شگفتی مهماندار هواپیمای امام از آرامش روحی ایشان
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
١٣۵٧.١١.١٢
🔹امام حدود ۱۲/۳۰ به وقت فرانسه و ٣/٣٠ بعد از نیمه شب به وقت تهران به سمت فرودگاه حرکت کرد. صدها خبرنگار در برابر اقامتگاه امام در #نوفللوشاتو اجتماع کرده و از آخرین لحظههای اقامت امام در آن محل و حرکتش به سمت فرودگاه عکس و فیلم تهیه میکردند. دهها دستگاه ماشین پلیس و سرویس امنیتی امام را تا فرودگاه اسکورت کردند. هزاران نفر از ایرانیان در فرودگاه اجتماع کرده بودند و در پشتیبانی از امام و پر ضد شاه و بختيار شعار میدادند.
🔸امام پس از پرواز به طبقه دوم هواپیما رفتند و پس از #تهجد به استراحت پرداختند. یکی از میهمانداران از آرامش امام در آن شرایط حساس و خطرناک شگفتزده شده بود میگفت من چندینبار از بالای سرشان رد شدم تا مطمئن شوم که به خواب رفتهاند یا نه با کمال تعجب دیدم که با آرامش کامل در خواب به سر میبرند.
🔹آنگاه که هواپیما در ساعت ٩/٣٠ بامداد در #فرودگاه_مهرآباد بر زمین نشست، آقای #حاج_سیدمرتضی_پسندیده نخستین کسی بود که در استقبال امام وارد هواپیما شد. او میخواست امام را هنگام پایین آمدن از هواپیما همراهی کند، لیکن امام نپذیرفت و از او درخواست کرد که پیش از ایشان از هواپیما بیرون بیاید، آقای مطهری نیز برای استقبال از امام وارد هواپیما شد، همزمان با بازگشت امام به ایران نیروهای نظامی شاه و سربازان گارد شاهنشاهی در تیراندازیهای خود ده نفر را در تهران به شهادت رسانیدند در اطراف و اکناف کشور نیز شماری به دست دژخیمان شاه شهید شدند.
🔸در سمنان نیز دو نوجوان به نامهای #محمود_بلوری ۹ ساله و #على_همتیان ۱۶ ساله از اهالی مهدیشهر به شهادت رسیدند. آنان به همراهی جمعی از اهالی مهدیشهر به یمن بازگشت امام به خاک میهن با پنجاه دستگاه کامیون و سواری در حالی که چراغهای خود را روشن کرده و با بوقهای ممتد شادی میکردند وارد سمنان شدند. نیروی انتظامیِ سرسپرده به رژیم شاه در #سمنان به این کاروان شرف و شعف یورش برد که به شهادت محمود بلوری، علی همتیان و مجروح شدن على طالب منجر شد.
🔹امام پس از سخنرانی تاریخی در #بهشت_زهرا (س) با هلیکوپتر از آن محل بیرون برده شد این هلیکوپتر در بیمارستان یکصد تختخوابی فرود آمد و امام با وسیلهای به منزل خواهرش واقع در بلوار کشاورز رفت و تا پاسی از شب در آنجا به سر برد.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٢٩٨-٢٩٧)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابتکار جوان سبزواری در انتقال سخنرانی امام خمینی به شهر خود
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
١٣۵٧.١١.١٣
امام حدود ساعت ۱۲ نیمه شب وارد مدرسه رفاه شد و مورد استقبال جمعی از علما، مردم و کمیته استقبال که ساعتها بود از امام بیخبر و نگران بود قرار گرفت. امام در لحظه ورود به اتاق استراحت خود، روی په ایستاد و خطاب به حاضران سخنانی ایراد کرد و این نکته را يادآور شد که آنچه تحقق يافت از توان بشر خارج بود. عنایت خداوند شامل حال این ملت شد و این دودمان شر و فساد را از میان برد و ملت را از شرشان آسوده ساخت، بنابراين، همه ما باید شکرگزار او باشیم و قدر این نعمت را که او به ما ارزانی داشته است، بدانیم. امام در ملاقات با جمعی از نیروی هوایی به بختیار هشدار داد که اگر یک نفر از این همافران دستگیر شده به دست جلادان از بین بروند همه آنان را به کیفر اعمالشان میرسانم.
اهالی سبزوار زودتر از دیگر هموطنان ما توانستند سخنرانی امام در بهشت زهرا(س) را بگیرند و به آن گوش فرادهند. یک #جوان_سبزواری سخنرانی امام را در بهشت زهر الأس) ضبط کرد و تلفنی به سبزوار فرستاد. از ساعت ۴ تا ٨ بعد از ظهر سخنرانی امام در سبزوار چندینبار به وسیله فرستنده محی که پنجاه کیلومتر برد داشت پخش شد. این فرستنده به ابتکار یک جوان سبزواری ساخته شد که پیامهای انقلابی را در شهر پخش میکرد.
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻دفاع آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از پیوند سیاست و دیانت در سال ١٣۴۴
بخشی از یادداشت کمتر دیده شده آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
«این نکته ناگفته نماناد که در اسلام سیاست و زمامداری از رهبری روحانی و دینی و معنوی جدا نیست. جانشینان پیغمبر باید مثل اعلی و نمونه کامل اخلاق و فضایل و علوم پیغمبر باشند و بتوانند مردم را به جمیع حقایق دین و دقائق احکام شرع هدایت کنند و به عبارت دیگر جانشینی پیغمبر یعنی ادامه علم و کمال و اخلاق و هدایت و رهبری پیغمبر و عهدهداری امور امت در جمیع آنچه راجع به مصالح دین و دنیا است، و این همان معنایی است که بعد از پیغمبر تا حال منقطع نشده و باقی است و منقطع هم نخواهد شد.»(نشریه «مسجد اعظم»، اردیبهشت ١٣۴۴، شماره ۶، صص ١٨-١٧)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیشینه و ادله اصل «ولایتفقیه» در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
بخشی از مصاحبه کمتر دیده شده از آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
🔹 اصل ولایت فقیه در میان فقها مطرح بوده است. مرحوم شیخ مفید در کتاب المقنع و مرحوم شیخ صدوق در مقنعه و شیخ طوسى در النهایه و دیگران درمنابع فقهى، آن را مطرح کردهاند، لکن بحث در محدوده و اختیارات ولىفقیه بوده است. برخى به ولایت مطلقه و عموم الولایه معتقد بوده اند و برخى در حد امورحسبیه که در عصر غیبت کبرى به فقهاى عادل سپرده شده است، یعنى تنها فقها صلاحیت دخالت در امور مسلمانان را طبق آنچه مصلحتاقتضا مىکند، دارند و هر تصمیمى کهدر مورد مسائل مسلمانان و اداره جامعه بگیرند و حتى قوانینى که تشریع مىکنند و هرحکومتى که با نظارت ایشان شکلگیرد، ناشى از ولایت مطلقه امام معصوم(ع)است. بنابراین با توجه به این که امام باید مصالح امت را رعایت کند و مواظب حفظ دین و احیاى سنت و دفع بدعت و حفظ شریعت و سرپرستى امت باشد و ازهرچه باعث تباهى و فساد و انحراف امت اسلامى مىگردد، ممانعت کند، این مسوولیت در عصرحضور امام(ع) با حضور امام و اعمال ولایت وى امکانپذیراست، اما در عصر غیبت این مسوولیت به عهده فقهاى جامعالشرائط سپرده شده و رهبرى تنها زیبنده آناناست و آنان جانشینان امام و قائم مقام او در شوونحکومتى هستند و حلال و حرام خدا را بیان و احکام را اجرا مىکنند.
🔸اگر به ضرورت ولایت و حکومت فقیهان درعصرغیبت قائل نباشیم، نه تنها با دلایلى مثلمقبوله و توقیع شریف مخالفت کرده ایم، بلکه دین مندرس و آثار شریعت مبین، محو مىگردد. در بستر تاریخى آنچه تاکنون دین را حفظ کرده وحلال و حرام خدا درجامعه بیانگشته، نفوذ فقها درقلب و دل مردم بوده است. به نظر ما قوى ترین سبب بقاىتشیعو حفظ آثار معصومان(ع) تا روزگار ما، اشراف فقها برامور و جایگاه معنوى و موقعیت اجتماعى و نفوذ کلمه آنان بوده است.
[سؤال:]
🔹 دلایل شما بر ضرورت ولایت و حکومت فقها در عصر غیبت چیست؟
[پاسخ آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:]
🔸علاوه بر اجماع و اتفاق امت که زعامت و سرپرستى بهعنوان نیابتعامه تنها از آن فقهاى عادل است، عبارتست از:
روایاتى مثل توقیع شریف از این روایت بخوبى استفاده مىشودکه حکومت مشروعى که از روزگار حضرت خاتم انبیاء(ص) شروع شد، هرگز منقطع نشده و تا زمانى کهتکلیف باقى است، همچنان استمرار خواهد یافت و درتحقق این حکومت میان آن که ولى امر در هر آنچه خداوند در حوزه حکومتش یعنى دین و مافیها قرار داده کاملا مبسوط الید باشد و یا تنها در بخشى از آناختیار داشته باشد و یا هیچ اختیارى نداشته باشد و یا آن که در برابر دیدگان حاضر و یا از چشم ما غایب باشد،تفاوتى وجود ندارد.
🔹فقهاى عادل درعصر غیبت، حاکمان شرع و سرپرستان امور مردم هستند و این همان حکومت مشروعى است که برمکلفان واجب است که از آن اطاعت کنند وبرهر مسلمانواجب است حتى اگر در سرزمین دیگرى جز دارالاسلام به سرمى برند زیر پرچم حکومت اسلامى در آیند و واجب است از آن اطاعتکنند. بنابر این مومنان اگر چه در سرزمین کفر و کشورهاى خارجى غیر مسلمان(دارالکفر) زندگى کنند و یا آن که سرزمین مسلمانان تحت سلطهء نامشروعى باشد،برآنان واجب است که از این حکومت مشروع که امام معصوم(ع) در عصر غیبت به فقیهان جامعالشرائط سپرده است، تبعیت کنند. دلایل دیگر حکومت فقیهان را مىتوانید در وسائل الشیعه کتاب القضاء ملاحظه کنید، افزون برآن که مرحوم فاضل نراقى برخى از روایات را در عائده ۵۴ کتاب شریفعوائد الایام آورده است.(فقه اهلبیت، شماره ٢٠ - ١٩، ١٣٧٨ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حوزه اختیارات ولیفقیه از نگاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
بخشی از مصاحبه کمتر دیده شده از آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
[سؤال:]
▪️حوزه اختیارات و صلاحیت ولایت فقیهان را بیان کنید.ولى فقیه تا چه حدى مىتواند درزندگى خصوصى مردم دخالت کند؟ آیا عملکرد ولى فقیهمشروط به مصلحت نظام یا مصحلت مردم است؟
[پاسخ آیتالله العظمی صافی گلپایگانی:]
▫️با توجه به اتفاق و اجماع امامیه و با توجه به مفاد توقیع شریف و روایاتى که به معناى آن است فقیهان داراى همان مناصبى هستند که درعرف و شرع از شؤون والى به شمار مىرود که برخى از آن اختیارات عبارتند از:
▪️١. خمس،
▫️٢. میراث بلا وارث،
▪️٣. تصرف دراموال مردم به منظور حفظ کیان اسلام
▫️۴. دفاع از حریم دین،
▪️۵. اقدام به امورى که موجب شوکت و عزت شرع مبین و تقویت جماعت مسلمانان مى شود، مانند تأسیس حوزههاى علمیه، کمک به طلاب علوم دینى که وجودشان مانع هدم و اندراس آثار دین است و باعث آشنایى مردم با معارف دین وحلال و حرام مىگردد،
▫️۶. گسترش دعوت به اسلام،
▪️٧. تأسیس بنیادهاى اقتصادى و تربیتى، ایجاد مؤسسات خیریه، چاپ و نشر کتابهاى اسلامى، مساجد و مدارس با تصرف در وجوهات و اموال مردم،
▫️٨. صرف اموال مردم و وجوهات درجهت کمک به بینوایان و ناتوانان و هر موردى که اگر امام(ع) ،حاضر بود، درآن هزینه مىکرد،
▪️٩. اعلاى کلمه توحید با رعایت اهم و مهم،
▫️١٠. اعمال ولایت درجهت تامین مصالح مسلمانان و رفع تباهى و فساد از جامعه اسلامى.(فقه اهلبیت، شماره ٢٠-١٩، ١٣٧٨ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد کوتاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیهالأمة مرحوم نائینی
▫️ #تنبیه_الأمة کتابی استدلالی است؛ اما در مقابل این سؤال که بالاخره درباره رأی اکثریت چه باید کرد، طرحی ندارد و معلوم نیست که چه میخواهد بگوید.
▪️آیا منظورش این است که قوانین در #مجلس بیاید و تصویب شود و عدهای هم قیام و قعود کنند و عدهای دیگر هم حق داشته باشند که بلند نشوند و رأی ندهند، و آن قانون با رأی اکثریت به رسمیت برسد؟ ولو اینکه با اسلام و اصول اسلامی موافقت نداشته باشد! قطعا چنین چیزی نمیتواند صحیح باشد و به یقین میدانیم که منظور مرحوم نائینی نیز این نبوده است؛ چراکه بارها در همان کتاب؛ به مبانی اسلامی اشاره میکند. اما اینکه چه باید کرد، [در این کتاب] معلوم نیست. بر این اساس شما میبینید که بعدا خودشان دستور میدهند که کتاب را جمعآوری کنند. به هرحال آنچه ایشان میخواستند تحدید حکومت حاکم و شاه است [و این]که در حدی باید تعدیل شود.(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٨٠، ١٣٨١ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معارضه کشورهای استکباری و نهادهای بینالمللی با استقلال کشورهای اسلامی در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
«بیگانگان در واقع در پی تغییر هویت اسلامی مسلمانان بوده و هستند و میخواستند استقلال فکری و سیاسی ممالک اسلامی را از بین ببرند. همانطور که میبینید، کشورهای بسیار کوچک اروپایی هم استقلال دارند؛ اما اگر یک کشور اسلامی بخواهد استقلال داشته باشد اگر بتوانند، فورا صدای استقلالخواهی او را خفه میکنند. مسأله این است که اینها با اسلام طرفند و بسیاری از برنامههای تحمیلی مثل یکسانسازی شکل لباس و کشف حجاب، همه برای تغییر هویت اسلامی بود. توجه به مدنیت قبل از اسلام و ایران باستان و احیای مدنیتهای مرده در نقاط دیگر؛ همه برای همین مقصد بود. در کتابی به نام «فی ذکر الهداس» درباره این مسأله (بازگشت دادن ملل اسلامی به عنوان فولکلور) مطالب جالبی دارد که نشان میدهد حتی سازمان ملل و یونسکو و یونیسف نیز در این امر دخالت دارند.»(فصلنامه آموزه، شماره1، ص69، 1381ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراز تأسف آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از بیاطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز
«شما کتاب «مهدی بامداد» را نگاه کنید؛ چقدر علما را بد جلوه میدهد، چهره مرحوم آقانجفی را چقدر وارونه جلوه میدهد...
نکتهای که خیلی مهم است، این است که بعضی از اهل علم متأسفانه به این مسائل اطلاعات کافی ندارند و نمیدانند منشأ این حرکتها که هنوز هم ادامه دارد از کجاست.
گاهی من در زمان شاه میگفتم: این کارهایی که شاه انجام میدهد برنامههای خودش نیست؛ چراکه او انقدر عقلش نمیرسید، بلکه این نقشههای بیگانگان، منحرفان و متخصصان استعمار در ضدیت با اسلام بود و او فقط اجرا میکرد. مثلا در بلاد عربی که اکنون در تجزیه به سر میبرند، از ماسینیون میگویند برای حفظ جدایی و تفرقه آنها از یکدیگر و بیگانه شدن آنها از زبان و اینکه زبان همه است نظر میخواهند او پیشنهاد میکند که در هرجا زبان محلی، زبان رسمی باشد تا به تدریج زبان مشترک آنها که زبان قرآن است فراموش شود، در نتیجه همه ملیتها جدایی پیدا کنند و از اسلام و قرآن هم بیگانه گردند.»(فصلنامه آموزه، شماره ١، ص ٧١، ١٣٨١ ه.ش.)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻خودبرتربینی و غربزدگی مهدی بازرگان
🔴سالگرد تشکیل دولت موقت
🔹پس از اشغال لانه جاسوسی طبیعی بود که مهدی بازرگان تاب نیاورد و استعفا دهد. سابقه وی و فکر و عملکرد او غرباندیشیش را تأیید میکرد اما عجیب آنکه همه را به کیش خویش میپنداشت و زمین و زمان را غربی میدید. او مدت کوتاهی پس از تسخیر لانه جاسوسی اینگونه سخن گفت:
🔸«... زندگی که ما امروز داریم همهاش فرنگی است. طرز فکرما، درس خواندن ما، مبارزه ما، انقلاب ما، ضدیت با استثمار و استعمار ما، تمام ارمغان غرب است.»روزنامه انقلاب اسلامی، شماره، ١٢۶، ١٣۵٨.٩.٣ ص١٠.
🔹مهدی بازرگان به حدی غرق در غرب بود که حتی از تصور اینکه انقلاب و مبارزهای بر اساس قوانین اسلامی شکل بگیرد ناتوان بود و طبیعی بود که با این نگاه به روحانیتِ اصیل اسلامی دهنکجی کند. او روحانیون را فاقد تربیت مدیریتی (!) دانست و با بیادبی هرچه تمام آنها را، که زیر سختترین شکنجههای رژیم پهلوی مقاومت کردند، «نازکنارنجیترین صنف مملکت» خطاب کرد. او حضور روحانیت در صحنه اجرایی کشور را مخل نظم عنوان کرد:
🔸 « روحانیت ما تربیت جدید که امروز اسمش را مدیریت گذاشتهاند ندارد...» (همان)
🔹مهدی بازرگان در مدت کوتاه مدیریت خود کارآمدی حداکثری نداشت و در صورت عدم هوشیاری روحانیت اصیل امکان تجزیه کشور در زمان ریاست وی وجود داشت و در آخر نیز در پی قطع دست ایالات متحده آمریکا از منابع ملی ایران، استعفا داد. معلوم نیست او، با این همه ادعا و کارنامه ضعیف، چطور دیگران را به ضعف مدیریتی متهم میکند.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰اولین دولت بی حال
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش اول
🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروهها بودند به شاه #وفادار بودند.
🔸اگر شما کتابهایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید میبینید كه در #اساسنامه آنها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی #نسل_به_نسل به #سلطنت ادامه بدهند.
🔹 نخستین اختلاف آنها با امام در این زمینه بود که آنها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرفشان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت.
🔸آنها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و #نظام_مشروطه_سلطنتی وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنینانداز شده بود #مهندس_بازرگان به نوفللوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند.
🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آنها و امام بود چون امام از آغاز هدف #براندازی داشت اما آنها با #سرنگونی_شاه موافق نبودند.
🔸دومين موضوعی كه بین امام و آنها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «#نه_شرقی_نه_غربی»به صحنه آمدند و در جهت مبارزاتشان به هیچ قدرت خارجیای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچوقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینیمان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروهها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آنها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب #قانون_اساسی بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آنها در همین چارچوب هم نمیتوانند به مبارزه ادامه بدهند.
🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در #نجف در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمانهای آزادیبخش میرفتیم اولین سؤالی که آنها از ما میپرسيدند این بود كه «شما در مبارزاتتان از قدرت و پشتیبانی کدام #قدرت_خارجی برخوردار هستید؟» وقتی جواب میدادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آنها باور نمیکردند و تعجب میکردند. حتی یادم است كه در #لبنان یکبار با يك گروه از مائوئيستها ملاقات داشتیم. آنها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیهگاهمان خدا و ملت است. يكی از آنها با پوزخندی گفت: شما اصلا #سیاست را نفهمیدهاید.
🔸حتی بزرگترين انتقادی كهگروههای مذهبی کشورهای اسلامی مانند #اخوانالمسلمین، #حزبالدعوه و #حزبالتحریر_اسلامی به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه #امریکا و #انگلیس کردهاند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروهها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام میگفتند ما در پیشبرد اهدافمان نه تنها به هیچ قدرت خارجیای نیاز نداریم بلکه آنها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع #انتحار است.
🔹 آنها بر این باور بودند که بدون #اتکا به قدرتهای خارجی نمیتوان در ایران #مبارزه کرد.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰ریشههای سازشطلبی و التقاط در دولت موقت
🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی
⏬بخش دوم
🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران #مصونیت داد امام تنها شخصیتی بودند که عکسالعمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از #ناسیونالیسم میزدند و نه آنهایی که #شعار میدادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند
🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضعگیری علیه #کاپیتولاسیون موضعگیری علیه امریکا است و ما بدون #سیاست_امریکا نمیتوانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود.
🔹مسئله سوم اين بود كه گروههای سیاسیای كه اعتقاد به #مذهب داشتند و ملی- مذهبی خوانده میشدند معتقد نبودند که اسلام میتوان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه میتواند انقلابی را به ثمر برساند.
🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسمهای وارداتی کمک گرفت لذا آنها را #التقاطی میخواندند چون آنها میگفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و #لیبرالیسم کمک بگيريم.
🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از #مکاتب_وارداتی، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند.
🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروهها و احزاب سیاسی دیدند كه چارهای ندارند جز اینکه بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن #سیاست خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند.
🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید میبينيد كه اعلامیههای #نهضت_آزادی و جبهه ملی در چارچوب #قانون_اساسی است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این #فرصت استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی میخواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این #توطئهها برندارند با اینها برخورد خواهم کرد.»
🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا میکنیم» منظورم این است كه آنها ناچار شدند به #موج بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفللوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه میتوانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطیات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه میدهد كه چنین جانی بالفطرهای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد.
🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطبزاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث میشود كه آنها در جامعه بیاعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیتالله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا میکنیم.»
🔸 من الان اعلامیهشان را دارم منظورم این است كه آنها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر میدیدند، اما بعد از انقلاب کمکم ماهیتها رو شد.
🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، #ملاقات کردند.
📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#امام_هادی_علیهالسلام
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻استکبارستیزی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در دهه چهل
🖊بخشی از یادداشت کمتر دیده شده آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️«اسلام آیین تمام مردم جهان و دین جامعه بشری است امّا نه آن #جامعه_جهانی که « #لاینس_پالینک » و جمعی دیگر از متفکّرین میگویند و از حکومت متّحد جهانی دم میزنند و مجلّه « #طرفداران_حکومت_متّحد_جهانی » افکار آنها را منتشر میسازد؛ زیرا اگر آن حکومت فرضاً روزی در جهان تأسیس شود مثل این #سازمانهای_بینالمللی که بعد از جنگ اوّل و دوّم جهانی تأسیس شد همانطور که مخالفین آن مانند « #استراوس » عقیده دارند برای بشر موجب زحمت و سلب آزادی، و وسیله تسلّط اقویا بر ضعفا میشود و به قول مخالفین حکومت متّحد جهانی، وسیله #گسترش_یک_ظلم مدرن در عالم خواهد شد؛ چون این حکومتی که اینها عنوان کردهاند مبتنی بر ایمان به خدا و توحید و عقایدی که برای همه یک قدر مشترک معنوی باشد نیست و بر اساس ایمان واقعی افراد به حقوق و آزادیهای دیگران به وجود نمیآید.
▪️آن حکومتی که این آقایان میگویند این است که توسعه سلاحهای مخرّب و اتمی که تمدّن و نسل بشر را به خطر انداخته اگر یک جامعه جهانی و حکومت متّحد نباشد سرانجام خواه و ناخواه موجب #انقراض_نسل_بشر خواهد شد، پس باید برای جلوگیری از این خطرات از هماکنون ملل دنیا دستبهکار تأسیس یک جامعه جهانی در تحت لوای قانونی بشوند.
▫️این حکومت نه به وجود خواهد آمد و نه اگر به وجود آید ضامن اجرایی خواهد داشت و نه شهوات و غرایز آدمی را که محرّک او به جنگ و فتنه است مهار کرده و بهطور صحیح راهنمایی مینماید و نه میتواند یک برادری ایمانی و انسانی در عالم به وجود آورد.»(نشریه مسجد اعظم، شماره 22، بهمن1345، ص13)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مرجع بصیر
پرونده بنیاد تاریخپژوهی به مناسبت ارتحال آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی
▪️آیتالله العظمی صافی گلپایگانی: در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها است
▫️مقاومت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی و شورای نگهبان در برابر نامزدی انتخاباتی احسان طبری و نورالدین کیانوری
▪️جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️سند کمتر دیده شده|| جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
🎥 ببینید|| دعای مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بعد از تحویل وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی
▫️دفاع آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از پیوند سیاست و دیانت در سال ١٣۴۴
▪️پیشینه و ادله اصل «ولایتفقیه» در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▫️حوزه اختیارات ولیفقیه از نگاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▪️نقد کوتاه آیتالله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیهالأمة مرحوم نائینی
▫️معارضه کشورهای استکباری و نهادهای بینالمللی با استقلال کشورهای اسلامی در کلام مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی
▪️ابراز تأسف آیتالله العظمی صافی گلپایگانی از بیاطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز
▫️استکبارستیزی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در دهه چهل
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سانسور مضحک دیوان حافظ در دوران پهلوی
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
١٣۵٧.١١.١٧
🔹امام در جمع علما و روحانیان تهران و دیگر شهرستان ها، آقای فلسفی واعظ را به حضور فراخواند و از او خواست در آن جمع سخنرانی کند. آقای فلسفی پس از هفت سال ممنوع المنبر بودن امروز برای نخستین بار در حضور امام به سخنرانی پرداخت.
🔸در این سخنرانی از خفقان دوران رضاخان و محمدرضا سخن گفت و این خاطره شیرین را بیان کرد:
«در دوران رضاخان خفقان به حدی شدید بود که حتی برای تجدید چاپ کتاب حافظ هم باید از دستگاه سانسور رضاخانی اجازه می گرفتند و سانسورچی ها هم تا آن حد وحشت داشتند که هرجا در کتاب نام یا عنوان «رضا» را می دیدند برای اینکه بعدا دچار دردسر نشوند آن را اساسا حذف می کردند.
🔹ناشری کتاب حافظ را به اداره سانسور مطبوعات و انتشارات برد و اجازه تجدید چاپ آن را تقاضا کرد و به او گفتند برو هفته دیگر بیا. هفته بعد وقتی مراجعه کرد دید به همه صفحه های کتاب حافظ مهر مجاز است خورده است، جز یک صفحه که به او گفتند در این صفحه آمده است: «رضا به داده بده وزجبین گره بگشا». گفتند این اسم «رضا» را باید حذف کنی.
🔸ناشر گفت این یک مصرع از شعر حافظ است چگونه آن را بردارم و ثانیا اگر کلمه «رضا» را بردارم چه چیز جای آن بگذارم. سانسورچی بی سواد دوران رضاخانی پاسخ داد من چی می دانم! بنویس تقی به داده بده، نقی به داده بده، علی به داده بده!! از نقل این داستان توسط آقای فلسفی حضار به شدت خندیدند».
🔹شنیدم اهالی کردستان طی راهپیمایی باشکوهی از امام و دولت مهندس بازرگان پشتیبانی کردند و این شعار را می دادند:
سنی و شیعه فرقی نیه
رهبر ما خمینیه
🔸در تهران نیز صدها هزار نفر به خیابان ها ریختند و پشتیبانی خود را از دولت موقت مهندس بازرگان اعلام کردند.
🔹در زاهدان چماق به دستان با اتومبیل وارد صف تظاهر کنندگان شدند و چند تن را شهید و بیش از ۶٠ تن را مجروح کردند و بیش از یکصد دستگاه وسیله نقلیه مردم را منهدم کردند. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٣٠۴ - ٣٠٢)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاعنگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی
🔹شخصیت و مسلک امام خمینی قدس سره الشریف رکن انقلاب اسلامی است و تحریف ایشان به انحراف انقلاب از ریل اصلی خود منجر خواهد شد.
🔸یکی از تحریفات آشکار که با حمایت دولت #شیخ_حسن_روحانی شکل دولتی نیز به خود گرفت، کتاب «الف لام خمینی» بود. پیش از این حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به صورت تفصیلی بخشی از تحریفات مندرج در این کتاب را آشکار کرده بود که به مناسبت ایامالله دهه فجر و لزوم بازخوانی مبانی انقلاب اسلامی آن را مرور میکنیم
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله الف لام1.pdf
4.27M
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش اول
🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی:
«کتاب الف لام خمینی... به رغم اینکه زیر نظر مؤسسهای رسمی و آشنا به اسناد و مدارک سری و محرمانه تنظیم شده است، متأسفانه نتوانسته است امام را «تعریف» کند، بلکه در مواردی دانسته یا ندانسته سیاهنمایی و نارسایی ساختگی پدید آورده است...»
متن کامل در پیوست یادداشت
#الف_لام_خمینی
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db