رسول خدا(ص) می فرمایند: أ لا اُخبِرُکُمْ عنِ الأجوَدِ الأجوَدِ ؟ اللّه الأجوَدُ (الأجوَدُ) ، و أنا أجوَدُ ولدِ آدَمَ ، و أجوَدُهمْ مِن بَعدِی رجُلٌ علِمَ عِلْما فَنَشرَ عِلمَهُ یُبعَثُ یَومَ القِیامَةِ اُمَّةً واحِدةً ، و رجُلٌ جادَ بِنَفسِه فی سَبیل اللّه حتّى یُقتلَ
آیا شما را به سخاوتمندترین فرد آگاه نکنم؟ عرض شد بفرمایید. فرمود: خدای متعال بخشنده ترین سخاوتمندان است و من در میان فرزندان آدم سخاوتمندترین هستم و بعد از من فردی که علوم دینی و الهی را می آموزد و آن را میان مردم پخش میکند سخاوتمند ترین مردم است و او به تنهایی یک امت محسوب میشود. و سپس کسى که در راه خدا جانفشانى کند تا کشته شود.(میزان الحکمه جلد 6 صفحه 474)
#حاج_قاسم_سلیمانی
#انتقام_سخت
https://eitaa.com/bookreaders
غفران به چه معناست؟ و استغفارکننده کیست؟
روح باید تعالی پیدا کند و گناه، هر آن چیزی است که روح انسانی را یک گام از تعالی و تکامل مورد نظرش باز میدارد. با هر گناه ضربتی بر روح وارد میشود و زخمی بوجود میآورد.
این گناه باید مغفرت پیدا کند.
غفران یعنی این خلأ، این کمبودِ روح، این زخمِ روان، این نقیصه ای که در نفس بوجود آمده، برطرف شود.
چطور برطرف میشود؟! با جبران کردن؛ آن کسی که با یک گناهی جان خود را از اوج انسانیت و تکامل دور انداخته، آن وقتی عقب ماندگیاش جبران شده است که یک مقداری برود بالا.
خدا خطاهای انسان را میبخشد، وقتی بروید به طرف تکامل.
توبه یعنی برگشتن. ایمان خود را قوی کردن و عمل صالح انجام دادن.
قرآن میفرماید: "سرعت بگیرید به سوی مغفرت" (133آل عمران)
مغفرت خیلی مهم است. مغفرت این نیست که خدای متعال بی حساب، از روی دلبخواه، یک کسی را مورد لطف بی جایی قرار بدهد، بدون اینکه خود او کوششی در این راه این لطف الهی کرده باشد.
پس باید برای جبران و پر کردن خلأهای روح تلاش و کوشش کرد و سرعت گرفت و عمل کرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#تقوا
#استغفار
#غفران
#گناه_زخم_روح
#جبران
#آلعمران_133
https://eitaa.com/bookreaders
دنیا برای انسانها میدان مسابقه، پیشیگیری و مسارعه است.
انسان عالیترینِ موجودات این جهان است، بزرگترینِ عظمتهای وجود بعد از پروردگار، در همین کالبد کوچک و محدود.
قرآن میگوید: ای انسانِ بزرگ! به سوی چیزی که با عظمت تو، با مقام تو سازگار باشد سرعت بگیر و مسابقه بده. سرعتت به سوی مغفرت پروردگار باشد، به سوی آن بهشت برین الهی باشد که همه آسمانها در مقابل آن کوچکند و
همه زمین در برابر آن اندک است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#میدان_مسابقه
#آلعمران_133
https://eitaa.com/bookreaders
مسئله ایمان به عنوان یک گرایش قلبی، وابستگی فکری و اعتقادی و روانی، وقتی به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند.
آنوقتی کسی میتواند بگوید من به خدا مؤمن و معتقدم، که زندگی او و متنِ واقعیتِ وجود او، با آن کسی که منکر خداست، تفاوتی داشته باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
https://eitaa.com/bookreaders
ایمان یک خصلت برجسته پیامبران خدا و مومنان و دنبالهروان آنهاست. رهبران الهی پیش از همه، همچون پیشآهنگان یک راه، پرچم به دست، گام در راه، استوار، مشغول حرکت بودند و میرفتند، از همه جلوتر خودشان بودند.
ایمان از جمله خصوصیاتی است که در پیامبرانِ خدا هست و ایمان یعنی باور، قبول و پذیرشِ با تمام وجود، باور به آنچه میگوید. نشانه باور داشتن هم این است که خود، پیشاپیش دیگران در آن گام بر میدارد و حرکت میکند.
ایمانِ پیامبران و یارانشان، به خدا، فرشتگان، همه کتب آسمانی و همه پیامبران خداست؛ چون راه یک راه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_خصلت_پیامبران
#بقره_285
https://eitaa.com/bookreaders
"و قالوا سمعنا و اطعنا" این سخن پیامبران و یارانشان است. سمع به معنای حالت شنوایی است یعنی آنچه که وارد گوش ما میشود را فهمیدیم؟ به ذهنمان رفت؟
سمعنا یعنی ما با تمام وجود فهمیدیم آنچه را که خدا برای ما معین کرده و اطعنا یعنی از روی روشنی و آگاهی و سمع اطاعت کردیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_خصلت_پیامبران
#بقره_285
https://eitaa.com/bookreaders
ایمان دوجور است.
1- ایمان مقلدانه و متعصبانه؛ ایمان مقلدانه مثل عامه مردم که هیچ نمیدانند و از روی تقلید از زبان این و آن و چشم بسته ایمان دارند، چون پدر، معلم یا مردم بازار میگویند پس درست است. یا ایمان متعصبانه که فقط از روی تعصب است یعنی جانبداری بی دلیل، جانبداری از روی احساس و نه از روی منطق، چون ما این عمل را انجام میدهیم پس درست است و چون دیگران فلان عمل دیگر را انجام میدهند پس غلط است.
ایمان مقلدانه و متعصبانه قیمتی ندارد.
این مدل این ایمان زائل شدنش هم به آسانیِ کسبِ آن است.
قرآن کریم ایمان های کورکورانه، مقلدانه و متعصبانه را با شدت توبیخ میکند.
"و چون به آنها گفته شود بیائید و آنچه را خدا فرستاده و پیامبر میآموزد، بفهمید میگویند راه و رسمی که پدران خود را بر آن یافتیم برای ما بس است هرچند پدرانشان چیزی نمیفهمیدند و راه نمییافتند؟!"
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_مقلدانه
#ایمان_متعصبانه
#مائده_104
https://eitaa.com/bookreaders
ایمان دوجور است
2- ایمان ارزشمند، ایمان آگاهانه است، ایمانِ توأم با درک و شعور است. ایمانی که از روی بصیرت، با چشم باز، بدون ترس از اشکال به وجود آمده باشد. ایمان باید آنچنان آگاهانه انتخاب شده باشد که در سختترین شرایط هم آن ایمان از او گرفته نشود(مثل مومنان صدر اسلام).
اگر بخواهیم ایمان استوار باشد و زائل نشود، اگر بخواهیم ایمان آگاهانه باشد، باید دائما آگاهی بدهیم به آن کسانی که میخواهیم مؤمن باشند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_آگاهانه
#ایمان_ماندگار
https://eitaa.com/bookreaders
قرآن کریم ایمان آگاهانه را به ما معرفی میکند.
در تمام آفرینش نشانه هایی برای #خردمندان است. خردمند، آنکه دارای خرد و نیروی فهمیدن است. خردمند یعنی همه ما مردم به شرط آنکه فکر و هوشمان را بکار اندازنیم.
مردم اگر بخواهند خردمند را تعریف کنند میگویند ان کسی است که در زندگیاش پیشرو است، کلاه سرش نمیرود و در سیاست بازی حریف ندارد اما قرآن اینها را قبول ندارد چون ارزش واقعی را برای انسان، اتصال و ارتباط با خدا میداند در نتیجه خردمند از نظر قرآن کسی است که این عالیترین ارزش را بیش از همه چیز و همه کس مورد نظر داشته باشد.
خردمند در همه حال خدا را یاد میکند(یادخدا بودنِ فعال)
در حال تفکر است و بعد از تفکر میگوید خدایا تو ما را بیهوده نیافریدی.
اساسی ترین نقطه یک فلسفه فکری که الهام بخش یک زندگی فردی و اجتماعی بشود همین است "ربنا ما خلقت هذا باطلا"؛ من اینجا برای کاری هستم، پس من مسئولیتی دارم.
خردمند میگوید ما ندای ایمان را با گوشِ تن و گوشِ جان شنیدیم و فهمیدیم و ایمان آوردیم "اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان أَن آمِنوا بربکم فامنا"
پس از روی درک، شعور و آگاهی کامل ایمان آوردند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_آگاهانه
#بقره_193
https://eitaa.com/bookreaders