد؟!..
🔸... #مجید_شریف_واقفی در تصویری که خود مجاهدین ارائه می دهند، انسان مبارزی بوده است که به خاطر ایدئولوژی و اعتقاد خود مبارزه می کرده و می خواسته است که از امکانات که سازمان در اختیارش گذاشته بوده - سازمانی که او خود در فعالیت ها و امکان سازی هایش شریک بوده - به خاطر سازماندهی بر مبنای ایدئولوژی خود و مبارزه علیه رژیم استفاده کند.
🔹عدم توافق ما با ایدئولوژی #شریف_واقفی ذره ای از قضاوت ما مبنی بر بشدت نادرست و وخامت آمیز بودن عمل سازمان مجاهدین، نمی کاهد، این حق هر مبارزضد رژیمی است که بر اساس بینش و اعتقادات خود مبارزه کند و اعتقادات دیگری را بپذیرد...(شوریدگی در تذبذب، سیدحمید روحانی، ص ۱۸۰-۱۷۹)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
⁉️آیا امام خمینی بعد از #ماجرای_فیضیه مرحوم کمالوند را به دیدار شاه و علم فرستادند؟
⚫️به مناسبت ایام وفات مرحوم کمالوند
🔸دومین دیدار آیت الله کمالوند که هم با اسدالله علم نخست وزیر بوده و هم با شاه، در اواخر فروردین ۱۳۴۲ انجام شده است.
🔹در روز ۲۰ فروردین ۴۲ ساواک گزارش داده است که در خرم آباد شایع بود که مشارالیه به پیشگاه همایونی شرفیاب شده. در بروجرد نیز این شایعات وجود دارد.»
🔸ساواک در روز ۱۱ اردیبهشت نوشته است که « مشارالیه در خرم آباد شایع نموده است که آقای علم نخست وزیر، در تهران ایام عید، منزل اینجانب آمده و مرا به حضور اعلی حضرت همایونی برده است که رابطه حسنه بین آقای خمینی و دولت برقرار نمایم. به طوری که وی گفته است آقای خمینی نظر موافق نشان نداده است.»(آیت الله کمالوند به روایت اسناد ساواک، ص۶۰)
🔹نکته مهمی که درباره دیدار آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر وجود دارد آن است که امام خمینی این بار، حاضر نشد تا آیت الله کمالوند را قبل از دیدارش با شاه و نخست وزیر، به حضور بپذیرد و در واقع واسطه گری سران رژیم پهلوی، برای تلطیف فضای موجود بین رژیم و روحانیت را نپذیرفتند.
اما علت اینکه امام این بار وساطت آیت الله کمالوند را نپذیرفتند چه بود؟
🔸با دقت در فضای این دیدار می توان گفت که دیدار دوم آقای کمالوند با شاه و نخست وزیر، بعد از ماجرای حمله نیروهای رژیم به مدرسه فیضیه در روز ۲ فروردین ۴۲ بوده است و به همین دلیل امام حاضر نشده است که این بار وساطت آقای کمالوند را بپذیرد خمینی به صراحت به این نکته اشاره کرده است.
🔹علی نخعی (افصح المتكلمين) در دیداری که با امام خمینی در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۴۲ داشته از امام پرسیده است که «از آنجایی که شنیده ام آقای حاج آقا روح الله کمالوند را اعزام فرموده بودید، دیدن نخست وزیر (اسد الله علم)، راه عملی یافته و ترمیمی بدهند، دلخوش شدم و می خواستم عرض کنم محققا اقدام به صلح و اصلاح حضرت عالی با دولت، خیلی به موقع است.»
🔸 امام خمینی در جواب نخعی می گوید که درباره آقای کمالوند هم، ما ایشان را اعزام نکرده بودیم؛ بلکه آقای کمالوند را دولت طلبیده بوده است؛ و تلفنی از ما استجازه کردند که در سر راه، اول به قم بیایند. در جوابشان عرض کردم مطلقا راضی به آمدنشان نیستم مادامی که این دولت علم مصدر کار است، داخل هیچ قسم مذاکره صلح و مصالحه نخواهیم شد؛ و تن به چنین صلح و اصلاحی نخواهیم داد؛ و دلیلی هم محض اصلاح حاضر نمی بینیم؛ مگر ما چه کرده بودیم که مستحق قلع و قمع عليل النفسهایی امثال ایشان باشیم.(صحیفه امام، ج۱، ص۱۹۲)
🔻سخن امام حاوی چند نکته مهم است:
۱- اینکه امام با صراحت می گوید که آقای کمالوند را ما اعزام نکرده بودیم. یعنی نماینده ما نبود و دولت ایشان را طلبیده بود
۲-امام سخن از دیدار با دولت کرده اند نه شاه
۳- امام علت #استنکاف از هر گونه مصالحه با دولت را ، برخورد بد دولت با روحانیت ذکر کرده اند به طوری که تماس روحانیت با نخست وزیر، به معنی انتحار روحانیت خواهد بود. چرا که در واقعه حمله به مدرسه فیضیه دولت نهایت دشمنی و کینه اش را با اسلام نشان داده است و دوستی با آن به معنای عدم اساس اسلام است.(نقدی بر مدخل«خمینی، روح الله» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ص۴۶-۴۵)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook-ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.