" و جاهدوا فی الله حق جهاده هو اجتباکم" مجاهدت کنید در راه خدا آنچنان که شایسته مجاهدت است.
نقشه عمومی زندگی ما اینگونه است که همه کار در متن است؛ یاد دادن، یادگرفتن، پول گرفتن، زحمت کشیدن، ورزش کردن و... اما کار خدا در حاشیه است؛ آن هم اگر باشد.
اما آن تلاشی که برای خدا و در راه خدا باید انجام گیرد، حجمش، کیفیتش، عمقش، نستوهی و پایداریاش باید به نسبت بزرگی و عظمتِ خودِ خدا باشد.
(ای ملت اسلام) اوست که شما را برگزیده؛ نه به این معنا که شما ناز پرورده اید و اگر گناه و اشتباه هم کردید و برخلاف فرمان خدا هم عمل کردید باز بهشت به نامتان باشد، آنگونه که یهود فکر میکرد.این دوستی و ولایت در گرو این است که به فرمان خدا عمل کنید.
ما شما را برگزیدیم به معنای انتخاب آمادهترین فرد برای بزرگترین کار. مسلمانان شایستهترین امتها بودند برای تحمل بار امانت اسلام، رهبری و هدایت بشر. اگر برداشتند، البته بهترین و شایسته ترین مسلمانانند و اگر برنداشتند همان وضعی را دارند که یهود دارا شدند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#مجاهدت_در_راه_خدا
#امت_برگزیده
#حج_78
https://eitaa.com/bookreaders
تعهدات ایمانی
ای امت اسلات شما برگزیده شده اید برای کاری بزرگ
برای مراقبت و نگهبانی و دیدهبانی بر مردمان، خلقها، تودهها و بشریت
حالا که مسئولیت شما این است پس نماز به پا دارید و زکات دهید و متوسل شوید به خدا و آیین خدایی، متکی باشید به خدا و از هیچ قدرت دیگر نهراسید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#حج_78
https://eitaa.com/bookreaders
تعهدات یک فرد مومن گاهگاهی و دلبخواهی نیست. هرجا که نفع و سود شخصی داشت مومن باشد و هرجا که برایش سودی نداشت از اسلام و ایمان و عمل به تعهدهای آن رویگردان شود. تعهد باید همیشگی و همگانی باشد.
آن کسی که معتقد است ایمان به خدا و ایمان به رسالت تعهد میآورد، آن تعهد این است که همگان، باید بنده خدا بشوند و من تا آنجا که میتوانم همه را باید بنده خدا بسازم.
شهادت به رسالت پیامبر این تعهد را میآورد که دنبال پیامبر و در راه او حرکت کنیم.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#ایمان_به_خدا
#ایمان_به_رسول
#همگان_باید_بنده_خدا_شوند
https://eitaa.com/bookreaders
ایمانی که در طرز فکر اسلامی معتبر است، ایمان استوار آن مردانی است که همه جا، با همه کس، در همه زمان، به هرصورت محفوظ است؛ با تعهدش و با عملش.
وعده هایی که برای ایمان و مومنین داده شده برای آن ایمان است.
اگر گفتند مومنان پیروزند، دست خدا همراه مومنین است، طبیعت با مومن همکاری و همراهی میکند، آن جور مومنی را گفته اند.
اگر دیدیم ایمان ما دارای آثار و خواص و بشارت های ایمانی نیست، تعجب نکنیم چون ایمان ما آنطور که باید نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#وعدههای_نصرت_الهی_خاص_مومنین_حقیقی
https://eitaa.com/bookreaders
"خدا هرکه را بخواهد به راه راست هدایت می کند"
خواستن خدا یعنی چه؟
شما اگر چنانچه خواستید،تصمیم گرفتید، پای یک سخن هدایتگر و روشنگر نشستید و هدایت شدید، خدا خواسته بود که هدایت بشوید.
اگر راهِ فهمیدن را روی خودتان بستید، خدا اراده کرده بود که شما نفهمید.
اراده کردن خدا به این معناست که وسایل و اسباب عادی پیش آمده یا نیامده؛ نه اینکه نخواستن خدا موجب بشود شما اراده نکنید، نه، شما در اراده کردن آزادید.
به این دلیل که خدا آفریننده علت هاست، ما آن چیزی را که به علت ها مربوط است را به خدا نسبت می دهیم. این "من یشاء" ها در همه جای قرآن از این قبیل است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#هدایت
#من_یشاء
https://eitaa.com/bookreaders
"می گویند ایمان آوردیم به خدا و پیامبر و فرمان بردیم. پس از این ادعا گروهی از آنان روی برمیگردانند" - صحبت از کفار و مرتدین نیست صحبت از همین مومنین معمولی داخل جامعه هاست- در باره اینها می فرماید: "اینان مومن نیستند. چون فراخوانده میشوند به سوی خدا و رسولش تا پیامبر حکم و قضاوت کند میان آنان ناگهان میبینی که گروهی از آنان روی گردانند". آن کسانی که تن به فرمان پیغمبر در غیر موارد قضاوت هم نمی دهند مشمول آیه اند.
"اگر حق به جانب آنها باشد، اطاعت کنندگان با اذعان بیایند به سوی پیامبر". آنجایی که بناست حکم به نفع آنها باشد، در مقابل دین تسلیمند؛ آنجایی که احتمالا حکم به زیان آنهاست، دین را قبول ندارند.
چرا آنجایی که به سود شخصیتان نیست دین را قبول نمی کنید؟
یکی از سه چیز است:
" اَ فی قلوبهم مرض" آیا در دل آنها بیماری است؟! بیماری نفاق؟ بیماری هوا و هوس؟ بیماری جهل و غرور؟
"اَمِ ارتابوا" یا در دین شک کردند؟!
"اَم یخافون أن یحیف الله علیهم و رسوله" یا شاید میترسند خدا و پیامبر به آنان ظلم کنند؟!
آن کسی که چنین ترسی داشته باشد، بترسد که خدا یا پیامبر ظلم کند به او، این آدم پیداست که خدا و پیامبر را اصلا نمیشناسد و قبول ندارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#ایمانِ_ادعایی
#نور_47الی50
https://eitaa.com/bookreaders
مومن در اصطلاح قرآن به این معناست:
"چون فراخوانده شدند به سوی خدا و پیامبرش تا خدا و پیامبر میان آنان قضاوت بکند، سخنشان این بود: شنیدیم و فرمان بردیم" یعنی آگاهانه مومن شدیم. و بعد از ایمان آگاهانه اطاعت هم ورزیدیم. "اینها به مطلوب دست یافتگانند".
"آن کس که اطاعت کند خدا را و رسولش را و از خدا بیم داشته باشد و از تو پروا کند آنهایند رستگاران".
"ما به مومنین وعده کردیم که حکومت روی زمین برای شماست، ایده و آیین و فکر و مکتب شما بر جهان خیمه خواهد زد، ترس و بیمناکی شما بدل به امن و امان خواهد شد، اگر در طول تاریخ زجر کشیدید، جور بردید بعد از این به راحتی، بی دغدغه، بی تشویش خواهید زیست و خدا را عبادت خواهید کرد و رقبای خدا را از زمین بر خواهید انداخت"
این هم وعده خداست برای مومنِ متعهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان_و_عمل
#تعهدات_ایمانی
#ایمان_آگاهانه_و_اطاعت
#وعده_الهی_برای_مومنینِ_متعهد
https://eitaa.com/bookreaders
آدمی برای بهرهمندی از سعادت همه جانبه و احساس خوشبختی به چیزهایی محتاج است؟
1- شناخت هدف، شناخت پایان، شناخت سر منزل و شناخت راهی که به سر منزل منتهی میشود (هدایت)
2- پرده های جهل و غرور و پندار و هر آنچیزی که گوهر بینش و خرد او را در حجابی ظلمانی میپیچید و نیروی دیدن و فهمیدن را از او میگیرد، زائل گردد. (نور)
3- از دغدغه، اضطراب، ناایمنی روحی و از عدم آرامش و نداشتن اطمینان بِرَهَد، بتواند بر دغدغهها و اضطراب و وسوسه درونی غالب بیاید. (اطمینان)
4- تلاش خود را ثمر بخش بداند، امیدوار باشد که این تلاش به جایی میرسد.
5- لغزش ها و خطاهایش قابل جبران و مورد بخشایش باشد. (مغفرت و رحمت)
6- در همه حال، از دستاویزِ تکیهگاهی مورد اطمینان برخوردار باشد. (مستمسک)
7- در مواجهه با دشمنها و دشمنیها از نصرت و مدد خدا برخوردار گردد.
8- بر جبههها و صفهای مخالف برتری و رجحان داشته باشد. (برتری و رجحان)
9- بر دشمنان راه و هدفش که مانع و خنثی کننده تلاش اویند، پیروز گردد. (پیروزی بر دشمن)
10- عاقبت از همه سختیها و فشارها و بندها و حصارها، رسته و به مقصود و منظور خود نائل گردد، برسد به آن سرمنزل. (فوز و فلاح)
11- در همه جا، در راه و در منزل، هم در راه هدف، و هم در خودِ سرمنزلِ هدف، از ذخیرههایی که برای آدمی در این جهان مهیا گشته، بهرهمند و برخوردار گردد. (نعمت و برکت)
12- پس از سپری شدن دوران زندگی و پایان یافتن همه تلاشها، خود را با پاداشی شایسته روبرو ببیند و در بهشت نعمت و رضوان آرام بگیرد.
همه اینها در قرآن به مومنان وعده داده شده است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#ایمان
#سعادت
#خوشبختی
#مؤمن
https://eitaa.com/bookreaders