توصیه متقابل امام به جامعه مدرسین و طلاب انقلابی
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/21
اگر روحانیون طرفدار اسلام ناب و انقلاب دیر بجنبند ابرقدرتها و نوکرانشان مسائل را به نفع خود خاتمه میدهند. جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بدانند. حتماً با آنان جلسه بگذارند و از طرحها و نظریات آنان استقبال نمایند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند و در مقابل طیف بیعرضه و فرصتطلب و نقزن ید واحده باشند و خود را برای ایثار و شهادت در راه هدایت مردم آمادهتر کنند.(صحیفه امام، ج21، ص288)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تخلف از فقه جواهری جایز نیست
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/22
در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزهها، اینجانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمیدانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیینکننده در اجتهادند. مسئلهای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسئله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی میطلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمیکنم. (صحیفه امام، ج21، ص289)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ویژگیهای مجتهد جامعالشرائط
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/23
آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایهداری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم میکنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد.(صحیفه امام، ج21، ص289)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چیستی حکومت و فقه در نظر مجتهد واقعی
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/24
حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است.(صحیفه امام، ج21، ص289)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدم ضرورت برقراری ارتباط با دشمنان در شرایط اهانت آنان به مقدسات اسلامی
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/25
ضرورتی نیست که در چنین شرایطی [پس از اهانت سلمان رشدی به مقدسات اسلامی] ما به دنبال ایجاد روابط و مناسبات گسترده باشیم، چرا که دشمنان ممکن است تصور کنند که ما به وجود آنان چنان وابسته و علاقهمند شدیم که از کنار اهانت به معتقدات و مقدسات دینی خود ساکت و آرام میگذریم. (صحیفه امام، ج21، ص291)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخ امام به تسلیمطلبان
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/26
آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل میکنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدید نظر نماییم و ما خامی کردهایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتاً انزوای کشور شده است و اگر ما واقعگرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی میکنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین میگذارند. این یک نمونه است که خدا میخواست پس از انتشار کتاب کفرآمیز «آیات شیطانی» در این زمان اتفاق بیفتد و دنیای تفرعن و استکبار و بربریت چهره واقعی خود را در دشمنی دیرینهاش با اسلام برملا سازد تا ما از سادهاندیشی به درآییم و همه چیز را به حساب اشتباه و سوء مدیریت و بیتجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسئله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است و الا مسئله فردی سلمان رشدی آنقدر برایشان مهم نیست که همه صهیونیستها و استکبار پشت سر او قرار بگیرند.(صحیفه امام، ج21، ص291)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شرط کارآمدی روحانیت
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/27
روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمیتواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. حوزهها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکسالعمل مناسب باشند. چه بسا شیوه های رایج اداره امور مردم در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.(صحیفه امام، ج21، ص292)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم حضور روحانیون در مناصب حکومت اسلامی
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/28
روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشستهاند بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شدهاند. اگر طلبهای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت درامور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه میشود و هرگز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بیسابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت.(صحیفه امام، ج21، ص292)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
دعای ویژه امام برای حوزه و روحانیت
بازخوانی منشور روحانیت امام خمینی/29
خداوندا! توان علما و روحانیت را در خدمت به دین خود افزون نما. خداوندا! حوزههای علمیه، این سنگرهای پاسداری از فقاهت و اسلام ناب را تا ابد پا برجا بدار. خداوندا! شهدای روحانیت و حوزهها را از نعم بیکران و رزق حضور خویش بهره مند فرما. خداوندا! به جانبازانشان شفا مرحمت کن و به خانوادههای شهداشان صبر و اجر مرحمت فرما. (صحیفه امام، ج21، ص293)
#منشور_روحانیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⭕️من از تکرار تاریخ میترسم
🔹عفو و رافت مقام معظم رهبری، نسبت به اغتشاشگران نادان و فریبخورده، مایه وحدت و همدلی بیشتر عموم ملت بیدار و پایدار ایران است و برگمشدگان وادی غفلت وجهالت حجت را تمام کرد.
🔸امید است که این ترحم و تلطف مایه عصیان و طغیان نفاق پیشگان و تکرار رویدادهای ننگین سال ۱۳۶۷ نشود که من از #تکرار_تاریخ میترسم.
سید حمید روحانی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
❇️ ابالفضل العباس علیهالسلام نماد بصیرت و وفا
✳️میلاد حضرت عباس علیه السلام مبارک!
در زیارات و کلماتی که از ائمه علیهمالسّلام راجع به اباالفضل العبّاس رسیده است، روی دو جمله تأکید شده است: یکی #بصیرت، یکی #وفا... همه #یاران_حسینی، صاحبان بصیرت بودند؛ اما او بصیرت را بیشتر نشان داد. (مقام معظم رهبری ۱۳۷۹.۱.۲۶)
#میلاد_حضرت_عباس
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✅ تالیف اولین کتاب در ۱۵ سالگی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش ششم
از آنجا که فراگیری دروس رایج حوزه، ذهن جستوجوگر علامه مصباح را اقناع و روح تشنه او را سیراب نمیکرد لذا حضور روحانی روشنضمیر و دنیادیدهای چون «محقّقى رشتى» در یزد را مغتنم شمرد و به فراگیری برخی علوم جدیده در نزد وی مشغول شد.
آیتالله مصباح جزئیات شاگردی نزد مرحوم محققی رشتی را اینچنین روایت کرده است: «یادم هست آن وقتهایی که یزد بودیم و مقدمات و سطوح میخواندم، «آقای محققی رشتی» کلاسی تشکیل داده بودند.
ایشان بعداً از طرف آقای بروجردی به آلمان رفتند و قبل از رفتن به آلمان در یزد ساکن بودند. ایشان کلاسی تأسیس کردند و دروس مختلط دینی و غیر دینی از قبیل فیزیولوژی، فیزیک و شیمی و از این قبیل تدریس میکردند. ما هم برای بهره بردن در کلاس ایشان شرکت میکردیم که شاید هنوز مقداری از درسهای ایشان را داشته باشم. همانطور من مقداری زبان فرانسه نزد ایشان خواندم....
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش اول
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دوم
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سوم
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهارم
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنچم
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 3اسفند1401، صفحه 6.
شماره ۶ 👇👇👇
متن کامل
#عمار_انقلاب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ولادت امام سجاد علیهالسلام نعمت بزرگ الهی
🔹 امام خمینی قدس سره الشریف:
🔸جناب علی بن الحسین از بزرگترین نعمتهایی است که #ذات_مقدس_حق بر بندگان خود به وجودش منت گزارده و آن سرور را از عالم قرب و قدس نازل فرموده برای فهماندن #طرق_عبودیت به بندگان خود. و لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم (آن روز شما را از نعمتها میپرسند تکاثر / ٨) و اگر از ما سؤال شود که قدر این نعمت را چرا ندانستید و استفادت از این بزرگوار چرا نکردید، جوابی نداریم جز آنکه سر خجلت به پیش افکنیم و به نار پشیمانی و تأسّف بسوزیم؛ و در آن وقت پشیمانی نتیجه ندارد. (آداب الصلاة ص ۱۵۲)
#میلاد_امام_سجاد
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1401.12.6.pdf
1.81M
هجرت به نجف و بازگشت زودهنگام به تهران
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتم
آیتالله مصباح یزدی که مراتب فضل و تحصیل علوم حوزوی را تا سطوح عالی فراگرفته بود و از فضلای جوانِ حوزه یزد محسوب میشد، سال ۱۳۳۰(یا اوایل ۱۳۳۱) به تشویق آقا شیخ احمد آخوندی، راهی نجف شد. والدين او نیز به واسطه وابستگی شدید به او، زندگیشان را جمع کردند، خانه و وسایل کار را فروختند و به نجف رفتند. پدرش در نجف مشغول کار شد و خودش مشغول تحصیل...
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش اول
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش دوم
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سوم
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهارم
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش پنچم
گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش ششم
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 6اسفند1401، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1401.12.8.pdf
1.08M
خانه به دوشی برای تحصیل علم
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هشتم
در تابستان قبل از ورود به قم، در تهران در کلاسهای تابستانی تدریس کرد و 60 تومان به دست آورد که 40 تومانش را یک پتو خرید و برای ادامه تحصیل در قم، تنها 20 تومان برایش باقی مانده بود.
برادر کوچکترش در تهران در یک مغازه آلومینیومفروشی کار میکرد و طبق مرسوم در بازار، شاگردهای مغازه حق داشتند که روزی دو تا چای به حساب صاحب مغازهشان بخورند. او پول چای خود را که در آن زمان حدود دو ریال بود، پسانداز میکرد و از پول چای چندماهه خود، برخی وسایل زندگانی حجرهنشینی برادر بزرگتر خود را تهیه کرد؛ یک چراغ فتیلهای، یک بشقاب آلومینیومی، یک قابلمه، یک قاشق و یک قوری آلومینیومی. زندگی طلبه فاضل و خوشآتیه یزدی در قم با همین وسایل ساده شروع شد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان، 8اسفند1401، صفحه 6.
متن کامل
#عمار_انقلاب
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db