فداکاری و نذر آیت الله مشکینی برای آزادی امام خمینی قدس سره الشریف
🔸گزارش ساواک به نقل یکی از طلاب مشهد:
مشکینی فداکارترین طرفدار خمینی است و میتوان وی را تنها فرد همراه با خمینی دانست. وقتیکه خمینی بازداشت بود مشکینی نذر مینماید که چنانچه خمینی از زندان خلاص شود، آنچه موجودی دارد بین طلاب حوزه قم تقسیم نماید. به مجرد این که خمینی آزاد میشود این کار را نموده، حتی اثاثیه و مایحتاج خود را به طلاب میدهد.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴رابطه منفی امام با مجاهدین خلق
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/5
🔹 #مجاهدین_خلق پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مدتها پیش از آن ماهیت ضداسلامی خود را نمایان کرده بودند. اما در ابتدای راه کسی چهره منافقانه آنان را نمیشناخت و حتی بخشی از روحانیون نیز به حمایت از آنان پرداختند. اما در مقابل؛ امام خمینی قدس سره الشریف قاطعانه ایستاد و کوچکترین تأییدی نسبت به آنان نداشت.
🔸حجتالاسلام #دعایی در این زمینه میگوید:
«من سمپات این سازمان بودم. من ساعتها با امام صحبت کردم بلکه بتوانم یک جمله از امام در یک اعلامیه بگیرم که در دفاع از سازمان و یا یکی از افراد این سازمان باشد.
🔹در یک جلسه خاطرم هست که من بعد از یکساعت و نیم صحبت گریهام گرفت و شاید پنج دقیقه گریستم و نتوانستم حرف بزنم که بلکه بتوانم حمایت امام از این #سازمان و از راه آنها و شیوه کار آنها کسب کنم. امام مقاومت کرد. خود من سمپات این سازمان شدم و حتی بالاتر از سمپات رابطه ارگانیک با این سازمان داشتم. چهار الی پنج سال در این رابطه کوشیدم به نفع این سازمان پیش امام یک کلمه تأیید بگیرم، نتوانستم و هیچکس نتوانست.»(از مجاهدین تا منافقین،ص142، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ حکایت آیت الله مشکینی از #نفوذ_پذیری آقای منتظری
⚫️به مناسبت سالروز وفات آیت الله مشکینی
🔹 آیت الله مشکینی، دوست دیرینه آقای منتظری با شناخت عمیق از شخصیت وی، به نفوذپذیری تصریح می کند و از ایمان راسخ آقای منتظری به افراد فاسدی چون سید مهدی هاشمی، چنین سخن به میان می آورد:
🔸این آقایی که این صحبت ها را کرده و این #جو_ناصالح را ایجاد کرده و تقریبا در داخل و خارج صدای دشمنان ما بلند شده، خوشحالی شده برای دشمنان ما و ایجاد ناراحتی کرده برای همه دوستان انقلاب، این آقا با این فضلی که داشت یک عیب داشت و این عیب او را در تمام جهات ساقط کرد و همه کمالاتش تحت الشعاع یک عیب قرار گرفت..
🔹یک عیبی که تمام محسناتش را در زیر چتر قرار داده است و آن این بود که فکرش از روز اول افتاد دست یک عده معدود ناصالح، اصلا قبضه کردن این آقا را و او نتوانست از قبضه بیرون بیاید. چند بار پیش او رفتم، قبل از آنکه مهدی هاشمی اعدام شود و گفتم آقا! آخر چیه این قضیه؟ چرا این همه، از این تعریف می کنید؟ چرا این همه دنبال این هستید؟ جنایت های این را می خوانی و می بینی چه نوشته اند و چه گفته اند، چه کرده در افغانستان! این آقا که اعدامش کردند. هرچه گفتم، گفت که (عبارت ایشان این بود) من به مهدی هاشمی ایمان دارم!!
🔸این بیت شده بود در دست اطرافیان این آقا، یک وسیله ای به وسیله قدرت ایشان، علم ایشان، اجتهاد ایشان، وسیله ای برای پیاده کردن یک هدف های انحرافی، که امام می دانست.. به ایشان گفتم اگر جای شما بودم، از این بیت می آمدم بیرون؛ همچنان که مار از پوست خودش بیرون می آید، می رفتم جای دیگر، آنجا شروع می کردم.»(روزگار قائم مقامی،صص۷۱-۷۰)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ متن #تایید آیت الله مشکینی بر #اصالت_نامه ۶۸/۱/۶ امام به آقای منتظری
⚫️به مناسبت سالروز وفات آیتالله مشکینی
🔻 بسم الله الرحمن الرحيم
🔹پس از اهداء سلام و تحیات، در اوائل فروردین ۶۸ شبی در حضور امام راحل «قدس سره» با نامبردگان فوق بودیم«آیت الله خامنهای، آقای هاشمی رفسنجانی» و صحبت در اطراف انتشار و عدم انتشار نامه مزبور بود و از معظم له درخواست عدم انتشار و یا تخفیف مفاد آن می شد و اگر کسی در آن حال
سخنان ایشان را درباره آقای منتظری می شنید نه فقط يقين می کرد که نامه نامه ایشان است بلکه یقین می کرد که ایشان در نوشتن نامه ارفاق نموده و رعایت برخی از مدال را کرده است، و در واقع «سبقت رحمته غضباء» وبه هرحال بنده می دانم و شهادت می دهم که نامه فوق الذكر نامه معظم له و مطالب آن منظور ایشان بوده و اگر کسی شک دارد «قل هاتوا برهانكم ان کنتم صادقین»
والسلام علیکم و رحمة الله، الاقل على المشکینی، ۸۰/۱/۳۱
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️هشدار آیتالله مشکینی به ٱقای منتظری
⚫️به مناسبت سالروز وفات آیتالله مشکینی
آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان رهبری، یک ماه قبل از انتخاب ایشان به قائم مقامی رهبری، طی نامه ای به تاریخ۱۳۶۴/۷/۱ نسبت به اطرافیان و بیت آقای منتظری اعلام خطر کرده و باصراحت ایشان را به پاک کردن اطرافش از افراد فاسد دعوت کرده است:
«نظر اغلب دوستان برای روز مبادا شمایید، لكن با یک نگرانی خاص از ناحیه
بعضی حواشی آن جناب، که متأسفانه به قول آن مرحوم، مراجع قبلی پس از مر گرفتار می شدند و شما قبل از آن. من در این باره لامتثال امر، کلی می گویم که پیوسته از دوستان صمیمی تان اظهار ناراحتی می شنوم.»(روزگار قائم مقامی، ص۸۶)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴مذاکره، عامل حمله نظامی و ناامنی
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/6
🔹ارتباط مجاهدین با بیگانگان محدود به عراق نبود و این سازمان با سازمان امنیت ترکیه- #میت نیز همکاری داشت و در ازای دریافت خدمات استقراری، فعالیتهای نیرویی( #قاچاق_انسان)، دریافت کمکهای مالی و حل و فصل ترددهای غیرقانونی از مرزهای زمینی یا هوایی این کشورها به خاک عراق و بالعکس و... به کثیفترین کار ممکن یعنی جاسوسی و جمعآوری اطلاعات از کشورمان برای تأمین بخشی از نیازمندیهای گسترده اطلاعاتی-امنیتی کشورهای میزبان دست میزد.
🔸در کشور #ترکیه رابطه سازمان با مسئولین امنیتی ترکیه به خوبی پیش میرفت و سالهای 1367 الی 1370 اوج این فعالیتها بود. البته این همکاری از همان سالهای بعد از #فاز_نظامی شروع و تا قبل از سقوط صدام نیز ادامه داشت.
سازمان در کشور ترکیه مسئولین مشخصی برای ارتباط با مسئولین امنیتی ترکیه داشت. از جمله مسئولینی که در این رابطه میتوان نام برد:
🔹محمد محدثین (بهنام)، حسین عابدینی، نادر ثانی، جمعه جهاننژاد... هادی روشنروان (هوشنگ-از مسئولین سیستم جاسوسی تلفنی مجاهدین در کشور آلمان) و نادر رفیعینژاد نام برد که طی سالهای 1367-1369 یا در کشور ترکیه مأموریت داشته یا ملاقاتهایی را با برخی مقامات امنیتی ترکیه انجام داده بودند.
🔸البته این فعالیتها خالی از خطر هم نبود. چراکه طی سالهای 1367 تا 1369 و حتی سالهای بعد از آن نیز سازمان با مشکلاتی در ترکیه رو به رو شد. اولین اتفاق، دزدیدهشدن ابوالحسن مجتهدزاده (نبی) یکی از مسئولین سازمان در استانبول توسط عوامل جمهوری اسلامی ایران در پاییز 1367 بود که این طرح در مسیر انتقال وی به ایران لو رفت و موضوع مطبوعاتی شد. این اولین زنگ خطر برای #نیروهای_سازمان در کشور ترکیه محسوب میشد.(خداوند اشرف از ظهور تا سقوط ص690-689)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♦️عید قربان، عیدی است که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی میاندازد؛ قربانگاهی که درس #فداکاری و #جهاد در راه خدای بزرگ را به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا میدهد ،این پدرِ توحید و بتشکن جهان، به ما و همه انسانها آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که مکه و منی قربانگاه عاشقان است و محل نشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است. (صحیفه امام، ج۱۸، ص۸۶)
🔻فرارسیدن عید قربان پر شکوه ترین #ایثار و زیباترین جلوه #تعبد در برابر خالق یکتا بر عموم مسلمین مبارک باد.
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴زندانیان آزاده شده منافقین در صف مبارزه علیه مردم
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/7
🔹 سازمان منافقین در کتاب یادنامه خود تعداد کشتهشدگان عملیات فروغ جاوید (مرصاد) را 1304 نفر برمیشمرد. آنها همچنین ادعا میکنند که 270نفر از کشتهشدگان این عملیات «زندانیان رژیم» بودند؛ یعنی افرادی که محکوم شده و در زندانها بودند، ولی به موجب دستور هیأتهای عفو آقای منتظری یا هر دلیل دیگری آزاد شده بودند و بار دیگر به منافقین پیوسته بودند!! بدین ترتیب، یک حساب سرانگشتی از آمار ارائهشده توسط منافقین هم نشان میدهد که [تقریبا] یکپنجم کشتهشدگان منافقین در فروغ جاویدان، زندانیان آزاد شده سالهای گذشته بودهاند.
🔸 بعید نیست که بتوان همین نسبت را در میان نیروهای عملیاتکننده منافقین که زنده مانده بودند هم تسری داد. بنابراین در حقیقت عملکرد نامناسبت هیأت عفو موجب افزایش قدرت عملیاتی سازمان منافقین گردید. (روزگار قائممقامی ص196)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴گرگهای دست و پا بسته
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/8
🔹عملکرد پیچیده منافقین یا همان مجاهدین خلق در ابتدای انقلاب اسلامی بخشی از مسئولین سادهلوح را به اشتباه انداخته بود و برخی دیگر همچون ابوالحسن بنیصدر به همکاری مغرضانه با این گروهک تروریستی رو آورده بودند و از دستگیرشدگان آنان حمایت میکردند. اما مرور زمان نشان داد که جمهوری اسلامی با رأفت اسلامی برخورد کرد اما منافقین زندانی با نفوذ و نفاق ضربات مختلفی را به مردم و نظام وارد کردند.
🔸بخشی از زندانیان سازمان حتی در سالهای انتهایی جنگ نیز از آن جدا نشدند و خود را حامی این گروهک معرفی میکردند. سیدمرتضی بختیاری از دادستانهای اسبق تهران در مورد آمادگی زندانیان منافق چنین میگوید:
🔹«پیچیدگی تشکیلاتی در اینها واقعا عجیب بود. زمانی که من خودم دادستان بودم، خیلی پیچیده عمل میکردند و واقعا اطلاعاتی در داخل اینها به وجود میآمد که از بیرون زندان به داخل زندان میرفت. آنقدر پیچیده بود که به زحمت میتوانستیم بفهمیم اینها کجا عامل دارند و وقتی که اتفاق حزب جمهوری اسلامی افتاد چند نفر دستگیر شدند... و وقتی عملیات مرصاد به آن نقطه رسید، برخی در داخل زندان پوتین پایشان کرده بودند که به یاری رجوی بروند.»(روزگار قائممقامی ص199-198)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ نامه شیخ فضل الله نوری درباره اهداف سیاسی - نظامی انگلستان از عقد قرداد توتون و تنباکو
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹در مساله تنباکو و شخص مستاجر انگلیسی و حکایت منع از استعمال آنها که منتصب به روسای ملت گرديده است، من باب المقدمه عرضه می دارد که از اصول موضوعه مسلمات تمام ارباب عقول است که باید شخصی که مالک نقطه ای از نقاط است، سد احتمال وجود اجنبی را بر آن نقطه بنماید.
🔸حتی، هرگاه عاقل احتمال بدهد فلان(ماژور تالبوت عاقد قرداد توتون و تنباکو)، که اقرب مردم است به او، اگر چندی در خانه او بنشیند اظهار ملكیت خواهد نمود و اخراجش نتوان فرمود مگر به مشقت، از اول ممنوع از دخول خواهد بود؛ چه رسد به این که اگر کسی دشمن توی پنجه داشته باشد و احتمال بدهد شاید شبیخون به خانه او بزند یا در صدد قتل او به برآید، وی را راحت ثقبات(سوراخ ها) و ثغور در آن خانه را کمال مراقبت و محافظت باید بنماید. و دیگر آن که: «الملک عقیم» از شیم نفوس ملوک است.
🔹 چه، بسیار عقود و بنود(قردادها) و عهود بسته شده و به صلاح حفظ مملکت و سلطنت در انتقاض(شکستن) آن، منتقِض(گسسته)گردیده و دشمنان را به ایمان مغلظه مطمئن ساخته، پس از استیلاء از پایش درآوردند.
🔸و دیگر قطع حاصل از تجربه که عبارت از تکرر مشاهده است، از اصول برهان و امور قوی بنیان است. وبه تکرر مشاهده از حالت اهالی انگلیس و مکر و حیل آنها نسبت به اهالی مصر و هندوستان و سایر جاها، ظاهر و هویدا و کالشمس فی وسَط السماء گردیده که قرارداد آنها پایه و اصلی ندارد.
🔸به قلم شریف جناب مستطاب قبلة الانام حجة الاسلام آقای حاجی میرزا محمد حسن_ دام ظله العالی _که از خواص بندگان امام همام علیه السلام است و قریب نود سال در خدمتگزاری شرع مبین و ترویج دین خاتم النبیین صلی الله علیه و آله زحمات بلانهایت کشیده، متوسل به ناحیه مقدسه امام زمان گردیده که: «اليوم استعمال تنباکو و توتون بأئ نحو کان، {در حکم} محاربه با امام زمان است».
🔹و الحق این کلمه جامعه شریفه که مشتمل بر معانی کثیره است، داخل در توقيعات رفيعه و الفاظ صادره از لسان صاحب الزمان است و چنان ابهت و وقعی در قلوب وضیع و شریف، عالِم و جاهل افکند که با هزار توپ و تفنگ ممکن نبود ممانعت این خلق را از شرب قلیان و نحو آن.
🔸 گویا منادی امام زمان ندا درداد که: ای مطيعين امام علیه السلام! حفظ اسلام موقوف به عدم استیلای کفار است؛ ولن يجعل الله الكافرين على المؤمنين سبيلا".
🔹دادن توتون و تنباکو به دست کفار - مثل سایر چیزها - سبب استیلا و رخنه و کثرت ازدحام آنهاست و بالمال، سلطنت شیعه به یدِ بدِ آنان قرار خواهد گرفت. پس چیزی که ممکن است ترک آن، باید تمام مردم فعلا ترک کنند. لعلّ الله يحدث بعد ذلك امراً. و حفظ بیضه اسلام داخل در اصول و فرایض عينيه است بر تمام آحاد مسلمانان، با عدم «من به الكفاية»واجب عینی است.
🔸و اصل مسأله ما داخل در احکام و موضوعات مستنبَطه نیست تا این که اطاعت آن، تنها بر مقلدین واجب باشد؛ بلکه از قبیل حکم در موضوعات صرفه است که اطاعت حکم حاکم شرعی، مطاع، بر مجتهد دیگر و مقلدین لازم و متحتّم است.
🔺سنه ۱۳۰۹ قمری
📔مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، ص۳۵۷- ۳۵۴ به نقل از تاریخ دخانیه ، ص۱۲۹-۱۲۶
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴هلهله زندانیان منافق برای عملیات فروغ جاویدان
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/9
🔹حجتالاسلام محمدابراهیم نکونام، از قضات دهه شصت:
«قضیه مرصاد که پیش آمد عدهای از این زندانیان در زندانهای مختلف کشور به هلهله و شادی پرداختند و از عملیات مسلحانه منافقین علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام حمایت کردند. بعد از شکست منافقین در عملیات مرصاد، تحقیقات و بازرسیهایی از زندانها و بندهایی که منافقین در آنها حضور داشتند صورت گرفت و اسناد و مدارکی کشف شد که نشان داد اینها خودشان را از زمانهای گذشته برای روزی که منافقین به خیال خودشان بر ایران حکومت کنند، آماده کرده بودند. برخی از اینها در حد اینکه ارکان حکومت منافقین باشند مطرح شده بودند و این اسناد به دست آمد.»(روزگار قائممقامی ص199)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷 شیخ فضل الله نوری و مجلس
🔸لامذهب های روزگار به من دشنام می دهند و بابی های معلوم الحال بامن دشمنی می کنند و به دروغ می نویسند که شیخ فضل الله مخالف مجلس است (بابیها و فرنگی مآبان) در جهات مجلس شورای ملی ما مسلمان ها وارد و متصرف شده اند و جداً جلوگیری از اسلامیت دارالشورای ایران می کنند و می خواهند مجلس شورای ایران را پارلمنت پاریس بسازند..»(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص۶۷)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ شیخ فضل الله نوری و قانون اساسی
🔹« علیکم بطلب القانون الاساسي الاسلامی، ثم علیکم بطلب القانون الاساسي الاسلامی، فدنه مصلح لدینکم و دنیاکم قوت اسلام در این نظام نامه اسلامی است رفع گرفتاری های دنیای شما به همین نظام نامه اسلامی است. ای برادر، نظامنامه، نظامنامه، نظامنامه؛ لکن اسلامی، اسلامی، اسلامی. یعنی همان قانون شریعت.. بیاید به عنوان قانون، و اجرا شود».(نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۶۸)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷پیشگامی شیخ فضل الله نوری در #تاسیس_مدارس_جدید_اسلامی
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم
مخفی نماناد بر اخوان مومنین ختم الله لهم بالخیر و السعادۀ که انصافا این امری را که اقدام فرمودند خیر جاری بزرگی است. خوب است همه در این امر خیر امداد نمایند. فی الحقیقه تجارت منجی از عذاب الیم است.
فاستبقوا الخیرات و سارعوا الی مغفرۀ من ربکم لینفعکم یوم لاینفع مال و لابنون و این احقر انشاء الله تعالی محض اینکه بی بهره از خیر معظم نباشم مبلغ یکصد تومان برای این خیر خدمت خواهم نمود. (رسائل، اعلامیه ها، مکتوبات...شیخ شهید، محمد ترکمان، ص123)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📷شهید راه آزادی
🔻 ویژگیهای #شیخ_فضلالله_نوری از نگاه تاریخنگار انقلاب اسلامی
🔹بصیرت و آگاهی
🔸غیرتمندی و ذلت ناپذیری
🔹دوری گزینی از تسامح و تساهل
🔸رهرو راه عاشوراییان
🔹شناخت لیبرالیسم
🔸صراحت و قاطعیت
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴نماز با عکس رجوی
◀️مروری بر عملکرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سالروز عملیات مرصاد/10
🔹یکی از اعضای هیئت اجرایی سازمان به نام #حسین_ربوبی، در سال 65 به عنوان مسئول پایگاههای #پاکستان انتخاب شد. بلافاصله پس از ورود، یک نشست انتقادی با حضور #محمود_دائمی مسئول سابق برگزار کرد و وی را «مانع تابیدن نور رهبری به پایین» عنوان نمود. این جریان را ربوبی چنین شرح میدهد:
🔸« وقتی من به پاکستان آمدم، دیدم که در هر پایگاه فقط دو-سه عکس رهبری [سازمان] چسبانده شده بود. همین نشان میداد که چطور محمود مانع تابیدن نور رهبری به پایین میشد. وقتی من آمدم، گفتم هرچه قدر عکس رهبری میتوانند برایمان بفرستند.
دنبال ماجرا را مجید بازگونه و مینو محمدیزاده اینگونه تعریف میکنند:
🔹[ربوبی] به بچهها توصیه میکرد که در هر اتاق عکس [ #رجوی ] را بچسبانند. همچنین در همان نشست مطرح کرد که: اگر مجاهدی در اتاقی نماز بخواند که در آن اتاق عکس رهبری وجود نداشته باشد، نمازش باطل است.(نشست فصلی در کویته پاکستان در زمستان سال 65).(سازمان مجاهدین خلق، پیدایی تا فرجام، ج3 ص122، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸خاطرات خودنگاشت همسر امام (۳۱)
♨️ سیل خروشان در قم(۱)
🔹... عصر هفتم ماه بود، خاور سلطان کارگرمان آمد و گفت مردم میگویند امشب #سیل میآید و همه در وحشت هستند. من که فردی خونسرد و محکم و بیاعتنا بهاینگونه حوادث بودم اهمیت ندادم ... از وقتی آقا [به حج] رفته بود، خاورسلطان در اتاق من میخوابید. #مصطفی سه ساله و علی سهماه و نیمه بود. نیمه شب بود که بچه بیدار شد و من هم برای شیر دادن او بلند شدم دیدم خاورسلطان نیست... صدای کلید درب منزل آمد، فهمیدم بیرون رفته... آمد گفت سیل آمده و تمامی اهل محل رفتهاند حرم حضرت معصومه ... سیل تا سر کوچه «نمد مالان» آمده است. که تا منزل ما کمتر از صد متر فاصله داشت ... صدای آب و « یاعلی یاعلی» بهگوش میرسید... با وجود این من خونسرد، خونسرد خونسرد بودم ... صدای آب نمیگذاشت خوابم ببرد و هیاهوی مردم هم مزید بر علت شده بود. سرم را زیر لحاف کردم و اتفاقاً درست عمل کردم، چون صبح از خواب بیدار شدم.
🔸پس از ادای نماز صبح دیدم صدای آب و جمعیت و فریاد یاعلی و یارسول بیش از انتظار است... دختر خاورسلطان را که منزلشان نزدیک منزلمان بود همراه خود کردم و برای تماشا روانه شهر شدم... تا آخر قم از طرف شرق گویی دریایی از آب بود، آبی که بسیاری از خانهها را با خود پر کرده بود و تمام اجناس چوبی منازل را بر دوش میکشید، حتی متکاهایی که هنوز آب را کاملاً جذب نکرده بود شناور بودند. (زندگینامه بانو #خدیجه_ثقفی (همسر امام)ص93)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️ جنگ روانی علیه خلیفه
🔸امام هادی علیهالسلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرفهایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد.
🔹در مبارزهای که شروع کنندهی آن، خلیفهای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزهای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد.
📔(انسان ۲۵۰ ساله_ ۱۳۸۰/۶/۳۰)
#امام_هادی
#میلاد_امام_هادی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🌀خاطرات خودنگاشت همسر امام(۳۲)
♨️ سیل خروشان در قم(۲)
🔸در مقابل چشم من آخرین دیوار اتاقی که سماور و چراغ در طاغچهاش بود خراب شد و همه در آب فروریخت، پیرمردی که خانهاش از سه روز قبل در مسیر سیل قرار داشت و جریان آب فرصت فرار را از او گرفته بود بالای درختی رفته و مشغول دعا بود. گفتند سه روز است که از توتها نارس درخت استفاده میکند...
🔹در بعضی نقاط آب به چند متر میرسید، کوچههای قم مسیل بود، گوشه پل سابق که رو به روی بازار است خراب شده بود و در نتیجه آب درون مسجد و جلوی بازار را پر کرده بود و خیابان حضرتی خود رودخانهای شده بود... در آن سال که به «سال سیلی» معروف و ماه جدید مردم قم و دهات اطراف آن شد، من بیست ساله بودم. دلم به شدت برای مردم سیلزده سوخت که همهچیزشان را از دست داده بودند ... غروب یکی از همسایگان دخترش رافرستاد که امشب هم سیل میآید... (زندگینامه بانو #خدیجه_ثقفی (همسر امام) ص94)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️سند ماسونی شاپور بختیار
⚫️سالمرگ شاپور بختیار
🔻متن سند:
🔹در ساعت 18:00 روز پنجشنبه 16 /4 /36 جلسه لژ اصفهان با دعوت قبلی در محل لژ واقع در میدان 24 اسفند ساختمان اشراقی تشکیل جلسه داد.
🔸در این جلسه آقایان #ژان_هکاراول، دکتر #شاپور_بختیار، شهاب الدین سحابی معاون استاندار، علیمحمد آزما، کمال نعمت بخشی، دکتر محمد توانا، دکتر خلیل خلیلی، عبدالغفار برومند، دیباج، رحیمی و دکتر صدری حضور داشتند.
🔹پس از تشکیل جلسه آقای بختیار ضمن خوش آمد به حاضرین اظهار کرد چون مدتی است #لژ_اصفهان فعالیت نداشته و تشکیل جلسه نداده لذا مورد ایراد و اعتراض گراند لژ مرکز قرار گرفته است و اضافه کرد دستور جلسه حاضر اول انتخاب هیئت رئیسه لژ بوده و سپس اقداماتی در جهت فعالیت بعدی انجام بگیرد.
🔸پس از آن انتخابات به عمل آمد و آقای دکتر خلیلی به سمت رئیس هیئت مدیره و آقایان نعمت بخشی و دکتر توانا به ترتیب به سمت نایب رئیس انتخاب گردیدند.
🔹پس از خاتمه انتخابات نامه ای برای آقای #شریف_امامی تنظیم و قرائت گردید که در آن درخواست شده بود کسانی را از تهران تعیین و معرفی نمایند تا لژ اصفهان را افتتاح نموده و جلسه اول آن را اداره و اعضاء را راهنمایی نمایند و درخواست شد کسانی را که برای آمدن به اصفهان تعیین می فرمایند قبلاً معرفی کنند تا برای آنها در هتل شاه عباس محل رزرو شود و نیز بلیط هواپیما تهیه و ارسال گردد. (رجال عصر پهلوی،شاپور بختیار به روایت اسناد ساواک، ص۴۱۲، سند۶۸۵۹)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️تجربه مشروطه
🔹در دورهى مشروطه، رهبران و مردم نمىدانستند كمين بيگانگان با آمادگىهاى قبلى چقدر خطرناك است؛ لذا حصارهاى خودشان را برچيدند و مهياى قبول حملهى دشمن شدند؛ دشمن هم آمد و هر كار خواست، در اين كشور كرد. اين دفعه در انقلاب اسلامى، با استفادهى از تجربهى مشروطيت، هم ملت ما، هم رهبران روحانى ما و هم روشنفكران صادق ما فهميدند كه بايد حصار معنوى - يعنى حصار ايمان، ارزشهاى انقلابى و حصار بيدارى - را در مقابل توطئههاى دشمن محكم نگه دارند.
🎙ديدار اعضاى اتحاديهى انجمنهاى اسلامى دانشآموزان 1383/12/24
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸 خاطرات خود نگاشت همسر امام(۳۳)
❎ بازگشت امام از حج با پای برهنه و سر و صورت گل آلود(۱)
🔹... توی درگاه اتاق با حالتی پریشان نشسته بودم، دختر همسایه هم جلویم ایستاده بود با هم صحبت میکردیم ... یک مرتبه دیدم مردی سفیدپوش از دالان وارد حیاط شد، از آنجا که هوا تاریک شده بود، صورتش بهخوبی پیدا نبود، گوشه چادر دختر همسایه را به سرم کشیدم بلند گفتم کیستی، گفت منم.
🔸 باز پرسیدم تو کیستی؟ گفت من روحالله. گفتم مگه آمدی؟ گفت بلی، خودش بود، حجاج آن زمان خیلی تشریفات داشتند، گوسفندها و گاوها کشته میشد، نهارها و شامها داده میشد. گفت بلی خودم هستم، آمد جلو دیدم پابرهنه، گوشههای قبا را در جیب فرو برده، شلوار را بالا زده، عمامه را برگردن پیچیده. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص96)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴دفاع رئیسجمهور آمریکا از جنایت هیروشیما
⚫️به مناسبت فاجعه بیروت و سالروز حمله اتمی به هیروشیما
▫️یکی از فجایع کمنظیر بشری که به دست آمریکای مدعی حقوق بشر انجام شد؛ انفجار هیروشیما و ناکازاکی بود. رؤسای جمهور نه تنها بابت این فاجعه بشری عذرخواهی نکردند بلکه طلبکارانه آن را توجیه نمودند.
▪️نیکسون پس از اینکه جنگ اتمی علیه ژاپن را یکی از عوامل محکومیت آمریکا عنوان میکند این محکومیت را نمیپذیرد و حتی اشک ریختن برای ژاپن را خندهدار عنوان میکند:
▫️« از ژاپن، چهره یک مملکت مورد تهاجم و یک ملت مظلوم ساختن و برای آنها اشک ریختن بیشتر یک کمدی است تا تراژدی.ژاپن کشوری است فوقالعاده توسعهطلب، تجاوزگر و برای صلح جهانی، خطرناک بود.»(فصلنامه پانزده خرداد، شماره 35، ص302)
طبیعی است که هیچ فردی که بویی از رحمت و شفقت انسانی برده باشد این گزافهگویی را برنمیتابد و حمله اتمی به مردمی مظلوم را نمیپذیرد. نیکسون نیز به خوبی این را میداند اما در برابر این جنایت ضدانسانی؛ با خونسردی تمام کشتار وسیع بیگناهها را طبیعی عنوان میکند:
▪️«البته ممکن است کسی بگوید مردم ژاپن چه گناهی کرده بودند؟ این اتفاق طبیعی است که از آن نمیتوان حذر کرد.»(همان)
⚫️پینوشت:
دو روز پیش از سالروز هیروشیما و ناکازاکی انفجاری شدید و البته مشکوک در بندر بیروت رخ داد تا کنون علت حادثه به صورت رسمی اعلام نشده است اما دستهای پیدا و پنهان آمریکا و کشورهای وحشی غربی در این حادثه؛ مشهود است و حتی اگر، با فرضی بعید، عمدی بودن حادثه به دست آمریکا و همپیمانانش اثبات نشود عناصر غربی درصددند این فاجعه را به نفع خود مصادره کنند و ضربهای مهلک به مقاومت اسلامی-مردمی منطقه وارد سازند.
#بیروت
#من_قلبی_سلام_لبیروت
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook.ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸خاطرات خود نگاشت همسر امام (۳۴)
❎ بازگشت امام از حج با پای برهنه و سر و صورت گل آلود(۲)
🔹گفتم از کجا با این وضع و ترتیب آمدی؟ گفت از یک فرسنگ قبل از شاه جمال که امامزادهای است در یک فرسنگی قم.. در آنجا شنیدم قم سیل آمده است و همه شهر را آب فرا گرفته است، نگران شدیم یک ماشین گرفتیم و عازم قم شدیم ولی یک فرسنگ به شاه جمال مانده ماشین ماند و ما نمیتوانستیم بمانیم. رفت طرف حوض که دست و پایش را بشوید. گفت اگر لباس دارم برایم بیاور. بهخدا قسم همان لباسی را بر تن داشت که از اینجا برده بود ولی من بهعنوان خلعتی یک پیراهن و شلوار چلوار برایش تهیه دیده بودم.
🔸در غیاب ایشان یکبار پدر و مادرم آمدند قم چند روزی هم قم بودند، پدرم قبایی خرید و گفت این هم خلعتی من برای حاجیمان باشد، اینها را آوردم دید نو است. گفتم غیر از این لباسی نداری
🔹گفت « تا تو را دارم همه چیز دارم ». این وضع ورود ایشان از مکه به قم بود. مختصری سوغاتی آورده بود، دو نوع پارچه که آن هم مطابق پسند من نبود ولی دوختیم و پوشیدیم. بعد فهمیدم که خرج مکه او را برادرانش به او قرض دادهاند.(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص97)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🖊آیتالله سیدمحمدهادی میلانی: آیتالله خمینی از مفاخر عالی اسلام است.
▪️همزمان با سالروز رحلت آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی
🔻متن پرسش چنین می باشد حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد هادی میلانی مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیت الله العظمی آقای حاج آقا روح الله خمینی مدظله عقیدۂ خودتان را مرقوم بفرمایید.
اصناف بازار
🔻بسمی تعالی شانه
حضرت حجة الاسلام والمسلمین آیت الله آقای حاج آقا روح الله خمینی از مفاخرعالی اسلام و یکی از #مراجع_تقلید می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سؤالی می شود.
محمدهادی الحسینی المیلانی
۱۴/صفرالخیر/۱۳۸۳ (اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص۱۵۲)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.