پیشینیهشناسی مفهومی جمهوری اسلامی.pdf
10.47M
🔆به مناسبت ۱۲ فروردین/بخش دوم🔆
✳️۱۲ فروردین؛ روزی که به تعبیر امام خمینی «... روز نخستین حکومت اللَّه است [و] از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست.»(صحیفه امام، ج ۶، ص ۴۵۳-۴۵۴)
⁉️اما آیا « #جمهوری_اسلامی » مفهومی جدید بود که هیچ سابقهای نداشت؟ آیا آنگونه که برخی غربگرایان ادعا کردهاند امام قدس سره اعتقادی به جمهوری اسلامی نداشت و این ایده محصول تلاش و القائات آنان در پاریس بود؟
❇️در این مقاله میخوانیم که مفهوم «جمهوری اسلامی» ریشهای تاریخی دارد به گونهای که در نامه اعتراضی علمای فارس به رفتارهای توهینآمیز دولت در سال ۱۲۸۵ ش. این واژه به کار رفته است.همچنین نامهای تحت عنوان قانون اساسی «جمهوری اسلامی ایران» در سال ۱۳۵۴ به دست ساواک میافتد که به احتمال قوی نویسنده آن مرحوم ربانی شیرازی است.
❇️ همچنین از دل مبانی متقن امام در کتاب کشف اسرار و کتاب البیع این مفهوم تأیید و تثبیت شده و حتی اشاراتی نیز به آن وجود دارد و در ادامه مبارزات؛ در پاریس نیز به این مفهوم تصریح میکنند.
❇️به علاوه ماهیت «جمهوری اسلامی» از کلمات سایر علمای اسلامی از جمله مرحوم نائینی،علامه طباطبایی، علامه جعفری و... برمیآید.
❇️گفتنی است نظام «جمهوری اسلامی» مختص ایران نیست و برخی دیگر از کشورها، قبل و بعد از ایران، این نظام را به عنوان شکل حکومتداری انتخاب نمودهاند...
تمامی این مطالب در:
📜مقاله «پیشینهشناسی مفهومی جمهوری اسلامی»- فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد، شماره۴۸ زمستان ۱۳۹۵.
#روز_جمهوری_اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
«بعثت نبىّ اکرم برای بشر آغاز راه نوی بود. دنیای محیطِ بر آن پیام و محل پیدایش این پیام، دنیای بسیار بد و غیر قابل تحمّلی بود؛ دنیای گرایش و جذب مادّیات شدن، دنیای خوی حیوانی، دنیای بیمهارىِ قدرتمندان و زورمندان و زورگویان، دنیای تبعیض و فساد و ظلم و شهوترانىِ بیبندوبار... اما وظیفه و رسالت و بعثت، پیغمبر را جلو آورد. بعثت یعنی برانگیختگی و این بعثت آمد فضا را اوّل در محیط حجاز، بعد در همه دنیای متمدّن آن روز، در ظرف بیست و چند سال تغییر داد. »(امام خامنهای مدظلهالعالی ۱۳۸۱/۷/۱۳ )
#مبعث
#عید_مبعث
#عید_مبعث_مبارک
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۷⭕️
⚫️یکی از تحریفاتی که آقای #بهبودی در حق امام قدس سره روا داشته؛ حذف و تعدیل #گفتارهای_حماسی ایشان است._گفتارهای انقلابی که قطعا با #موازین لیبرالیستی و تساهل و تسامح غربگرایانه سازگار نیست و اگر کسی آن موازین را رعایت نکند به احتمال قوی #جوایز_رسمی و دولتی را از دست خواهد داد و به داشتن قلم غیرعلمی متهم خواهد شد.
◀️به طور مثال امام خمینی قدس سره در یکی از سخنرانیهای حماسی خود علیه رژیم میگویند:«شاه دوستی یعنی غارتگری» حال آقای بهبودی بعد از گذشت حدود نیم قرن این جمله خبری را به جمله پرسشی تبدیل میکند؛ انگار امام سؤال میکند «شاه دوستی یعنی غارتگری؟» بعد هم مینویسد مطابق صحبتهای آیتالله خامنهای و سیدمصطفی خمینی این جمله پرسشی است.
🔆امّا در پاسخ به آقای بهبودی باید گفت:
🔹۱. متن اصلی سند و سایر اعلامیههای چاپ شده جمله را به صورت خبری آورده است.
🔸۲. امام قدس سره از نظر بلاغی و ادبی آنقدر ضعیف نبودهاند که همگان جمله پرسشیشان را خبری بخوانند و بعد از ۵۰ سال یک نویسنده بیاید و بفهمد این جمله پرسشی بوده و نه خبری.
🔹۳. بر فرض محال که پندار نویسنده در مورد امام قدس سره درست باشد، در همان زمان هم کسانی بودند که از سر #ترس در پی حذف و تعدیل سخنان انقلابی ایشان باشند. ولی حتّی همانها هم چنین برداشتی نداشتهاند.
🔸۴. آنچه هم از زبان شهید آیتالله سیدمصطفی خمینی رحمهالله نقل شده اشاره به راه گریز امام از چنگ مأموران رژیم داشته که اگر آن مأموران به واسطه این سخنان ایشان را بازداشت کردند راه گریزی باشد و جمله را در آن شرایط بشود بر پرسش و استفهام انکاری حمل کرد نه اینکه در اصل سخنرانی هم این جمله پرسشی بوده باشد.
🔻🔻🔻
⭕️همچنین یکی دیگر از آسیبهای الف لام خمینی؛ ضربه به #شخصیت_امام در لابلای خاطرات تحریف شده است. به طور مثال این کتاب امام خمینی قدس سره را که نماد ابهت و متانت و گزیدهگویی بود در صحنه دستگیری و بازجویی مأموران رژیم پرحرف و مجادلهکار و اهل بگو-مگو نشان داده به نقل از امام میگوید:
❎« من در آنجا بازجویی پس نمیدادم. به آنها میگفتم:
-من شما را قبول ندارم؛ تشکیلات شما را تشکیلات حق و قانون نمیدانم؛ شما هر کاری میخواهید بکنید. فوقش میخواهید اعدامم کنید، #اعدام کنید؛ من یک کلمه هم جواب نمیدهم. میگفتند:
+نخیر باید جواب بدهید.
گفتم:
-خیر من جواب نمیدهم... »
✳️کسانی که چند صباحی امام را از نزدیک دیده و به روش و منش او آشنایی داشته باشند، به درستی میدانند که امام هیچگاه اهل جر و بحث و بگو و مگو نبود. یک کلمه میگفتند که صدها نکته در بر داشت. اگر امام به مأموران سطح پایین ساواک که تحت عنوان #بازجو نزد او میآمدند، جرئت بحث میداد، بیتردید با #گستاخی و دریدگی با امام برخورد میکردند. ابهت و جبروت امام به اندازهای بود که مأموران جرئت چون و چرا به خود نمیدادند.
❇️به علاوه، امام قدس سره هیچگاه به رژیم شاه این جرئت و جسارت را نمیداد که به #اعدام یک مرجع تقلید در کشور شیعه اندیشه کند. برعکس روش و منش امام به گونهای بود که دشمن دریابد که درگیری با یک مرجع عالیمقام تقلید برای او گران تمام میشود.
🔻🔻🔻
#الف_لام_تحریف
#نه_به_تحریف_امام
🔺🔺🔺
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️همکار ساواک؛ پشتیبان کودتا⭕️
🔻به مناسبت سالمرگ سیدمحمدکاظم شریعتمداری🔻
🔹چهل سال قبل بزرگترین انقلاب قرن بر اساس اسلام ناب محمدی و رهبری بیبدیل امام خمینی به پیروزی رسید و الگوی جدیدی از سیاست ورزی را به رخ غرب و شرق کشید.
مخالفان این انقلاب اسلامی٬ تنها به استعمار و استبداد محدود نبوده و نیست بلکه معدود روحانیون دنیاطلب و وابسته را نیز سراغ داریم که از آغاز نهضت تا بعد از استقرار حکومت دینی در ایران٬ همواره با دشمنان اسلام و مردم مسلمان ایران همصدا بوده اند.
یکی از این معممین بدسابقه٬ آقای سیدکاظم شریعتمداری است که از همکاری با ساواک پیش از انقلاب تا همکاری با کودتاچیان پس از انقلاب را در کارنامه خود ثبت کرد تا در دادگاه تاریخ و همچنین محکمه عدل الهی با پروندهای سنگین حاضر گردد.
🔆امروز روز درگذشت اوست و برای آگاهی بیشتر از اقدامات وی شما را به مطالعه این کتاب دعوت میکنیم:
📖 شریعتمداری در دادگاه تاریخ، سیدحمید روحانی، ۱۳۶۱-قم.
📎پیوند معرفی کتاب در سایت بنیاد:
https://b2n.ir/36874
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️همکار ساواک، پشتیبان کودتا/بخش دوم⭕️
🔸اشاره منشور روحانیت امام (قدس سره) به نقش شریعتمداری در کودتا علیه نظام🔸
◀️یکی از جرائم بزرگ سیدمحمد کاظم شریعتمداری پشتیبانی از #کودتای_نوژه بود. جرمی بسیار سنگین که امام خمینی (قدس سره) در منشور روحانیت نیز به آن اشاره نمود:
⚫️«آنقدر که اسلام از این #مقدسین_روحانینما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونۀ بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ که در تاریخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه ها را بیش از این تلخ نکنم. ولی طلاب جوان باید بدانند که پروندۀ تفکر این گروه همچنان باز است و شیوۀ #مقدسمآبی و #دین_فروشی عوض شده است.
شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده اند. آنها که به خود اجازۀ ورود در امور سیاست را نمی دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا #براندازی نظام و کودتا جلو رفته بودند. غائلۀ قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنتطلبان و تجزیهطلبان کردستان تنها یک نمونه است که می توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت.» (صحیفه امام ج۲۱ ص۲۷۹-۲۸۰)
فتنه شریعتمداری بزرگ و پیچیده بود که با بصیرت و زمانشناسی #جامعه_مدرسین خنثی شد اما شناخت شریعتمداری ضروری است چراکه ما را به شناخت #نوشریعتمداریها نزدیک میکند. آیا همانطور که شریعتمداری به دنبال براندازی سخت بود؛ نوشریعتمداریهای ساکن قم به دنبال #براندازی_نرم هستند؟
◀️همکار ساواک، پشتیبان کودتا/بخش اول-معرفی کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» به قلم حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/278
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️الف لام تحریف/۸⭕️
🔻الف لام و ضعیف جلوه دادن مرجعیت امام قدس سره
🔵در کتاب الف لام آمده است :«البته (آقا) [امام] مرجع تقلید بودند، اما رژیم ایشان را به این عنوان نمیشناخت و لازم بود این مسئله رسما اعلام شود.»
◀️بر خلاف پندار آقای نویسنده، جایگاه علمی و #مرجعیت_امام، پیش از آنکه برای بسیاری از مردم آشکار و محرز شود، برای رژیم شاه شناخته شده بود:
🔹۱. سرهنگ قولقسه رئیس دایره امنیت و مذاهب در گزارشی در سال ۱۳۳۵ اذعان دارد که امام در ایالات مرکزی و غرب ایران مقلد دارد. او بنا بر گزارشی که به مرکز داده است بیش از یک ماه با لباس شخصی در قم زیسته و با کلاه پوستی و پیراهن یقه آخوندی و کفش پاشنه خوابیده، روزها در مدارس دینی و بیوت مراجع و علما پرسه میزده و شبها در قهوهخانههای قم با زائران و مسافران و مردم قم به گپ و گفت مینشسته و اطلاعات به دست میآورده است. او نتیجه پرس و جو و جستار خود را در زمینه جریانهای مختلف به تهران گزارش کرده و از جمله از عالمان بزرگی که پس از درگذشت آیتالله بروجردی، صلاحیت جانشینی او را دارند نام برده که یکی از آنها امام است. او در این گزارش خود در سال ۱۳۳۵ آمار شاگردان امام را حدود پانصد نفر برآورد کرده و افزوده است «که از لحاظ درسی حائز اهمیت است، در ایالات مرکزی و غربی ایران مقلد دارد.»
🔸۲. روزنامه کیهان در ۱۲ فروردین ۱۳۴۰ چند روز پس از درگذشت آیتالله بروجردی از میان عالمانی که طبق دید صاحبنظران روحانی برای جانشینی آقای بروجردی صلاحیت دارند، نخست نام امام را آورده است.
۳. از همه مهمتر رفتن نخست وزیر وقت ایران (علی امینی) به بیت امام و دیدار با ایشان در سال ۱۳۴۰ است که نشان از این واقعیت دارد که رژیم پس از درگذشت آیتالله بروجردی امام را از علمای طراز اول و در مقام مرجعیت به رسمیت میشناخته است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ #اختصاصی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین روز وفات عالمربانی و فقیه پارسا مرحوم آیتالله محمد مومن
⚫️ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
از بازی پشت پرده یانکی ها در سال ۱۹۶۳ تا رو بازی کردن ترامپ در سال ۲۰۱۹
"جان اف کندی و توطئه" انقلاب سفید"
تروریست نامیدن سپاه پاسداران همزمان با سالروز قطع رابطه سیاسی، بازرگانی ایران و آمریکا به تعبیر امام راحل بیش از آنکه برای استعمارگران مطلوب باشد برای کشورهای مستقل و آزاده ایده آل است تا بی پروا به اهداف عالی خود دست پیدا کنند، از این رو آمریکایی ها سال ها قبل از انقلاب یعنی حدود سال های ۱۳۴۰ شمسی به فکر تسلط اندیشه های خود و دیکته آن به سراسر عالم بودند.
@bonyadtarikh
آمریکا رژیم های دست نشانده و وابسته به خود را واداشت که به منظور پیشگیری از جنبش های ملی و ضدآمریکایی، رفرم مزبور را در کشورهای خود به مرحله اجرا بگذارند و به یک سلسله برنامه به -اصطلاح-اصلاحی دست بزنند.جان اف کندی«رییسجمهور آمریکا» به منظور جلب حمایت کنگره به کمک های مادی و به ظاهر اصلاحاتی به کشورهای وابسته به خود، طی پیامی که در سال۱۹۶۱ م، (۱۳۴۰ ش) به کنگره فرستاد،از روی این توطئه استعماری پرده برداشت و نقشه جدید آمریکا برای سرکوبی جنبش های آزادیخواهان در کشورهای عقب مانده را چنین بر ملا کرد، متنی که در روزنامه اطلاعات ۶ خرداد۱۳۴۰ تحت
عنوان« کندی طرفدار انقلاب دموکراتیک! است» درج گردید.
@bonyadtarikh
«..پیمان های نظامی نمی تواند به کشورهایی که بی عدالتی اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی، راه خرابکاری را در آنها باز کرده کمک نماید. آمریکا نمی تواند به مشکلات کشورهای کم رشد فقط از نظر نظامی توجه کند..این امر خاصه در مورد کشورهای کم توسعه که به میدان بزرگ مبارزه تبدیل شده اند، صادق است و به همین جهت است که باید پاسخ ما به خطراتی که متوجه این کشورهاست، جنبه خلاق و سازنده داشته باشد. ما می خواهیم در این کشورها امیدواری پدید آید... اگر ما به مشکلات ملت ها فقط از نقطه نظر نظامی توجه کنیم، مرتکب اشتباه عظیمی خواهیم شد؛ زیرا هیچ مقدار اسلحه و قشونی نمی تواند به رژیم هایی که می خواهند و یا نمی توانند اصلاحات اجتماعی کنند و اقتصاد خود را توسعه دهند، ثبات و استواری ببخشد. پیمان های نظامی نمی تواند به مللی که بی عدالتی اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی،مشوق قیام و رخنه و خرابکاری است کمک کند؛ ماهرانه ترین مبارزات ضد پارتیزانی نمی تواند در نقاطی که مردم محلی کاملا گرفتار بینوایی هستند و به این جهت از پیشرفت خرابکار نگرانی ندارند، با موفقیت روبه رو گردد.از طرف دیگر، هیچ نوع خرابکاری نمی تواند مللی را که با اطمینان به خاطر جامعه بهتر می کوشند فاسد کند. این عقیده ماست.»
نهضت امام خمینی ره، ج۱ ص۱۳۴
با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی📽
تذکر حجةالاسلام #پژمانفر #نماینده_انقلابی مجلس٬ نسبت به انتشار کتاب پرغلط و تحریف آمیز #الف_لام_خمینی
این کتاب چهره ای لیبرال و سیاست باز و تاریک از امام عزیز ارائه داده است.
چرا مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام عکس العمل نشان نمی دهد؟
چگونه به چنین کتاب پرغلطی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی داده اند؟
✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
⭕️ چرا امام خمینی درخواست هجرت به نجف آیت الله حکیم را رد کرد..؟
♨️ بازخوانی نامه معروف«۴۲/۱/۲۳» امام به مرجعیت اعلای شیعه در نجف
🔹 بعد از ماجرای فیضیه و هتک حرمت روحانیت مبارز و توهین به شانیت مراجع تلگرامی از نجف و از سوی آیت الله حکیم به قم رسید که در آن از علما خواسته بود تا به نجف مراجعت کرده تا بتواند رای خود را درباره دولت صادر نماید ولی بی شک یکی از نقاط عطف در تاریخ انقلاب اسلامی پاسخ با درایت امام به نامه آیت الله حکیم در مهاجرت از ایران و خالی نکردن میدان برای رژیم بود.
چرا امام ره نپذیرفتند...؟
🔸۱) اینکه ما هرگونه راه بازگشت و عقبگرد را پشت سر خود خراب کرده ایم و جز ادامه راهی که در پیش گرفته ایم راهی نداریم و می دانیم که در این راه مقدس به یکی از دو نیکوترین فرجام #احدی الحسنیین که پیروزی یا شهادت است، دست خواهیم یافت که البته شهادت، خود نوعی پیروزی و مقدمه پیروزی نهایی می باشد.
🔹۲) با استدلال به کلام امام حسین علیه السلام: "انی لا اری الموت إلا السعاده و لا الحیوة مع الظالمین الا برم ا "این حقیقت را به علما و روحانیون و ملت اسلام یاد آور شد که داشتن زندگی آرام و آسوده، در کشوری که دودمان جنایت پیشه پهلوی حکومت می کنند، ننگی است که پیروان راستین قرآن، هرگز آن را نمی پذیرند و مرگ با عزت و شرافت را از زیستن در سایه حکومت رژیم شاهنشاهی ترجیح می دهند.
🔸۳) دست اتحاد و استمداد به سوی علما و آنانی که بر مسند قیادت و زعامت نشسته بودند، دراز کرد و این نکته را به آنان یاد آور شد که در صورت وحدت کلمه ملت اسلام، بویژه علمای اعلام، توطئه های استعماری و ارتجاعی رژیم شاه و استعمارگران ،محکوم به شکست است و علة العلل اوضاع نابسامان جامعه اسلامی و روحانیت، همانا تفرقه افکنی و فرار از مسئولیت بعضی از مقامات روحانی است، نه قدرت نظامی دشمن!
نهضت امام خمینی ره، ج۱، ص۴۲۰
@bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
🔆داستان تولد یک «مفهوم»🔆
🔵«جمهوری اسلامی» و انقلاب ۵۷ فرزند مکتب اسلام ناب محمدی و امام خمینی (قدس سره) و ملت ایران است امّا این انقلاب آنقدر بزرگ و اثرگذار بود که حتی تاریخ تولد مفهوم آن نیز به قضیهای چالشی و جذاب بدل شده است و غربگرایانی چون ابراهیم یزدی میخواهند پیدایش این مفهوم را به اسم خود بزنند امّا اسناد تاریخی چیز دیگری میگوید...
🔹اگر میخواهید بدانید ایده «جمهوری اسلامی» توسط چه کسانی مطرح شد و در چه زمانی به وجود آمد به شما خواندن کتاب «نخستین پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» را پیشنهاد میدهیم. کتابی که در چاپ اول خود جنجالها و چالشهایی را به وجود آورد و بزرگان را به واکنش واداشت، از #آیتالله_محمد_یزدی که مدت کوتاهی پس از چاپ کتاب به دفتر بنیاد تاریخپژوهی تماس گرفتند و اسناد ادعاهای خلاف واقع #ابراهیم_یزدی را خواستند؛ تا سایر افراد نامدار حاضر در متن مبارزه و #انقلاب که با تکیه به اطلاعات تاریخی و مشاهدات عینی خود محتوای کتاب را تأیید کردند و برخی دیگر که به مخالفت و واکنش منفی نسبت به این کتاب پرداختند.
🔹خوشبختانه با استقبال مخاطبان فرهیخته این کتاب به چاپ چهارم رسید. شما نیز برای تهیه آن میتوانید با شماره تلفن:
☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران
☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم
تماس بگیرید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️واکنش امام نسبت به شایعهپراکنی روزنامه اطلاعات/ خمینی را اگر دار هم بزنند تفاهم نخواهد کرد
◀️رژیم پهلوی پس از دستگیری امام قدس سره به خاطر فشار شدید داخلی و خارجی مجبور به آزادی امام قدس سره شد اما نمیتوانست این رهبر مخالفان را بدون هیچ برنامهای رها کند. بنابراین توطئه خود را تغییر داد و تلاش کرد شایعه کند امام با رژیم به تفاهم رسیده است. اما با واکنش شدید امام مواجه شد:
«چند روز است آزاد شده ام. فرصت مطالعه روزنامه نداشتم. در زندان فراغت داشتم و مطالعه می کردم تا اینکه روزنامه اطلاعات، مورخ سه شنبه ۱۸ فروردین ۴۳، را به من دادند...»
متن سرمقاله توطئهآمیز روزنامه اطلاعالات و واکنش امام قدس سره را از این پیوند بخوانید:
https://b2n.ir/59876
⁉️حاشیه:
آیا هدایتالله بهبودی به این اسناد تاریخی دسترسی نداشته؟ چرا او در الف لام خمینی سعی میکند شبهه تفاهم امام و رژیم را احیا کند؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆فرهنگیهای نهضت؛ دانشجویان انقلابی🔆
#انقلاب_اسلامی بر خلاف بسیاری از نهضتها و انقلابهای دیگر انقلابی دینی و در عین حال ملی بود. #انقلابی_مردمی و فراگیر با مشارکت اقشار و اصناف گوناگون.
◀️در این نهضت پر شور سهم فرهنگیان به ویژه دانشجوها نقشی پر رنگ و اثرگذار است. خوشبختانه اسناد این حضور موجود است و مخاطبان کاوشگر میتوانند به آن مراجعه کنند:
📖در کتاب « اسناد انقلاب اسلامی جلد ششم» اعلامیهها، اطلاعیهها، بیانیهها، پیامها، تلگرافها و نامههای مجامع فرهنگی و دانشگاهی را جمع کردیم تا بار دیگر با نگاهی به آن به انقلاب اسلامی-مردمیمان افتخار کنیم.
برای آشنایی بیشتر با کتاب «اسناد انقلاب اسلامی ج۶- گردآوری حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی» به پیوند زیر مراجعه کنید:
📎 https://b2n.ir/78445
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⭕️سیره سیاسی آیتالله خویی⭕️
🔸علم تاریخ را شاید بتوان مهمترین علم در #جنگ_روایتها دانست. جنگی که با سلاح روایت؛ ذهنها را تسخیر و قلبها را فتح میکند.
🔹چند وقتی هست که #سکولارهای_حوزوی دست به کار شدهاند تا چهرهای بیتفاوت و سیاستگریز از علمای اعلام نشان دهند. برنامهای که متأسفانه در مورد آیتالله خویی هم پیاده شده و شاید کمتر کسی از #سیره_سیاسی ایشان خبر داشته باشد.
یکی از جلوههای بصیرت سیاسی #آیتالله_خویی موضع قاطع ایشان در قبال حمله اسرائیل به کشورهای اسلامی-عربی و جنگ شش روزه بود و ایشان در مواجهه با این حرکت خطرناک اسرائیل مسلمانان را به نبرد و نابودی این رژیم غاصب فراخواندند.
در همین زمینه رادیو بغداد(بخش عربی) در روز ۱۳۴۶/۳/۱۷ در ساعت ۲۰/۳۰ گفت و گویی را که با برخی از علمای نجف داشت، چنین پخش کرد:
🔴« مراجع تقلید و علمای اسلام در نجف اشرف #اعلام_جهاد بر ضد کافران و صهیونیستها صادر نمودند و از مسلمین جهان درخواست کردند که اسرائیل را از بین ببرند.
حضرت حجتالاسلام آیتالله سیدابوالقاسم خویی اظهار داشت«
من از مسلمانان جهان درخواست میکنم که همگی متحد شوند و یهودیان را از بین ببرند و از دولتهای اسلامی درخواست میشود که اختلافات خود را کنار بگذارند و متحد شوند تا دولت اسرائیل #نابود شود. من به مقامات ایرانی تلگرامی مخابره نمودهام و از آنها درخواست کردهام که از اعراب طرفداری نمایند.» (نهضت امام خمینی (قدس سره)،ج۲ ص۳۳۵)
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
وقتی مجتبی طالقانی عروسک خیمه شب بازی منافقین می شود..
♨️به مناسبت ۲۵ فروردین ۱۳۵۸ و قهر مرحوم #آیت_الله_طالقانی در پی دستگیری فرزندش
⭕️پرده اول: با آشکار شدن ایدئولوژی #سازمان_مجاهدین بازتاب گسترده و هیجان بار آن تأثیرات روحی بسیاری در میان زندانیان سیاسی وارد نموده بود؛ از طرفی قرابت و نزدیکی میان زندانیان مذهبی و مارکسیست ها خود تأثیرات شرعی بر روند همزیستی می گذاشت. این در حالی بود که ساواک مترصد بود با درگیری میان زندانیان و از طرفی گرفتن حکم نجاست و واجب بودن جنگ با مارکسیست ها به قلع و قمع جوانان کشور بپردازند و در این بین به دنبال #استفاده_ابزاری از بعضی روحانیون بود تا به وسیله آنان فضای جامعه را ملتهب نماید..اما درایت مرحوم طالقانی بود که علی رغم خواست شفاهی از زندانیان مبنی بر مراعات احکام شرعی با آنان، به هیچ وجه حاضر نشد اعلامیه کتبی منتشر نمایند. او پیامبرانه در موضع خود به دفاع از مجاهدین و به مخالفت با این حرکت روحانیون پرداخت و با آنکه خود از صادر کنندگان اعلامیه نجاست مجاهدین بود ولی توصیه نموده بودند به جهت اینکه رویکرد ملت به جای مبارزه با شاه به سمت جنگ با مارکسیست ها نرود از انتشار آن خود داری نمایند.
⭕️پرده دوم:بعد از اینکه سازمان در #سراشیبی_سقوط قرارگرفت دست به هر کاری می زد تا خود را دوباره احیا کند از اینرو با پخش نامه #مجتبی_طالقانی به پدرش برای به دست آوردن آبروی از دست رفته و پوشاندن رسواییهای خود جوانی ناآگاه و بیدانش را بر آن داشت تا در نامه ای به پدر ، پذیرش #ایدئولوژی_الحادی خود را اعلام دارد تا در میان مردم اینگونه وانمود شود که چون پسر آقای طالقانی به اسلام پشت کرده و راه سازمان را پذیرفته است، بنابر این در درستی راه سازمان تردیدی وجود ندارد!! بی خبر از اینکه ملت مسلمان می دانند که نه پسر طالقانی از #پسر_نوح داناتر است نه طالقانی از حضرت نوح به خدا نزدیکتر.(شوریدگی در تذبذب، سید حمید روحانی،صص ۱۹۸ تا۲۰۲)
⭕️پرده سوم: فارغ از هرگونه قضاوت پیرامون عملکرد قهرگونه مرحوم طالقانی هیچگاه امام جنس مرحوم طالقانی را با اطرافیان او یکی ندیدند و او را تا آخرین لحظه عمر از دایره انقلاب دور ندیده و ابوذر انقلاب نامیدند.
@Binyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻سیل و تاجگذاری ملوکانه🔻
📜«روزنامه کیهان ۲ آبان ۱۳۴۶:
سیل اخیر #مازندران هزاران رأس دام را نابود کرد و صدها هکتار زمین زراعتی و باغ و مرتع را به کلی از بین برد. با وجود آنکه طوفان و رگبار اکنون در بسیاری از #نقاط_سیلزده فرونشسته، هنوز دهها قریه در محاصره آب مانده است و دسترسی به پارهای از این قراء امکانپذیر نیست. طغیان نکارود ساری که بر اثر جاری شدن #سیلاب صورت گرفت خسارات فراوان به بار آورد. این رود در مسیر خود قرای عزتالدین، دول مرزی، چمارتپه، حلوشارل، بای کلا، طبقده، گیلهوا، برزینآباد، و چند ده دیگر که در هر کدام حداقل ۱۰۰ خانوار زندگی میکردند به کلی در هم کوبید. شدت آسیب و ویرانی در دهات مزبور به حدی بود که حتی یک خانه سالم بر جای نماند.
گفته میشود #تلفات دام در روستاهای سیلزده به ۲۰.۰۰۰ گاو و گوسفند و اسب و بز میرسد.
پارهای از دهات هنوز در محاصره آب است و در یکی از این قراء تمام راهها از بین رفته و دسترسی به قریه مزبور ممکن نیست. با تمام کوششی که به عمل آمده هنوز از سرنوشت اهالی این قریه اطلاعی در دست نیست.»(نهضت امام قدس سره ج۲ ص۴۱۳)
🔵گزارش روزنامه کیهان از سیل سال ۱۳۴۶ را خواندیم. طبیعی است که در این پیشامد باید همه نیروها از دولت تا نیروهای نظامی و انتظامی و مردم بسیج شوند تا مشکلات سیلزدگان کم و کمتر شود اما در آن روزها همه نیروها بسیج شده بودند برای یک مسئله: تاجگذاری ملوکانه جناب محمدرضا پهلوی. به گونهای که روزنامهها در خصوص مازندرانِ سیلزده بیاعتنا به مشکلات مردم مینویسند:
◀️«آذینبندی پرشکوه به شهرهای مازندران جلوه خاصی بخشیده است» و
◀️«شهرهای مازندران به مناسبتهای جشنهای فرخنده تاجگذاری غرق در نور است.» (همان)
و این امر کاملا طبیعی است؛ در آن زمان نه #سپاه بود که به داد مردم برسد نه #ارتش اجازه فعالیتهای مردمی داشت و نه #فرهنگ_جهادی وجود داشت که گروههای مردمی را در قالب #اردوهای_جهادی به حرکت بیندازد. در آن زمان تنها یک چیز مهم بود:«تاجگذاری ملوکانه جناب محمدرضا»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴معامله قرن یا شکست قرن؟!
⭕️روایتی کوتاه از مبارزه تاریخی مردم ایران علیه اسرائیل
«[سالها پیش از انقلاب نیز] مردم در هر مناسبتی و به هر بهانهای، علیه #اشغالگران فلسطین دست به تظاهرات میزدند، اعلامیه و تراکت پخش میکردند و نیز برای ضربهزدن به منافع صهیونیسم در ایران، به عملیاتی دست میزدند.
در جریان برگزاری مسابقه فوتبال میان تیم «شاهنشاهی» و تیم اشغالگران فلسطین در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۴۷، ملت ایران با حضور تیم صهیونیستی در مسابقه به مخالفت برخاست و با صدور اعلامیهها و تراکتها این مسابقه را تحریم کرد...
[در مقابل] ثابت پاسال یهودی با خرید ۴۰.۰۰۰ بلیت میخواست تماشاچیهای این مسابقه همه از مزدوران صهیونیسم باشند تا شعارهای مردم ایران:« #مرگ_بر_اسرائیل »، « #فلسطین_پیروز_است »، « #درود_بر_فلسطین » گوشهای تیم فوتبال اشغالگران فلسطین را در میدان مسابقه نیازارد و مایه شکست آنان نشود.
با وجود این پیشگیریها و پیشبینیها مردم خشمگین تهران با حملهای برقآسا درب استادیوم امجدیه را شکستند و با عقب راندن صدها مأمور انتظامی و به اصطلاح امنیتی وارد استادیوم شدند و همه جا را درآوردند و شعار « مرگ بر اسرائیل » در فضای امجدیه طنین افکند.»(کتاب نهضت امام خمینی (قدس سره) ج۲ صص۵۴۸-۵۴۹)
⭕️چند وقت آینده قرار است ننگنامه موسوم به #معامله_قرن رقم بخورد؛ اما این پروژه نیز همانند پروژههای سابق آمریکایی-صهیونیستی شکست خواهد خورد.
زمین بازی تغییر کرده است و این #ملتها هستند که معاملات تاریخی را رقم میزنند و مردم نشان دادهاند که هیچگاه حامی رژیم اشغالگر قدس نبوده و نیستند و اراده آنهاست که معامله قرن استکبار را به #شکست_قرن تبدیل خواهد کرد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆سخنان حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در مورد نقش مؤثر ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی🔆
🔹« امام خمینی (ره) با اتکا به ملت حرکت و تلاش کرد و ملتی را با خود همراه ساخت تا بصیرت و آگاهی لازم را داشته باشند.
🔸وی ادامه داد: شناخت امام (ره) نسبت به یک قشر خاص نبود و شامل همه اقشار جامعه و از هر طبقهای میشد. شناخت ایشان نسبت به #ارتش نیز عمیق بود و ارتش را #ارتش_مردمی و وابسته به فرزندان این ملت میدانست.
🔹رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر همچنین با اشاره به نقش ارتش از ابتدای انقلاب تاکنون، اظهار کرد: امام خمینی (ره) در بسیاری از اعلامیهها و سخنرانیهای خود ارتش را خطاب قرار داده و بر #تقویت این نیروی نظامی تاکید داشتند و همیشه آن را مورد حمایت قرار میدادند.
🔸حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی خاطرنشان کرد: باید در نقش و #خدمات_ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر کار شود و نباید اجازه داد حق آنها ضایع شود زیرا اگر ارتش به سمت #ملت نمیآمد، انقلاب به راحتی به پیروزی نمیرسید و رژیم شاه سرنگون نمیشد.
🔹وی با بیان اینکه «امام خمینی (ره) نسبت به ارتش حساس بود»، خاطرنشان کرد: ایشان همیشه تلاش میکرد به ارتش و ملت ایران هویت و کرامت ببخشد و ملت ایران هویت ملی و روحیه انقلابی خود را با حمایت امام (ره) به بالاترین مراتب رساند.
🔸رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر همچنین یادآور شد: امام (ره) ملت ایرانی را متحد ساخت و توانست با دست خالی و سلاح #ایمان، نظام تا دندان مسلح و وابسته به استکبار را واژگون کند. ایشان از آغاز نهضت راه پیروزی را روشن ساخته بود و مردم توانستند بدون سلاح اما با آگاهی و ایمان به پیروزی برسند.
🔹روحانی با بیان اینکه «بزرگترین رسالت امروز ما حفظ وحدت و پیروی از راه رهبری و ولایت است»، گفت: این پیروی موجب میشود تا کشور از آسیب مصون بماند، چراکه همانطور که میبینیم بزرگترین کشورها همچون مصر، لیبی، تونس به دلیل نبود رهبر به مشکلات زیادی برخوردند. بنابراین بزرگترین نعمت خداوند برای ما #نعمت_رهبری است.
🔸وی در پایان ضمن تبیین شخصیت #امام_خمینی(ره)، اظهار کرد: امروز میبینیم که ارتش مصر خون شهدای این کشور را به هدر داده و خلاف جهت #آرمانهای_مردمی حرکت کرده و زحمات مردم را پوچ کرده است اما ارتش ما از پیش از انقلاب و بعد از آن هیچگاه این گونه نبود.»
https://b2n.ir/27436
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
#روز_ارتش_مبارک
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️عدم تأیید جریانهای انحرافی؛ سیره همیشگی امام خمینی (قدس سره)
⭕️در حاشیه احتمال حضور یکی از مسؤولین عالی حوزه علمیه قم در یکی از #مراکز_انحرافی_حوزوی⭕️
« از شیوهها و تاکتیکهای #امام در مقابله با جریانهای انحرافی و بازداشتن تودهها از گرایش به آن، این بود که از هرگونه #تأیید و #حمایت از آن جریان خودداری میورزید و از اظهار نظر در مورد آن خودداری میکرد. آن روز که جریان دکتر #علی_شریعتی در ایران اوج گرفت و شماری به هواداری او و جمعی به مخالفت با او جار و جنجال به راه انداختند، امام از هرگونه اظهار نظری در مورد او خودداری کرد و بدین گونه به پیروان خود آموخت که در برابر آن جریان چه وظیفهای دارند، نه به پشتیبانی از او برخیزند که موجب تأیید از اندیشههای انحرافی او شود و نه بر ضد او سخن بگویند که دشمن از آن بهرهبرداری کند و آتش اختلاف را شعلهور سازد. نیز در جریان «سازمان مجاهدین خلق» امام با سکوت و #عدم_تأیید آنان، ملت ایران را از فروغلتیدن در دام آنان بازداشت.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۷۰۱)
📎حواشی:
◀️۱. بر اساس سیره قطعی مرحوم امام (قدس سره) تأیید جریانها و سازمانهای انحرافی به هیچ عنوان جایز نیست.
◀️۲. بر اساس صحبتهای صریح امام خامنهای مدظله العالی #سکولارهای_حوزوی در حوزه علمیه مقدسه قم مشغول فعالیتاند که #انحرافات آنان قطعا فراگیرتر از انحرافات علی شریعتی و #خطر آنان عمیقتر از خطرات سازمان مجاهدین خلق است.
◀️۳. با این اوصاف همه مسؤولان به ویژه مدیر محترم حوزههای علمیه جناب آقای #اعرافی باید مراقب باشند تا ناخواسته با گفتار یا کردار خود موجب تأیید این جریانات خطرناک و وابسته نشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢«القای افسردگی» و «خودباختگی» دو شاخصه سکولارهای حوزوی💢
🔆در خصوص شاخصههای سکولارهای حوزوی گفتیم و نوشتیم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/163
❇️با مطالعه آثار این طیف به دو شاخصه دیگر آنان پی میبریم «القای افسردگی» و «خودباختگی». آنان بدون در نظر گرفتن تواناییهای دین و ظرفیتهای #فقه، با القای افسردگی شعار « #ما_نمیتوانیم » سر میدهند و با « #خودباختگی »؛ تنها غرب و دانشآموختگان آن دیار را شایسته اداره امور سیاسی میبینند.
این ضعف روحی و فکری ریشهای چند صد ساله دارد و امام بزرگوار (قدس سره) نیز آنگاه که تبعیدگاه ثانوی (عراق) بودند در #حوزه_علمیه_نجف اشرف با آن مواجه شدند و تلاش کردند با گفتار و رفتار خود این بلای فراگیر را بیاثر کنند. بخشی از سخنان ایشان در این زمینه:
⬅️« این تبلیغات سوء چند صدساله #استعمار است که در اعماق قلوب نجف، قم، مشهد و دیگر حوزهها وارد شده و باعث افسردگی گردیده و ما را افسرده کرده است و نمیگذارد رشدی داشته باشیم و مرتب عذرخواهی میکنیم که این کارها از ما ساخته نیست.
این فکر غلط است مگر آنها که اکنون در ممالک اسلامی امارت و حکومت دارند چکارهاند که از آنها میآید و از ما نمیآید کدامی آنها بیش از یک فرد متعارف و معمول لیاقت دارند؟
...آنچه مربوط به حکومت اسلامی و بسط #عدالت بین مردم میباشد، همان است که #فقیه تحصیل کرده است. آنچه مربوط به جهات اداره مملکت و #استقلال است، آن است که فقیه دارا میباشد. این فقیه است که طبق دستور مذهب خود، میداند که نباید زیر بار دیگران برود...
از بس #اجانب و #عمالشان به گوش ما خواندهاند که آقا برو سراغ کارت! سراغ مدرسه و درس و تحصیل، به این کارها چه کار دارید؟ این کارها از شما نمیآید! و... ما هم باورمان آمده که کاری از ما نمیآید؛ و اکنون من نمیتوانم این #تبلیغات_سوء را از گوش بعضی بیرون کنم و به آنان بفهمانم که شما باید #رئیس_بشر باشید، شما هم مثل دیگرانید، شما هم میتوانید مملکت را اداره کنید. مگر دیگران چطور بودند که شما نیستید؟»(نهضت امام خمینی (قدس سره) ج2 ص725-724)
این ندای امام (قدس سره) است که درسرسرای تاریخ همچون #سروش_الهی به گوش حوزویان و عموم جهانیان میرسد؛ اما دریغ که #حوزویان_سکولار به این سروش الهی بیاعتنایی میکنند و خود به #سروش_شیطانی بدل شدهاند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💥کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» اثر استاد سیدحمید روحانی منتشر شد.💥
دکتر علی شریعتی و نقش او در انقلاب اسلامی و رابطه مشکوک او با ساواک یکی از فصلهای #پر_تنش و #بحث_برانگیز در تاریخ انقلاب اسلامی است که ورای احساسات و عواطف باید آن را از حیث تاریخی و سندی بررسی؛ و همچون #قاضی_عادل کارنامه او را وارسی کرد.
علی شریعتی رفت اما پرونده او در دل تاریخ زنده است...
#علی_شریعتی را در دادگاه تاریخ ببینید:
https://b2n.ir/39955
شماره تماس جهت تهیه کتاب:
☎️۰۲۱-۲۲۵۷۹۱۹۲ -تهران
☎️ ۰۲۵-۳۲۹۰۴۲۳۱-قم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆به مناسبت روز نیمهشعبان🔆
#نیمه_شعبان روزی شاد و انگیزهبخش برای تمام شیعیان جهان است.
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و باور به #مهدویت نه فقط یک عقیده؛ بلکه انگیزهای قوی برای حرکت و حیات ما شیعیان است. از همین رو دشمنان و مخالفان به ویژه استکبار جهانی برای حذف یا #انحراف آن تلاش فراوانی نمودهاند و جریانهای مختلفی را ایجاد کردهاند. یکی از این جریانات #انجمن_حجتیه است که با وجود انحلال ظاهری؛ اعضای آن مخفیانه در برخی مراکز حساس حضور دارند.
◀️ شناخت شاخصههای این جریان ما را به تحلیلی دقیقتر نسبت به موضعگیری افراد شاخص سیاسی و غیرسیاسی میرساند. این شاخصهها را با استفاده از کتاب نهضت امام خمینی (قدس سره) بیان میکنیم. برای مطالعه تفصیلی میتوانید به جلد سوم این کتاب؛ صفحات ۱۶۱ تا ۱۷۴ مراجعه بفرمایید:
❇️تاریخچه:
#روشنفکران_ماسونی از دورههای گذشته انجمنهای گوناگونی را برای رخنه در مراکز دینی-روحانی، پدید آوردن کژراهه در آیین اسلام و تکبعدی کردن آن تشکیل داده بودند. یکی از این انجمنها، #انجمن_مهدویه نام داشت و مهمترین مأموریت آن، دور داشتن مسلمانها از فعالیت اجتماعی و جا انداختن #تز_استعماری «جدایی دین از سیاست بود.»
✳️افکار و روشها:
۱. این انجمن پیوسته در میان تودههای مسلمان و مراکز مذهبی پراکنده میساخت که «اسلام تنها #دین_عبادت است» یک نفر مسلمان واقعی باید فقط در اندیشه امور اخروی باشد.
۲. باید فساد و آلودگی در جامعه گسترش پیدا کند تا زمینه ظهور حضرت امام غایب (عج) فراهم آید.
۳. انجمن حجتیه به خوبی دریافته بود که روح عصیانگر و ماجراجوی #جوانان را باید به گونهای سیراب کرد و به فعالیت مبارزهجویانه سرگرم ساخت تا بتوان گام به گام آنان را زیر کنترل قرار داد و از سیاست و فعالیت به کلی دور داشت. از این رو مبارزه با #بهاییت را در دستور کار خود قرار داد و جار و جنجال گستردهای پیرامون این خطر روزافزون بهاییها به راه انداخت.
❇️تأثیرات عملی:
این انجمن با این شیوه تودهها را از رسالت مقدس اسلامی و رویارویی با استکبار جهانی بازداشت. این انجمن در مرحله بعدی به «انجمن حجتیه» تغییر نام داد.
✳️ارتباط با ساواک و شاه:
انجمن حجتیه که خود را داعیهدار دفاع از اسلام میدانست حامی شاه و رژیم او و مورد تأیید شخص شاه بود. در گزارش یکی از منابع ساواک آمده است:
« این انجمن یک سازمان سیاسی نیست و دولت نیز آن را تأیید نموده و شاهنشاه آریامهر هم از تشکیل آن ابراز رضایت فرمودند.»
❇️نزدیکی فکر و روش حجتیه با نهضت آزادی:
نکته در خور نگرش اینکه هر دو گروه (حجتیهایها-نهضت آزادیها) برای یک بعد نشان دادن اسلام و دور کردن ملت مسلمان ایران از اسلام ناب محمدی (ص) لازم دیدند که پشت یک #چهره_روحانی سنگر بگیرند و از جایگاه و موقعیت روحانیان در میان مردم بهرهبرداری کنند از این رو انجمن حجتیه آقای شیخ #محمود_حلبی را رهبر تشکیلات خود وانمود ساخت نهضت آزادی نیز با بهرهگیری از موقعیت و شخصیت آقای #طالقانی راه فریب و گمراهی تودهها را در پیش گرفت.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.