تنها راه حل برای مختومه شدن پرونده سلمان رشدی
مقام معظم رهبری:
میگویند: راه حل (پایان ماجرای سلمان رشدی) چیست؟ راه حلش خیلی ساده است. مجرمی است که جرمی مرتکب شده و باید مثل بقیه مجرمان عالم، حکم الهی دربارهی او جاری بشود. به دست همان مسلمانان انگلیس بدهند - نمیگوییم به دست ما بدهند - تا حکم الهی را دربارهی او جاری کنند. با چنین اقدامی، این قضیه حل خواهد شد و دیگر تمام میشود. گرهی نیست که باز نشود. این، همان گره است. این، همان نحوه باز شدن این گره است. باید حکم الهی درباره این موجودی که بر حسب آیات الهی و احکام قطعی اسلامی، به مجازاتی محکوم شده، اجرا بشود.(۱۳۶۹/۰۳/۱۵)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
متن کمتر دیده شده خطبه تاریخی آیتالله العظمی خامنهای در اولین نماز جمعه بعد از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی/1
گزیدهای از خطبه تاریخی نماز جمعه 1367.11.29
🔹...مسأله مهمی که امروز مطرح است، مسأله #توطئه_فرهنگی استکبار جهانی است که درباره آن مطالبی را عرض خواهم کرد...
استکبار جهانی از همه راهها برای کوبیدن انقلاب و از بین بردن آثار انقلاب استفاده کرد. از راههای سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، تبلیغاتی، از هر روشی که در چنته استکبار بود استفاده کردند.
🔸آن شیوه که از روز اول نسبت به آن توجه شده و برای استکبار هم پرخاصیتتر و پرفایدهتر تشخیص داده شده است شیوه فرهنگی است و حقیقتا هم ما مسلمانها باید در مقابل #جبهه_فرهنگی_دشمن حداقل بهقدر جبهه نظامی دشمن حساس باشیم.
🔹همانقدری که حمله دشمن به مرزها ما را به حرکت وامیدارد همان اندازه لااقل، اگر نگوییم بیشتر، باید حمله دشمن به مرزهای فرهنگی، ما را دچار حساسیت بکند...یک حساسیت و هوشیاری و یک برانگیختگی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن که بسیار چیز مهم و خطرناکی است باید در همه بهوجود بیاید.
🔸منتها گاهی #استکبار اشتباه میکند و در استفاده از یک روش با محاسبات غلط کاری میکند که به ضرر خود او تمام خواهد شد. یک نمونه از همین را در همین مسأله کتاب « #آیههای_شیطانی » که یقینا خود این کتاب یکی از #آیههای_شیطان_بزرگ و اذناب او هست ما مشاهده میکنیم که یکی از اعضای #انجمن_سلطنتی_انگلیس در ادبیات را وادار کردند که کتابی بنویسد. این کتاب البته یک «رمان» تخیلی است، یک داستانی است که او اینجور وانمود میکند که این داستان در زمان معاصر اتفاق افتاده، یک داستان خیالی است.
🔹در اثنای این قصه و در ذکر قهرمانان و شخصیتها و چهرههای این قصه مسائل #صدر_اسلام و قضایای #رسول_اکرم (ص) و حوادث صدر اسلام را، بعضی را البته، وارد بحث میکند و درباره آنها با تعبیرات بسیار موهن و زشتی که یقینا لایق انسان پست و بیادبی مثل خود نویسنده این کتاب هست را بیان میکند و به نبی اکرم و به بعضی از اصحاب آن حضرت، به #سلمان، به #بلال، به #همسران_مطهرات آن بزرگوار، که واقعا یادآوری آنچه که او گفته خشم را در انسان میجوشاند. یک چنین چیز نجس کثیفی را درست میکنند و بعد هم آن را ترویج میکنند.
🔸یک کتاب اینچنینی خیلی شانس رواج پیدا کردن در محافل و مجامع ندارد. هزارها کتاب در سال در دنیا نوشته میشود. داستانهای خوب از نویسندههای هنرمند با ارزشهای هنری سالها میگذرد تا وقتی که این کتاب به یک زبان دیگری و یا در همان کشوری که نوشته شده است یک فضای وسیعی را پوشش بدهد اما این کتاب را با پول و با تبلیغات و رسانهها و با مجلات و روزنامههای مزدور خودشان خیلی بدشکل، زودرس و عجولانه ترویج کردند، اسم آن را و اسم ناشرش را آوردند، عکس ناشر را انداختند. اول در روزنامهها و #مطبوعات_انگلیسی، بعد هم آمریکایی که در دو #مجله_آمریکایی بنده خودم دیدم. مربوط به چند هفته قبل است. او هم از این فرصت استفاده کرد و بنا به مصاحبه کردن و در موضع بیطرف و خونسرد قرار گرفتن و در عین حال باز فحشها و دشنامها و لجنپراکنیهای خودش را مجددا به شکل دیگری بیان کردند.
🔹یکی از کارهای بسیار زشت و گناهان ادبی، حالا غیر از گناه قانونی و شرعی و انسانی، یقینا کار این شخص آلودنِ دامان هنر و ادب بود و جا دارد که ادبای عالم و قلم به دستهای عالم و کسانی که اهل این چیزها هستند این انسانِ زشتِ منحوسِ پلید را اصلا از خودشان نفی و دور کنند چون دامن ادب را آلودن است که یک نفری به یک چهره منور تاریخ بپردازد که مورد علاقه و عشق یک میلیارد انسان در دنیاست برای اینکه پول بگیرد، برای اینکه یک معروفیتی پیدا کند، این از پستترین و پلیدترین کارهایی است که یک آدم نویسنده، یک قلم به دستی ممکن است انجام بدهد.
🔸این کار را سیاستهای حاکم بر دنیای استکبار و مشخصا سیاست #آمریکا و #انگلیس - در این دو هیچ شکی نیست – ترویج کردند و #مطبوعات_صهیونیستی، رادیوها و روزنامهها و تلویزیونها و خبرگزاریهای دنیا [که] اکثرا مال صهیونیستهاست؛ اینها هم این را آب و تاب دادند و معروف و مشهور کردند.
🔻ادامه در صفحه دوم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
متن کمتر دیده شده خطبه تاریخی آیتالله العظمی خامنهای در اولین نماز جمعه بعد از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی/2
🔹آن نکتهای که در این کتاب خیلی مهم است این است که نویسنده این کتاب انگشت بر روی یک نقطهای گذاشته که آن نقطه اولا مربوط به همه مسلمین است، ثانیا مربوط به عواطف و اعتقادات مسلمین است و آن شخص نبی اکرم(ص) است. میدانید که مسلمانان عالم دارای اعتقادات مشترک زیادی میباشند اما آنجایی که عواطف و عشقهای مسلمین از همه فرقهها در تمام نقاط جهان، چه مردم متعبد و چه مسلمانهایی که چندان مقید به احکام علمی اسلام نیستند ولی آنجایی که عواطف تمام مسلمین جهان در آنجا متمرکز میشود شخص نبی اکرم(ص) است. که دلهای مسلمین عالم مالامال از عشق آن بزرگوار است و مرقد، خانه و شهر او کعبه دلها و امیدها و عواطف یک میلیارد مسلمان است، این شخص پست و پلید بر روی همین نقطه بهخصوص انگشت نهاده و بدان تکیه کرده است لااقل نیامده که بعضی از عقاید اسلامی را مثلا به باد انتقاد یا استهزاء قرار دهد.
🔸بلکه قلم زا بر روی چهره منور پیغمیر(ص) قرار داده و این همان نقطه اساسی است که همه مسلمانان دنیا بر میانگیزاند و هیچکس نیست که مسلمان باشد و نسبت به حساسیت این قضیه بیتفاوت باشد که باعتقاد من اصلا یک چنین چیزی وجود ندارد.
🔹این مطلب از لحاظ موازین حقوقی جهان یک مسئله صد در صد محکوم شده هست، چون احترام به عقاید، افکار و عواطف انسانها یکی از بدیهیترین اصول حقوق بشر میباشد. چطور ممکن است کسی معتقد به #حقوق_بشر و منشور حقوق بشر باشد و در عین حال اهانت به عقاید، افکار و عواطف مجموعه عظیمی از مردم را روا بدارد که این اصلا امکان ندارد.
🔸و من تعجب میکنم که چطور امروز بعضی از رسانههای گروهی عالم که البته این رسانهها چون یک طرف قضیه محسوب میشوند و نمیتوانند به عنوان داور و واسطه وارد میدان بشوند. امثال همین رادیوهای وابسته به سیاستها و قدرتها که ادعا میکنند که چرا شما نسبت به یک نویسندهای که نظر و عقیده خودش را ابراز نمود چنین عکس العملی را بروز دادهاید؟ و چرا امام درباره نویسنده کتاب چنین حکم و قضاوتی نمودهاند؟ خوب آقایان میخواهند حقوق انسان ر ا مورد نظر قرار بدهند! انسان از اینها تعجب میکند، که البته از آنها جای تعجب نیست بلکه از کسانی تعجب است که حرفهایشان را باور کنند که اینها به #آزادی_عقیده تمسک میجویند و مدعی هستند که یک نویسندهای عقیدهاش این بوده و لذا ما باید به او احترام بگذاریم که تا او بتواند افکارش را مطرح کند. برای فکر و عقیده یک نفر احتزام قائل میشوند اما برای افکار، عقاید و عواطف یک میلیارد انسان که بهوسیله یک نفر همه اینها مخدوش میشود، احترام قائل نیستند. و از سیاستهائی که پشت سر این قضیه خودشان را رسوا میکنند در تعجب هستیم، ما به سیاست انگلیس اعتراض داریم. دولت انگلیس باید به مردم ایران و همه مسلمانان پاسخ بدهد که شما سیاستمداران و دولت انگلیس به چه مناسبت به یک نفر از آحاد مردم آن کشور که اهل آن کشور است اگرچه هندی اصل است و عضو یک مرجع رسمی یعنی انجمن ادبی سلطنتی است اجازه دادید که یک چنین غلطی مرتکب بشود؟ باید جواب و توضیح بدهید. (تکبیر)
🔹جای بسی تعجب است که آنها حالا طلبکار شدند و به ما میگویند که شما چرا درباره نویسنده اظهار نظر نمودید، اینها چرا اینقدر خودشان را به حماقت میزنند. شاید هم واقعا باشند. از سیاست انگلیسیها متعجبیم. انگلیسیها در گذشته چه در این کشور، چه در کشورها هیچ رابطه دوستانهای نداشتند و بلکه دشمن همه اینها بودند. به تظاهر وانمود میکردند که به عقاید مردم احترام میگذارند و این بهصورت سیاست شناخته شده انگلیس تلقی میشد امروز برخلاف سیاست استعماری قدیمی خود یک حرکت بلاهتآمیزی از دولت انگلیس مشاهده میشود، و آن اینکه از یک چنین آدم زشترویِ پلید و یک چنین عمل غیر قابل دفاعی اینها دارند دفاع میکنند.
🔸این برخور طلبکارانه دولت انگلیس کاملا بیجا و غلط است و این حرف آنها که چرا امام اظهار نظر کردند، خوب امام چرا اظهار نظر نکنند؟ امام رهبر امتها و ملتهای مسلمان هستند. امام فقط رهبر ملت ایران که نیستند. مسلمانهای دنیا در دل به امام امت وابسته هستند.
ایشان باید بهعنوان #رهبر_امت_اسلامی از حقوق امت اسلامی دفاع میکردند. (تکبیر)
🔻ادامه در صفحه سوم
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
متن کمتر دیده شده خطبه تاریخی آیتالله العظمی خامنهای در اولین نماز جمعه بعد از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی/3
🔹چرا امام باید نظری را که حکایت کننده از نظر صدها میلیون مسلمان است آن را ابراز نکنند؟ مگر اظهار نظر جایز نیست؟ مگر ابراز نظر نمودن جزو حقوق هر انسانی نیست؟ خب، امام هم نظرشان را ابراز نمودند. شما دیگر چه میگویید؟
🔸میگویند خب، نظر امام تأثیری میگذارد و اقدام به کشتن این شخص میکنند. خب، البته که تاثیری میگذارد. ما هم این را میدانیم و دست امام درد نکند که این حکم را صادر نمودند و البته که نظر امام نافذ است. خب، معنی رهبر مسلمین همین است. شما غلط کردید که اجازه دادید یک نفری در حوزه حکومت شما یک غلط اینچنینی بکند. آن هم نسبت به مسئلهای با این اهمیت که رهبر ملتهای مسلمان حساس بشود و در این رابطه حکم صادر کند و مسلمانان هم حکم او را اجراء بکنند که یقینا هم اجراء میکنند. (تکبیر)
🔹البته همه مردم دنیا چه مریدان و علاقه مندان به امام امت و چه حتی دشمانان ایشان میدانند که حکم امام حکم نافذی میباشد. خب، من البته باید از #بنیاد_پانزده_خرداد تشکر بکنم و #مردم_رفسنجان که پولی هم جهت انجام این کار در نظر گرفتند. من بیان میکنم که الان احتیاجی به این پول نیست. مردم دنیا و مریدان امام امت یقینا برای پول اقدام به اجرای این حکم نمیکنند بلکه بهخاطر ابراز عشقشان به رسول الله(ص) و ایمانشان و عشقشان به این فرزند پیغمبر که امت اسلامی را رهبری میکنند دست به این کار میزنند. نه به دلیل تعیین جایزه و جعاله مبادرت به اجرای این وظیفه شرعی نمایند. هر چند برادرانی که این جایزه را برای این کار در نظر گرفتند یقینا از روی عشق به امام و تسریع در اجرای حکم است که جایزه به این امر اختصاص دادهاند.
🔸و من میگویم در آن شرایطی که این برنامه بتواند عملی، بشود، البته یک #حصار_پلیسی برای آن بیچاره بدبخت درست کردند که هیچکس نتواند به او دسترسی پیدا کند. آن زمانی که امکان داشته باشد بیشک مسلمانها و حتی مسلمانی که ما نسبت به او شناختی نداریم و ممکن است که تا آخر هم به مردم و مسلمین ایران و دنیا معرفی نگردند ولی وظیفه خودشان را اگر امروز ممکن بود، امروز، اگر نبود فردا، سال دیگر و یا بعد از گذشت مدت زمانی بالاخره انجام خواهند داد...
🔹بههرحال سرنوشت این شخص مرگ است آن هم مردنی پر از دلهره که هر روز دهبار بهحالت مرگ میافتد و زنده میشود و از هماکنون هم که مشغول زندگی است، این حکم نافذ امام انجام خواهد گرفت، آمریکا، انگلیس، دولتهای استکباری و توطئهگران بدانند که امروز دیگر گذشت آن زمانی که مسلمانان اهانتها را با خون دل و سکوت تحمل نمایند و دم بر نیاورند...(روزنامه جمهوری اسلامی، 1367.11.29)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سير احياى رژيم كاپيتولاسيون
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/53
🔹لايحه مصونيت اتباع امريكا در ايران، نخست از سوى دولت امير اسداللّه علم در 13 مهر ماه 42 به تصويب رسيد و در 25 دىماه آن سال به #مجلس_سنا برده شد و در سوم مرداد ماه 43 مورد تصويب مجلس سنا قرار گرفت و در 21 مهر ماه 43 #مجلس_شوراى_ملى نيز آن را به تصويب رسانيد.
🔸نكته در خور بررسى اين است كه چرا اجراى اين #طرح_آمريكا از اسفند ماه 40 تا مهر ماه43 به تأخير افتاد و رژيم شاه براى اجراى آن، شتاب لازم را به خرج نداد؟ علت يا علل تأخير چه بود؟ و مانع اصلى كدام بود؟ به نظر مىرسد كه چند موضوع در اين تأخير، نقش داشت:
🔹1ـ امريكا براى تصويب آن شتابى نداشت؛ چون به اين اميد بود كه #دكترين_جان_اف_كندى بتواند دگرگونى ژرفى در ايران پديد آورد و مقام و موقعيت امريكا را به عنوان طراح اصلى « #انقلاب_سفيد » در ميان مردم و دولتمردان استوارى ببخشد. زمينه به صحنه آمدن و به قدرت رسيدن
مهرهها و چهرههايى را كه در ايران به امريكا گرايش دارند و از جناح امريكا شمرده مىشوند، بيشتر فراهم سازد و جناحهاى وابسته به ديگر ابرقدرتها را تضعيف كند و بدينگونه راه براى احياى رژيم كاپيتولاسيون بهتر فراهم شود.
🔸2ـ در اسفند ماه سال 1340 دكتر #على_امينى در رأس دولت ايران قرار داشت و آمریگا اين سياست را دنبال مىكرد كه نامبرده براى روز مبادا «وجيه المله» بماند و نمىخواست با احياى رژيم كاپيتولاسيون در دولت او، بىآبرويى هميشگى و رسوايى ابدى براى او به بار آيد.
🔹3ـ جناحهاى وابسته به #انگليس كه هنوز در رژيم شاه از پايگاه عميقى برخوردار بودند، با اين طرح امريكا بشدت مخالف بودند؛ چون مىديدند كه دولت بريتانيا در جايگاهى قرار ندارد كه بتواند همانند امريكا، براى اتباع خود چنين امتيازى بگيرد و اگر امريكا به عنوان تنها ابرقدرتى مطرح شود كه در ايران از مزاياى حق قضاوت كنسولى برخوردار است، ضعف، ناتوانى و افول قدرت انگلستان در رژيم ايران آشكار مىشود و نخستين پيامد آن اين است كه مهرههاى سرسپرده و حقوقبگيران مادامالعمر انگليس، به سوى امريكا گرايش پيدا مىكنند و پايگاه انگلستان در ايران بهشدت آسيب خواهد ديد.
🔸در پى قيام خونين 15 خرداد، امريكا به شكست دكترين كندى و اوج نفرت ملت ايران از امريكا و رژيم شاه به خوبى پى برد و انديشه قيام مسلحانه و طرح اين نكته كه با رژيم شاه جز با زبان زور نتوان برخورد كرد ـ كه در ميان مردم بهشدت رواج پيدا كرده بود ـ بر نگرانى امريكا افزود.
از اين رو، امريكا براى احياى رژيم كاپيتولاسيون، شاه را زير فشار گذاشت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1020-1019)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ارتداد
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت تلاش مسلمانان برای اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی
سلمان رشدی كيست؟
سرحلقه اسلامستیزی در عصر جمهوری اسلامی
نمونهای از کاریکاتورهای رسم شده علیه سلمان رشدی
واکنش قاطعامام نسبت به اقدام موهن سلمان رشدی
اطلاعنگاشت بازتاب بینالمللی فتوای اعدام سلمان رشدی
تأکید مقام معظم رهبری بر استمرار حکم ارتداد سلمان رشدی در سال 1383
صدور فتوای ارتداد سلمان رشدی و توقف توطئه مستکبرین
اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی؛ وظیفه همگانی
اجرای حکم ارتداد سلمان رشدی؛ امری غیرقابل معامله
حکم تغییر ناپذیر
تأثیر جهانی حکم ارتداد سلمان رشدی
مقاله پیامدهای صدور حکم اعدام سلمان رشدی
حکم اعدام و قتل سلمان رشدی، به مسلمانان جهان
اطلاعیه دفتر امام خمینی در مورد وجوب قتل سلمان رشدی، و تکذیب شایعات
آیا برای بهبود روابط دیپلماتیک میتوان حکم اعدام سلمان رشدی را متوقف کرد؟
پاسخ مقام معظم رهبری به رسانههای اروپایی در خصوص حکم ارتداد سلمان رشدی
حکم ارتداد سلمان رشدی؛ غیرقابل معامله
حکم ارتداد سلمان رشدی؛ غیرقابل تغییر
انگیزههای شیطانی؛ پشت پرده آیات شیطانی
تنها راه حل برای مختومه شدن پرونده سلمان رشدی
متن کمتر دیده شده خطبه تاریخی آیتالله العظمی خامنهای در اولین نماز جمعه بعد از صدور حکم ارتداد سلمان رشدی/1
متن کمتر دیده شده خطبه تاریخی آیتالله العظمی خامنهای/2
متن کمتر دیده شده خطبه تاریخی آیتالله العظمی خامنهای/3
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓23مرداد1357
🔹1- اعلامیهای با امضای«دانشجویان مسلمان مبارز دانشگاه #تبریز» در مورد درگیری مأموران گارد دانشگاه با دانشجویان در روز 57.2.18 که به شهادت عدهای از دانشجویان منجر گردید، منتشر شد.
🔸2- پس از پایان نماز جماعت ظهر و عصر مراسمی در #تهران با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد. در این مراسم آقای سیدجواد هشترودی سخنرانی کرد. در پایان 100نفر شعارهایی در حمایت از امام سر دادند.
🔹3. اعلامیهای با امضای 6 نفر از روحانیان مشهد، آقایان #سیدکاظم_مرعشی، #ابوالحسن_شیرازی، #علی_فلسفی، #حسین_موسوی_شاهرودی، #محمدمهدی_نوغانی و #حسنعلی_مروارید مبنی بر اظهار تأسف از حوادث شهرهای اصفهان و شیراز منتشر گردید.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص417-416
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خشم امام و آگاهی مردم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/54
🔹هنوز بيش از چند روزى از احيا و تصويب رژيم كاپيتولاسيون نگذشته بود، كه مجله داخلى مجلس شورا ـ كه متن كامل سخنرانىها و گفتگوهاى نمايندگان و رئيس دولت درباره لايحه يادشده ـ به دست امام رسيد و او با مطالعه آن، دريافت كه رژيم شاه، بار ديگر چه ضربه ويرانگرى بر بناى استقلال ايران زده و چه خيانت بزرگى به ملت شريف و آزادۀ اين كشور كرده است.
🔸امام با آگاهى از اين #وطنفروشى_شاه و بر باد دادن حيثيت ملت بزرگ ايران، سخت به خشم آمد، خواب و استراحت از او گرفته شد، ناراحتى و نگرانى در چهرهاش نمودار شد. مردم جسته و گريخته دريافتند كه خيانتى تازه از جانب رژيم شاه صورت پذيرفته، كه امام را تا اين حد نگران و پريشان ساخته است.
🔹خبر آشفتگى و ناآرامى امام بتدريج بر سر زبانها افتاد و همگان را به پرس و جو و كنجكاوى واداشت. همهجا سخن از حالت بحرانى و خشم شديد امام بود و بسيارى به منظور اطلاع و آگاهى از جريان، راهى قم شدند و با او ملاقات كردند و از علت يا علل ناراحتى و نگرانى او جويا شدند.
🔸بهتدريج علت نگرانى و ناراحتى امام براى مردم آشكار شد. بسيارى از افراد دريافتند كه شاه، دولت و مجلس به چه خيانتى دست زدهاند و عظمت و حيثيت ايران را به امريكا فروختهاند.
🔹مردم خشمگين با تلفن و نامه و از هر راهى كه به مقامات دولتى، نمايندگان مجلس و ديگر مهرههاى رژيم دست پيدا مىكردند، از آنان توضيح مىخواستند، آنان را سؤالپيچ مىكردند و انگيزه آنان را از احياى رژيم كاپيتولاسيون جويا مىشدند. ساواك در گزارش خود به اين واكنش مردم، چنين اشاره كرده است:
🔸 پس از تصويب قانون مصونيت مستشاران امريكايى كه روز سهشنبه 43.7.21 در مجلس شوراى ملى به تصويب رسيد، ولى در جرايد و راديو انتشار نيافت، بعضى از اشخاص ناراحت و ماجراجو وسيله تلفن به منازل بعضى از شخصيتهاى سياسى كشور تلفن نموده و مىگويند با تصويب اين قانون، حيثيت ايرانى از بين رفته و كشور ايران به امريكايىها فروخته شده و منبعد آنها هر كارى بخواهند، بدون هيچ مانع و رادعى در ايران انجام خواهند داد و كسى حق اعتراض به آنها ندارد....(نهضت امام خمینی، ج1،صص1031-1030)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓24مرداد1357
🔹1- در ساعت 23 مراسمی در #تهران با شرکت 500 نفر و با سخنرانی آقای فاکر در مسجد حضرت امیر برگزار شد. در پایان این مراسم اعلامیهای در اعتراض به حکومت و اعلامیه دیگری با امضای « اتحادیه فرش فروشان تهران» مبنی بر تعطیلی بازار در روز1357.5.25در میان مردم توزیع شد.
🔸2- در پی شهادت یکی از جوانان #بهبهان در تظاهرات روز گذشته، از ساعت 8 الی 9 مراسم بزرگداشتی با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر در مسجد معماران این شهرستان برگزار و در پایان تظاهراتی برپا شد.
🔹3- تعطیلی بازار #تبریز که از روز 21 مرداد در اعتراض به جنایتهای رژیم شاه در شهرهای ایران آغاز شده بود همچنان ادامه داشت.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص420-423
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آمادهسازی زمینه خروش علیه احیای کاپیتولاسیون توسط امام
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/55
🔹امام به منظور برملا كردن اين خيانت زير پردۀ شاه، بر آن شد كه با ايراد نطقى تند و افشاكننده و اعلاميهاى سازنده، خيانتهاى پشتپرده شاه را براى تودههاى مسلمان افشاكند و تا فرصت از دست نرفته، همگان را براى مقابله و مبارزه با اين توطئه فراخواند. پيش از هر كار به
منظور آگاه ساختن علما و روحانيان مركز و شهرستانها پيكهايى همراه با نامه به اطراف و اكناف كشور روانه كرد و خود نيز با مقامات روحانى قم به گفتگو نشست و ضربۀ تازهاى را كه از جانب رژيم بر اساس اسلام و استقلال ايران وارد شده است، به آگاهى آنان رسانيد و علىرغم
نااميدىهايى كه از ناحيۀ آنان داشت، كوشش فراوانى به عمل آورد كه آنان را به حركت درآورد و با خود همراه سازد.
🔸پس از آماده شدن زمينه، نوبت افشاگرى رسيد و تصميم او به سخنرانى در روز 20ج284 مطابق 4 آبانماه 43، همهجا منعكس شد، تودهها از مركز و شهرستانها به منظور شنيدن سخنرانى امام، سيلآسا راهى قم شدند. وسايل ضبط، ميكروفن و بلندگو به اندازۀ كافى فراهم آمد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص1033-1032)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓25مرداد1357
🔹1- آیتالله محمد صدوقی با انتشار اطلاعیه ای به مناسبت بزرگداشت شهدای اخیر شهرهای #اصفهان، #شیراز و سایر بلاد، روز پنجشنبه دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان را عزای عمومی اعلام کرد.
🔸2- در ساعت 11:3، 40 نفر از زنان چادری #مشهد با روی سرگذاشتن قرآن، تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی علیه رژیم سر دادند. این عده با حمله پلیس پراکنده و 2 نفر از آنها دستگیر شدند.
🔹3- در پایان امروز مراسمی در #چالوس با شرکت 70 نفر از بانوان در مسجد جامع برگزار شد. سخنران این مراسم آقای محمد محمدی بود. در پایان اعلامیه امام به مناسبت حوادث اخیر شهرهای #اصفهان و #شیراز و اعلامیه دیگری تحت عنوان «پیام بانوان و دوشیزگان مسلمان خراسان» در مسجد توزیع شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص425-427
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام امام علیه سند بردگی ملت ایران
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/56
🔹با فرارسيدن روز 20 ج 2 84 (4 آبان 43) روز ميلاد باشكوه بانوى انقلابى اسلام #حضرت_فاطمه(س) و زادروز امام خمينى، شهرستان قم از تودههاى انبوهى ـ كه از اطراف و اكناف به منظور شنيدن نطق او آمده بودند ـ انباشته شده بود.
🔸منزل امام، كوچههاى اطراف باغ انارى كه در مجاور منزل او قرار دارد، از جمعيت موج مىزد. بلندگوهاى متعددى نصب و وسايل ضبط و
غيره آماده شده بود. مردم با شوق و شور فراوانى در انتظار بيرون آمدن امام و ايراد سخنرانى بودند، هواى سرد و سوزان آبان ماه از شور و هيجان و گرمى و حرارت انقلابى مردمى در آن ساعت روز كه هنوز آفتاب، حرارت خود را همه جا نگسترده بود، نمىتوانست بكاهد.
🔹ساعت تقريباً ده صبح را اعلام مىكرد كه امام با چهرهاى برافروخته، چشمانى از شدت خشم و خستگى و بىخوابى سرخ شده، جبينى گرهخورده در مقابل مردم ظاهر شد. تودهها با شعار صلوات، نسبت به او ابراز احساسات كردند. بسيارى با ديدن قيافۀ برافروخته و اندوهبار او به گريه افتادند و آنگاه كه آيه شريفه «استرجاع» از زبان او جارى شد، صداى گريه و شيون در فضا طنين افكند و شدت گريه به حدى بود كه توصيف آن از حوصله قلم بيرون است، امام با اين كلمات سخنان خود را آغاز كرد:
قلب من در فشار است...
ناراحت هستم...
ايران ديگر عيد ندارد
عيد ايران را عزا كردند
ما را فروختند
عزت ما پايكوب شد
عظمت ايران از بين رفت
و...
🔸اين كلمات كه از ژرفاى دل امام برمىخاست و از هستى خود براى يكايک آنها مايه مىگذاشت، تار و پود حاضران را به لرزه مىانداخت، تاب و توان را از شنوندگان مىبرد، مردم را آشفته و از خود بيخود مىكرد. شور و احساسات عصيانبار تودهها به حدى بود كه چندين بار
سخنان او چند لحظهاى قطع شد.
🔹حال و وضع امام، نيز در هنگام ايراد نطق، سخت بحرانى بود. چهره او به حدى برافروخته شده بود، كه گويى خون به صورت او پاشيدهاند! رگهاى گردن متورم و دهان او كف كرده بود و از شدت ناراحتى و خشم، قطرههاى درشت عرق در آن فصل سرما از جبين او، سرازير بود و
فريادهاى جانسوزى كه از ته دل برمىكشيد، نه تنها قلب شنوندگان را مىلرزانيد! بلكه بيم آن مىرفت كه قلب خود او نيز يكباره از كار بيفتد! با وجود چنين شور و احساسات، سخنانى كه در اين نطق انقلابى بازگو كرد، مىتوان گفت كه در طى نهضت او تا آن روز بىسابقه بود و براى يک انسان عادى پيشنويس قبلى كه از رو بخواند، امكان ندارد كه بتواند اينگونه مرتب، منسجم و پيوسته ادا كند و براى يك نسل بلكه نسلهايى رهنمود باشد و سرنوشت ملك و ملت را در تابلويى از كلمات ترسيم كند.
🔸امام در اين نطق تاريخى و انقلابى، موضع قاطع خود را در برابر بلوكهاى شرق و غرب روشن ساخت، اهداف و آرمانهاى روحانيت را تا حدودى مشخص كرد و رهنمودهاى غنى، ژرف و پرمحتوايى به نسل معاصر و نسلهاى آينده داد. (نهضت امام خمینی، ج1، صص1035-1034)
برای مطالعه سخنرانی تاریخی امام علیه سند بردگی؛ کاپیتولاسیون ر.ک: نهضت امام خمینی، ج1، صص1041-1035
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓26مرداد1357
🔹1- از ساعت 8:30 الی 11:30 مراسم بزرگداشت شهدای شهرهای ایران با شرکت جمعی حدود 4 هزار نفر در مسجد حظیره #یزد برگزار شد و پس از آن حدود 1500 نفر به راهپیمایی در برخی از خیابانها پرداختند و مجدداَ به منظور برپایی نماز جماعت به مسجد بازگشتند.
🔸2- از ساعت 13:30 الی 14:45 مراسمی در #تهران با شرکت جمعی حدود 3 هزار نفر و با سخنرانی آقای ممکن در مسجد امیر برگزار شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص428-429
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد به سوی سرنوشت.pdf
236.5K
نقد خاطرات سال 1363 هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹یادداشتهای سال ۱۳۶۳ آقای #هاشمی_رفسنجانی با نام «به سوی سرنوشت» و شیوههای اختصارنویسی، مبهمنویسی و همچنین پررنگسازی نقش خویش و خودمحوری در این خاطرات، با نقد علمی مجامع تاریخی روبرو شد. در مقاله ضمیمه بخشی از این انتقادات را خواهید خواند.
🖇ضمیمه: مقاله «نقد و بررسی کتاب «به سوی سرنوشت»؛ کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره17، پاییز 1387
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد اوج دفاع.pdf
348.1K
نقد خاطرات سال 1365 هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹آقای #هاشمی_رفسنجانی در کتاب «اوج دفاع» به تحولات سال ۱۳۶۵پرداخته است. ابهامگوییها، پیچیده و گنگ نوشتنهای آقای هاشمی رفسنجانی در این کتاب نیز مشهود است. همچنین او در این کتاب نیز تلاش کرده هزینه برخی اقدامات را به گردن سایر مسئولان بیفکند و خود را تبرئه کند. بهطور مثال آقای هاشمی همه مسئولیت دور دوم ارتباطات با آمریکاییها را متوجه آقای #محسن_رضایی میکند و بهگونهای وانمود میسازد که به هیچوجه در جریان نبوده است؛ در حالی که سفارت ایران در لندن و سایر کانالها همگی در ارتباط مستقیم با وی بودهاند...
🔻متن کامل در مقاله ضمیمه
🖇ضمیمه: مقاله: «نقدی بر کتاب اوج دفاع؛ خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در سال 65»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روتوش هاشمی بدون روتوش1.pdf
278.6K
نقد کتاب «هاشمی بدون روتوش»
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹هاشمی بدون رتوش نام کتابی است که در آن #صادق_زیباکلام گفت و گوهایی را با #اکبر_هاشمی صورت داده است. آنچه ما را به نقد و به نحوی رویارویی با مطالب این کتاب و یا کتابهای خاطراتی از این دست وا داشته و میدارد، دروغپردازیها، نارواگوییها، تحریفگریها، غرضورزیهای شیطنتآمیز است، نه باورها و پندارها که به هر دلیلی خطا و اشتباه است و صاحب آن اصرار ندارد که این پندارها را به جای واقعیتها و حقیقتها قالب کند. در نوشتار پیش رو تلاش خواهد شد روشهای نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی #صادق_زیباکلام را در القای بعضی متشابهات، مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آنها را از زبان وی نشان دهیم.
🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش1»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره25-24، تابستان و پاییز 1389
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روتوش هاشمی بدون روتوش2.pdf
298.1K
شگردهای غیراخلاقی در تثبیت تحریفات تاریخی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹در بخش اول مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» برنامههای پشت پرده جریانهای استحالهگر و گروههای واداده و تسلیمطلب در برقراری ارتباط با بعضی از شخصیتها از جمله آقای #هاشمی_رفسنجانی و گفت و گوهای دراز مدت با وی تا حدودی بررسی شد.
🔸در نوشتار پیش رو که در واقع بخش دوم مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» است نویسنده کوشیده به نکات دیگری از روشهای نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی #صادق_زیباکلام در القای بعضی متشابهات، مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آنها از زبان وی بپردازد.
🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش2»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 26، زمستان 1389
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبارزه در تردید و ابهام.pdf
1.55M
مقاله تاریخی مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹تا کنون چند مجلد از خاطرات پرابهام، غامض و پرتحریف آقای #هاشمی_رفسنجانی منتشر شده است و با گذشت زمان، احتمال گسترش و تثبیت انحرافات و مخدوش شدن #حافظه_تاریخی_ایرانیان بهطور فزایندهای افزایش یافت و همین امر و سایر عوامل مؤثر باعث شد که مورخ انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به نقد فنی خاطرات وی بپردازند.
🔸ایشان در مقاله «مبارزه در تردید و ابهام» پس از برشمردن عوامل و انگیزههای نقد این خاطرات به ابعاد مختلف تحریفات موجود در آن پرداختهاند.
🖇ضمیمه: مقاله: «مبارزه در تردید و ابهام؛ نقدی بر خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 32، تابستان 1391
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خاطرات پر از ابهام.pdf
615.8K
خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ!!
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹نقد بخشی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» تقدیم علاقمندان به تاریخ معاصر شد. البته این تنها مقاله انتقادی مورخ خبیر انقلاب اسلامی بر خاطرات مخدوش آقای هاشمی رفسنجانی نیست و ایشان در مقاله دوم خود، گوشههای مغفول مانده این خاطرات چون «نامحرم دانستن مردم توسط هاشمی»، «پر رنگکردن فرزندان و اعضای خانواده در خاطرات به منظور مقاصد خاص»، «پررنگی ژست رهبری و فرماندهی»، «نادیده گرفتن رهنمودهای و دیدگاههای امام خمینی در عرصهای گوناگون»، «ناشکیبایی در برابر سخن غیر در جلسات مجلس»، «نادیده نگاهداشتن ویژگیها و برجستگیهای امام»، «خلافگویی پیرامون برخی از جریانها»، «پردهپوشی و نهانکاری در امور سیاسی» و «واگویی خاطراتی گنگ، ابتر و خنثی توسط وی»، مورد بررسی و مداقه قرار داد.
🖇ضمیمه: مقاله: «خاطراتی پر از ابهام و پرسشهای بیپاسخ»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 33، پاییز 1391
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیبشناسی انتقادی.pdf
1.69M
آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹بررسی نقادانه شیوه خاطرهنگاری مسئلهای است که ذهن هر #تاریخپژوهی را پیش از ورود به محتوای خاطرات و صحتسنجی آنها، به خود مشغول میکند؛ این مسئله در مورد خاطرات مبارزان انقلاب اسلامی و از جمله آنها آقای هاشمی رفسنجانی نیز مصداق مییابد.
🔸بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، پرهیز از ذکر واسطههای نقلقولها و محتوای دقیق جلسات دو نفره یا بیشتر که طرفین آن -غیر از ایشان- در قید حیات یا در دسترس نیستند، همه و همه موجب ابهامات فراوانی در خاطرهنگاری وی شده است.
🔹گذشته از ابهام و کلیگویی، #روایت_کاریکاتوری از رویدادهای انقلاب اسلامی، وجود تحلیلهای خاص و نقض مشهورات تاریخ انقلاب اسلامی، گرایش به « #خودهمهپنداری » و همسو نشان دادن همه مبارزان با اندیشه مبارزاتی خود، #جهتدارنویسی و دخالت دادن #تمایلات_شخصی در خاطرهگویی، از جمله نقدهای کلی به شیوه خاطرهنگاری آقای هاشمی رفسنجانی است.
🖇ضمیمه: مقاله: «آسیبشناسی انتقادی شیوههای خاطرهگویی آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خوشبینیهای فرمایشی و ژستهای دموکراتیک.pdf
1.45M
نگاهی به «خوشبینیهای فرمایشی» و «ژستهای دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹عدهای معتقدند که این واقعیت را به راحتی نمیتوان نادیده گرفت که آقای #هاشمی_رفسنجانی از ابتدا از نظر مرام سیاسی و دیدگاههای مبارزاتی بیش از آن که به منش و بینش #امام_خمینی نزدیک باشد بیشتر به #نهضت_آزادی و #ملیگراها و الگویی شبیه الگوی توسعه آمرانه «امیرکبیر» نزدیک بوده است؛ لیکن تا زمان حیات خمینی کبیر شرایط بروز این عقیده را به دست نیاورد. سرعت تغییر رفتارها، آرمانها و گفتارهای وی در یک فاصله زمانی ده ساله از یک گفتمان انقلابی به یک گفتمان تجدیدنظرطلبانه این احتمال را قویتر میسازد.
🔸مردم از خود میپرسند چگونه ممکن است شخصی که خود قربانی سکولارهای مشهور به دوم خردادیبود، ظرف مدت کوتاهی همراه و همعقیده و همصدا با همان جریانهای افراطی خواستار تجدید نظر عمیقتر نه فقط در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی بلکه در ساختار عقیدتی آن گردد؟!
🔹آیا این استحاله ناشی از آگاهی فزاینده ازتحولات سیاسی و نشاندهنده شجاعت ایشان بود؟ یا تحول مذکور حاکی از احتمال یک کشمکش سیاسی و فکری طولانی و تفرقهانگیز در درون هاشمی و نقش او در اداره کشور بود؟ حتی عدهای نیز این احتمال را مطرح میکنند که…
🖇ضمیمه: مقاله: «نگاهی به «خوشبینیهای فرمایشی» و «ژستهای دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مطالعه آسیبشناسی دولت سازندگی.pdf
595.4K
مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹در مقاله پیش رو، نگارنده تلاش میکند تا راهبردها و عملکردهای دولت سازندگی (۷۶-۱۳۶۸) را در سه عرصه #سیاسی، #فرهنگی و #اقتصادی در قالب عناوین و محورهای مشخصی، دستهبندی و تفکیک کند و آنگاه درباره هر یک، توضیحات مختصری را ارایه کند.
🔸آسیبهای قلمرو سیاسی مشتمل است بر «نخبهگرایی محض و گسستگی از تودههای مردم»، «سیاستزدایی از فضای عمومی جامعه»، «شکلگیری و قدرتیابی تکنوکراتهای مرفه و سکولار»، «انتقادگریزی و خودستایی مبالغهآمیز» و «ایدئولوژیزدایی از سیاست خارجی». آسیبهای قلمرو فرهنگی عبارتاند از: «گراییدن به لیبرالیسم فرهنگی» و «ناکارآمدی در مدیریت فرهنگی». آسیبهای قلمرو اقتصادی نیز چنین است: «سیاست اقتصادی سکولار»، «تقدم رشد اقتصادی بر عدالت» و «زمینهسازی برای شیوع فساد مدیریتی و توجیه آن».
🖇ضمیمه: مقاله: «مطالعه آسیبشناسانه سیاستهای دولت سازندگی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نظری اجمالی به ادعای بدون دلیل.pdf
1.73M
خاطرات هاشمی رفسنجانی و ادعاهای بیدلیل
بهمناسبت انتشار خاطرات سال 78 آقای هاشمی رفسنجانی
🔹نوشتار حاضر پس از ذکر پیشینهای از نحوه شکلگیری #نهضت_امام، به بیان نگرش امام در نکوهش تاریخنگاری جانبدارانه و همراه با غلو و اغراق پرداخته و سبک خاطرهنویسی آقای هاشمی رفسنجانی که #غلو، اختصارنویسی و ابهام از شاخصههای اصلی آن به شمار میرود را مورد نقد قرار میدهد.
🔸مجموعه خاطرات ایشان به حدی مبهم و کلی است که برخی از آنها فاقد هرگونه اعتبار و #ارزشگذاری_تاریخی بوده و به نوعی شامل روایت مسائل آن دوران از نگاه خاص ایشان است که خالی از اشتباه و غلو نیست و نمیتوان نوشتههای او را منبع قابل اعتمادی برای تاریخ انقلاب قلمداد نمود.
🔹محور بررسیها در مقاله حاضر، کتاب #هاشمی_رفسنجانی، دوران مبارزه است که اولین کتاب از سلسله کتابهای خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی است. بدیهی است در صورتی که مبانی تاریخنگاری هاشمی در این کتاب مورد نقد قرار گیرد چراغی برای مطالعه کتابهای بعدیاش خواهد شد.
🖇ضمیمه: مقاله: «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db