شعر به عشق انقلاب
سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/19
بیوک نیکاندیشه، از چهرههای نزدیک به استاد شهریار و نویسنده «در خلوت شهریار»:
ايشان (شهريار) واقعاً امام خمينى را ناجى اين ملت مىدانست و بسيار خوشحال بود كه بالاخره اين ملت روى رستگارى و آزادى را خواهد ديد.
با اينكه پير و ضعيف شده بود اما به عشق اين انقلاب در اتاق را مىبست و هيچكس را به اتاق راه نمىداد و با حالتى عجيب كه درچهرهاش نمايان بود به سرودن شعر مىپرداخت.
منبع: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 27، بهار1390
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شخصیت معنوی استاد شهریار
سالروز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی/20
مقام معظم رهبری:
شهریار در دوران مهمی از زندگیاش - در حدود شاید سی سال آخر زندگیاش - دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با قرآن و انس با معنویات و خودسازی پرداخت. یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد.(1371.9.11)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آزار درباریها و جیرهخواران شوروی علیه استاد شهریار
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/21
مقام معظم رهبری:
من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب میسرود، یک عده از #روشنفکران_وابسته به رژیم گذشته که با او سابقهی دوستی داشتند، مرتب فشار میآوردند، نامه برایش مینوشتند و شعر در هجوش میگفتند. حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا برای انقلاب اسلامی، اینطور دل میسوزانی!؟» و او مثل کوه ایستاده بود...من حقیقتاً تعجب میکردم. من بعضی از کسانی را که به ایشان فشار میآوردند، از نزدیک میشناختم و شعر و سابقه ذهنیشان را میدانستم. بعضی از آنها وابسته به رژیم سابق بودند. مستقیماً مربوط به آن جناح بودند، و جزو دربار پهلوی و آن دستگاه محسوب میشدند. بعضی دیگر هم تودهای و کسانی بودند که #جیرهخور_شوروی سابق به حساب میآمدند. همه اینها، با اینکه به لحاظ مبنا و منطق، به ظاهر بینشان فاصلهای وجود داشت، در وارد آوردن فشار روی شهریار شریک بودند، و شهریار، محکم و قرص ایستاده بود.(1371.9.11)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهریار.pdf
461.6K
استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/22
🔹استاد #سیدمحمدحسین_شهریار، یکی از کهنسرایان نامی و پرآوازه شعر معاصر ایران است که چندین دهه پس از افول درخشش غزل فارسی، جانی دوباره به کالبد #شعر_ایران دمید؛ کسی که نفس گیرای #حافظ_شیرازی را از ورای قرنها در کلمات جادویی خود زنده کرد و نهتنها در این راستا قلمروهای کشفنشده زبان شکرین فارسی را به تسخیر قلم درآورد، بلکه با اعجاز زبان مادری در منظومه حیدربابا، شگفتیها و شیرینیهای ازیادرفته را بر کام و جان همزبانان خویش ریخت. شهریار، «این تُرک پارسی گوی» همانند بسیاری از شاعران، در عمر خود ناهمواریها را طی کرد و شعرش نیز بنا به تحول و تغییر حادثههای زندگانیاش، ادوار مختلفی را تجربه کرد.
🔸رابطه عاشقانه استاد شهریار با انقلاب اسلامی و اهداف بلند آن فصل روشنی است که متأسفانه در سایه غفلت همراهان و البته، غرضِ غرضورزان کمتر بدان پرداخته شده است...
ضمیمه: مقاله «استاد شهریار و انقلاب اسلامی ایران»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره27، بهار 1390 ه.ش.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسیستیزی جریان ماسون
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/23
جریان شبهروشنفکر یکی از جریانات خطرناک برای فکر و فرهنگ ایرانی بود و پروژه نابودی خط فارسی یکی از اهداف شوم این جریان بود که با هوشیاری مسلمانان ایران بهویژه روحانیت متعهد این پروژه با شکست مواجه شد.
در ادامه با بهرهگیری از دفتر سوم کتاب «نهضت امام خمینی» تبیینی تاریخی از تلاشهای ماسونیِ جریان شبهروشنفکر برای نابود کردن خط فارسی خواهیم داشت.
در ادامه خواهید خواند:
فارسیستیزی سرهنگ آخوندف
فارسیستیزی میرزاآقاخان کرمانی
فارسیستیزی ملکمخان
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسیستیزی سرهنگ آخوندف
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/24
🔹از ترفندهاى فراماسونها براى سست كردن پايه اسلام و از ميان بردن نيروى روحانى، طرح تغيير الفباست. فراماسونها ساليان درازى با تبليغات گسترده و همهجانبه در كشورهاى اسلامى، كوشيدند كه الفباى لاتينى را جايگزين خط و الفباى عربى كنند. پيشرو و پيشتاز اين انديشه در ايران #سرهنگ_آخوندف بود كه همه نيرو و توان خود را در اين راه به كار گرفت و با نگارش مقالهها و با نامهپراكنىها به سراسر كشور، كوشيد كه اين انديشه را در ايران گسترش دهد.
🔸گذشته از طرح فراماسونها براى تغيير الفبا، آز و كينه شخصى او نسبت به اسلام در برانگيختن او به مبارزه با الفباى عربى و تلاش او براى تغيير خط، نقش بسزايى داشته است، از اينرو مىنويسد:
🔹«... يكى از آثار شوم غلبه تازيان وحشى بر مرز و بوم ايران اين است كه خطى را بر گردن ما بستهاند كه به واسطه آن تحصيل سواد متعارف هم براى ما دشوارترين اعمال شده است.
🔸الآن منتهاى تلاش و آرزوى مصنف كمالالدوله [خود آخوندف است] اين است كه ملت خود را بارى از دست اين خط مردود ناپاک كه از آن قوم به يادگار مانده است خلاص كرده، ملتش را از ظلمت جهالت به نورانيت معرفت برساند اگر به اين آرزو فيروز شود زهى نيكبخت خواهد شد و از دنيا كامياب رحلت خواهد كرد.... »
🔹سرهنگ آخوندف براى آنكه طرح تغيير الفباى او با مخالفت و رويارويى علما برخورد نكند، شگرد فريب و نيرنگ را به كار مىگيرد و با چهره حق به جانب در جايگاه دفاع از «شرع شريف» برمىآيد و رياكارانه چنين مىنويسد:
🔸« ... يقين است كه اين نوع تجديد هرگز مخالف شرع شريف نخواهد شد و علماى گرام در تعليمش ممانعت نخواهند كرد؛ زيرا كه چند صد سال قبل از اين، خط كوفى تغيير يافت و علما به تغييرش رضا دادند. اميد چنان است كه به تعليم اين خط جديد نيز در جنب خط قديم رضا بدهند، خصوصاً كه مرام اين خط جديد فايده عموم ملت است....
🔹نكته شايان يادآورى آنكه يكى از ماسونهاى پيرو آخوندف، در دنباله نوشته بالا چنين آورده است:
«... اما راستش را بخواهيد، ميرزا فتحعلى نه دلش براى «شرع شريف» سوخته بود و نه اعتقادى به تكاليف شرعى داشت. او مىخواست با همان حربه تغيير الفبا و رواج فكر و دانش نو، بساط ملايان را برچيند....»(نهضت امام خمینی، دفتر سوم، صص25-24)
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسیستیزی میرزاآقاخان کرمانی
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/25
🔹از كتابهايى كه ميرزا آقاخان كرمانى بر ضد اسلام و روحانيت نوشته: سه مكتوب، صد خطابه، هفتاد و دو ملت، ان شاء اللّه ما شاء اللّه و هشت بهشت را مىتوان نام برد.
🔸...او نيز همانند همه ماسونها مأموريت خود را در راه مبارزه با الفباى فارسى ـ عربى دنبال كرده، نوشته است:
🔹« ... اما موضوع بسيار مهمى را نگفتيم و آن مسألۀ خط و الفبا و تعليمات است... با قبول الفباى عربى، حروف مقطع فارسى مبدل به حروف چسبيده شد، اعراب را برداشتند و به زبر و زير حروف گذاشتند، از چپ و راست نوشتن را با از راست به چپ نوشتن عوض كردند، نقطهگذارى را معمول كردند و خط فارسى را چنان مشكل ساختند كه امروزه به نقاشى و رمز مبدل گرديده است... هنوز مردم نمىدانند الفباى دشوار عربى چه اندازه آنان را از راه مدنيت و ترقى دور انداخته است.... »(نهضت امام خمینی، دفتر سوم، صص29-28)
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فارسیستیزی ملکمخان
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/26
🔹همزمان با كوشش همهجانبه و جوسازى و دروغپراكنىهاى گسترده #سرهنگ_آخوندف و #ميرزا_آقاخان_كرمانى بر ضد اسلام، «روشنفكر» ديگرى به نام #ميرزا_ملكمخان با به راهانداختن تشكيلات «فراماسونرى» در ايران به اسلامستيزى برخاست و كوشيد كه با نام آزادى، برادرى، برابرى و قانون، راه پيشرفت و پيروزى را بر اسلام و دينباوران آزاديخواه ببندد و جهانخواران و زورمداران را از خطر جنبشهاى اسلامى برهاند.
🔸سازمان فراماسونرى از نخستين پيامدهاى موج غربگرايى و «روشنفكرى» در ايران بود كه توسط آموختگان فرهنگ غرب در ايران پديد آمد. ملكمخان نيز مانند ديگر ماسونهاى قلمبهدست به يک سلسله نگارشهاى ضد اسلامى و فرنگىمآبانه دست زد و كوشيد مردم را نسبت به اسلام و روحانيت بدبين و يا دستكم بىتفاوت سازد و به انديشههاى غربى و ليبراليستى آشنا كند.
🔹او نيز مانند سرهنگ آخوندف براى «برچيدن بساط روحانيت» طرحى براى تغيير الفبا و خط فارسى داد و براى پياده كردن آن كوششها كرد.
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراض پرویز ناتل خانلری به اسدالله علم بهدلیل کوتاهی وی در کشتار مردم!
سالروز بزرگداشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی/27
🔹تاریخنگاران طرفدار پهلوی، امروز نقطه عطف انقلاب و نخستین جرقه نهضت در سال 56 را به «شبهای شعر #کانون_نویسندگان» نسبت میدهند و بر آناند که فضای باز سیاسی دیکتهشده توسط #کارتر و به دنبال آن فعال شدن مجامع روشنفکری و برپایی شبهای شعر و به خشونت کشیده شدن این جلسات، عامل ایجاد جرقه انقلاب در سال 56 بوده است.
🔸صد البته که این دوستان به اصطلاح «انقلابپژوه» در سالهای سرد و سخت مبارزات مردم ایران از سال 42 تا 56، هیچ نشانهای از تحرک و اعتراض حضرات شاعرپیشه به دست نمیدهند تا دریابیم که پیشینه و کارنامه جرقهسرایان سال 56 چه بوده است! و باز این دوستان نمینویسند که بعد از به میدان آمدن مردم و علنی شدن قیام، این شاعران چه سرودند و پژواک شعرشان کدام تکاپوی انقلابی را موجب شد؟
🔹اگرچه در مورد کارنامه #روشنفکران_عصر_پهلوی بسیار گفتهاند و نوشتهاند، اما از این منظر کمتر به این جریان پرداختهایم که ایشان در بزنگاههای تاریخی عصر مبارزه، چه میخواستند و چه میگفتند و از چه میسرودند و چه کسی را میستودند. شاید به عنوان یک نمونه، بازخوانی سخنان بنیانگذار « #مجله_ادبی_سخن» بسیار گرهگشا باشد. #پرویز_ناتلخانلری، منتقد، نویسنده و شاعر شهیر عصر پهلوی در هنگامه وقوع قیام خونین 15 خرداد 42 در کسوت « #وزیر_فرهنگ » مشغول بود. او بعد از واقعه در جلسه هیئت دولت به رئیس دولت حمله کرده و #علم را به کوتاهی در کشتار مردم مسلمان متهم نموده است که چرا با شدت عمل بیشتری با مردم معترض در روز 15 خرداد برخورد نشده است! در واقع از منظر خانلری، میبایست نخستوزیر با شدت بسیار بیشتری در مقابل انقلابیهای طرفدار امام خمینی برخورد میکرده است. خانلری در آن جلسه چنین میگوید:
🔸«این طور که بنده دیدم طبقه روشنفکر سخت عصبانی است و بر لَه [طرفدار] دولت است و میگوید چرا دولت سستی میکند و اقدام شدید [در برخورد با معترضان] نمیکند. مطلب دیگر اینکه شترسواری دولا دولا نمیشود؛ [برای سرکوب مخالفان] تصمیم قاطع باید گرفت. اگر سست بگیریم مملکت از میان میرود. مسئله مربوط به خودمان نیست. ما میتوانیم استعفا بدهیم ولی مملکت از بین میرود. ما تصمیم قاطع باید بگیریم. ما وقتی یک ستوان دوم اگر عملی کرد او را تعقیب میکنیم، به هر صورت حکومت نظامی ضرورت کامل دارد و بسیار شدید باید عمل کرد!»(متن کامل مذاکرات هیئت دولت طاغوت در پانزده خرداد 1342، ص26. )
🔹این تنها یکی از هزاران است. گرچه بازخوانی حقایق تاریخی شاید برخی مریدان چشم و گوش بسته را ناخوشایند به نظر رسد اما تا هنگامی که تاریخ به همان گونه که اتفاق افتاده روایت نشود، قدر و منزلت شاعران انقلابی، نمایان نگردد.
منبع:مقاله «انقلاب واژگان؛ مروری بر پیشینه تاریخی شعر انقلاب اسلامی»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره56، تابستان1397.
#روز_شعر_و_ادب_فارسی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db