واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه دوم
🔹ارتجاع نجف به منظور رويارويى با بحث حكومت اسلامى امام، تنها به تبليغات و جوسازى بسنده نكرد بلكه كوشيد تا آنجا كه مىتواند نيروها را از هرگونه همكارى براى پخش و نشر اين بحث باز دارد و حتى از برگرداندن بحث حكومت اسلامى امام به عربى جلوگيرى كند. از اين رو، براى برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم ماهر روبهرو بوديم؛ زيرا كه مترجمين زبردست و ماهر، به سبب وابستگى بسيارشان با اين و آن حزب، دسته و «بيت»، از هرگونه همكارى با امام و پيروان او سر باز مىزدند! يكى از عناصر رده بالاى «حزب الدعوه» گفته بود:
🔸«چون در اين بحث موضعگيرىها به گونهاى است كه در حقيقت به نفع شوروى است، از ترجمه آن معذورم»!! و آنگاه كه يكى از روحانيان ايران مقيم نجف كه تا حدودى به زبان عربى آشنايى داشت، مسئوليت ترجمه آن را بر عهده گرفت، با اعتراض شديد عناصر مرموز، ارتجاعى و حزبى
نجف روبهرو شد! و فشارهاى گوناگونى بر او وارد آمد؛ ليكن بهرغم اين كارشكنىها و سنگاندازىها ترجمه عربى درس اول و دوم همراه با مقدمهاى از نگارنده خيلى زودتر از آنچه تصور مىرفت، چاپ و منتشر شد و عوامل و ايادى استعمار را در نجف با حيرت، وحشت و شگفتى روبهرو كرد و بر آن داشت كه بار ديگر به جوسازى و سمپاشى دست بيازند و در حوزه نجف و ميان مردم عرب شايع كنند كه اين جزوه را حزب بعث حاكم بر عراق ترجمه كرده و بر آن مقدمه زده است! و از طرف ديگر نيروى خود را بسيج كردند كه آن جزوههاى عربى را تا آنجا كه مىتوانند جمعآورى كنند و آن را از دسترس مردم عرب دور سازند! در اين نقشه تا حدودى موفق شدند و شمارى از جزوههاى عربى را به اسم پخش و نشر از ما گرفتند و روانه رود دجله و فرات كردند!
🔹از ديگر توطئههاى آنان آنكه به اسم دلسوزى سر و صدا راه انداختند كه اين ترجمه غلطهاى ادبى دارد! از نظر ترجمه افتضاح است! اصلاً به عربى نمىماند! عربى آب نكشيده است! از عربها هر كه آن را بخواند مىخندد!! و....
🔸با اين وجود در پى تلاش شبانهروزى و پيگير برادران متعهد و وفادار به امام كه تعداد آنان محدود بود و از نظر امكانات نيز در عراق و ديگر كشورهاى عربى محدودتر بودند و در تنگنا و فشار قرار داشتند، ترجمه عربى حكومت اسلامى نه تنها در عراق بلكه در بسيارى از كشورهاى
عربى پخش شد و از طرف انديشمندان متعهد و پويندگان حقيقت مورد بررسى و توجه ژرفى قرارگرفت.
🔹يكى از نويسندگان عراقى به نام «طاهر ابورغيف» در كتاب خود به اسم ادب الدعا، بحث حكومت اسلامى امام را مطرح ساخت و بخشهايى از كتاب خود را ويژه آن بحث قرار داد؛ و اين از نخستين واكنشهاى مثبت در كشور عراق در برابر بحث حكومت اسلامى در آن جو آلوده و اختناقبار بود و در روحيه برادرانى كه دستاندر كار چاپ و پخش آن بودند، اثر ژرف و ارزندهاى داشت.
🔸لازم به يادآورى است كه جار و جنجال عناصر مرموز نجف درباره ترجمه عربى بحث حكومت اسلامى و آه و ناله آنان از به اصطلاح اغلاط ادبى آن، اثر منفى و كوبندهاى در روحيه دستاندركاران چاپ و پخش عربى آن گذاشت و آنان را از ادامه ترجمه آن به عربى بهكلى منصرف كرد؛ ليكن رهبر ژرفانديش انقلاب كه به توطئهها و دسيسههاى شيطانى ايادى مرموز استعمار به فوريت آگاهى مىيابد، در اين مقطع نيز به توطئهشكنى پرداخت و نگارنده را فوراً به حضور طلبيد و هشدار داد:
🔹... اين ترجمه تا آن حد كه جار و جنجال روى آن راه انداختند نادرست و بىربط نيست، اين سروصداها و جار و جنجالها صرفاً به خاطر آن است كه شما را از كار باز دارند و سرخورده سازند، تا نتوانيد چهره واقعى اسلام را به مردم عرب و غيرعرب نشان دهيد و حقايق را براى آنان روشن سازيد، من مطلع هستم كه توطئههايى در كار است تا طرح حكومت اسلامى را در نطفه خفه كنند و از اينكه بحث حكومت اسلامى، ممكن است موجى به پا سازد و ملت اسلام را بسيج كند، خيلىها به وحشت افتادهاند و خواهناخواه ساكت نمىنشينند و هر روز بساطى راه مىاندازند، ليكن شما بىاعتنا به اين سر و صداها كار خود را دنبال كنيد و نگرانى به خود راه ندهيد....(نهضت امام خمینی، ج2، صص733-731)
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/6
🔹فهم صحیح از ولایت فقیه به عنوان شالوده و اساس نظام حاکمیتی ایرانِ پس از انقلاب سال ۵۷ به ما برای درک دقیقتر کنش و واکنشهای سیاسی کشور کمک شایانی میکند.
🔸هرچند ولایت فقیه موضوعی با سابقه در فقه شیعه است و آغاز تئوریزه کردنش به قرن پنجم هجری توسط شیخ مفید برمیگردد، اما پس از ورود این اصل فقهی در قانون اساسی کشور ایران و بالتبع، جایگاه ولی فقیه و حدود و اختیاراتش در این چهارچوب، بیش از پیش ولایت فقیه مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت. در این راستا خبرگزاری فارس به معرفی اجمالی از ۷ اثر فاخر در مورد ولایت فقیه از اندیشمندان دینی تراز اول معاصر پرداخت و در این راستا، کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»؛ ترجمه رساله ولایتفقیه #شهیدآیتالله_سیدمصطفی_خمینی را معرفی کرد.
متن کامل گزارش ویژه خبرگزاری فارس
متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» در خبرگزاری کتاب ایران
◀️ راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠
📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١
🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان
📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵
📞تلفن دفتر قم:
025-32904231
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ادله غیرلفظی آیت_الله سیدمصطفی خمینی.pdf
206.2K
تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیتالله سید مصطفی خمینی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/7
🔹آیتالله سید مصطفی خمینی از نخستین مجتهدانی است که به موازات مطرح شدن مسئله ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) به بسط و تأمل پیرامون این مسئله پرداخت و حاصل تأملات فکری ایشان در برخی آثار وی مندرج است.
🔸از جمله مهمترین این آثار که اکنون در دست قرار دارد، رسالهای با همین عنوان (ولایت فقیه) است که توسط جناب حجتالاسلام سید محمد سجادی (از شاگردان ایشان در نجف) از آثار و دستنوشتههای مرحوم آقا مصطفی خمینی استنساخ و استخراج شده است. این رساله (به عربی) و بالغ بر ۸۰ صفحه است که در در کتابی با عنوان ثلاث رسائل در سال ۸۵ توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی چاپ شده است. متن این رساله همچنین در نرمافزار فقه قرار داده شده و در دسترس همگان است اما به دلیل عدم اطلاع محققان عرصه «فقه سیاسی» چندان به این رساله مهم و گرانسنگ توجهی نشده است...
🖇ضمیمه: مقاله «تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیتالله سیدمصطفی خمینی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397)
به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی.pdf
178.8K
بازخوانی «ولایتفقیه» از نگاه شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/8
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موضوع ولایت فقیه از یک مسئله علمی محض به یک مسئله پژوهشی با رویکرد سیاسی- اجتماعی تبدیل گردید، و این پرسش را برای برخی از پژوهشگران مطرح کرد که اصولاً نظریه ولایت فقیه به معنای ولایت و حکومت فقیه در جامعه به منظور اجرای احکام الهی و پاسداری از کیان اسلام و مسلمین، از چه جایگاه فکری و پشتوانه فقهی برخوردار است؟
🔸از آنجا که برای بررسی پیشینه هر پدیدهای باید نخست به سراغ سرچشمههای آن رفت، ما نیز در این مقاله برای بررسی مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی فقهای متقدم امامیه، به سراغ سه تن از مشاهیر فقهای شیعه یعنی #شیخ_مفید، #شیخ_ابوالصلاح_حلبی و #شیخ_طوسی رفتیم تا به مدد تتبع و تأمل در آثار ایشان به پاسخی درخور و مستدل دست یابیم.
🖇ضمیمه: مقاله «مستندات ولایت فقیه و مصادیق اعمال آن در آثار فقهی شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره64-63، بهار و تابستان1399
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی.pdf
317.1K
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/9
🔹آثار #حمید_عنایت در مطالعات اندیشه سیاسی ایران بهویژه کتاب #اندیشه_سیاسی_در_اسلام_معاصر که عموماً به عنوان متن درسی در دانشگاههای ایران به خصوص دانشگاه تهران مورد استفاده قرار میگرفت، در میان اساتید و دانشجویان علم سیاست در ایران از جمله متون مرجع به حساب میآید.
🔸تمرکز پژوهشی حمید عنایت تا سال ۱۳۵۶ عموماً بر نهادها و اندیشههای سیاسی در دنیای اهل سنت بود. آشنایی و دوستی وی با استاد شهید آیتالله #مرتضی_مطهری و اوجگیری نهضت امام خمینی در سال ۱۳۵۶ که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد، تمرکز وی را به تحولات ایران به خصوص اندیشه سیاسی شیعه و نظریه ولایت فقیه معطوف کرد...
🖇ضمیمه: مقاله «مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی»، ترجمه مقاله
iran: “khomeini s concept of the guardianship of the jurisconsult، حمید عنایت، مترجم: سعید محبی
فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62،زمستان 1398.
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه.pdf
771.1K
نامه تاریخی مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/10
🔹استاد سید حمید روحانی در جلد دوم نهضت امام خمینی مینویسد: «محققان و پژوهشگران ژرفاندیش حوزههاى علمیه با آنکه از طرف ساواک شدیداً زیر نظر قرار گرفته بودند و بارها نوشتجات آنان در مورد مسائل و موضوعات اسلامى، از طرف ساواک به یغما رفته بود، با پشتکار و کوشش فراوان به تحقیق و بررسى پیرامون حکومت اسلامى نشستند... از میان این پژوهشگران، مجاهد فقید ربانى شیرازى در نامهاى که چند ماه پس از طرح حکومت اسلامى از طرف امام، براى نگارنده در نجف اشرف نوشته است، دیدگاههاى خود را درباره حکومت اسلامى بیان داشته است که صرفنظر از جنبه درستى یا نادرستى آن، از این نظر در خور اهمیت است که رهروان راستین راه امام و علماى محقق حوزه علمیه قم به محض مطرح شدن طرح حکومت اسلامى از طرف امام، بىدرنگ به بررسى و تحقیق درباره آن پرداختند و دیدگاههاى خود را در مورد آن بیان کردند.»
🔸مرحوم ربانی شیرازی از جمله یاران مبارز نهضت امام خمینی بود که وفای به عهد را با خون خود امضا کرد و تا روز مرگ قدمی از آرمانهای انقلاب پس نکشید. مطالعه دیدگاههای او در مورد ولایت فقیه در حکومت اسلامی که جزء اولین نوشتههایی است که بعد امام این مسئله را مورد توجه قرار داده است در نوع خود راهگشاست...
🖇ضمیمه: «نامه مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/86173288
امام خمینی(ره) و 23 قاعده عقلی در اثبات حکومت اسلامی و ولایت فقیه از کتاب کشف اسرار.pdf
357.7K
ولایتفقیه از دریچه «کشف اسرار»
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/11
🔹کتاب کشف اسرار، پاسخ امام خمینی به جزوهای است به نام اسرار هزارساله، که فردی به نام علیاکبر حکمیزاده یکی از روحانیون منحرف و هوادار کسروی در قم برای ایجاد تردید بین مردم نسبت به بعضی از اعمال و اعتقادات شیعه نوشته شد و در سال ۱۳۲۲ در نشریه پرچم متعلق به فرقه کسروی منتشر گردید. اگرچه کتاب کشف اسرار بهظاهر پاسخی عقلی و شرعی به شبهات حکمیزاده نسبت به پارهای از اعتقادات شیعه است اما مطالبی در آن وجود دارد که ۳۵ سال بعد ارکان اعتقادی و عملی و پایههای اساسی یکی از بزرگترین جنبشهای سیاسی و اجتماعی و فکری جهان یعنی انقلاب اسلامی شد و از دل آن الگوی جدیدی از نظامهای مردمسالار دینی، به نام جمهوری اسلامی متولد شد.
🔸بیتردید رد پای اولیه نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه که رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی است را باید در کتاب کشف اسرار جستوجو کرد...
🖇ضمیمه: «امام خمینی و 23 قاعده عقلی در اثبات حکومت اسلامی و ولایتفقیه از کتاب کشف اسرار»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/86173288
مانیفست.pdf
155.7K
ولایتفقیه منشور مبارزه با سکولاریسم
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/12
🔹درسگفتارهای ولایت فقیه زمانی مطرح شد که حتی بسیاری از اندیشههای الهیاتی در ایران، به پیروی از غرب، در قلمرو تقابل انتزاعی و ذهنی میان دین و دنیا، فرد و جامعه، علم و دین، سیاست و شریعت و امثال این سرگرمیهای روز، مانده بودند و منورالفکران دانشگاه و رسانه، گرفتار قبض و بسطهای نظریه سه مرحلهای تحول اجتماعی اگوست کنت، حل و فصل تکوین سرمایهداری مدرن و برآمدن خردهبورژوازی شهری در جهان سوم، گزینش نظریههای متناقض توسعه، سازماندهی عقلانیت ابزاری ماکس وبر در دیوانسالاری، یا فهم تمایز جهان مدرن و پیشامدرن و تقسیم کار مکانیکی از کار ارگانیکی امیل دورکیم و در نهایت گرفتار فرآیند ذوب شدن در ماتریالیسم تاریخی کارل مارکس، لنین و استالین بودند.
🔸امام خمینی در این شرایط مرگآور در محیط علمی و حوزههای دینی، تنها حکیمی است که در پی آن شد تا شریعت اسلامی را در حوزه سیاسی به همان صورتی که پیامبر ما بدان توجه داشت، احیا کند. و چنین بیانیه جانانهای را صادر نماید. بنابراین امام خمینی را باید به خاطر شجاعت مبتکرانه و ژرفاندیششان در سیاست ستود؛ فقیهی که شجاعانه به عادات زمانه تاخت و بنیادهای نو در انداخت...
🖇ضمیمه: «درسگفتارهای ولایتفقیه، منشوری (مانیفست) علیه نظم سکولار»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره62، زمستان1398
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/86173288
شهید سیدمصطفی.pdf
198.5K
حکومت و ولایت فقیه از منظر علامه شهید سیدمصطفی خمینی
سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف/13
نگاهی گذرا به رساله «ولایت فقیه» علامه شهیدسید مصطفی خمینی
🖇ضمیمه: «حکومت و ولایتفقیه؛ نگاهی گذرا به رساله «ولایتفقیه» آیتالله سیدمصطفی خمینی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/86173288
📸انگيزه امام از مطرح كردن بحث حكومت اسلامى در نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
1. اثبات ولايت فقيه
2. مبارزه با «تفكيک دين از سياست»
3. شناساندن اسلام ناب محمدى(ص)
4. مبارزه با خودباختگى و خودكمبينى
5. افشاگرى عليه رژيم شاه
6. موضعگيرى عليه رژيمهاى ارتجاعی در كشورهاى اسلامى
7. مبارزه با روحانىنماها
8. يادآورى مراسمهای عبادى ـ سياسى
منبع: نهضت امام خمینی، ج2، صص730-718
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
منشور مبارزه
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف
ریشههای مردمی ولایت فقیه
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در صفبندیهای سیاسی
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
چگونگی چاپ سلسله درسهاى حكومت اسلامى بهروایت استاد سیدحمید روحانی
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه نخست
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه دوم
گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»
تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیتالله سید مصطفی خمینی
بازخوانی «ولایتفقیه» از نگاه شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی
نامه تاریخی مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه
ولایتفقیه از دریچه «کشف اسرار»
ولایتفقیه منشور مبارزه با سکولاریسم
حکومت و ولایت فقیه از منظر علامه شهید سیدمصطفی خمینی
📸انگيزه امام از مطرح كردن بحث حكومت اسلامى در نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
#دروس_ولایتفقیه
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
✳️حضرت امام باقر علیهالسلام سردمدار مقابله با تحریف
مقام معظم رهبری: یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره جریان اصیل اسلامی در مقابله با تحریفها و مسخهایی که انجام گرفته بود.(۱۳۸۸/۹/۴)
#ولادت_حضرت_امام_باقر
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنگ احزاب در میدان تاریخنگاری
#یادداشت_ویژه
🔹امام خمینی در حکم تاریخی به حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در سال 1367 ایشان را مأمور به تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و صیانت از حافظه تاریخی ایرانیان کردند. مأموریتی که جایگاهی اساسی در «جهاد تبیین»، که مدتی طولانی و بهصورتی پرتکرار مورد تأکید امام خامنهای قرار گرفته، دارد.
🔸این حکم تاریخی پردهای دیگر نیز دارد و این نامه امام را باید دردنامهای خطاب به یکی از زجرکشیدگان انقلاب اسلامی دانست. چه آنکه در لابلای آن؛ حضرت امام مرارتهای خود و یارانش را در مسیر نهضت اسلامی بازگو میکنند:
🔹«شما باید نشان دهید که در جمود حوزههای علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یا حرکت انگلیسی میکردند، تنی چند از عالمان دینباور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجرکشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.»
🔸بهطور قطع یکی از جدیترین صدماتی که بهتاریخ انقلاب اسلامی وارد شده همین تهمتها و برچسبهایی است که از طرف عناصر معلومالحال حوزوی و نیز برخی از سادهاندیشان حوزه تولید شد و ذهن بخش قابل اعتنایی از حوزویان و مردم را آلوده ساخت. جو مسمومی که ارتجاع نجف ایجاد کرد این بود هرکس وارد جبهه مبارزه با شاه و آمریکا شود مارکسیست و وابسته به شوروی است، ذهنیتی که مورخ انقلاب حجتالاسلام و المسلمین روحانی در جلد دوم کتاب نهضت امام خمینی به آن اشاره میکنند:
🔹«مهرههای استعمار در نجف... مخالفین شاه را در میان مردم و افراد حوزه علمیه نجف، مارکسیست مىنمایاندند... یکى از محصلین پاکستانى حوزه نجف که در مدرسه آخوند، نزدیک حجره نگارنده حجره داشت، پس از شناخت واقعى اسلام و انقلاب اسلامى ایران روزى براى نگارنده بازگو کرد: من سالیان درازى شما را که با شاه ایران مبارزه مىکردید، مارکسیست مىدانستم و روزی این عقیده را پیش یکی از طلاب هندی که با شما سلام و علیک مختصری داشت اظهار کردم. او نظرم را رد کرد و گفت: فلانی اولین فرد از طلاب این مدرسه است که هر روز سحرگاهان از مدرسه خارج میشود و به حرم حضرت علی (ع) میرود...»
🔸امتداد تهمتهای ذکر شده را میتوان در غلبه نگاه چپزده در برخی تولیدات در عرصه تاریخ انقلاب اسلامی مشاهده کرد که بررسی تفصیلی و مصداقی آن فرصتی دیگر میخواهد.
🔹در کنار ارتجاع نجف در ایران نیز گروههای زاویهدار و البته متحجری همچون «انجمن حجتیه» مشغول تولید روایات تحریفآمیز خود بودند. در مقابلِ این حجم از تخریب و تهمت؛ افشای منطق مزورانه ضدانقلاب مقدسمآب برای جوانان بهتصریح امام خمینی یکی از وظایف مورخین انقلاب اسلامی است و ضرورت این مهم آنگاه روشن میشود که بدانیم آن خط منحط که روزی انقلابیگری را مساوی با مارکسیسم میدانست یا قیام ضد طاغوت را باطل میپنداشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ادبیاتی جدید تیغ تحریف را تیز کرد و در صورت غفلت مورخین متعهد همین جریان با تولیدات روایی انحرافی زمینه را برای ذبح انقلاب اسلامی بر آستانه دنیاپرستی و کجفهمی فراهم خواهد کرد چنانچه امام خمینی در هشداری صریح فرمودهاند:
🔸«حواستان را جمع کنید که نکند یک مرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردند.»
🔹البته باید دانست که خط تحریف و خطر تحریفگران محدود به مقدسمآبان متحجر نیست چنانچه امام خمینی در همان حکم مأموریت تاریخنگاری هشدار میدهند: «امروز همچون همیشه تاریخ انقلابها، عدهای به نوشتن تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند.» مقام معظم رهبری نیز در افشای این خط، که حتی دست به تحریف شخصیت امام نیز زدهاند، فرمودند: «بعد از رحلت امام هم همین جریان [تحریف] ادامه داشته است؛ حتّی تا آنجایی که بعضی حرفها و بعضی اظهارات، امام را بهصورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینههای سیاسی، حتّی در زمینههای فکری و فرهنگی وجود ندارد معرّفی میکنند؛ این هم بهشدّت غلط و خلاف واقع است.» (14 خرداد 1394)
🔸با توضیحات فوق روشن میشود که تاریخنگاریِ عصر انقلاب اسلامی صرفا یک اقدام علمیِ صرف نیست بلکه یک جهاد ترکیبی و پیچیده است و مورخ حقیقیِ انقلاب اسلامی همواره خود را در برابر جبههای وسیع میبیند که میمنه آن متحجرین مقدسمأباند و میسره آن چپزدگانِ والهِ شرق و قلب و سرِ آن، غربزدگان لیبرال است.
🔹با این وصف؛ تاریخنگاری عصر انقلاب اسلامی چیزی نیست جز بهکار بستن شمشیرِ قلم در جنگ احزابِ روایتها و تولید روایت دقیق و بههنگام و مقابله با تولیدات تحریفآمیز که روز به روز بر حجم و پیچیدگی آن افزوده میشود.
مطالعه متن یادداشت در خبرگزاری تسنیم
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بازخوانی حکم تاریخی امام خمینی خطاب به استاد روحانی در برنامه تقویم تاریخ شبکه یک سیما
🔹سال 1367 امام خمینی در نامهای به حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی خواستار تدوین دقیق تاریخ انقلاب اسلامی شد. امام در این نامه خاطر نشان ساخت:
🔸«تاریخ حماسهآفرین و پرحادثه انقلاب اسلامی مردم قهرمان ایران همانگونه که هست باید تدوین شود.»
🔹پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز صدور نامه تاریخی امام خمینی به استاد سیدحمید روحانی و روز ملی تاریخنگاری انقلاب اسلامی
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عزم راسخ امام برای همراهی با ملت ایران
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.4
🔹رادیو #فرانسه اعلام کرد #فرودگاه_مهرآباد با توپ و تانک بسته شده است تا هواپیمای امام نتواند در آن فرود آید. ساعت 2 بعد از ظهر از رادیو ایران شنیدم که فرودگاه تا سه روز بسته است.
🔸امروز با امام ملاقات داشتم، عرض کردم با شرایطی که پیش آمده است آیا هنوز روی تصمیم خود برای سفر به ایران ایستادهاید. امام فرمود امروز تصمیم من برای رفتن به ایران از چند روز گذشته جدیتر است و احساس تکلیف میکنم که هرچه زودتر به ایران بروم و در کنار مردم باشم. اگر رفتن من به ایران لازم و ضروری نبود #آمریکا و اذناب آن این همه اصرار نمیکردند که مرا از این تصمیم باز دارند.
🔹 #شاهپور_بختیار بهوسیله پیکی نامهای برای امام فرستاد. امام فرستاده او را بهحضور نپذیرفت لیکن نامه را تحویل گرفت. گفتند بختیار در این نامه از امام خواسته است که رفتن به ایران را برای مدتی بهتأخیر اندازد و #قانون_اساسی را نیز فعلا رد نکند.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص292.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تشکیلات عظیم شیعه
▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و #گسترش_تشکیلاتی_شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان #حضرت_جواد و #حضرت_هادی و #حضرت_عسکری نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستانهایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل میکنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشاندهنده این معناست.
▫️یعنی علیرغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در #سامرا، و قبل از آنها هم حضرت جواد به نحوی، و #حضرت_رضا سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همینطور گسترش پیدا کرد. این ارتباطات، قبل از زمان حضرت رضا هم بوده. منتها آمدن حضرت به خراسان، تأثیر خیلی زیادی در این امر داشته است.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶)
#حضرت_امام_هادی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توصیف مجله فرانسوی اکسپرس از امام خمینی: مردی که غرب را به لرزه درآورده است
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.5
🔹آخر شب دیشب به دفتر امام در #نوفللوشاتو تلفنی شد. چون گوینده با زبان عربی سخن میگفت گوشی را به من دادند تا با او گفتگو کنم. گوینده خود را عراقی معرفی کرد لیکن لهجه لبنانی داشت. او ادعا کرد که نقشه ترور امام و لیست کسانی از همراهان او را که بنا است ترور شوند در نامهای دربسته در دستشویی رستورانی در پاریس گذاشتهام (نام رستوران یادم نماند) میتوانید بروید بردارید. جریان به پلیس #فرانسه اطلاع داده شد.
🔸امروز هزاران نفر از ایرانیان مقیم اروپا و دانشجویان که خبردار شدهاند امام بهزودی عازم ایران هستند در نوفللوشاتو اجتماع کردند و به تظاهرات خیابانی دست زدند و نسبت به امام اعلام پشتیبانی کردند.
🔹یکی از مجلات فرانسه به نام #اکسپرس عکس امام را در پشت جلد چاپ کرده و ایشان را مرد سال 1979 معرفی کرده و نوشته است: مردی که غرب را به لرزه درآورده است.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص293-292.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب اهانتهای اخیر به قرآن در کشورهای اروپایی را محکوم کردند
👈 علیرغم توطئه استکبار، آینده از آن اسلام است
🔻 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی اهانتهای اخیر به مقدسات اسلامی و قرآن کریم را در چند کشور اروپایی محکوم کردند. رهبر انقلاب اسلامی این اهانتها را نشانه دشمنی استکبار با اصل اسلام دانستند و همه آزادیخواهان جهان را به مقابله با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرتپراکنی، فراخواندند.
📝 متن موضعگیری حضرت آیتالله خامنهای که در حساب توئیتر رسانه KHAMENEI.IR منتشر شد به شرح زیر است:
«اهانت جنون آمیز به قرآن با شعار آزادی بیان نشان میدهد هدف حملات استکبار، اصلِ اسلام و قرآن است. علیرغم توطئه استکبار، قرآن روزبهروز پرفروغتر شده و آینده از آن اسلام است. همه آزادیخواهان جهان باید درکنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرتپراکنی مقابله کنند.»
💻 Farsi.Khamenei.ir
صداقت سیاسی امام خمینی
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.6
🔹امروز یکباره در اقامتگاه امام شایع شد که بختیار قرار است برای دیدار امام به پاریس بیاید گفتند قطبزاده نیز طی مصاحبهای با تلوزیون فرانسه اعلام کرده است که امام او را بدون اینکه استعفا دهد به حضور بپذیرد.
🔸امام طی مصاحبهای رسما اعلام کرد که بختیار را تا از سمت غیرقانونی خود استعفا ندهد و از جنایاتی که در دوران دولت غیرقانونی خود مرتکب شده است استغفار نکند به حضور نمیپذیرم.
🔹گفتند نقشهای از سوی قطبزاده و یزدی طرح شده بود که بختیار را با امید اینکه امام او را بدون استعفا به حضور میپذیرد به فرانسه بکشانند و آنگاه که او را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند دور او را بگیرند و او را مجبور کنند که برای اینکه آبروریزی برای او به بار نیاید از سمت خود استعفا دهد و با امام ملاقات کند لیکن امام اهل خدعه حتی با دشمن نیست.
🔸این روزها علاوه بر اینکه تلفنهای مشکوک و تهدیدآمیز به دفتر امام در نوفللوشاتو میشود، چهرههای مرموز، غیرعادی و بهظاهر روانی نیز فراوان در محوطه اقامتگاه امام دیده میشوند. امروز جوانی که در محوطه باغ سیب ایستاده بود و به ظاهر ایرانی بود، هنگامی که یک نفر از اهالی نوفللوشاتو برای اظهار پشتیبانی از امام وارد باغ شد و با اطرافیان امام سرگرم گفتگو بود، این جوان به او نزدیک شد و سیلی محکمی به او زد و پا به فرار گذاشت. چند نفر همراه او دویدند نمیدانم توانستند او را دستگیر کنند یا نه.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص294-293.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حمایتهای نافرجام یزدی و قطبزاده از منافقین
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.7
🔹گفتند سرکرده منافقین #مسعود_رجوی و همدستهای او به اصطلاح پیام پشتیبانی از امام فرستادهاند و قطبزاده و یزدی و دیگر دار و دسته «نهضت آزادی» تلاش زیادی کردند که امام را بر آن دارند که به پیام آنان پاسخ دهد، لیکن موفق نشدهاند.
🔸امام پس از نماز مغرب و عشا چند لحظهای در جمع نمازگزاران نشستند یکی از حاضران پرسید:«شنیدهام شاه میخواهد به ایران برگردد، در این مورد نظر شما چیست؟» امام پاسخ داد:«شاه سابق اگر میتوانست برگردد چرا رفت! او دیگر جرأت نمیکند به ایران بیاید.» یک دانشجوی لبنانی پرسید:«انقلاب شما محدود به ایران است یا همه کشورهای اسلامی را در برمیگیرد؟» امام پاسخ داد:«ان شاء الله با آشنایی همه مسلمانان در کشورهای اسلامی به وظایف دینیشان انقلاب اسلامی جهانی میشود.»
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص295-294.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مخالفت قاطع امام با ملاقات با بختیار
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.8
🔹از مهدیشهر دار و دسته #هژبر_یزدانی با دفتر امام در نوفللوشاتو تماس گرفتند و از من خواستند که وساطت کنم نامبرده از زندان آزاد شود. گفتند او به اسلام گرویده و مسلمان است. گفتم گناه هژبر یزدانی تنها این نیست که وابسته به فرقه بهاییت بوده است بلکه جرمهای دیگری هم دارد. اکنون لیستی جلوی من است که یک قلم از پولهایی که از ایران خارج کرده است پانصد میلیون تومان است. علاوه بر این گزارشی در دست است که نامبرده مبالغ هنگفتی به رژیم صهیونیستی کمک کرده است. گفتند دروغ است، گفتم دروغ و راست آن باید در دادگاه محرز شود.
🔸در سخنرانی که امام پس از نماز ظهر و عصر داشتند صریحا اعلام کردند که #بختیار را در صورتی میپذیرم که اولا از مقام غیرقانونی خود استعفا کند و ثانیا از خیانتهای خود توبه کند. از مردم ایران نیز خواستند به مبارزه ادامه دهند و مراقب توطئهها باشند.
🔹امام همین مطالب را درباره بختیار در مصاحبه با خبرنگارها نیز بازگو کرد.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص295.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استقبال تاریخی مردم پیش از ورود امام
🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی
1357.11.9
🔹از تهران خبر میرسد که هجوم مردم از شهرستانها به تهران برای استقبال از امام بهحدی ترافیک را سنگین کرده است که وسایل نقلیه نمیتوانند وارد تهران شوند و ناگزیر مسافرین را چند کیلومتر پیش از رسیدن به تهران پیاده میکنند.
🔸بهدنبال اعتصاب گسترده علما و دانشمندان در دانشگاه تهران و مبارزه خونینی که ملت ایران برای باز کردن فرودگاه مهرآباد تهران دنبال کردند، سرانجام بختیار را ناگزیر به عقبنشینی کرد. بختیار اعلام کرد که فرودگاه باز است و امام هروقت بخواهد میتواند به ایران بیاید منتهی دولت مسئول امنیت جانی او نخواهد بود.
🔹شرکت ایرفرانس برای پرواز بهسوی تهران 24 ساعت مهلت خواست تا اوضاع فرودگاه مهرآباد را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد و بهایمنی آن اطمینان یابد.
منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره6، زمستان 1384، ص296-295.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مصاحبه آیتالله العظمی خامنهای با شبکه دوم تلویزیون درباره خاطرات دوران مبارزات انقلاب اسلامی-سال1363
صفحه نخست
🔹 خبرنگار: جناب آقاى خامنهاى شما در طول مبارزات خودتان قطعاً خاطرات بسیارى را دارید، از آن روزهایى که در #مشهد تشریف داشتید در #مسجد_کرامت بودید که مسجد کرامت خود نقطهاى براى حرکت بود در مشهد و همچنین در طول تاریخ مبارزات و تظاهرات مردمى و همچنین در روز ۲۲ بهمن. اولین سؤال و مطلبى که مىخواستم خدمتتان بگویم این است که اگر از آن روزها، روزهاى پر التهاب مشهد و یا تظاهرات خاطرهاى به نظرتان مىرسد بفرمایید.
حضرت آیتالله خامنهای:
بسماللهالرّحمنالرّحیم
🔹خیلى سؤال دشوارى است براى من و این بدان علت است که من از سال ۱۳۴۳ رفتم مشهد یعنى از قم برگشتم مشهد و در مشهد سکونت اختیار کردم تا سال ۱۳۵۷ که از مشهد خارج شدم. غیر از مدتهایى که حالا در بازداشت و یا تبعید و اینها مثلاً بودم بقیه اوقات را در مشهد گذراندم و تمام این دوران لبالب از خاطرههاى دوران انقلاب است براى من، یعنى شاید کمتر زمانى از آن) مدت ۱۳، ۱۴ سالهى اقامت من در مشهد را مىشود در ذهنم جستجو کنم و پیدا کنم که در او یک نشانى و ردپایى از مسائل انقلاب نباشد.
🔸البته مىدانید انقلاب در دورههاى مختلف یک حرکت را در حقیقت تعقیب مىکرد و این حرکت در زندگى ما و وضع ما در این ۱۳، ۱۴ سال هم همینطور مشهود بود یعنى من وقتى نگاه مىکنم مثلاً فرض کنید سال ۱۳۴۳ که رفتم مشهد براى سکونت را در نظر مىگیرم، یا قبل از آن، سال ۴۱ که شروع مبارزات بود و بعد ۴۲ که اوج اشتعال مبارزه بود در اول کار و زندانهایى که بازداشتهایى که مثلاً آن وقتها مىشد و اینها و بعد که در رابطه با قم بود همه اینها یعنى در سال ۴۱ و ۴۲ من طلبه قم بودم، اگر مشهد مىآمدم در رابطهى با قم کار داشتم و همچنین سال ۴۳. در این دوران مبارزه را و وضع خودم را در این مبارزه یکجور مىبینم بعد سال ۴۶، ۴۷، ۴۸ یک جور است، سال ۴۹ - ۵۰ یکجور است، از ۵۰ به بعد تا ۵۴ مثلاً، ۵۴ - ۵۵ یکجور است و ۵۵ و ۵۶ و ۵۷ هم باز یکجور است یعنى اینها یک تاریخى را تشکیل مىدهند یعنى یک سیرى را، یک مسیرى، یک روندى را به اصطلاح نشان مىدهند به انسان که یک جریانى است، به قول آنهایى که دلشان مىخواهد لغت فرنگى یک پروسهاى است که از اول تا آخر آدم نگاه مىکند، کاملاً مشخص است مراحلش چیه، از کجا شروع شده، چه جورى یک دوره به یک دوره تبدیل شده، آن روز ما نمىفهمیدیم حالا که داریم به پشت سرمان نگاه مىکنیم مىبینیم که داستانها بوده هر کدامش هم یک خاطرهاى دارد که خیلى مشکل است که انسان از بین این همه خاطره گوناگون و بعضى تلخ و بعضى شیرین در حین وقوع که البته الان همش شیرین است یعنى هر چه من نگاه مىکنم آن شدتها و تلخیها هم همه در کام من شیرین مىآید و اگر غیر از آن گذرانده بودم زندگى را، یقیناً براى من مایه تأسف بود و آن روز تلخ و شیرین و اینها همه جور آمیخته بود.
#ادامه_خاطرات:👇
صفحه دوم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5473
صفحه سوم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5474
صفحه چهارم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5475
صفحه پنجم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5476
صفحه ششم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5477
صفحه هفتم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5478
صفحه هشتم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5479
صفحه نهم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5480
صفحه دهم:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/5481
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مصاحبه آیتالله العظمی خامنهای با شبکه دوم تلویزیون درباره خاطرات دوران مبارزات انقلاب اسلامی-سال1363
صفحه دوم
🔹اشاره کردید به مسجد کرامت بد نیست که حالا از این قسمت بگویم، من قبلاً در یک مسجد دیگرى به نام #مسجد_امام_حسن نماز مىخواندم و امام جماعت مسجدى بودم به نام مسجد امام حسن مجتبى که در نزدیک منزلمان بود و در یک خیابان نسبتاً خلوتى، تا یک حدودى هم دور افتادهاى خیلى هم دور افتاده نبود اما خیلى هم محل رفت و آمد جمعیت نبود، آنجا نماز را شروع کردم و مسجدى که براى اول بار من را دعوت کردند براى امام جماعت که همین مسجد باشد، به این شکل بود که یک اتاقکى بود از این اتاقى که الان شما توش نشستید کوچکتر و مستمعینش هم دو صف ۵، ۶ نفره، دو سه صف ۵، ۶ نفره از پیرمردها و آدمهاى متوسط آن حول و حوش مسجد بودند، یک باربر بود به نام ملا که نمىدانم حالا زنده است یا فوت شده.... بله یک ملا بود، یک قهوهچى بود آن نزدیک، یک شاگرد مکانیک بود، غالباً هم در سنین مسن یا متوسط، یک حاجى خیرى بود که مسجد را او ساخته بود، همسایه مسجد بود، یک عدهاى بودند در حدود مثلاً شاید ۲۰ نفر ۱۸ نفر بعد من که رفتم آنجا به مردم شب اول که نماز خواندیم پا شدم، دو سه شب که گذشته بود پا شدم رو کردم به مردم گفتم که با این چند شبى که ما با هم دور هم جمع شدیم یک حقى شما بر گردن من پیدا کردید یک حقى من بر گردن شما پیدا کردم. حق شما بر گردن من این است که من یک قدرى برایتان حرف بزنم و یک حدیثى چیزى برایتان بخوانم که شما گوش کنید. حق من هم بر گردن شما این است که شما آن حرفهاى من را گوش کنید و یاد بگیرید من حق خودم را عمل مىکنم شماها هم حاضرید حق خودتان را ادا کنید؟ خیلى خوششان آمد و گفتند آره.
🔸در طول مدت خیلى کمى این مسجد کوچولو پر شد به طورى که جا کم شد و همان حاجى همسایه مسجد همت کرد و از عقب مسجد یک مقدار را اضافه کرد و مسجد شد بزرگتر و در مدت شاید دو سه ماه آوازه این مسجد در مشهد به خصوص در میان جوانها پیچید به طورى که وقتى مسجد کرامت که مزینترین و بهترین و بزرگترین مسجد محله در مشهد محسوب مىشد ساخته شد و آراسته شد و کامل شد، بانى آن مسجد و کسبه دور و بر آن مسجد فکر کردند که مناسب هست که بیایند و بنده را که توى این مسجد پیش نماز بودم ببرند آنجا و در این صورت آن مسجد اجتماعى خواهد شد، همینجور هم شد، من را بردند آن مسجد و اجتماع خیلى زیادى شد که حالا شما مثل اینکه آنجا بودید و دیدید اجتماعات آن مسجد را و مبدأ واقعاً یک حرکت فکرى در بین قشرهاى متوسط شد.
🔹قبل از او با دانشجوها و اینها ما ارتباطات زیادى داشتیم، من کلاس داشتم کلاسهاى متعددى داشتم براى جوانها و دانشجوها و طلبهها و اینها لکن قشرهاى متوسط شهر و مردم کوچه و بازار که از مسائل انقلاب به خصوص مسائل بنیانى انقلاب چندان اطلاعى نداشتند و از سال ۴۲ که مسائل همهگیر بود چند سالى گذشته بود و مسائل فراموش شده بود، از مسجد کرامت مجدداً این فضاى انقلاب را حس کردند و یک تحولى در مشهد به وجود آوردند و البته مسجد کرامت خاطرات زیادى دارد از جمله آن خاطرات هم یکى این است که به من اطلاع دادند که از ساواک اعلام کردند که من حق دیگر ندارم بروم، بعد از مدتى که در آن مسجد چند ماهى هم بیشتر نشد که آن مسجد ما بهطور مرتب مىرفتیم، البته بعد از آن من در طول سالیان دراز ارتباط داشتم با آن مسجد لکن رفت و آمد مرتب من که ظهر بروم، نماز شب بروم، هم ظهر صحبت مىکردم، هم شب صحبت مىکردم خیلى پر کار آنجا کار مىکردیم و شاید در هفته ۶ شب در آن مسجد صحبت مىکردم و ۷ روز یعنى ۷ روز صحبت مىکردم و ۶ شب، اینجورى بود، روز و شب در آن مسجد صحبت بود بعد مردم هم زیاد مىآمدند. بههرحال ساواک تعطیل کرد و برگشتیم ما به مسجد امام حسن منتها دیگر مسجد امام حسن این دفعه گنجایش آن جماعتى که با من بودند را نداشت لذا بود که اهل محل و همان حاجى سابق الذکر که خدا انشاءاللَّه حفظش کند خیرش بدهد مرد خیر و خوبى بود، او همت کرد و یک مسجدى بزرگتر از مسجد کرامت در همان محله مسجد امام حسن بوجود آورد که الان آن مسجد هست مسجد نسبتاً بزرگ خوبى است.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db