eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
990 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺در هفت مهر ۱۳۶۰ پی موفقیت عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان، زمانی که فرماندهان نظامی برای ارائه گزارش این پیروزی به امام، عازم تهران بودند. 🔻در منطقه کهریزک تهران به دنبال سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش پنج تن از فرماندهان نظامی کشور سرلشگر ولی‌الله فلاحی جانشین رئیس ستاد ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه، سید موسی نامجو وزیر دفاع، جواد فکوری مشاور جانشین ستاد ارتش و محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر به شهادت رسیدند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنانه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️چه کسی جنگ را شروع کرد؟! 🔆به مناسبت هفته ؛ گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم به گفت و گو با تاریخ نگار انقلاب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی نشست و پرسشها و شبهات مربوط به آغازگر جنگ را مطرح نمود. ◀️در بخشی از این مصاحبه می خوانیم: 🔹"در سال‌های گذشته برخی از افراد و رسانه‌ها عنوان کردند که ایران آغازگر بوده است؛ ادعایی که شورای امنیت سازمان ملل در آن را رد کرده و به‌صراحت صدام را به‌عنوان متجاوزگر و آغازگر جنگ ایران و عراق معرفی کرده است. این افراد و رسانه‌ها ادعای خود را مستند به سخنرانی امام خمینی(ره) در فروردین ماه سال 59 یعنی چند ماه پیش از آغاز جنگ می‌کنند. 🔸امام خمینی(ره) در آن سخنرانی از ارتش و دعوت کردند تا علیه صدام رئیس جمهور عراق قیام کنند و در آن کشور بر سر کار بیاورند. 🔻برای بررسی اینکه چرا و به چه دلایلی امام خمینی این سخنان را مطرح کردند، به‌سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی رفتیم..." 📎پیوند مطلب: https://b2n.ir/89335 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♨️حضور موفق انتشارات بنیاد در پنجمین نمایشگاه کتب حوزوی و معارف اسلامی 🏛پنجمین نمایشگاه کتب حوزوی و معارف اسلامی از روز ۲۴ تا ۳۱ شهریور ماه در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی شهر مقدس مشهد برگزار گردید. در این دوره از نمایشگاه غرفه بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با عناوین مختلف کتاب‌های منتشرشده در این بنیاد و فصلنامه ۱۵ خرداد حضور داشت که مورد استقبال مخاطبین این رویداد قرار گرفت. 📸 اسلاید: ♻️ https://b2n.ir/02424 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خوش خدمتی وزیر غرب زده رضاخان به اسرائیلی‌ها ⚪️به مناسبت سالمرگ وزیر دربار غرب زده رضاخان 🔹رژیم پهلوی اول از همان ابتدا حساسیت ویژه ای نسبت به موضوع فلسطین اشغالی و یهودیان داشت و تا سر حد توان می کوشید تا به هیچ وجه سخنی در باب مظلومیت مردم فلسطین و ظلم و ستم یهودیان صهیونیست، نسبت به اعراب مسلمان و فلسطینی ها در مطبوعات به میان نیاید. 🔸حساسیت رژیم رضاخانی نسبت به این موضوع تا آن حد بود که #عبدالحسین_تیمورتاش، وزیر مقتدر دربار پهلوی در ماجرا دخالت می نمود و نظمیه را مأمور تذکر دادن و جلوگیری از انتشار این جراید می کند. ❌پی نوشت: #غرب_زدگان از سویی مدعی آزادی هستند و از سویی با چماق قدرت مخالفانشان را سرکوب می کنند. این مدعیان در طول تاریخ مدعی آزادی بودند اما با دیکتاتور ترین افراد هم، پیمان برادری بستند. 📄فصلنامه پانزده خرداد، ش39،ص226 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆 الگوی انقلابی‌ در هندسه فکری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری 🔹 فراوانی کاربرد واژگانی نظیر انقلابی‌گری، داشتن روحيه انقلابی، انقلابی بودن، انقلابی زيستن و انقلابی ماندن در نظر گاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در وهله اول حاکی از اهمیت آنها بوده و از سویی دیگر نشان‌دهنده اولویت‌گذاری بر مبنای سلبی و ایجابی است؛ در واقع گفتمان انقلابی در راستای حفظ، تقویت و مانایی آن تلاش می‌کند و گفتمان دیگر مقابل انقلاب هم برای استحاله کردن و منهدم‌سازی آن برنامه‌ریزی می‌نماید. 🔹 فراگیر و همگانی کردن روحیه انقلابی‌گری مستلزم وجود یک فرهنگ منطقی، معقول و نظام‌مند است که ابعاد اندیشه‌ای، بیانی و رفتاری را در برگیرد. از این رو، تعاريفی که در منظومه فکري بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری از انقلابی‌گری و ارکان آن وجود دارد، تعاريف جامعی است که تنها به صرف بیان و توصیف بسنده نمی‌کند بلکه عملگرايی همراه با آرمانگرايی را مدنظر دارد و حتی تلاش می‌کند در چهارمین دهه از عمر انقلاب به شکل‌دهی نهادها و ساختارهایی با بینش انقلابی از جنس دهه اول انقلاب همانند شکل‌دهی قرارگاهی برای ساماندهی امور اقتصادی و اجرای «اقتصاد مقاومتی» نیز بپردازد؛ بدیهی است هنوز انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی را دارای ظرفیت و استعداد برای پاسخ‌دهی به مشکلات و معضلات عصر معاصر می‌داند... 📎 پیوندمطلب ♻️ https://b2n.ir/73370 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🛑چالشهای تدوین و تصویب قانون اساسی ✳️پس از پیروزی هر انقلاب مهمترین فعالیت سران انقلاب تدوین است و اگر این مهم به خوبی انجام نشود خطر تحریف انقلاب دور از ذهن نخواهد بود. کما اینکه این اتفاق برای رخ داد و قانون اساسی ضعیف پس از آن زمینه پیدایش را پدید آورد. 🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در میان طیفهای مختلف سیاسی با چالشی عمیق روبرو شده بود. از یک سو امام و امت که قانونی تمام اسلامی می خواستند و از طرف دیگر طیفهای و لیبرال که با رونویسی از قانونهای غربی به دنبال تثبیت بر فضای کشور بودند و برای رسیدن به این هدف حتی اقدام کردند به انحلال که با رأی مردم تشکیل شده بود و البته با نهیب محکم و قاطع امام اعلی الله مقامه الشریف این اقدام شوم عملی نشد. 🔸خبرگزاری مهر 28مرداد1398 به گفت و گو با دکتر نشست تا چالشهای تدوین قانون اساسی را بیش از پیش روشن نماید. ◀️در بخشی از این مصاحبه می خوانیم: "آقای از مدافعان تغییر بنیادی پیش نویس، مخصوصا گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی بود. مشروح مذاکرات مجلس بررسی قانون اساسی نشان می دهد که تمرکز منتظری بیشتر در مسأله اسلامی بودن و تمرکز تمامی امور در دست ولی فقیه است و با سایر ارکان جمهوری مثل انتخابات  و اختیارات رییس جمهور و انتخاب نمایندگان مجلس میانه خوبی ندارد." 📎متن کامل مصاحبه: 🔹🔸https://b2n.ir/34605 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روشنفکران وفادار به رژیم رضاخانی روشنفکران همواره مدعی آزادی و مردم سالاری بوده اند و کسانی که از تاریخ این قشر بی اطلاع باشد گمان می کند از همان ابتدا تنها حامیان ملت و حریت همین قشر غرب زده بوده اند. دیکتاتوری قاجار رفت و دیکتاتوری بدتر به نام رضاخان آمد و یکی از استبدادی ترین صفحات تاریخ معاصر ایران ورق خورد. در این میان آنگاه که روحانیت در صف مبارزه با سلطنت بود روشنفکران مدعی دست در دست رضاخان میرپنج مستبدانه بر ملت مظلوم ایران حکمرانی می کردند. کوتاه نمای فوق گذری است بر اسامی و عملکرد برخی از روشنفکران رضاخانی. ✅ با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی. http://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
اربعین.mp3
5.21M
✳️ جلوه‌هایی از محبت سیدشهید مصطفی خمینی به اهل‌بیت علیهم‌السلام به روایت استاد سیدحمید روحانی 🔹 از ماه خون حسین علیه‌السلام گذشتیم و به ماه اشک زینب سلام‌الله علیها رسیدیم. آغاز ماه است و شیعیان و محبان اهل‌بیت مشغول آماده کردن برای دیگر. 🔸 سرمایه علیهم‌السلام اجمعین جاودانه و فراگیر است و شخصیت‌های برجسته شیعه قله‌های محبت‌ورزی به اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده‌اند. 🔹 سیدمصطفی خمینی یکی از چهره‌های شاخص نهضت امام اعلی الله مقامه‌الشریف بوده‌اند که حب اهل بیت علیهم‌السلام اجمعین را چون آتشی فروزان در سینه داشتند. جلوه‌های این محبت را به نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین که از نزدیک با آن شهید آشنا بودند می‌شنویم. 🔺 جلوه‌های محبت سیدشهید مصطفی خمینی @Bonyadtarikh 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻" این دعوی ملایان درباره سررشته داری و درس دشمنی با دولت که به مردم می دهند بسیار زیانمند است. دوباره می گویم بسیار زیانمند است، همین به تنهایی مایه بدبختی توده ها تواند بود." ( نهضت امام خمینی ج4 ص61 به نقل از شیعیگری احمد کسروی ص110) 🔆این جمله احمد کسروی است. که دعوت روحانیت برای مبارزه با دولت وقت را زیانمند و مایه بدبختی توده ها توصیف می کند. ⁉️بین روشنفکری و دیکتاتوری چه پیوند تاریخی وجود دارد؟ ⁉️ آیا این جماعت با چنین سابقه سیاهی می تواند ادعای آزادی و مردم سالاری داشته باشد؟ @Bonyadtarikh 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
نقش نهضت آزادی در جنگ تحمیلی/1 یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که نهضت آزادی را به آقای منتظری نزدیک می‌کرد، مسئله جنگ بود. وی در این زمینه سخت تحت تأثیر مواضع نهضت آزادی بود. نهضت آزادی در ابتدای جنگ، نبرد با رژیم صدام را اجتناب‌ناپذیر دانست و دکتر یزدی جنگ را یک فرصت تاریخی برشمرد. این موضع متناسب با فضای روز بود. اما بعد از فتح خرمشهر تا انتهای جنگ، موضع انتقادی و منفی به جنگ و سیاست‌گذاری‌های آن داشت. پس از آن‌که خرمشهر در سوم خرداد 61 آزاد و مقدمات حمله به داخل خاک عراق برای «تنبیه متجاوز» تدارک دیده شد، بازرگان طی نامه‎ای از امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف درخواست کرد که گفتگوهای صلح با عراق آغاز شود و استمرار جنگ را خطا دانست. نهضت آزادی در قطعنامه کنگره پنجم خود در اسفند61، به صورت علنی به ابراز مخالفت با ادامه جنگ پرداخت. این در حالی بود که امام اعلی الله مقامه الشریف پس از جلسات با فرماندهان نظامی و سیاسی، و علی‌رغم نظر اولیه خود، با توقف جنگ و مذاکره بدون تضمین و تنبیه متجاوز مخالفت کرده بودند.(روزگار قائم‌مقامی ص265) ادامه دارد... 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ علت هجرت امام به پاریس از زبان حاج سیداحمد خمینی 🔸 هجرت امام به پاریس به جریاناتی که چند ماهی قبل از این تصمیم روی داد برمی‌گردد. با اوج‌گیری مبارزات مردم ایران، دو دولت ایران و عراق در جلساتی متعدد که در بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسید که فعالیت امام نه تنها برای ایران که برای عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانی چیزی نبود که عراق بتواند به آسانی از کنار آن بگذرد و بدین جهت برادر عزیزمان آقای دعایی را خواستند تا خیلی روشن نظرات شورای انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند. 🔹آقای دعایی نظرات عراق را برای حضرت امام بیان داشت که خلاصه آن عبارت است از: _ حضرت‌عالی چون گذشته می‌توانید در عراق به زندگی عادی خود ادامه دهید ولی از کارهای سیاسی‌ای که باعث تیرگی روابط ما با ایران می‌گردد، خودداری نمایید. _ در صورت ادامه کارهای سیاسی باید عراق را ترک کنید. 🔸تصمیم امام معلوم بود. رو کردند به من و فرمودند گذرنامه‌ من و خودت را بیاور و من چنین کردم. آقای دعایی عازم بغداد شد، ولی از گذرنامه‌ها خبری نشد. چندی بعد سعدون شاکر رئیس سازمان امنیت عراق خدمت امام رسید و مطالبی در ارتباط با روابط ایران و عراق، اوضاع عراق و منطقه و گزارش‌هایی از این دست را به عرض امام رسانید. ولی در خاتمه چیزی بیشتر از پیغام قبلشان نداشت. 🔹امام خیلی صحبت کردند که متأسفانه ضبط نشد، مثلاً فرمودند: من هرکجا بروم و (اشاره به زیلوی اتاقشان) فرشم را پهن کنم منزلم است و یا گفتند: من از آن آخوندها نیستم که تنها به خاطر زیارت دست از تکلیفم بردارم و از این قبیل. چندی گذشت و خبری نشد. احساسات مردم عراق و ایران در موقع تشرف امام به حرم مولای متقیان، صد چندان دیدنی بود. لذا منزلشان محاصره شد و کسی را حق ورود نبود. 🔸بیهوده ما را بیش از نه ساعت معطل کردند. در حالی‌که ما گفته بودیم که می‌خواهیم به بغداد برگردیم. امام عصبانی شدند و آنان را تهدید کرند. هر وقت من به آنها می‌گفتم که چرا معطل می‌کنید می‌گفتند باید از بغداد خبر برسد. بعد از عصبانیت امام آنها بلافاصله با بغداد تماس گرفتند و برخورد امام را با خودشان گفتند. امام به آنها گفتند آنچه بر من در اینجا بگذرد به دنیا اعلام می‌کنم! این را هم به بغدادیون خبر دادند. چیزی نگذشت که آمدند که ببخشید ما نتوانسته بودیم به مرکز خبر دهیم و الا آنها حاضر به این وضع نبودند و نیستند. تو را به خدا آنچه بر شما گذشته است به مرکز نگویید و از این قبیل مطالب که چی؟ که مرکز نیست. ماییم. که چی؟ که امام یک مرتبه چیزی علیه مرکز ننویسند. 🔹همان شب از کاخ الیزه آمدند پیش من وقت خواستند. امام گفتند بیایند، ‌آمدند و گفتند حق ندارید کوچک‌ترین کاری انجام دهید و امام گفتند: ما فکر می‌کردیم اینجا مثل عراق نیست‌، من هر کجا بروم حرفم را می‌زنم. من از فرودگاهی به فرودگاه دیگر و از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنم تا به دنیا اعلام کنم که تمام ظالمان دنیا دستشان را در دست یکدیگر گذاشته‌اند تا مردم جهان صد‌ای ما مظلومان را نشنوند ولی من صدای مردم دلیر را به دنیا خواهم رساند،‌ من به دنیا خواهم گفت که در ایران چه می‌گذرد. فصلنامه پانزده خرداد،ش۲، سال ۱۳۸۴ 🔸🔸🔸 http://bonyadtarikhbook.ir 🔹🔹🔹 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.