eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
914 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین سالگرد قیام خونین 15خرداد نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/46 🔹با فرا رسيدن ماه محرم 1384 (خرداد 1343) و سالگرد قیام خونين 15 خرداد 42 رژيم شاه به مأموران انتظامى و امنيتى فرمان آماده‏باش داد و تمام مجالس سوگوارى و محافل مذهبى، سخت تحت كنترل قرار گرفت. بسيارى از روحانيان مبارز و گويندگان اسلامى از منبر رفتن و اجراى برنامه وعظ و ارشاد ممنوع شدند و سران دستجات و هيأت‏ها در تهران و شهرستان‏ها به ساواک فراخوانده شدند و مورد تهديد و ارعاب قرار گرفتند كه از اجراى برنامه انقلابى و خواندن نوحه‏هايى كه به رژيم شاه و «اسرائيل» برخورد داشته باشد خوددارى ورزند. 🔸ليكن به رغم اين پيشگيرى‏ها و تداركات باند رژيم، روحانيان مجاهد و متعهد، رسالت مقدس خود را براى روشنگرى و پديدآوردن انقلاب فكرى دنبال كردند و در منابر و مساجد درباره هدف حضرت حسين از قيام و شهادت و تبيين راه آن حضرت كه همانا راه جهاد، جانبازى، ظلم‏ستيزى و رويارويى با حكومت‏هاى طاغوتى است، مطالبى را مطرح ساختند و نهضت امام و قيام 15 خرداد را تداوم نهضت عاشورا دانستند و توده‏ها را به رويارويى و پايدارى بيشتر با يزيديان زمان فرا خواندند. 🔹از روز اول محرم، مراسم سوگوارى در منزل امام در قم برپا شد و گويندگان مذهبى مانند مرتضى برقعى، كوثرى، مشايخى، سعيد اشراقى و سيد عباس چاوشى در اين مراسم سخنرانى و روضه‏خوانى مى‏كردند. دسته‏هاى سينه‏زنى و هيأت‏هاى عزادارى در قم هر روز با علم و كتل به خانه امام مى‏آمدند و در صحن حياط خانه به سينه‏زنى و زنجيرزنى ادامه مى‏دادند و گاهى در ميان نوحه‏سرايى‏هاى خود، از امام و شهداى 15 خرداد ياد مى‏كردند مانند: 🔸آيت‏اللّه‏ خمينى رهبر دين مبين آيت‏اللّه‏ خمينى اى زعيم مسلمين دهم محرم عاشوراى حسينى 12 محرم عاشوراى خمينى ◀️برای مطالعه در خصوص برپایی مراسم مردمی در اولین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد: ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص949-945 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری : بصیرت اباالفضل العبّاس کجاست؟ همه یاران حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. در روز تاسوعا، مثل امروز عصری، وقتی که فرصتی پیدا شد که او خود را از این بلا نجات دهد؛ یعنی آمدند به او پیشنهاد تسلیم و امان‌نامه کردند و گفتند ما تو را امان میدهیم؛ چنان برخورد جوانمردانه‌ای کرد که دشمن را پشیمان نمود. گفت: من از حسین جدا شوم!؟ وای بر شما! اف بر شما و امان‌نامه شما!(٧٩.١.٢۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴قم در شوق امام عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /11 ▫️در آن ايام كه شور و خشم توده‏ها عليه رژيم و هيأت حاكمه به اوج خود رسيد و در سراسر كشور گسترش يافت و زمينه براى قيام همگانى و سراسرى عليه فراهم شد، نقش قائد در آميختن با توده‏ها و ساختن و آماده كردن آن2ها بارزتر شد. امام با فرا رسيدن ماه محرم و برپا شدن مراسم و مجالس سوگوارى در محله‏هاى مختلف ، هر شبى به يكى از محله‏ها مى‏رفت و در مجلس عزادارى توده‏هاى محروم و فقير شركت مى‏كرد و در هر محله‏اى سخنگويى نيز با خود مى‏برد تا سخنان لازم را به گوش توده‏ها برساند و آنان را از جرياناتى كه در كشور مى‏گذرد آگاه سازد. ▪️اين عمل كه بى‏سابقه بود، اثر بسزايى در مردم شريف و اصيل قم مى‏گذاشت و در آنان علاوه بر آگاهى، بينايى و رشد فكرى، احساس و كشش ويژه‏اى نسبت به امام ايجاد مى‏كرد. توده‏هاى محلات قم با شور و شعف فوق‏العاده و بى‏نظيرى مقدم مرجع عاليقدر خود را گرامى مى‏داشتند. ▫️هر شب از درب خانه امام تا محله‏اى را كه بنا بود از آن ديدن كند با چراغ‏هاى تورى پايه‏دار مزين مى‏ساختند، ده‏ها گوسفند و گاو در سر راه او قربانى مى‏كردند و به فقرا و مستمندان مى‏دادند. مردم هر محل، از زن و مرد تا مسافتى از محله بيرون مى‏آمدند و از خويش استقبال به عمل مى‏آوردند و در وقت بازگشت نيز تا مسافتى او را بدرقه مى‏كردند. زنان و مردان محله‏هاى دورافتاده و فقيرنشين قم، از اين2كه در تاريخ زندگى خويش براى اولين بار، مرجعى چون را در ميان خود مى‏ديدند از شادى و شعف در پوست خود نمى‏گنجيدند و سر از پا نمى‏شناختند، بى‏اختيار روى دست و پاى او مى‏افتادند و از ديده، اشک شوق مى‏ريختند. گاهى به علت شدت ازدحام و هجوم مردم، حركت امام به كندى صورت مى‏گرفت و پيمودن يک مسافت صد مترى يک ساعت طول مى‏كشيد. يكى از شاهدان عينى جريان يكى از اين بازديدها را چنين شرح داده است: ▪️«... شب دوازدهم محرم (15 خرداد) آقا در مجلس عزادارى در پايين شهر قم شركت كرد. ساعت 22 به تكيه كوچه حكيم در پايين شهر قم رسيديم. هيچ يادم نمى‏رود كه در طول خيابان آذر تا كوچه حكيم، مردم از شور حضور آقاى خمينى در ميان خودشان، چه شادى‏ها مى‏كردند و بيش از چهل رأس گوسفند و گاو جلو پاى اين مرد سر بريدند. ازدحام جمعيت چنان بود كه من حساب كردم ديدم كه آقاى خمينى در عرض 25 دقيقه توانست در ميان مردم فقط 50 متر جلو برود. آدم به چشم خود مى‏ديد كه يک رهبر واقعى چطور مى‏تواند با مردم يكى شود، با آن‌ها و در دل آن‌ها باشد. ساعت از 24 گذشته بود كه به خانه آمديم و من تا در خانه با آقا بودم...». ▫️در دهه اول محرم كه مجلس عزادارى در خانه امام خمينى برپا بود، ازدحام جمعيتى كه در اين مجلس شركت مى‏كردند به حدى بود كه كوچه‏هاى اطراف و قسمتى از باغ انارى كه در پشت خانه قرار داشت از مردم پر مى‏شد و راه‏ها بند مى‏آمد. اين استقبال و روآورى چشمگير توده‏ها نسبت به امام، شاه و هيأت حاكمه را بيش از پيش وحشت‏زده و نگران مى‏كرد. (نهضت امام خمینی ج1 ص489-487) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ امام در میدان انقلاب عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /12 ▫️افشاگرى‏ها و روشنگرى‏هاى در سراسر كشور و حملات كوبنده و پيگير آنان به رژيم، بر نگرانى‏ها و ناراحتى‏هاى آنان مى‏افزود، به‏طورى كه دستگاه جاسوسى شاه ناچار شد كه با سخنگويان اسلامى وارد مذاكره شود و دست‏كم تا اندازه‏اى آنان را محدود سازد و از آنان بخواهد كه در حمله به رژيم و انتقاد و اعتراض از آن، حد و مرزى قائل شوند! ليكن سخنگويان انقلابى على‏رغم درخواست دستگاه جاسوسى شاه، بى‏پروا به حمله و انتقاد عليه شاه و باند او ادامه مى‏دادند. امام طى نامه‏اى كه به واعظ شهير، آقاى نگاشت، از اين پايدارى، وظيفه‏شناسى و ادامه مبارزه گويندگان مذهبى قدردانى كرد. اين نامه را آقاى فلسفى در در مسجد سيد عزيزاللّه‏، بالاى منبر براى مردم قرائت كرد. ▪️امام در اين نامه پس از قدرشناسى از روشنگرى‏هاى گويندگان روحانى از عموم ملت ايران خواست كه با كمک مادى براى تجديد بناى مدرسه فيضيه، تنفر و انزجار خود را از هيأت حاكمه كه آن مدرسه را ويران كرده است، اعلام كنند و بدين وسيله وفادارى و پشتيبانى خود را از جامعه روحانيت و حوزه‏هاى علميه بار ديگر به ثبوت برسانند؛ ليكن با پيشامد فاجعه 15 خرداد، ملت ايران فرصت آن را كه به اين ندا پاسخ گويد به دست نياورد. متن نامه امام به فلسفى واعظ چنين است: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم حضرت حجت‏الاسلام آقاى فلسفى ـ دامت افاضاته ▫️لازم است از بيانات حساس جنابعالى در اين وقت اختناقِ عجيب تشكر كنم. امروز روزى است كه حضرات مبلغين محترم و خطباى معظم، دين خود را به دين اثبات فرمايند، امروز روزى است كه يا بايد رضايت را جلب نمايند، يا خداى ناخواسته به سخط ذات مقدسش مبتلا شوند، امروز روزى است كه نظر مبارک امام زمان ـ‏‏صلوات‏اللّه‏ عليه‏‏ به حضرات مبلغين اسلام دوخته شده است و ملاحظه مى‏فرمايند كه آقايان به چه نحو خدمت خود را به شرع مقدس ابراز و دين خود را ادا مى‏فرمايند. ▪️از قرار مسموع، اغلب گويندگان محترم با ما هم‏آواز هستند. اميد است خداوند تعالى آن شواذّى كه از حبس، از زجر، از خوف بيم دارند بيدار فرمايد. متمنى است مراتب احترام و سلام مرا به مبلغين ابلاغ فرماييد. ضمناً چون براى تجديد ساختمان مدرسه فيضيه كه قبلاً با جنابعالى نيز صحبتى شده بود، حسابى در بانک صادرات شعبه قم باز شده است و بناست كه از روز تاسوعا و عاشورا نيز بانک، سپرده را قبول كند، اگر صلاح ديديد تذكرى به مسلمين بدهيد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى ▫️امام خمينى كه در آن شرايط از هر فرصتى براى افشاگرى و شعله‏ور ساختن آتش انقلاب اسلامى استفاده مى‏كرد، روز عاشورا را براى اوج نهضت و به وجود آوردن شور حسينى بيشتر، روز مناسبى ديد. از اين رو، با علماى قم در اين زمينه به شور و مذاكره نشست و پيشنهاد كرد روز عاشورا علما به مدرسه فيضيه بروند و براى مردم كه از اطراف و اكناف به قم آمده‏اند، سخنرانى كنند و حقايق را به گوش آنان برسانند. اين پيشنهاد مورد موافقت همه كسانى كه به ظاهر با ايشان همكارى داشتند، قرار گرفت و تصويب شد. ▪️چند روز پيش از عاشورا، گويندگان مذهبى در قم، تهران و بسيارى از شهرستان‏ها در منابر اعلام كردند كه آقايان علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد. اين خبر شور و شعف فراوانى در توده‏هاى مسلمان و مبارز ايران ايجاد كرد. مردم تهران و بسيارى از شهرستان‏هاى دور و نزديک، به منظور شنيدن سخنان پيشوايان دينى خود، سيل‏آسا راهى قم شدند. بنا به نوشته كيهان، مورخه 12 خرداد 42 فقط از تهران حدود 40000 نفر در ايام عاشورا به قم عزيمت كرده بودند. ازدحامى كه در آن سال در شهر مذهبى قم به وجود آمده بود، مى‏توان گفت كه كم‏سابقه بود. درست است كه همه‏ساله، شهرستان قم در ايام عاشورا شاهد ازدحام فوق‏العاده‏اى است و بسيارى از آرزومندان زيارت كربلا كه راهى به آن سرزمين ندارند، ايام عاشورا را در قم مى‏گذرانند؛ ليكن ازدحام و شلوغى آن سال را شهر قم كمتر به خود ديده بود. (نهضت امام خمینی ج1 ص491-489) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓16مرداد1357 تلگرامی از سوی از مشهد به منظور ابراز تاسف نسبت به وقایع اخیر شهر اصفهان به آقای خادمی مخابره شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص399 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعلام عزای ملی به مناسبت سالگرد قیام خونین 15خرداد نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/47 🔹به مناسبت فرا رسيدن نخستين سالگرد 15 خرداد و 12 محرم، اعلاميه‏اى نيز از طرف امام همراه با امضاهاى آیات عظام ، و صادر شد. در اين اعلاميه سالروز 15 خرداد را عزاى ملی اعلام كرده بود. اين نخستين اعلاميه امام خمينى پس از آزادى از زندان مى‏باشد كه با امضاهاى برخى از علماى طراز اول قم و مشهد همراه است. 🔸اعلاميه مشترک، در آن شرايط گام ديگرى بود براى ايجاد اتحاد و اتفاق در جامعه روحانيت، و به نوبه خود داراى اهميت ويژه‏اى بود كه مايه اميد ملت مسلمان ايران شد. اين اعلاميه در روز هشتم محرم 84 مطابق با 43.2.30 منتشر شد. برای مطالعه متن اعلامیه ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص952-949 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴 روحانی‌نماهای یزیدی و پیش‌گیری از سخنرانی زینبی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /13 ▫️انعكاس اين خبر كه علماى قم، روز عاشورا نطق‏هايى ايراد خواهند كرد، رژيم شاه را به تكاپو واداشت تا از هر راهى كه امكان دارد، علما را از اين تصميم منصرف كند. دستگاه جاسوسى شاه، نخست در سراسر كشور منعكس ساخت، دولت به ارتش فرمان آماده‏باش داده است تا هنگام نطق علما در مدرسه فيضيه آنجا را همانند مسجد گوهرشاد به آتش و خون بكشد. آنگاه روحانى‏نماهاى دربارى را به عنوان اندرز و خيرخواهى به حضور علماى قم فرستاد. اين مزدوران دربارى توانستند با حيله و نيرنگ، علما را از تصميم سخنرانى منصرف كنند؛ ليكن عمده شخص امام خمينى بود كه مأموران عمامه به سر جرأت روبه‏رو شدن با او را نداشتند و از طرفى تهديد و ارعاب رژيم هم نمى‏توانست او را تحت تأثير قرار دهد. ▪️آخوندهاى دربارى پس از مرعوب ساختن علما و منصرف كردن آنان از سخنرانى ، از آنان خواستند كه از هر راه ممكن، امام خمينى را از اين عمل خطرناک بازدارند و نگذارند كه با نطقى، علاوه بر به خطر افكندن جان هزاران نفر در مدرسه فيضيه، خود را نيز در معرض خطر قرار دهد! ▫️اين تهديدات مرموزانه مزدوران دربارى آنچنان بعضى از مقامات روحانى قم را تحت تأثير قرار داد و مرعوب ساخت، كه تمام نيروى خود را در راه بازداشتن امام از نطق روز عاشورا به كار گرفتند. شب و روز، وقت و بى‏وقت با تلفن و نامه، به‏طور شفاهى و پيغام به او فشار مى‏آوردند تا از اين نطق خطرناک! منصرف شود و در مقابل توپ و تشر و ارعاب و تهديد رژيم، عقب‏نشينى كند؛ ليكن هرچه بيشتر كوشش مى‏كردند، كم‌تر نتيجه مى‏گرفتند. ▪️امام در پاسخ كسانى كه او را پدرانه (!) اندرز مى‏دادند و از نطق روز عاشورا برحذر مى‏داشتند، مى‏گفت: من وظيفه خود را چنين تشخيص داده‏ام كه در اين فرصت كه انبوهى از توده‏ها از اطراف و اكناف در اين شهر اجتماع كرده‏اند، اظهار حقايق كنم و بعضى مطالب لازم را به گوش مردم برسانم، بگذار دستگاه در مقابل، هرچه مى‏خواهد بكند؛ نيز مى‏گفت كه: «من تصميم نهايى خود را گرفته‏ام و با اين شايعه‏پراكنى‏ها و تهديدات رژيم نمى‏توانم از تصميم خود برگردم». ▫️زمانى هم كه بعضى خيلى اصرار و التماس مى‏كردند كه از اين سخنرانى منصرف شوند و مطالبى را كه مى‏خواهند به گوش مردم برسانند به صورت اعلاميه منتشر كنند، پاسخ مى‏داد: «فكر كنم، شايد چنين كردم». ▪️امام در مقابل موج رعب و وحشتى كه دستگاه جاسوسى شاه، با شايعه كوبيدن محل نطق، ايجاد كرده بود، سرسختانه مقاومت كرد و از تصميم خود منصرف نشد. از آن طرف عناصر زبون و خودباخته و عناصر مرموز و وابسته به رژيم، در لباس خيرخواهى و اندرزگويى و دلسوزى، با تمام نيرو براى منصرف كردن او از اين تصميم، تلاش مى‏كردند و كارشناسان رژيم هم از دور ناظر اين صحنه بودند و واكنش‏هاى او را مورد بررسى قرار مى‏دادند و از آنجا كه دريافتند اين تلاش‏ها و كوشش‏هاى بى‏امان براى منصرف كردن او از نطق روز عاشورا كاربردى نداشته و نتوانسته در او اثر بگذارد، به ناچار مستقيماً در مقام تهديد امام برآمدند، مگر بتوانند در تصميم او تزلزلى ايجاد كنند... (نهضت امام خمینی ج1 ص492-491) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️قم؛ تکرار کربلا عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /14 ▫️صبح عاشورا در حالى كه هزاران نفر در منزل امام گرد آمده، مشغول عزادارى بودند و امام نيز در ميان آنان نشسته بود و به سخنان گوينده مذهبى گوش فرامى‏داد، يكى از مقامات «ساواک» خود را به او رسانيد و پس از معرفى خود اظهار داشت: ▪️«من از طرف اعليحضرت مأمورم به شما ابلاغ نمايم كه اگر امروز بخواهيد در سخنرانى نماييد، كماندوها را به مدرسه مى‏ريزيم و آنجا را به آتش و خون مى‏كشيم» ▫️امام بدون اينكه خم به ابرو بياورد بى‏درنگ پاسخ داد: «ما هم به كماندوهاى خود دستور مى‏دهيم كه فرستادگان اعليحضرت را تأديب كنند» ▪️مقام سازمان امنيت كه خود را براى چنين پاسخى آماده نكرده بود، چنان دستپاچه شد كه بسيارى از حاضرين در مجلس كه ناظر جريان بودند با اين‌كه گفت و شنود او با امام را نمى‏شنيدند، اين نگرانى را در قيافه او خواندند. مأمور ابلاغ شاه، چنان دست و پاى خود را گم كرده بود كه نمى‏فهميد از چه راهى آمده و از چه راهى بايد برود! و در حالى‏‏كه تعادل خود را از دست داده بود، مجلس را ترک گفت. ▫️رژيم شاه دريافت كه ديگر از هيچ راهى امكان ندارد كه عزم راسخ و اراده آهنين امام را درهم بشكند؛ ليكن عناصر زبون و خودباخته تا آخرين لحظه دست‏بردار نبودند و مى‏كوشيدند شايد بتوانند او را از سخنرانى بازدارند. چند دقيقه پيش از حركت او به طرف براى سخنرانى، يكى از مقامات روحانى تلفنى با او تماس گرفت و اظهار داشت كه از مقامات موثقى به دست آورده‏ام كه هزاران كماندوى مسلح و زره‏پوش در خارج قم مجهز و آماده حمله به مدرسه فيضيه مى‏باشند. ▪️او بى‏آنكه جوابى بدهد، به قصد ايراد نطق، روانه مدرسه فيضيه شد. ساعت، 7 بعدازظهر را اعلام مى‏كرد. شهر مذهبى از انبوه انقلابيان و توده‏هاى مسلمان موج مى‏زد، جمعيت از درب خانه امام تا مدرسه فيضيه صف كشيده بودند، صحن‏هاى فيضيه، و آستانه حضرت معصومه(ع) و مسجد اعظم، نيز ميدان آستانه، خيابان آستانه تا جلوى مسجد امام و خيابان حضرتى كه به مدرسه دارالشفاء متصل است، پر از جمعيت بود. ▫️رعب و وحشت ـ كه به علت تبليغات تهديدآميز ساواک پديد آمده بود ـ در محيط قم حكم‌فرمايى مى‏كرد. كسى شک نداشت كه كماندوها و آدم‌كشان شاه در ساعت سخنرانى امام به فيضيه يورش خواهند برد. از اين‏رو بسيارى وصيت كرده، با خانواده‏هاى خود توديع نموده، براى كشتن و كشته شدن آماده شده بودند. بسيارى از رزمندگان و مردان انقلابى، خود را به اسلحه‏هاى گرم و سرد مجهز و مسلح ساخته، آماده دفاع و پيكار بودند. برخى از افراد ورزيده و ماهر در پشت‏بام‏ها و بعضى از غرفه‏هاى مدرسه فيضيه، سنگر گرفته، رفت و آمد و حركات را زير نظر داشتند و آماده بودند كه اگر حمله‏اى آغاز شد، به مقابله پردازند و تا آنجا كه ممكن است از جان امام دفاع كنند. ▪️بلندگوهاى متعدد از فيضيه به تمام خيابان‏هاى اطراف صحن مطهر و مسجد اعظم كشيده شده بود و براى پيشگيرى از قطع برق از طرف رژيم، چند باترى قوى در زير منبر تعبيه شده بود. امام از منزل خارج شد. انبوه جمعيتى كه در مقابل منزل گرد آمده بودند با ديدن او در ميان خود ابراز احساسات كردند، صداى صلوات در آسمان قم طنين افكند و شور و احساسات توده‏ها به اوج خود رسيد. امام به ماشين روبازى كه جلوى منزل آماده بود، سوار شد؛ ليكن جمعيت آن‌قدر زياد بود و به ماشين چسبيده بودند كه حركت آن ممكن نبود. ▫️مردم ماشين را با حركت بازوان خود تا مدرسه فيضيه رساندند. فريادهاى «خمينى خمينى» قم را به لرزه در آورده بود. از مأموران دولتى با لباس رسمى ديده نمى‏شد. امام، در برابر مدرسه فيضيه از ماشين پياده شد. در حالى كه قهرمانان دلاورى او را «اسكورت» مى‏كردند از ميان صفوف جمعيت وارد فيضيه گرديد. شعار صلوات و ابراز احساسات توده‏ها براى لحظه‏اى قطع نمى‏شد. امام بر بلنداى منبر قرار گرفت، صدها ضبط صوت در پاى منبر آمادۀ ضبط سخنانش بود و صدها نفر با قلم و كاغذ آمادۀ نوشتن و يادداشت كردن بودند. شور و هيجان توأم با وحشت و نگرانى، در مجلس حكمفرمايى مى‏كرد. خمينى لب به سخن گشود... (نهضت امام خمینی ج1 ص495-492) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری: درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابی‌عبداللَّه الحسین علیه‌السّلام انجام دادید.(١٣٧٧.٢.١٨) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓17مرداد1357 در ساعت 14:30 ، 200 نفر هنگام خروج از مسجد عطار ، تظاهراتی برپا کردند. 7 نفر در این تظاهرات دستگیر شدند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص400 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
راهپيمايى عاشوراييان نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/48 🔹روز عاشورای سال 1343ه.ش. و سالگرد قیام خونین 15خرداد فرارسيد، تربيت‏يافتگان مكتب انقلابى حضرت امام حسين‏‏(ع) و پيروان راستين راه آن حضرت، شور و هيجان تازه‏اى يافتند. اين مجاهدان راه اسلام به‌حق مى‏دانستند تنها براى اين نبود كه پيروان عاشورا بر سر و سينه بكوبند، اشک بريزند و نوحه بخوانند، بلكه قيام و شهادت آن حضرت مكتبى براى مبارزه با ستمكاران، طاغوتيان، مستكبران و مال‏اندوزان استثمارگر دسترنج مردم مى‏باشد از اين رو، نمى‏توانستند در اين روز خونين بى‏تفاوت بمانند و راه حضرت حسين(ع) را دنبال نكنند. 🔸مجاهدان راه اسلام و پيروان مكتب انقلابى حضرت حسين(ع) بر آن شدند ظهر عاشورا توده‏هاى مسلمان و سوگمندان شهداى كربلا را با سكوت و آرامش به طرف ميدان و به حركت درآورند و آنگاه كه انبوه جمعيت به ميدان بهارستان رسيد و به شمال شهر ـ مركز قداره‏بندان، چپاول‌گران، زراندوزان، كاخ‏نشينان و كوته‏سخن، وارثان ثروت و سلطنت يزيد و معاويه ـ كشيده شد، يكباره با شعارهاى: «ننگ بر يزيد پهلوى، وارث تاج اموى»، «درود بر شهيدان 15 خرداد»، «خمينى پيروز باد» به سوى به حركت درآيند و نفرت و انزجار خود را از شاه و هيأت حاكمه ايران ابراز دارند و خاطره شهيدان قهرمان 15 خرداد را ارج بگذارند. 🔹اين طرح كه از طرف «هيأت مؤتلفه اسلامى» داده شده بود، مورد استقبال و همراهى همه توده‏هاى انقلابى و مبارز قرار گرفت و مردم طبق قرار قبلى پيش از ظهر روز عاشورا در مسجد شاه (كه در روز 15 خرداد 42 مردم آن را مسجد خمينى ناميدند) اجتماع كردند. ديرى نپاييد كه صحن مسجد از جمعيت آكنده شد. پلاكارت‏هايى با شعارهاى زنده و مترقيانه به اهتزاز درآمد. 🔸جملاتى كه بر بعضى از پلاكارت‏ها نوشته شده بود چنين بود: «ان الحياة عقيدة و جهاد» «دست پليد اسرائيل از ايران كوتاه» «العلما ورثة الانبياء الرادّ عليهم كالراد على‏اللّه‏» «ملت ايران پشتيبانى خود را از منويات حضرت آيت‏اللّه‏ خمينى اعلام مى‏دارد» 🔹راهپيمايان به حركت درآمدند، نظم و آرامش ويژه‏اى در ميان آنان كه بيش از ده هزار نفر بودند حكمفرمايى مى‏كرد، سكوت مطلق با شعار تكان‏دهنده صلوات شكسته مى‏شد، يک نفر در پيشاپيش جمعيت، آياتى از قرآن مجيد تلاوت مى‏كرد و در پايان هر آيه‏اى صداى هيجان‏بار صلوات در فضا مى‏پيچيد. هر لحظه بر جمعيت راهپيمايان افزوده مى‏شد. و شور حسينى، همراه با سكوت و آرامش ظاهرى، از چهره افروخته شركت‏كنندگان در اين تظاهرات به خوبى ديده مى‏شد. مردم پس از پيمودن و و... به ميدان بهارستان نزديک شدند. 🔸 ساواک كه گويا از برنامه و مقصد راهپيمايان آگاهى يافته بود، نيروى خود را در ميدان بهارستان متمركز كرد. ماشين‏هاى دولتى و كاميون‏هاى نظامى را در عرض خيابانى كه به ميدان بهارستان منتهى مى‏شد قرار داد و بدين‏وسيله راه‏بندان به‏وجود آورد و راه ميدان بهارستان را به روى راهپيمايان بست. 🔹راهپيمايان، بى‏اعتنا به آن پيشگيرى‏ها و تداركات مسخره‏بار، مى‏كوشيدند به راه و برنامۀ خود ادامه دهند كه ناگهان مورد يورش وحشيانه سربازان زره‏پوش و كماندوهاى خون‏آشام شاه قرار گرفتند. باتون، سرنيزه و قنداق تفنگ پى‏در پى بر سر و روى مردم بى‏دفاع و مظلوم فرود مى‏آمد و درندگى و وحشيگرى مزدوران رژيم چشمگيرتر و ملموستر ديده مى‏شد. راهپيمايان كه از خوى درندگى و خونريزى رژيم به خوبى آگاهى داشتند و مى‏دانستند كه با مقاومت و ايستادگى در برابر وحشيگرى‏هاى دژخيمان شاه، فاجعۀ 15 خرداد تكرار خواهد شد و خونريزى ديگرى به وقوع خواهد پيوست و نيروهايى بى‏ثمر به هدر خواهد رفت، عقب‏نشينى كردند و پراكنده شدند. 🔸برنامه راهپيمايى هرچند به ناكامى انجاميد و راهپيمايان پيش از آنكه بتوانند خطوط اصلى برنامه را به مرحله اجرا درآورند، با حمله و سركوبى دژخيمان شاه ناگزير به عقب‏نشينى شدند، لكن در آگاهی عمومی ملت ايران اثر مطلوبی گذاشت و بازتاب وسيعى در سراسر كشور پديد آورد.(نهضت امام خمینی، ج1،صص961-959) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴سخنرانی عاشورایی امام خمینی عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /15 ▫️«اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم» بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم «الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مى‏گذرانم، اين سؤال برايم پيش مى‏آيد كه اگر ‏اميه و دستگاه تنها با سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زن‏هاى بى‏پناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريه حضار) ▪️به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنى‏اميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنى‏هاشم را نمى‏خواستند و غرض آن‌ها از بين بردن اين بود. همين سؤال اينجا مطرح مى‏شود كه دستگاه جبار ايران با سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسخ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريه حضار) سيد هجده‏‏ساله ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريه شديد حضار) ▫️به اين نتيجه مى‏رسيم كه اينها با اساس كار دارند، با و روحانيت مخالفند، اين‌ها نمى‏خواهند اين اساس موجود باشد، اين‌ها نمى‏خواهند صغير و كبير ما موجود باشد. نمى‏خواهد در اين مملكت باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت باشند، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت دانشمند باشد. ▪️اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسه فيضيه را كوبيد، ما را مى‏كوبد، شما ملت را مى‏كوبد، مى‏خواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مى‏خواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مى‏خواهد ثروت‏ها را تصاحب كند. اسرائيل مى‏خواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، سد راه است بايد برداشته شود، سد راه است بايد شكسته شود، مدرسه فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشت‏بام پرت شوند، بايد سر و دست آن‌ها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشه‏هاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مى‏كند. ▫️شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه ‏ها و خيابان‏هاى قم، در مركز روحانيت، در جوار ‏‏(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيل‏ها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاط‌شان را در اين حجرات مى‏گذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آن‌هايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم ما وقتى‏كه از دنيا مى‏روند همان شب آقازاده‌‏هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ▪️ما كه مرحوم ما وقتى كه از دنيا مى‏روند (بابت شهريه حوزه‌‏ها) قرض باقى مى‏گذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آن‌هايى كه بانک‏هاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته‌‏اند، كاخ‏هاى عظيم را روى هم گذاشته‏اند، باز هم ملت را رها نمى‏كنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟! ▫️من به شما نصيحت مى‏كنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مى‏كنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى ارباب‏ها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمى‏خواهم تو مثل پدرت بشى. ▪️شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله ‏ها، حتى 30 ساله‏هايتان نيز به ياد دارند كه در ، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: و و به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتک بود، لكن خدا مى‏داند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمى‏خواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مى‏خواهند، اينها صلاح مملكت را مى‏خواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمى‏خورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يک كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن...(نهضت امام خمینی، ج1، صص497-495) ✳️ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16 ▫️«ساواک درباره چگونگى آمدن امام به مدرسه فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است: ▪️«چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كرده‏اند، اظهار مى‏داشتند: عصر، خمينى به مدرسه فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشت‏بام‏ها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستان‏ها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود مى‏گفتند و اظهار مى‏داشتند: ▫️در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسه فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اين‌كه دولت، برق را خاموش كرده بود، يک موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مى‏كرد. خمينى را وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مى‏فرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مى‏رفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: ▪️ بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مى‏گويند «مفتخور». ما و يک مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آن‌ها كه مملكت را غارت كرده و پول‏ها را در بانک‏هاى خارج گذارده‏اند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمى‏خواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مى‏كنى؟ هر كار مى‏شود، هر جنايتى مى‏شود، مى‏گويند شاه كرده (است). و بعد مرتب تكرار مى‏كرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مى‏كرد و مى‏گفت: بيچاره چرا اين كارها را مى‏كنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مى‏كرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كرده‏اند و به تهران آورده‏اند». ▫️اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئه يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مى‏تواند با توده‏ها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمى‏باشد. شاه مى‏ديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمى‏رود و چاره‏اى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مى‏دانست كه اسائه ادب به مقام مرجعى كه بر قلب‏ها حكومت مى‏كند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مى‏شد و تخت و تاج خود را بر باد مى‏داد و در چنگال انتقام توده‏هاى رنجديده و به‏پاخاسته گرفتار مى‏آمد و يا اين‌كه به زنجير امپرياليسم وابسته‏تر مى‏شد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مى‏كرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مى‏داد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بن‏بست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمى‏پذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مى‏زد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499) ▪️رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیه‌السلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امام‌شان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دست‌گیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نرده‌های آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت. ✳️ پایان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓18مرداد1357 🔹1- در ساعت 21:30 حدود هزار نفر از مردم پس از خروج از مسجد علوی، تظاهراتی برپا کردند. 🔸2- در پایان امروز مراسمی با شرکت حدود 2 هزار نفر از مردم در حسینیه علی پهلوان - استان فارس- برگزار شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص401 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نشستِ شب‏هاى يكشنبه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/49 🔹امام در دورانى كه در زندان به سر مى‏برد، با خود انديشيده بود كه اگر روزى از زندان آزاد شد، علماى سراسر ايران را در هر سالى يک بار به گردهمايى و اجتماعى در قم فراخواند كه با يكديگر بنشينند و درباره مسائل اسلام و اوضاع كشور و وظايف و مسئوليت‏هاى سنگين علما با يكديگر رايزنى و تبادل‏نظر كنند؛ ليكن در پى آزادى از زندان آنگاه كه با عقب‏نشينى‏ها، كارشكنى‏ها و سازش‏كارى‏هاى برخى از چهره‏ها روبه‏رو شد، دريافت كه اين طرح شدنى نيست و گردآورى علماى سراسر ايران در قم در آن شرايط عملى نمى‏باشد؛ از اين رو، بر آن شد طرح ديگرى را به مورد اجرا گذارد كه شايد اهميت آن از طرح نخست كمتر نباشد و آن اين‌كه و ديگر شهرها و شهرستان‏ها را بر آن دارد در هر جا كه زندگى مى‏كنند نشست‏ها و گردهمايى‏هايى با يكديگر داشته باشند و چه بهتر كه اين گردهمايى‏ها در يك شب يا روز معين باشد، به اينگونه كه وقتى علماى قم در شب معينى گردهم مى‏آيند، در همان شب علماى ، ، ، و ديگر شهرها و شهرستان‏ها نيز گرد هم آيند و به گفتگو و مذاكره بنشينند. 🔸از اين رو، امام پس از آزادى از زندان تلاش گسترده‏اى را براى واداشتن مقامات روحانى قم به نشست‏هاى مشترک آغاز كرد و آنگاه كه توانست برخى از آنان را به گردهمايى هفتگى در هر شب يكشنبه وادارد، بى‏درنگ دست به كار شد كه با فرستادن پيک و پيام به مركز، حوزه‏هاى علمى و ديگر شهرها و شهرستان‏ها، از علماى بلاد نيز بخواهد در همان شبى كه علماى قم با هم نشست مشترک دارند، آنان نيز گرد هم آيند و درباره اوضاع جارى ايران و مشكلات مردم به رايزنى و چاره‏انديشى بپردازند و براى ، استقلال ايران و رويارويى با توطئه‏ها و نقشه‏هاى زندگى‏سوز رژيم شاه و استكبار جهانى آماده شوند. 🔹امام تنها به فراخوانى علماى ايرانى به گردهمايى هفتگى بسنده نكرد، بلكه طى نامه‏ها و پيک‏هايى از علماى نجف نيز خواست براى نجات ايران از چنگال زورمداران و جهانخواران با روحانيان مبارز ايران همگام و هم‏صدا شوند و آنان نيز در همان شبى كه علماى ايران گرد هم مى‏آيند، با يكديگر نشستى داشته باشند و راه درست مبارزه با دشمنان اسلام و ايران را بيابند و به كار ببندند و نيز ديگر علما و روحانيان كشورهاى اسلامى را به تشكيل چنين نشست‏ها و گردهمايى‏ها در يك شبِ معين فراخوانند. 🔸امام بر آن بود كه علما و روحانيان جهان اسلام در ، ، ، و ديگر كشورها را در هر هفته در يک شب معينى به تشكيل نشست و گفتگو وادارد و در آن شب و ساعتى كه علماى قم در پشت درهاى بسته نشست دارند، نه تنها علماى شهرستان‏هاى ايران بلكه علما و روحانيان ديگر كشورها نيز در آن شب و حتى‏الامكان در آن ساعت گرد هم آيند و نشستى داشته باشند، به گونه‏اى كه انگار علماى جهان اسلام در نشست واحدى گردآمده‏اند. 🔹بايد گفت اين طرح در آن روز سازنده‏ترين، سنجيده‏ترين و پرمايه‏ترين طرحى بود كه اگر عملى مى‏شد، مى‏توانست تحولى شگرف و جنب و جوشى مثبت و ژرف در مجامع روحانى و در ميان ملت‏هاى مسلمان پديد آورد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص968-967) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓19مرداد1357 🔹1- در ساعت 15:30 پس از پایان مراسم سخنرانی آقای سیداحمد پیشوا در مسجد نو ، تظاهراتی با شرکت جمعی حدود 8 هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات 15 نفر مجروح و 83 نفر دستگیر شدند. 🔸2- از ساعت 21:10 الی 23:10 مراسمی در با شرکت حدود 4 هزار نفر از مردم در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم دکتر محمد مفتح سخنرانی کرد. 🔹3- در پی انتشار اعلامیه از سوی علمای شیراز مبنی بر تعطیل عمومی به مناسبت حادثه 19 مرداد این شهر، بازار و اکثر مغازه ها تعطیل و مأموران از ورود مردم به مساجد عتیق و نو ممانعت کردند. 🔸4- در ساعت 23 حدود 2 هزار نفر از مردم هنگام خروج از منزل آقای خادمی تظاهراتی برپا کردند. در این تظاهرات 2 نفر شهید و عده ای مجروح شدند. در پایان، تظاهر کنندگان به خانه آقای خادمی بازگشتند و بار دیگر در منزل ایشان اجتماع کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص402-405 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴رابطه دعا و سیاست در اسلام ▫️امام خمینی قدس سره الشریف: «شما اگر ادعيه و ساير ائمه را ملاحظه بفرماييد مشحون است از اينكه مردم را بسازند براى يك امر بالاتر از آن چيزى كه مردم عادى تصور مى‏كنند. دعوت به توحيد، دعوت به تهذيب نفس، دعوت به اعراض از دنيا، دعوت به خلوت با خداى تبارك و تعالى، معنى‏اش اين نبوده است كه مردم توى خانه‏هايشان بنشينند و از مصالح مسلمين غفلت كنند و مشغول ذكر و دعا باشند. چنانچه خود آنها كه ملاحظه مى‏كنيد، اين طور نبودند.»(صحیفه امام، ج18 ص422) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روحانى‏نماها و روابط شاه و «اسرائيل» نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/50 🔹موضع‏گيرى پيگير و پياپى امام عليه صهيونيست‏ها و تحريک افكار مردم ايران بر ضد ارتباط همه‏جانبه شاه با اشغالگران فلسطين، مقابله مستقيم با سياست استراتژى برون‏مرزى شاه به شمار مى‏رفت و مايه نگرانى او مى‏شد. 🔸امام پس از آزادى، برنامه مبارزه با صهيونيست‏ها را از رئوس اهداف خويش شمرده بود.... [رژیم پهلوی که نتوانسته بود با اقدامات روشنگرانه امام مقابله مؤثری کند] اين بار دست به دامان ‏نماها شد تا از هر راهى كه مى‏دانند و مى‏توانند، جلوى هجمه امام بر ضد «اسرائيل» را بگيرند. به گمان شاه، اين روحانى‏نماهاى محراب‏پيشه و دكاندار بودند كه پس از درماندگى او در تخریب شخصیت امام خمينى مى‏توانستند نهضت امام را فلج كنند، دست و پاى او را ببندند و صهيونيست‏ها را از خطر نهضت امام نجات بخشند! 🔹روحانى‏نماهاى تهران كه جز تأمين زر و زيور و مال و جاه، انديشه‏اى نداشته و ندارند؛ به دستور «ساواک» و به فرمان ملوكانه، دست به‏كار شدند تا با كار گرفتن حربه‏اى امام را از مبارزه با رژيم صهيونيستى بازدارند و يا دست‏كم تبليغات او را عليه صهيونيست‏ها در ميان توده‏هاى مسلمان بى‏اثر سازند! 🔸آن‌ها پس از گردهمايى و تشكيل نشست‏هايى در برابر نشست‏هاى هفتگى علماى راستين اسلام و مطالعات و كند و كاوهاى گسترده، حربه مورد نظر خود را از فرموده پيامبر اسلام به‏دست آوردند. حربه‏اى كه رنگ اسلام داشت، از كلام پيامبر عالی‌قدر اسلام بود؛ حربه‏اى كه مى‏توانست براى مدتى مردم را سرگرم سازد و دودستگى راه بيندازد، بحث و جدل برپا كند كه آيا بايد با « » مبارزه كرد يا نه؟ همين دو دستگى و يا چنددستگى چقدر مى‏توانست براى پيشبرد برنامه‏هاى شاه و صهيونيست‏ها مفيد و مؤثر باشد و كارها را عقب بيندازد و خيال رژيم اشغالگر را آسوده سازد. 🔹 روحانى‏نماها با اين خواب‏هاى طلايى، حربه برنده خود را عرضه داشتند و با شعار «الكفر ملة واحدة» به جنگ امام و مبارزات ضد صهيونيستى او برخاستند. 🔸اين جمله بر سر زبان‏ها افتاد و به دنبال آن اعتراض و انتقاد از طرف مأموران «ساواک» و روحانى‏نماهايى كه اين جمله را بر سر زبان‏ها انداخته بودند آغاز شد كه «چرا خمينى مرتب زنگ خطر را عليه اسرائيل به صدا در مى‏آورد؟ و مردم را به مبارزه با آن فرامى‏خواند؟ مگر پيغمبر نفرموده است الكفر ملة الواحدة؟ اگر بايد با اهل كفر مبارزه كرد چه تفاوتى بين يهود و نصارا و كمونيست است كه بايد فقط با يهودى‏ها جنگيد»؟!(نهضت امام خمینی، ج1، صص983-982) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓20مرداد1357 🔹1- از ساعت 22:10 الی 23:10 مراسمی در با شرکت جمعی بیش از 3 هزار نفر و با سخنرانی دکتر مفتح در مسجد قبا برگزار شد. 🔸2- در پی حمله روز کذشته مأموران رژیم به مسجد نو و تیراندازی به سوی مردم، جمعی از علمای شیراز با صدور اعلامیه‌ای کشتار روزه‌داران بی گناه در مسجد جامع نو و به آتش کشیدن شبستان، فرش ها، محراب و وسایل و حمله ناگهانی به مردم در شبستان مسجد توسط پلیس حاکم در ایران را محکوم کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص406-407 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعلاميه‏اى افشاگرانه علیه شعار انحرافی «الکفر ملة واحدة» نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/51 🔹روحانى‏نماها و دستگاه جاسوسى شاه در انتظار بودند كه با اين سفسطه‏بازى‏ها و غلط‏اندازى‏ها امام خمينى را به دفاع استدلالى و بحث مدرسه‏اى و رد و ابرام بى‏ثمر وادارند! 🔸عده‏اى را به نوشتن كتاب‏هايى در اثبات اين تز و گروهى را در رد آن سرگرم كنند! ‏هاى_علميه، محافل و مجالس مذهبى را به بحث و بررسى در اطراف اين مسأله پيچيده! و در خور اهميت! مشغول كنند و خود در كنارى نشسته، به ريش مبارزه و مبارزان بخندند و با خيالى آسوده با صهيونيست‏ها به مغازله سياسى ادامه دهند. 🔹ليكن رهبر خردمند ملت ايران آگاه‌تر و ژرف‏انديش‏تر از اين بود كه به دام ساواک و دارو دسته ارتجاعى آن بيفتد و از راه و مسير انقلابى خويش باز بماند. او راه خود را به خوبى مشخص ساخته بود و شيوه فريبنده و نيرنگ‏هاى دشمن را نيز تشخيص مى‏داد و مى‏دانست كه چه نقشه و توطئه‏اى در پشت آن شايعه‏سازى و سفسطه‏بازى گنجانده شده است و راه علاج آن نيز چه مى‏باشد. 🔸در اعلاميه‏اى كه از طرف امام ... صادر شد به جريان مزبور چنين پاسخ داد: «... من از كلمۀ الكفر ملة واحدة كه از سازمان به دست و دهان‏ها افتاده، متأسفم. اين كلام برخلاف نص كلام‏اللّه‏ و براى پشتيبانى اسرائيل و عمال اسرائيل است. مقدمه شناسايى اسرائيل است. براى پشتيبانى از عمال اسرائيل و فرقه ضاله منحرفه است». 🔹امام با اين افشاگرى و پرده‏بردارى از توطئه‏ها و بازگويى اين واقعيت كه ساواک به منظور پشتيبانى از رژيم صهيونيستى و عمال آن در ايران و زمينه‏چينى براى به رسميت شناختن آن رژيم اشغالگر، اين جمله را بر سر زبان‏ها انداخته است، توانست تمام نقشه‏هاى عريض و طويل ساواک و روحانى‏نماهاى خودفروخته را يكجا نقش بر آب سازد و توطئه ارتجاعى آنان را خنثى كند. ديگر روحانى‏نماها و عمال سازمان جاسوسى شاه، جرأت نكردند اين جمله را بر زبان بياورند و در محفل يا مجلسى بازگو كنند؛ زيرا بى‏درنگ از طرف مردم به عنوان مأموران ساواك و هواداران يهود و صهيونيسم به زير سؤال مى‏رفتند و رسوا مى‏شدند.(نهضت امام خمینی، ج1، صص984-983) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓21مرداد1357 🔹1- در پی تظاهرات روز گذشته در اصفهان و قتل عام مردم، صبح امروز بازاریان این شهر دست به اعتصاب زدند. 🔸2- اعلامیه ای با امضای دانشجویان دانشگاه درباره حوادث چند روزه این شهر منتشر شد. 🔹3- اعلامیه ای با امضای اهالی شهرستان منتشر و توزیع شد. در این اعلامیه از مردم این شهر خواسته شده بود تا به منظور ابراز همدردی با مردم شهرهای ، ، ، و ، روز 22مرداد را عزای عمومی اعلام و تعطیل کنند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص409 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت هوشمندانه امام خمینی با دارالتبلیغ آقای شریعتمداری نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/52 🔹در آن روزها؛ در سال 1343، زمينه به وجود آوردن دارالتبلیغ توسط آقای شریعتمداری به‌سرعت فراهم مى‏آمد و [یکی از اهداف اساسی این اقدام، هدر دادن نیروی انقلابی حوزه علمیه قم بود.] 🔸روشن است كه امام با تأسيس آن مخالف بود، ليكن از آنجا كه به و ملت اسلام سخت اهميت مى‏داد از اظهار مخالفت با آن به‌شدت پرهيز مى‏كرد و تا آخرين روزى كه در قم مى‏زيست على‏رغم استفتاها و پرسش‏هاى پى در پى مردم، كوچک‌ترين سخنى كه بازگوكننده عدم موافقت او با باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايه تدبير و تفاهم مى‏تواند گردانندگان آن را به زيان‏هايى كه آن مؤسسه مى‏تواند براى و دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آنگونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد، از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاح‏انديشانه خود را به‏طور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، تبعيد شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزه قم سردرآورد. 🔹امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مى‏توانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمک كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است: بسمه‏تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ 7 ع1 84 (26تیر1343) روح‏اللّه‏ الموسوى خمينى 🔸بعضى از عناصر وابسته به دارالتبليغ كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدين‏گونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دورنگه‏دارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميه تاريخى عليه احياى به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد: در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمانسوزى از جانب شاه متوجه اساس اسلام و استقلال ايران است، پرداختن به امور سرگرم‏كننده‏اى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعه اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمى‏باشد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص996-995) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سلمان رشدی كيست؟ 🔸یکی از گام‌های مهم و پرجنجال جبهه استکبار، عَلَم کردن سلمان رشدی و آیات شیطانی وی بود که با قاطعیت سازش‌ناپذیر امام خمینی قدس سره الشریف روبرو شد. بازخوانی اقدام شرم‌آور رشدی و شناخت شخصیت خبیث وی ما را به درک بهتر تاریخچه اقدامات اخیر یاری می‌دهد. 🔹سلمان رشدی در اصل كشميری و زادگاه او شهر بمبئی هندوستان است. وی در 1947 م /1326خ در خانواده‌ای مسلمان به دنيا آمد و از چهارده سالگی به مدت بيست سال در انگلستان اقامت گزيد. تحصيلات او در رشته ادبيات و در دانشگاه كمبريج بوده است. خودباختگی فرهنگی او با رسيدن پايش به جهان غرب آغاز شد و در همانجا بود كه به انواع جوايز و تشويق‌ها دست يافت. 🔸شايان ذكر است كه اغلب آثار او از شبه قاره‌ هند، ريشه و تأثير می‌گيرد. در سال 1968م، هنگامی كه دانشجوی دانشگاه كمبريج بود، به جنبش چپ پيوست. 🔹در همان سال‌ها، تماشای تئاتر در تماشاخانه‌های پيشرو (آوانگارد) لندن، عشق به هنرپيشگی را در وی زنده كرد. در پايان تحصيلاتش در يک آژانس كوچک تبليغاتی سردبير شد و نگارش نخستين رمان خود را آغاز كرد؛ اين رمان كه درباره‌ يكي از قديسان مسلمان بود، منتشر شد. دومين اثر وی كه مجموعه داستان‌های گريموس نام داشت، مورد پسند منتقدان قرار نگرفت. او در سال 1981م دست به انتشار رمان «بچه‌های نيمه‌شب» زد؛ رمان تكان‌دهنده‌ای كه پس از انتشار، صفحاتی از مطبوعات انگلستان را به خود اختصاص داد؛ در اين زمان، قصه استقلال هند از زبان يك مسلمان جوان! حكايت می‌شود. او در اين رمان «اينديرا گاندی» را «بيوه» لقب داد و فساد دولت هند را به باد انتقاد گرفت و در آن از حيات اجتماعی، فرهنگي و دينی در هند سخن گفت. به دنبال ممنوعيت اين رمان، مؤلف و ناشر آن عذرخواهی نموده، در چاپ‌های بعدي مطالب غير معقول كتاب را حذف كردند. 🔸در رمان ديگري به نام «شرم» كه با سبك‌ «رئاليسم جادويی» نوشته شد، نويسنده، افسانه، واقعيت و تاريخ را درهم آميخته و شخصيت‌های معاصر پاكستان را به باد انتقاد گرفت. در اين رمان، از «بی‌نظير بوتو» با لقب «باكره تنگه آهنی» ياد كرده است. اين كتاب نيز در پاكستان ممنوع شد؛ وليكن هر دو كتاب مذكور در لندن برای وی دربردارنده جايزه گرديد!(گزیده‌ای از مقاله هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلام‌ستیزی در غرب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 19، صص87-85) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آیات شیطانی، سرحلقه اسلام‌ستیزی در عصر جمهوری اسلامی 🔹كتاب آيات شيطانی - كه بايد به حق آن را واكنشی در برابر انقلاب اسلامی ايران دانست - چهارمين اثر رشدی است كه وی، آن را مستقيما به سفارش «گيلون رينكن» با دستمزد بی‌سابقه 850 هزار پوندي در 547 صفحه نوشته است. اين كتاب توسط انتشارات در سلسله كتاب‌های (وايكينگ) به مرحله چاپ رسيد و در تاريخ 1367.7.4 در منتشر گرديد. پس از انتشار، دستگاه‌های جايزه‌پراكنی غرب، سريعا اين اثر جديد را نامزد دريافت جايزه كتاب سال كردند. 🔸رشدی در اين كتاب موهن، رمان‌نويسی و قصه‌پردازی را بهانه‌ای قرار داده تا به وسيله آن به مقدسات اسلامی ناسزا بگويد و با درهم آميختن تخيل و واقعيت، به بزرگان دين توهين كند. به همين دليل كار تازه‌ او درباره پيامبر اسلام(ص) نوعی ارتجاع و واپسگرايی و بازگشتی انحطاط‌آميز به قرون وسطی است؛ روزگاری كه استدلال جای خود را به افترا و استهزا داده بود. 🔹محتوای كتاب، تلاشی است برای مخدوش كردن حقيقت وجودی جبرئيل امين (به عنوان آورنده وحی) و شخصيت والای رسول اكرم(ص) (به عنوان گيرنده وحی). نويسنده در اين كتاب سعی كرده است، آيات وحی را در قالب آيات شيطانی مطرح نمايد و قداست «وحی» و قرآن را ناديده انگارد. او از بهترين سبک نگارش، يعني سبک «رمان» استفاده كرده است و تلميحات نادرست و موهنی درباره قرآن، پيامبر اسلام(ص)، آداب، احكام و مقدسات اسلامی دارد و با تحريف و كاريكاتورسازی از صحابه بزرگ رسول خدا(ص) از جمله بلال حبشی - به عنوان هيولای سياه عظيم‌الجثه - ياد می‌كند. 🔸وی همچنين خانواده پيامبر و زنان عفيفه تاريخ، مثل زنان پيامبر اكرم(ص) را كه با صراحت قرآن، حتی از ازدواج بعد از رحلت پيامبر(ص) هم محروم شده‌اند، مورد اهانت قرار داده است. قرآن را تخيلات شيطانی خوانده و هر يک از صحابه رسول اكرم از جمله، افرادی مثل سلمان فارسی، بلال حبشی، مقداد و ابوذر را به نامی تشبيه نموده و به باد استهزا گرفته است؛ كسانی كه در مكه سخت‌ترين شكنجه را تحمل كردند، با گرسنگی ساختند، از همه دار و ندار خود گذشتند و به حبشه مهاجرت نمودند.(گزیده‌ای از مقاله هجمه سلمان رشدی و ادامه استراتژی اسلام‌ستیزی در غرب، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 19، صص91-89) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db