📸خاطرات خودنگاشت همسر امام (۳۱)
♨️ سیل خروشان در قم(۱)
🔹... عصر هفتم ماه بود، خاور سلطان کارگرمان آمد و گفت مردم میگویند امشب #سیل میآید و همه در وحشت هستند. من که فردی خونسرد و محکم و بیاعتنا بهاینگونه حوادث بودم اهمیت ندادم ... از وقتی آقا [به حج] رفته بود، خاورسلطان در اتاق من میخوابید. #مصطفی سه ساله و علی سهماه و نیمه بود. نیمه شب بود که بچه بیدار شد و من هم برای شیر دادن او بلند شدم دیدم خاورسلطان نیست... صدای کلید درب منزل آمد، فهمیدم بیرون رفته... آمد گفت سیل آمده و تمامی اهل محل رفتهاند حرم حضرت معصومه ... سیل تا سر کوچه «نمد مالان» آمده است. که تا منزل ما کمتر از صد متر فاصله داشت ... صدای آب و « یاعلی یاعلی» بهگوش میرسید... با وجود این من خونسرد، خونسرد خونسرد بودم ... صدای آب نمیگذاشت خوابم ببرد و هیاهوی مردم هم مزید بر علت شده بود. سرم را زیر لحاف کردم و اتفاقاً درست عمل کردم، چون صبح از خواب بیدار شدم.
🔸پس از ادای نماز صبح دیدم صدای آب و جمعیت و فریاد یاعلی و یارسول بیش از انتظار است... دختر خاورسلطان را که منزلشان نزدیک منزلمان بود همراه خود کردم و برای تماشا روانه شهر شدم... تا آخر قم از طرف شرق گویی دریایی از آب بود، آبی که بسیاری از خانهها را با خود پر کرده بود و تمام اجناس چوبی منازل را بر دوش میکشید، حتی متکاهایی که هنوز آب را کاملاً جذب نکرده بود شناور بودند. (زندگینامه بانو #خدیجه_ثقفی (همسر امام)ص93)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️ جنگ روانی علیه خلیفه
🔸امام هادی علیهالسلام با دیدِ یک انسان مبارز به دربارِ متوکّل رفت و مجلسِ شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد. یعنی او را مغلوب کرد؛ به طوری که در آخرِ حرفهایش، متوکّل برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد.
🔹در مبارزهای که شروع کنندهی آن، خلیفهای تندخو و قدرتمند بود، امام هادی دست به یک جنگ روانی زد؛ مبارزهای که در آن نیزه و شمشیر کاربُرد ندارد.
📔(انسان ۲۵۰ ساله_ ۱۳۸۰/۶/۳۰)
#امام_هادی
#میلاد_امام_هادی
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🌀خاطرات خودنگاشت همسر امام(۳۲)
♨️ سیل خروشان در قم(۲)
🔸در مقابل چشم من آخرین دیوار اتاقی که سماور و چراغ در طاغچهاش بود خراب شد و همه در آب فروریخت، پیرمردی که خانهاش از سه روز قبل در مسیر سیل قرار داشت و جریان آب فرصت فرار را از او گرفته بود بالای درختی رفته و مشغول دعا بود. گفتند سه روز است که از توتها نارس درخت استفاده میکند...
🔹در بعضی نقاط آب به چند متر میرسید، کوچههای قم مسیل بود، گوشه پل سابق که رو به روی بازار است خراب شده بود و در نتیجه آب درون مسجد و جلوی بازار را پر کرده بود و خیابان حضرتی خود رودخانهای شده بود... در آن سال که به «سال سیلی» معروف و ماه جدید مردم قم و دهات اطراف آن شد، من بیست ساله بودم. دلم به شدت برای مردم سیلزده سوخت که همهچیزشان را از دست داده بودند ... غروب یکی از همسایگان دخترش رافرستاد که امشب هم سیل میآید... (زندگینامه بانو #خدیجه_ثقفی (همسر امام) ص94)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️سند ماسونی شاپور بختیار
⚫️سالمرگ شاپور بختیار
🔻متن سند:
🔹در ساعت 18:00 روز پنجشنبه 16 /4 /36 جلسه لژ اصفهان با دعوت قبلی در محل لژ واقع در میدان 24 اسفند ساختمان اشراقی تشکیل جلسه داد.
🔸در این جلسه آقایان #ژان_هکاراول، دکتر #شاپور_بختیار، شهاب الدین سحابی معاون استاندار، علیمحمد آزما، کمال نعمت بخشی، دکتر محمد توانا، دکتر خلیل خلیلی، عبدالغفار برومند، دیباج، رحیمی و دکتر صدری حضور داشتند.
🔹پس از تشکیل جلسه آقای بختیار ضمن خوش آمد به حاضرین اظهار کرد چون مدتی است #لژ_اصفهان فعالیت نداشته و تشکیل جلسه نداده لذا مورد ایراد و اعتراض گراند لژ مرکز قرار گرفته است و اضافه کرد دستور جلسه حاضر اول انتخاب هیئت رئیسه لژ بوده و سپس اقداماتی در جهت فعالیت بعدی انجام بگیرد.
🔸پس از آن انتخابات به عمل آمد و آقای دکتر خلیلی به سمت رئیس هیئت مدیره و آقایان نعمت بخشی و دکتر توانا به ترتیب به سمت نایب رئیس انتخاب گردیدند.
🔹پس از خاتمه انتخابات نامه ای برای آقای #شریف_امامی تنظیم و قرائت گردید که در آن درخواست شده بود کسانی را از تهران تعیین و معرفی نمایند تا لژ اصفهان را افتتاح نموده و جلسه اول آن را اداره و اعضاء را راهنمایی نمایند و درخواست شد کسانی را که برای آمدن به اصفهان تعیین می فرمایند قبلاً معرفی کنند تا برای آنها در هتل شاه عباس محل رزرو شود و نیز بلیط هواپیما تهیه و ارسال گردد. (رجال عصر پهلوی،شاپور بختیار به روایت اسناد ساواک، ص۴۱۲، سند۶۸۵۹)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️تجربه مشروطه
🔹در دورهى مشروطه، رهبران و مردم نمىدانستند كمين بيگانگان با آمادگىهاى قبلى چقدر خطرناك است؛ لذا حصارهاى خودشان را برچيدند و مهياى قبول حملهى دشمن شدند؛ دشمن هم آمد و هر كار خواست، در اين كشور كرد. اين دفعه در انقلاب اسلامى، با استفادهى از تجربهى مشروطيت، هم ملت ما، هم رهبران روحانى ما و هم روشنفكران صادق ما فهميدند كه بايد حصار معنوى - يعنى حصار ايمان، ارزشهاى انقلابى و حصار بيدارى - را در مقابل توطئههاى دشمن محكم نگه دارند.
🎙ديدار اعضاى اتحاديهى انجمنهاى اسلامى دانشآموزان 1383/12/24
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸 خاطرات خود نگاشت همسر امام(۳۳)
❎ بازگشت امام از حج با پای برهنه و سر و صورت گل آلود(۱)
🔹... توی درگاه اتاق با حالتی پریشان نشسته بودم، دختر همسایه هم جلویم ایستاده بود با هم صحبت میکردیم ... یک مرتبه دیدم مردی سفیدپوش از دالان وارد حیاط شد، از آنجا که هوا تاریک شده بود، صورتش بهخوبی پیدا نبود، گوشه چادر دختر همسایه را به سرم کشیدم بلند گفتم کیستی، گفت منم.
🔸 باز پرسیدم تو کیستی؟ گفت من روحالله. گفتم مگه آمدی؟ گفت بلی، خودش بود، حجاج آن زمان خیلی تشریفات داشتند، گوسفندها و گاوها کشته میشد، نهارها و شامها داده میشد. گفت بلی خودم هستم، آمد جلو دیدم پابرهنه، گوشههای قبا را در جیب فرو برده، شلوار را بالا زده، عمامه را برگردن پیچیده. (زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص96)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴دفاع رئیسجمهور آمریکا از جنایت هیروشیما
⚫️به مناسبت فاجعه بیروت و سالروز حمله اتمی به هیروشیما
▫️یکی از فجایع کمنظیر بشری که به دست آمریکای مدعی حقوق بشر انجام شد؛ انفجار هیروشیما و ناکازاکی بود. رؤسای جمهور نه تنها بابت این فاجعه بشری عذرخواهی نکردند بلکه طلبکارانه آن را توجیه نمودند.
▪️نیکسون پس از اینکه جنگ اتمی علیه ژاپن را یکی از عوامل محکومیت آمریکا عنوان میکند این محکومیت را نمیپذیرد و حتی اشک ریختن برای ژاپن را خندهدار عنوان میکند:
▫️« از ژاپن، چهره یک مملکت مورد تهاجم و یک ملت مظلوم ساختن و برای آنها اشک ریختن بیشتر یک کمدی است تا تراژدی.ژاپن کشوری است فوقالعاده توسعهطلب، تجاوزگر و برای صلح جهانی، خطرناک بود.»(فصلنامه پانزده خرداد، شماره 35، ص302)
طبیعی است که هیچ فردی که بویی از رحمت و شفقت انسانی برده باشد این گزافهگویی را برنمیتابد و حمله اتمی به مردمی مظلوم را نمیپذیرد. نیکسون نیز به خوبی این را میداند اما در برابر این جنایت ضدانسانی؛ با خونسردی تمام کشتار وسیع بیگناهها را طبیعی عنوان میکند:
▪️«البته ممکن است کسی بگوید مردم ژاپن چه گناهی کرده بودند؟ این اتفاق طبیعی است که از آن نمیتوان حذر کرد.»(همان)
⚫️پینوشت:
دو روز پیش از سالروز هیروشیما و ناکازاکی انفجاری شدید و البته مشکوک در بندر بیروت رخ داد تا کنون علت حادثه به صورت رسمی اعلام نشده است اما دستهای پیدا و پنهان آمریکا و کشورهای وحشی غربی در این حادثه؛ مشهود است و حتی اگر، با فرضی بعید، عمدی بودن حادثه به دست آمریکا و همپیمانانش اثبات نشود عناصر غربی درصددند این فاجعه را به نفع خود مصادره کنند و ضربهای مهلک به مقاومت اسلامی-مردمی منطقه وارد سازند.
#بیروت
#من_قلبی_سلام_لبیروت
▫️▫️▫️
Bonyadtarikhbook.ir
▪️▪️▪️
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸خاطرات خود نگاشت همسر امام (۳۴)
❎ بازگشت امام از حج با پای برهنه و سر و صورت گل آلود(۲)
🔹گفتم از کجا با این وضع و ترتیب آمدی؟ گفت از یک فرسنگ قبل از شاه جمال که امامزادهای است در یک فرسنگی قم.. در آنجا شنیدم قم سیل آمده است و همه شهر را آب فرا گرفته است، نگران شدیم یک ماشین گرفتیم و عازم قم شدیم ولی یک فرسنگ به شاه جمال مانده ماشین ماند و ما نمیتوانستیم بمانیم. رفت طرف حوض که دست و پایش را بشوید. گفت اگر لباس دارم برایم بیاور. بهخدا قسم همان لباسی را بر تن داشت که از اینجا برده بود ولی من بهعنوان خلعتی یک پیراهن و شلوار چلوار برایش تهیه دیده بودم.
🔸در غیاب ایشان یکبار پدر و مادرم آمدند قم چند روزی هم قم بودند، پدرم قبایی خرید و گفت این هم خلعتی من برای حاجیمان باشد، اینها را آوردم دید نو است. گفتم غیر از این لباسی نداری
🔹گفت « تا تو را دارم همه چیز دارم ». این وضع ورود ایشان از مکه به قم بود. مختصری سوغاتی آورده بود، دو نوع پارچه که آن هم مطابق پسند من نبود ولی دوختیم و پوشیدیم. بعد فهمیدم که خرج مکه او را برادرانش به او قرض دادهاند.(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص97)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🖊آیتالله سیدمحمدهادی میلانی: آیتالله خمینی از مفاخر عالی اسلام است.
▪️همزمان با سالروز رحلت آیت الله العظمی سید محمد هادی میلانی
🔻متن پرسش چنین می باشد حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد هادی میلانی مستدعی است راجع به مقام و شخصیت حضرت آیت الله العظمی آقای حاج آقا روح الله خمینی مدظله عقیدۂ خودتان را مرقوم بفرمایید.
اصناف بازار
🔻بسمی تعالی شانه
حضرت حجة الاسلام والمسلمین آیت الله آقای حاج آقا روح الله خمینی از مفاخرعالی اسلام و یکی از #مراجع_تقلید می باشند. موقعیت دینی و شخصیت اسلامی ایشان بر کسی پوشیده نیست. متعجبم چرا چنین سؤالی می شود.
محمدهادی الحسینی المیلانی
۱۴/صفرالخیر/۱۳۸۳ (اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص۱۵۲)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❎حمایت آیتالله سیدمحمدهادی میلانی از نهضت امام خمینی
⚫️همزمان با سالروز رحلت آیتالله سیدمحمدهادی میلانی
🔻بسم الله تعالى شأنه
السلام عليكم امید است که با استمداد از مقام ولایت کبرای حضرت بقیه اللهی ارواحنا فداه به سعادتمندی کامل نائل شوید.
عجالتا چند جمله تذکر میدهم:
1️⃣عقیده خود را درباره حضرت آیت الله خمینی دامت برکاته آشکارا اظهار نمایید که ایشان یکی از مراجع تقلید عالیقدر امت اسلامی هستند و گفته ایشان گفته همه ملت مسلمان است و حق مشروع قانونی دارند هرگونه انتقاد و اعتراض نمایند و مسلک ایشان احقاق حق واصلاح طلبی ونگهداری تمامیت ارضی و طرفداری از بیچارگان . نصیحت گویی و مراعات جهت اقتصادی این کشور مذهبی است. آیا تبعید ایشان چه مفهومی خواهد داشت؟
2️⃣ همه طبقات محترم، پشتیبانی خود را از روحانیت اظهارنمایید و با استدلال منطقی متانت کامل اعلام نمایید هر تصویب و قانونی را که طراز اول روحانیت امضاء ننماید مور رضایت ملت نیست و تصویب کننده آن نماینده ملت نیست و باید مصوبات و قوانین طبق موازین دینی و مصالح عمومی بوده باشد.
3️⃣ اتحاد کلمه و خلوص نیت و شهامت روحی داشته و نیز خواسته های خود را - امضاهای مشخص انتشاردهید که بدون آن مورد اعتماد نیست و اثری ندارد واگراین نامه را خواستید انتشاردهید، امضاآت ذيل سؤال را به طرز روشن درج نمایید و بدانید حق طلبی و عدالتخواهی ودعوت به خیر و صلاح وظیفه ای است که نتوان از آن خودداری نمود.
محمد هادی الحسینی المیلانی
یوم مبعث ۲۷رجب ۸۴، ۱۳۴۳/۹/۱۱ ( اسناد انقلاب اسلامی،ج۱، ص۲۷۴)
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️مسئله غدیر؛ مسئله حکومت
« مسئله [غدیر]، مسئلۀ حکومت است، مسئله، مسئلۀ سیاست است، حکومتْ عِدْلِ سیاست است، تمام معنای سیاست است. خدای تبارک و تعالی این حکومت را و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند، چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت و حکومت بدون سیاست ممکن نیست. این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست است، در روز عید غدیر برای حضرت امیر ثابت شد.»(صحیفه امام ج20 ص113)
#غدیر
#عید_غدیر
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️غدیر و تعیین ضابطه حکومت
«اهمّیّت غدیر فقط این نیست که امیرالمؤمنین را معیّن کردند؛ این هم مهم است امّا از این مهمتر این است که ضابطه را معیّن کردند، قاعده را معیّن کردند؛ معلوم شد که در جامعهی اسلامی، حکومت سلطنتی معنا ندارد، حکومت شخصی معنا ندارد، حکومت زَر و زور معنا ندارد، حکومت اشرافی معنا ندارد، حکومت تکبّر بر مردم معنا ندارد، حکومت امتیازخواهی و زیادهخواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد، حکومت شهوترانی معنا ندارد؛ معلوم شد که در اسلام اینجوری است. این قاعده در غدیر وضع شد.»(مقام معظم رهبری ۳۰شهریور۱۳۹۵)
#غدیر
#عید_غدیر
🔹🔹🔹
Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.