♦️عید قربان، عیدی است که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی میاندازد؛ قربانگاهی که درس #فداکاری و #جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا میدهد ،این پدرِ توحید و بتشکن جهان، به ما و همه انسانها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است. (صحیفه امام، ج۱۸، ص۸۶)
🔻فرارسیدن عید قربان پر شکوه ترین #ایثار و زیباترین جلوه #تعبد در برابر خالق یکتا بر عموم مسلمین مبارک باد.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴زندانیان آزاده شده منافقین در صف مبارزه علیه مردم
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/7
🔹 سازمان منافقین در کتاب یادنامه خود تعداد کشتهشدگان عملیات فروغ جاوید (مرصاد) را 1304 نفر برمیشمرد. آنها همچنین ادعا میکنند که 270نفر از کشتهشدگان این عملیات «زندانیان رژیم» بودند؛ یعنی افرادی که محکوم شده و در زندانها بودند، ولی به موجب دستور هیأتهای عفو آقای منتظری یا هر دلیل دیگری آزاد شده بودند و بار دیگر به منافقین پیوسته بودند!! بدین ترتیب، یک حساب سرانگشتی از آمار ارائهشده توسط منافقین هم نشان میدهد که [تقریبا] یکپنجم کشتهشدگان منافقین در فروغ جاویدان، زندانیان آزاد شده سالهای گذشته بودهاند.
🔸 بعید نیست که بتوان همین نسبت را در میان نیروهای عملیاتکننده منافقین که زنده مانده بودند هم تسری داد. بنابراین در حقیقت عملکرد نامناسبت هیأت عفو موجب افزایش قدرت عملیاتی سازمان منافقین گردید. (روزگار قائممقامی ص196)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴گرگهای دست و پا بسته
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/8
🔹عملکرد پیچیده منافقین یا همان مجاهدین خلق در ابتدای انقلاب اسلامی بخشی از مسئولین سادهلوح را به اشتباه انداخته بود و برخی دیگر همچون ابوالحسن بنیصدر به همکاری مغرضانه با این گروهک تروریستی رو آورده بودند و از دستگیرشدگان آنان حمایت میکردند. اما مرور زمان نشان داد که جمهوری اسلامی با رأفت اسلامی برخورد کرد اما منافقین زندانی با نفوذ و نفاق ضربات مختلفی را به مردم و نظام وارد کردند.
🔸بخشی از زندانیان سازمان حتی در سالهای انتهایی جنگ نیز از آن جدا نشدند و خود را حامی این گروهک معرفی میکردند. سیدمرتضی بختیاری از دادستانهای اسبق تهران در مورد آمادگی زندانیان منافق چنین میگوید:
🔹«پیچیدگی تشکیلاتی در اینها واقعا عجیب بود. زمانی که من خودم دادستان بودم، خیلی پیچیده عمل میکردند و واقعا اطلاعاتی در داخل اینها به وجود میآمد که از بیرون زندان به داخل زندان میرفت. آنقدر پیچیده بود که به زحمت میتوانستیم بفهمیم اینها کجا عامل دارند و وقتی که اتفاق حزب جمهوری اسلامی افتاد چند نفر دستگیر شدند... و وقتی عملیات مرصاد به آن نقطه رسید، برخی در داخل زندان پوتین پایشان کرده بودند که به یاری رجوی بروند.»(روزگار قائممقامی ص199-198)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ نامه شیخ فضل الله نوری درباره اهداف سیاسی - نظامی انگلستان از عقد قرداد توتون و تنباکو
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹در مساله تنباکو و شخص مستاجر انگلیسی و حکایت منع از استعمال آنها که منتصب به روسای ملت گرديده است، من باب المقدمه عرضه می دارد که از اصول موضوعه مسلمات تمام ارباب عقول است که باید شخصی که مالک نقطه ای از نقاط است، سد احتمال وجود اجنبی را بر آن نقطه بنماید.
🔸حتی، هرگاه عاقل احتمال بدهد فلان(ماژور تالبوت عاقد قرداد توتون و تنباکو)، که اقرب مردم است به او، اگر چندی در خانه او بنشیند اظهار ملكیت خواهد نمود و اخراجش نتوان فرمود مگر به مشقت، از اول ممنوع از دخول خواهد بود؛ چه رسد به این که اگر کسی دشمن توی پنجه داشته باشد و احتمال بدهد شاید شبیخون به خانه او بزند یا در صدد قتل او به برآید، وی را راحت ثقبات(سوراخ ها) و ثغور در آن خانه را کمال مراقبت و محافظت باید بنماید. و دیگر آن که: «الملک عقیم» از شیم نفوس ملوک است.
🔹 چه، بسیار عقود و بنود(قردادها) و عهود بسته شده و به صلاح حفظ مملکت و سلطنت در انتقاض(شکستن) آن، منتقِض(گسسته)گردیده و دشمنان را به ایمان مغلظه مطمئن ساخته، پس از استیلاء از پایش درآوردند.
🔸و دیگر قطع حاصل از تجربه که عبارت از تکرر مشاهده است، از اصول برهان و امور قوی بنیان است. وبه تکرر مشاهده از حالت اهالی انگلیس و مکر و حیل آنها نسبت به اهالی مصر و هندوستان و سایر جاها، ظاهر و هویدا و کالشمس فی وسَط السماء گردیده که قرارداد آنها پایه و اصلی ندارد.
🔸به قلم شریف جناب مستطاب قبلة الانام حجة الاسلام آقای حاجی میرزا محمد حسن_ دام ظله العالی _که از خواص بندگان امام همام علیه السلام است و قریب نود سال در خدمتگزاری شرع مبین و ترویج دین خاتم النبیین صلی الله علیه و آله زحمات بلانهایت کشیده، متوسل به ناحیه مقدسه امام زمان گردیده که: «اليوم استعمال تنباکو و توتون بأئ نحو کان، {در حکم} محاربه با امام زمان است».
🔹و الحق این کلمه جامعه شریفه که مشتمل بر معانی کثیره است، داخل در توقيعات رفيعه و الفاظ صادره از لسان صاحب الزمان است و چنان ابهت و وقعی در قلوب وضیع و شریف، عالِم و جاهل افکند که با هزار توپ و تفنگ ممکن نبود ممانعت این خلق را از شرب قلیان و نحو آن.
🔸 گویا منادی امام زمان ندا درداد که: ای مطيعين امام علیه السلام! حفظ اسلام موقوف به عدم استیلای کفار است؛ ولن يجعل الله الكافرين على المؤمنين سبيلا".
🔹دادن توتون و تنباکو به دست کفار - مثل سایر چیزها - سبب استیلا و رخنه و کثرت ازدحام آنهاست و بالمال، سلطنت شیعه به یدِ بدِ آنان قرار خواهد گرفت. پس چیزی که ممکن است ترک آن، باید تمام مردم فعلا ترک کنند. لعلّ الله يحدث بعد ذلك امراً. و حفظ بیضه اسلام داخل در اصول و فرایض عينيه است بر تمام آحاد مسلمانان، با عدم «من به الكفاية»واجب عینی است.
🔸و اصل مسأله ما داخل در احکام و موضوعات مستنبَطه نیست تا این که اطاعت آن، تنها بر مقلدین واجب باشد؛ بلکه از قبیل حکم در موضوعات صرفه است که اطاعت حکم حاکم شرعی، مطاع، بر مجتهد دیگر و مقلدین لازم و متحتّم است.
🔺سنه ۱۳۰۹ قمری
📔مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، ص۳۵۷- ۳۵۴ به نقل از تاریخ دخانیه ، ص۱۲۹-۱۲۶
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴هلهله زندانیان منافق برای عملیات فروغ جاویدان
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/9
🔹حجتالاسلام محمدابراهیم نکونام، از قضات دهه شصت:
«قضیه مرصاد که پیش آمد عدهای از این زندانیان در زندانهای مختلف کشور به هلهله و شادی پرداختند و از عملیات مسلحانه منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام حمایت کردند. بعد از شکست منافقین در عملیات مرصاد، تحقیقات و بازرسیهایی از زندانها و بندهایی که منافقین در آنها حضور داشتند صورت گرفت و اسناد و مدارکی کشف شد که نشان داد اینها خودشان را از زمانهای گذشته برای روزی که منافقین به خیال خودشان بر ایران حکومت کنند، آماده کرده بودند. برخی از اینها در حد اینکه ارکان حکومت منافقین باشند مطرح شده بودند و این اسناد به دست آمد.»(روزگار قائممقامی ص199)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷 شیخ فضل الله نوری و مجلس
🔸لامذهب های روزگار به من دشنام می دهند و بابی های معلوم الحال بامن دشمنی می کنند و به دروغ می نویسند که شیخ فضل الله مخالف مجلس است (بابیها و فرنگی مآبان) در جهات مجلس شورای ملی ما مسلمان ها وارد و متصرف شده اند و جداً جلوگیری از اسلامیت دارالشورای ایران می کنند و می خواهند مجلس شورای ایران را پارلمنت پاریس بسازند..»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص۶۷)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ شیخ فضل الله نوری و قانون اساسی
🔹« علیکم بطلب القانون الاساسي الاسلامی، ثم علیکم بطلب القانون الاساسي الاسلامی، فدنه مصلح لدینکم و دنیاکم قوت اسلام در این نظام نامه اسلامی است رفع گرفتاری های دنیای شما به همین نظام نامه اسلامی است. ای برادر، نظامنامه، نظامنامه، نظامنامه؛ لکن اسلامی، اسلامی، اسلامی. یعنی همان قانون شریعت.. بیاید به عنوان قانون، و اجرا شود».(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۶۸)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷پیشگامی شیخ فضل الله نوری در #تاسیس_مدارس_جدید_اسلامی
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم
مخفی نماناد بر اخوان مومنین ختم الله لهم بالخیر و السعادۀ که انصافا این امری را که اقدام فرمودند خیر جاری بزرگی است. خوب است همه در این امر خیر امداد نمایند. فی الحقیقه تجارت منجی از عذاب الیم است.
فاستبقوا الخیرات و سارعوا الی مغفرۀ من ربکم لینفعکم یوم لاینفع مال و لابنون و این احقر انشاء الله تعالی محض اینکه بی بهره از خیر معظم نباشم مبلغ یکصد تومان برای این خیر خدمت خواهم نمود. (رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات...شیخ شهید، محمد ترکمان، ص123)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷شهید راه آزادی
🔻 ویژگیهای #شیخ_فضلالله_نوری از نگاه تاریخنگار انقلاب اسلامی
🔹بصیرت و آگاهی
🔸غیرتمندی و ذلت ناپذیری
🔹دوری گزینی از تسامح و تساهل
🔸رهرو راه عاشوراییان
🔹شناخت لیبرالیسم
🔸صراحت و قاطعیت
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴نماز با عکس رجوی
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/10
🔹یکی از اعضای هیئت اجرایی سازمان به نام #حسین_ربوبی، در سال 65 به عنوان مسئول پایگاههای #پاکستان انتخاب شد. بلافاصله پس از ورود، یک نشست انتقادی با حضور #محمود_دائمی مسئول سابق برگزار کرد و وی را «مانع تابیدن نور رهبری به پایین» عنوان نمود. این جریان را ربوبی چنین شرح میدهد:
🔸« وقتی من به پاکستان آمدم، دیدم که در هر پایگاه فقط دو-سه عکس رهبری [سازمان] چسبانده شده بود. همین نشان میداد که چطور محمود مانع تابیدن نور رهبری به پایین میشد. وقتی من آمدم، گفتم هرچه قدر عکس رهبری میتوانند برایمان بفرستند.
دنبال ماجرا را مجید بازگونه و مینو محمدیزاده اینگونه تعریف میکنند:
🔹[ربوبی] به بچهها توصیه میکرد که در هر اتاق عکس [ #رجوی ] را بچسبانند. همچنین در همان نشست مطرح کرد که: اگر مجاهدی در اتاقی نماز بخواند که در آن اتاق عکس رهبری وجود نداشته باشد، نمازش باطل است.(نشست فصلی در کویته پاکستان در زمستان سال 65).(سازمان مجاهدین خلق، پیدایی تا فرجام، ج3 ص122، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام (۳۱)
♨️ سیل خروشان در قم(۱)
🔹... عصر هفتم ماه بود، خاور سلطان کارگرمان آمد و گفت مردم میگویند امشب #سیل میآید و همه در وحشت هستند. من که فردی خونسرد و محکم و بیاعتنا بهاینگونه حوادث بودم اهمیت ندادم ... از وقتی آقا [به حج] رفته بود، خاورسلطان در اتاق من میخوابید. #مصطفی سه ساله و علی سهماه و نیمه بود. نیمه شب بود که بچه بیدار شد و من هم برای شیر دادن او بلند شدم دیدم خاورسلطان نیست... صدای کلید درب منزل آمد، فهمیدم بیرون رفته... آمد گفت سیل آمده و تمامی اهل محل رفتهاند حرم حضرت معصومه ... سیل تا سر کوچه «نمد مالان» آمده است. که تا منزل ما کمتر از صد متر فاصله داشت ... صدای آب و « یاعلی یاعلی» بهگوش میرسید... با وجود این من خونسرد، خونسرد خونسرد بودم ... صدای آب نمیگذاشت خوابم ببرد و هیاهوی مردم هم مزید بر علت شده بود. سرم را زیر لحاف کردم و اتفاقاً درست عمل کردم، چون صبح از خواب بیدار شدم.
🔸پس از ادای نماز صبح دیدم صدای آب و جمعیت و فریاد یاعلی و یارسول بیش از انتظار است... دختر خاورسلطان را که منزلشان نزدیک منزلمان بود همراه خود کردم و برای تماشا روانه شهر شدم... تا آخر قم از طرف شرق گویی دریایی از آب بود، آبی که بسیاری از خانهها را با خود پر کرده بود و تمام اجناس چوبی منازل را بر دوش میکشید، حتی متکاهایی که هنوز آب را کاملاً جذب نکرده بود شناور بودند. (زندگینامه بانو #خدیجه_ثقفی (همسر امام)ص93)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️ جنگ روانی علیه خلیفه
🔸امام هادی علیهالسلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرفهایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد.
🔹در مبارزهای که شروع کنندهی آن، خلیفهای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزهای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد.
📔(انسان ۲۵۰ ساله_ ۱۳۸۰/۶/۳۰)
#امام_هادی
#میلاد_امام_هادی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.