یکی از بزرگترین مصیبتهای امت اسلامی و ملت اسلامی در همیشه ی زمان، کوته بینی و کوته اندیشی یک عده مقدسین خشک اندیش بوده که حقایق را درست درک نمیکردند و فقط به ظاهر توجه داشتند.
این عده هم در جنگ صفین به حضرت فشار آوردند که باید تسلیم شوی. حتی با شمشیر، ایشان را تهدید میکردند.
#جاودانه_تاریخ
#فصل_بیست_و_یکم
https://eitaa.com/bookreaders
مسأله حکمیت که حضرت زیر فشار مقدس مآبهای کوته بین قبول کرده بود بهانه ای شد برای همانها، که چرا حکمیت را قبول کردی! یعنی کاری که خودشان به دوش امیرالمومنین گذاشتند.
خوارج دو دسته بودند:
یک عده رهبران و سرانشان بودند که دنبال هواها و هوسهایشان بودند.
یک عده هم توده های مردم مقدس و متعبد و متدین، اما کوته فکر و غلط اندیش.
امیرالمومنین وقتی مجبور شد با خوارج بجنگد، یک پرچمی زد و گفت هرکس بیاید زیر این پرچم ما با او جنگ نداریم. عده ی زیادی آمدند، بعد امیرالمومنین با بقیه ی آنها جنگید.
#جاودانه_تاریخ
#فصل_بیست_و_یکم
#قاطعیت
#محبت
#جنگ_نهروان
https://eitaa.com/bookreaders
بازگشت به سیره رسول الله در تقسیم بیت المال
در زمان پیغمبر (ص) بیت المال بین مسلمانها بالسویه تقسیم میشد. اما از سال بیستم هجرت یعنی هفت هشت سال بعد از آغاز خلافت عمر، رویّه عوض شد. عمر به ذهنش رسید که خوب است براساس ارزشهایی که در بعضی مسلمانها هست، یک امتیازاتی قائل شویم. مثلا آن کسی که قبلا مسلمان شده نسبت به آنکه بعدا اسلام آورده سهم بیشتری از بیت المال ببرد، یا مثلا مهاجرین بر انصار فضیلت دارند و ...
البته عمر در آخرین ماههای عمرش پشیمان شد.
بعد از عمر در دوران حکومت عثمان هم همان رویّه غلط ادامه پیدا کرد و بعضیها با عناوین و بهانه های گوناگون سهم بیشتری از بیت المال میبردند.
اما هنگامیکه امیرالمومنین علی (ع) زمام حکومت را بدست گرفت ازجمله اولین حرفهایی که بیان کرد این بود: «والله لو وجدته قد تزوج به النساء و ملک به الأماء لرددته» اگر من ببینم که با پول بیت المالی که بدون استحقاق به مسلمانها داده شده زن عقد کردند و مهریه زنانشان قرار دادند یا کنیز خریدند، این پول را من به بیت المال برمیگردانم، به هرجاکه میخواهد برسد، من حکم میکنم که این پول غصبی بوده.
#جاودانه_تاریخ
#فصل_بیست_و_دوم
#قاطعیت
https://eitaa.com/bookreaders
امیرالمومنین وقتی پا گذاشت روی منبر خلافت، اول حرفش این بود:
«الذلیل عندی عزیز حتی اخذ الحق له و القوی عندی ضعیف حتی اخذ الحق منه»
به این مضمون که هر ذلیلی و مظلومی از نظر من عزیز است و حق او در اولویت، تاوقتیکه حق را برای او از ظالم بگیرم؛ و بالعکسش، ظالم ولو در مقام عزت، پیش من ذلیل است تا حق را از او بگیرم.
#جاودانه_تاریخ
#فصل_بیست_و_دوم
https://eitaa.com/bookreaders
عده ای روش علی (ع) در تقسیم بیت المال را که دیدند، دیدند نه، با این نمیشود ساخت. بعضیها خیال کرده بودند که علی هم یکی مثل دیگران است. یک مقامی و چیزی به آنها خواهد داد.
اینها چه کسانی بودند؟
آن کسانیکه دستشان زیر کارد مظالم بیت المال بود، اینها میدیدند علی بُرنده است، علی قاطعیت دارد و اقدام میکند.
اما مردم معمولی و عادت نکرده به رفاه و زندگی اشرافی که اهل غارت بیت المال نبودند میتوانستند با علی بسازند. آنها که در اموالشان چیزی از بیت المال نبود و میخواستند حلال خوری کنند، آنها که ایمانهای قوی داشتند و سابقه بدی نداشتند، مثل عمار، اویس قرن و صعصعة بن صوحان، اینها امیرالمومنین را قبول داشتند.
#جاودانه_تاریخ
#فصل_بیست_و_دوم
#قاطعیت
https://eitaa.com/bookreaders
تندترین برخورد با نزدیکترین یار
عبدالله بن عباس، پسرعمو، شاگرد و مرید و مخلص امیرالمومنین و از طرف ایشان استاندار بصره بود.
به حضرت گزارش رسیده بود که عبدالله بن عباس یک مقداری در بیت المال دخل و تصرف بی جا کرده.
امیرالمومنین ملاحظه نکرد که حالا او پسرعموی من است بلکه به او نامه نوشتند و حساب و کتابش را خواستند.
پرسیدن، حسابرسی کردن و دقت در کارِ کارگزاران حکومت، یک واجب و وظیفه است بر اولیای امور. علی (ع) اینگونه بود.
#جاودانه_تاریخ
#فصل_بیست_و_دوم
https://eitaa.com/bookreaders
ابن عباس استاندار بصره، در جواب نامه امیرالمومنین که درخواست حساب و کتاب کرده بود نوشت: آن مقداری از بیت المال که دست ماست کمتر از حقی است که در آن داریم.
این تصور نادرست و حالتی که در بعضی هست که خیال میکنند چون یک خدمتی، یک کاری برای انقلاب و مردم کرده اند و سابقه ای داشته اند، پس حق آنها در بیت المال زیادتر است در عبدالله بن عباس هم وجود داشت.
اینجا امیرالمومنین در جواب او یک نامه تندی نوشته که به قدری الفاظ آن شدید و غلیظ و توبیخ کننده است که انسان تعجب میکند.
و اگر ایمان و سابقه معرفت ابن عباس به علی (ع) نبود، ای بسا موجب رویگردانی از آن حضرت و پیوستن به معاویه میشد، اما او نکرد.
#جاودانه_تاریخ
#فصل_بیست_و_دوم
https://eitaa.com/bookreaders
وقتی امیرالمومنین برای خدا حرف میزند و اقدام میکند اثر او هم عمیق و الهی خواهد بود.
ببینید قاطعیت اینست: ملاحظه پسرعمویی و شاگرد و استادی و سوابق خدمت را نمیکند.
وقتی خبر میرسد عبدالله بن عباس تخلف کرده فرقی نمیکند تخلف، تخلف است و به متخلف ولو از حواریین حضرت باشد، تذکر میدهد و توبیخ میکند.
#جاودانه_تاریخ
#فصل_بیست_و_دوم
#قاطعیت
https://eitaa.com/bookreaders