eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
914 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/1 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری 🔸مواجهه امام خمینی با ثمره عمر خود حسینعلی منتظری یکی از تلخترین مواجهات امام با پروژه نفوذ و اغفال سران برجسته نظام بود که طبعا هزینه سنگینی برای جمهوری اسلامی داشت. 🔹اما آغاز ماجرا پس از آنی بود که تیتر یک روزنامه کیهان مبنی بر قائم مقامی آقای منتظری در آذر ماه ۶۴ که توسط یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بیان شد، بیت منتظری و شخص وی مورد توجه و طمع بسیاری قرار گرفت. کسانی که منتظری را پل پیروزی‌ها و کسب موقعیت‌های بعدی خود می‌دیدند. 🔸ارتباط نهضت آزادی‌ها با وی که از قبل از انقلاب وجود داشت، تقویت شد و جولان باند سید مهدی هاشمی و منافقین زخم خورده بیشتر. حاصل این همگرایی‌ها، انتقادات غیرمنصفانه و تند منتظری در نامه‌هایش به امام (ره) در مورد اعدام سید مهدی هاشمی قاتل، جنگ و نهادهای انقلابی مانند سپاه شد. 🔹می‌توان اوج این بی انصافی‌ها را در عوض شدن جای شهید و جلاد در تابستان ۶۷ دید که در بیان منتظری، «منافقینِ» بی منطق و تروریست اول انقلاب به «مجاهدینِ» با منطق و تفکر تبدیل شدند و اجرای حکم الهی در مورد آن‌ها، مورد طعن و نیش آقای منتظری قرار گرفت! منتظری که خود روزی در کسوت نماز جمعه تهران و قم، راه انقلاب و امام (ره) را می ستایید، در ده فجر ۶۷، تندترین انتقادات را به راه امام (ره) و سیاست‌های انقلاب و جنگ وارد کرد؛ در حالی که خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسئولینی بود که بیشترین اختیارات را داشت! 🔸 امام خمینی از ابتدا با انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی مخالف بودند و اگر چه بنا بر مصالحی، سکوت اختیار کرده بودند اما بعدها به این مخالفت تصریح نمودند. 🔹ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ چنین می نویسند: « والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید.. در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.» مخالفت امام با انتخاب آقای منتظری گرچه برای نخستین بار در فروردین ۶۸ مکتوب شد اما ایشان پیشتر در جمع سران قوا به نارضایتی خود از این انتخاب و نیز ناتوانی منتظری برای تصدی رهبری انقلاب اسلامی تصریح کرده بودند. 🔹 مرحوم سید احمد خمینی در این باره چنین بیان می دارد: « در سال ۶۵جلسات هفتگی سران قوا در دفتر یکی از آنان یا در بدون حضور امام برگزار می شد. من، ای، آیت الله موسوی اردبیلی، آقای میر حسین موسوی و آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتیم. بر حسب تقدیر در همان روز آقای منتظری نیز با امام جلسه داشتند. در آن سال هر وقت که امام با آقای منتظری ملاقات می کردند بعد از جلسه برافروخته و عصبانی بودند به طوری که در چهره شان مشخص و نمایان بود. آن روز در وسط جلسه بودیم که ناگهان امام بدون در زدن یک دفعه با حال عصبانیت شدید و برافروختگی وارد اتاق شدند و خطاب به ما فرمودند: من از اول با منتظری مخالف بودم. ایشان به درد رهبری بعد از من نمی خورد!» کلام امام که تمام شد، سران قوا و من در یک سکوت سنگینی فرو رفتیم؛ چون چنین بر خورد بی‌مقدمه ای از امام سابقه نداشت و اهمیت موضوع را می رساند.» 🔸 علت مخالفت امام را می توان در نامه های ایشان جستجو نمود. آقای منتظری علی رغم برخورداری از جایگاه رفیع علمی و فقهی، در باب سیاست و مدیریت، به تعبیر امام و تایید برخی بزرگان، فردی « » و «» بود که به شدت تحت تأثیر اطرافیان و نفوذی ها قرار می گرفت. باند سید مهدی هاشمی، جریان لیبرال(نهضت آزادی) و شبکه تروریستی منافقین سه ضلع مثلثی را تشکیل دادند که آقای منتظری را در چنبره خود قرار داده بودند و ایشان عملا صدایی برای انعکاس تحلیل های غلط و حرف های تخریبی آنها علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده بود.( روزگار قائم مقامی، صص ۶۱_۶۸) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/2 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری 🔹یکی از دلایل جدی انحراف آقای منتظری؛ اعتماد او به گروه‌های منحرف و لیبرال‌مسلک بود. کسانی که در جریان مبارزات هزینه‌ای ندادند و پس از انقلاب طلب‌کارانه وارد بدنه نظام شدند و علیه اصول انقلابی ملت شوریدند. ◀️امام خمینی در دو پیام جداگانه، به نامه های آقای منتظری پاسخ صریح و روشن دادند. اولین بار در 3 اسفند 67، در پیام «منشور روحانیّت» اعتماد به لیبرال ها و خوشبینی به آنها را _که سیره عملی و ریشه جانبداری های غلط آقای منتظری بود_ مذمت کردند: 🔸«ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان‏ خود را به ‎‏گروه‌ها و #‎‏لیبرال‌ها می‌خوریم، آغوش کشور و همیشه برای پذیرفتن همۀ‏‎ ‎‏کسانی که قصد و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت‏‎# ‎‏طلب‌کاری آنان از همۀ اصول، که چرا « » گفتید! چرا کردید! چرا نسبت‏‎ ‎‏به منافقین و ضدانقلابیون را جاری می کنید؟ چرا شعار « »‏‎ ‎‏داده اید؟ چرا را اشغال کرده ایم و صدها چرای دیگر. 🔹و نکتۀ مهم در این‏‎ ‎‏رابطه این که نباید تحت تأثیر و بی مورد نسبت به و مخالفین و‏‎ ‎‏متخلفین نظام، به گونه ای تبلیغ کنیم که احکام خدا و حدود الهی زیر سؤال بروند. من‏‎ ‎‏بعض از این موارد را نه تنها به سود کشور نمی دانم که معتقدم دشمنان از آن بهره می برند. ‎‏من به آنهایی که دستشان به رادیو ـ تلویزیون و مطبوعات می رسد و چه بسا حرف های‏‎ ‎‏دیگران را می زنند صریحاً اعلام می کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست‏#‎ ‎‏‎‏لیبرال‌ها بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند،‏‎ ‎‏تا من هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد»(صحیفه امام ج21 ص 273) 🔸اعتماد و دفاع تمام عیار از برخی افراد معلوم الحال و مجرم قطعی( مانند مهدی هاشمی)، رویه غیر قابل در سیره سیاسی آقای منتظری بود که زمینه افول وی را نیز فراهم آورد و جایی برای دفاع از او باقی نگذاشت. (روزگار قائم‌مقامی ص 221) 🔹 هرچند امام گلایه های خود از قائم مقام رهبری را در جلسات مختلف ابراز داشته بودند و نسبت به آینده نظام احساس خطر جدی داشتند، اما در زمستان ۶۷ و نوروز ۶۸ جریان حوادث به گونه ای دیگر رقم خورد. آقای هاشمی رفسنجانی در این باره چنین نقل کرده است: « چند ماه قبل از اینکه این اتفاق بیافتد،( عزل آقای منتظری) یک جلسه ما ،( آقای خامنه‌ای، سید احمد آقا و بنده) خدمت امام بودیم. دریکی از جلسات که رفت و آمد ها و مکاتباتی میان امام و آقای منتظری شده بود. امام از جانشین آن زمان خودشان ناراحت بودند و این مطلب را در یک جلسه ای فرمودند که بسیار برای ما تلخ بود و برای ماشک شد. ما احساس کردیم که ایشان یک نظر تندی دارند.... وقتی دوستان اصرار می کردند که صبر کنیم ، ایشان با نگرانی به حضار نگاه کردند و فرمودند: من برای عمر خودم فرصت طولانی نمی بینم و وظیفه خود می دانم که این مسئله را حل کنم. من میدانم که بعد از من، اگر انجام ندهم چه پیش خواهد آمد. ازمن نخواهید کاری کنم که وقت حضور نزد خدا جوابی نداشته باشم». ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مواجهه امام خمینی با منتظری/3 ◀️امام در مواجهه با جریان های انحرافی؛بخش هشتم: جریان منتظری 🔸هاشمی رفسنجانی در جای دیگر از خاطرات خود، به پیشینه تصمیم امام مبنی بر ضرورت آقای منتظری اشاره می کند و در خاطرات روز دوم فروردین ماه ۶۸ خود می نویسد: « امام در مورد اظهارات و نامه های آیت الله منتظری عصبانی اند و تصمیم بر اقدام تند دارند. خواهش کردم دست نگه دارید تا بررسی بیشتر شود. در پیامامروزشان هم اشاراتی دارند..» 🔹علی رغم القائات اطرافیان آقای منتظری که تلاش دارند را امری آنی و نتیجه تصمیمی ناگهانی بنمایانند، شواهد پیشین نشان از آن دارد که امام خمینی بر اساس مشاهده رویه غلط اطرافیان و شخص قائم مقام در موضوعات گوناگون و تصمیم به عدم اصلاح رویه، مدتها پیش از نگارش نامه ۶۸/۱/۶، تصمیم نهایی خود را گرفته و به دلیل تعلل هیئت رئیسه خبرگان مبنی بر اقدام برای ، چاره ای جز علنی کردن تصمیم تاریخی خود ندید.(روزگار قائم مقامی، ص۱۱۵) 🔸امام خمینی(ره) انحراف منتظری را شاهد بود و در مجالس خصوصی تذکرات دلسوزانه خود را به وی ارائه می نمود اما منتظری با بی اعتنایی و بی حرمتی به استاد خود، به حدی رسیده بود که در مواردی حتی به امام هم جسارت نمود؛ امری که با اعتراض آیت الله خامنه ای مواجه شد و امام باز هم صبوری پیشه کرد. (در کتاب روایت رهبری تفصیل این ماجرا آمده) 🔸امام تمام تلاش خود را برای نجات منتظری به کار بست اما «حفظ اسلام» اقتضا میکرد که تصمیم اساسی خود را بگیرد و جراحی بزرگی را برای حذف عنصری منحرف انجام دهد. ایشان منتظری را از قائم مقامی عزل کرده و در شب هفتم فروردین 68، در دیدار سران قوا، منتظری را شخصی «فاسق، فاسد و مفسد» نامید.(روزگار قائم مقامی، ص 126-132 ( 🔹اطرافیان منتظری که نقش اساسی در انحراف «قائم مقام» داشتند، پس از عزل وی بر کینه و عناد خود نسبت به انقلاب و امام افزوده و برای گریز از بدنامی، نامه امام به منتظری را انکار یا توجیه کردند. 🔸 نامه ای که اصل آن با دستخط امام موجود است و موسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز صدورش را تایید کرده و آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنه ای و مشکینی هم بر نوشتن آن توسط امام شهادت داده اند. جالب تر آنکه خود منتظری به نامه مزبور پاسخ داده و صالحی نجف آبادی نیز کتابی درباره نامه مذکور نوشته است. 🔹 برخی از اعضای بیت منتظری مانند عمادالدین باقی، در وقاحتی آشکار، امام را در نوشتن این نامه «بیمار» توصیف کرده تا آنرا از اعتبار بیاندازد. برخورد جاهلانه و کینه توزانه بیت منتظری با نامه امام، نشان دهنده عمق انحراف و وقاحت این بیت در برخورد با انقلاب و امام است. بیت منتظری با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، نقش مهمی در انتخابات ریاست جمهوری دوزادهم ایفا کرده و با مظلوم نمایی از جلادان، تغییر جایگاه شهید و جلاد را کلید زد و هنوز هم به فتنه گری های خود ادامه می دهد. ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸15خرداد؛ شمارش معکوس برای سقوط شاه 🔴قیام خون/1 ▫️گروه ها و سازمان های سیاسی و وفاداران به شاه و رژیم پادشاهی سالیان درازی با دنبال کردن سیاست مسالمت آمیز و مبارزه در چارچوب قانون اساسی نظام ، خواهان آزادی انتخابات، آزادی مطبوعات و اجرای قانون اساسی بودند و بدین گونه رژیم شاه را از خطر براندازی دور نگاه می داشتند. ▪️قیام 15 خرداد به این گونه مبارزه های بی ثمر پایان داد و شعار «شاه باید سلطنت کند، نه حکومت» را به زباله دان تاریخ افکند. شمارش معکوس برای سقوط شاه از آن برهه آغاز شد و دریایی از خون میان شاه و ملت جدایی افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجت‌الاسلام و المسلمین ) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸اسلام‌خواهی قیام‌کنندگان 15خرداد 🔴قیام خون/2 ▫️15‏‎ ‎‏خرداد برای اسلام بود و به اسم اسلام بود و به مبدأیت اسلام و راهنمایی روحانیت و‏‎ ‎‏همین جمعیت‌ها که الآن اینجا هستند. اینها بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. همین‏‎ ‎‏سنخ جمعیت بودند که 15 خرداد را به وجود آوردند. و همین سنخ جمعیت بودند که‏‎ ‎‏کشته شدند. همین طبقه از افراد اسلامی بودند که برای اسلام قیام کردند و هیچ نظری جز ‏ نداشتند را به وجود آوردند. ▪️همین جمعیتی که مقصدی غیر از اسلام‏‎ ‎‏ندارند در تعقیب 15 خرداد تا حالا دنبال کردند. از همین جمعیت که مقصدی غیر از‏‎ ‎‏اسلام ندارند امید آن است که تعقیب کنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.‏(15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص54-53) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸مرز ملت و اجنبی‌زده‌ها 🔴قیام خون/3 ای غرب‌زده ها! ای ! ای انسان‌های میان تهی! ای انسان‌های بی محتوا! به خود‏‎ ‎‏آیید همه چیز خودتان را غربی نکنید...هیچ یک از شما در راه رسیدن‏‎ ‎‏بشر به حقوق خودش فعالیت ندارد. آن‌که فعالیت دارد همین جمعیتی هستند که امروز‏‎ ‎‏قیام کرده و 15 خرداد قیام کرد. این‌ها برای بشر دلسوزند؛ برای اینکه مسْلمند. اینها‏‎ ‎‏مسْلمند. اسلام برای بشر دلسوز است. شما که مسیرتان غیر اسلام است برای بشر هیچ‏‎ ‎‏کاری نمی کنید، می نویسید و می خواهید نهضت را منحرف کنید، می گویید تا نهضت را‏‎ ‎‏منحرف کنید. ‏(15خرداد1358، صحیفه امام ج8 ص56) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸15خرداد و پیوند ملت و روحانیت 🔴قیام خون/4 در پانزده خرداد یک قیام مردمی به وجود آمد. این نشان‌دهنده‌ی این بود که آحاد ملت ایران، با روحانیت، با مرجعیت -که مظهر آن، امام بزرگوار بود- یک چنین پیوند مستحکمی دارند. و نکته اینجاست که همین پیوند است که ضامن پیشرفت نهضت، اوج نهضت و پیروزی نهضت میشود. هر جا یک حرکتی، یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با یک حرکت اعتراضی پیوند نخوردند، ناکام خواهد ماند. (مقام معظم رهبری 1392/3/14) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸اصلاحات آمریکایی 🔴قیام خون/5 ▫️ برای پیشگیری از شورش مردمی علیه شاه، شاه را بر آن داشت که با یک سلسله برنامه های به ظاهر اصلاحی بتواند کارگران و کشاورزان و دیگر اقشار محروم جامعه را به سوی خود کشد و از پشتیبانی آنان برخوردار باشد. ▪️لیکن امام با و روشنگری ها و افشاگری های پیگیر خود توانست این نقشه و نیرنگ آمریکا را نقش بر آب کند. در روز 15 خرداد 42 آن کشاورزان و کارگرانی که به گمان آمریکا باید پشت سر شاه بایستند و از او حمایت کنند، رویاروی او ایستادند، فریاد مرگ بر شاه سردادند و حماسه ها آفریدند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸 15خرداد و ایجاد اعتماد به نفس مبارزاتی 🔴قیام خون/6 ▫️جنبش 15خرداد اعتمادی در مردم ایران ایجاد کرد که ترس از آثار زیان‌بار مقابله با اصل نظام شاهنشاهی را به کلی محو کرد و انگاره خدایان سرزمینی پادشاهان را که قدرت مهار بر قلمرو خود را هیچ‌گاه از کف نمی‌دهند، ویران ساخت.(فصلنامه 15 خرداد / شماره 58-59 / گذری بر نهضت امام و قیام حماسی 15 خرداد، حجت‌الاسلام و المسلمین ) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸پاک‌باختگان شهید 🔴قیام خون/7 در قیام 15 خرداد مسائل مادی هیچ گونه نقشی نداشت. آن که در آن روزهای خونبار به صحنه آمدند و جان‌فشانی کردند، نه برای بود، نه برای بود و حتی نه برای به دست آوردن آزادی بود، بلکه برای دفاع از و دست از جان شستند و در برابر توپ و تانک دژخیمان شاه ایستادند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجت‌الاسلام و المسلمین ) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸پایان عصر مشروطه‌خواهی سلطنتی 🔴قیام خون/8 15 خرداد در حقیقت، پایان عصر و در ایران را اعلام می کند. بعد از 15 خرداد، نه تنها گفتمان جریان های مذهبی دیگر گفتمان نظام مشروطه نیست، بلکه نیروهای سیاسی و فکری غیرمذهبی نیز گرایشی به لیبرالیسم و نظام های سیاسی آن ندارد. و بدین طریق سیطره نیم قرن ادبیات مشروطه خواهی در ایران به پایان می رسد. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸جنایتی کم‌نظیر 🔴قیام خون/9 ▫️جنایاتی که این مرد[ ] در 15 خرداد کرد معلوم نیست در تاریخ‏‎ ‎‏نظیرش اتفاق افتاده باشد، الاّ نادر. مردم بی‌گناه را همین‌طور درو کردند. ▪️اشخاصی که‏‎ ‎‏دیده بودند می گفتند ـ می گفتند که ـ همین طور می آمدند، این کامیون‌ها می آمدند، این‏‎ ‎‏زره‌پوش‌ها همین‌طور مردم را درو می کردند و می‌ریختند توی خیابان‌ها...ملت ایران نباید این 15خرداد را از یاد‏‎ ‎‏ببرند. این 15 خرداد باید زنده بماند. یک جنایتی است، آثارش باید محو نشود. (10خرداد1357، صحیفه امام ج3 ص411) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸وقتی روشنفکران غرب‌زده دست خود را با خون می‌شویند! 🔴قیام خون/10 ▫️ در همین کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» میگوید: روشنفکران ایرانی ما - به نظرم چنین تعبیری دارد - دست خودشان را با شستند! یعنی لب تر نکردند! همین روشنفکران معروف؛ همین‌هایی که شعر میگفتند، قصّه می‌نوشتند، مقاله می‌نوشتند، تحلیل سیاسی می‌کردند؛ همین‌هایی که داعیه رهبری مردم را داشتند؛ همینهایی که عقیده داشتند در هر قضیه از قضایای اجتماعی، وقتی آن‌ها در یک روزنامه یا یک مقاله اظهارنظری می‌کنند، همه باید قبول کنند، این‌ها سکوت کردند! این قدر این‌ها از متن مردم دور بودند و این دوری همچنان ادامه پیدا کرد.(مقام معظم رهبری 22اردیبهشت1377) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸قیام 15خرداد و سکوت مدعیان حقوق بشر 🔴قیام خون/11 ▫️جوان‌های ما، مردم عزیز ما باید به این نکات توجه کنند؛ این‌ها مهم است. در مقابل این کشتار بی‌رحمانه‌ای که [15خرداد1342] در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمان‌های به‌اصطلاح ، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند. ▪️مارکسیست‌ها و دولت‌های چپ و گروه‌های چپ، حتّی حرکت مردم در را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملی‌گراهائی که دم از مبارزه میزدند، آن‌ها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بی‌هدف بود، یک حرکت افراطی بود! ▫️هر جائی که مردمان و ، در وسط میدان مبارزه، جایی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمی‌کنند، انسان‌های مؤمن و مبارز را به و متهم میکنند؛ گفتند این‌ها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود. امام به پشتوانه‌ی این مردم، تنها ماند در میدان؛ اما به معنای حقیقی کلمه، یک رهبر آسمانی و معنوىِ قاطع و مصمم را در چهره‌ی خود به همه‌ی مردم و به تاریخ نشان داد.(مقام معظم رهبری 1392/3/14) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸15خرداد و پیشتازی مردم قم 🔴قیام خون/12 روز عاشورا[ی سال 1342] در همین مردم قم جمع شدند، فریاد و غریو امام را شنیدند، جان‌هاشان را لبریز کردند و دو روز بعد که خبر دستگیری امام بزرگوار را شنیدند، در صحن مطهر اجتماع کردند. این حرکت عظیم آن‌ها موجب شد که به رهبری امام بزرگوارمان در حصار حوزه محبوس و محصور نماند؛ بیاید وارد جامعه شود. پیشرو این کار، قمی‌ها بودند و این کار بزرگ را انجام دادند.(مقام معظم رهبری 1389/7/27) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸قیام 15خرداد و دریدن ماسک اسلام‌خواهی و رعیت‌پروری شاه 🔴قیام خون/13 ▫️ از نخستین ره آوردهای قیام 15 خرداد، دریدن ماسک ، رعیت‌پروری و از چهره بود. قیام 15 خرداد سرشت شاه را به نمایش گذاشت. او با تجاوز به مقام امامت و حریم مرجعیت و به خاک و خون کشیدن مردم بی گناهی که جز دفاع از مرجع تقلید خود جرمی نداشتند، ماهیت خود را به درستی آشکار ساخت و قساوت و رذالت و شرارت خود را به نمایش گذاشت. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، حجت‌الاسلام و المسلین ) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸قیام 15خرداد و مرجعیت سیاسی نهادهای دینی 🔴قیام خون/14 15 خرداد مرجعیت مبارزات سیاسی حزبی و سازمانی را که از بعد مشروطه تبدیل به یک سنت گردیده بود و در شعار های خود این مطلب را القا می کرد که هرگونه تحولی جز از طریق این جریانات و روشنفکران وابسته به آنها ممکن نیست، مورد تردید قرار داد و با وارد کردن روحانیت در همه ارکان سیاست، مرجعیت تفسیر تحولات سیاسی را به نهاد های دینی برگرداند.(نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸قیام فراموش‌نشدنی 🔴قیام خون/15 ▫️خردادِ ورامین، یک خاطره فراموش نشدنی است. همه مردم عزیز ورامین، پیشوا، قرچک، جوادآباد و پاکدشت مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که ارزشهای این منطقه از ایمان و عزم و اراده آنها ناشی شده است؛ حق هم همین است. از روزی که فرزند بزرگوار موسی‌بن‌جعفر - - بعد از آسیب دیدن به‌وسیله دشمنان و مخالفان، به مردم ورامین پناهنده شد و مردم ورامین این امامزاده عالی‌مقام را چون جان شیرینی در برگرفتند و در همین‌جا ایشان بر اثر جراحت به شهادت رسید، نشانه‌های توجّه این مردم به ارزشهای والای اسلامی آشکار شد؛ بخصوص چیزهایی که احتیاج به عزم و مجاهدت دارد. ▪️در سال چهل‌ودو هم مردم ورامین نشان دادند که در راه حقیقت و دفاع از حقّ و اسلام ایستاده‌اند؛ حتّی به قیمت جانشان.(مقام معظم رهبری 22خرداد1382) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸میدان‌دار تحول 🔴قیام خون/16 ▫️این حالت تحرّک میدان‌داری، وارد میدان شدن، مطالبه کردن، آن هم مطالبه چیزهای بزرگ و مهم، در رفتار و در خُلق و خوی ملّت ما مطلقاً وجود نداشت؛ این را ایجاد کردند؛ همین ملّتِ خمود و تسلیم را تبدیل کردند به یک ؛ آن سخنرانی‌های پُرشور و توفنده‌ی امام، آن بیانهای خروشنده‌ی امام، آن چنان تکان داد این ملّت را که این ملّت تبدیل شدند به یک ملّت مطالبه‌گر؛ نمونه‌اش قضایای سال 41 است -که شروع نهضت، سال 41 بود- نمونه‌اش اجتماعات عظیم مردم در شهرهای مختلف است که بعد هم منتهی شد به ، و در پانزدهم خرداد [رژیم] با آن کشتار عظیم نتوانست این حرکت را متوقّف کند. باز هم اجتماعات مردم در طول زمان بود تا پایان دوران مبارزات؛ این یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند. (مقام معظم رهبری 14خرداد1399) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸امام قیام 🔴قیام خون/17 ▫️سال 42 - یعنی سال دوم مبارزه - رسید که سال شدّت عمل‌ها و فشارها و کشتارها بود. آن‌جا امام مثل خورشیدی در آسمانِ امیدهای ملت ایران ظاهر شد. در موضع یک مرد و یک آتشفشان؛ کسی که همه احساسات لازم برای یک ، یک ، یک در او جمع است؛ شجاعت لازم را دارد، قدرت بسیج عظیم مردم را دارد، صراحت لازم را دارد؛ چه در اوّل سال 42 که ماجرای حمله کماندوها به و پیش آمد و چه در سال 42 که عظمت امام در آن‌جا آشکار شد. ملت ایران ناگهان احساس کرد که پشت و پناهی دارد؛ قلّه عظیمی وجود دارد که میتواند به او چشم بدوزد و به آن توجّه کند. امام در پانزده خرداد اینگونه در صحنه ظاهر شد.(مقام معظم رهبری 14خرداد1378) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸قیام همگانی 🔴قیام خون/18 ▫️در حرکت‌ها و جنبش های سده پیشین هدف هیچگاه مطرح نبود. بسیاری از مردم را نماد وحدت و تمامیت ارضی ایران می پنداشتند؛ اما در روز 15 خرداد برای نخستین بار پس از شهریور 20، شعار « » بر پایه مبانی اسلامی (نه بر پایه خشم آنی و احساسات موسمی و زودگذر) از سوی مردم در آسمان تهران طنین افکند. (نشریه 15 خرداد، دوره سوم، سال دهم، شماره 35، مقاله قیام 15 خرداد، ویژگی ها و دستاوردها، دکتر سید حمید روحانی) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸جنبش فراگیر 🔴قیام خون/19 ▫️جنبش های سیاسی و فکری گذشته (نظیر و ) عموما پایگاه اجتماعی محدودی داشتند و توان این پایگاه ها برای آزادسازی نیروهای اجتماعی و ایجاد یک جنبش فراگیر، ناچیز و محدود بود؛ اما جنبش 15 خرداد و با آزادسازی نیروهای مردمی، زمینه را برای یک جنبش اجتماعی عمومی و فراگیر (نه محدود به نخبگان سیاسی و اجتماعی) فراهم کرد. کاری که امام در آن مقطع تاریخی و در انقلاب اسلامی کرد، در توان هیچ حزب و گروه سیاسی در ایران نبود. (نشریه 15 خرداد، شماره 3، مقاله 15 خرداد، برافتادن مشروطه و برآمدن انقلاب اسلامی) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸راز قیام 🔴قیام خون/20 ▫️شما گمان نکنید که اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه زنی و‏‎ ‎‏نوحه‌سرایی نبود، 15 خرداد پیش می آمد. هیچ قدرتی نمی توانست 15 خرداد را آنطور‏‎ ‎‏کند، مگر قدرت . و هیچ قدرتی نمی تواند این ملتی که از همه جوانب به‏‎ ‎‏او هجوم شده است و از همه قدرت‌های بزرگ برای او توطئه چیده اند، این توطئه ها را‏‎ ‎‏خنثی کند، الاّ همین ... ▪️اگر ما فهمیده باشند که این مجالس و این‏‎ ‎‏دعاها و این ذکرها و این مجالس مصیبت جنبه سیاسی و اجتماعی‌اش چیست، نمی‌گویند‏‎ ‎‏که برای چه این کار را بکنیم. تمام روشنفکرها و تمام و تمام قدرت‌مندها اگر‏‎ ‎‏جمع بشوند، نمی‌توانند یک 15 خرداد را ایجاد کنند. (صحیفه امام، ج16، ص3346-345) ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
◀️مراسم بزرگداشت مردمی شهدای 15خرداد برگزار شد ▫️به گزارش بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی هم‌زمان با سال‌گرد ؛ مراسم بزرگداشت مردمی شهدای 15خرداد به همت مسجد سلام الله علیها واقع در خیابان اراک؛ کوچه آبشار شهر مقدس قم برگزار گردید. ▪️این مراسم مردمی از ساعت 18:30 و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شد... 🖊گزارش تفصیلی و تصویری این مراسم مردمی را از تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی بخوانید: ▫️▪️https://b2n.ir/741654 ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.