ترفند سخیف رژیم پهلوی برای قطع ارتباط میان امام و امت
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/70
مردم آگاه و قهرمان ايران، به منظور فشار بر رژيم پهلوى و نشان دادن نياز مبرم تودهها به امام، نامههايى كه در بردارنده پرسشهاى دينى بود، به وسيله سفارت تركيه و يا به نشانى آنكارا براى امام مىفرستادند و درخواست پاسخ مىكردند. ساواک كه سخت اميد داشت خمينى را همراه با نام و نشانش از ايران دور كند و فراموش سازد و تودههاى مسلمان ايران را مجبور كند كه از امام و تقليد او دست بشويند و از فتاواى مقامات ديگرِ روحانى پيروى كنند، دستور داد كه نامهها را به نشانى فرستنده بازگردانند و بنويسند كه گيرنده شناخته نشد!!(نهضت امام خمینی، ج2، صص65-64)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سند دستگیری مرحوم آیتالله ناصری توسط ساواک
به : تیمسار فرماندار نظامی اصفهان و حومه
از : سازمان اطلاعات و امنیت اصفهان شماره : 9807 /10 ه
نامبردگان مشروحه زیر در تاریخ 6 /6 /37 دستگیر گردیدند:
1ـ ابراهیم اسدی فرزند حسین راننده اتوبوس گیتی نورد سن 34 ساله
2ـ شیخ #محمدعلی_ناصری دولت آبادی فرزند محمدباقر 48 ساله شغل واعظ موضوع تلفنگرام1 9729 /10 ه ـ 5 /6 /37
3ـ سیدجلال سهل آبادی فرزند سیدمحمود 22 ساله فارغ التحصیل دانشسرای تربیت معلم اصفهان موضوع تلفنگرام 9729 /10 ه 5 /6 /37
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازخوانی پیام تاریخی امام خمینی به گورباچف
🔻بهمناسبت اعلام درگذشت میخائیل گورباچف
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای گورباچف، صدر هیأت رئیسۀ اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی
🔸با امید خوشبختی و سعادت برای شما و #ملت_شوروی، از آنجا که پس از روی کار آمدن شما چنین احساس می شود که جنابعالی در تحلیل حوادث سیاسی جهان، خصوصاً در رابطه با مسائل شوروی، در دور جدیدی از بازنگری و تحول و برخورد قرار گرفته اید، و جسارت و گستاخی شما در برخورد با واقعیات جهان چه بسا منشأ تحولات و موجب به هم خوردن معادلات فعلی حاکم بر جهان گردد، لازم دیدم نکاتی را یادآور شوم.
🔹هر چند ممکن است حیطۀ تفکر و تصمیمات جدید شما تنها روشی برای حل #معضلات_حزبی و در کنار آن حل پاره ای از مشکلات مردمتان باشد، ولی به همین اندازه هم شهامت تجدید نظر در مورد مکتبی که سالیان سال فرزندان انقلابی جهان را در حصارهای آهنین زندانی نموده بود قابل ستایش است. و اگر به فراتر از این مقدار فکر می کنید، اولین مسئله ای که مطمئناً باعث موفقیت شما خواهد شد این است که در سیاست اسلاف خود دایر بر « #خدازدایی » و « #دین_زدایی » از جامعه، که تحقیقاً بزرگترین و بالاترین ضربه را بر پیکر مردم کشور شوروی وارد کرده است، تجدید نظر نمایید؛ و بدانید که برخورد واقعی با قضایای جهان جز از این طریق میسر نیست. البته ممکن است از شیوه های ناصحیح و عملکرد غلط قدرتمندان پیشین #کمونیسم در زمینۀ اقتصاد، باغ سبز دنیای غرب رخ بنماید، ولی حقیقت جای دیگری است. شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گره های کور اقتصادی #سوسیالیسم و #کمونیسم را با پناه بردن به کانون سرمایه داری غرب حل کنید، نه تنها دردی از جامعۀ خویش را دوا نکرده اید، که دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند؛ چرا که امروز اگر مارکسیسم در روشهای اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل، البته به شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.
🔸جناب آقای #گورباچف، باید به حقیقت رو آورد. مشکل اصلی کشور شما مسئلۀ مالکیت و اقتصاد و آزادی نیست. مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست. همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید. مشکل اصلی شما مبارزۀ طولانی و بیهوده با خدا و مبدأ هستی و آفرینش است.
🔹جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست؛ چرا که مکتبی است مادی، و با مادیت نمی توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسیترین درد جامعۀ بشری در غرب و شرق است، به در آورد.
🔸حضرت آقای گورباچف، ممکن است شما اثباتاً در بعضی جهات به مارکسیسم پشت نکرده باشید و از این پس هم در مصاحبه ها اعتقاد کامل خودتان را به آن ابراز کنید؛ ولی خود می دانید که ثبوتاً اینگونه نیست. رهبر چین اولین ضربه را به کمونیسم زد؛ و شما دومین و علی الظاهر آخرین ضربه را بر پیکر آن نواختید. امروز دیگر چیزی به نام کمونیسم در جهان نداریم. ولی از شما جداً می خواهم که در شکستن دیوارهای #خیالات_ مارکسیسم، گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید. امیدوارم افتخار واقعی این مطلب را پیدا کنید که آخرین لایه های پوسیدۀ هفتاد سال کژی جهان کمونیسم را از چهرۀ تاریخ و کشور خود بزدایید. امروز دیگر دولتهای همسو با شما که دلشان برای وطن و مردمشان میتپد هرگز حاضر نخواهند شد بیش از این منابع زیرزمینی و رو زمینی کشورشان را برای اثبات موفقیت کمونیسم، که صدای شکستن استخوانهایش هم به گوش فرزندانشان رسیده است، مصرف کنند.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۲
🔻بهمناسبت اعلام درگذشت میخائیل گورباچف
🔹آقای گورباچف وقتی از گلدسته های مساجد بعضی از جمهوریهای شما پس از هفتاد سال بانگ « #الله_اکبر » و شهادت به رسالت حضرت ختمی مرتبت ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به گوش رسید، تمامی طرفداران اسلام ناب محمدی (ص) را از شوق به گریه انداخت. لذا لازم دانستم این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینی مادی و الهی بیندیشید.
🔸مادیون معیار شناخت در جهان بینی خویش را «حس» دانسته و چیزی را که محسوس نباشد از قلمرو علم بیرون میدانند؛ و هستی را همتای ماده دانسته و چیزی را که ماده ندارد موجود نمی دانند. قهراً جهان غیب، مانند وجود خداوند تعالی و وحی و نبوت و قیامت، را یکسره افسانه می دانند. در حالی که معیار شناخت در #جهانبینی_الهی اعم از «حس و عقل» می باشد، و چیزی که معقول باشد داخل در قلمرو علم می باشد گر چه محسوس نباشد. لذا هستی اعم از غیب و شهادت است، و چیزی که ماده ندارد، می تواند موجود باشد. و همان طور که موجود مادی به «مجرد» استناد دارد، شناخت حسی نیز به شناخت عقلی متکی است.
🔹قرآن مجید اساس تفکر مادی را نقد می کند، و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست و گرنه دیده می شد. لَن نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی الله َ جَهرَةً می فرماید: لاَتُدرِ کُهُ الأبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الأبْصارَ وَ هو اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ.
🔸از قرآن عزیز و کریم و استدلالات آن در موارد وحی و نبوت و قیامت بگذریم، که از نظر شما اول بحث است، اصولاً میل نداشتم شما را در پیچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص #فلاسفۀ_اسلامی، بیندازم. فقط به یکی ـ دو مثال ساده و فطری و وجدانی که سیاسیون هم میتوانند از آن بهره ای ببرند بسنده میکنم. این از بدیهیات است که ماده و جسم هر چه باشد از خود بیخبر است. یک مجسمۀ سنگی یا مجسمۀ مادی انسان هر طرف آن از طرف دیگرش محجوب است. در صورتی که به عیان می بینیم که انسان و حیوان از همۀ اطراف خود آگاه است. می داند کجاست؛ در محیطش چه می گذرد؛ در جهان چه غوغایی است. پس، در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است.
🔹انسان در فطرت خود هر کمالی را به طور مطلق می خواهد. و شما خوب می دانید که انسان می خواهد #قدرت_مطلق جهان باشد و به هیچ قدرتی که ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگری هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمی دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. انسان می خواهد به «حق مطلق» برسد تا فانی در خدا شود.
🔸 اصولاً اشتیاق به #زندگی_ابدی در نهاد هر انسانی نشانۀ وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینه ها تحقیق کنید، می توانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفۀ غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی و #بوعلی_سینا ـ رحمة الله علیهما ـ در #حکمت_مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به کتابهای #سهروردی ـ رحمة الله علیه ـ در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صِرف که منزه از حس می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودیِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیدۀ حسی است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین ـ رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین والصالحین ـ مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.
🔹دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا و بخصوص #محیالدین_ابن_عربی نام نمی برم؛ که اگر خواستید از مباحث این #بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید، تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهی از آن امکان ندارد.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام تاریخی امام به میخائیل گورباچف/۳
🔻بهمناسبت اعلام درگذشت میخائیل گورباچف
🔹جناب آقای #گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم دربارۀ اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت #ارزشهای_والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیلۀ راحتی و نجات همۀ ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید.
🔸نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسئله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهبواقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.
🔹در خاتمه صریحاً اعلام می کنم که #جمهوری_اسلامی_ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتی می تواند خلأ اعتقادی نظام شما را پر نماید. و در هر صورت، کشور ما همچون گذشته به حسن همجواری و روابط متقابل معتقد است و آن را محترم می شمارد. والسلام علی من اتبع الهدی.
۶۷/۱۰/۱۱
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام، ج 21، ص 220-226)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓9شهریور1357
🔹در ساعت 14 حدود 4 هزار نفر از مردم #تبریز پس از اجتماع در مسجد جامع بازار تظاهراتی برپا کردن و شعارهایی در حمایت از امام سر دادند.
🔸بعداز ظهر امروز تا ساعت19 حدود 3هزار نفر از خانوادههای شهدای آتشسوزی #سینما_رکس_آبادان و شماری از مردم در گورستان این شهر اجتماع کردند. حدود هزار نفر از این افراد پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود«ما حکومت اسلامی میخواهیم»...
🔹صبح امروز مراسم اربعین شهدای مشهد با حضور حدود 5هزار نفر در مدرسه نواب برگزار شد. در این مراسم آقای #سیدعبدالکریم_هاشمینژاد سخنرانی کرد و در پایان تظاهراتی برپا شد. در این تظاهرات 15نفر دستگیر شدند و 2نفر از تظاهرکنندگان بر اثر تیراندازی مأموران به شهادت رسیدند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص479-480
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سرود فراق
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/71
ملت قهرمانپرور و فداكار ايران، آنگاه كه همه راههاى اظهار وفادارى و پشتيبانى از امام را به روى خود بسته مىديد، به سرودن اشعار مىپرداخت و از اين راه عشق و علاقه خود را به رهبر و قائد تبعيدى خويش به نمايش مىگذاشت. یکی از آن اشعار، كه بنابر گزارش ساواک توسط یکی از بارفروشهای تهران به نام حاج حسن شهرزی سروده شده، در پى مىآيد:
نايب ختم امامان آيتاللّه خمينى
بنده محبوب يزدان آيتاللّه خمينى
راهنماى اهل ايمان آيتاللّه خمينى
ناصر دين خدا و حافظ شرع پيامبر
مجرى احكام قرآن آيتاللّه خمينى
در فصاحت بىنظير و در شجاعت بىشبيه
چون على سلطان خوبان آيتاللّه خمينى
از سر و از جان گذشت و كرد يارى، دين حق را
چون حسين شاه شهيدان آيتاللّه خمينى
بهر دفع ناكسان و دشمنان دين و آيين
هست تنها مرد ميدان آيتاللّه خمينى
منبع علم و كمال و دانش و فضل و شرافت
هست روحاللّٰه دوران آيتاللّه خمينى
كى رود آن رهبر دين زير بار ظلم و ذلت
مهتر آزاد مردان آيتاللّه خمينى
تا ابد باقيست نام نيک آن مرد مجاهد
زنده علم است و ايمان آيتاللّه خمينى
گرچه پنهانست فيضش، مىرسد بر خلق عالم
همچنان خورشيد تابان آيتاللّه خمينى
مهر او اندر قلوب و جاى او در جمله دلها
گرچه شد چون گنج پنهان آيتاللّه خمينى
دوستانش در هواى او دريغ از جان نكردند
زانكه باشد بهتر از جان آيتاللّه خمينى
هر يک از آيات همچون ماه تابانند لكن
چون يكى بدر درخشان آيتاللّه خمينى
گفت حق را و نينديشيد از انبوه دشمن
كى شود از كس هراسان آيتاللّه خمينى
افتخار مسلمين و آبروى اهل ايران
نايب ختم امامان آيتاللّه خمينى
نيست باک از زجر و زندان و جفا مردان حق را
اشجع است از شير غران آيتاللّه خمينى
شد جهان بر مسلمين ماتمسرا از اين مصيبت
تا كه جايش شد به زندان آيتاللّه خمينى
بارالها حفظ فرما آن وجود نازنين را
چونكه بر ما هست سلطان آيتاللّه خمينى
گفت ذاكر من كجا و مدح آن مرد حقيقت
من همان مورم، سليمان آيتاللّه خمينى
(برای مطالعه سایر سرودهها ر.ک: نهضت امام خمینی، ج2، صص77-68)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓10شهریور1357
🔹در ساعت 13:45 تظاهراتی در #ساری با حضور 100نفر برپا شد. تظاهرکنندگان در حمایت از امام و علیه رژیم شعار دادند که مورد حمله پلیس قرار گرفتند.
🔸در ساعت14، 50نفر از مردم #گرگان - استان مازندران - پس از خروج از یکی از مساجد این شهر تظاهراتی برپا کردند. این عده مورد حمله و سرکوب پلیس قرار گرفتند.
🔹در پایان امروز مراسمی در تهران با حضور جمعی حدود 6هزار نفر در مسجد قبا برگزار شد. در این مراسم دکتر #مفتح سخنرانی کرد. در پایان عدهای علیه رژیم و در حمایت از امام شعار دادند و در پی حمله پلیس پراکنده شدند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص482-485
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دیدار نماینده علمای تهران با امام
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/72
🔹به دنبال تبعيد امام خمينى به #تركيه، مقامات روحانى و علماى طراز اول قم و تهران در مقام برآمدند كه پيش از هركار، از جا و محل زندگى او اطلاعى به دست بياورند و وسايل آسايش را تا آنجا كه ممكن است براى او فراهم سازند. از اين روى، گفتگوهايى به طور غيرمستقيم بين علماى طراز اول قم و تهران صورت گرفت و نظرياتى بين آنان رد و بدل شد و در نتيجه در روز پنجشنبه، 21 آبان ماه 43 (7 رجب 84) علماى طراز اول تهران، آقايان: حاج ميرزا #احمد_آشتيانى، حاج #سيداحمد_خوانسارى و حاج شيخ #حسين_تنكابنى، در منزل آشتيانى نشستى تشكيل دادند.
🔸وزير دربار آقاى #قدس_نخعى نيز بنا به دعوت آقايان در اين نشست شركت كرد. علماى يادشده به وزير دربار پيشنهاد دادند كه دولت موافقت كند تا نمايندهاى از سوى #علماى_تهران به تركيه رفته، محل زندگى امام را از نزديک ببيند و از نظر آسايش اگر مشكلاتى دارد برطرف سازد و براى انجام اين مأموريت، آقاى پسنديده (برادر امام) را پيشنهاد دادند. وزير دربار اظهار داشت كه پس از گفتگو با مقامات به اصطلاح بالاتر، نتيجه را به حضور آقايان ابلاغ خواهد كرد.
🔹مىتوان گفت اين پيشنهاد علماى تهران تا حدى موافق سياست شاه نيز بود؛ چون براى آرام ساختن احساسات ملت خشمگين و عصيانزده ايران كه از تبعيد امام امت سخت نگران و آماده انفجار بودند؛ اجراى چنين برنامهاى لازم به نظر مىرسيد، تا مايه آرامش خاطر و رفع نگرانى ملت ايران فراهم آيد و سر و صداها و شايعهها و نگرانىها تا حدى كاهش يابد. از اين رو، رژيم شاه با اين پيشنهاد علما بىدرنگ موافقت كرد. منتها در مورد فردى كه بايد به عنوان نماينده علما، مأمور ملاقات با امام در تركيه شود، لازم مىديد كه دقت و تحقيق بيشترى به عمل آورد و آقاى پسنديده را براى اين كار مناسب نمىديد!! زيرا كه برادر امام است و ممكن است امام به وسيله او پيامى به ايران بفرستد و پيامهايى از ايران دريافت كند. از اينرو، از پذيرش او به عنوان نماينده علماى تهران، براى ملاقات با امام سر باز زد. علماى تهران، حاج #سيدفضلالله_خوانسارى (داماد حاج سيد احمد خوانسارى) را پيشنهاد كردند كه مورد پذيرش قرار گرفت و بنا شد كه وسايل سفر او از طرف ساواك فراهم شود.(نهضت امام خمینی، ج2، صص78-77)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓11شهریور1357
🔹عصر امروز تظاهراتی در زنجان برپا شد. در این تظاهرات حدود 2هزار نفر از زنان و هزار نفر از جوانان حضور داشتند.
🔸در ساعت 23:30، حدود 4هزار نفر از مردم #شهر_ری پس از خروج از مسجد سیمان تظاهراتی برپا کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص488-490
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازتاب جهانى تبعيد امام
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/73
🔹 تبعيد امام بازتاب گستردهاى در سطح جهان داشت. خبرگزارىها، رسانههاى گروهى، احزاب، افراد و شخصيتهاى بينالمللى و... هر يک طبق خط و برنامه خود از آن برداشت و تفسيرهاى متفاوتى داشتند. مطبوعات وابسته به جهانخواران غرب و كارتلها و تراستهاى جهانى تا آنجا كه توانستند عليه امام تاختند و سمپاشى كردند. در برابر، مطبوعات وابسته به #بلوک_شرق و كمونيست از آنجا كه امام، حركت پرخاشجويانه و قهرآميزى عليه #استعمار_امريكا در برابر احياى رژيم كاپيتولاسيون آغاز كرده بود، تا حدى جانب حق را رعايت كردند.
🔸به دنبال تبعيد امام خمينى، #خبرگزارى_فرانسه بىدرنگ خبر زير را گزارش كرد:
تهران ـ 5 نوامبر. آيتاللّه خمينى يكى از روحانيون مذهبى ايران و مخالفين دولت امشب از كشور تبعيد شد. خمينى در ژوئن 1963 دستگير شد ولى چند ماه پس از آن آزاد گرديد. دستگيرى وى موجب اغتشاشات خونينى در شهرهاى مهم ايران شده بود. با اعلام تبعيد وى تعدادى از مغازههاى بازار بسته شده است. اقدامات مجدّانهاى از لحاظ امنيت از طرف دولت اتخاذ گرديده، ولى حادثهاى روى نداده است. معلوم نيست آيتاللّه فعلاً در كجاست. بعضى اخبار حاكى است كه وى عازم #تركيه گرديده است و اخبار ديگر حكايت از تبعيد او به #بغداد دارد.
🔹خبرگزارىهاى #رويتر و #يونايتدپرس، خبر تبعيد امام خمينى را چنين گزارش كردند:
چهارم نوامبر. دولت ايران آيتاللّه خمينى را كه يكى از رهبران شيعه است تبعيد نمود. نامبرده ايجادكننده شورشهاى ضد دولتى سال گذشته بود كه منجر به كشتار بيش از يکصد تن گرديد. آيتاللّه خمينى از راه هوا به كشور تركيه، همپيمان ايران منتقل شده و در آن كشور تحتنظر خواهد بود. مشارٌاليه پس از تصويب لايحه جديد مصونيت مستشاران امريكايى، با دولت ايران بناى مخالفت را گذاشت. امروز #منصور نخستوزير ايران به خبرنگار يونايتدپرس اظهار داشت:
🔸دولت كليه اقدامات لازم را جهت حفظ نظم به عمل خواهد آورد تا برنامههاى اصلاحى ادامه يابد. وى گفت: هر كس هر چند در والاترين مقامها باشد، اگر بخواهد توليد ناراحتى نمايد، از چنگال عدالت رهايى نخواهد يافت.
🔹راديو #بى_بى_سى در برنامه فارسى خود طى خبرى اعلام داشت:
آيتاللّه خمينى پيشواى بزرگ مسلمانان جهان بر اثر اختلافاتى كه در مورد اصلاحات ارضى و بعداً هم در موارد ديگرى با دولت ايران پيدا كرده بود، دولت ايران او را به كشور تركيه تبعيد نموده است....
🔸صداى استعمار انگليس (بى. بى. سى) به نيت ضربه زدن به مقام و موقعيت امام خمينى و يا به منظور بهرهگرفتن از موج #ضدامريكايى در ايران براى خود، جمله «پيشواى بزرگ مسلمانان جهان» را درباره امام به كار برد كه سوژهاى به دست مهرههاى وابسته و قلم به دستان سرسپرده امريكا در ايران داد و آنها تا آنجا كه توانستند از اين جمله بى. بى. سى جهت ضربه زدن به امام بهرهبردارى و تلاش كردند كه پيرايهاى به دامن او بزنند! ليكن دامن والاى امام پاكتر از آن بود ـ و هست ـ كه با اين لجنپراكنىها بتوان آن را آلوده كرد. (نهضت امام خمینی، ج2، صص98-97)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓12شهریور1357
🔹در پی تظاهراتی که در تبریز برپا شد، 8نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند.
🔸سفیر آمریکا در تهران در جمع مقامات بلندپایه به روابط بسیار عالی و پایدار این دو کشور اشاره و روی منافع متقابل و مشترکی که دولتهای ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک میکند تاکید کرد.
🔹از ساعت22:10 الی 23:10 مراسمی در #تهران با حضور جمعی حدود 12 الی 15 هزار نفر در وسط خیابان ژاله (خیابان مجاهدین اسلام) برگزار شد. در این مراسم آقای سیدیحیی نوری سخنرانی کرد و در پایان اعلامیهای با امضای «آیتالله نوری» توزیع گردید.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص489-491
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔆عصر انقلاب اسلامی و روزگار دلواریها
⚫️به مناسبت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری
▫️«ما یاد #رئیسعلی_دلواری را از این جهت گرامی میداریم که این مرد شجاع، در راه #اعتقاد_دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید؛ این برای ما چیز بسیار باارزشی است...
▪️در آن روزگاری که #ملت_ایران همه در خواب بودند جز عده بسیار کمی در گوشه و کنارهای کشور و بیگانگان از این غفلت مردم سوءاستفاده میکردند و دشمن بر مناطق مختلفی از کشور عزیز ما تسلط پیدا کرده بود؛ در تهران، نمایندگان دولتهای #انگلیس و روس، آزادانه حکمرانی میکردند و از پادشاهان آن زمان هم حساب نمیبردند؛ در منطقهی فارس هم همینطور؛ در بسیاری از مناطق دیگر کشور، نمایندگان بیگانه مال مردم را میخوردند و بر آنها حکمرانی میکردند و با ملت ایران با #تحقیر برخورد میکردند.
▫️در یک چنین شرایطی، در هر گوشهیی از این کشور، مردان شجاعی پیدا شدند که به حکم دین، #جهاد را بر خودشان واجب دانستند و فکر نکردند که با غربت و دست خالی نمیشود کاری را انجام داد؛ #مردان_خدا این گونهاند.
یکی از این افراد، همین رئیسعلی شماست؛ که #رئیسعلی_ملت_ایران است؛ اگرچه متعلق به دلوار است. یک مرد جوان، در همین سنین جوانیِ شما جوانان، در مقابل انگلیسیها ایستادگی کرد.
▪️البته امروز با آن روز خیلی فرق کرده است؛ امروز همه ملت ایران در مقابل #قدرتهای_متجاوز ایستادهاند؛ امروز ملت ایران در مقابل #آمریکا ایستاده است و از دشمنان چه آمریکا و چه قدرتهای دیگر واهمهیی در دل ندارد. امروز، روز آقایی ملت ایران است.
▫️من به شما عرض کنم، اگر «رئیسعلیها در غربت به شهادت نمیرسیدند، امروز ملت ایران به این عظمت نمیرسید؛ همچنان که اگر شما جوانان در دوران #جنگ_تحمیلی به جنگ نمیرفتید و به جبهه خدمت نمیکردید و #شهادت را به خود نمیپذیرفتید، امروز ایران و اسلام به این عظمت نمیبود.» (مقام معظم رهبری مدظلهالعالی۱۳۷۰/۱۰/۱۳)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/1
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️بنیان #مدرسه_علمیه_حقانی_قم پیش از سال 1339 توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامهریزی کلان مرحوم #شهید_بهشتی پیش رفت و از سال 1347 تا 1357 ه.ش. به مدیریت #شهید_قدوسی کار خود را ادامه داد.
▪️شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود. حجتالاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه میپرداخت.آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود.
▪️جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پختوپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام میداد. به هر حال برنامههای #مدرسه_حقانی با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آنجا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر #هامبورگ_آلمان مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران میآمد، به مدرسه هم سر میزد و با طلاب حشر و نشر داشت.
▫️از دروس مهم و ضروری مدرسه، هم درس اخلاقی بود که مؤثرترین آنها -که صبح جمعهها برپا میشد- درس اخلاق شهید قدوسی بود؛ آن مرحوم علاوه بر برخورداری از مراتب فضل و کمال، در بین طلاب حضور داشت و نقاط ضعف و مشکلات آنها را میشناخت و به آن اشاره کرده؛ طلاب را از نظر روحی پرورش میداد.(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص 8 و 9)
▪️در این مدرسه؛ شهید بهشتی یک هفته درمیان، در مسجد مدرسه کلاس عمومی برگزار میکرد و موضوع بحث آن جلسه خطوط کلی رفتار انسانها بود. تمام طلاب مدرسه از همه سطوح، مجبور بودند در آن شرکت نمایند. یعنی شهید قدوسی برای همه طلاب شرکت در آن جلسه را اجباری کرده بود. خود آن شهید هم مثل طلاب در مسجد مینشست و حتی گاهی سؤالی را مطرح میکرد که درواقع سؤال طلاب بود.(خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی ص 50 و 51)
#شهید_قدوسی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/2
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️مرحوم شهید قدوسی به حفظ نظم و پیشگیری از حساسیت رژیم پهلوی نسبت به فعالیت مدرسه اهمیت فوقالعادهای میداد:
▪️«شهید #محمد_منتظری از زندان پیام داد که از دوستان طلبه بخواهید به اخبار رادیو گوش کرده، روزنامه بخوانند. ما روزنامههای #کیهان و #اطلاعات را روزانه برای طلاب مدرسه حقانی می گرفتیم و برای تعدادی از طلبه ها هم پول تهیه کردیم، تا رادیو بخرند. این در حالی بود که مسئولان مدرسه روی این مسأله حساسیت داشته و نمی خواستند رادیویی در مدرسه باشد.علت عمده این بود که تقریبا هر روز عصر #ماموران_ساواک به مدرسه آمده و گشتی داخل مدرسه زده و میرفتند. اگر نشانه ای از توجه طلاب به #مسائل_سیاسی میدیدند، برای طلاب و مدرسه مشکل درست کرده مانع درس، بحث و تحصیلات آنها می شدند»(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص44)
▫️همچنین جمعی از طلاب مدرسه حقانی نشریهای انقلابی و داخلی با نام « #شعله » را با رعایت اصول مخفیکاری در مدرسه منتشر کردند که شهید قدوسی،در عین اینکه با اصل کار مخالف نبودند به دلیل حساسیت ساواک، عوامل انتشار را از این اقدام بازداشتند.(همان ص46)
▪️اخراج بخشی از مخالفان دکتر شریعتی از مدرسه حقانی نیز اقدامی دیگر از سوی ایشان برای اهداف ذکر شده بود. حجتالاسلام سیدمهدی طاهری خرمآبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم #علامه_طباطبایی را در جواب استفتایی درباره #دکتر_شریعتی به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند:
▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد».
▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمیدانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(ص53-52)
▪️مدرسه حقانی با همت شهید قدوسی و شهید بهشتی و سایر شخصیتهای انقلابی منشأ خدماتی برای انقلاب اسلامی شد و بخشی از بدنه مسئولین و فضلای حوزه علمیه تحصیلکردگان آن مدرسه بودهاند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ملاقاتی دیگر با امام
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/74
🔹در تاريخ 22 خرداد ماه 1344، آقايان شيخ #محمدعلى_صفايى و #سيدمهدى_گلپايگانى به امر حاج #سيدمحمدرضا_گلپايگانى به #تركيه (استانبول) عزيمت كردند و پس از ملاقات با امام و #شهيد_مجاهد_حاج_سيدمصطفى، در تاريخ 28 خرداد ماه 44به تهران بازگشتند...
🔸برادر شهيد حاج سيد مصطفى، براى نگارنده در #نجف_اشرف روايت كرد كه ملاقات امام با آقايان صفايى و سيد مهدى گلپايگانى در استانبول صورت گرفت. امام در اين ديدار لباس محلى روحانيان تركيه را كه ساواک بر او تحميل كرده بود، بر تن داشت. آقاى شيخ محمدعلى صفايى وقتى امام را با آن وضع ملاقات كرد تا آنجا متأثر شد كه نتوانست خود را كنترل كند و به گريه افتاد و لحظاتى را بشدت و با صداى بلند مىگريست.
🔹چنانكه يادآورى كردم، رژيم شاه به اين اميد با ديدار نمايندگان آقاى گلپايگانى با امام در تركيه موافقت كرد كه نگرانى و اضطراب تودهها و #حوزههاى_علميه در مورد امام را كاهش دهد، ليكن از اين ترفند نيز طرفى بر نبست و نگرانى و خشم ملت اسلام همراه با شايعههايى كه
مىتوانست بنزينى بر آتش خشم مردم باشد، روز به روز فزونى مىيافت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص128-127)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓13شهریور1357
🔹پس از پایان نماز #عید_فطر در مسجد حظیره یزد، گروهی از مردم اقدام به راهپیمایی کردند.
🔸 #روزنامه_اطلاعات در گزارشی شمار تظاهرکنندگان را حدود 50 هزار نفر اعلام کرد.
🔹مردم #رشت- استان گیلان- اعتصاب خود را با برپایی نماز عید فطر پایان دادند. در این شهرستان به عنوان اعتراض به جنایات رژیم، نماز جماعت حدود 8 روز تعطیل بود.
🔸در ساعت 8 ، هزار نفر از مردم #آمل پس از خروج از مسجد حاج علی کوچک به سمت صحن #امامزاده_ابراهیم(ع) حرکت کردند و به تظاهرات پرداختند. در صحن امامزاده ابراهیم(ع) شخصی به نام آقای اسدیان سخنرانی کرد و ضمن بیان مطالبی، تشکیل حکومت اسلامی و بازگشت امام به وطن را خواستار شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص494-497
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تاکتیکهای مبارزاتی شهيد مصطفى خمينى برای شکست تبعید/صفحه نخست
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/75
🔹در آن شرايط كه افكار عمومى و اعتراضات پيگير و روزافزون مقامات روحانى و تودههاى مبارز و آگاه، رژيم شاه را در مورد ادامه تبعيد امام، سخت تحت فشار گذاشته و به انديشه راه حلى براى بيرون آمدن از آن مشكل واداشته بود، مجاهد شهيد حاج #سيدمصطفى_خمينى نيز از طريق مقامات #سازمان_امنيت_تركيه براى بازگشت به ايران به رژيم شاه فشارهايى وارد مىآورد و بار مشكلات آن را سنگينتر مىكرد.
🔸برادر شهيد بهحق مىدانست كه وجود او در ايران در آن شرايط مرگبار تا چه پايه لازم و ضرورى مىباشد و رژيم ايران با تبعيد او به دنبال امام چه توطئهاى در سر داشته و چه ضربهاى مىخواهد به #نهضت_اسلامى ايران وارد آورد.
🔹از اين روى بر آن بود كه به هر قيمتى و تحت هر شرايطى خود را به ايران برساند و توطئه دشمن را در مورد از هم پاشاندن نيروى منسجم تودههاى مبارز خنثى و بىاثر سازد. او براى تحقق بخشيدن به انديشه مقدس خويش، بىخبرى و بىاطلاعى از فرزندان خود را دستاويز قرار
داده، به رئيس سازمان امنيت شهر #بورسا مىنويسد:
🔸بسمه تعالى
جناب سرهنگ #على_چتز
متمنى است لطفاً اقدام فرماييد كه بنده مىتوانم به ايران مراجعت كنم، چه آنكه از اوضاع خانوادگى هيچ اطلاعى در دست نيست و بدين جهت هم آقاى والد ناراحت هستند.
البته از بذل لطف دريغ نخواهيد فرمود و ناراحتى من هم براى بچههايم موجب ناراحتى ايشان مىباشد. البته هر چه زودتر اقدام خواهيد فرمود. تاريخ 29 اسفند 43 ـ سيد مصطفى خمينى
🔹به دنبال گفتگويى كه مقامات سازمان امنيت تركيه با رژيم ايران به عمل آوردند، رئيس ساواک ايران اعلام داشت كه «آمدن او مانعى ندارد ولى اگر كوچکترين عمل خلافى بكند و يا تماسهايى غيرمعقول بگيرد يا اشخاص ناباب را بپذيرد، در مناطق جنوبى ايران زندانى خواهد شد...».
🔸چنانکه اشاره شد، از آنجا كه مجاهد شهيد سيد مصطفى بر آن بود كه براى پيشبرد اهداف عاليه و منويات مقدس امام به هر قيمتى و تحت هر شرايطى خود را به ايران برساند، شرايط پيشنهادى از طرف ساواک را پذيرفت و چون خواسته بودند كه تعهدنامه را كتباً بنويسد، متنى به شرح زير نگاشت:
🔹بسم اللّه الرحمن الرحيم
1. به هيچ وسيله دخالت در سياست نكردن و كارى بر ضد حكومت انجام ندادن.
2. به هيچوجه تماس با اشخاص مخالف حكومت نگرفتن و ارتباط با آنان نداشتن.
3. امتناع مىنمايد از قبول تماس با اشخاص و جماعتى كه بر ضد حكومت باشند، اگر چه آنان تقاضا كنند. در تاريخ 21 مارس و 11 فروردين 44.
سيد مصطفى موسوى خمينى
🔸ساواک شاه با بررسى بازتاب بازگشت شهيد سيد مصطفى خمينى به اين نتيجه رسيد كه ورود او به ايران مىتواند تمام نقشههاى آن سازمان در مورد قطع ارتباط روحى و صورى تودههاى مسلمان با امام و به فراموشى سپردن او را نقش بر آب كند و بار ديگر به وسيله سيدمصطفى خمينى ارتباطى محكم و استوار ميان مردم و امام برقرار گردد و انسجامى ژرف ميان مجاهدين راستين راه خدا به وجود آيد...
🔹مقامات ساواک با دريافت تأثيرات شگرف بازگشت شهيد سيد مصطفى خمينى به ايران، كوشيدند كه با مطرح كردن شرايط سختترى او را از تصميم بازگشت به ايران منصرف كنند؛ از اين رو تعهدنامهاى را كه حاج سيد مصطفى نوشته و فرستاده بود، رد كرده، خود تعهدنامهاى
تنظيم كردند و براى او فرستادند، به اميد آنكه او از امضاى آن سر باز زند و انديشه بازگشت به ايران را از سر بيرون كند.(نهضت امام خمینی، ج2، 136-130)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تاکتیکهای مبارزاتی شهيد مصطفى خمينى برای شکست تبعید/صفحه دوم
🔸متن تعهدنامه تنظيمى از طرف ساواک چنين است:
اينجانب سيد مصطفى مصطفوى معروف به موسوى خمينى، فرزند #آيتاللّه_روحاللّه_خمينى، داراى شناسنامه شماره 38 صادره از خمين، متعهد مىشوم كه اولاً در هيچ كار سياسى دخالت ننمايم. ثانياً در هيچ #دستهبندى_سياسى شركت نكنم. ثالثاً با هيچ فرد يا دسته يا حزبى كه قصد و مرام و فعاليتشان مخالف حكومت و منافع كشور است، رفت و آمد و گفتگو نكنم و تماس نگيرم. رابعاً تعهد مىكنم كه پس از برگشتن به ايران در هر نقطهاى كه دولت صلاح بداند، زندگى كنم و بدون اجازه، محل زندگى خود را تغيير ندهم....
🔹به دنبال آن با خط ديگرى اضافه شده:
در غير اين صورت، مقامات صالحه مُحق خواهند بود كه دربارهام كه به تاريخ... كه صلاح بدانند رفتار كنند.
🔸شايد مقامات ساواک در اين انديشه بودند كه مگر بتوانند با اخذ اينگونه التزامنامههاى سخت و شديد، حاج سيد مصطفى خمينى را از سفر به ايران منصرف كنند؛ ليكن از آنجا كه هدف و انگيزه آن شهيد از بازگشت به ايران والاتر و بالاتر از آن بود كه با اينگونه التزامنامهها بتوان از آن صرفنظر كرد، حاج سيد مصطفى عين التزامنامه تنظيمى ساواک را با خط خود نوشت و اسم و شهرت خود را به طور واضح و روشن زير آن گذاشت. لازم به يادآورى است كه جمله آخر التزامنامه ساواک: «در غير اين صورت مقامات صالحه...» در التزامنامهاى كه شهيد با خط خود نوشته، آورده نشده است. نمىدانم مقامات ساواک از گنجاندن آن منصرف شدهاند يا آنكه شهيد از پذيرش آن سر باز زده است. البته احتمال دوم بعيد به نظر مىرسد، چون ساواک به منظور بازداشتن او از بازگشت به ايران به دنبال بهانه مىگشت و نياوردن جمله مزبور در متن التزامنامه مىتوانست از طرف ساواک بهانه خوبى براى عدم پذيرش درخواست او باشد. چنانکه در همين التزامنامه تنظيمى ساواک كه شهيد مصطفى خمينى آن را با خط خود نوشته بود، به بهانه آنکه فقط اسم و فاميل خود را زير التزامنامه گذاشته و آن را امضا نكرده است، بازگرداندند و زير آن نوشتند: «تعهدى كه پيوست بود، چون فاقد امضا بود به مقصد عودت داده شد. 44/3/27.
🔹آنگاه كه شهيد آن را امضا كرد و راه هرگونه بهانهجويى را بر آنان بست، رئيس ساواک آنچنان وحشتزده و نگران شد كه فرمان خونبار و وحشتناكى صادر كرد كه نمىتوان گفت #شاه از آن بىخبر بوده است و شايد هم فرمان از طرف خود او بوده است. فرمانى كه فقط ديوانگان يا
طاغوتهاى مغرور و خونآشام جهانى مىتوانند آن را صادر كنند.
🔸اين فرمان تا آنجا غيرانسانى و وحشتناک بود كه #سپهبد_مقدم، رئيس ساواک تهران به خود اجازه نداد كه آن را روى كاغذ بياورد و فقط نوشت: «ضمناً اوامر ديگرى صادر فرمودند كه شفاهاً به سركار #سرهنگ_مولوى و ساير مسئولين اعلام گرديد»!
🔹در اين فرمان تاريخى! آمده است:
مىتواند بيايد مشروط به آنکه در دهات خود در نزديكى خمين زندگى نمايد و بايد دو نفر ژاندارم و دو نفر مأمور آگاهى از شهربانى مراقب بوده كه با يک نفر غير از اهل منزل خود و بستگان درجه يک تماس نگيرد و اگر هر كس از اطراف منزل رد شد، به وسيله تيراندازى بايد معدوم شود. در غير اين صورت نمىتواند بيايد!!
🔸فرمان اعدام هر كس كه به خانه مرحوم سيد مصطفى خمينى نزديک شود، به نظر مىرسد كه از طرف خود شاه بوده است و آنچه دنبال آن آمده: «در غير اين صورت نمىتواند بيايد» هشدارى به فرمانبران، مقامات نظامى، انتظامى و ساواک بوده است كه اگر اين فرمان را نمىتوانيد به اجرا دربياوريد، نمىتواند بيايد. از اين رو مىبينيم با آنكه شرايط سخت و شديد و التزامنامه مورد دلخواه ساواک و ديگر پيشگيرىهاى به اصطلاح امنيتى همه انجام پذيرفت، جريان بازگشت شهيد سيد مصطفى خمينى يکباره متوقف گرديد و ديگر در اين زمينه سخنى به ميان نيامد. چون مقامات ساواک و ديگر مقامات دولتى به خوبى مىدانستند كه او را هر چند در دوردستترين نقاط كشور اسكان دهند، سيل جمعيت به آنجا سرازير خواهد شد و اجراى فرمان اعدام درباره آنان عملى و قابل اجرا نخواهد بود، از اين رو ناگزير بودند كه از پذيرش او به ايران خوددارى ورزند.(نهضت امام خمینی، ج2، 136-130)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓14شهریور1357
🔹مراسمی در تبریز با سخنرانی آقای #سیدمحمدعلی_قاضی_طباطبایی در مسجد شعبان برگزار گردید.
🔸بعداز ظهر امروز مراسمی در قم به مناسبت شهادت آقای علی اوسطی از سوی فرزند آیتالله #مرعشی_نجفی با حضور بیش از 5هزار نفر در حسینیه آقای مرعشی نجفی برگزار گردید. پس از پایان مراسم تظاهراتی برپا شد که تا پاسی از نیمه روز 57.6.15 ادامه داشت.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص504
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شریعتمداری و اعزام دیرهنگام نماینده به تبعیدگاه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/76
🔹رژيم شاه پيش از آنكه امام را از تركيه به عراق منتقل كند، با عزيمت نمايندگان آقاى شريعتمدارى به تركيه و ديدار آنان با امام موافقت كرد، شايد روى اين انگيزه كه مردم عصيانزده و مقامات روحانى را آرام سازد و نگرانى آنان را نسبت به امام كاهش دهد. با توجه به آنكه مىخواست همان روزها امام را به عراق منتقل كند، به اين صحنهسازى نيازى نبود؛ يا براى اين بود كه نمايندگان آقايان خوانسارى و گلپايگانى قبلاً به ديدار امام رفته بودند و شريعتمدارى هم براى آنكه از قافله عقب نماند، دست به چنين كارى زد، آن هم در لحظههاى آخر، كه هيچ فايدهاى نمىتوانست دربرداشته باشد.
🔸آقاى شيخ عبدالجليل جليلى كه از طرف آقاى شريعتمدارى به ديدار امام رفته بود، پس از بازگشت طى گفتگويى اظهار داشت:
🔹صبح روز دوشنبه به اتفاق آقا مصطفى به #تركيه عزيمت و در فرودگاه تركيه شخصى به نام #عليخان معاون سازمان امنيت تركيه ما را به منزلى برد كه آقاى خمينى را هم از #بورسا به آنجا آورده بودند و در عرض 5 روزى كه در تركيه اقامت داشتيم، سه روزش با آقاى خمينى بوديم و در آنجا صحبت من راجع به استخلاصشان شد. به ايشان اظهار نمودم: وضع #حوزه_علميه_قم در اثر فقدان شما خيلى خراب است، اجازه بفرماييد كه علما از دولت بخواهند كه شما را آزاد كنند. ايشان گفتند: «من هيچوقت حاضر نيستم تسليم دولت و رفتار زشت آنها شوم». ضمناً ايشان اظهار نمودند: «در صورتى كه با بازگشت من موافقت گردد، #شهررى نيز خوب است»....
🔸پاسخ قاطع امام مبنى بر آنكه «من هيچوقت حاضر نيستم تسليم دولت و رفتار زشت آنها شوم»، مىرساند كه اين گفتگو دور از چشم مأموران ساواك صورت گرفته است و به همين دليل از طرف مأموران و گماشتگان ساواک گزارش نشده است. (نهضت امام خمینی، ج2، ص140)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓15شهریور1357
🔹حوزه علمیه قم با انتشار اعلامیه ای، روز پنجشنبه 57.6.16 را تعطیل و عزای عمومی اعلام کرد. این اعلامیه روی دیوار مسجد امام حسین(ع) تهران نیز نصب شد.
🔸بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان جامعه دانشجویان مسلمان در اروپا سرنگونی رژیم پادشاهی ایران را شرط اولیه بازگشت صلح به این کشور دانست.
🔹هزاران نفر از مردم خمین با برپایی تظاهراتی، آزادی 2 نفر از روحانیان این شهر را خواستار شدند. این عده سپس در مسجد بزرگ این شهر تجمع کردند و آقای رسول منتجب نیا سخنرانی کرد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص505-507
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وضعیت حوزه علمیه نجف در زمان تبعید امام به عراق
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/77
🔹استعمار جهانى و جهانخواران بينالمللى از #حوزه_علميه_نجف، ضربههاى سهمگين، سنگين و توانفرسايى در طول تاريخ خوردهاند. در جريان #تنباكو، #مشروطه و #اشغال_عراق توسط استعمار انگليس، فارغالتحصيلان و تربيتشدگان حوزه نجف، نقش مهم و اساسى در شكست جهانخواران داشتهاند واز اين روى از همان زمانها، استعمارگران در صدد برآمدند آن حوزه را كه در برابر مطامع و منافع آنان در كشورهاى اسلامى به صورت دژ محكم و استوارى مقاومت مىكرد، درهم بشكنند. براى انجام اين نقشه، مهرههاى كارآزموده و ورزيدهاى را در دل حوزه نجف گماشتند تا آن حوزه را كه به صورت يک برج مراقبت، اوضاع و احوال كشورهاى اسلامى را زير نظر داشت، از صحنه سياست و مسائل روز خارج كرده و به يکسرى مسائل داخلى سرگرم كنند.
🔸مهرههاى كهنهكار استعمار كه با لباس روحانيت در مركز تشيع (حوزه نجف) گماشته شده بودند و از مكتب ارتجاعى و استعمارى جهانخواران درس نيرنگبازى و پشتهماندازى، دروغ، فريب، مكر و حيله آموخته بودند، طى نيمقرن تلاش و كوشش بهتدريج اين نقشه خانمانسوز استعمار را در حوزه علميه نجف پياده كردند و در دور داشتن افراد و آحاد حوزه از آموزشگاه انقلابى قرآن و سرگرم ساختن آنان به يکسرى مسائل روبنايى، قشرى، تخديركننده و ايجاد جمود فكرى و #جوّ_ارتجاعى و انحرافى، نقش گستردهاى ايفا كردند.
🔹با وارونه جلوه دادن حقايق، شايعهسازىها، دروغپردازىها، برچسبهاى ناروا، چهرههاى ارزنده #انقلابى را در ميان مردم و عالم مجاهد، حاج شيخ عبدالكريم زنجانى كه عمرى را با افتخار در حوزۀ نجف زيست، به دنبال سفرى به سوريه و ايراد نطقى در مسجد اموى دمشق، (براى نخستين بار يك عالم شيعه در آن مسجد سخن مىگفت و پيروان پراكندۀ اسلام را به اتحاد و يگانگى در برابر استعمار فرا مىخواند) تا آنجا در حوزۀ نجف مورد حمله و لعن و طعن قرار دادند كه ديگر نتوانست سر بلند كند و براى هميشه خانهنشين شد! تنها بزه و گناه نابخشودنى او كه دچار چنين كيفر و عقوبتى شد، اين بود كه در مسجد اموى دمشق، روح واقعى اسلام و آنچه را كه از اسلام راستين دريافته بود، بازگو كرد!
🔸شادروان #شيخ_شلتوت، مفتى فقيد و بزرگ مذهب تسنن كه فتواى تاريخى و انقلابى جواز پيروى از مذهب جعفرى را صادر كرد و پشت استعمارگران را به لرزه آورد، در حوزه نجف تا آنجا منفور و مبغوض بود كه گويى فتواى كفر و الحاد پيروان مذهب تشيع را صادر كرده است!
🔹دستپروردههاى استعمار و ارتجاع در حوزه نجف به منظور پيشگيرى از اثرات وحدتآفرين و تفرقهزداى اين فتواى تاريخى دست به تفسير و توجيه رسوا و فضيحانهاى مىزدند و تلاش داشتند كه به مردم شيعه بباورانند كه «... سنىها» با صدور اين فتواى تاكتيكى مىخواهند
استقلال هزار و چند ساله شيعه را از بين ببرند و يک ديكتاتور سنى ( #جمال_عبدالناصر) را بر شيعهها سلطه بخشند و شيعيان را ذليل و خوار كنند!! حوزه را بدنام و ساقط كردند...
🔸شعار ارتجاعى و استعمارى « #تفكيک_دين_از_سياست » كه زاييده انديشه استعمارگران و دشمنان سوگندخورده اسلام است، در حوزه نجف بشدت رواج داشت و خيلى جدى به كار بسته مىشد و روى آن تبليغ به عمل مىآمد. تلاش مىشد كه محصلين علوم اسلامى و روحانيان حوزه از دخالت در امور سياسى و اصولاً انديشيدن به مسائل كشورى دور بمانند و تا آنجا كه امكان داشت در آنان روح يأس و نااميدى پديد مىآوردند. در نشستها و مجالس انسى كه در محافل و مجالس نجف داشتند، به مسموم كردن افكار نسل جوان روحانى و دانشگاهى و دور داشتن آنان از #انديشههاى_انقلابى_اسلام و نهضت رهايىبخش امام در ايران، اهتمام زيادى به خرج مىدادند. روى اين پندار عارى از حقيقت سخت تكيه مىكردند كه بدون يارى و حمايت يكى از دو ابرقدرت غرب و شرق هيچ حركتى به ثمر نمىرسد!! و تأكيد داشتند كه اساساً مسخره است كسى بپندارد بدون تكيه بر يكى از ابرقدرتها بتوان كارى كرد و گامى برداشت!!...
🔸البته نمىتوان ناگفته رد شد كه بسيارى از علماى والامقام شيعه در كشورهاى اسلامى و عربى داراى موضع اسلامى ـ انقلابى بودند و با افكار منحط استعمارى و تفرقهافكنانه بشدت مبارزه مىكردند و در راه بسيج مردم شيعه به سوى انقلاب اسلامى جهانى و اتحاد همه مسلمانها و... هماره سختكوش و پرتلاش بودند؛ ليكن چه توان كرد كه آنان نيز از طرف سفارتخانههاى شاه و مهرههاى مرموز استعمار در نجف تا آنجا بايكوت شده بودند كه نقشى نمىتوانستند ايفا كنند. (برای مطالعه تفصیلی: نهضت امام خمینی، ج2، صص154-149)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓16شهریور1357
🔹صبح امروز کلیه مغازههای خیابانها و بازار در شهرهای اردبیل، اهواز، ایلام، بهبهان، تویسرکان، تهران، خرم آباد، خمین، دزفول، رضاییه(ارومیه)، زنجان، قزوین، کازرون، کاشان، کرج، ملایر، نهاوند، و همدان، 80 درصد از مغازههای شهرهای شاهرود، ورامین و دماوند تعطیل بود.
🔸صبح امروز کلیه مغازههای بازار و خیابانهای اطراف قم تعطیل بود. این تعطیلی در پی صدور اعلامیه از سوی حوزه علمیه این شهر صورت گرفت.
🔹در ساعت 16حدود 2500 نفر از مردم آبادان در گورستان شهر گرد آمدند و شعار«ما استقلال، آزادی و حکومت اسلامی میخواهیم» سر دادند. این گردهمایی با سخنان یکی از روحانیان و شعارهای اجتماع کنندگان علیه رژیم پایان یافت.
🔸حدود ساعت 19 دکتر #سیدمحمد_بهشتی در تهران در حضور جمعی حدود 3 هزار نفر در میدان شهیاد(آزادی) قطعنامهای را در 10 ماده قرائت کرد. آزادی کلیه زندانیان سیاسی، برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام، بررسی دانشگاهها و وضعیت دانشجویان و ... از مواد این قطعنامه بود.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص509-511
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام ۱۷شهریورمشهد.pdf
260.6K
قیام ۱۷ شهریور در مشهد مقدس
سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور
▫️حادثه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از جمله حوادث و رویدادهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود. در این روز، بیشتر شهرهای کشور شاهد تظاهرات میلیونی مردمی بود که ضمن لبیک به مرجعیت دینی و روحانیت، در خیابان ها ضد رژیم پهلوی شعار دادند. این تظاهرات در حالی رخ داد که در ۱۱ شهر، از سوی دولت، حکومت نظامی اعلام شده بود. در مشهد این روز مصادف با بازگشت آیت الله #سیدحسن قمی پس از یک دوره ۱۳ ساله به #کرج بود. ورود ایشان به #مشهد باعث شدت یافتن تظاهرات و اعتصابات و همچنین قوت قلبی برای مبارزان گردید.
▪️از سویی دیگر، بازگشت ایشان بر شهرت و نفوذ وی در بین توده های مردمی افزود و بیت ایشان مجددا کانون مبارزات قرار گرفت.کشته و زخمی شدن عده ای از مردم در ۱۷ شهریور در #میدان_ژاله تهران، مشهد و دیگر شهرها وضعیت را در کشور بحرانی تر کرد. روحانیت مشهد با محوریت آیات #سیدعبدالله شیرازی و قمی با صدور اعلامیه های متعددی، ضمن محکوم ساختن این حادثه، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند و بر ادامه مبارزه تا سرنگونی کامل رژیم تأکید نمودند.در مقاله پیش رو سعی شده تا فرایند قیام ۱۷ شهریور در مشهد و واکنش جامعه روحانیت این شهر در قبال این حادثه مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد.
ضمیمه: مقاله «بررسی قیام ۱۷شهریور۱۳۵۷ در مشهد»؛ حسن شمس آبادی، فصلنامه تخصصی پانزده خردادٰ، شماره۲۰،تابستان۱۳۸۸
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db