🔆بازتاب همایش «تحریف ظالمانه»/4
خبرگزاری تسنیم
📄 گزارش سخنان حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔹🔸https://b2n.ir/28674
📄گزارش سخنان حجتالاسلام و المسلمین ماندگاری
🔹🔸https://b2n.ir/25832
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️در امتداد برلین♨️
از برگزاری کنفرانس جنجالی برلین سالها گذشته اما خاطره آن هنوز در ذهن جامعه ایرانی مانده است. همایشی که برخی مسؤولین #اصلاحطلب جمهوری اسلامی نیز در آن حضور داشتند و تمام تلاش خود را برای مقابله با خط و مکتب امام کردند اما با افول اصلاحات؛ آیا مقابله با این مکتب به پایان رسیده است؟ با نگاهی به صحنه سیاسی امروز کشور شخصیتهایی را میبینیم که به ظاهر این خط را قبول دارند اما در گفتار و رفتار خود برای #تحریف و وارونهسازی آن تلاش فراوانی میکنند.
در کوتاهنمایش «در امتداد برلین» از این جریان خواهیم گفت و نمونههایی از تحریف امام در دولت اعتدال را بازگو خواهیم کرد.
📽«در امتداد برلین» نمایشی کوتاه از خط تحریف و مقابله با مکتب امام در دولت اعتدال و اصلاحات.
💥به زودی از حساب رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇️معرفی کتاب نقدی بر مدخل «امام خمینی» در دایره المعارف تشیع
📚نشست #تحریف_ظالمانه در انتها شاهد برگزاری آئین رونمایی از کتاب نقد مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع بود. در این کتاب مدخلی نقد شده که مصداق آشکار تحریف ظالمانه امام است. در معرفی این کتاب می خوانیم:
❇️امام خمینی(ره) رهبر بزرگترین انقلاب قرن اخیر احیاگر اسلام در عصر جدید بوده و زندگانی وافکار متعالی ایشان، الگو و الهام بخش مستضعفین و مسلمانان جهان است. دشمنان حقیقت، با تشخیص اهمیت جایگاه امام، بر آن شده اند تا با تحریف ایشان، علاوه بر مخدوش جلوه دادن الگوی هدایتگر امام، عقبه انقلاب اسلامی را ویران کرده و مسیر را برای وارد ساختن ضربات همه جانبه به نظام اسلامی هموار سازد. در این میان، برخی از مراکز داخلی که از بودجه بیت المال ارتزاق میکنند، عملا مسیر دشمنان خمینی کبیر را پیموده و از ایراد شبهات رسانه های بیگانه نسبت به آن رهبر بزرگ، ابایی ندارند. اغراض تحریف کنندگان می تواند متنوع باشد لکن در عمل، صف واحدی با انبوهی از نکات انحرافی نسبت به امام تشکیل شده و متاسفانه متولیان امر نیز متوجه خطر بسیار مهم این ماجرا نشده اند.
◀️«دایره المعارف تشیع» یکی از دانشنامه هایی است که در معرفی امام خمینی(ره) بی مبالاتی های حیرت انگیزی را مرتکب شده است. متولیان این دایرالمعارف، معرفی امام را به آقای عمادالدین باقی که به گفته برخی مدتی عضو انجمن حجتیه بوده و چند دهه است که از اعضای فعال حلقه بیت آقای منتظری بوده، سپرده اند و نویسنده محترم نیز علی رغم ژست های بیطرفانه!، یک امام خمینیِ لیبرال و به نوعی امام خمینیِ نهضت آزادی را معرفی کرده است.
🔹بیست سال از انتشار مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع می گذرد اما علی رغم کثرت مدعیان در همه جناح های سیاسی، هیچ نقد مکتوبی به این مدخل نگاشته نشده بود تا اینکه در سال 1397، نقدهای عالمانه و مفصلی تحت عنوان کتاب "نقدی بر مدخل امام خمینی در دایره المعارف تشیع" منتشر شد.
🔸نویسنده این کتاب پیش از این هم کتابی در نقد مدخل «خمینی، روح الله» در دایره المعارف بزرگ اسلامی نگاشته بود و علی رغم تلاش های جدی برای بایکوت آن کتاب، در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسیده و گزارش آن کتاب هم در جشنواره علامه حلی قم حائز رتبه اول گردد. بنابراین ما با دو کتاب نقد مدخل مواجه هستیم یکی نقد بر مدخل «خمینی، روح الله» در دایره المعارف بزرگ اسلامی و دیگری نقد مدخل «امام خمینی» در دایره المعارف تشیع. متن حاضر مروری است بر دومین اثر که به تازگی رونمایی گردیده است.
نویسنده در این کتاب می کوشد تا ابعاد و لایه های تحریف امام در مدخل مذکور را از جهت محتوایی و ساختاری تبیین نماید. برخی از تحریف های این مدخل عبارتند از: اغلاط گسترده تاریخی، معرفی ناقص آثار و شخصیت امام، تحریف لفظی و معنوی امام، تشکیک در برخی مشهورات تاریخی، تحریف به نقیصه، غلط های املایی و تقویمی، مسلم فرض کردن برخی شایعات مانند شهادت دکتر #شریعتی، پذیرش روایت ساواک و آمریکا از برخی وقایع، بزرگنمایی و تطهیر جریان سیاسی همسوی نویسنده مانند بازرگان، بنی صدر و شریعتی، تحریف سخنان امام برای بزرگنمایی آقای منتظری و دهها مورد دیگر.
🔹عمادالدین باقی از زبان امام نقل می کند «فقه آقای #منتظری از همه بالاتر است» حال آنکه پس از مراجعه به صحیفه امام، چنین جمله ای یافت نمی شود و عبارت نزدیک آن عبارتست از "فقه اش از اکثر علمایی که هستند ثقیل تر است" (10آبان 1356) تفاوت دو جمله در اینست که بر اساس جمله ادعایی باقی، آقای منتظری از آیت الله خویی، گلپایگانی، مرعشی نجفی و .. هم بالاتر بوده است!
🔸عمادالدین باقی همچون برخی معممین لندن نشین، نسبت به اجتهاد امام تشکیک کرده و آنرا امری سیاسی تلقی میکند. وی بیان می دارد که پس از دستگیری امام در بامداد 15خرداد 42، برخی از مراجع عظام اعلامیه ای مبنی بر مرجعیت امام منتشر نمودند تا مانع اعدام امام شوند! این #شبهه به حدی مشهور شده که در برخی محافل حوزوی نیز زمزمه می شود حال آنکه در این کتاب بالغ بر 40 دلیل و قرینه بر استقرار مرجعیت امام، پیش از 15خرداد 42 بیان می شود. یکی دیگر ازتحریفات آقای #عمادالدین_باقی، تحریف به نقیصه است به این صورت که برخی مقاطع و اقدامات مهم امام مورد سانسور قرار گرفته اند. یوم الله قدس، تاسیس سازمان #بسیج، جهاد سازندگی، سازمان تبلیغات و .. از جمله محذوفات در این مدخل است.
به نظر می رسد که #پژوهشگران در ابتدای مسیرِ نقد منابع و متون تحریف کننده امام قرار دارند و تا بررسی جامع این متون و سپس تدوین متون عالمانه در جهت معرفی امام به نسل های جدید راه پر دراز و نشیبی در پیش باشد. امید است با ورود دغدغه مندان و محققان به این عرصه، الگوی فکری و شخصیتی امام متناسب با #گام_دوم انقلاب آغاز گردد.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️14 گام تا امام✳️
✅گام سیزدهم: کارآمدی✅
پیش از این گوشهای از ثمرات بیشمار #انقلاب_اسلامی در عرصه داخلی را عرضه کردیم.
ثمراتی که حاصل تفکر عمیق و تلاشهای مجاهدانه امام و امت در راه تحقق آن بود:
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/60
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/64
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/65
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/72
🔹🔸 https://eitaa.com/bonyadtarikh/76
این دستآوردها بیانگر این مطلب است که بر خلاف مکاتب #شبهروشنفکری ؛ مکتب امام (قدس سره) علاوه بر جذابیت و استحکام فکری از #کارایی عملی نیز برخوردار است.
🖊در این یادداشت گوشهای از کارایی این مکتب در عرصه بینالملل و در سطح جهان اسلام را معرفی میکنیم تا گامی دیگر را با امام انقلاب همراه باشیم:
« در دوران حکومت پهلوی #استعمارگران با اقدامات مختلفی در صدد اضمحلال و تخریب پایههای فرهنگ اسلامی ایرانیان برآمدند و شوک و ضربه شدیدی بر #هویت_اسلامی ایرانیان وارد نمودند که در واکنش به این وضعیت انقلاب اسلامی رخ داد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سراسر جهان اسلام، از یوگسلاوی و مراکش در غرب گرفته تا اندونزی و فیلیپین در شرق، یک جنبش مردمی نضج گرفت. این تجدید حیات اسلامی به شکلهای مختلف در حرکتهای مردمی در عراق، تسخیر مسجد الحرام در مکه در سال 58، جهاد مسلمانان در افغانستان اشغال شده توسط شوروی، ترور انور سادات در مصر و مقاومت شدید در لبنان، بروز ناآرامی در کویت، بحرین، قیام مردم در الجزایر، مصر، تونس، مراکش و قیام اسلامی فلسطین و... تجلی یافت. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، یک افسون و #جذبه_اسلامی را در مردم ایجاد کرد. از آن پس، مردمی که از عظمت قدرت خود بیاطلاع بودند، با برداشتی نوین از اسلام به حرکت درآمدند. این حرکت، نه فقط شیعیان، بلکه طرفداران اهل سنت را نیز در برمیگرفت؛ چراکه پیام امام، پیام وحدت مسلمانان و یک پیام فراگیر و جهانی بود. هدف اهتزاز «پرچم لا إله إلا الله » در سراسر جهان، نفی تمامی قدرتها و تکیه بر قدرت لایزال الهی و تودههای مردم بود. بنابراین پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها به احیای عظمت و قدرت ژئوپلیتیک شیعه انجامید بلکه کل ژئوپلیتیک اسلام را دچار تحول و بیداری نمود. در واقع اسلامی بودن انقلاب ایران، این ویژگی و امتیاز خاص را به آن داد که دارای جنبه جهانشمولی باشد و تمام جهانیان را مورد خطاب پیغام خود قرار دهد.»( تأثیر انقلاب اسلامی بر تحولات جغرافیای سیاسی محور مقاومت در مقابل غرب ص154، دکتر بهزاد قاسمی، فصلنامه تخصصی 15 خرداد، شماره 51 بهار 96)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
17.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽کوتاهنمای «در امتداد برلین»
هیاهو، پرخاش و معارضه. سه واژهای که میتوان آن را برای توصیف کنفرانس برلین سال 1379 به کار برد. همایشی که یک خط مشخص را دنبال میکرد: حذف مکتب امام خمینی.
کنفرانس برلین و انواع و اقسام جنجالها و هیاهوهای دیگر فرزندان #اصلاحات_آمریکایی بودند که در نهایت هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و شخصیت امام و راه او را حذف کنند. اما اکنون چطور؟
بیایید به میدان سیاست امروز نگاهی کنیم. دیگر از جنجال و هیاهو خبری نیست، به ظاهر همه از امام (قدس سره) و شخصیت او تجلیل میکنند؛ اما این تمام ماجرا نیست و جریانی در کشور وجود دارد که «در امتداد کنفرانس برلین» این بار به صورت نرم و بی سر و صدا در پی تحریف و در نهایت حذف راه امام است.
در کوتاهنمای «در امتداد برلین»؛ صریح و بیپرده از این جریان و برخی نمونههای تحریفگریاش گفتهایم.
⏱مدت زمان: 10:51
❇️گفتنی است در زمینه تحریف خط امام در شهر مقدس قم نشستی با عنوان «تحریف ظالمانه» و با حضور حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و سایر اساتید متعهد برگزار گردید. این نشست که با حضور خبرنگاران از طیفهای مختلف سیاسی برگزار شد؛ در خبرگزاریهای کشور از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی بازتاب فراوانی داشت.
🔗پیوند خبر نشست در خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی-قم:
https://b2n.ir/53884
🔹🔸 #تحریف_ظالمانه
🔹🔸 #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام
🔹🔸 #الف_لام_خمینی
🔹🔸 #الف_لام_تحریف
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️14 گام تا امام✳️
✅گام چهاردهم: امید به آینده✅
« حضرت امام بر خلاف عمده سیاستمداران و عالمان دینی که #انفعال خویش را با فقدان یار و یاور توجیه میکردند، به تأسی از #سیره_انبیا از نقطه صفر و با رویکرد #همفکرسازی و دعوت چهره به چهره و با امید به موفقیت، آغاز کردند و مقتضیات جو غالب زمان و مکان (ایران، ترکیه، عراق و فرانسه) معظم له را از حرکت به سمت براندازی رژیم شاه و آرمان تشکیل #حکومت_اسلامی مأیوس نکرد. این مطلب را از فحوای سخنرانی ایشان در نوفللوشاتو که خطاب به دانشجویان بوده است به راحتی میتوان دریافت:
« حضرت موسی ( سلامالله علیه ) مأمور شده بود که خودش برود و فرعون را دعوت کند. آن فرعون، آن هم با آن بساط؛ فرعون، بیشتر از فرعون ما بساط داشت. از اهرام مصر معلوم است...
ما به پیروی از انبیا عظام (سلام الله علیهم) از صفر شروع کردیم. انبیا (علیهمالسلام) برای دعوت و قیام بر ضد طاغوت از صفر شروع میکردند و دعوتهای بزرگ آنها از واحد واحد شروع میشد تا گروه گروه جمع میشدند. آن روزی که ما دعوت بر ضد طاغوت را شروع کردیم، صفر بودیم... ما از صفر شروع کردیم و به دعوت اسلامی مردم را خواندیم...»( نواندیشی دینی حضرت امام در نسبت فقه با زمان و مکان، جمعی از نویسندگان، فصلنامه تخصصی 15 خرداد شماره 27 بهار90)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.