طولانیترین و مفصلترین بحثی که در سراسر قرآن انجام گرفته بحث توحید است.
اگر ما قبول کنیم که توحید یک شناخت عمل زا و زندگی زاست و برای ما تعهد و مسئولیت میآورد باید بگردیم و این مسئولیتها را پیدا کنیم. این مسئولیتها فراتر از انجام فریضه نماز، یا یاد کردن خدا در آغاز و پایان هر کار، یا ذبح گوسفند فقط با یاد خدا و از این قبیل کارهاست....
توحید از حد فرمان های شخصی و فردی بالاتر است تعهد به جامعه می دهد؛ مثل توحید در حکومت، اقتصاد، روابط بین الملل، روابط اجتماعی افراد با یکدیگر و ….
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#توحید_عملزاست
#مسئولیت_توحیدی
#حکومت_توحیدی
#اقتصاد_توحیدی
#روابط_بینالملل_توحیدی
https://eitaa.com/bookreaders
اینگونه نیست که اگر یک قانون در جامعه توحیدی اجرا می شود، آن قانون یا ۱۰ تا قانون مثل آن در جامعه غیر توحیدی اجرا شد، آن جامعه توحیدی باشد؛
نظام اجتماعی و شکل قرار گرفتن اجزای جامعه توحیدی با غیر توحیدی به کلی متفاوت است.
چون توحید مانند یک قطعنامه است (بین موحدین عالم و خداوند شان) که اولین ماده اش این است انسان ها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت کنند….
ماده قطعنامه در آیه ۶۰ سوره یس:
« آیا ما از شما عهد نگرفتیم ای فرزندان آدم که شیطان را عبودیت نکنید.»
شیطان: یعنی هر آن چیزی که خارج از وجود توست و در راه تو اخلال می کند و شر می آفریند، خوار راه و دزد راه تو می شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#قانون_توحیدی
#جامعه_توحیدی
#توحید_مانند_قطعنامه
#مفهوم_شیطان
https://eitaa.com/bookreaders
یک بدنه از توحید یعنی غیر از خدا را عبودیت نکنید و سرسپرده این نیروی شر آفرین (شیطان) نشوید.
چرا؟! چون اطاعت غیر خدا با آن هدفی که خدا انسان را برای آن هدف آفریده در تضاد است ؛ مثل یک گیاهی که تکامل در میوه دادن است ولی اگر توسط یک سیم دست و پایش بسته شود دیگر رشد نمیکند و میوه نمی دهد ، وقتی که میوه نداد ، زنده بودنش چه فایده دارد؟ اطاعت غیر خدا چنین آفتی است برای انسان که باعث می شود انسان به تکامل نرسد و اگر به تکامل نرسد دیگر زنده بودنش چه فایده ای دارد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید
#عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#شیطان
https://eitaa.com/bookreaders
در آیات 28-32 و 34و35 یونس درباره شریکان غیر خدا می گوید ، از این آیات می فهمیم که این شریک آن چیزی غیر از آن سنگ و بت های اسطوره ای هستند ، اینها از جنس بشر هستند، که به رقابت و شرکت با خدا انتخاب شده اند....
{آن گروه هایی که هم غیر خدا را عبادت می کردند و هم عبادت می شدند در قیامت به جان هم میافتند. آن کسی که شرک ورزیده گریبان آن شریک را میگیرد و میگوید، من تو را جای خدا قبول کرده ام حالا به این بلا دچار شده ام، شریکان هم که مورد پرستش بوده اند از تابعانشان بیزاری می جویند و میگویند ما اصلا ملتفت نبودیم که شما نظر بندگی در مقابل ما دارید }
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#شرکای_خداوند
#حاکم_غیرتوحیدی
#حکومت_غیرالهی
#یونس۲۸
https://eitaa.com/bookreaders
همه آن چیزهایی که به عنوان یک انگیزه ای برای اطاعت غیر خدا در دل شان بود فراموش می شود، معنی دیگر این که در روز قیامت این همه دلگرمی و پشت گرمی، این همه حامی و پشتیبان که به عنوان شریک برای خود قرار داده بودند نمیتوانند باری از دوش او بردارند.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#اطاعت_غیرخدا
#یونس۲۹_۳۰
https://eitaa.com/bookreaders
آیه 31 سوره یونس هم اشاره به این میکند که خداوند قدرت شنوایی و بینایی داده و هم در واقع می خواهد یادآوری کند که شما انسان دارای بصیرت و نیروی فهم و خرد هستی، شما دارای قدرت شنوایی و بینایی(سمع و بصر) هستی و بناست که جواب این سوال ها را بدهی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#بصیرت #تدبر
#یونس۳۱
https://eitaa.com/bookreaders
-وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ….
۱) زنده ظاهری از مرده ظاهری مثل زن حامله ای که مرده است در حالی که می توانند فرزند زنده را از این مادر مرده بیرون بیاورند
2) به وجود آمدن موجود زنده از نطفه مرده
3) از زمین مرده هزاران ماده حیات بخش و زندگی بخش خارج می شود.
-وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ...
1) مرده ظاهری از زنده ظاهری مثل بچه ی مرده ای که از شکم مادر زنده بیرون می آید
2) انسان بعد که روحش مرده است در واقع از انسانی که ابتدا خوب بوده یعنی دارای روح زنده بوده بیرون می آید ( انسان ها خودشان روحشان را میمیرانند و الّا خداوند آنها را زنده و پاک آفریده است.
در کل همه اینها نشانه کمال قدرت پروردگار است، یک چیز زنده را از مرده ای بیرون آوردن و یک چیز مرده را از زنده ای خارج کردن
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#یونس۳۱
#قدرت_خداوند
https://eitaa.com/bookreaders
-وَ مَنْ یُدَبِّرُ الأَمْرَ…..و چه کسى امور (جهان) را تدبیر مى کند»؟
{ امور تکوینی جهان یعنی آفرینش آسمانها و زمین و این نظمی که در آن قرار دارد، نیروی جاذبه زمین، نظم و ترتیب خورشید و ماه و ستارگان، مثلا قرار گرفتن ما در حد معین از زمین که اگر نزدیکتر بود آب دریا سراسر سطح زمین را می گرفت و اگر دور تر بود آب در سطح زمین باقی نمی ماند و در اعماق فرو میرفت یا هزاران هزار قانون در آفرینش آسمان و زمین. کیست که این امور را تدبیر می کند؟!}
-فَسَیَقُولُونَ اللّهُ….به زودى مى گویند: «خدا»
-فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ….بگو: «پس چرا تقوا پیشه نمى کنید»؟!
{ خداوند میگوید ای پیامبر همینجا گریبانشان را بگیر و بگو حالا که تدبیر تکوینی ( آفرینش و نظم و امور جهان) دست خداست چرا تدبیر تشریعی عالم ( قانونگذاری دین) به دست او نباشد.
خداوند ما را آفریده است او باید برای ما قوانین تنظیم کند نه افراد ضعیف و عقل های ناقص و دانش های محدوده بشری…}
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
#تدبیر_امور
#خلقت_آفرینش
#قانونگذاری
#قوانین_الهی
#یونس۳۱
https://eitaa.com/bookreaders
نتیجه گیری کلی:
خداوند انسان را آفریده -------->
خداوند انسان را با هدف تکامل آفریده------>
برای رسیدن به تکامل باید تنها خدا را عبادت کرد و برای او بندگی کرد -------->
چون خداوند انسان را آفریده پس تنها خود اوست که می تواند قانون گذاری کند ------->
قوانین خدا در قالب شریعت و دین آمده است---->
پس برای همین باید طبق فرمان خداوند به واجبات عمل کرد و فقط اطاعت منحصر به خداوند می شود.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#توحید #عبادت_و_اطاعت_انحصاری_خدا
https://eitaa.com/bookreaders