"می گویند ایمان آوردیم به خدا و پیامبر و فرمان بردیم. پس از این ادعا گروهی از آنان روی برمیگردانند" - صحبت از کفار و مرتدین نیست صحبت از همین مومنین معمولی داخل جامعه هاست- در باره اینها می فرماید: "اینان مومن نیستند. چون فراخوانده میشوند به سوی خدا و رسولش تا پیامبر حکم و قضاوت کند میان آنان ناگهان میبینی که گروهی از آنان روی گردانند". آن کسانی که تن به فرمان پیغمبر در غیر موارد قضاوت هم نمی دهند مشمول آیه اند.
"اگر حق به جانب آنها باشد، اطاعت کنندگان با اذعان بیایند به سوی پیامبر". آنجایی که بناست حکم به نفع آنها باشد، در مقابل دین تسلیمند؛ آنجایی که احتمالا حکم به زیان آنهاست، دین را قبول ندارند.
چرا آنجایی که به سود شخصیتان نیست دین را قبول نمی کنید؟
یکی از سه چیز است:
" اَ فی قلوبهم مرض" آیا در دل آنها بیماری است؟! بیماری نفاق؟ بیماری هوا و هوس؟ بیماری جهل و غرور؟
"اَمِ ارتابوا" یا در دین شک کردند؟!
"اَم یخافون أن یحیف الله علیهم و رسوله" یا شاید میترسند خدا و پیامبر به آنان ظلم کنند؟!
آن کسی که چنین ترسی داشته باشد، بترسد که خدا یا پیامبر ظلم کند به او، این آدم پیداست که خدا و پیامبر را اصلا نمیشناسد و قبول ندارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#ایمانِ_ادعایی
#نور_47الی50
https://eitaa.com/bookreaders
مومن در اصطلاح قرآن به این معناست:
"چون فراخوانده شدند به سوی خدا و پیامبرش تا خدا و پیامبر میان آنان قضاوت بکند، سخنشان این بود: شنیدیم و فرمان بردیم" یعنی آگاهانه مومن شدیم. و بعد از ایمان آگاهانه اطاعت هم ورزیدیم. "اینها به مطلوب دست یافتگانند".
"آن کس که اطاعت کند خدا را و رسولش را و از خدا بیم داشته باشد و از تو پروا کند آنهایند رستگاران".
"ما به مومنین وعده کردیم که حکومت روی زمین برای شماست، ایده و آیین و فکر و مکتب شما بر جهان خیمه خواهد زد، ترس و بیمناکی شما بدل به امن و امان خواهد شد، اگر در طول تاریخ زجر کشیدید، جور بردید بعد از این به راحتی، بی دغدغه، بی تشویش خواهید زیست و خدا را عبادت خواهید کرد و رقبای خدا را از زمین بر خواهید انداخت"
این هم وعده خداست برای مومنِ متعهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#ایمان_آگاهانه_و_اطاعت
#وعده_الهی_برای_مومنینِ_متعهد
https://eitaa.com/bookreaders
آدمی برای بهرهمندی از سعادت همه جانبه و احساس خوشبختی به چیزهایی محتاج است؟
1- شناخت هدف، شناخت پایان، شناخت سر منزل و شناخت راهی که به سر منزل منتهی میشود (هدایت)
2- پرده های جهل و غرور و پندار و هر آنچیزی که گوهر بینش و خرد او را در حجابی ظلمانی میپیچید و نیروی دیدن و فهمیدن را از او میگیرد، زائل گردد. (نور)
3- از دغدغه، اضطراب، ناایمنی روحی و از عدم آرامش و نداشتن اطمینان بِرَهَد، بتواند بر دغدغهها و اضطراب و وسوسه درونی غالب بیاید. (اطمینان)
4- تلاش خود را ثمر بخش بداند، امیدوار باشد که این تلاش به جایی میرسد.
5- لغزش ها و خطاهایش قابل جبران و مورد بخشایش باشد. (مغفرت و رحمت)
6- در همه حال، از دستاویزِ تکیهگاهی مورد اطمینان برخوردار باشد. (مستمسک)
7- در مواجهه با دشمنها و دشمنیها از نصرت و مدد خدا برخوردار گردد.
8- بر جبههها و صفهای مخالف برتری و رجحان داشته باشد. (برتری و رجحان)
9- بر دشمنان راه و هدفش که مانع و خنثی کننده تلاش اویند، پیروز گردد. (پیروزی بر دشمن)
10- عاقبت از همه سختیها و فشارها و بندها و حصارها، رسته و به مقصود و منظور خود نائل گردد، برسد به آن سرمنزل. (فوز و فلاح)
11- در همه جا، در راه و در منزل، هم در راه هدف، و هم در خودِ سرمنزلِ هدف، از ذخیرههایی که برای آدمی در این جهان مهیا گشته، بهرهمند و برخوردار گردد. (نعمت و برکت)
12- پس از سپری شدن دوران زندگی و پایان یافتن همه تلاشها، خود را با پاداشی شایسته روبرو ببیند و در بهشت نعمت و رضوان آرام بگیرد.
همه اینها در قرآن به مومنان وعده داده شده است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#سعادت
#خوشبختی
#مؤمن
https://eitaa.com/bookreaders
هدایت
هدف را میشناسد و میفهمد و می داند که به سوی این هدف، از کدام راه باید رفت تا رسید و زودتر رسید.
"ان الذین آمنوا و عملوالصالحات یهدیهم ربهم بایمانهم" اگر هم ایمان بیاورند و هم برطبق تعهداتش عمل نمایند، خودِ ایمان موجب میشود که آنها راه را پیدا کنند؛ راه پیدا کنند هم به هدف، هم به راهها و هم به وسیلهها. وقتی انسان ایمانِ به هدف و راه آورد و دنبال این ایمان حرکت کرد، راه خودبه خود، خود را نشان میدهد.
"فاما الذین آمنوا بالله و اعتصموا به فسیدخلهم فی رحمة منه و فضل و یهدیهم الیه صراط مستقیما" اگر به خدا، به آیین خدا و راه خدایی چنگ بزنید خدا شما را به سوی خود رهنمون میشود، هدایت میکند؛ از راه راست و نزدیکی هم هدایت میکند.
"والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا" کسانی که مجاهدت کنند در راه هدفها و خواستههای ما بی گمان و بی تردید، راههایمان را به آنها نشان میدهیم، گیجشان نمیگذاریم، گمراهشان نمیگذاریم.
آن کسانی که در راه خدا و به خاطر هدفهای الهی مجاهدت کنند، خدا آنها را به راههای سعادت و تکامل انسان، رهبریشان میکند
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#سعادت
#هدایت
#شناخت
#یونس_9
#نسا_175
#عنکبوت_69
https://eitaa.com/bookreaders
نور
خیلی چیزها نمیگذارد انسان بفهمد؛ غرور، جهالت، پندارها و خرافات، حجابها و مانع های گوناگون از درون و بیرون، مانع می شوند که انسان، گوهر عقل و خرد را بکار گیرد و بداند و بفهمد. نور یعنی انسان از ظلمتها و از هرآنچه برای او ظلمت میآفریند نجات پیدا کند و به نور حقیقت راه پیدا کند.
👇
https://eitaa.com/bookreaders
نور
خیلی چیزها نمیگذارد انسان بفهمد؛ غرور، جهالت، پندارها و خرافات، حجابها و مانع های گوناگون از درون و بیرون، مانع می شوند که انسان، گوهر عقل و خرد را بکار گیرد و بداند و بفهمد. نور یعنی انسان از ظلمتها و از هرآنچه برای او ظلمت میآفریند نجات پیدا کند و به نور حقیقت راه پیدا کند.
"الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور" خدا سرپرست و همجبهه مومنان است. آنان را از ظلمتهای جهل و غرور و خرافه و همه چیزهایی که برای بشر و برای گوهرِ بینشِ بشر زندان محسوب میشود، میرهاند و به نورِ معرفت، دانش و ارزشهای انسانی میرساند.
"یاایهاالذین آمنوا اذکرواالله ذکرا کثیرا و سبحوه بکرة و اصیلا هو الذی یصلی علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمات الی النور" ای کسانی که ایمان آوردید خدا را بسیار یاد کنید و در هر بامداد و شامگاه او را به پیراستگی و پاکی بستایید اوست که بر شما درود میفرستد و فرشتگانش؛ تا شما را از ظلمتها برهاند و به نور و روشنی رهنمون گردد.
ن.ک: ولایت به معنای پیوستگی است؛ دو چیز که به همدیگر پیوسته میشوند به این میگویند ولایت.
خدا ولی مومنین است یعنی پیوسته با مومنین است؛ یعنی خدا و مومنین در یک صفند و دشمنان خدا در صف دیگر.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#سعادت
#نور
#درک_و_فهم_حقیقت
#بقره_257
#احزاب_41تا43
https://eitaa.com/bookreaders
اطمینان یعنی حالت طمأنینه دل. حالت آرامش روح و قلب.
اطمینان و امن به این معناست که جاذبه قوی ایمان به خدا، مومن را به سوی مقصدهای ایمانی میکشاند
و جاذبه های گوناگون و رنگارنگِ دیگر، در او اثری ندارد
و از دغدغه ها و وسوسههای درونی رها میشود
در نتیجه هیچگونه اضطرابی ندارد.
خدا در قرآن میفرماید:
"الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن و هم مهتدون" (82 انعام)
کسانی که ایمان آوردند و ایمان خود را به ستم (شرک) نیامیخته و نپوشاندند *امنیت و آرامش مخصوص آنهاست* هم ایشان هدایت یافتگاناند.
"ٱلذینَ آمَنوا و تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِ ٱللّهِ أَلَا بِذِکرِ ٱللّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ" (28 رعد)
کسانی که ایمان آورده اند و دلهایشان به یاد خدا آرام میگیرد آگاه باش که "تنها با یاد خدا دلها آرام میگیرد*.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#سعادت
#اطمینان
#امن
#انعام_82
#رعد_28
https://eitaa.com/bookreaders
ثمربخش بودن
اگر انسان بداند حرکت و کار و گامی که بر میدارد، از بین نمی رود و عملش ضایع نمیشود و بر هر گامش یک اثری مترتب میگردد و او را بیشتر به منزل میرساند، سریعتر پیش میرود، بهتر کار میکند، خستگیاش کمتر است و راحت تر حرکت میکند.
مومن اینجور است، مومن کار خودش را ثمربخش میداند و قرآن به او این را آموخته است.
"ما کانَ ٱللّهُ لِیُضیعَ إِیمانَکُمْ"
خدا هرگز ایمان شما را ضایع نمیکرد. چنین نبود که ایمان شما و عمل شما و کار شما ضایع و باطل و بی اثر بماند.
هرگامِ شما، هر حرکتِ شما هر قدمِ شما شما را یک گام، یک قدم به سوی مقصود نزدیک کرده و میکند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#سعادت
#ثمربخش_بودن
#بقره_143
https://eitaa.com/bookreaders