قرآن کریم متقین را برای ما معرفی میکند:
1- کسانی که در خوشی و ناخوشی، در دارایی و نداری انفاق میکنند
2- کسانی که خشم خود را فرو میخورند
یعنی که در مواجهه با مسائل بر اساس عقل عمل میکنند نه احساسات
3- کسانی که از خطاهای مردم چشم میپوشند و عفو میکنند
4- کسانی که در وادی غفلت اسیر نمیمانند و در صورت گناه فورا متذکر میشوند
5- کسانی که از گناه خود استغفار می کنند
6_ بر گناه اصرار نمی ورزند
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#تقوا
#ویژگی_متقین
#آلعمران_133و134
https://eitaa.com/bookreaders
تزکیه نفس، خاکی بودن و تمام اخلاقیاتی که امروز همه برای سردار سلیمانی تعریف می کنند، برگرفته از همان صفت خداترسی بود که خدا را می دید و از خدا حیاء داشت و این تقوای واقعی است. حاج قاسم در تقوا نهایت قله را فتح کرده بود؛ جایی که بزرگ ترین عرفای ما چون امام(ره) قرار داشتند و این سردار عزیز خود را نزدیک امام رساند و همانطور که امام در دل های مردم دنیا محبوب است، سردار سلیمانی نیز در دل مردم دنیا محبوبیت دارد و به همین دلیل است دشمن از وی می ترسید.
#حاج_قاسم_سلیمانی
#انتقام_سخت
https://eitaa.com/bookreaders
انفاق
انفاق با خرج کردن فرق دارد. انفاق آن خرج کردنی است که با آن یک خلئی پر بشود، یک نیاز راستینی برآورده بشود.
ملتی که امروز به یک چیزی احتیاج دارد، مانند آب وهوا، اگر در غیر آنچیز، به آن ملت کمک کردی، اینجا انفاق نکردی، پول حرام کردن انجام دادی. پس انفاق کار مردمان باهوشی است که خلأها و نیازها را میفهمند و حاضر میشوند بهجا آن خلأها و نیازها را پر کنند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#ویژگی_متقین
#انفاق
#آلعمران_134
https://eitaa.com/bookreaders
رسول خدا(ص) می فرمایند: أ لا اُخبِرُکُمْ عنِ الأجوَدِ الأجوَدِ ؟ اللّه الأجوَدُ (الأجوَدُ) ، و أنا أجوَدُ ولدِ آدَمَ ، و أجوَدُهمْ مِن بَعدِی رجُلٌ علِمَ عِلْما فَنَشرَ عِلمَهُ یُبعَثُ یَومَ القِیامَةِ اُمَّةً واحِدةً ، و رجُلٌ جادَ بِنَفسِه فی سَبیل اللّه حتّى یُقتلَ
آیا شما را به سخاوتمندترین فرد آگاه نکنم؟ عرض شد بفرمایید. فرمود: خدای متعال بخشنده ترین سخاوتمندان است و من در میان فرزندان آدم سخاوتمندترین هستم و بعد از من فردی که علوم دینی و الهی را می آموزد و آن را میان مردم پخش میکند سخاوتمند ترین مردم است و او به تنهایی یک امت محسوب میشود. و سپس کسى که در راه خدا جانفشانى کند تا کشته شود.(میزان الحکمه جلد 6 صفحه 474)
#حاج_قاسم_سلیمانی
#انتقام_سخت
https://eitaa.com/bookreaders
غفران به چه معناست؟ و استغفارکننده کیست؟
روح باید تعالی پیدا کند و گناه، هر آن چیزی است که روح انسانی را یک گام از تعالی و تکامل مورد نظرش باز میدارد. با هر گناه ضربتی بر روح وارد میشود و زخمی بوجود میآورد.
این گناه باید مغفرت پیدا کند.
غفران یعنی این خلأ، این کمبودِ روح، این زخمِ روان، این نقیصه ای که در نفس بوجود آمده، برطرف شود.
چطور برطرف میشود؟! با جبران کردن؛ آن کسی که با یک گناهی جان خود را از اوج انسانیت و تکامل دور انداخته، آن وقتی عقب ماندگیاش جبران شده است که یک مقداری برود بالا.
خدا خطاهای انسان را میبخشد، وقتی بروید به طرف تکامل.
توبه یعنی برگشتن. ایمان خود را قوی کردن و عمل صالح انجام دادن.
قرآن میفرماید: "سرعت بگیرید به سوی مغفرت" (133آل عمران)
مغفرت خیلی مهم است. مغفرت این نیست که خدای متعال بی حساب، از روی دلبخواه، یک کسی را مورد لطف بی جایی قرار بدهد، بدون اینکه خود او کوششی در این راه این لطف الهی کرده باشد.
پس باید برای جبران و پر کردن خلأهای روح تلاش و کوشش کرد و سرعت گرفت و عمل کرد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#تقوا
#استغفار
#غفران
#گناه_زخم_روح
#جبران
#آلعمران_133
https://eitaa.com/bookreaders
دنیا برای انسانها میدان مسابقه، پیشیگیری و مسارعه است.
انسان عالیترینِ موجودات این جهان است، بزرگترینِ عظمتهای وجود بعد از پروردگار، در همین کالبد کوچک و محدود.
قرآن میگوید: ای انسانِ بزرگ! به سوی چیزی که با عظمت تو، با مقام تو سازگار باشد سرعت بگیر و مسابقه بده. سرعتت به سوی مغفرت پروردگار باشد، به سوی آن بهشت برین الهی باشد که همه آسمانها در مقابل آن کوچکند و
همه زمین در برابر آن اندک است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#میدان_مسابقه
#آلعمران_133
https://eitaa.com/bookreaders
مسئله ایمان به عنوان یک گرایش قلبی، وابستگی فکری و اعتقادی و روانی، وقتی به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند.
آنوقتی کسی میتواند بگوید من به خدا مؤمن و معتقدم، که زندگی او و متنِ واقعیتِ وجود او، با آن کسی که منکر خداست، تفاوتی داشته باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
https://eitaa.com/bookreaders
ایمان یک خصلت برجسته پیامبران خدا و مومنان و دنبالهروان آنهاست. رهبران الهی پیش از همه، همچون پیشآهنگان یک راه، پرچم به دست، گام در راه، استوار، مشغول حرکت بودند و میرفتند، از همه جلوتر خودشان بودند.
ایمان از جمله خصوصیاتی است که در پیامبرانِ خدا هست و ایمان یعنی باور، قبول و پذیرشِ با تمام وجود، باور به آنچه میگوید. نشانه باور داشتن هم این است که خود، پیشاپیش دیگران در آن گام بر میدارد و حرکت میکند.
ایمانِ پیامبران و یارانشان، به خدا، فرشتگان، همه کتب آسمانی و همه پیامبران خداست؛ چون راه یک راه است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_خصلت_پیامبران
#بقره_285
https://eitaa.com/bookreaders
"و قالوا سمعنا و اطعنا" این سخن پیامبران و یارانشان است. سمع به معنای حالت شنوایی است یعنی آنچه که وارد گوش ما میشود را فهمیدیم؟ به ذهنمان رفت؟
سمعنا یعنی ما با تمام وجود فهمیدیم آنچه را که خدا برای ما معین کرده و اطعنا یعنی از روی روشنی و آگاهی و سمع اطاعت کردیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_خصلت_پیامبران
#بقره_285
https://eitaa.com/bookreaders
ایمان دوجور است.
1- ایمان مقلدانه و متعصبانه؛ ایمان مقلدانه مثل عامه مردم که هیچ نمیدانند و از روی تقلید از زبان این و آن و چشم بسته ایمان دارند، چون پدر، معلم یا مردم بازار میگویند پس درست است. یا ایمان متعصبانه که فقط از روی تعصب است یعنی جانبداری بی دلیل، جانبداری از روی احساس و نه از روی منطق، چون ما این عمل را انجام میدهیم پس درست است و چون دیگران فلان عمل دیگر را انجام میدهند پس غلط است.
ایمان مقلدانه و متعصبانه قیمتی ندارد.
این مدل این ایمان زائل شدنش هم به آسانیِ کسبِ آن است.
قرآن کریم ایمان های کورکورانه، مقلدانه و متعصبانه را با شدت توبیخ میکند.
"و چون به آنها گفته شود بیائید و آنچه را خدا فرستاده و پیامبر میآموزد، بفهمید میگویند راه و رسمی که پدران خود را بر آن یافتیم برای ما بس است هرچند پدرانشان چیزی نمیفهمیدند و راه نمییافتند؟!"
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_مقلدانه
#ایمان_متعصبانه
#مائده_104
https://eitaa.com/bookreaders