eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حمایت قاطع و علنی جمهوری اسلامی از مبارزان ضداسرائیلی سال‌روز پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه مقام معظم رهبری: ما آنجائی که دخالت کنیم، صریح می‌گوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش می‌کنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است.(1390.11.14) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه نشانه افول جبهه استکبار سال‌روز پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه مقام معظم رهبری: 🔹« جبهه مقابل ما در طول این سال‌ها ضعیف‌تر شده است. یعنی اگر ما دو نماد اصلی این جبهه را و بدانیم، و غرب را دنبال سر این‌ها بدانیم، واضح است که این‌ها ضعیف‌تر شده‌اند. امروز رژیم صهیونیستی به‌مراتب ضعیف‌تر از بیست سال قبل و سی سال قبل است. بعد از حوادث شمال آفریقا و مسئله مصر، رژیم صهیونیستی به‌شدت تضعیف شده است؛ هم از درون دچار مشکل است، هم از بیرون مشکلات بی‌نهایتی دارد. 🔸آمریکای امروز هم آمریکای زمان ریگان نیست؛ این‌ها بمراتب عقب رفتند. در وضع‌شان آنجوری شد؛ در روزبه‌روز وضع‌شان بدتر شده است؛ در سیاست‌های خاورمیانه‌ای‌شان شکست خوردند؛ در ، عاملشان که رژیم صهیونیستی است، شکست خورد؛ در جنگ بیست و دو روزه، عاملشان که رژیم صهیونیستی است، نتوانست در مقابل یک میلیون و اندی انسان بی‌دفاع کاری از پیش ببرد. این‌ها واقعیت‌های خیلی مهمی است. بنابراین این‌ها ضعیف شده‌اند. این‌ها نسبت به بیست سال قبل و سی سال قبل به‌مراتب ضعیف‌ترند. این هم یک واقعیت دیگر است.۱۳۹۱/۰۵/۰۳ » 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تعیین‌کننده بودن اراده الهی در میدان نبرد سال‌روز پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه مقام معظم رهبری: « آنچه که تعیین‌‌‌کننده است، اراده‌‌ الهی است. هرچه نیروهای مسلح خودشان را، دل‌های خودشان را، جان‌های پاکیزه‌‌‌ی خودشان را با یاد خدا و ذکر خدا و معنویات مأنوس‌‌‌تر کنند، توانایی آن‌ها بیشتر خواهد شد، قدرت بازدارندگی آن‌ها بیشتر خواهد شد. شما ببینید در جنگ‌های اخیر این منطقه، در جنگ سی و سه روزه، در جنگ بیست و دو روزه‌‌ غزه، گروه‌های اندک بر ارتش‌های به‌ظاهر قدرت‌مندی که لاف و گزاف درباره‌‌ قدرت خود می‌گفتند، پیروز شدند. آن‌ها خدانشناس بودند، آن‌ها مادی محض بودند؛ اما این‌ها معنوی بودند، این‌ها با خدا ارتباط داشتند. جبهه‌‌‌های خود ما هم بهترین شاهد برای برترین توجه‌‌‌های معنوی از سوی جوانان بود. در سنگرهای ما، در خطوط دفاعی ما، در شب‌های تهاجم و حمله‌‌ نظامی ما، راز و نیاز رزمندگان یکی از مسائلی است که در تاریخ ما بی‌نظیر بوده است و این در تاریخ خواهد ماند. ۱۳۹۱/۰۷/۲۱» 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش مردم در پیروزی‌های بزرگ جبهه مقاومت سال‌روز پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه مقام معظم رهبری: 🔹« در هر نقطه‌ای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند -[نه‌] آدم‌های بی‌هدف، آدم‌های سرگردان در امور زندگی، گرفتار امور روزمرّه شخصی، آن‌ها نه - هرجور کاری، سخت‌ترین کارها، کارهای نظامی، کارهای امنیّتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت. 🔸شما الان نگاه کنید، در ظرف کمتر از ده سال بر ارتش جرّار صهیونیستی چند بار فائق آمد؛ [اوّل‌] مقاومت لبنان، بعد . مقاومت لبنان، اوّل صهیونیست‌ها را از جنوب لبنان بیرون کرد؛ بعد در جنگ ۳۳ روزه، بینی صهیونیست‌ها را به خاک مالید. آمریکا صهیونیست‌ها را کمک کرد، خیانتکاران داخلی کمک کردند امّا نیروی مقاومت - که نیروی مردمی بود، با ایمان بود، با هدف بود، می‌فهمید دارد چه‌کار می‌کند - توانست همه این‌ها را از عرصه خارج کند.(۱۳۹۳/۱۱/۲۹ ) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبانی قرآنی حمایت از جبهه مقاومت اسلامی سال‌روز پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه مقام معظم رهبری: اعتقاد ما پایبندی به اصول و مبانی است. ما می‌گوییم بایستی اصول محفوظ بماند. امام بزرگوار ما به برکت پایبندی به اصول بود که توانست انقلاب را پیروز کند و انقلاب را حفظ کند و جمهوری اسلامی را ثبات ببخشد؛ پابند به اصول بود. یکی از اصول، «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» است. ما با دشمنان، با استکبار سرِ آشتی نداریم و با برادران مسلمان بنای بر دشمنی و عداوت نداریم؛ بنای بر دوستی و رفاقت و برادری داریم؛ چون معتقدیم باید اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ و رُحَماءُ بَینَهُم بود؛ این درس امام بزرگوار ما است؛ این خط مسلّم جمهوری اسلامی است. ما در حمایت از مظلوم نگاه به مذهب طرف مقابل نمی‌کنیم؛ و نکردیم؛ خطّ امام بزرگوار این بود. امام همان رفتاری را که با مقاومت شیعه در لبنان داشت، همان رفتار را با مقاومت سنّی در فلسطین [هم‌] داشت؛ بدون هیچ تفاوتی. ما همان حمایتی را که از برادران‌مان در کردیم، از برادرانمان در [هم‌] کردیم؛ بدون هیچ تفاوتی. آن‌ها سنّی بودند، این‌ها شیعه‌اند. مسئله برای ما، دفاع از است، حمایت از مظلوم است، مسئله فلسطین است؛ امروز در رأس مسائل منطقه مسلمان‌ها مسئله‌ی فلسطین است؛ این برای ما مسئله‌ی اصلی است. (۱۳۹۴/۰۵/۲۶) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
افتخارآفرینی غیرقابل انکار حزب‌الله لبنان در ماجرای جنگ سی و سه روزه سال‌روز پیروزی حزب‌الله در جنگ سی و سه روزه مقام معظم رهبری: 🔹« در دنیای اسلام شما ببینید علیه جوانان مبارزِ مؤمن در لبنان و فلسطین چه کردند؛ چه کار توانستند بکنند؟ علیه حزب‌الله در لبنان چقدر این‌ها فعّالیّت تبلیغی و عملی کردند، تهدید کردند، تهدیدها را به عمل آوردند. درعین‌حال حزب‌الله پیکره رشید خود را در دنیای اسلام دارد نشان می‌دهد. 🔸حالا گیرم که فلان دولت وابسته‌ی فاسدِ تو خالی پوک، در فلان بیانیّه، با پول و دلار نفتی، حزب‌الله را مثلاً محکوم بکند. خب به درک! چه اهمّیّت دارد. حزب‌الله آنجا مثل خورشیدی دارد می‌درخشد. حزب‌الله مایه افتخار دنیای اسلام است. جوان‌های حزب‌الله و گروه حزب‌الله در لبنان مایه افتخار دنیای اسلامند. 🔹این‌ها کاری کردند که ارتش‌های سه کشور عربی در دو سه جنگ نتوانستند انجام بدهند؛ این‌ها اسرائیل را شکست دادند. قبل از شکستی که این‌ها به اسرائیل وارد کنند، حدّاقل در دو جنگ -در جنگ اوّل همه کشورها شریک نبودند امّا در دو جنگ، و و ارتش‌هایشان را آوردند در مقابل اسرائیل و شکست خوردند- ارتش‌های سه کشور، آن هم کشوری مثل مصر که ارتش قوی‌ای هم داشت یا مثل سوریه که ارتش قوی‌ای داشت، و کشور اردن، در مقابل رژیم صهیونیستی صف‌آرایی کردند و در جنگ نظامی شکست خوردند. همین رژیم صهیونیستی را بعد از آنکه قوی‌تر هم شده بود، حزب‌الله در ظرف ۳۳ روز شکست داد. این چیز کوچکی است؟ این چیز کمی است؟ غلط است که ما بگوییم این‌ها مایه افتخار دنیای اسلامند؟ حالا یک ورق‌پاره‌ای هم یک‌جا این‌ها را محکوم بکند، خب کرده باشد، چه اهمّیّتی دارد؟» (۱۳۹۵/۰۲/۰۱) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تلاش آمریکا برای ایجاد حکومت داعشی در ایران دکتر مظفر نامدار: «تدوین‌کنندگان سند امنیت ملی امریکا در قرن ۲۱، فرضیه خود را در مورد ایران بر این اساس قرار دادند که تا سال ۱۴۰۴ش / ۲۰۲۵م جمهوری اسلامی ایران باید سقوط کند و در منطقه و جهان چیزی به نام وجود نداشته باشد! از نظر تدوین‌کنندگان سند امنیت ملی امریکا تا سال ۱۴۰۴ ایران یا کشوری است جمهوری و متصل به امریکا و حافظ منافع او در منطقه و دوست اسراییل و… یا یک کشوری است اسلامی شبیه کشورهای اروپای قرون وسطا با هیبت ترسناکی مثل طالبان و . در هر صورت کشوری به نام جمهوری اسلامی نباید وجود داشته باشد.»(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره46، زمستان1394) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.18.pdf
1.96M
خستگی ممنوع! باید تجربه بیاموزید انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و چهارم 🔹شهید بهشتی در جواب نامه آیت‌الله مصباح، نامه‌ای را در تاریخ 44.6.12 خطاب به آیت ‌الله مصباح ارسال کردند که نشان می‌دهد نویسنده نامه قبل- که ساواک تشخیص نداده بود- آیت ‌الله مصباح بوده است. متن نامه‌ای که شهید بهشتی برای آقای مصباح نوشته‌اند در ادامه می‌آید: 🔸«مدرسه فیضیه 🔹حضور دوست دانشمند جناب آقای محمدتقی مصباح یزدی بسمه تعالی برادر ارجمند، با تقدیم تحیت و سلام، امید است همواره جناب‌عالی و بستگان محترم و دوستان عزیز در پناه لطف لایزال الهی در کمال تندرستی و شادمانی باشید. 🔸...همه، به‌خصوص رفقای جوان نباید به هیچ وجه خستگی به‌خود راه دهند باید تجربه آموزند و خوشحال باشند که این آزمون‌های بزرگ اجتماعی در طلايع سنین بلوغ علمی و اجتماعی آنها رخ داده و می‌تواند برای باقیمانده درس گران‌بهائی باشد، درس و کار و تلاش مشکل‌تر و اصولی‌تر، جامع‌تر،... تحقیق‌شده‌تر و از معرض شکوک و شبهات نسبتاً قابل توجه دورتر....» 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،18مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.21.pdf
1.53M
تفسیر غلط از یک اختلاف نظر انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و پنجم 🔹ماجرای اختلاف آیت ‌الله مصباح و شهید بهشتی بر سر موضوع شریعتی و آثار او با پیچیدگی‌هایی مواجه است که گاه نتیجه‌گیری‌های ناصوابی را به دنبال داشته است. به عنوان نمونه برخی این قضیه را منجر به قطع رابطه آقای مصباح با مجموعه مدرسه حقانی و پیوستن به مؤسسه در راه حق و ایجاد تشکیلات فکری‌ در آن‌جا می‌دانند. اگرچه با مطالعه خاطرات خود آقای مصباح که توسط نهادهای مختلف تدوین شده است در نگاه اول این قضیه به همین شکل می‌نمایاند و برخی همچون آقای شاید با همین مستندات، قضیه را این‌گونه تفسیر کرده‌اند، اما واقعیت امر آن است که آیت ‌الله مصباح از سال 1351 به مؤسسه در راه حق رفته و بخش آموزشی آن را پی‌ریزی نموده است. 🔸این درحالی است که قدیمی‌ترین موضع‌گیری‌های جدی ایشان علیه شریعتی را می‌توان در سال‌های 1353 و 1354 مشاهده کرد و حداقل بین این دو موضوع دو سال فاصله وجود دارد. بنابراین نمی‌توان گفت که بر اثر اختلاف آقای مصباح و شهید بهشتی، با یکدیگر قطع رابطه کرده و آقای مصباح به مؤسسه در راه حق رفته است. 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،21مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2773_33201 (2).pdf
1.89M
همکاری صمیمانه با شهید بهشتی در مدرسه حقانی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و ششم 🔹همکاری آیت‌الله مصباح به عنوان یکی از اعضای شورای مدیریت و استاد مدرسه حقانی، تا هنگام بروز برخی اختلافات جدی با شهید بهشتی پیرامون دکتر شریعتی، همچنان ادامه یافت. ریشه اختلاف ‌نظرها به طرح و نقد افکار دکتر شریعتی باز می‌گشت که علاوه ‌بر دانشگاه، در حوزه نیز به نحو نسبتاً گسترده‌ای انتشار یافته بود. 🔸ارتباط دوستانه و همکاری نزدیک آیت ‌الله مصباح یزدی با شهید بهشتی واقعیتی غیر قابل انکار است که سابقه آن به قبل از تأسیس مدرسه حقانی باز می‌گردد. 🔹متأسفانه در سال‌های اخیر که برخی سعی در تخریب چهره آیت ‌الله مصباح داشتند، اختلاف‌های موردی بین این دو شخصیت ارزشمند انقلاب، برجسته ‌سازی می‌شد تا از این مسیر چنین القاء کنند که بزرگان و چهره های شناخته‌شده انقلاب اسلامی با آیت ‌الله مصباح اختلاف داشتند. این در حالی است که در اوایل انقلاب و در پی تخریب شخصیت شهید بهشتی، از آیت ‌الله مصباح به عنوان کسی یاد می‌کردند که از شهید بهشتی بت ساخته است. آیت ‌الله مصباح یزدی در این باره می‌گوید... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،23مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مطبوعات؛ مدرسه سیار 🔻 | 26مرداد ...مطبوعات باید یک مدرسه سیار باشند تا مردم را از همه مسائل بخصوص مسائل روز آگاه نمایند، و به صورتی شایسته از انحرافات جلوگیری کنند، و اگر کسی انحرافی دید با آرامش در رفع آن بکوشد. بطور کلی مطبوعات باید یک بنگاه هدایت باشند، یعنی به صورتی که اگر دست مردم بیفتد مردم هدایت شوند...(26مرداد1362، صحیفه امام، ج18، ص61) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ انتشار نخستین‌بار 📹 قاب‌های ماندگاری از آخرین حضور حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس در دیدار فرماندهان سپاه با رهبر انقلاب در مهرماه ۱۳۹۸ ❤️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
1_3909147511.pdf
983.8K
آیت‌الله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای 28مرداد 🔹نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شمار می‌آید که هر چند فصل جدیدی در مسیر مبارزاتی مردم ایران گشود؛ اما سرانجام با توطئه‌های مستبدان داخلی و استعمارگران خارجی به شکست انجامید. 🔸در پیروزی و شکست این نهضت عوامل متعددی نقش داشته‌اند که بررسی عملکرد و سهم هر کدام از آنها، می‌تواند الگوی پژوهشی جدیدی در اختیار محققان قرار دهد. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی اقدامات و فعالیت‌های در تداوم نهضت ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸مرداد مورد بازبینی قرار گیرد و به اتهام کسانی که معتقدند آیت‌الله کاشانی بعد از کودتا با حکومت همکاری کرد و سکوت اختیار نمود، پاسخ داده شود. 🖇ضمیمه: مقاله «آیت‌الله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای 28مرداد»، وحید کارگر جهرمی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره32، تابستان 91. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | یک اشتباه تاریخی 🔻 رهبر انقلاب: این تجربه‌ی نهضت ملّی جلوی چشم ما است. در نهضت ملّی، دکتر مصدّق به آمریکایی‌ها حسنِ‌ظن داشت، بلکه ارادت داشت امّا مایل نبود تکیه کند به آنها؛ -با انگلیسی‌ها البتّه بد بود- مایل به استقلال بود. آن کسی که عامل کودتا علیه دکتر مصدّق شد، نه یک انگلیسی، [بلکه] یک آمریکایی بود و پشت سرش بیش از دستگاه اینتلیجنت­‌سرویس انگلیس، سیای آمریکا قرار داشت؛ آمریکا این‌جوری است. یعنی با یک نظامی و با یک حکومتی هم که مطلقاً حکومت دینی هم نیست، حکومت انقلابی هم نیست -نهضت ملّی که یک حکومت انقلابی نبود؛ فقط دنبال استقلال کشور از زیر یوغ انگلیس‌ها بود و خیال میکرد آمریکایی‌ها کمکش میکنند- نتوانستند بسازند؛ با استقلال کشور مخالفند. ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ 🗓 سالروز کودتای ۲۸ مرداد 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔴گفتار شریعتی در سنجه صداقت آیا شریعتی در نقد توهین‌آمیزش به علامه مجلسی صادق بود؟ ✅٣٠مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی ▫️ به دلیل همکاری‌های جزئی با توهین‌های ناروایی را نثار ایشان کرد. این در حالی است که شریعتی پدرش را به خاطر پذیرفتن پست دولتی در دوران سیاه می‌ستاید و خود وی نیز نامه‌های ۴٠صفحه‌ای و ١٠صفحه به ساواک می‌نویسد و به و او برمی‌خیزد و آمادگی خود را برایر همکاری اعلام می‌دارد.اما... ▪️اما دوران علامه مجلسی و عملکرد ایشان چه تفاوتی با دوران علی شریعتی داشت؟ آیا شریعتی در نقد توهین‌آمیز خود به ایشان صادقانه رفتار کرد؟ برای دریافت پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاع‌نگاشت: توهین‌های شریعتی به علامه مجلسی و یک مقایسه مقایسه دوران علامه مجلسی و روزگار علی شریعتی 🔻مقایسه‌ای تطبیقی در پاسخ به توهین‌های علی شریعتی علیه مرحوم علامه مجلسی ✅٣٠مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی ▫️علی شریعتی به دلیل همکاری علامه مجلسی با حکومت صفوی انتقادات توهین‌آمیزی را به ایشان روا داشت اما بررسی دوران علامه مجلسی و مقایسه آن با روزگار و عملکرد شریعتی نشان می‌دهد که این انتقادات بجا و صادقانه نبود. ◀️مقایسه‌ای تاریخی بر اساس کتاب نهضت امام خمینی، دفتر سوم، نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.25.pdf
2.09M
مواجهه با افکار دکتر شریعتی با دو منطق راهبردی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و هفتم آیت‌الله مصباح در تبیین اختلاف‌نظر با شهید بهشتی در ماجرای مواجهه با افکار دکتر شریعتی، به اختلاف رویکردها و تفاوت منظر و تشخیص طرفین اشاره دارد. با این بیان مشخص می‌شود که در این ماجرا، در حقیقت دو شخصیت حوزوی مبارز و متدین با یکدیگر اختلاف شخصی نداشته‌اند بلکه دو منطقِ راهبردی با یکدیگر برخورد کرده‌اند و نتیجه‌اش در اختلاف منظر و اختلاف نظر، نمود یافته است. ایشان در مصاحبه ای، به نکات مهمی در این باب اشاره کرده، چنین می‌گوید: حساسیت های افراد نسبت به مسائل مختلف است. عده ای به مسائل سیاسی حساسیت داشتند و برخی نسبت به مسائل فکری و عقیدتی. بنده به خاطر اینکه چندان نقشی در مسائل سیاسی و عرضه این کار را نداشتم، بیشتر روی مسائل عقیدتی حساس بودم... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،25مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.28.pdf
1.44M
تأسیس بخش آموزشی مؤسسه در راه حق با هدف تحول در حوزه انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و هشتم 🔹پیدایش جریان دکتر شریعتی و وجود برخی مطالب منافی با مبانی اسلام ناب که از استنباط غیر روش‌مند دکتر شریعتی ناشی می‌شد، موجب شد که آیت‌الله مصباح به عنوان یک مجتهد روزآمد، نسبت به ایجاد نحله‌های انحرافی در دل حوزه و دانشگاه و خصوصاً کانون‌های مبارزاتی، احساس خطر کند و به نقد آثار و افکار دکتر شریعتی در مدرسه بپردازد. حضور مریدان فکری شریعتی موجب شد که نقد آثار او اگرچه بدون ذکر نام انجام می‌گرفت و تنش‌هایی را در درون مدرسه پدید آورد. 🔸در نتیجه با تدبیر شهید بهشتی، عملاً زمینه استمرار حضور آیت ‌الله مصباح در مدرسه وجود نداشت و ایشان به همراه حدود 20 نفر از شاگردان همفکر خود، از مدرسه حقانی خارج شد. 🔹آیت‌الله مصباح در شرح وقایع مربوط به اختلافات مدرسه حقانی چنین می‌گوید: 🔸من همکاری خود را ادامه می‌دادم تا تدریجاً مسائل خاصی مطرح شد و کم‌کم به نحوی اختلاف سلیقه‌هایی بروز کرد که من بین‌المحذورین قرار گرفتم و آن مطرح شدن حرکت‌های التقاطی بود... 🔹مشخصاً آنچه در آن زمان به این افکار جهت می‌داد افکار دکتر شریعتی بود که موج عظیمی در کشور به وجود آورده بود؛ البته یک سری آثار به ظاهر مطلوب هم داشت، ولی تصور ما این بود که خطر این افکار خیلی بیشتر از منافعش است... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،28مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.05.30.pdf
1.25M
مواجهه متفاوت حوزویان با آثار دکتر شریعتی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش شصت و نهم مسئله دکتر شریعتی در دوران مبارزه به عنوان یکی از موضوعات چالش‌ برانگیز مطرح بود که این چالش فکری-سیاسی، در چهار دهه گذشته نیز امتداد داشته است. واقعیت آن است که در تحلیل آثار و افکار و اقدامات سیاسی دکتر شریعتی، با طیف‌های مختلفی مواجهیم که اغلب آنها برای موافقت و مخالفت با او، استدلال خاص خود را دارند. حتماً در این نوشته کوتاه نمی‌توان حق مطلب را در این موضوع پیچیده و گسترده ادا کرد اما به دلیل مستمسک قرار گرفتن این مسئله توسط جریان‌های معاند در جهت ایجاد شکاف بین روحانیت و خصوصاً بین برخی روحانیان انقلابی والا مقام از جمله آیات بهشتی و مصباح و مطهری و مقام معظم رهبری، تذکر نکاتی خالی از لطف نیست... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،30مرداد1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اطلاعیه شهید لاجوردی در خصوص توقیف روزنامه میزان؛ ارگان نهضت آزادی 🔴سالروز شهادت اسدالله لاجوردی «بسمه تعالی امت قهرمان و متعهد ایران نظر به این‌که روزنامه‌های ، ، ، با نشر مقالات تشنج‌زا و مخل به مبانی اسلامی و حقوق عمومی جامعه نوپا و انقلابی مردم مسلمان ایران بالاخص در زمان جنگ با ایجاد جو مسموم و اختلاف‌انگیز موجب اعتراض و شکایت اقشار مختلف مردم شده‌اند و هیئت سه نفره حل اختلاف نیز تخلف آن‌ها را محرز دانسته لذا تا اطلاع ثانوی روزنامه‌های فوق‌الذکر توقیف و موضوع تحت رسیدگی و پیگرد قانونی می‌باشد. ضمنا نشریات نامه مردم و عدالت که در حال توطئه خزنده علیه جمهوری اسلامی و مبانی مقدس اسلام می‌باشند نیز تا اطلاع ثانوی توقیف می‌باشند»(روزنامه جمهوری اسلامی، 1360.3.18، ص4) پی‌نوشت: اختلاف‌افکنی‌های نهضت به اصطلاح آزادی در زمان جنگ یکی از موضوعات مهم و البته مغفول تاریخی است. این اختلاف‌افکنی‌ها پس از توقیف ارگان نیز ادامه یافت و پس از فتح خرمشهر صبغه‌ای جدید یافت. گفتنی است امام خمینی با آن‌که پس از فتح خرمشهر مخالف ادامه جنگ بودند اما با احترام به دیدگاه متخصصین نظامی و سیاسی رأی خود را اعمال نکردند و هیچ‌گاه راه تضعیف نیروهای داخلی را پی نگرفت. (ر.ک: روزگار قائم‌مقامی، صص269-265) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db