eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
987 ویدیو
642 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📔 و کمتر دیده شده با آیت الله جوادی آملی پیرامون حمله ضد انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل و نقش مردم ⏬ بخش اول 🔻س ۱ - نظرتان را در رابطه با حمله در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل بفرمائید؟ 🔺 ج - انقلاب اسلامی ایران اختصاصی به هیچ گروه و قوم و نژادی ندارد و چون از قوم و نژادی بر نخواسته مردم شمال عموما ، و مردم آمل خصوصا ، خود را در این انقلاب سهیم دانسته و می دانند که باید پاسدار خون شهدای از صدر اسلام تا زمان انقلاب اسلامی باشند . 🔹ضد انقلابیون قبل از جریان کردستان شمال را مطرح کرده بودند زیرا فکر می کردند که اگر غرب برود باید شرق بیاید و بهترین جا برای ارتباط با شرق شمال بوده لذا در اسفند ماه سال ۵۷ گنبد را و مسلمانان متدین و متعهد این شهر را به آتش و خون کشیدند . با حضور یک پارچه مردم در صحنه موضوع خاتمه دادند . بنابراین فکر کردند که این چنین نمی توانند در شهر علنا بر روی مردم سلاح بکشند ، ناچار از جنگل‌هایی که در شمال و در دامنه سلسله جبال البرز واقع شده به عنوان پناهگاه و منطقه عملیاتی انتخاب کردند . 🔸بهترین نیروها و نیرومندترین قوا را از سراسر کشور در جنگل آماده کرده و مهم‌ترین سلاح‌هایی را که یک جنگلی باید به همراه داشته باشد را تهیه نمودند . در بخش‌های اطلاعاتی، رزمی، عملیاتی و تدارکات و شناسایی دست به فعالیت‌هایی زدند. شمال مردم آمل بیشتر به فکر جنگ و جبهه‌ها بودند . سپاهش بسیجش مرتب به جبهه اعزام می شدند . 🔹 ضد انقلاب و گروهک‌ها از هر گروه و باندی که با اسلام مخالف بود کمک می‌گرفتند و جنگل را به صورت پایگاهی قرار دادند با شناسائی و نمودند. 🔸دیدند فضای شهر شد طنین الله اکبر ، زن و مرد شهری و روستایی با الله اکبر در برابر حمله شرق و غرب ایستادند . طولی نکشید که مردم در فاصله نیم روز با دادن چهل شهید و چندین زخمی آنها را مجبور کردند یا تسلیم بشوند و یا فرار کنند ، عده‌ای هم به هلاکت رسیدند . 🔻 س ۲ - به نظر شما حمله گروهک‌های وابسته به شرق و غرب به شهر آمل چه تاثیری در روحیه امت شهید پرور ما داشته است؟ 🔺 ج - این یک بود . همانطوری که جنوب غرب به عنوان نیروی مردمی بازوی پر توان انقلاب بوده اند و توانستند در جنوب سرکوب کنند ، مردم شمال عموما مردم شهید پرور آمل خصوصا در برابر این آزمون شجاع بودند ، شجاعتر شدند . آنچه در دل داشتند به وسیله بازوان توانایشان پیاده کردند . از نثار و ایثار پرهیزی نداشتند . طولی نکشید که سراسر شهر را چون ۲۲ بهمن ۵۷ پر از سنگر کردند. 🔸مرد و زن بزرگ و کوچک در فراهم کردن وسائل دفاعی کمک می کردند . نهادشان با این آزمایش الهی آشکار شد و مهمترین تاثیری که داشت تاثیر شجاعت تاثیر تاریخ سازی و تاثیر حمایت از اسلام و نظام بود ، نشان دادند که هرگز تسلیم شرق و غرب نخواهند شد . 📔حماسه مردم آمل، سپاه پاسداران، صص ۴۹- ۴۷ 🆔 @Bonyadtarikh
📔 مصاحبه انقلابی و کمتر دیده شده با آیت الله جوادی آملی پیرامون حمله ضد انقلاب در ۶ بهمن ۶۰ به شهر آمل و نقش مردم ⏬ بخش دوم 🔻س ۳ - به نظر شما شهادت شهدای جریان آمل چه تاثیری در تداوم انقلاب اسلامی خونبار ما داشته است؟ 🔺ج – اصلا مکتب اسلام آن است که ، خون شهید زمین را و زمینه زندگی را پاک می کند . وقتی خون در راه رضای خدا ریخته شد ، آن خون پاک است و خون پاک آن سرزمین را پاک می کند . وقتی سرزمین پاک شد از آن میوه پاک حاصل می شود . 🔸وقتی در بزرگداشت این فرازها را می خوانیم ، می بینیم که می گوید : طبتم و طابت الارض التي فيها دفنتم ای شهدای راه حق شما پاک بودید و پاک شدید و سرزمینی که شما در آن دفن شده اید هم پاک است . خون شهید منطقه را پاک می کند خون شهید زمینه زندگی را پاک می کند . 🔹 اگر جایی جای شهادت بود این سرزمین پاک می شود . قرآن کریم می فرماید : والبلد الطيبه يخرج نباته باذن ربه . خدا روئیدنی های پربار را از سرزمین پاک می رویاند اگر عده ای در آمل در جریان حمله جنگلی ها به خاک و خون کشیده شدند و شربت شهادت نوشیدند ، منطقه گسترده شمال را و شهر شهید پرور آمل را پاک کردند . وعده خدا این است که از سرزمین پاک میوه پاک می روید اذن خدا در این است که از میوه ها و روئیدنی های پاک بروید. 📔حماسه مردم آمل، سپاه پاسداران، صص ۴۹- ۴۷ 🆔 @Bonyadtarikh
1402.3.3.pdf
1.34M
📃اعلامیه اعتراضی در سالگرد رفراندوم قلابی 6 بهمن 📌انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان 🔹سالگرد رفراندوم قلابی موسوم به «انقلاب سفید» با ماه مبارک رمضان سال ۱۳۴۲ مقارن شده بود و به دلیل تعطیلی درس‌های حوزه قم، روحانیان مبارز برای تبلیغ به اطراف و اکناف کشور پراکنده شده بودند. این امر باعث شد تا موضع‌گیری علما و فضلای قم در سالگرد این واقعه تلخ، کم‌رنگ شود. 🔸با این وجود برخی از روحانیان وارسته و متعهد که در قم به سر می‌بردند با صدور اعلامیه‌ای تحت عنوان «دام اسارت یا رفراندوم قلابی و غیرقانونی 6 بهمن» سکوت مرگباری را که در سراسر کشور حکمفرما بود شکستند. به علت شدت خفقان و محیط رعب و وحشت، بیشتر روحانیان مبارز و دلیر از قم و ناشران این اعلامیه، آن را با امضای «مجمع روحانیین مجاهد»، توزیع کردند. این اعلامیه با همفکری و همکاری آقایان ، عبدالمجید رشیدپور، شیخ علی آقای پهلوانی(سعادت‌پرور) و ، تنظیم، چاپ و توزیع شد. به گفته جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی، متن اعلامیه تاریخی به قلم آیت ‌الله مصباح نوشته شده بود... متن کامل 🆔 @Bonyadtarikh
💢اجتماع باشکوه مردم تهران به دعوت آیت الله کاشانی جهت ملی شدن نفت مورخ 6-11-1329 💢این اجتماع نه تنها نقطه عطفی در مبارزه با استعمار انگلیس بود، بلکه نشان‌دهنده همگرایی بین جنبش‌های مذهبی و ملی در ایران معاصر محسوب می‌شود. نقش آیت‌الله کاشانی در بسیج توده‌ها و تبدیل خواسته ملی شدن نفت به یک مطالبه عمومی، غیرقابل انکار است. 🆔 @Bonyadtarikh
📌پیام به علما و روحانیون درباره تکذیب شایعه پذیرفتن بختیار ⭐️به مناسبت روز 7 بهمن 1357 مبنی بر تکذیب شایعه پذیرفتن بختیار از جانب امام خمینی(ره) 🔶 آنچه ذکر شده است که شاپور بختیار را با سمت نخست‌وزیری من می‌پذیرم، دروغ است بلکه تا استعفا ندهد او را نمی‌پذیرم؛ چون او را قانونی نمی‌دانم. حضرات آقایان به ملت ابلاغ فرمایید که توطئه‌ای در دست اجراست و از این امور جاریه گول نخورید. من با بختیار تفاهمی نکرده‌ام و آنچه سابق گفته است که گفتگو بین او و من بوده، دروغ محض است. ملت باید موضع خود را حفظ کنند و مراقب توطئه‌ها باشند. و السلام علیکم و رحمه الله. 📚 منبع: کتاب صحیفه امام خمینی، جلد 5، صفحه 536 🖇 متن کامل سند را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی بخوانید. 🆔 @Bonyadtarikh
📆۶۰ سال پیش در چنین روزی 📌چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۴۳ ↙️پیکر آیت‌الله شیخ جواد فومنی امروز از مسجدنو واقع در حوالی میدان خراسان تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری بر دوش هزاران تن از عزاداران روزه‌دار تهرانی تشییع شد. این مراسم که از سوی ناظران کم نظیر توصیف شده است موجب دستپاچگی نیروهای امنیتی گردید و علی‌رغم تلاشهای آنان برای جلوگیری و یا قطع مراسم تشییع؛ مردم با شعارهای خود پیکر این عالم مبارز دینی را تا شهرری بر دوش خود حمل کردند. طبق وصیت مرحوم آیت‌الله فومنی، جنازه ایشان به حضرت عبدالعظیم حمل و در مقبره‌ای که در سمت شرقی صحن مطهر قرار دارد به خاک سپرده شد.(1) ↙️رادیو صدای ملی ایران امروز در گفتار کوتاهی از وابستگی منصور به محافل استعماری خبر داد و گفت: در محافل استعماری لندن و واشنگتن نسبت به مرگ منصور، نخست‌وزیر کودتا اظهار تاسف فراوان شده و از دست رفتن او به عنوان یکی از ضایعات مهم تلقی گردیده است. به گفته این رادیو؛ این اظهار علاقه شدید نشان می‌دهد که نخست‌وزیر متوفای ایران وابستگیهای خاصی به محافل استعماری داشته و آنها به نخست‌وزیری او در ایران امید فراوان داشته‌اند.(2) 🔸این رادیو افزود: در تاریخ معاصر ما نخست‌وزیری را نمی‌توان یافت که در ظرف مدت محدود ده ماه این همه قرضه‌های استعماری با شرایط منافی با استقلال ما از کشورهایی نظیر امریکا، انگلستان، ژاپن و غیره اخذ کرده باشد. جاه‌طلبی نخست‌وزیر جوان او را به آلت بی‌اراده دربار تبدیل کرده به منجلاب خیانتهای عظیم سوق داده است. منصور قربانی جاه‌طلبی و خیانت خود گردید. اشتباه است اگر تصور کنیم که منصور به تنهایی عامل عمده و منشاء اصلی این همه خیانتها بوده؛ خیر عامل عمده و منشاء اصلی این خیانتها سران دربارند که به عنوان دلالان دست اول انحصارات نفتی مجریان سرسپرده‌ای امثال منصور را اجیر می‌کنند.(3) 1. ستم ستیزان نستوه، ص17 2. بولتن خبرگزاری پارس (محرمانه)، ش255، 8/11/43، ص4 3. همان، صص18تا 20 🆔 @Bonyadtarikh
سیره انقلابی حضرت امام کاظم علیه‌السلام امام خمینی قدس سره الشریف: «حكام جائر مى‌ديدند كه اگر امام (ع) آزاد باشد زندگى را بر آن‌ها حرام خواهد كرد و ممكن است زمينه‌اى فراهم شود كه حضرت قيام كند و سلطنت را براندازد از اين جهت مهلت ندادند. اگر مهلت داده بودند بدون ترديد حضرت قيام مى‌كرد. شما در اين شک نداشته باشيد كه اگر فرصتى براى موسى بن جعفر (ع) پيش مى‌آمد قيام مى‌كرد و اساس دستگاه سلاطين غاصب را واژگون مى‌ساخت.» (ولایت‌فقیه امام خمینی، ص149) 🆔 @Bonyadtarikh
📌برگی از تاریخ 🔻اوضاع شمال تهران در دهه 50 🔺خیابان میرداماد سروسامان ندارد ... از زمان تاسیس خیابان میرداماد تاکنون ده سال میگذرد، با این حال برای تامین روشنائی آن فکری نکرده اند. در سراسر این خیابان، تنها دو سه لامپ کوچک کورسو میزند. بعضی از شبها، این خیابان درست مثل بیابان تاریک است، به علاوه یک سه راهی در این خیابان است بنام سه راه نفت که نه مامور راهنما دارد و نه چراغ راهنما، و به همین علت اکثر روزها ما شاهد تصادف وسائط نقلیه هستیم و تازه در رسیدگی فوری بسیاری از این تصادفات، به جای پلیس راهنمائی، خود مردم دخالت دارند، چون از پلیس خبری نیست. 📅25 اردیبهشت 1351 🗞روزنامه کیهان شماره 8649 🆔 @Bonyadtarikh
نظریه آقایان علما درباره ملی شدن صنعت نفت بهمن ۱۳۲۹ 🆔 @Bonyadtarikh
📌نظریه آقایان علماء راجع به ملی شدن صنعت نفت در بهمن ۱۳۲۹ 🔹عده از بازرگانان تهران ، گیلان ، اصفهان و سایر شهرستان های ایران ، درباره مبارزه اخیر که در راه ملی شدن صنعت نفت آغاز گردیده است شرحی به عده ای از علمای اعلام و حجج اسلام نوشته و سوال و استفتاء کرده اند که آیا پشتیبانی عملی و بذل مجاهدت برای تحقق و اجرای شمار ملی کردن صنعت نفت در تمام کشور وظیفه هر فرد مسلمان هست یا خیر ؟ 🔸در پاسخ این سئوال آقایان حجج اسلام و آیات الله میرزا سید حسن چهار سوقی- حاج ميرزا محمد حسين ملاذر و ضائی شیخ مهدی نجفی - حاج آقا حسین خادمی ، حاج شیخ مرتضی مدرس اردکانی - حاج سید مصطفی سید العراقیه و آقای حاج شیخ محمد باقر رسولی پاسخ مثبت داده اند و مبارزه در راه ملی کردن صنعت نفت را تایید و توصیه نموده اند . 🗞روزنامه کوشش ۹ بهمن ۱۳۲۹ 🆔 @Bonyadtarikh
📌سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع ایرانیان مقیم خارج ۸ بهمن ۱۳۵۷ ⭐️به مناسبت سالروز سخنرانی امام در دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج‌ در بهمن ماه سال 1357 🔷همراه با ملت من از خدای تبارک و تعالی و سلامت و توفیق ملت ایران را و مردم ایران را خواستارم. من بنا داشتم که بروم پیش رفقای ایرانی و در صف آنها خدمت بکنم و میل داشتم که اگر آنها برایشان غمی وارد می‌شود من هم شریک باشم؛ اگر خدای نخواسته خون آنها بریزد من هم با آنها شریک باشم؛ لکن دست خیانتکارها باز از آستین درآمد و به توهّم اینکه اگر ما برویم به ایران، برای آنها مثلًا بد می‌شود یا برای اربابها، به نفع اربابها نیست، از رفتنها و رفتن من ممانعت کردند و راهها را بستند. و من ان شاء الله در فرصت اول، همان برنامه‌ای را که برای رفتن داشتم، دارم‌ 🔶انقلاب ایران، استمرار حرکت پیامبران‌ انبیا- علیهم السلام- برای سعادت بشر مبعوث شده‌اند؛ یعنی سعادت دنیای بشر، سعادت حیات دیگر بشر. ما هم به تبع نبی اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- قیام کردیم برای اینکه این ملت محروم را به کمال لایق خودش برسانیم. این ملتی که در طول رژیم سلطنتی- از اول- و در طول این پنجاه سالی که ما یادمان هست- در این آخر- اینها از همه جهت محروم و گرفتار بودند؛ همه چیزشان به باد می‌رفت و همه ثروتشان را داشتند می‌بردند [و] دارند می‌برند و همه نیروهای ما را به باد دارند می‌دهند. ایران نهضت کرد و ما هم به تبع ایران، دنباله ایرانی‌ها، ما هم یک چند کلمه‌ای، چند قدمی می‌رویم برای اینکه این ملت را نجات بدهیم. 🔷 ، رژیم ادعا! ... از اول ما مبتلای به ادعاها بودیم. زمانی که بود اینجا ادعاها پشت سر هم! رادیو فریاد می‌کرد و تلویزیون نمایش می‌داد و مطبوعات دنبالش. شما دست روی هر یک از مظاهر تمدن بگذارید، خراب است و این [] خرابش کرد. یادتان نرود محمد رضا را؛ همه بدبختیهای شما مال این خبیث بود. این را یادتان نرود؛ ذکرش کنید. این طور نیست که حالایی که از ایران خارج شده، حالا شما دیگر بگویید گذشت، دیگر حرفش را نزنید؛ خیر این باید ذکرش زنده بماند تا آن وقتی که خودش و اربابش و دیگران رفتند، آن وقت که مدفون شدند؛ دیگر بعد از دفنش ما کاری نداریم! 🔶شاهنشاهی و ملی گرایی دو روی یک سکه‌ تا حالا ما گرفتار لافها و گزافهای محمد رضا خان بودیم؛ به صورت شاهنشاهی و اعلیحضرتی آریامهری! حالا ما گرفتار «ملیت» و «آزادی» و این حرفها هستیم. اینها با بد هستند، با جمهوری‌اش خوبند! آن تکه دومش که جمهوری اسلامی است بااین بد هستند. آنها دشمن اسلامند. اگر نیستند، چرا وقتی برنامه‌تان را می‌دهید می‌گویید جمهوری دموکراتیک؟ اسلام چه گناهی کرده؟ اسلام به شما چه کرده؟ شما خوب نیستید با اسلام برای اینکه اسلام است که جلوی منافع شخصی را می‌گیرد، اسلام است که نمی‌گذارد این گردن کلفتها زندگی اشرافی بکنند، یا زندگی آن طوری که دلشان می‌خواهد بکنند. اسلام تعدیل می‌کند. اسلام است که نمی‌گذارد اجانب بر مسلمین حکومت بکنند، اسلام است که جلوی ظلم را می‌گیرد، جلوی دیکتاتوری را می‌گیرد. 🔷در راه تشکیل من در اولْ فرصتی که پیدا کنم به خواست خدا می‌روم ایران و اولْ قدمی که برمی‌دارم تاسیس می‌کنم یک مبتنی بر احکام اسلام، مبتنی بر رای مردم. پیشنهاد می‌کنیم به مردم و رای از آنها می‌گیریم و یک حکومت اسلامی تاسیس می‌کنیم. همه ایران مُسْلمند و من گمان ندارم جز چند نفری که خیال می‌کنند که اسلام مخالف با ظلم آنها هست و تشخیص این را داده‌اند، مردم ایران مخالف باشند. اینها می‌خواهند یک حکومت عادل داشته باشند. این هم خیال نکنند که جمهوری اسلامی یک چیزی است که ما نمی‌فهمیم. جمهوری‌اش را که همه می‌دانید، یعنی رای عمومی باید بگیرید. اسلامی‌اش هم یعنی قواعد اسلام. با اسلام مخالفید؟ با احکام اسلام مخالفید؟ اسلام احکام دارد؛ در سیاسات احکام دارد، در اجتماعیات احکام دارد- در همه چیز احکام دارد. قانون اساسی نه، قانون اسلام. 🔶اندرز و اتمام حجت‌ ما صلاح جامعه را می‌خواهیم؛ ما تَبَع پیغمبرهایی هستیم که آمده‌اند برای اصلاح جامعه، آمده‌اند برای اینکه جامعه را به سعادت برسانند. 📚 منبع: کتاب صحیفه امام خمینی، جلد 5، ص543-550 🖇 متن کامل سند را در وبسایت رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی مطاله فرمایید 🆔 @Bonyadtarikh