الْحَیُّ الْقَیُّومُ........زنده و پایدار است
{ همه مرده محسوب می شوند جز خدا…..بی جان ها که معلوم است جاندار ها هم مرده اند، با جانی که روزی نبوده و روز دیگر هم نخواهد بود، و جانش دائماً در تهدید است و با حرکت یک مو یا جنبش یک مغز تهدید به فنا و نابودی است که زنده محسوب نمیشود. زندگی خدا جاودانه و همیشگی است و همه زندگان وابسته به قدرت زندگی بخش او هستند.}
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید_در_جهان_بینی_اسلام
#بررسی_آیهالکرسی
#مفهوم_زنده
https://eitaa.com/bookreaders
لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ……. از آن او است هرچه در آسمانها و هر چه در زمین است.
مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ…...کیست که در مقابل او شفاعت کند جز به اذن او
{ اگر پیغمبران و ائمه و اولیا و مومنین و شهدا هم شفاعت می کنند پیش خدا جز به اذن خدا نمی کنند اینطور نیست که آنها یک دم و دستگاه جداگانه ای در مقابل خدا باشند. آنها هم بندگان خدا هستند منتها بندگان مورد لطف و محبت خدا.}
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید_در_جهان_بینی_اسلام
#بررسی_آیهالکرسی
#مفهوم_شفاعت
https://eitaa.com/bookreaders
-وَ لا یُحیطُونَ بِشَیْء مِنْ عِلْمِهِ إِلاّ بِما شاءَ ….. بندگان به چیزی غیر از دانش او احاطه ندارند مگرآنچه خود خدا بخواهد
{خداوند در عالم دو صف ایجاد می کند یک طرف خدا و طرف دیگر همه ذرات عالم که بنده ی اویند . از لحاظ بندگی خدا بین دو موجود عالم هیچ امتیازی نیست همه یکسان هستند و تحت قدرت اویند، حتی بزرگترین و عزیز ترین و ارزشمندترین موجود عالم در تاریخ یعنی وجود مقدس نبی اکرم (ص) از لحاظ بنده بودن و تحت اختیار بودن مثل همه ذرات دیگر وجود است، اینجور نیست که مثلا یک مایه ای از قدرت در مقابل خدا داشته باشد}
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید_در_جهان_بینی_اسلام
#بررسی_آیهالکرسی
#بندگی
https://eitaa.com/bookreaders
از بررسی آیة الکرسی بینش اسلام را در مورد خدا، خوب به دست می آورید و آن اینکه در همه عالمِ وجود، یک مرکز قدرت به نام خداست و در طرف مقابل تمام پدیده ها با حالت بندگی رو به روی او هستند فرقی هم از جهت عبودیت در مقابل مرکز قدرت نیست.
اگر این برداشت از جهان نباشد امپراتورهای عالم، قلدرهای تاریخ ،مالکان بزرگ و ثروتمندان و اشراف که در طول تاریخ هزاران و میلیون ها برده و اسیر داشتند میتوانند بگویند من برای فرمان بردن آفریده شده ام وخدای ما قدرتش از خدای شما بردگان بیشتر است مانند بنی اسرائیل که می گفتند خدای ما یهوه است و لطفش فقط به بنی اسرائیل بیشتر است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید_در_جهان_بینی_اسلام
#بررسی_آیهالکرسی
#بینش_اسلام
https://eitaa.com/bookreaders
بینش توحیدی خالص اسلامی می گوید تمام موجودات از یک مبدا آفریده شده اند و همه باید فرمان او را ببرند، آنها هم که می توانند شفاعت کنند چون بیشتر بندگی خدا را کردهاند و چون بیشتر خود را تحت قدرت خدا قرار داده اند مقامشان بالاتر است. هر که میخواهد به خدا نزدیک تر بشود باید بیشتر عبد او باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید_در_جهان_بینی_اسلام
#بینش_توحیدی
#عبد
https://eitaa.com/bookreaders
"گفتند: خدای رحمان صاحب فرزندی است
هر آینه سخنی زشت آورده اید
نزدیک است که از این سخن آسمانها، بشکافند و زمین شکافته شود و کوهها فرو افتند و در هم ریزند..........."
این نکته را دقت کنید که فرزند داشتن از نظر یک عده مشرک یا مسیحی یا یهودی به این معنا بود که در میان مخلوقات عالم یک نفر هست که نسبتش با خدا نسبت بنده بودن نیست نسبت فرزند بودن است آقازاده است نه عبد.
تعبیر خدا از اینکه میفرمایند حرف سنگین واعتقاد بسیار خطرناکی ارائه داده اید چیست ؟ پیداست که خدا آن طور نیست که یک فحشی یک حرفی به او بدهی به او بر بخورد، پروردگار عالم که احساساتی نیست اما اعتقاد به حد واسط بین خدا و بشر این اعتقاد در جامعه مفاسدی دارد که در بحث های توحیدی مفاسدش معلوم می شود، در حقیقت بهانه ای است برای اینکه بندگان غیر اینکه بنده خدا می شوند بنده یکی دیگر هم بشوند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید_در_جهان_بینی_اسلام
#رابطه_بندگی_تمام_موجودات_با_خدا
#مریم_۸۸_۹۴
https://eitaa.com/bookreaders
مادی گرا می گوید به غیر از آنچه که میبینیم نمیتوانیم به چیزی معتقد و پایبند باشیم.
مادیون زمان ما چون از مکتب های الهی سرخوردگی فکری و روحی دارند این حرف را میزنند و فکر میکنند اداره ی جهان و اداره انسان ها و استقرار عدل جز در سایه یک طرز فکر مادی امکان ندارد. اینها خدا را نفی نمیکنند، میگویند برایم ثابت نشده که هست ، ندیدمش، استدلال بودنش را قبول نکردم، چرا میگوید که دین نمی تواند جهان را اداره کند و ظلم را از بین ببرد؟ چون از دین از مفهوم شایع و رایج دین چیزی نمی داند جز آنکه در دست مردم کوچه و بازار به صورت سنتی و تقلیدی مشاهده کرده، این را بیشتر به صورت یک مخدر فهمیده و دینی که خوب فهمیده نشده باشد نمی تواند گره از کار فروبسته مردم بگشاید.
بله، اگر دینی را پیدا کردید که با ظلم ساخت و با ظالم همکاری کرد و با مظلوم کنار نیامد و گره از کار مردم نگشود و برای امروز و فردای مردم سود نداشت، ردش کن و یک لحظه این دین را نپذیر.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#مادی_گرایی
#عدم_فهم_دین
https://eitaa.com/bookreaders
طبق آیه ۲۵ سوره حدید« پیامبران خود را با برهان های روشن فرستادیم و همراه ایشان کتاب و میزان (یعنی مجموعه فکری و وسایل عملی) را نازل کردیم تا انسان ها بر اساس عدل و عدالت زندگی کنند.»
دین این است؛ پس اگر دیدید کسی یا مکتبی خلاف جهت این فلسفه دین حرکت میکند بدانید یا الهی نیست یا خرابش کرده اند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#مکتب_الهی
#حدید_۲۵
https://eitaa.com/bookreaders
دین وحی محمدی(ص) و حاکم علوی تبعیض را برمیدارد، اختلاف طبقاتی را درست در مرکز و بحبوحه اختلاف طبقاتی جهان نفی میکند، ثروتهای به ناحق جمع شده را تقسیم میکند، فرصتهای برابر به بشر میدهد، حکومت را از دست طاغوت گرفته و به دست قضاوت عادلانه خدا میسپارد، انسانِ پستِ تو سری خورِ بنده و برده را، تکریم میکند و به فضائل اخلاقی و انسانی می آراید.
پیامبر این تربیت را نه در قالب تربیت فردی که با پی ریزی یک نظام اجتماعی و در آن مسیر و مجرا انجام میدهد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#حاکم_علوی
#حکومت_اسلامی
#نظام_اجتماعی
https://eitaa.com/bookreaders
در آیه ۳۴ سوره توبه خداوند فرموده:
ای کسانی که ایمان آوردهاید بسیاری از عالمان و زاهدان یهودی و مسیحی اموال مردم را بدون استحقاق میخورند و به این هم اکتفا نمیکنند و راه مردم را به سوی تکامل میبرند و سد راه مردم به سمت بهشت می شوند.
اگر دینی اینجوری باشد، هر بی دینی از آن بهتر است، چون بی دین ها کمک کار ظالم ها نمی شوند اما چنین دینی وسیله و سلاحی در دست ظالم ها هم می شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#سوءاستفاده_از_دین
#سد_راه_مردم_به_بهشت
https://eitaa.com/bookreaders
بحث توحید را نباید به صورت یک مفهوم خشک و مغزی بیفایده مطرح کرد، بحث توحید دانستن و ندانستناش حیاتی و تعیینکننده است.
مثال دو نفر انسان که در یک ماشین، در یک جاده، در حال حرکت هستند و در مورد حاصلخیز بودن یا نبودن مراتع و زمین هایی که از کنارشان رد میشوند بحث می کنند؛ این بحث ها برای آنها که یک عابر گذری هستند هیچ سودی نخواهد داشت در حالی که اگر بحث شان در مورد این بود که مثلا ما داریم اشتباهی به جای شمال به سمت جنوب می رویم اینجاست که راننده شک می کند که آیا به مقصد میرسیم یا خیر؟
موحد بودن هم در وضع زندگی انسان و در نظام اجتماعی آثار فراوانی دارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#موحد_بودن
#اهمیت_توحید
#آثار_توحید_فردی
#رسیدن_مقصد
https://eitaa.com/bookreaders
موحد بودن هم در وضع زندگی انسان و هم در نظام اجتماعی آثار فراوانی دارد.
مثلا رئیس جمهوری که موحد است با رئیس جمهوری که موحد نیست فرق می کند چون باید آثار توحید بر اعمال آنها مترتب شود. در کشورداریاش، در سرمایهداریاش (کیفیت ثروت اندوزی برای کشور و خرج ثروت کشور)، در برقراری عدالت بین مردم و رفع اختلاف طبقاتی، در کیفیت روابط بین الملل و حفظ عزت و قدرت و اقتدار یک ملت….
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#اهمیت_توحید
#آثار_توحید_نظام_اجتماعی
https://eitaa.com/bookreaders
خدا یکی است و دوتا نیست معنایش اینست که در تمام منطقه وجود خودت شخصا و جامعه ات عموماً جز خدا کسی حق فرمانروایی ندارد.
معنایش این است که تمام آنچه از ثروت در اختیار تو وزهمه انسانهای دیگر است از آن خداست شما فقط امانتداری بیش نیستید؛ حالا چه کسی حاضر است موحد بشود؟
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#آثار_توحید_فردی_اجتماعی
https://eitaa.com/bookreaders
همه آدمها از خاکند و نزدیکی انسانها به خدا فقط با تقواست ، هر کسی بیشتر مراقب فرمان خدا باشد او بالاتر است ؛ در جامعه ای که اشراف و غیر اشراف وجود دارد، آقازاده وجود دارد و همه بندگان خدا در یک تراز نیستند در این جامعه توحید نیست……
فرستاده سپاه اسلام وقتی وارد کاخ یزدگرد ساسانی می شود می گوید ما آمده ایم تا انسان ها را از بندگی بندگان خلاص کنیم و به عبودیت خدای متعال بکشانیم.
بنده خدا بودن یعنی آزاد بودن، آقا بودن و به سوی کمال رفتن.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#آقازادگی
#جامعه_توحیدی
#تقوا
#آزاد_بودن
https://eitaa.com/bookreaders
بنده خدا بودن یعنی آزاد بودن، آقا بودن و به سوی کمال رفتن.
آزادی نه به معنای بی عنان بودن، نه! بلکه به معنای تبعیت از یک قانون صحیح انسانی که در روح انسان، در نظم و در اجتماع، انسان بار هیچ کس را به دوش نکشد حتی بار حاکم را.
اگر حاکم از طرف خدا حرف زد، به الهام خدا حرف زد حاکم اسلامی است حرفش مورد قبول قرار میگیرد وگرنه حرف او مردود است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#جامعه_توحیدی
#حاکم_توحیدی
#آزادی
https://eitaa.com/bookreaders
اگر حاکم از طرف خدا حرف زد به الهام خدا حرف زد حاکم اسلامی است حرفش مورد قبول قرار می گیرد و الا حرف او مردود است.
در جامعه ای که یزدگرد در آن حکومت می کرد اینطور نبود که همه راضی باشند اما ناراضی ها می دیدند که اگر نارضایتی نشان بدهند همین زندگی پست دنیا هم از ایشان گرفته می شود همین دو لقمه نان، دو تا جفتک بیشتر انداختن، دو روز بیشتر خوابیدن؛ و چون افق دیدش کوچک و تنگ و محدود بود همین مختصر را دوست داشت و حاضر نبود که برای آزادی برای شرافت و اصالت و فضیلت انسانی اقدام به عمل بیاورد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#حاکم_توحیدی
#جامعه_توحیدی
https://eitaa.com/bookreaders
برای یک انسان مسلمان همه چیز وسیله است، پول زندگی و آسایش دنیا محبت های دنیا برای این است که انسان بتواند رضایت خدا را به دست بیاورد آن وقتی مال و فرزند و مقام و آبرو و ارزش پیدا میکند که فی سبیل الله باشد.
در طرز تفکر اسلامی دنیا و آخرت به هم دوخته شده و برای یک مسلمان دنیا آخرین ندارد مرگ تنها یک دریچه ای است که فقط به این دریچه برسد و از آن بگذرد آن طرف دریاچه باغها و دنیا و جهان های دیگری است به همین علت مرگ برایش مسئله ای نیست.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#اسباب_دنیوی
#رضایت_خدا
#تفکر_اسلامی
#مرگ
https://eitaa.com/bookreaders
تدبر در آیات ۱۶۵ و ۱۶۶ بقره گوشه هایی از طرز فکر اسلام را در مورد توحید و مسائل فرعی و تبعی آن، روشن میسازد.👇
در قیامت همه میبینند که هیچ قدرتی
در دستشان نیست و قدرت یکسره خداست . ستمگران (چه ستمگری به دیگران چه ستمگران به خود که قدرتهای بالایشان را میپرستیدند) میبینند که تمام آن حرفها و ادعا ها و کاخ ها و زندگی ها همه هیچ و پوچ است
اگر این صحنه را در قیامت می دیدند بی گمان از رفتار خود پشیمان می شدند که در دنیا چه ستمی به خود می کردند که میرفتند بنده و برده ستمگرانی می شدند که حالا در قیامت اینقدر بی عرضه اند
آن وقت مثلاً یزدگرد میگوید: بارالها من از اینهایی که در دنیا من را عبودیت میکردند بیزارم و علاقه ای بهشان ندارم که مرا شریک تو می کردند، اصلا غلط می کردند، آن وقت ببینید چقدر بردگان و بندگان یزدگرد دلشان میسوزد که ما دنیا و آخرتمان را به این نامرد دادیم حالا از ما بیزاری می جوید.
مطلب مورد نظر آیه این بود که آن کسانی که دارند آن جا چوب می خورند ،چوب عبودیت غیر خدا را می خورند، چوب این را می خورند که بنده و برده غیر خدا می شدند، یعنی چیزی غیر توحید...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#توحید_در_ایدئولوژی_اسلام
#بردگی_ضدتوحید
#عبودیت_غیرخدا
https://eitaa.com/bookreaders
طولانیترین و مفصلترین بحثی که در سراسر قرآن انجام گرفته بحث توحید است.
اگر ما قبول کنیم که توحید یک شناخت عمل زا و زندگی زاست و برای ما تعهد و مسئولیت میآورد باید بگردیم و این مسئولیتها را پیدا کنیم. این مسئولیتها فراتر از انجام فریضه نماز، یا یاد کردن خدا در آغاز و پایان هر کار، یا ذبح گوسفند فقط با یاد خدا و از این قبیل کارهاست....
توحید از حد فرمان های شخصی و فردی بالاتر است تعهد به جامعه می دهد؛ مثل توحید در حکومت، اقتصاد، روابط بین الملل، روابط اجتماعی افراد با یکدیگر و ….
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#توحید_عملزاست
#مسئولیت_توحیدی
#حکومت_توحیدی
#اقتصاد_توحیدی
#روابط_بینالملل_توحیدی
https://eitaa.com/bookreaders
اینگونه نیست که اگر یک قانون در جامعه توحیدی اجرا می شود، آن قانون یا ۱۰ تا قانون مثل آن در جامعه غیر توحیدی اجرا شد، آن جامعه توحیدی باشد؛
نظام اجتماعی و شکل قرار گرفتن اجزای جامعه توحیدی با غیر توحیدی به کلی متفاوت است.
چون توحید مانند یک قطعنامه است (بین موحدین عالم و خداوند شان) که اولین ماده اش این است انسان ها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت کنند….
ماده قطعنامه در آیه ۶۰ سوره یس:
« آیا ما از شما عهد نگرفتیم ای فرزندان آدم که شیطان را عبودیت نکنید.»
شیطان: یعنی هر آن چیزی که خارج از وجود توست و در راه تو اخلال می کند و شر می آفریند، خوار راه و دزد راه تو می شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#قانون_توحیدی
#جامعه_توحیدی
#توحید_مانند_قطعنامه
#مفهوم_شیطان
https://eitaa.com/bookreaders
یک بدنه از توحید یعنی غیر از خدا را عبودیت نکنید و سرسپرده این نیروی شر آفرین (شیطان) نشوید.
چرا؟! چون اطاعت غیر خدا با آن هدفی که خدا انسان را برای آن هدف آفریده در تضاد است ؛ مثل یک گیاهی که تکامل در میوه دادن است ولی اگر توسط یک سیم دست و پایش بسته شود دیگر رشد نمیکند و میوه نمی دهد ، وقتی که میوه نداد ، زنده بودنش چه فایده دارد؟ اطاعت غیر خدا چنین آفتی است برای انسان که باعث می شود انسان به تکامل نرسد و اگر به تکامل نرسد دیگر زنده بودنش چه فایده ای دارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#شیطان
https://eitaa.com/bookreaders
در آیات 28-32 و 34و35 یونس درباره شریکان غیر خدا می گوید ، از این آیات می فهمیم که این شریک آن چیزی غیر از آن سنگ و بت های اسطوره ای هستند ، اینها از جنس بشر هستند، که به رقابت و شرکت با خدا انتخاب شده اند....
{آن گروه هایی که هم غیر خدا را عبادت می کردند و هم عبادت می شدند در قیامت به جان هم میافتند. آن کسی که شرک ورزیده گریبان آن شریک را میگیرد و میگوید، من تو را جای خدا قبول کرده ام حالا به این بلا دچار شده ام، شریکان هم که مورد پرستش بوده اند از تابعانشان بیزاری می جویند و میگویند ما اصلا ملتفت نبودیم که شما نظر بندگی در مقابل ما دارید }
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#شرکای_خداوند
#حاکم_غیرتوحیدی
#حکومت_غیرالهی
#یونس۲۸
https://eitaa.com/bookreaders
همه آن چیزهایی که به عنوان یک انگیزه ای برای اطاعت غیر خدا در دل شان بود فراموش می شود، معنی دیگر این که در روز قیامت این همه دلگرمی و پشت گرمی، این همه حامی و پشتیبان که به عنوان شریک برای خود قرار داده بودند نمیتوانند باری از دوش او بردارند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#اطاعت_غیرخدا
#یونس۲۹_۳۰
https://eitaa.com/bookreaders