🎥در قطعهفیلمی که از مرحوم آیتالله مؤمن منتشر شد، :
https://eitaa.com/bonyadtarikh/115
مطالبی آشکار و مؤثر در خصوص #وظایف_سیاسی_علما تبیین شد و سرچشمه این سخنان را باید در کلمات حضرت امام قدس سره یافت که با سخن روحبخش و #عمل_جهادی خود ابعاد مختلف دین را که تا آن روز به حالت نیمهجان افتاده بود بار دیگر احیا کرد و روح اللهی در کالبد بیتحرک اسلام شد.
🔵یکی از آن کلمات جانبخش ؛ اولین سخن مرحوم امام قدس سره در جمع طلاب و فضلای نجف بود که پس از تبعید ایشان از ترکیه به عراق صورت گرفت و در آن وظایف اقشار مختلف به ویژه علما نسبت به پیشبرد #سیاست_اسلامی تبیین شده است. بخشهایی از آن را مرور میکنیم:
«دسته دیگر، #علمای_اسلام و مراجع عالیمقام هستند، آنها هم مسؤولیتشان خیلی سنگین است. شاید به یک معنا مسؤولیت علمای اسلام از همه سنگینتر است. بر علما و مراجع است که اسلام را آنطور که میدانند به دنیا معرفی کنند... مباحثات ما از حدود طهارت و کتاب خمس و چند کتاب دیگر تجاوز نمیکند. از سیاست اسلام بحث نمیکنیم، از حدود اسلام دیگر بحث نمیشود...این مطلب را باید دنیا بفهمد که اسلام برنامه دارد، اسلام برای همه چیز، برای همه شؤون زندگی برنامه دارد. این را چه کسی باید معرفی کند جز علمای اسلام؟
🔵علمای اسلام کثر الله أمثالهم با همه زحمتهایی که میکشند، با همه رنجهایی که میبرند مسؤولیتشان خیلی سنگین است خدای تبارک و تعالی به آنها عزت داده است. دیگران را تابع آنها قرار داده است، ملت را تابع آنها قرار داده است. اینها همه مسؤولیت میآورد.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۲۳۲)
🔸نکته:
◀️این سخنان در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۴۴ و سالها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیان شده است. بدیهی است که از آن تاریخ تا کنون علما و به ویژه مراجع عظام تقلید تلاشهای فراوانی برای تبیین اسلام نمودهاند.
◀️این سخنان مرحوم امام قدس سره پاسخ مناسبی به مارهای خوش خط و خالی است که #اندیشههای_سکولاریستی دارند و با بایکوت علمایی متعهد همچون مرحوم آیتالله مؤمن در فکر ظهور و بروزی دوبارهاند. باشد که با مراجعه به مکتب اسلام ناب محمدی از اندیشههای ناصحیح خود رویگردان شوند.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥واکنش صفحه اینستاگرام بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به #استعفای_ظریف.
همگی به یاد داریم که پس از امضای سند برجام و در راستای تقدیر و تشکرهای خاص از عوامل امضا؛ از دکتر ظریف به عنوان «امیرکبیر امروز ایران» تقدیر شد.
⁉️اما مجموعه عملکرد و استعفای اخیر ایشان این پرونده را گشود که دکتر ظریف از حیث تاریخی به کدام شخصیت نزدیکتر است:
⚪️ #امیرکبیر که با غربزدگی مبارزه کرد و جان داد؟
⚫️یا #مهندس_بازرگان که بر اساس تفکر خودباوری و اعتماد به ملت نتوانست کار کند و استعفا داد؟
❇️پاسخ به این سؤال و سؤالاتی از این قبیل بسیاری از گرههای ذهنی در خصوص عملکرد دولت و کابینه را خواهد گشود.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢در حاشیه یک استعفا💢
«امیر کبیر یا بازرگان؟!»
🔵تاریخ پر افتخار ایران مردان بزرگی را به خود دید و به آن بالید. از آن جمله؛ میرزا تقی خان #امیرکبیر که مدتهاست به شخصیتی محبوب در میان ایرانیان تبدیل شده است. مقام معظم رهبری در یکی از سخنان خود که در شهر تفرش (زادگاه امیرکبیر) ایراد شده بود به راز بزرگی این شخصیت برجسته اشاره کردهاند:
«از جمله شخصیتهای بزرگ این منطقه میرزا تقی خان امیر کبیر ... است که شجاعانه در مقابل #سلطه_بیگانه که مشکل اساسی کشور در زمان قاجار بود، ایستاد.» (۱۳۷۹/۸/۲۷)
🔵او شخصیتی بود که در مدت کوتاه مسؤولیت خود کارآمدی #تفکر_خودباوری را اثبات نمود و نامش را در تاریخ پرشکوه ملت ایران به نیکی ثبت کرد.
🔳در مقابل تفکر خودباوری؛ #فکر_خودباختگی و #غربزدگی وجود دارد که بیش از صد سال است گریبانگیر ملت و برخی مسؤولین ایرانی است. تفکری که بارها و بارها ناکارآمدیاش برای ما ثابت شده است که در گذشته به نمونهای از آن در #دولت_بازرگان اشاره شد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/37
◀️در گذار تاریخ و عبور از میرزامحمدتقی بزرگ و مهندس بازرگان؛ به امروزمان میرسیم جایی که پس از امضای #برجام با تعابیر مختلف تلاش شد که این قرارداد و امضاکنندگان آن مورد تقدیر قرارگیرند و یکی از تعابیری که در آن زمان رایج بود؛ توصیف وزیر امور خارجه به «امیر کبیر» بود. گذر زمان اما اثبات کرد که این تعبیر از نظر علمی و تاریخی آنچنان هم دقیق نبود و شاید دکتر محمدجواد ظریف از حیث فکری و عملی به شخصیتی همچون بازرگان نزدیکتر باشد. به ویژه اینکه هردو پس از قطع امید از ارتباطگیری مؤثر با آمریکا به یک نقطه مشترک رسیدند:
#استعفا.
🔴وابستگی دولت بازرگان به حدی بود که هر تصمیمی را بدون موافقت و همراهی آمریکا محکوم به شکست میدانست. حجتالاسلام سید حمید روحانی در روایتی تاریخی میگوید:
« در جريانات بعد از پيروزي انقلاب اسلامی، با اين كه #سازشكارها ديدند كه ملت ايران با رهبری امام بدون كوچكترين كمكی توانستند انقلاب را به پيروزی برسانند و نظام ۲۵۰۰ ساله را منقرض كنند و دست استكبار جهانی را از سرنوشت اين كشور كوتاه كنند ولی با اين وجود مهندس بازرگان و ابراهيم يزدی به الجزاير رفتند و در آن جا با مشاور كارتر،رئيس جمهور آمريكا، ديدار كردند، بعد از آن امام به مهندس بازرگان اعتراض كرد كه چرا اين ملاقات را صورت داديد؟ مهندس بازرگان به صراحت اعلام كرد كه ما بدون آمريكا نمیتوانيم اين كشور را اداره كنيم.» (مصاحبه روزنامه رسالت ۹۷/۵/۳۰-پیوند: http://yon.ir/Ez1rD )
🔳و متأسفانه دولت فعلی نیز ادامه دهنده همان راه است و به تعبیر مورخ انقلاب اسلامی حجتالاسلام سید حمید روحانی :
«ما امروز با دولتی مواجهایم که هوادار تسلیم در برابر آمریکا است.» (دانشگاه ولیعصر رفسنجان ۱۳۹۵/۹/۱۶- پیوند:http://yon.ir/Aa7U9 )
❇️در هر صورت امید است که مسؤولین کشوری به سخنان اخیر مقام معظم رهبری توجه نموده؛ وابستگی و خودکمبینی، کسالت و ناامیدی را کنار گذارند و بیش از پیش به وضعیت جامعه و مردم رسیدگی کنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥 خروش دوباره فیضیه💥
❇️ پس از صدور بیانیه راهبردی #گام_دوم توسط مقام معظم رهبری مدظلهالعالی، شخصیتهای برجسته علمی و دینی و نهادهای مختلف آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی به پشتیبانی از این بیانیه پرداختند.
◀️در همین راستا زادگاه انقلاب اسلامی؛ #فیضیه_مقدس بار دیگر در عرصه حضور خواهد یافت و پشتیبانی معنوی خود را از این منشور گرانقدر اعلام خواهد کرد.
✅ با ما باشید؛ با متن و حاشیه این مراسم با شکوه
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
امروز صبح مراسمی مهم در میلادگاه انقلاب اسلامی؛ #فیضیه_مقدس انجام شد که بازتابهای مختلفی را پیش از آغاز و بعد از آن برانگیخت؛ مراسمی پرشور با حضور علما و فضلای متعهد و انقلابی.
این مراسم نیز از حاشیههای گفتنی برخوردار بود که بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی آن را به مخاطب فرهیخته ارائه میکند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/127
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
#گزارش_اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی از فیضیه:
❇️چند روزی بود که حرفش بود. صحبت از تجمعی بزرگ در حمایت از بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری مدظلهالعالی و شکستن #فتنه_بایکوت علیه این بیانیه عمیق و راهگشا و سرانجام زمان فرارسید و تقویم یکشنبه ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ را نشان داد.
✳️ #حوزه_انقلابی با وجود تمام اهتمامی که برای تحصیل علم دارد؛ کارهای علمی خود را برای ساعاتی کنار گذاشت تا مثل همیشه همگام با رهبری به پیش رود و موانع اجرای آن منشور را برطرف سازد.
🕙ساعت نزدیک ده را نشان میداد؛ طلاب پرشور در محل اجرای مراسم و پیش روی سن ایستاده بودند؛ برخی منتظر و نشسته و برخی دیگر ایستاده و گرم بحثهای سیاسی و تحلیلهای روز.
یک دقیقه از ده گذشته بود که خطیب نماز جمعه قم جناب آقای سعیدی وارد مراسم شد چند دقیقه بعد هم اعضای محترم شورای عالی؛ آقایان مقتدایی و خاتمی و اعرافی مدیر حوزههای علمیه حفظهمالله.
🔵در میان ورود مسؤولین نهادهای عالی حوزوی؛ روحانی سن و سال دار؛ نورانی و معنوی وارد شد؛ خیلی ساده و بیهیاهو. حجتالاسلام و المسلمین لطفی نیاسر؛ عضو ارشد #تشکل_اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و پدر شهید مهدی لطفی نیاسر؛ شهید راه مبارزه با اسرائیل.
🔷ساعت حدود ۱۰:۱۰ دقیقه را نشان میداد و صوت روحبخش قرآن کریم در فضای فیضیه پیچیده بود:
« یثبّت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی الآخرة و یضلّ الله الظالمین »
(خداوند ثابت قدم میگرداند اهل ایمان را به قول ثابت در زندگی دنیا و آخرت و خداوند ظالمین را گمراه میگرداند.)
پس از پایان قرآن کریم مجری مراسم از جمعیت ایستاده خواست تا بنشینند و خواهران هم از دیدن مراسم بهره ببرند.
🔷دعای سلامتی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در حال خواندن بود که عضو دیگر شورای عالی جناب آقای غروی حفظهالله وارد مراسم شد. این بیانیه توانسته گروههای مختلف حوزوی با دیدگاههای متفاوت را دور هم جمع کند مگر معدود #گروههای_سکولار_حوزوی که به هیچ سازی با نظام اسلامی همراه نمیشوند و شاید میدانند که این تجمع میتواند شروع جهاد تمدنی حوزه انقلابی باشد و جزء قاعدین هستند و تمایلی به جهاد ندارند.
مجری مراسم بار دیگر پشت میکروفن قرار گرفت و با شعارهای انقلابی مجلس را گرم کرد:
🔶« حوزه با بصیرت آماده جهاد است
جوان با بصیرت سردار انقلاب است.»
و ندای امامت و امت این بار هم از گلوی فیضیه شنیده شد:
🔶«دستورِ سیدعلیِ #امام است
نوبت گام دوم قیام است»
و تکبیری از عمق جان به نشان بزرگی پروردگار و کوچکی مستکبرین و مزدوران معمم و غیرمعمم او.
شعارها داده شد و به خاطر عظمت و جایگاه مراسم اعلام شد که پخش از شبکههای مختلف صدا و سیما در حال انجام است.
◀️مجری مراسم شعارهای شورانگیز را با کلمات مستحکم و علمی بیانیه #گام_دوم درهم آمیخت و پس از شعارهای لازم؛ قسمتهایی از آن را برای مستمعین خواند و در میان آن؛ یاور قدیمی رهبر مدظلهالعالی؛ حضرت آیتالله مصباح حفظهالله وارد مراسم شد و پس از چند ثانیه که جمعیت متوجه حضور ایشان شد؛ شعار یاوران رهبر برای ایشان به صورت خودجوش سر داده شد:
🔶« صل علی محمد یاور رهبر آمد»
🔷و حدود ۱۰:۴۰ دقیقه بود که سخنران محترم کلام خود را آغاز نمود و با محور بیانیه گام دوم سخنان خود را ایراد کرد. نکته جالب ابتدای سخن ایشان قدردانی و تجلیل ویژه از حضرت آیتالله مصباح حفظهالله بود که نام ایشان را برد و جمعیت صلوات فرستاد و آن مقام علمی و اخلاقی و سیاسی را اینگونه توصیف کرد:
«بزرگواری که عمر فقاهتی خود را در محضر مرحوم آیتالله بهجت گذراندهاند و خود بهجت ناشناختهاند.»
در میان صحبتهای مقدماتی نیز جناب آقای نبویان نماینده سابق مجلس به فیضیه اضافه شد و ساده و بیآلایش جلوی یکی از حجرات نشست.
🔴چند وقت پیش سیاستمداری که خود در مقامهای مختلف ریاستی حضور داشت جمهوری اسلامی را متهم به سلب آزادی مردم ایران کرده بود که سخنران محترم در بخشی از بیانات خود به آن واکنش نشان داده؛ صراحتا آن را مردود دانست.
◀️مهمان ویژه بعدی فیضیه؛ پیرمردی بود که با وجود کهولت سن و ویلچرنشینی؛ خشم و غضب استکبار و اذنابش را بارها برانگیخته بود؛ حضرت آیتالله یزدی که در میان طلاب انقلابی حضور یافت تا بار دیگر دلگرمی باشد برای حوزه انقلابی و پشتیبانی برای رهبر در برابر جریانهای سکولار.
🔵ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه بود که سخنرانی با ذکر یادی از فقیه پارسا و وفادار؛ حضرت آیتالله مؤمن پایان یافت و خروج ویژه آیتالله مصباح یزدی؛ که در حلقه گرم طلاب از فیضیه خارج شدند و مراسم پایان یافت.
❇️البته این پایان یک مراسم بود و البته آغاز حرکتی محکم و گامی ثابت در راه خودسازی؛ جامعهسازی و تمدنسازی.
« و یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و الآخرة »
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔵دیروز؛ گام انقلابی فیضیه بار دیگر برداشته شد.
📸گزارش تصویری بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی را در ادامه ببینید:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/132
https://eitaa.com/bonyadtarikh/133
https://eitaa.com/bonyadtarikh/134
با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂نشست تخصصی بررسی بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با حضور:
🔵دکتر مظفر نامدار؛ عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی و سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد
◻️ مکان: قم- ابتدای بلوار جمهوری- دانشگاه معارف اسلامی، سالن امام رضا علیهالسلام
🕦 زمان: سهشنبه ۱۴/اسفند/۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰ صبح.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد:
❇️انقلاب اسلامی و اقتضائات آینده
نشست تخصصی بررسی ابعاد ابعاد مختلف #بیانیه_گام_دوّم مقام معظم رهبری با حضور دکتر مظفر نامدار.
گزارش اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از این جلسه را در ادامه بخوانید:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/142
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 #گزارش_اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از نشست تخصصی بررسی ابعاد #گام_دوم :
🔵در تاریخ سه شنبه 14 اسفند 1397 بیانیه #گام_دوم انقلاب اسلامی با حضور دکتر مظفر نامدار، سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد و معاونت پژوهشی بنیاد تاریخ پژوهی، در دانشگاه معارف اسلامی قم مورد بررسی قرار گرفت.
🔹دکتر نامدار در دوبخش به بررسی بیانیه گام دوم پراخت. ایشان در ابتدای این نشست با بیان این نکته که بیاینه گام دوّم در واقع یک منشور و مانیفست بسیار مهم برای انقلاب اسلام است، ویژگیهای یک مانیفست راهبردی را برشمرد:
🔹۱.مانیفستها تفسیرپذیر هستند:
منشورها و مانیفستهایی که منتشر میشوند قابل تفسیر است و باید با استفاده از عناصر خود آن منشور به تفسیر آن پرداخت و برای تفسیر یک مانیفست نباید از اجزای بیرونی استفاده کرد.
🔸۲. منشورها را سرمایه میکنند برای تولید: همانطور که علوم انسانی سرمایه تولید علوم دیگر هستند منشورها نیز مبنای تولید هستند و نباید آنها را خرج کنیم.
🔹۳.منشورها فراهم کننده شرایط تولید هستند: اگر در هنگامی که مشغول تولید هستید نتوانید فرایند بازتولید آرمانهای خود را حاصل کنید، دچار شکست میشوید. منشورها نوشته میشوند تا مبادی تولید را باز تولید کنند.
دکتر مظفر نامدار در ادامه با تبیین اهمیت بازتولید مبادی انقلاب و زدودن ناخالصیها افزود:
🔹چهل سال یک دوره بزرگ تاریخی است اگر باز تولید نداشته باشیم و ناخالصیها را خارج نکنیم و این اندیشه انقلابی را بسط و گسترش ندهیم، توان تولید خود را از دست میدهیم مانند همان اتفاقی که برای کلیسا در دوران رنسانس افتاد و نتوانست توان تولید خود را حفظ کند.
سردبیر فصلنامه 15 خرداد در ادامه با تأکید بر ضرورت اهداف نهفته این بیانیه، بدین نکته تصریح کرد که اکنون در موقعیتی قرار داشتیم که نیاز به صدور چنین منشوری وجود داشت؛ امروز که ۳۰ سال از رحلت امام میگذرد باید ریزشها و رویشهای انقلاب روشن میشد، گذشته انقلاب تثبیت میگشت و ضمن تبیین وضعیت فعلی، راهبردهای آینده انقلاب روشن می شد.
🔹🔹🔹
❇️دکتر مظفر نامدار در بخش دوم این جلسه با اشاره به اهمیت توجه به این بیانیه گفتند: باید بپذیریم که این منشور تنها #منبع_الهامبخش انقلاب اسلامی است و نباید نگاهمان را به غربیها و یا منوّرالفکرها معطوف کنیم. #قواعد_انقلابی_ما تغییر نکرده همان آرمانها و قواعد امام خمینی را حضرت آقا تبیین میکنند؛ در واقع ما بر سر آرمانهای خود پایبند بودیم و این قواعد تغییر نکرده است بلکه این دیگران هستند که باید خود را با قواعد ما همراه کنند.
❇️عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی، از بیانیه گام دوم به عنوان منبع تداوم انقلابی بودن یاد کرد که همه باید بپذیرند که همیشه باید به این منشور رجوع کنیم. این منشور، باید معیار در خط بودن یا نبودن ما باشد، اگر میخواهیم بگوییم کسی انقلابی است یا از مسیر انقلاب خارج شده، معیار، بیانیه گام دوم است.
◀️دکتر نامدار تأکید کرد که بیاینه گام دوم یک #بسته_کامل است و بندهای آن در نسبت با بندهای دیگر آن معنا پیدا می کند. اولویت بندی در منشور غلط است، مراقب باشید این بلا را بر سر این منشور نیاورند. مراقب باشید که مبادا دیگران مانند گذشته با اولویت بندی کردن منشور و یا حذف برخی بندها و مهم جلوه دادن بخشی و غیر مهم جلوه دادن بندهای دیگر، این منشور مهم را به فراموشی سپارند و یا متنهای دیگر را در مقابل آن قرار دهند.
🔵ایشان در پایان سخنان خود، با تکیه بر اهمیت تبدیل بیانیه گام دوم به سنت انقلاب اسلامی، خطاب به حضار گفت: تمام تلاش خود را بکنید که این منشور را تبدیل به #سنت_انقلاب_اسلامی کنید، #معیار_انقلابپذیری این منشور باشد نه افراد و اشخاص که با آمدن و رفتنشان خللی به انقلابپذیری افراد وارد بشود. انقلاب را با سنتهای آن بشناسانیم و این منشور میتواند سنت انقلاب اسلامی باشد.
🔗پیوند خبر:
http://yon.ir/vi9Qx
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥 واکنش رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی نسبت به تردیدافکنیها در خصوص تجمعات انقلابی طلاب
چند روز پیش تجمعی انقلابی در میلادگاه انقلاب؛ فیضیه مقدس شکل گرفت و در آن علما و فضلای حوزه علمیه قم به حمایت از منشور #گام_دوم امام خامنهای مدظلهالعالی پرداختند:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/127
در این میان برخی چهره ها و جریانهای خاص حوزوی در همراهی با #سکولارهای_حوزوی یا با این حرکت همراه نشدند و به فتنه بایکوت ادامه دادند یا به ایجاد تردید در اصل #تجمعات_طلاب_انقلابی پرداخته٬ از «لزوم پرهیز از حرکتهای کف خیابان و وجوب پرداختن به کارهای علمی» سخن گفتند.
تاریخنگار انقلاب اسلامی٬ حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی با تبیین پشتوانه تاریخی این سنخ سخنان و هشدار در خصوص ظهور پدیده #نوشریعتمداریها٬ به تبیین جایگاه بی بدیل تجمعات طلاب پرداختند و از آن به عنوان کارشکنیهای مرموزانه یاد کردند.
فیلم، صوت و متن این سخنان به زودی در همینجا بارگزاری خواهد شد.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حجت الاسلام سید حمید روحانی.mp3
8.01M
♨️ #اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
💥هشدار حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده #نوشریعتمداریها در قم
◀️چند وقتی بیشتر نیست که از هشدار رهبر معظم انقلاب در خصوص انگیزههایی برای #انقلابزدایی از حوزه علمیه قم میگذرد اما با این وجود #حوزویهای_سکولار و برخی غافلین همچنان مشغول کارند و به تردیدافکنی در خصوص فعالیتها و تجمعات طلاب انقلابی همچون تجمع ۲۵ مرداد و ۱۲ اسفند امسال میپردازند.
رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در واکنش به تردیدافکنیها؛ سخنان مهمی را ایراد کردند که صوت آن را برای مخاطبان هوشمند و فرهیخته به اشتراک میگذاریم. در این پرونده صوتی میشنوید:
⭕️ تبیین تاریخی فعالیتهای اختلافافکنانه شریعتمداری پیش از انقلاب با تأسیس دارالتبلیغ و ایجاد دو قطبی کاذب میان فعالیت علمی و فعالیت میدانی
⭕️هشدار خصوص ظهور پدیده #نوشریعتمداریها در قم
⭕️پاسخ به شبههافکنی برخی #اصطلاحزدگان_غیرانقلابی در خصوص تجمعات طلاب انقلابی
🎥 پرونده تصویری این سخنان؛ به زودی در سایت رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بارگزاری خواهد شد.
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️ سخنان صریح حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی :
💢 امروز #رئیس_جمهور به جنگ با اسلام و مردم
و انقلاب آمده است.
💢امروز مردم #قدرت_خرید مایحتاج روزانه را ندارند ، قیمتها تا ۱۰۰درصد ، ۲۰۰ درصد و حتی ۳۰۰درصد شده ، #گرانی کمر مردم را خم کرده و مشکلات اقتصادی کارد را به استخوان رسانده و بنظر می رسد این وضعیت برنامه ریزی شده است .
💢 #توطئه_جدید با انتشار کتاب «الف لام خمینی» و تجلیل رئیس جمهور از آن:
نویسنده در این کتاب سعی دارد امام را بند و بستچی ، سیاست باز و اهل معامله پشت پرده معرفی کند.
پیوند مطالعه:
https://b2n.ir/24834
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 رهبر کبیر انقلاب اسلامی از چه زمانی با لقب
«امام» خطاب شد؟!
نخستين بار چه كسی ايشان را با اين لقب خواند؟
⭕️امام جمعه محترم رشت اخیرا در حضور رئیس جمهور٬ حسن روحانی را اولین شخصی نامید که عنوان (الامام) را برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کاربرده است پرونده یک #اشتباه_مشهور را بار دیگر گشود.این ادعا در حالی است که پیش از این در فیلم انتخاباتی #حسن_روحانی این نقل به وی منتسب و از آن بعنوان مهم ترین سابقه مبارزاتی وی یاد شده بود.
🔹حجةالإسلام والمسلمین #سید_حمید_روحانی تاریخنگار برجسته انقلاب اسلامی در سایت بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی در پرسشی که "چه کسی اولین بار این لفظ را برای امام به کار برد" اینچنین پاسخ می دهند.
◀️« .. استاد فرزانه محمدرضا حكيمی بود، كه در كتاب «سرود جهشها» كه در سال ۱۳۴۲ به رشته نگارش كشيد، چنين آورد:
«در اين روز و روزگار، ديگر اين نشان تشيع را بر كسي نديديم و اين سخن عزيز شيعی «انتم علی احدی الحسنيين» را از كسي نشنيديم، مگر از پيشوای شيعیانديش معاصر و يادگار پيشينههای شيعه، امام خمينی...
◀️شاعری نيز در سال ۱۳۴۳ در پی تبعيد امام به تركيه چنين سرود:
«اي ز وطن دور اي مجاهد دربند اي دل اهل وطن به مهـر تو پيوند ...
ای ز وطن دور اي امام خميني ای تو علي را يگانه پور.»
◀️سروده ديگر اين شاعر درباره امام چنين است:
«الا ای امام بحق برگزيده الا ای تو اسلام را نور ديده ...
زعيما! اماما! از ايران چه پرسـی كه سجن بزرگيست در خون طپيده ...»
◀️ همچنین كتابهايی كه در نجف اشرف از سال ۱۳۴۸ منتشر شده مانند «حكومت اسلامي يا ولايت فقيه»، «مبارزه با نفس يا جهاد اكبر»، «آوای انقلاب» و... نيز از قائد بزرگ اسلام به عنوان «امام» نام آورده است.
و سرانجام كتاب تاريخ نهضت اسلامی ايران كه در سال ۱۳۵۶ در لبنان منتشر شده است نيز به نام «بررسی و تحليلي از نهضت امام خمينی» نامگذاری شده است و در جای جای اين كتاب از آن ابرمرد تاريخ با عنوان امام نام برده است.
◀️علاوه بر اين در ماهنامه ۱۵ خرداد (دوره اول) كه تا سال ۱۳۵۴ در نجف اشرف منتشر میشد نيز با عنوان «امام خمينی» از رهبر كبير انقلاب اسلامی نام برده است.
❇️ بدينگونه روشن میشود كه عنوان «امام» براي آن رهبر محبوب ملت سابقهای ديرينه دارد و به دوران اوج انقلاب اسلامی و پس از پيروزی آن محدود نميشود.
❌ البته سخنان آقای حسن روحانی در مراسم چهلم شهادت آيت الله حاج سيد مصطفی خمينی (رحمة الله عليه) در مسجد ارک تهران نيز در زمينه رواج عمومی این عنوان در عموم مردم مؤثر بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #اختصاصی
⭕️ امام خامنهای مدظلهالعالی:
«توجه بکنید؛ از سالهای آخر دههی اول انقلاب به بعد، دشمنان انقلاب و جبههی دشمن با استفاده از کارشناسهای ایرانی یک سیاستی را طراحی کردند - چون غیر کارشناسهای ایرانی به این نکته توجه پیدا نمیکردند؛ کسانی که طرف مشورتشان قرار میگرفتند، ایرانی بودند - و آن سیاست این بود که از قم #آنتیتز_انقلاب درست کنند. همان طور که انقلاب از قم جوشید، یک #ضد_انقلاب هم از قم به وجود بیاورند.»(۱۳۸۹/۸/۴-دیدار با جوانان و دانشجویان قم)
🎥فیلم هشدار تاریخنگار انقلاب اسلامی حجتالاسلام سید حمید روحانی؛ در خصوص ظهور و نفوذ #نوشریعتمداریها در حوزه علمیه قم.
⭕️ چرا برخی چهرهها و تشکلهای حوزوی در کنار آمریکا و غرب از #تجمعات_طلاب_انقلابی در هراساند؟
❇️ تاریخنگار انقلاب اسلامی؛ استاد #سیدحمید_روحانی پاسخ میگوید.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️دیدار با فتنه⭕️
🔸دیدار اعضای گروهی خاص از نمایندگان با یکی از #سران_فتنه ؛ روز گذشته در صحن مجلس حواشی را ایجاد کرد. این نمایندگان با وجود درک خساراتی که سران فتنه به ملت زدند و با آنکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در خصوص #مرزبندی_با_فتنهگران به مسؤولین تذکر داده بود؛ این دیدار را انجام دادند و میزان پایبندی عملی خود را به #منافع_ملی و مبانی نظام آشکار ساختند.
❓اما شخصی که با او دیدار کردند کیست؟ یکی از رؤسای جمهور سابق که به گفته خود با فشار پدر وارد حوزه علمیه شد و پس از #واقعه_فیضیه از قم؛ که آن روز میدان مبارزه انقلابیون بود؛ گریخت و به شهری دیگر پناه برد.
🎙بخشی از گفت و گوی تاریخنگار انقلاب حجتالاسلام سید حمید روحانی با خبرگزاری فارس درباره رئیس دولت اصلاحات :
🔶اینگونه افراد نه درد انقلاب دارند و نه #درد_مردم
🔷[در ابتدای راه] مجمع روحانیون مبارز دو دوسته بودند...و بعضی از آنان نان به نرخ روز خور بودند و آن روز احساس کردند هرکه انقلابی حرف بزند امام بیشتر خوشحال میشوند بعد هم که وضع عوض شد احساس کردند که دیگر الان امام نیست که آنها خواسته باشند برای #کسب_قدرت و موقعیت آنگونه شعار بدهند بنابراین سیاست خود را عوض کردند.
◀️به خاطر دارم بعد از اینکه آقای #خاتمی رئیس جمهور شد 180 درجه چرخش در مجمع روحانیون به وجود آمد.
❓روزی با آقای کروبی صحبت میکردم که پرسیدم شما که تا دیروز اگر کسی موضوع مذاکره با آمریکا را مطرح میکرد وی را کافر و نجس میدانستی و میگفتیدسرش را از تنش جدا کنید پس امروز یک دفعه چه شد اینگونه تغییر موضع دادید.
◀️ کروبی گفت که دیگر به این نتیجه رسیدهایم که اینگونه شعارها و موضعگیریها #برد_ندارد. در حقیقت همان شیفتگی برای قدرت در جناح #تسلیم_طلبان این زمینه را فراهم کرد.
🔶خاتمی یک بار هم برای انقلاب سیلی نخورده است.
آقای خاتمی...به دنبال چه بود؟ خاتمی انقلابی نبود به گونهای که نه در انقلاب حضور داشت و نه حتی یک بار برای انقلاب سیلی خورد. به یاد دارم زمانی در گذشته دور با وی گفتوگویی داشتیم که گفت من سال 1342 بر اثر فشار پدرم به قم آمدم و طلبه شدم و بعد به مدرسه فیضیه حمله شد فرصت کردم و از قم #فرار کردم و به اصفهان رفتم و آنجا درس دانشگاهی را ادامه و وارد دانشگاه شدم.
خوب ببینید آدمی که بر اثر فشار پدرش لباس روحانیت به تن کرده و یک سیلی برای انقلاب نخوره و در خارج از کشور حضور داشته است طبیعتاً نمیتواند انقلابی باشد و انقلابی فکر کند.آقای خاتمی پس از رسیدن به قدرت در دوران اصلاحات همان سیاست تسلیم طلبان را دنبال کردند... اینگونه افراد نه درد انقلاب و نه درد مردم را دارند و نه برای انقلاب سیلی خوردند.
🔵این جمله امام (ره) خیلی جالب است و امروز انسان میفهمد که چقدر این جمله زیبا است و آن این که کسانی میتوانند تا آخر با ما باشند که درد فقر را کشیده باشند [و] آقای خاتمی نمیتواند انقلابی فکر کنند.
🔗 پیوند مطالعه:
https://b2n.ir/39755
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢الف لام؛ خدمت یا خیانت؟!💢
حدودا یک ماه پیش بود که برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی جوایز خود را از رئیس جمهور دریافت کردند و در میان آثار برگزیده اثری در خصوص زندگانی امام خمینی قدس سره جای داشت؛ کتاب « #الف_لام_خمینی ». کتابی که به گفته نویسنده آن قرار بود شناختی کافی از امام قدس سره به مخاطبی که ایشان را ندیده بدهد امّا بررسی این اثر چیز دیگری را نشان میدهد و این کتاب نتوانسته نظر منتقدین متعهد را به خود جلب کند و اشکالات فراوانی به آن وارد شده است.
🔵یکی از منتقدین جدّی این اثر؛ تاریخنگار انقلاب اسلامی و یار دیرین امام قدس سره؛ حجّتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی است. ایشان این کتاب را در قالب مقالهای علمی نقد کرده و پس از بررسی آن بر اساس موازین تاریخنگاری؛ اعلام کرد که این کتاب نه تنها بازگویی صادقانهای از زندگی امام قدس سره نیست بلکه توطئهای جدید در تحریف راه ایشان محسوب میشود.
نظر به پروژه قطعی #تحریف_امام و لزوم مقابله جدی با آن, بخش اول از این مقاله را برای مخاطب فرهیخته و هوشمند به اشتراک میگذاریم.
📓در این مقاله میخوانید:
⬅️مقدمه: معرفی ترفند ارتجاعیها و فراماسونرها در تحریف تاریخ:
1. بیاعتبار کردن نهضتها و ناامید کردن ملتها
2. زیر سؤال بردن رهبران و پیشتازان
3. آمیختن نادرستیها با راستیها
⬅️رئیس بنیاد تاریخپژوهی پس از ذکر این مقدمه در چند عنوان کلی به نقد کتاب میپردازد:
1. تکرار نوشتههای سابق و نبود بعد پژوهشی
2. پذیرش بیچون و چرا و بدون راستیآزمایی و اعتباربخشی به منابع ساواک و منابع مخدوش
3. بهرهبرداری از شایعات دور از واقعیت در خصوص امام قدس سره
4. ابهامآمیز جلوه دادن برخی رویدادهای تاریخی پیرامون امام قدس سره؛ در اثر ناتوانی در تحلیل یا غرضورزیهای سیاسی
5. عدم رعایت بیطرفی مورد ادعا در استناد به منابع و گزینشی عمل کردن در این زمینه
6. به کار نبردن ملاکهای خردمندانه در صحت و سقم خاطرات نقل شده
🔵حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی سپس در دو بخش «تحریفگریها» و «شبههافکنی و پروندهسازی» به نقد این کتاب ادامه میدهند و موارد متعدّدی از اشتباهات تاریخی را بازگو و به آن پاسخ میدهند؛ اشتباهاتی که مغرضانه بودنش بعید نیست.
🔗پیوند دریافت مقاله«الف لام؛ خدمت یا خیانت»به قلم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی/فصلنامه 15 خرداد شماره56:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/154
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
56.pdf
16.24M
فصلنامه 15 خرداد شماره 56/ مقاله «الف لام خدمت یا خیانت» به قلم حجتالسلام و المسلمین سید حمید روحانی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
💥 #اختصاصی ⭕️ امام خامنهای مدظلهالعالی: «توجه بکنید؛ از سالهای آخر دههی اول انقلاب به بعد، دشمن
🔆 قابل توجه مخاطبان فرهیخته
📝 متن سخنان مهم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در خصوص ظهور پدیده #نوشریعتمداریها و تردیدافکنی مشکوک آنان نسبت به #تجمعات_طلاب_انقلابی؛ هم اکنون در سایت بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
https://b2n.ir/26664
◀️پیوند صوت:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/145
◀️حاشیهنگاری متنی و تصویری تجمع فیضیه در حمایت از بیانیه #گام_دوم که با تردیدافکنی برخی شخصیتها و جریانات مشکوک همراه شد :
https://eitaa.com/bonyadtarikh/127
https://eitaa.com/bonyadtarikh/131
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴خطر تحجرگرایان
«خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست . طلاب عزیزلحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال غفلت نکنند.» (امام خمینی قدس سره)
💢 #نفوذ در حوزههای علمیه و #خطر_تحجرگرایان در این نهاد مقدّس همواره مورد توجّه امام خمینی قدس سره بوده است. در شرایط حاضر پس از گذشت چند دهه از رحلت بنیانگزار نظام اسلامی؛ هشدارهای مقام معظم رهبری در خصوص #سکولاریسم_حوزوی و پروژه جداسازی حوزه ا ز نظام نشان میدهد که این مارهای خوش خط و خال همچنان مشغول تحرکات خود هستند.
❓امّا این جریان را چگونه میتوان شناخت و ویژگی قشر تحجّرگرا چیست؟
این افراد به دنبال چه هستند و هدف نهایی آنان چیست؟
🔵تاریخنگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پاسخ میگوید.
به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✅با ما باشید با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵سکولاهای حوزوی را بشناسیم
🔆شاخصه #روحانیان_سکولار در کلام تاریخنگار انقلاب اسلامی سید حمید روحانی
◀️مطابق با بیان صریح امام خمینی قدس سره؛ همگان به ویژه طلاب لحظهای از خطر مارهای خوش خط و خال در حوزه علمیه نباید غفلت کنند. اما این دسته را چگونه باید شناخت؟
با کدام شاخصه ها می توان شخصیت ها را شناسایی و معرفی کرد؟!
استاد سید حمید روحانی٬ به عنوان تنها کسی که در سال پایانی حیات امام مأمور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی شد٬ شاخصه های #روحانیون_طرفدار_اسلام_منهای_سیاست را برشمرده است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.