جشن باشکوه فیضیه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/38
🔹شهر مذهبى قم به مناسبت آزادى امام، يكباره غرق در جشن و شادمانى شد و تمام خيابانها، ميدانها، مدارس و مساجد، آذينبندى و چراغانى گرديد. مغازهها، دكاكين، بازارها و خيابانها از عكسهاى امام كه تا ديروز ممنوع بود آكنده شد، نغمه قرآن و اشعار مذهبى مرتب از
بلندگوها پخش مىشد و در آسمان قم طنين مىافكند. #مدرسه_فيضيه، مركز روحانيت قم به اندازهاى جالب آذينبندى و چراغانى شده بود كه چشم هر بينندهاى را خيره مىكرد.
🔸پلاكارتهايى با عناوين انقلابى در ميدان آستانه و مقابل در ورودى مدرسه فيضيه و خيابانهاى اطراف بالا برده شده بود كه نظر هر بينندهاى را به خود جلب مىكرد، روى برخى از آن پلاكارتها اين شعارها جلب نظر مىكرد:
🔹«حوزه علميه قم آزادى بزرگ مرجع تقليد شيعيان جهان، حضرت آيتاللّه العظمى خمينى را به عموم مسلمانان ايران و جهان تهنيت مىگويد».
🔸«نهضت اسلامى روحانيت تا پيروزى نهايى ادامه دارد».
🔹«هنوز خون شهيدان مدرسۀ فيضيه و 15 خرداد مىجوشد».
🔸«دست اسرائيل و صهيونيسم از سرنوشت ايران كوتاه باد».
🔹«اجراى قوانين قرآن خواست ملت ايران است».
🔸«مرگ بر دشمنان اسلام».(نهضت امام خمینی، ج1، ص840)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓8مرداد1357
🔹1- محاکمه 24 نفر از مردم #ساری به اتهام شرکت در تظاهرات روز 57.4.31 در دادگاه این شهر آغاز شد.
🔸2- در ساعت 22:30 یک مغازه مشروبفروشی واقع در #کرمان به آتش کشیده شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص390
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشن آزادى در شهرها و شهرستانها
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/39
🔹جشن و چراغانى و پخش شربت و شيرينى تنها به شهر قم و #مدرسه_فيضيه محدود نبود، بلكه در بيشتر شهرهاى بزرگ ايران و برخى از شهرستانها نيز، مراسم سرور و شادى و چراغانى و آذينبندى به مناسبت آزادى امام برپا شد. در تهران در روز 20 فروردين 43 در #مدرسه_عبدالله_خان قرار بود، مراسم جشنى برگزار شود، ليكن كارشكنىهاى ساواک از برگزارى اين مراسم جلوگيرى كرد. بنا بر گزارش ساواک، اشعارى را دانشآموزان در كاغذهاى خشتى دفاتر دبستان كه قبلاً نوشته بودند به چراغهاى پايهبلند كه در جلوى مسجد تا چهارسوق كوچک گذاشته بودند، نصب كردند:
🔸هرگز دل من ز خصم در بيم نشد
در بيم رضا جهان ديهيم نشد
اى جان به فداى آنكه پيش دشمن
تسليم نمود جان و تسليم نشد
🔹در روز 21 فروردين 43 بازار تهران از بازار حضرتى تا #ميدان_سيد_اسماعيل چراغانى شد و تصاوير امام بر در مغازهها نصب شد و كسبه بازار، آزادى امام را با شادى و شعف به يكديگر تبريک گفتند.
🔸بنا بر گزارش ساواک: «... در سراى مشير خلوت، پرچم سبز رنگ بزرگى نصب شده است كه به زبان عربى شعارى روى آن نوشته شده و ترجمه آن اين است كه «متمايل به ستمكاران، گرفتار عذاب مىشود» و زير آن روى يک صفحه مقوايى به فارسى نوشته شده است: «ورود آيتاللّه خمينى را به قم به شيعيان تبريک مىگوييم».
🔹ساواک قزوين نيز گزارش داده است كه: «... روز 43.1.17 عدهاى از بازاريان به عنوان تظاهر به آزادى آقاى خمينى و عزيمت وى به قم پرچمهاى ملى افراشته بودند، چون روز مزبور جنبه ملى و مذهبى نداشت از طريق شهربانى بهطور غير محسوس به صاحبان دكاكين مزبور تذكر داده شد كه از هرگونه تظاهر خوددارى نمايند...».
🔸اين كارشكنىها، فشارها و هشدارها از طرف رژيم شاه در شرايطى بود كه به ظاهر مىكوشيد وانمود كند كه با امام به تفاهم و توافق رسيده است! و ساواک و شهربانى طى بخشنامههايى به ابواب جمعى خود دستور مىدادند كه در برابر برگزارى مراسم تجليل و تكريم نسبت به امام، واكنشى از خود نشان ندهند و تظاهر به نفع امام را عادى و سازگار با سياست دولت بنمايانند، با اين وجود از اظهار وفادارى و جانبدارى تودهها از امام تا آن پايه وحشت داشتند كه حتى نتوانستند جشن و چراغانى را كه به مناسبت آزادى او در گوشه و كنار كشور برگزار مىشد تحمل كنند و به اعتراف خودشان «بهطور غير محسوس» به ارعاب و اخطار دست زدند و كوشيدند كه مردم را از جشن و چراغانى و تظاهر به هوادارى از امام نيز بازدارند، ليكن به رغم اين نابكارىها و نامردمىها، ملت ايران تا آنجا كه توانستند از هر راهى وفادارى و پشتيبانى خود را از امام نشان دادند، در اصفهان جشن و چراغانى گسترده و باشكوهى در بازار، مساجد و برخى از خيابانهاى شهر برگزار شد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص846-845)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
▫️همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميهاى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأتهاى عزادارى، شيوه سوگوارى در #عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زندهكننده #مكتب_انقلابى_حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيئات التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب بهپا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند.
▪️ساواک التزامنامهاى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مىخواستند به منبر بروند وادار مىكرد كه آن را امضا كنند. در آن التزامنامه آمده بود:
▫️1. كليه مطالبى كه اظهار مىدارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مىشوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم.
▪️2. از #آيتاللّه_ خمينى و #مدرسه_فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد.
▫️3. از ايراد مطالبى كه جنبه انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد.
▪️4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هر يک از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرک، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت.
▫️ساواک شاه علاوه بر تنظيم التزامنامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ 29ارديبهشت42 بنا به فرمان #تيمسار_ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژهاى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مىآوريم:
▪️«1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواک، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريک در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواک تهيه و تقديم خواهد شد.)
▫️2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضهخوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواک تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريک و حفظ نظم كامل در كليه مراسم.
▪️3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران.
▫️4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجهبندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطهنظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواک تهران و پليس).
▪️5. تعيين تعداد خانهها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مىدهند....
▫️6. تقسيم مجالس روضهخوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواک تهران و مأمورين مخفى شهربانى به طور جداگانه (تفكيک مسئوليت).
▪️7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواک و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترک در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواک تهران.
▫️8. صدور دستورات مشابه به ساواکهاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم.... (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓9مرداد1357
در ساعت 3 مأموران رژیم به خانه آقای سیدجلال طاهری حسین آبادی در اصفهان حمله کردند و پس از هتک حرمت و توهین به ایشان و خانوادهاش، وی را دستگیر کردند. به دنبال دستگیری آقای طاهری بازار شهر تعطیل شد و گروهی از مردم خواستار آزادی ایشان شدند و برای این منظور در منزل آقای سیدحسین خادمی تحصن کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص391
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سه گام تا شناخت اندیشه سیاسی شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری
🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️برای درک بهتر خاستگاه معرفت سیاسی در اندیشههای شیخ فضلالله نوری و تجزیه و تحلیل راحتتر مبانی اندیشه سیاسی وی، باید به حوزهای که مرحوم شیخ به آن تعلق داشت و در آن حوزه اندیشههای سیاسی و اجتماعی او بارور شد و شکل گرفت، نظر افکند.
▪️تاریخ زندگی سیاسی و اجتماعی شیخ نشان میدهد که نشو و نمای سیاسی او در یکی از پرشکوهترین و موثرترین حوزههای روحانیت شیعه در دوران معاصر بوده است. حوزه سامرا که پس از هجرت #میرزای_شیرازی به این شهر به هر دلیلی که انجام نظریه دولت شریعت گرفت پایهریزی شد، یکی از موثرترین حوزههای علمیه شیعه در تاریخ تحولات دوران معاصر است؛
▫️زیرا حلقهای که از حضور میرزای شیرازی تا دوران وفات او در #حوزه_سامرا تأسیس شد، از علما و فقها و مجتهدانی تشکیل شده بود که بعدها تمامی تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران و کشورهای شیعه را تحت تأثیر قدرت رهبری خود قرار دادند. به عبارت دیگر، تمامی تحولات مؤثر در تاریخ ایران تا انقلاب اسلامی، به نحوی متأثر از حوزهی سامرا بود.
▪️بنابراین، #اولین قدم در درک حیات سیاسی مرحوم شیخ، شناخت دقیق و عمیق حوزه سامرا و آموزههای این حوزه است. پرداختن به این مهم، از حوصله این مقاله خارج است؛ اما در کتاب رهیافتی بر مبانی جنبشها و مکتبهای سیاسی شیعه در دوران معاصر، این مسئله تا حدودی تجزیه و تحليل شد.
▫️#دومین گام در درک منزلت معرفت سیاسی در اندیشههای شیخ این است که ببینیم آن مرحوم، خود چه عنایتی به مفاهیم سیاسی داشته است. به عبارت دیگر، در اندیشه سیاسی شیخ، چه مفاهیمی اساسی بودند و این مفاهیم در بستر اجتماعی و نهم فرهنگی آن دوران، چه بازتابی داشته است.
▪️متأسفانه امروزه عدهای، با درکی که خود در شرایط جدید از مفاهیم دارند، به نقد و ارزیابی اندیشه نیاکان ما نشستهاند و این مفاهیم را به گونهای تحلیل و تبیین میکنند که ارمغان مطلوبی در شناخت ماهیت اندیشه متفکر مورد نظر به همراه ندارد. مرحوم شیخ دقیقا یکی از قربانیان چنین درکی است.
▫️اما حقیقت علمی به ما میآموزد که باید ببینیم آنها چگونه و در چه شرایطی به این مفاهیم نگاه میکردند و چه تعابیری از این مفاهیم داشتند و از همه مهمتر، منزلت این مفاهیم در سازمان اندیشه آنان چقدر بود.
▪️ #سومین اقدام اساسی در شناخت ماهیت اندیشه سیاسی مرحوم شیخ این است که از ابتدا بدانیم درصدد ارزیابی اندیشه عالمی هستیم که قبل از آنکه یک متفکر سیاسی باشد، یک عالم دینشناس است و اگر هم نگاهی به سیاست دارد، از منظر دینی است. اگر نتوانیم چنین موقعیتی را درک کنیم، در عمل، در مغالطه درک مفاهیم گرفتار خواهیم آمد.
▫️ زیرا نگاه یک عالم دینی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی، نگاهی دینی است. او آزادی را همانند یک نظریهپرداز، صرفا از بعد سیاسی تحلیل نمیکند، بلکه منزلت مفاهیمی چون آزادی، عدالت، حریت، مساوات، قانون، مجلس، قدرت سیاسی، اعتبار آرای عمومی و هر مفهومی را که در سیاست مورد نظر عالم سیاسی است، از #دید_دینی تجزیه و تحلیل میکند و در نهایت منزلت آن را با شئون دینی تطبیق میدهد. این شرایط را باید درک کرد و با درک آن جلوهگاه نظریه سیاسی این عالم را مشخص ساخت تا دچار تناقضگویی و از همه مهمتر داوری آلوده نشد. (مظفر نامدار، نظریه دولت شریعت، نگاهی به اندیشه سیاسی شیخ فضلالله نوری،فرهنگ شماره ٢٧ و ٢٨ ص۴-٢)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سرود آزادی
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/40
🔹پشتيبانى تودهها از امام، تنها از راه برپايى جشن و چراغانى و تلگرام و نامه و پيام و ديدار دستهجمعى با او نبود بلكه با سرودن شعر و قصيده نيز راه امام را ستودند و پيروى بىچون و چراى خود را از اهداف و آرمانهاى او اعلام كردند و مراتب وفادارى خود را نسبت به او به نمايش
گذاشتند.
اشعارى كه در پى آزادى امام از طرف مردم سروده شده، بيشتر از آن است كه در اين دفتر گنجانده شود و به تنظيم و تدوين دفترى مستقل نياز دارد. از اينرو، یکی از آن سرودهها را به عنوان نمونه در پى مىآوريم، باشد كه پايه شيفتگى، دلدادگى و پاكباختگى ملت ايران نسبت به امام تا حدى روشن شود:
🔻طلوع آفتاب در دل شب
مژده كه ايام غم آمد به سر
مهر نشاط از افق آمد به در
آتش دل، ساكن و خاموش شد
محنت ايام، فراموش شد
گشته طبيعت لبش از خنده باز
خاک نموده است بر افلاک ناز
نقش زده بر رخ هستى نشاط
غرق شده در فرح و انبساط
گشته زمان، ديگر و عالم، دگر
مژده رحمت رسد از بام و در
دلبر ما گشته برون از حجاب
در دل شب، كرده طلوع آفتاب
يوسف زندانى دور از نظر
رسته ز زندان و شده جلوهگر
راحت دل، مايه عشق و اميد
ماهصفت در دل ظلمت دميد
موج طرب روى زمين ريخته
خنده و گريه به هم آميخته
گريه كند ديده ز شوق وصال
خنده زند لب ز سر وجد و حال
قهقهه پيچيده ميان فضا
سيل طرب كنده زمين را زجا
اى گل آمال و بهار اميد
رهبر آزاده زعيم رشيد
بىتو جهان، برگ و نوايى نداشت
سبزه و گل بىتو صفايى نداشت
بهر كسى بىتو، بهارى نبود
شادى و اميد و قرارى نبود
زانكه بهار دل ملت تويى
عيد حقيقى به حقيقت تويى
آيت حق، روى دلافروز تست
راز شرف، نهضت پيروز تست
شد دل تو معدن اسرار حق
جان تو سرچشمه انوار حق
علم و شجاعت به تو نازد همى
دست توسل به تو يازد همى
دين و خرد زنده ز اقدام تست
روح خدا جلوهگر از نام تست
ديدنت اى رهبر بيدار ما
هست شفاى دل بيمار ما
داد قيام تو به ما آبرو
جامعه را برد به عزت فرو
مثل تويى را چو جهان آفرين
ساخت عيان، گفت به خود آفرين
برای مطالعه سایر سرودها مراجعه شود به کتاب: نهضت امام خمینی، ج1، صص864-857
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2
▫️كميته اطلاعاتى ساواک در #قزوين نيز در تاريخ 42.3.8 كميسيونى با حضور رئيس ساواک، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، #اصلاحات_ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد، چنين است:
▪️در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 42.3.8 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد.
▫️1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمعهايىكه در مراسم #تعزيهدارى و يا #مجالس_روضهخوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم سادهلوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاههاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيله مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديكترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيونهاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد.
▪️2ـ ضمناً وسيله سازمانهاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، بهخصوص از مذهب شيعه اثنىعشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانهاى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود...
▫️شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميهاى به مناسبت فرا رسيدن #ماه_محرّم چنين آورده بود:
▪️...4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بهكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده.
▫️5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم #پايتخت، انتظار مىرود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام #شعائر_مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461)
▪️روز 9 محرّم، #دستگاه_جاسوسى_شاه عدهاى از منبرىهاى تهران را به ساواک دعوت كرد و پس از مقدارى پشتهماندازى و حقهبازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمىخواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را
مراعات كنيد:
▫️1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد!
▪️2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد!
▫️3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد.
▪️اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مىخواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مىزند و بر آن استوار است. #امام_خمينى از ماهها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارىها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامه امام چنين است:....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓10مرداد1357
در ساعت 21:30 ، 200 نفر از مردم #کاشان در مسجد محتشم این شهر اجتماع کردند و علیه رژیم شعار دادند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص392
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریفات علیه شیخ فضلالله.pdf
278.9K
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️از زمان شهید شیخ فضلالله نوری سکولاران دینستیز و دینگریز به سردمداری انگلیس به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام و در آخر با حقیقتسوزی و دروغدوزی و تاریخسازی، دست به تخریب همهجانبه بر ضد ایشان زدند و تحریفات علیه آن شیخِ مظلومِ شهید همچنان ادامه دارد.
▪️یکی از شخصیتهای معاصر که به تولید متون انحرافی علیه شیخ فضلالله نوری مشغولیت داشته؛ آقای #حسین_آبادیان است و در این نوشتار به طور خلاصه به نسبتهای ناروای وی درباره مجتهد نوری میپردازیم. البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: #آجودانیها، #محسن_کدیور، #داود_فیرحی و #ثبوت نیز پیشتر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار میکنند و در کل مطلب جدیدی ندارند. بنابراین نوشتار پیشرو نقدی بر شبهات پرتکرار علیه شیخ شهید نیز محسوب میشود.
ضمیمه: مقاله «محک تجربه و سخنانی که در آنها «غش» هست؛ بررسی ادعاهای آقای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 52، تابستان 1396.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سیری در اندیشههای شیخ فضلالله.pdf
415.6K
شیخ فضلالله؛ شهید انتقاد از غرب و غربگرایی
🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
#شیخ_فضلالله_نوری را باید اولین شهید انتقاد ازغرب و غربگرایی یا #انتقاد_از_مدرنیته و مدرنیسم در ایران دانست. او که فتوای جریانهای غربگرایی در حال رشد در ایران را مبنی بر: تعطیلی عقل و پذیرش بیچون و چرای مرجعیت فرنگی در ساماندهی نظام سیاسی و تحولات اجتماعی ایران نپذیرفت و هماهنگی این دگرگونیها را با باورها و اعتقادات و فرهنگ ملی و دینی جامعه مورد تردید و انتقاد قرار داد، تاوان انتقاد ازغرب و غربگرایان را پس داد و توسط #سرسپردگان_مدرنیته و #مدرنیسم در ایران، بالای دار رفت و به تعبیر مرحوم #جلال_آلاحمد بر دار رفتن او نشان سیطره مطلق غربزدگی در ایران بود. در مقاله پیشرو سعی شده است عقاید و آرای #شیخ_شهید بررسی شود.
ضمیمه: مقاله «اولین شهید انتقاد از غرب و غربگرایی در ایران؛ سیری در اندیشههای شیخ فضلالله نوری و تأثیر آن در انقلاب اسلامی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره16، تابستان 1387ه.ش.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رويارويى با توطئه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/41
🔹امام آنگاه كه از سرمقاله دروغ اطلاعات 18 فروردين 1343 (که به دروغ از اتحاد ایشان با رژیم طاغوت پهلوی سخن گفته بود) اطلاع پيدا كرد سخت خشمگين و عصبانى شد و پيش از هر كار در مقام تكذيب آن برآمد.
🔸ساواک در گزارش خود از عصبانيت امام و واكنش تند او در برابر سرمقاله روزنامه اطلاعات چنين خبر داده است:
🔹بعدازظهر روز پنجشنبه 43.1.20 هنگامى كه عده نسبتاً زيادى در منزل آقاى خمينى در قم حضور داشتهاند، روزنامه سهشنبه 43.1.18 اطلاعات را به دست ايشان مىدهند تا مندرجات سرمقاله آن را كه قسمتى از آن مربوط به روحانيون بوده بخواند.
🔸مشارٌاليه پس از قرائت آن با نهايت عصبانيت فرياد مىزند: كجا روحانيون موافقت كردهاند؟ اين چه مزخرفاتى است كه مسعودى مىنويسد؟ و چنان اين جملات را ادا مىكند كه مجلس تحت تأثير و سكوت قرار مىگيرد. در همين موقع به شخصى به نام #خزعلى دستور مىدهد كه چنين موضوعى را در روى منبر تكذيب كند. از قرار، نامبرده نيز در همان شب چنين عملى را انجام مىدهد.
🔹امام از راههاى گوناگونى براى تكذيب سرمقاله اطلاعات بهره گرفت و در واقع همه امكانات آن روز خويش و جامعه روحانيت را در راه رويارويى با توطئه رژيم شاه كه به وسيله سرمقاله 18 فروردين روزنامه اطلاعات، دنبال مىشد، به كار گرفت:
🔸1ـ از وعاظ و گويندگان روحانى خواست در منابر و در ضمن سخنرانىها، سرمقاله يادشده را تكذيب كنند و مدير مسئول آن روزنامه را به جرم درج چنين سرمقالهاى مورد نكوهش قرار دهند.
🔹2ـ بىدرنگ نمايندهاى به دفتر روزنامه اطلاعات فرستاد و از مدير آن درباره آنچه در اين سرمقاله آورده بود، توضيح خواست و او را براى تكذيب آن تحت فشار قرار داد.
🔸3ـ شخصاً نيز در نخستين سخنرانى خود، پس از آزادى كه در 21 فروردين 43 ايراد كرد و نيز در سخنرانى ديگر خود، در 26 فروردين 43 رسماً به تكذيب و تقبيح اين سرمقاله پرداخت و اينگونه دروغ پردازىها و شايعهسازىها را نشان فساد و تباهى رژيم شاه و توطئه آن رژيم در راه آسيب رسانيدن به روحانيت دانست.
🔹4ـ در محافل خصوصى و در ميان تودههاى مردمى كه به ملاقات او مىآمدند و نيز در ديدارى كه نمايندگان دولت با او داشتند، جريان سرمقاله روزنامه اطلاعات را پيش مىكشيد و آن را مورد تكذيب قرار مىداد و دولت را براى ديكته كردن چنين سرمقالهاى سرزنش و نكوهش مىكرد.
🔸5ـ در پاسخ به تلگرامهاى تبريک علماى بلاد كه به مناسبت آزادى او مخابره كرده بودند، نيز فرصت را غنيمت شمرد و به تكذيب سرمقاله روزنامۀ اطلاعات پرداخت و از برخى از مقامات روحانى نيز خواست كه «امر به تكذيب كنند». تا آنجا كه اسناد موجود نشان مىدهد، امام در
ضمن پاسخ به تلگرامها غالباً به تكذيب اين سرمقاله پرداخته است.(نهضت امام خمینی، ج1، صص872-870)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db