فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تاریخنگار انقلاب اسلامی: #فتنه هشتادوهشت، نتیجه نفوذ گروهک ها وفرقه های مختلف به ایران...
🔹چرا دشمن تمامی گروه های مختلف ضد نظام را هماهنگ نمود؟
#فتنه۸۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی: اگر امام زمان عج هم ظهور کند و به کروبی بگوید در انتخابات ۸۸ رای نیاوردی باور نمی کند.
🔻تاثیر پذیری کروبی
🔸در نامه به کروبی گفتم دشمن حرف را از زبان شما می زند.
#فتنه۸۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حملات کروبی به ارکان نظام
🔹چرا کروبی به رهبری، شورای نگهبان و سپاه هجمه می کند
🔸نامه کروبی به مقام معظم رهبری، ادبیات یک ضد انقلاب بود..
#فتنه۸۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی: کروبی بلد نبود یک نامه ساده بنویسد..
🔹کینه توزی و قدرت طلبی، عامل سقوط کروبی بود.
🔸ماجرای طعنه کروبی به رهبری در نامه به حسن روحانی
#فتنه۸۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عاقبت مشترک بنی صدر و کروبی
🔹کروبی نفهمید چرا لیبرالها دور او جمع شده اند.
🔸غرور و خودخواهی بزرگترین عامل نکبت کروبی گردید
#فتنه۸۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مورخ خبیر انقلاب اسلامی: مسلمان بسیاری از اهداف انقلاب اسلامی محقق نشده و مردم هنوز به حق خودشان نرسیدهاند/وجود نااهلان در برخی مناصب مانع تحقق همه اهداف انقلاب شد
گزیدهای از آخرین مصاحبه خبرگزاری تسنیم با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
ویژگیهای امام خمینی:
🔹1. زمانشناسی
🔸2. جامعهشناسی
🔹3. قرآنشناسی
🔸4. دشمنشناسی
🔹5. تاریخشناسی
🔸6. ثبات قدم
اهداف امام خمینی:
🔹1. نجات کشور از چنگ جهانخواران بینالمللی
🔸2. مقابله با دشمنان اسلام
🔹3. مقابله با صهیونیستها
🔸4. نجات مردم از فقر اقتصادی
عوامل عدم تحقق اهداف انقلاب اسلامی:
🔹1. جضور نااهلان در مناصب کشور
🔸2. توطئههای دشمن
🔹3. اختلافات ناشی از هوای نفس
متن کامل مصاحبه تسنیم با رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیبشناسی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از زبان مورخ خبیر انقلاب اسلامی
🔹حجتالاسلام و المسلمید #سیدحمید_روحانی:
موسسه تنظیم نشر آثار امام و دفتر امام هم متاسفانه راه دیگری رفت. کسانی که وابسته به امام(ره) بودند و بستگان امام(ره) بودند و نوه و نتیجه امام(ره) حساب میشدند، کودکانی بودند که راه و روش و خط امام(ره) را نمیشناختند. یکباره پس از رحلت امام(ره) و همچنین رحلت حجتالاسلام #سیداحمد_خمینی، به ناچار به صحنه آمدند. نه خط امام میشناختند و نه از اندیشههای امام آگاه بودند. نه سیاست مملکتداری بلد بودند. وارد کارزار شدند و دشمن سواستفاده کرد. اصلاحطلبها، سازشکارها و لیبرالها با آنها جمع شدند و به بیراهه کشیده شدند.
🔸من یک عکسی در آلبوم یکی از افراد دیدم که امام در #نوفللوشاتو سخنرانی میکند، من در کنار امام(ره) نشستم و #سیدحسن_خمینی که کودکی بود روی زانوی من نشسته است. اینها به یکباره مسئول امور امام(ره) شدند تا راه امام را پاس بدارند؛ با چه اندیشه و تجربهای؟ این باعث شد تا از هر طرف ضربه بخوریم.(مصاحبه با تسنیم، 13خرداد1401)
متن کامل مصاحبه تسنیم با رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیهالسلام
🔹نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد...
🔸مأمون نهتنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوشبین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶)
#امام_رضا
#ولادت_امام_رضا
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بررسی ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) در مصاحبه خبرگزاری تسنیم با حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی.
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
همراهی ارتجاع نجف و رژیم بعث عراق علیه امام خمینی
سالروز دستگیری شهید سیدمصطفی خمینی توسط حزب بعث عراق/1
🔹در روز 1348.3.21 رئيس سازمان به اصطلاح امنيت و فرماندار #نجف_اشرف به حضور امام رسيدند و اظهار داشتند كه:
«از شوراى فرماندهى انقلاب مأموريت دارند كه آقاى سيدمصطفى را به بغداد اعزام كنند و براى انجام اين مأموريت از حضور شما اجازه مىخواهند!»
امام پاسخ داد:
🔸«اگر اعزام او به بغداد منوط به اجازه من است، من هرگز چنين اجازهاى نمىدهم و اگر مأمور به جلب او هستيد كه خود مىدانيد»...، آنگاه كه مقامات مزبور مأموريت خود را در جلب او به بغداد بهطور ضمنى اعلام كردند، امام او را به حضور طلبيد و از جريان آگاه ساخت.
🔹در ساعت 8 صبح آن روز حاج سيدمصطفى خمينى، همراه چند تن از مقامات به اصطلاح امنيتى عراق به بغداد گسيل شد و لحظهاى نگذشت كه خبر آن در #حوزه_علميه_نجف انعكاس يافت و نگرانى شديدى در مجامع روحانى به وجود آورد.
🔸مقامات روحانى با خود مىانديشيدند كه فرزند امام كه داراى چهرهاى انقلابى و ضدشاهى است اگر بنا باشد از تعرض رژيم عراق در امان نماند، براى آن دسته از روحانيان محافظه كار و يا متمايل به رژيم شاه چه سرنوشتى در پيش خواهد بود؟!
🔹امام طبق برنامه همهروزه، سر ساعت در مجلس درس حاضر شد و در ميان انبوه تأثر، نگرانى و اضطراب حاضرين در مجلس، با يک دنيا آرامش و اطمينان به تدريس پرداخت و مانند هميشه به غور و بررسى در مسائل پيچيده علمى و فقهى ادامه داد، نيز برنامه نماز، ملاقات و ديگر برنامههاى روزانه خود را به صورت عادى دنبال كرد.
🔸حاج سيدمصطفى خمينى را پس از ورود به #بغداد يكسره به كاخ #رياست_جمهورى بردند، در آنجا علاوه بر #احمد_حسنالبكر رئيس جمهور، چند تن از اعضاى به اصطلاح شوراى فرماندهى انقلاب و نيز #تيمور_بختيار حضور داشتند. در آغاز، رئيسجمهور به ديدارهاى سرّى و پيگير او با آقاى #حكيم اشاره كرد و با لحن ويژهاى هشدار داد كه ممكن است كار به جايى كشيده شود كه ناراحتى شما و نگرانى پدر پير شما را به همراه داشته باشد! آنگاه پيشنهاد همكارى با #رژيم_بعث_عراق و #تيمور_بختيار در مبارزه عليه ايران را مطرح كرد كه از طرف او قاطعانه رد شد و همان نكتهاى را كه امام در نخستين ديدار مقامات عراقى گوشزد كرد، او نيز به كاخنشينان بغداد يادآور شد كه:
«اختلاف ما با رژيم ايران يك اختلاف اساسى و عقيدتى است و برطرفشدنى نيست؛ اما اختلافى كه اكنون ميان دولتهاى عراق و ايران بروز كرده موسمى و زودگذر است. شما و دولت ايران امروز به هم بد مىگوييد و يكديگر را طعن و لعن مىكنيد و فردا در كنار هم قرار مىگيريد. اما ما نمىتوانيم هيچوقت با آنها كنار بياييم و تفاهم كنيم»...
🔹احمد حسنالبكر، بيهوده تلاش كرد كه به حاج سيدمصطفى خمينى بباوراند كه اختلاف رژيم او با شاه، اختلافى اساسى و ريشهدار است! و از آنجا كه رژيم او انقلابى و ضدامپرياليستى است! رژيمهاى ارتجاعى منطقه با آن سر ستيز دارند! برادر شهيد حاج سيدمصطفى مىگفت:
اين ادعاى احمد حسنالبكر مرا به ياد مثال معروفى انداخت كه «شتره تو خاك غلطيده بود و ادعا داشت كه از حمام آمده است»!
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سالروز دستگیری شهید سیدمصطفی خمینی توسط حزب بعث عراق/2
🔹رژيم بعث عراق كه دريافت #سيدمصطفى_خمينى انعطافناپذير است و با تطميع و تهديد نمىتوان او را فريفت و مجرى اغراض و اميال خود قرار داد، او را آزاد كرد.
🔸به دنبال آزادى و بازگشت حاج سيدمصطفى خمينى به نجف اشرف، عوامل توطئهگر و مرموز #حوزه_نجف، بار ديگر به منظور ضربه زدن به امام و وارونه جلوه دادن حقايق، فرصت را مغتنم شمرده به شايعهسازىهايى دست يازيدند و در صدد برآمدند كه بازتاب مثبت و حماسهآفرين موضع امام و شهيد سيدمصطفى خمينى در برابر رژيم عراق را در ميان مردم آن كشور از ميان ببرند.
🔹به دنبال آزادى او، يكباره در #نجف شايع كردند كه دستگيرى او مانورى بيش نبوده است و در حقيقت او از طرف پدرش به منظور راهنمايى دولت عراق جهت كوبيدن آقاى حكيم به بغداد رفته است! و در آنجا عمدهترين مسألهاى كه مطرح شده است، راه تضعيف آقاى حكيم بوده است!
🔸اين تبليغات زهرآگين و خلاف واقع به شدت دنبال مىشد و طبق برنامه ويژهاى، در هر مجلس و محفلى مطرح مىشد و روى آن با آب و تاب فراوانى بحث و گفتگو به عمل مىآمد، حتى در مجالس ويژه بانوان، زنانى كه در اين جريان توجيه و بسيج شده بودند بشدت روى اين موضوع عارى از حقيقت كه «خمينى به حزب بعث عراق وابسته است»! تبليغ مىكردند.
🔹گفتنى آنكه به رغم اين تبليغات حسابشده، حقيقت امام و راه و روش او براى آنان كه او را مىشناختند تا آنجا روشن و مشخص بود كه اينگونه ياوهسرايىها و برچسبها و سمپاشىها نمىتوانست اشعه فروزان آن را از ديدهها پوشيده دارد، تا آنجا كه زن بیسوادى كه حتى #جمهورى را با #پادشاهى فرق نمىگذاشت، در يكى از مجالس ويژه بانوان آنگاه كه برچسب وابستگى امام به رژيم عراق را شنيد با پوزخندى اظهار داشت: «اگر خمينى اهل بند و بست بود، همان ايران مىماند و با شاه ايران مىساخت! چرا #زندان و #تبعيد و آوارگى را تحمل كرد كه امروز با شاه عراق بند و بست كند»!
🔸...[اما در هر صورت] اين سمپاشىهاى دامنهدار در دورداشتن مردم عراق از امام، نقش بهسزايى داشت و در نتيجه امام از دست زدن به #مبارزهاى_قهرآميز و انقلابى عليه رژيم بعث عراق بازماند، چون نيروى مردمى لازم براى حركت و نهضت در عراق در اختيار نداشت و تا واپسين روز اقامت خود در عراق، آشنايى با او همهگير و مردمى نشد و اين بر اثر توطئههاى #جاسوسهاى_نفوذى در حوزه نجف بود كه هر مرجعى را كه مفيد بود تا مىتوانستند كنار مىزدند و منزوى مىكردند و نمىگذاشتند كه صداى او به گوش مردم برسد و مردم به او نزديك شوند.
🔹اگر دستهاى خيانتكار #ارتجاع در نجف عليه امام كار نمىكرد و #روحانىنماهاى_جاهطلب و تنگنظر با كارشكنىها و سمپاشىها، مردم عراق را از امام دور نمىكردند... ملت عراق در چنگال بعثىها دست و پا نمىزد و عراق به گورستانى ظلمتبار بدل نمىشد. آنچه [در سالهای گذشته] بر ملتهاى عراق و ايران [گذشت] اثر جاهطلبىها، خودخواهىها، تنگنظرىها و غرضورزىهاى مشتى عناصر مرموز و خودباخته در #حوزه_علميه_نجف_اشرف [بود] كه از شناخته شدن امام و اهداف و آرمانهاى او در ميان مردم عراق سرسختانه پيشگيرى كردند و همانند سدى در برابر حركت سازنده و زندگىبخش او ايستادند و ملت عراق را از فيوضات وجود او و در حقيقت از آزادى و روشنايى و رهايى از چنگال استعمار جهانخوار محروم كردند و زمينه را براى تاخت و تاز حزب بعث و ديگر دشمنان اسلام در عراق فراهم ساختند.
منبع: نهضت امام خمینی، ج٢، صص۵٧٧-۵٧٣
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جهاد تبیین و ضرورت مقابله با تحریف امام
🔹در دورانی به سر میبریم که تهاجم دشمن علیه انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی شده و این بار بیش از هر چیز، ذهن و فکر مردم ایران و حامیان انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان را مورد هجوم قرار داده است. انگارهسازی مهندسی شده، یکی از ارکان اصلی این جنگ پیچیده جدید است که گاه از آن با عناوینی چون « #جنگ_ترکیبی »، « #جنگ_روایتها » و « #جنگ_شناختی » یاد میشود. تحریف واقعیتهای تاریخی و خصوصاً « #تحریف_امام_خمینی» نیز به عنوان یکی از کانونهای اصلی تمرکز دشمن در جنگ جدید مطرح است.
🔸مقام معظم رهبری به عنوان یک هدیه بیبدیل الهی در این دوران دشوار و پیچ تاریخی، در مقام مقابله با تحرکات خصمانه دشمن، فرمان «جهاد تبیین» داده و آن را « #فریضهای_فوری_و_قطعی » دانسته است. به لطف خدا این فرمان، تکاپو و تمرکز بسیار خوبی در جبهه حق ایجاد کرده که امید است نتایج پرباری به دنبال داشته باشد اما باید توجه داشت که این دغدغه رهبری، محصول امروز و شرایط پیچیده جدید نیست و ایشان، سالها قبل از این، بر ضرورت مسئله تبیین، تأکید داشتهاند و جالب آنکه، این مقوله را بر سیره سیاسی امام خمینی تطبیق کردهاند. مقام معظم رهبری «لزوم آگاهسازی دائمی مردم» یکی از عناصر اصلی «توجه امام به مردم» میداند و «تبیین صحیح حقائق» را به عنوان سیره مستمره امام خمینی معرفی میکند که در سنین بالای عمر شریفشان هم ترک نشد. ایشان میفرماید:
🔹«عرصه چهارم در خصوص توجه امام به مردم، عبارت است از لزوم آگاهسازی دائمی مردم. خود امام در سنین بالای عمر – با حال پیرمردی – از هر فرصتی استفاده کرد برای اینکه حقایق را برای مردم بیان کند. در دستگاههای تبلیغاتی جهانی، نقش تحریف و گمراهسازی، نقش فوقالعاده خطرناکی است که امام به آن توجّه داشت. وسایل ارتباطىِ فکرىِ نامطمئن و وابسته به دشمنان کشور و ملت، امام را وادار میکرد که هم خود او به طور دائم در موضع تبیین و ارشاد و هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه کند که حقایق را به مردم بگویند و افکار آنها را نسبت به حقایقی که دشمن سعی میکند آنها را مکتوم نگهدارد، آشنا کنند. اینکه ما دائماً به صاحبان بیان و قلم و تریبونهای مختلف توصیه میکنیم که هدف و همّت خود را بر تبیین صحیحِ حقایق قرار دهند، برای این است.»(صحیفه امام، ج1، صص262-261)
🔸این بیانات نشانگر آن است که مسئله تبیین حقائق تاریخی به عنوان یک وظیفه راهبردی، متوجه تمام کسانی است که در این باب توانمندی و اطلاعات لازم را دارند. طبعاً به دلیل ماهیت ذاتی روحانیت که با روشنگری و دعوت مردم به حقائق گره خورده است، #فرمان_جهاد_تبیین، بیش از دیگران، متوجه عموم روحانیان و خصوصاً مبلغان ارجمند است.
🔹در این یادداشت ضمن بازخوانی برخی انذارهای امام و رهبری پیرامون خطر تحریف تاریخ، به برخی مصادیق تحریف امام در منابع داخلی پرداخته خواهد شد. تمرکز بر منابع داخلی بدین جهت است که به دلیل انتشار این آثار در #جمهوری_اسلامی، ذهن مخاطب زمینه حداکثری برای باور و پذیرش مطالب تحریفآمیز را دارد و ای بسا، در صورت عدم تبیین تحریفات، اصلاً کسی متوجه کم و کیف تحریفات موجود در منابع داخلی نگردد و یکسره حمل به صحت شود. طبعاً چنانچه در اثر بیتوجهی نخبگان، این انگارههای تحریفآلود در جانِ حافظه تاریخی مردم ایران شکل بگیرد، مقابله با این ذهنیتهای مخدوش و نادرست، کار آسانی نیست.
متن کامل یادداشت در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش علمای لبنان به فاجعه خونین پانزده خرداد
ترجمه اعلاميه عدهاى از علماى شيعه لبنان
بسم اللّه الرحمن الرحيم
🔹ما علماى شيعه در لبنان به منظور همكارى با علماى بزرگ شيعه در دو جامعه روحانيت نجف و قم و ساير كشورهاى اسلامى و به منظور پاسخ به نداى وظيفه دينى و اسلامى خود با كمال تأسف و نارضايتى رُل هولناكى را كه زمامداران ايران عليه خواستههاى ملت و آزادى آن و بخصوص هيأتهاى علمى و دينى بازى مىكنند محكوم مىكنيم.
🔸ملت ايران ملتى است كه دورههاى تاريخ در مورد عظمت و پايبندى آن به آيينهاى خيرخواهانه و مبادى عاليه روحى گواهى مىدهد.
🔹اين زمامداران ـ خداوند آنها را به راه رستگارى هدايت كند ـ به بستن روزنامهها و وارد آوردن فشار بر آزادىها و انحلال مجلسين و مبارزه با آيينهاى دين حق و از بين بردن احساسات عمومى اسلامى در نتيجه همكارى با دشمنان اسلام اكتفا نكرده، بلكه به مقام علما و مردان دين و وعاظى كه مردم را به راه خير دعوت مىكنند تجاوز كرده، فشار بر آنها وارد آورده و مانع برقرارى جلسات دينى آنها شده و عده زيادى از بزرگان آنها و افراد نيک ملت را در زندانها و بازداشتگاهها برده و به مقام جامعه علمى بزرگ دينى در قم و ساير جامعههاى مذهبى در ساير نقاط ايران تجاوز نمودند و از دستگاههاى خود به منظور تغيير دادن و منحرف كردن افكار عمومى نسبت به حقايق و وارد كردن تهمتها و نسبتهاى
دروغ مردان خدا كه گناهى ندارند جز پايدارى در برابر وظيفه خود كه عبارت است از طرفدارى از ملت در موقع بيچارگى و دردهاى آن سوءاستفاده كردند.
🔸ما از زمامداران كنونى ايران انتظار نداشتيم كه از رويّه زمامداران سابق اين كشور منحرف شوند، زمامدارانى كه احكام دين خدا را در قانون اساسى كشور خود راهنما قرار داده و به وجود مردان دين مىباليدند و حقوق ملت و مقدسات و آزادىهاى آن را در مدنظر قرار مىدادند كه در نتيجه از پشتيبانى ملت برخوردار شدند و نام خود را جاويد كردند و در راه پيشرفت و آرامش كشور خود موفق شدند اكنون پس از آنكه از نواياى مسئولين در ايران پرده برداشته شد و ملت به منظور محكوم كردن و اظهار نارضايتى، اقدام به تظاهرات و بستن مغازهها و دادن اعتراضات و ساير اقدامات ديگر قدم برداشت اين حقيقت را براى تمام جهانيان و مردان دينى تمام مذاهب مخصوصاً اعلام مىكنيم تا اين اعمال ناپسندانه را به هر نحوى كه صلاح مىدانند محكوم كنند و خداوند پشتيبان منظور ما خواهد بود.
عبدالرؤوف فضلاللّه ـ حسين خطيب ـ حسين محمدالحسينى ـ على الفقيه محمدحسن فضلاللّه ـ محمدجواد مغنيه ـ عبدالحسين ـ عبدالمنعم شراره عباس ابوالحسن ـ نورالدين شرفالدين ـ خليل ياسين ـ عبدالصاحب الحسن ـ زينالعابدين شمسالدين ـ محمد الحسن ـ على مهدى ابراهيم ـ على شور ـ مهدى ابراهيم ـ محمد زغيب محمدجواد الحسين ـ على اتسرين ـ محمد عسيلى ـ هاشم معروف ـ موسى الصدر ـ حسين معتوق ـ عبدالكريم شمسالدين ـ عبداللّه نغمه ـ محمدحسين فضلاللّه ـ رضا فرحات ـ نورالدين نورالدين ـ على فضلاللّه ـ محمد باقر ابراهيم ـ حسن شمسالدين
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیرات بینالمللی قیام خونین 15 خرداد
گزارش رادیو صوتالعرب از اعلامیه اعتراضی علمای شیعه
راديو صوتالعرب در تاريخ 24 خرداد 42 (1963/6/14) گزارش داد:
... روحانيون شيعه لبنان، عمليات ترور و سركوب عليه روحانيون ايرانى را تقبيح كردند. در اعلاميهاى كه از طرف 32 تن از روحانيون شيعۀ لبنان امضا شده، آمده است كه زمامداران ايران به تعطيل روزنامهها، از بين بردن آزادى مردم و اصول مذهب اكتفا نكرده، بلكه روحانيون را نيز مورد اذيت و آزار قرار داده و عدهاى از آنها را دستگير كردهاند.
منبع: نهضت امام خمینی، ج1، ص639-638
متن ترجمه اعلامیه
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حرکت مردمی یا توطئه؟
لغزشگاه 88
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 1
آیا حوادثی که در پی انتخابات ریاست جمهوری در تهران روی داد، حرکتی مردمی بود یا توطئهای از پیش تعیین شده؟
🔹حرکت اولیه بعد از انتخابات در تهران جنبه #احساسی و مردمی داشت و بسیاری از مردمی که به خیابان آمده بودند، از کسانی بودند که به آقای #موسوی رأی داده و بنا به دعوت او و همدستانش به خیابانها آمدند و به سبب تبلیغات دروغین، بر این پندار بودند که همه ایران، همانند تهران به نامبرده رأی دادهاند، از این رو، به اعتراض برخاستند؛ اما دیری نپایید که حقایق روشن شد و #مردم_تهران دریافتند که در شهرستانها اکثریت به موسوی رأی ندادهاند، از این رو، آنهایی که دنبال غرضورزی، فتنهگری و آشوب و بلوا نبودند و صرفا از روی احساسات و علاقه به میدان آمده بودند، خود را کنار کشیدند. لیکن در این جریان چند نکته را نباید از نظر دور داشت:
🔸1. رهبری و هدایت حرکت را #توطئهگران بردوش داشتند و نقشه و برنامههای آن را نیز از پیش تدارک دیده بودند. توطئه برپایی آشوب و بلوا، ایجاد هرج و مرج و ناامنی، کشاندن کشور به ورطه جنگ داخلی و سیاست #لبنانیزه_كردن_ایران و رویارویی با اركان نظام (مقام رهبری) و اصل ولایت فقیه، دیر زمانی بود که از سوی سازمانهای جاسوسی برون مرزی و گروهکهای وابسته، ورشکسته و بیگانهزده درون مرزی، دنبال میشد، دسیسههای مرموزانه مشارکتیها در #مجلس_هفتم در چند برهه و سرانجام راه انداختن تحصن و اعتصاب در مجلس که با بیاعتنایی مردم، به رسوایی و بیآبرویی آنان منجر شد، گوشهای از توطئه دیرینهای بود که از خارج و داخل دنبال میشد.
🔹2. عناصر ضد انقلاب و گروههایی که نقش نیروهای #پیادهنظام_امریکا را در ایران بازی میکنند در این جریان فعّالیّتهای ویرانگری داشتند و با چراغ سبز برخی از سفارتخانهها و مراکز جاسوسی، به نام «مردم»، به جنایات ننگینی دست زدند؛ آشوب و بلوا به راه انداختند، به جان و مال مردم تجاوز کردند، آتشسوزی به راه انداختند، به پایگاههای نظامی و انتظامی یورش بردند و خسارتهای سنگینی بر مردم وارد کردند.
🔸3. مردمی که در تهران در تظاهرات اعتراضآمیز شرکت کردند، یک سوم کسانی بودند که به آقای موسوی در تهران رأی داده بودند و حتی اگر ادعای مخالفان و معاندان را بپذیریم که میگویند «جمعیت میلیونی»! باید بگوییم نیمی از کسانی بودند که به نامبرده در تهران رأی داده بودند، بنابراین، شرکت این تعداد از افراد، ادعای دروغ مدعیان تقلّب را ثابت نمیکند و نمیتواند درمان درد آنان باشد. اینکه برخی از ورشکستهها اینجا و آنجا میگویند و تکرار میکنند که «بله مردم از میدان امام حسین تا میدان آزادی فریاد میزدند رأی من کو؟» خود را به زیر سؤال میبرند و لودگی و بیخردی خود را به نمایش میگذارند، زیرا اگر این ادعا را بپذیریم که از #میدان_امام_حسین تا #میدان_آزادی آکنده از تظـاهرکنندگان بود - که نبود - تازه نیمی از قریب 2 میلیون افرادی بودند که طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات، به میرحسین موسوی رأی داده بودند، بنابراین، «رای من کو؟» چه مفهومی میتواند داشته باشد؟
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص215-212
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
13 میلیون مخالف نظام؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 2
آیا این 13میلیونی که به آقای موسوی رأی دادند در زمره مخالفان نظام بودند؟
🔹بیش از 90% کسانی که به نامبرده رأی دادند از مردم وفادار به نظام جمهوری اسلامی و از پیروان راستین راه امام و مقام معظم رهبری بودند که از #استحاله_سیاسی او خبر نداشتند و با این گمان که نامبرده هنوز در #خط_امام و انقلاب و وفادار به نظام جمهوری اسلامی میباشد به او رأی دادند، لیکن او به مصداق «خوش بود گر محک تجربه آید به میان ـ تا سیه روی شود هر که در او غش باشد» به این اعتماد پاسخ مناسبی نداد و به نام مبارزه با دروغ به مردم دروغ گفت؛ هنوز مردم پای صندوقهای رأی بودند که او پیروزی خود را اعلام کرد، به نام دفاع از قانون، قانونشکنی کرد و عدهای را بدون دلیل شرعی، عقلی و قانونی به خیابانها کشاند، با دشمنان اسلام و انقلاب همصدا شد، از آبروی نظام، ملّت و انقلاب در راه رسیدن به قدرت و مقام مایه گذاشت، آلت دست منافقان جدید قرار گرفت و راهی را در پیش گرفت که #ضد_انقلاب، #صهیونیسم، #امریكا و گروههایی تروریستی كه دستشان به خون مردم آلوده است، پیش از او در پیش گرفته بودند. او نتوانست از سرنوشت آنها عبرت گیرد و بیتردید، اگر به این روش ادامه دهد، سرنوشتی بهتر از سرنوشت آنها نخواهد داشت و باید گفت «من جَرَّب المجرّب حلَّت به الندامة».
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص215
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تهدیدی جدی برای نظام؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 3
آیا این حوادث و درگیریها برای نظام جمهوری اسلامی تهدید جدّی به شمار نمیآید؟
🔹 نظام جمهوری اسلامی در طول این 30 سال، حوادثی را از سر گذرانده است که جریان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در برابر آن ناچیز است. روزهایی بر #ملّت_انقلابی_ایران گذشت که میلیشیای سازمان منافقان با رگبار مسلسل در خیابانهای تهران به تظاهرات دست میزدند و جوانان مظلوم #بسیجی و #حزباللّهی را به خاک و خون میکشیدند.
🔸مردم روزهایی را پشت سر گذاشتندکه به طور میانگین در هر روز 30 #ترور_کور در تهران روی میداد و بیگناهانی صرفا به دلیل اینكه ریش داشتند، قیافه #حزب_اللّهی داشتند، عکس امام در محل کارشان بود، معمم بودند و... به دست اعضای #سازمان_منافقان ترور میشدند و به شهادت میرسیدند.
🔹ترور شخصیتهایی مانند #استاد_مطهری و #استاد_مفتح، انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت بیش از 72 تن از مسئولان و مقامات بلندپایه کشور و از بهترین فرزندان ملّت همانند #شهید_بهشتی، از فجایع دردناکی بود که در هر کشوری اگر روی میداد، میتوانست شیرازه نظـام را از هم بگسلد و نظام را ساقط کند.
🔸جنگ تحمیلی 8 ساله و پشتیبانیهای نظـامی، مالی، لجستیکی و تبلیغاتی دولتهای مقتدر جهان و منطقه از صدام، از توطئههای خطرناک و فرسایشی بود که #ملّت_انقلابی_ایران توانست از سر بگذراند و از آن پیروز بیرون بیاید.
🔹جریان شکننده #مهدی_هاشمی و واداشتن قائم مقام رهبری به رویارویی با نظام جمهوری اسلامی از دیگر توطئههای خطرناکی بود که ملّت قهرمان پرور ایران با صلابت و شکیبایی آن را از سر گذراند و صدها رویداد، جریان و توطئههای ریز و درشت دیگر که بازگو کردن آن از مجال این بخش بیرون است و به راستی «مثنوی هفتاد من کاغذ شود».
🔸بنابراین، ماجراجوییهای سیاه و دامنهدار دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری، ناچیزتر از آن است که بتواند برای نظام مقتدر و مردمی جمهوری اسلامی ایران خطر ساز باشد و باید گفت دشمن «عرض خود میبرد و زحمت ما میدارد».
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص217-216
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برخورد خشونتآمیز با تظاهرکنندگان؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 4
برخورد خشونتآمیز نیروهای انتظامی و بسیجی با تظاهرکنندگان را چگونه میتوان توجیه کرد؟
🔹1. ادعای خشونت، از شایعهسازیها، سیاهنماییها و جنگ روانی بود که ضد نظـام جمهوری اسلامی به راه انداختند و لیستی از قربانیان ساختگی خشونت به نمایش گذاشتند، مانند #علیرضا_توسلی، #ترانه_موسوی و... که مایه رسوایی بیشتر منافقان جدید و همدستان آنها گردید.
🔸2. نقش #عوامل_نفوذی در ایجاد خشونت برای بدنام کردن و به زیر سؤال بردن نیروهای بسیجی و #حزباللّهی، انتظامی و نظام جمهوری اسلامی را نباید از نظر دور داشت، برخی رویدادها و جریانهایی که در آشوبهای خیابانی اتفاق افتاد، نشان از این واقعیت دارد که عناصر مرموز و چهرههای ناآشنایی به نام نیروهای بسیجی و انتظامی به خشونتهایی دست زدند و وحشیگریها کردند. چنان که در روز 15 خرداد 42 که مردم تهران در راه حمایت از امام به پا خاسته و به دستگیری ایشان اعتراض داشتند، شماری از عناصر نفوذی ساواک با لباس مشکی و با شعار #یا_مرگ_یا_خمینی با تظاهرکنندگان همراه شدند و به جنایاتی دست زدند. این شگرد کهنه و زنگزده عوامل بیگانه در حوادث اخیر نیز بار دیگر تکرار شد؛ #خشونتآفرینان از جیرهخواران و مأموران برخی از سفارتخانهها بودند که به یک کرشمه دو کار میکردند، به نام نیروهای بسیجی و حزباللّهی به وحشیگریهایی دست میزدند تا این #نیروهای_مردمی را بدنام کنند و دیگر اینکه با تشدید خشونت و رفتار غیرانسانی درگیریها را شدت بخشیده و گسترش دادند.
🔹3. تندرویهایی از سوی افراد ساخته نشده و ناپخته در میان نیروهای انتظامی و امنیتی دیده شد. بیتردید کسانی که مسئولیت امنیت جامعه را بر دوش دارند، همگی از افراد تربیت شده به آداب اسلامی و موازین اخلاقی نیستند و نمیتوان انتظار داشت که در برخورد با آشوبگران و فتنهجویان بتوانند طبق موازین قانونی رفتار کنند و هیچگونه خطایی از آنها سرنزند.
🔸4. برخی برخوردها گریزناپذیر بود. نمیتوان انتظار داشت نیروهایی که حافظ جان و مال و امنیت شهروندان هستند، آن گاه که وحشیگریها، آتشسوزیها، تخریب اماکن عمومی و تجاوز به جان، ناموس و مال مردم از سوی آشوبگران را شاهد هستند، به نوازش اراذل و اوباش بپردازند، بنابراین، ناگزیرند جدّی و قاطع برخورد کنند و در این برخورد جدّی ممکن است خدای ناخواسته فاجعه جبرانناپذیری پیش بیاید که اجتنابناپذیر است.
🔹همین مشکل را در اداره زندانها به ویژه در برههای که شمار زیادی به زندانها گسیل میشوند، میتوان دید که خواه ناخواه، کنترل از دست مسئولان خارج شده و چه بسا حادثه ناگواری ممکن است روی دهد. ما نمیگوییم باید از کنار هرگونه اعمال غیرقانونی و تخلفات - چه عمدی و چه اتفاقی - گذشت و آن را نادیده گرفت. اما راه علاج آن نامهپراکنیها و تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمن نیست.
🔸انسانی که مغرض و مریض نباشد، آن گاه که از رفتاری خشونتآمیز، غیرقانونی و غیراخلاقی خبردار میشود، جار نمیزند و معرکه نمیگیرد، بلکه از راه قانونی و ارتباط با مراجع ذی ربط میکوشد که با بیقانونیها و قانونشکنیها مقابله کند. اینهایی که دنبال این هستند خبر ناگواری را به دست آورند و بدون کوچکترین تحقیق و بررسی روی صدق و کذب شنیدهها، آن را در بوق و کرنا بدمند و روی آن معرکه بگیرند، دلسوز ملّت، کشور، انقلاب و نظام نیستند و هدفشان رویارویی با قانون شکنی نیست، آنها درد دیگری دارند و آن درد قدرت، و شهوت مقام و منصب است. بگذریم از گروهکهای ورشکستهای که امروز از آزادی و دموکراسی فراوان دم میزنند، لیکن اگر خدای ناخواسته روزی به قدرت دست یابند، خون مخالفان خود را در شیشه میکنند، قلمها را میشکنند و هر صدای مخالفی را در سینه خفه میکنند، همانطور كه در گذشته در برخی از مقاطع که به مقامی دست یافتند، با #بایکوت_مخالفان و #سانسور اندیشهها و دیدگاههای دیگران روی فالانژها را سپید کردند که شرح آن مجال دیگری میخواهد.
🔹مگر فراموش كردهایم كه همین جریانها در انتخابات دوم خرداد سال 76 نیز روی داد و عدهای روی كار آمدن #اصلاحات و #جامعه_مدنی را نشان از دیكتاتوری و فضای بسته دولت آقای #هاشمی عنوان میكردند، حالا چه شده همه در یك جبهه قرار گرفتند؟!
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص220-218
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جدایی خواص سیاسی و آینده نظام؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 5
با این روند، که برخی از شخصیتهای سیاسی و انقلابی از نظام جدا میشوند، آینده این نظام به کجا خواهد کشید؟
🔹انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی، وامدار هیچ مقام و شخصیتی نمیباشد. انقلاب اسلامی ریشه در تودههای ملّتی آگاه، انقلابی، دینباور، قهرمانپرور، ایثارگر و شهادتطلب دارد و دارای ایدئولوژی قوی و نیرومند اسلامی میباشد. بنابراین، همانگونه که تداوم دین حنیف اسلام و قوام آن به اشخاص و افراد نمیباشد، حیات ملّت ایران نیز به شخصیتهای ملی و رجال برجسته ایرانی بستگی ندارد؛ جاودانگی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به اسلام و ملّت ایران است. اقبال و ادبار افراد، اشخاص و چهرهها نمیتواند به این جاودانگی و بالندگی آسیب وارد کند.
🔸در صدر اسلام نیز دیدیم بسیاری از کسانی که به اسلام گرویده بودند، در روز امتحان و آزمون به علت #خواستههای_نفسانی و وسوسههای شیطانی، به بیراهه رفتند «ارتد الناس بعد النبی الا ثلاثة او اربعة» لیکن به رغم آن کژرویها و خیانتها و ضربههای سنگینی که از سوی آن جماعت وارد آمد، آیین مقدس اسلام به راه خود ادامه داد و پایدار و استوار پیش رفت و بیراههپوییها، قدرتطلبیها و بدعتگزاریهای گوناگون و رنگارنگ، نتوانست اسلام را از نورافشانی، ظلم و ظلمتستیزی و آزادی و عدالتآفرینی باز دارد و نور خدا را خاموش کند. ثانیاً به گفته شاعر:
آنجا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد؟
🔹در جایی که افرادی همانند آقای منتظری و چهرههایی مانند بنیصدر و قطبزاده و گروههای ریشهداری چون #سازمان_منافقان، آن گاه که از نظام و انقلاب جدا شدند، جز رسوایی و بیآبرویی طرفی برنبستند و نتوانستند به نظـام آسیبی برسانند، مخالفخوانی چند مهره سوخته که عملکرد خودشان و رفتار ناهنجار اطرافیها، آقازادهها و نورچشمیهایشان آنان را در میان مردم بیآبرو کرده است، نه تنها برای انقلاب و نظام ضرر و زیانی به همراه ندارد، بلکه مایه استواری بیشتر نظام میشود.
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص221-220
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/1
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 6
آیا فشار و شکنجه زندانیان، آنان را به اعتراف در پشت تلویزیون وامیدارد یا خم رنگرزی در زندان قرار دارد که وقتی پای زندانی به آنجا میرسد فوراً رنگ میگیرد و از این رو به آن رو میشود؟
در زنــدان بیتردید خم رنگرزی نیست که زندانیان را رنگ کند و دگرگون سازد، لیکن عواملی در این تحول و دگرگونی نقش دارند که ما به برخی از آن اشاره میکنیم:
🔹1. خودباختگی
بیشتر عناصر روشنفكرمآب تا وقتی كه در جو قرار دارند، در جمع یاران و همكاران هستند و در محافل روشنفكری خودنمایی میكنند، خیلی ادعا دارند و رجز میخوانند و به اصطلاح «هل من مبارز» میطلبند لیكن به محض اینكه پایشان به زندان رسید بدون اینكه كوچکترین فشاری بر آنان وارد شود با 180 درجه چرخش، به سازش و كرنش روی میآورند و تسلیم میشوند.
با نگاهی گذرا به پرونده و پیشینه این قبیله در دوره ستمشاهی میبینیم، غالب روشنفكرهایی كه ادعای مبارزه داشتند، به محض اینكه به زندان گسیل میشدند بدون اینكه حتی یك سیلی بخورند، میبریدند و سر تسلیم فرود میآوردند...
🔸2. ارائه اسناد و مدارک غیر قابل انکار
آن گاه که متهم در زندان با اسناد و مدارک روشنی از جانب بازجو رو به رو میشود که عملکردهای ریز و درشت او را كه ضدنظام، ملّت و کشور انجام داده است، به نمایش میگذارد و خیانتهای او را برملا میکند، بیتردید خود را میبازد، تسلیم میشود و راه سازش و همکاری را در پیش میگیرد.
کسانی که در دوران #طاغوت و یا در این دوره چند صباحی را در زندان گذرانده باشند، میدانند بزرگترین ضربه روحی برای زندانی وقتی است که دریابد همه کارها و فعّالیّتهای سری و زیرزمینی او کشف شده و بازجو از رازهای ریز و درشت او باخبر است، که در آن لحظه به طور کلی از پا در میآید و اگر از ایمانی استوار برخوردار نباشد به اصطلاح معروف «به غلط کردن میافتد».
🔹3. شکسته شدن جو
بسیاری از کسانی که در صحنه سیاسی به مبارزه و رویارویی با نظام برمیخیزند، هدف مشخص و مقدسی ندارند و با تأثیرپذیری از موجی که در اطرافشان پدید میآید به جنب و جوش میآیند، جو گیر میشوند و همراه موج ایجاد شده حرکت میکنند، شعار میدهند، به کارهایی دست میزنند و ناخودآگاه به سمت و سوی نامشخصی حرکت میکنند. اما در زندان به دور از آن محیط کاذبی که در اطرافشان ایجاد شده بود، به خود میآیند، از خود میپرسند که چرا در زندانم؟ چه هدفی مرا به این بند کشانده است؟ میبیند که هدف برجستهای نداشته و درواقع، قربانی جنجال و تشویق و تعریف کسانی شده است که دور او را گرفته بودند و معلوم نیست روی چه انگیزهای برای او «به به، چه چه» میزدند و او را جلو میبردند. از این رو، متنبه و پشیمان میشود و زبان به عذرخواهی میگشاید و یک سلسله واقعیتها را بازگو میکند.
🔸4. فریب خوردگی
برخی از کسانی که در فعّالیّتهای سیاسی شرکت میکنند و یا به عملیاتی دست میزنند و ضد نظام کاری صورت میدهند، بر این باورند که به راستی در راه خدمت به ملّت، کشور و حتی انقلاب اسلامی گام برمیدارند و با جریانهایی که بر خلاف مصالح مردم و اسلام کار میکند، رویارویی و مبارزه میکنند. لیکن در زندان با دلایل و مدارکی رو به رو میشوند که در مییابند آلت دست شدهاند، فریب خوردهاند، باندهای مرموز و قدرتطلب آنان را برای پیشبرد اغراض خویش - نه مصالح مردم و اسلام و انقلاب - فریب داده و کورکورانه به دنبال خود کشاندهاند. از این رو، سخت به خشم میآیند و برای جبران گذشته به بیان یک سلسله حقایق میپردازند و از گذشتهها اظهار پشیمانی میکنند.
🔹5. ناامیدی و سرخوردگی
برخی از کسانی که #ضد_نظام جمهوری اسلامی به کاری دست زدهاند، بر این باور بودند که به زودی و با یک خروش و خیزش و سر و صدا، بر موج سوار میشوند و به قدرت میرسند و اصولاً برای اینکه از مقام و منصبی که به زودی برای عدهای فراهم میشود محروم نشوند، همرنگ جماعت شده و به موج پیوستهاند، لیکن یک باره چشم باز میکنند، میبینند به جای نشستن بر مسند قدرت در گوشه زندان نشسته و آب خنک میخورند، از این رو، ناامید و سرخورده میشوند و برای نجات خود به یک سلسله اعترافات دست میزنند. آنها نه مرد رزم بوده و نه حال و حوصله زندان و محرومیت اینگونهای داشتهاند، سوراخ دعا را گم کرده و سر از زندان در آوردهاند.
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/2
🔸6. آگاهی و بیداری
بحثهای علمی، منطقی و مستدلی که برخی از بازجویان دانا و با تجربه با متهم در زندان دنبال میکنند، گاهی در ایجاد تحول، دگرگونی و آگاهی زندانی نقش بسزایی دارد و زندانی اگر به بیماری عناد، غرضورزی، کینهتوزی و... دچار نباشد در برابر منطق و استدلال علمی، تسلیم میشود و عذاب وجدان از جفایی که با موضعگیریهای ناروای خود بر ملّت، کشور و انقلاب روا داشته است او را بر آن میدارد که با یک سلسله اعترافات و بازگو کردن حقایق، جبران مافات کند و آب رفته را به جوی باز آورد.
🔹7. تاکتیک و ترفند
برخی از متهمان که پس از زندانی شدن به مصاحبه تلویزیونی میپردازند، در راه رویارویی با انقلاب و نظـام جمهوری اسلامی مأموریتهایی دارند که میبینند اگر در زندان بمانند، آن مأموریتها از دست خواهد رفت و نقشهها نقش بر آب خواهد شد، از این رو، به شکل تاکتیکی به توبه میپردازند، از گفتار و رفتار گذشته اظهار پشیمانی میکنند تا کیفر سنگینی نبینند و هرچه زودتر آزاد شوند و بتوانند توطئههای براندازی و مأموریتهای شیطانی خود را دنبال کنند.
🔸برخی نیز در مفاسد اخلاقی کثیفی غوطهورند و پرونده سنگین و ننگینی در زمینه مسائل اخلاقی، مالی و... دارند و میکوشند با یک سلسله موضعگیریهای مردمی و مصاحبههای تلویزیونی از برملا شدن آن مفاسد و زشتکاریها پیشگیری کنند و سرشت زشت خود را کماکان پوشیده دارند.
🔹این عوامل و عوامل دیگری در مصاحبه تلویزیونی متهمان زندانی نقش اصولی و ریشهای دارد، اما آن چه در سؤال آمده است «فشار و شکنجه»! باید بدانید که هیچ نوع فشار و شکنجهای نمیتواند زندانی را اینگونه به نطق آورد و به سخنرانی و مصاحبه دامنهدار و گسترده تلویزیونی وادارد. فشار و شکنجه تنها میتواند او را ناگزیر سازد که در پشت تلویزیون به اظهار ندامت و پشیمانی بپردازد و درخواست عفو و بخشش کند که در این مصاحبههای تلویزیونی زندانیان، کمتر دیده شد.
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص227-222
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴آغازگران خیزش قهرآمیز
سالروز شهادت بخارایی و یاران
🔹در پى قيام 15 خرداد 42 مردان عارف و پارسايى مانند #صادق_امانى كه ساليان درازى بود داراى تشكل خاص مذهبى بودند و همراه ديگر گروههاى مذهبى #جمعيت_مؤتلفه_اسلامى را پديد آورده بودند، بر آن شدند سازمانى چريكى به عنوان شاخه نظامى جمعيت تشكيل دهند.
🔸اعضاى اصلى اين سازمان: #صادق_امانى، #محمد_بخارايى، #مرتضى_نيکنژاد و #رضا_هرندى بودند. سازمان يادشده پس از مطالعات و بررسىها به خطوط كلى استراتژى مبارزه مسلحانه و دست زدن به ترورهاى دستهجمعى مهرههاى رژيم شاه، به عنوان نقطه شروع عمل مسلحانه، ايمان پيدا كردند و با اعدام انقلابى #حسنعلى_منصور به اين باورمندى خود جامه عمل پوشانيدند.
🔹حسنعلى منصور، نخستوزير شاه در ساعت ده صبح روز پنجشنبه، اول بهمن ماه 1343 در هنگام پياده شدن از ماشين در ميدان بهارستان، در مقابل مجلس شوراى ملى مورد حمله محمد بخارايى قرار گرفت. بخارايى دو گلوله به طرف او شليک كرد. گلوله نخست به شكم او اصابت كرد و امعا و احشاى او را در هم ريخت. گلوله دوم بر گلوى او نشست و حلقوم او را دريد و او را از پا درآورد.
🔸رضا هرندى و مرتضى نيکنژاد نيز در صحنه حضور داشتند و محمد بخارايى را همراهى مىكردند و بنا داشتند كه اگر تير بخارايى به هدف اصابت نكرد، بىدرنگ وارد عمل شوند و به اعدام انقلابى حسنعلى منصور دست بزنند. به دنبال تيراندازى محمد بخارايى، مرتضى نيکنژاد نيز چند تير هوايى شليک مىكند تا گارد محافظ را به وحشت افكند و زمينه گريز #بخارايى را از صحنه فراهم سازد. شليک تيرهاى هوايى از سوى نيکنژاد، محافظان نخستوزير را تا آن پايه به وحشت مىاندازد كه بخارايى را رها مىكنند و راه گريز را در پيش مىگيرند. محمد بخارايى، هنگام فرار زمين مىخورد و توسط مأمورانى كه در اطراف مجلس شوراى ملى نگهبانى مىدادند دستگير مىشود. ديگر ياران او به سلامت از صحنه مىگريزند.
منبع: نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1118
#محمد_بخارایی
#جمعیت_مؤتلفه_اسلامی
#حسنعلی_منصور
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مخالفت امام با اقدامات مسلحانه
سالروز شهادت بخارایی و یاران
🔹 #هيأتهاى_مؤتلفه_اسلامى براى كشتن مقامات دولتى كوشيدند از امام مجوز بگيرند، ليكن با مخالفت امام مواجه شدند. امام علل مخالفت خود را با اقدام مسلحانه چنين بيان كرده بود:
🔸1ـ با ترور فردى نتيجهاى عايد نمىشود. هر يک از مقامات دولتى كه كشته شود، نيروهاى ديگرى جايگزين مىشوند و همان سياست يا بدتر از آن را دنبال مىكنند.
🔹2ـ ما را در دنيا #تروريست معرفى خواهند كرد و حرفهاى منطقى ما به زير سؤال خواهد رفت.
🔸3ـ حركتهاى اينگونهاى با هرج و مرج، ناامنى و آشوب و بلوا همراه خواهد بود و #استقلال و #امنيت_كشور را با خطر جدى مواجه خواهد كرد. (نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1126)
🔹حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی در این زمینه به ذکر روایتی تاریخی میپردازند و در حاشیه این مطلب چنین مینویسند:
🔸«نگارنده آنگاه كه به نجف اشرف هجرت كرد، بر آن بود با آموزش نظامى و چريكى براى دست زدن به ترور شاه و ديگر مقامات رژيم او، خود را آماده كند و براى اين منظور تشكيلاتى ايجاد كند. اين نقشه و برنامه خود را با امام در ميان گذاشت. امام ضمن موافقت با آموزش نظامى و فراگيرى تاكتيکهاى جنگى و چريكى، نگارنده را از هرگونه اقدام مسلحانه بر ضد رژيم شاه برحذر داشت و آنچه را كه در پاسخ هيأتهاى مؤتلفه اظهار كرده بود كه در بالا آمد، براى نگارنده بازگو كرد. »
#محمد_بخارایی
#جمعیت_مؤتلفه_اسلامی
#حسنعلی_منصور
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db